RAV4 פלאג-אין E-Motion 4X4 כבישטח עוצמתי ומרשים ||| מסע סביב הכנרת בין חצר כנרת לסוסיתא ||| מסע בין 2000 שנות התיישבות החל מסוסיתא וכורסי בצידו המזרחי של האגם הלאומי ועד ראשית ההתיישבות והעליות מאירופה לארץ ישראל בחצר כנרת ||| מסע בין ארוחת דגים בנמל עין גב לצרפתייה הקטנה של עפולה עם טעמי העולם הגדול ||| ביקור בבית בד ובמסיק זיתים בין שורות הכרם ||| כל הפרטים והחוויות בהמשך…
טויוטה ראב4 בדרך לכנרת
יצאנו עם הראב4 הענקית ועוצמתית ומבחן נסיעה סביב הכנרת. התיישנו ועלינו על כביש 6 בדרכנו לתחנה הראשונה בכפר תבור. הטויוטה RAV4 Hybrid Plug-In מאפשרת בחירה בין ארבעה מצבי נסיעה בהתאם לתנאי הדרך, אשר הופכים את הרכב לעוצמתי יותר ומאפשר להפיק מהראב4 את המקסימום:
- מצב EV שהוא מצב ברירת המחדל: נסיעה חשמלית עם 0 פליטות
- מצב Auto EV מבצע החלפה אוטומטית בין מנוע הבנזין ומנוע חשמלי תוך שימוש בסוללה. במצב זה יש העדפה מובנית לשימוש במצב חשמלי תוך רתימת כוח ממנוע הבנזין למיקסום הביצועים
- מצב Hybrid שילוב בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי למיקסום הביצוע – כח ותאוצה
- מצב Charge שימוש במנוע הבנזין לטובת טעינת הסוללה
בית השקד בכפר תבור
עצירה מומלצת ואהובה עלינו היא בבית השקד בכפר תבור, שנמצאה במתחם תיירותי מושקע סמוך למרכז המבקרים של יקב תבור. במקום חנות גדולה עם מיטב התוצרת הטבעית וחלקה גם טבעונית. זו בהחלט חוויה גלילית כפרית טעימה ומשובחת, של שקדים ואגוזים, קמחים וקטניות, שמנים, קקאו ומגוון עצום של מוצרי טבע ייחודיים. הצטיידנו בחטיפי תמר ושקדים לדרך. פרטים על המקום והחנות האינטרנטית כאן… גם בפייסבוק… ובטל': 054-667-1126. המשכנו מכפר תבור דרך כפר כמא ורמת סירין עליהם סיפרנו בעבר לחצר כנרת.
סוללה וטעינה
RAV4 פלאג אין מצוידת בסוללה 1.18 קילוואט-שעה שמאפשרת טווחי נסיעה ארוכים יותר בין טעינה לטעינה. בנוסף, הרכב מצויד במערכת בלימה רגנרטיבית: בעת הנסיעה בזמן בלימה, סבוב הגלגלים מייצר אנרגיה קינטית אשר מומרת לחשמל שמטעין את הסוללה ההיברידית.
בראב4 מותקן טיימר ייעודי שמאפשר לקבוע מתי תופעל טעינת המצבר בחיבור חשמל הבייתי (למי שמחובר לפי תעריף תעו"ז של חברת חשמל). קביעה כזו מאפשרת טעינה רק בשעות השפל של צריכה בה בתעריך תעו"ז המחיר לקווט"ש זול מאד). מערכת זו מאפשרת לדעת את מצב הסוללה במהלך נסיעה, וכך לדעת מתי תידרש טעינה נוספת ולתכנן את עצמך לכך.
חצר כִּנֶּרֶת היא חוות כנרת
המשכנו מכפר תבור לכנרת – המושבה והאגם, שמקום הביקור הראשון הוא האתר המשופץ שהפך למוזיאון חצר כנרת היא חוות כנרת. חוות כנרת, הוקמה בשנת 1908, והייתה פעילה ארבעה עשורים בהכנת חקלאים יהודים ציונים ליישוב ועבודת האדמה. במהלך תקופה זו, בין יתר ההישגים, הקימו חמש קבוצות עובדים בחווה את הקבוצות והקיבוצים דגניה (1910), כנרת (1913), אפיקים (1932), עין גב (יולי 1937) ומעגן (1943). יש לציין שאבי, גדליה בר, כשהגיע לפלסטינה בשנת 1941, עבד וחי באזור זה והיה באפיקים בפסח הראשון שלו בשנת 1942 ושנה לאחר מכן היה חלק מקבוצת מעגן שחגגה את פסח תש"ג בחצר כנרת וההגדות פסח המקוריות של שנים אלה נמצאות ברשותי.
