כבישים מפולסים ונקיים או רחובות נקיים מהלבן היפה לעין כמו גם המדרכות יכולים להטעות ||| נהג או נהגת ישראלים לא מורגלים בנהיגת חורף בתנאי שלג וקור ||| נהיגה בשלג יכולה להיות מאתגרת ודורשת אמצעי זהירות מיוחדים ||| כל הטיפים לנוהגים בתנאי שלג בהמשך…
כלי רכב לא אוהבים שלג
תשכחו מכל מה שראיתם בסרטים ומכל המראות הרומנטיים של נסיעה בשלג. שלג זה קר, זה קפוא, זה מחליק ורכבים לא אוהבים אותו. הנהיגה על שלג דורשת חשיבה אחרת לגמרי, הבנה שלא ניתן לעשות תנועות פתאומיות כגון בלימה או הסטת ההגה. לכן, יש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפניך, יש לתת אפשרות לרכבים להשתלב בתנועה וממש, אבל ממש להשתדל לא לשנות את דעתכם לפני פניה או סיבוב. במקרה של טעות בניווט, המשיכו ישר והסתובבו בנוחות בנקודה שתאפשר את זה. ובכלל, אם אפשר להימנע מנסיעת שלג ברכב, העדיפו לנסוע בתחבורה ציבורית, עם עדיפות לרכבת מכל סוג.
לפני הנסיעה
להישאר מעודכנים
בדקו עדכוני מזג אוויר ומצב הכבישים לפני הנסיעה. אם התנאים קשים, שקלו לדחות את הנסיעה כי אולי בטוח יותר להישאר בבית עד שהתנאים ישתפרו. אם הנסיעה שלכם חיונית וחשובה לכם בכל תנאי מזג האוויר, פנו לשימוש בתחבורה ציבורית.
ציוד חירום
בדקו שיש לכם ברכב ערכת חירום לחורף, כולל פריטים כגון: שמיכה, פנס, ביגוד נוסף, חטיפי אנרגיה וערכת עזרה ראשונה.
צמיגי חורף
צמיגי חורף הם לא קסם, הם פשוט ימנעו מכם החלקה. יש לדעת שאין חובה להחליף לצמיגי חורף אם הרכב לא יוצא מהעיר ונוסע רק נסיעות קצרות בעיר והסביבה. מי שחושב על שימוש בשרשראות שלג צריך לדעת שחל איסור לנסוע על כבישים, עם שרשראות שלג כל הצמיגים, וממילא זה לא נוח ולא יעיל. רק בנסיעה בדרכי עפר בהרים, במקומות מאוד ספציפיים יש צורך ואישור להלביש את השרשראות וכשיוצאים מהדרך הכפרית לכביש סלול, מיד יש לפרק את השרשראות ולנסוע על צמיגי החורף, שמספקים אחיזה טובה יותר בתנאי שלג וקרח.
נקה את הרכב משלג וקרח
לפני נסיעה, נקה את כל השלג והקרח שהצטבר על הרכב שלך, כולל מחלונות, פנסי הרכב מלפנים ומאחור וגם מגג הרכב. זה משפר את הראות ומונע משלג לעוף מהמכונית שלך ולהפריע לנהגים אחרים.
הכירו את רכבכם
לפני נסיעה בשלג, מומלץ להכיר ולהבין כיצד הרכב שלך מגיב בתנאי שלג וקרח. אם אפשר, נסו להתאמן במגרש חניה ריק וכך תלמדו את התנהגותו של הרכב שלכם. בנוסף, אל תסתמכו רק על כל המערכות האלקטרוניות הבטיחותיות של הרכב: שמירת מרחק, בלימה אוטומטית או אוטונומית, שמירת נתיב ועוד. כל המערכות המשוכללות וחדשניות האלה עלולות לאכזב ולזייף בגלל שלג ולכלוך על הסנסורים שלהם.
בזמן הנסיעה
סע לאט
הפחת את המהירות וסע בקצב המתאים לתנאי הדרך. זה ייתן לך יותר זמן להגיב למצבים בלתי צפויים.