כמה חודשים לאחר הקמת החווה הוקמה המושבה מצפון ובסמוך לחווה תוך שיתוף תשתית וכמה פעילויות עם המושבה כמו בריאות, ביטחון, חיי תרבות. ארתור רופין, ראש משרד פלשתין של ההסתדרות הציונית ואחד הציונים המובילים, היה היוזם והאדם האחראי. בניגוד למושבה, החווה נועדה כמתקן הכשרה לעבודה חקלאית והפכה למעבדה לניסויים חברתיים וכלכליים, כאשר רבים מהמבנים והארגונים עליהם נשענה ועדיין נשענת החברה היהודית שלפני מדינת ישראל והחברה הישראלית של ימינו הוקמו כאן. כך הוקמו מסגרות ההתיישבות של קבוצה (דגניה), קיבוץ (עין חרוד ועוד) והמושב (נהלל ועוד) והאגודות השיתופיות המשביר, תנובה, סולל בונה, בנק הפועלים, קופת חולים, וגם ארגון ההגנה.
בשנת 1911 הוקמה בצמוד לחווה בית העלמות או חוות העלמות שפעלה רק 6 שנים ובין העלמות היו גם רחל (בלושטיין) המשוררת. אישים נוספים שמורשתם שזורה במורשת המדינה, וחיו בחצר כנרת היו א.ד. גורדון, ברל כצנלסון, זלמן שזר (שכאן נרקם הרומן שלו עם רחל), יצחק טבנקין וגם אבי – גדליה בר.
המקום שופץ והפך בשנים האחרונות לאתר מורשת ומוזיאון. פרטים ותיאום ביקורים באתר… ובטל': 04-6709117
מומלץ ללכת לאורך רחוב המייסדים שהוא גם חלק משביל ישראל, ולראות את בתי הבזלת בני יותר ממאה שנים, שהקימו מייסדי המושבה כנרת. בסוף הרחוב תוכלו לראו תת את בית טריידל
בית טריידל
בית טריידל קרוי על שם מקימו ובעל המקום, מהנדס ומודד גרמני יוסף טריידל, שהגיע ביזמת הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד אותו פגש בשנת 1898 ושוכנע להגיע לעבוד ולמדוד את מושבות הברון בפלסטינה. במסגרת עבודתו בתכנון חוות כנרת, חצר דגניה, מרחביה, חוות מגדל ועוד, קיבל בתמורה לעבודתו חלקת קרקע בקצה המושבה כנרת. הבית הוקם בשנת 1911 ומי שגר בו היה אחיו – אלפרד טריידל, שהפך חלק מהבית, למלון – הבית והמלון היחיד עם מים זורמים באותה תקופה. הברון אדמונד רוטשילד (עליו סיפרנו כאן) התארח במקום בעת ביקורו באזור בשנת 1914. מספרים שהמשורר יעקב פיכמן ביקר בכנרת בשנת 1917 וראה שם את ביתו המרווח של טריידל שפיכמן דימה אותו לארמון וכתב בשירו: עַל שְׂפַת יָם כִּנֶּרֶת | אַרְמוֹן רַב תִּפְאֶרֶת, | גַּן אֵל שָׁם נָטוּעַ, | בּוֹ עֵץ לֹא יָנוּעַ.
נסיעה חשמלית שקטה וירוקה
יצאנו מחצר כנרת בנסיעה על כביש 90 לצד הכנרת השקטה לכיוון טבריה, תחנתנו הבאה. נכנסנו לראב4 הנענו ובמצב חשמלי מלא יצאנו בשקט כאשר רק לוח המחוונים שהתעורר לחיים, נותן לי אינדיקציה שאפשר לצאת לדרך כי איני שומע דבר. לחיצה קלה על דוושת הגז וההיברידית של טויוטה מתקדמת, בחרישיות מוחלטת. ההרגשה נעימה מאוד, בוודאי לאורך הכנרת המרגיעה ועם מעט מכוניות בכביש.
גן לאומי חמת טבריה
בכניסה הדרומית לטבריה על כביש 90 נמצא גן לאומי קטן שזוכה לעדנה בימים אלה שמצווים להיות באוויר הפתוח ולא באולמות סגורים. 17 המעיינות של חמת טבריה ידועים עוד מימי קדם בסגולותיהם המרפאות. רוב המים החמים שנובעים בטמפרטורה של 60 מעלות, מועברים למרחצאות חמי טבריה הסמוכים, ומקצתם משמשים שיכשוכיות לטובת המבקרים. על פי התלמוד הירושלמי, בעבר שכן במקום כפר שהיה נבדל מטבריה. האתר התגלה מחדש בשנת 1920 בעת בניית כביש טבריה-צמח. לפי חכמי התלמוד, המעיינות התחממו כאשר זרמו על פני פתח הגיהנום. ארכיאולוגים הגיעו למסקנה שהוא נבנה על חורבות העיר המקראית חמת למרות שהממצאים בחפירות הם מהמאות 1-8 לספירה.
בחמת טבריה נחפרו שני אתרי בית כנסת. ההקשר שבו הם נבנו הוא שטבריה הפכה למקום מושבה של הסנהדרין משנת 193 לספירה ועד סוף המאה ה-4, עד שהקיסר תאודוסיוס הראשון Flavius Theodosius Augustus אסר על פעילותו.
בית הכנסת של סוורוס: שרידי בית הכנסת צמודים לחומת העיר הדרומית ומוגנים במבנה מקורה והוא ידוע ברצפת הפסיפס המשוכללת שלו, המתוארכת למחצית השנייה של המאה הרביעית לספירה, מה שהופך אותם לריצוף הפסיפס הקדום ביותר שנמצא בבית כנסת. רצפת הפסיפס מורכבת משלושה לוחות הכוללים:
- היכל תורה שבצדו שתי חנוכיות בנות שבעה קנים. לצד היכל התורה בלוח הראשון יש גם חפצים פולחניים יהודיים נוספים: לולב ואתרוג, שופר וכלי קטורת.
- גלגל המזלות סביב תמונה של הליוס. תשעה מתוך 12 המזלות בלוח השני שרדו בשלמותם והמזלות מסודרים נגד כיוון השעון, כאשר בארבע הפינות ארבע נשים שמסמלות את ארבע העונות בטבע. מאזניים מיוצג על ידי דמות עירומה של גבר ערל, מה שהוביל להשערות שהאמן אינו יהודי. הליוס נוהג בקוודריגה שלו ומחזיק את הכדור השמיימי ושוט.
- קבוצת כתובות יווניות שבצדן שני אריות. הכתובת מציינת את שמות התורמים ומורכבת מתשעה ריבועים, שניים מהם מוקדשים לתורם מרכזי אחד: "סוורוס, תלמידם של המכפלה המהוללת ביותר, בירך את הברכה הזו. אמן". נראה כי התורמים הם מנהיגי הקהילה היהודית. עם זאת, כל השמות האישיים בכתובות הם יווניים. עובדה זו, יחד עם תיאור האל היווני הליוס והדמויות העירומות, אינן ייחודיות לבית הכנסת העתיק הזה ונראה כי הן מעידות על מידה של חיים משותפים בטוחים בעצמם של היהדות עם תרבויות הלניסטיות פגאניות. השם סוורוס מופיע מספר פעמים בכתובות, מה שמוביל את החופרים לקרוא למקום בית הכנסת של סוורוס.
ככל הנראה בית הכנסת של סוורוס נהרס ברעש אדמה בתחילת המאה ה-5. על הריסותיו נבנה מבנה גדול יותר ובו אולם שמחולק ל-3 ע"י שני טורי עמודים. בית כנסת זה תפקד עד המאה ה-11 בשינויים מעטים.
מימין לכניסה נמצאה חמאם סולימן שנבנה בשנת 1780, ושימש את תושבי האזור ואת עולי הרגל שבאו להירפא במימיו עד שנת 1944. המבנה משמש כיום לתצוגת מנהגי הרחצה בחמאם. לביקור בגן הלאומי יש להירשם באתר רשות הטבע והגנים… פרטים בטל': *3639
יצאנו מחמת טבריה דרומה ומזרחה סביב הכנרת לתחנתנו הבאה.