שמור מרחק
הנהג הצעיר של ימינו, אוהב להידחף לאחוריו של הרכב שלפניו, להבהב לו באורות ולהראות כמה הוא חשוב וממהר. מי שומר על מרחק בטוח של 3 שניות? בנהיגה בשלג, זה גורם ברור לתאונה. אם תצטרכו לבלום בפתאומיות, תאבדו שליטה, במקרה הטוב תיכנסו ברכב שלפניכם ותעיפו אותו על רכבים אחרים, במקרה הפחות טוב, תאבדו שליטה ותתחילו לעשות סלטות על הכביש המהיר. על כן, השאירו יותר רווח בין הרכב שלכם לזה שלפניכם. כאמור, כבישים מושלגים יכולים להיות חלקים, ולוקח יותר זמן לעצור.
בלימה בעדינות
לצערנו, רוב הנהגים לא יודעים לבלום נכון וזהיר וגם אלו שיודעים, לא מבינים את מגבלות מערכת ABS ובולמים כמו בשנות ה-70 לפני עדן מערכת ABS ברכב. יש לדעת שבלימה בשלג, הופכת להיות עניין מורכב הרבה יותר. בתנאי שלג, לכל בלימה יש התנהגות אחרת ולא ניתן לסמוך על ה"נסיון" שלנו מבלימות קודמות, בכביש יבש או רטוב, אבל לא מושלג. נסיעה אידיאלית בשלג, היא נסיעה שבה לא תצטרכו לבלום בכלל. תתפלאו, זה אפשרי, אבל נוגד את טבע האדם, לנסוע לאט, להיות אדיב, ובעיקר נהיגה מתוכננת.
בכל מיקרה, בלימות פתע, נידונו לכישלון. יש להאט לפני צומת, לא לבלום בסיבוב ולא בעקומה. מצד שני אל תפחדו ללחוץ על הבלם, אבל אל תתנו לגלגלים להינעל – יש לעשות לחיצות עדינות, ולפמפם בעדינות. בטח לא להגיע למצב של בלימת חירום שתביא אבדן שליטה על הרכב. אם אתם מרגישים שמערכת ABS נכנסה לפעולה למניעת החלקה, המשיכו להפעיל לחץ קבוע ותנו למערכת לעשות את עבודתה.
הימנע מתנועות פתאומיות
האצה פתאומית, בלימה או היגוי יתר עלולים להוביל לאובדן שליטה. יש לבצע תנועות חלקות והדרגתיות. בנוסף, מעבר מנתיב לנתיב, פעולה פשוטה וטריוויאלית ביום רגיל, ביום חורף מושלג, בין הנתיבים מצטבר שלג שנדחק מהנתיבים, ולכן במעבר מנתיב לנתיב, לפתע שני גלגלים יהיו על כביש מוצק ושניים על שלג חלקלק, מה שאומר – אבדן שליטה רגעי. יש להיות מוכן למצב מיוחד זה, ולהחזיק בהגה בבטחה ולא להיבהל. לא ללחוץ על דוושת הבלם ולא על דוושת התאוצה (גז), ויש לזרום עם הרכב לשברירי השנייה שהרכב נמצא במצב זה. באופן כללי, מומלץ להשתדל להמעיט במעבר בין נתיבים.
אורות נמוכים
אם הראות מופחתת, השתמש בפנסים נמוכים כדי להפוך את הרכב שלך לגלוי יותר לאחרים. הימנע משימוש באלומות גבוהות בשלג כבד, מכיוון שהן יכולות להשתקף בחזרה ולהפחית את הראות שלכם.
זהירות קרח שחור Black ice
המונח קרח שחור מתייחס לשכבת קרח שקופה שנמצאת על כביש שחור קפוא. הקרח שקוף ולכן רואים את האספלט השחור דרך שכבת הקרח. יש להיזהר במיוחד לפני שעולים על גשר, מעבר עילי ואזורים מוצלים וקרים יותר, שכן אזורים אלו מועדים יותר להיווצרות קרח שחור.
הישארו רגועים
אם בכל זאת נכנסתם למצב של התחלת החלקה, אתם חייבים להישאר ברגוע. לכוון את ההגה לכיוון שאתם רוצים להגיע אליו, ולהימנע מכל תיקון יתר בהיגוי.
סיכום
זכרו כי הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות בעת נהיגה בשלג. אם אתם לא מרגישים בנוח או בטוח בתנאי מזג האוויר הצפויים, זה בסדר לעכב או לבטל את תוכניות הנסיעה שלכם. אם יש ספק? אין ספק!!!