מעטפת בטיחות
קטע הנסיעה הבא היה סביב הכנרת לכיוון גן לאומי כורסי שנמצא למרגלות הגולן בצידה הצפון מזרחי של הכנרת. הנסיעה השקטה ועדיין חשמלית היתה כייפית ובטוחה תודות לשלל האמצעים ואביזרים בהם מצויידת הטויוטה Rav4 היברידית פלאג-אין שלנו: 2 כריות אוויר קדמיות | 2 כריות אוויר צידיות לנהג ולנוסע לצידו | 2 כריות אוויר וילון צידיות לנהג ולנוסעים מלפנים ומאחור | כרית אוויר לברכי הנהג | נקודות עיגון ISOFIX לשני מושבי ילדים במושבים האחוריים | קורות פלדה כפולות בדלתות | מערכת TPWS בקרת לחץ אוויר בגלגלים כולל מיקום | מערכת בלמים מבוססת ABS | מערכת SYSTEM WARNING SWAY להתראה על עייפות הנהג | AVAS התראה על התקרבות רכב | מערכת BA הגברת כוח בלימה בחירום | מערכת VSC בקרת יציבות חכמה עם אפשרות ניתוק | מערכת TRC בקרת אחיזת כביש | מערכת HAC עזר לזינוק בעלייה | מערכת TSC בקרת יציבות בזמן גרירה | הגה בטיחותי קורס בעת התנגשות | חגורות בטיחות קדמיות עם מנגנון קדם מתיחה מוגבל כוח, כוונון גובה, נורית חיווי וזמזם התרעה | חגורות בטיחות צולבות מאחור עם נורית חיווי בקונסולה המרכזית וזמזם התרעה | נעילת ביטחון לדלתות אחוריות | תזכורת לנהג למניעת שכחת ילדים במושב האחורי בעת כיבוי הרכב | מושבים קדמיים בעלי מבנה WIL אקטיבי, להפחתת פגיעות צוואר הנובעות מצליפת שוט | מערכת זיהוי רכבים בשטח מת | מערכת זיהוי רכבים חוצים מאחור | מערכת סיוע לפניה בצמתים ומערכת עזר בהיגוי בשעת חירום | מערכת שמירת מרכז נתיב | מערכת בקרת שיוט אדפטיבית דינמית הכוללת מגביל מהירות והאטה בעיקולים | מערכת אור גבוה אוטומטי | מערכת זיהוי תמרורי דרך שמספקת התרעה וזיהוי תמרורי דרך כוללת אזהרה ויזואלית וקולית, במקרה של אי ציות לתמרורים | מערכת המסייעת לנהג לנסוע במרכז הנתיב באמצעות זיהוי סימוני נתיב ובעזרת מערכת תיקון הגה | מערכת קדם התנגשות הכוללת בלימת חירום נעזרת במצלמה וברדאר כדי לזהות מכוניות אחרות, הולכי רגל,(ביום ובלילה) רוכבי אופניים ואופנועים בדרך לפניכם (ביום בלבד) וכן מכוניות והולכי רגל בעת פנייה בצומת
גן לאומי כורסי
כורסי Κυρσοί הוא אתר ארכיאולוגי המכיל חורבות של מנזר ביזנטי ומזוהה על פי המסורת כאתר של נס החזירים של ישוע, שבו ריפא ישוע גבר אחד או שניים אחוזי שדים על ידי גירושם לתוך עדר חזירים. במקום שרידי מנזר וכנסייה שנבנו במאה ה-5, ונשארו בשימוש לאורך כל התקופה הביזנטית. בהיותו אתר עלייה לרגל מרכזי, נבנו מספר מבנים לאירוח של עולי רגל כמו גם לקהילת הנזירים המקומית, כולם מוקפים בחומות וביצורים אחרים. בשנת 614 פלשו הצבאות הפרסיים והרסו כנסיות ומנזרים ברחבי הארץ כולל את כורסי. מאוחר יותר נבנתה הכנסייה מחדש, אך חלק מהיישוב ההרוס נותר במצב הרוס. הכנסייה המשיכה לתפקד תחת שלטון מוסלמי לאחר כיבוש פלסטין בשנים 638-641 עד שנהרסה לחלוטין ברעידת האדמה של 749.
במקום ניתן לראות את הכנסייה עם אפסיס אחד ומשני צדדיו חדרים. בסף החדר הדרומי נמצאה כתובת פסיפס המספרת שרצפת הפסיפס הונחה בימי הקיסר מאוריציוס בשנת 585. החדר שימש להטבלת תינוקות. תחת אחד החדרים שבצד האולם נחשפה מערת קבורה ובה שרידים של 30 גברים. ברצפת הכנסייה התגלו פסיפסים מפוארים, אבל אין בהם כל תיאור של סיפור נס החזירים, גם לא ברמז, אך ייתכן שהיה פסיפס כזה והוא נהרס או טרם התגלה. הפסיפסים מתארים בעיטורים מרהיבים ביופיים דמויות של בעלי חיים וצמחים: תרנגולים, אווזים, יונים, קורמורנים ומיני דגים. רבות מדמויות בעלי החיים הושחתו. גורל העיטורים המתארים צמחים היה טוב יותר ואפשר להבחין בקלות בעצי פרי – אתרוגים, תאנים, רימונים ואשכולות ענבים. באחד הפסיפסים מתואר סל בין זוג יונים. בנצרות היונה מסמלת את רוח הקודש, את טהרה של מרים (שהתעברה לא בחטא) ואת נשמתו של ישו.
מצפון לכנסייה נמצאו שרידי בית מרחץ מצופה שיש שמתוארך לתקופה הביזנטית. בין החדרים בצד הצפוני של הכנסייה יש שרידי בית בד, המעידים שגידול זיתים ועצירת שמן הם חלק מהמורשת המקומית, עליה נספר גם בהמשך.
בשנים האחרונות, התווספו לטובת המבקרים הצלבנים ובכלל לטובת הרוח, 2 עמדות מעניינות. בצד הדרומי נמצא את פסוקי החול שזה סביבון גדול בתוך ארגז חול. המבקרים יכולים לסובב את הסביבון ולהטביע בחול את סיפור נס החזירים, כפי שהוא מסופר בברית החדשה, כתוב בחול במספר שפות. בצד הצפוני נמצא ספסל עץ שהתפרסם בסגולותיו האנרגטיות המשרות רוגע מיוחד על המבקרים. אם לא יועיל….בטח לא יזיק. פרטים באתר רשות הטבע והגנים ובטל': 3639*
טויוטה וסוסיתא
תחנתנו האחרונה להיום (כך חשבנו) היתה העלייה המאתגרת לחורבת סוסיתא. אמנם הדרך מסומנת שהיא לא למעבר כלי רכב אבל הוסבר לי ע"י יודעי דבר, שזו עלייה נהדרת לרמת הגולן בכלל ולגן לאומי סוסיתא היא היפוס.
סוסיתא ממוקמת על ראש מצוק מזרחית לכנרת מעל עין גב. מקור המילה הארמית סוסיתא הוא מהשם היווני של המקום: היפוס – עיר הסוסים. העיר נקראת כך מכיוון שקווי המתאר שלה במבט מהאוויר מזכירים צוואר וראש של סוס. העיר הקדומה נבנתה על שלוחת הר בגובה 350 מטרים מעל לכנרת, מדרום לנחל עין גב, והיא מעניקה תצפית נהדרת אל ועל הכנרת.
סוסיתא מוזכרת לראשונה בתיאור כיבושיו של המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי בתחילת המאה הראשונה לפני הספירה, ושמה היווני היה אנטיוכיה היפוס. בשנת 63 לפני הספירה כבש המצביא פומפיוס את העיר יחד עם האזור כולו וסיפח אותה לאימפריה הרומית. כך הפכה סוסיתא לחלק מקבוצת דקפוליס – כינוי מהתקופה הרומית, לישובים שהיו מרכזים של תרבות יוונית באזור המאוכלס בעיקר בעמים שמיים. העיר קיבלה מעמד אוטונומי שהביא לפריחה כלכלית בעיר ואף להטבעת מטבעות מקומיות עם סוס – סמלה של העיר. מעדותו של יוסף בן מתתיהו ניתן ללמוד כי בעיר חיו יהודים למרות שמרבית התושבים היו פגאנים. תחת שלטון הרומאים העיר גדלה והתפתחה והמשיכה להתקיים גם לאחר הכיבוש המוסלמי, עד שחרבה ברעש אדמה בשנת 749, נעזבה ומאז לא יושבה מחדש. במסגרת ההתיישבות של חומה ומגדל, בקיץ 1937, עלו חברי גרעין עין גב מחצר כנרת והתיישבו למרגלות סוסיתא. כאמור, הר סוסיתא שולט על קיבוץ עין גב, ובמהלך מלחמת העצמאות עלתה אליו קבוצה מחברי המשק והשתלטה עליו. בתחילת שנות ה- 50 של המאה ה- 20 נערכו לראשונה חפירות ארכאולוגיות במקום ובסיומם, צה"ל הקים והחזיק ביצורים ועמדות, שעמדו מול הגולן הסורי עד מלחמת ששת הימים ביוני 1967.
הטויוטה שלנו עלתה בקלילות את הדרך המטפסת לכתף סוסיתא ומשם עלינו רגלית לאתר, שעובר בימים אלה עבודות שיפור והנגשה כולל שביל מסודר ועוד. לאחר חציית החפיר, שנחצב כתעלה להגנת העיר, שבצידו שרידי עמדה צה"לית, השביל מטפס אל שער העיר. הולכים לכל אורך העיר ממזרח למערב דרך הרחוב הראשי: דקומנוס מקסימוס. בסוף הרחוב מגיעים לפורום – רחבת העיר שבה הוצבו הפסלים ותחתיה נבנה בור מים ענק. בין חורבות העיר אפשר למצוא שרידי מקדשים, כנסיות, תיאטרון, רצפות פסיפס ובתי מרחץ. אך על עושרם של תושבי העיר מעידים יותר מכל שרידי אמת מים באורך של 25 ק”מ, שהובילה מים לעיר מאזור המפל השחור שבנחל אל על בדרום הגולן.
כפר הנופש עין גב
ירדנו מהר סוסיתא בו שורקות רוחות קרות ועוצמתיות (ניתן לשמוע בסרטים לעיל) תוך שהטעינה הרגרסיבית של הראב4 מטעינה לנו את המצבר וכך הגענו לכפר הנופש שמתפרש למרגלות ההר והוא שוכן דרומית לקיבוץ עין גב למרגלות הגולן ועל שפת הכנרת. המקום מוכר לי שנים רבות ואף בעבר התארחנו בו בהרכב משפחתי אי שם בשנות ה-90. בשנים האחרונות עבר הכפר שדרוג והרחבת המתחם המאובזר לרמת בתי מלון מפנקים עם היתרון של להיות עם מרחב דשא וחוף במרחק צעדים מהחדר. החדרים בכפר הנופש מתאימים לזוגות, משפחות וקבוצות מאורגנות כאשר בכפר הנופש יש 178 חדרים (96 יחידות משפחתיות ו- 82 חדרים זוגיים). יש לציין שגם שמסתובבים ברחבי כפר הנופש, בתקופה זו של חורף וקורונה, לא מרגישים שיש כל כך הרבה חדרים ומקומות אירוח. פריסת החדרים ומיקומם לאורך שפת הכנרת בשילוב גינון מטופח ומוקפד, עם מרחבי דשא ושלל פינות חמד של ירוק, מוסיפות לאווירה של רוגע, שלווה, חופש וגם נופש.
לאחר שנכנסנו בשערי כפר הנופש ובררנו על אפשרויות טעינה חשמלית שיש במרחבי הכפר (עמדות טעינה לרכב חשמלי של Greenspot בתשלום נוסף לגרינספוט), פנינו לחניה הקרובה צעדים בודדים מהחדר שלנו שהוא למעשה וילה של 36 מ"ר מול הים שממוקמת בשורה הראשונה עם הפנים לכנרת ועוד כ- 40 מ"ר מרפסות צמודות. זו וילה יוקרתית בשורה ראשונה על שפת הים, עם מבט ישיר לנוף הכנרת. הווילה מצוידת במטבח מאובזר (כיריים חשמליות, מכונת אספרסו, בר מים קרים, מיקרוגל ומקרר גדול) שממוקם בין חדר השינה והמקלחת לבין הסלון שהוא גם חדר שינה לילדים אם מגיעים בהרכב משפחתי.
לחדר השינה יש מרפסת אישית הפונה לכנרת ואילו מהחדר הארחה הגדול, יוצאים למרפסת הגדולה שם יש ריהוט גן, ערסל, מאוורר תקרה (נחוץ מאד בקיץ) וגם מקרר ומקפיא לטובת אוהבי המנגל או אולי BBQ שנמצא על הדשא לפני המרפסת אבל לא קרוב מידי.
חופשה אחרת בכנרת
מה יכול להיות משמח יותר בעונה זו, מאשר לברוח מהשגרה, לחופשה זוגית או משפחתית, ליהנות מהכינרת המלאה, המרחבים, האוויר הנקי והירוק שמכסה את העמקים והגבעות המאפשרים חופשה מושלמת. כפר הנופש עין גב יצא לאחרונה בהצעה אטרקטיבית ושונה בה הוא מציע חבילת אירוח: חופשה אחרת בכנרת. החבילה כוללת 2 לילות על בסיס ארוחת בוקר, זוג כרטיסי כניסה לאגמון החולה או לגן גורו, סלסלת פיקניק לטיול בטבע, ארוחה זוגית במסעדת הדגים בנמל עין גב או במפגש הדייגים שבנמל עין גב. האירוח בחבילה זו הוא בחדרי מלון, בחדרי נוף, בדירות ובווילות מול הים (בתוספת 200 שקלים לחבילה). החבילה עד תאריך 1 למרץ 2022. במסעדת כפר הנופש מוגשות ארוחות בוקר ישראליות עשירות כפי שנוכחנו למחרת בבוקר. מחיר: 2,170 שקלים לזוג לחבילה.
פרטים והזמנות באתר כפר הנופש עין גב… או בטל': 04-6659800
מפגש הדייגים נמל עין גב
לאחר מנוחה קצרה והתרשמות שגובלת בהתפעלות מהשקט, מהחוף והכנרת וגם ממפלס הכנרת הכל כך גבוה גם לפני בוא הגשמים, נסענו נסיעה קצרה לקיבוץ ונמל עין גב, שם נמצאת מסעדת מפגש הדייגים. יצאנו מהרכב ולשמחתנו בדיוק הגיע מנחם הדייג של עין גב עם שלל הדייג של היום, שבדיוק הוכנס לחדר הקירור. מפגש קצר בין דייגים (אני באלסקה והוא בנורבגיה), עם כוסית ודקה, קבענו להיפגש ליום דיג, עליו עוד נספר. פנינו למפגש הדייגים וישבנו בשולחן הפונה לנמל ועל מי הכנרת. התחלתי עם בירה מחבית טרייה וצוננת כראוי. חיש מהר השולחן הועמס בשלל מנות שנוכל לטעום וכמובן שאי אפשר היה לאכול הכל. אבל הטעמים היו משהו מחמם את הקיבה והלב בצינת הערב של דצמבר על הכנרת.
ראשונות: סלט של ירוקים (44 שקלים) – מיקס חסות טריות בוויניגרט תפוח, חמוציות ופקאן, סיגר דג ים (48 שקלים) – עלי סיגר במילוי דג ים מוגש לצד טחינה ואריסה, חומוס הבית (35 שקלים) – חומוס עם טחינה בתוספת גרגרי חומוס וקרפצ'יו חציל (38 שקלים) – חציל קלוי בגריל, טחינה, סילאו ושבבי פיסטוק מלוח. הרבה אוכל טרי, טעים ומוגש יפה. עברנו מהראשונות לעיקריות.
עיקריות: נתחי פילה מושט (אמנון) צלויים בגריל תוספת לבחירה (92 שקלים). נתחי הדג עשויים היטב ומוגשים שלצידם תוספת הצ'יפס שהוזמנה ולימון טרי. ואילו אני הזמנתי לברק דג שלם מטוגן תוספת לבחירה (98 שקלים) ולצידו תוספת טבעות בצל שהוזמנה.
כמה טוב לאכול דג טרי עשוי כראוי על שפת מים. כאמור, ארוחה כלולה בחבילת האירוח חופשה אחרת בכנרת של כפר הנופש עין גב. יש לציין שהמסעדה מציע גם ארוחת ילדים לטובת משפחות מטיילות. להזמנות טל': 054-5658009
בוקר על שפת הכנרת
התעוררנו אחרי לילה סוער עם תנועת מטוסים חריגה (שרק אני התעוררתי ממנה) לבוקר שקט להלכנו לטייל לאורך החוף של המקום. כפר הנופש עין גב התברך באחד מחופי הרחצה היפים ביותר בכינרת. החוף רחב ידיים במידותיו ואזור הכניסה לים מצופה בחול ים טבעי ונהדר. בעונת הרחצה נפרשים במרחבי החוף המוסדר עם תחנת הצלה, כסאות נוח, מתקני נדנדות וקיוסק חוף המוכר מוצרים מתאימים לבילוי בחוף הרחצה. על אף גודלו של חוף הרחצה, הכניסה אליו מותרת רק לאורחי כפר הנופש ובכך יש שמירה נוספת על פרטיותם של אורחי כפר הנופש.
סיימנו את ביקורנו בכפר הנופש בארוחת בוקר עשירה – כמיטב מסורת ארוחות הבוקר של מלונות בישראל, עם מגוון גדול של גבינות, ירקות, סלטים ודברי מאפה – מה עוד צריך יותר מזה. בסיום הארוחה הוגשה לנו סלסלת הפיקניק העמוסה כל טוב לסעוד בה את שארית היום.
Rav4 מפנקת עם איבזור פנימי עשיר
יצאנו עם בוקר, ליהנות משלל הפינוקים והציוד שטויוטה מעמיסה על הרכב. מערכת מולטימדיה דוברת עברית עם מסך מגע "9, מצלמת רוורס ודיבורית | 6 רמקולים | צג נתונים צבעוני בגודל "7 משולב בלוח המחוונים | מקרן נתוני נסיעה על גבי השמשה הקדמית | אפשרות שליטה מההגה על מערכת השמע, דיבורית, צג נתוני נסיעה ומערכות בטיחות | כניסת USB לחיבור מכשיר חיצוני בקונסולה הקדמית | 2 כניסות USB לטעינה בקונסולה המרכזית + 2 כניסות USB לטעינה ליושבים מאחור | שקע V12 קונסולה המרכזית ושקע V12 בתא המטען | שקע V220 בתא המטען | הגה כוח טלסקופי מתכוונן לגובה ולעומק, מצופה עור | מראה פנימית מתכהה אוטומטית בעת סינוור | תאורת אווירה כחולה | 4 חלונות חשמל עם אפשרות לפתיחה בלחיצה אחת | מנגנון היפוך מערכת מיזוג אוויר מקורית עם בקרת אקלים דו אזורית לנהג ולנוסע לצידו | פתחי מיזוג אחוריים ליושבים במושב האחורי | אפשרות להפעלת המזגן מהשלט | ריפוד מושבים דמוי עור בצבע שחור בשילוב אדום | מושב נהג מתכוונן חשמלית ל-8 כיוונים מושב נוסע מתכוונן ל-4 כיוונים | אפשרות לחימום מושבים קדמיים ואחוריים | מושבים בשורה 2 מתפצלים ומתקפלים 40/60 .
בנוסף, מצויין הטויוטה ראב4 שלנו בבורר מצב נהיגה רצויSport ,Normal ,Eco עם נורית חיווי בלוח המחוונים | לחצן מצוקה E-Call רק אם יש קליטה סלולארית | אימובילייזר מקורי | מערכת התנעה חכמהKeyless בעלת כפתור חשמלי להתנעת הרכב ללא מפתח ע"י זיהוי אוטומטי של השלט ולבסוף גם בלם יד חשמלי.
עלייה לדרום רמת הגולן
יצאנו לדרך מגובה 200 מטרים מתחת לפני הים לדרום רמת הגולן וגובה 350 מטרים מעל פני הים. בחרתי בעלייה אותה עשינו אתמול בחלקה, דרך חורבת סוסיתא עד לאמפי-גולן על כביש 98 שלאורכו נסענו וסיפרנו על שביל אלי כהן וגם בעקבות שעת נעילה. הפעם בחרנו בבית הבד של ארץ גשור, בקיבוץ גשור.
בית בד ארץ גשור
הגענו למרכז המבקרים של ארץ גשור ופגשנו במקום את גיא, לשיחה וסיור בעת קבלת הזיתים ועצירת השמן. תהליך הפקת שמן זית ארץ גשור כולל שליטה מוחלטת על כל שלב ושלב בתהליך: החל ממיקום המטעים וסוג הקרקע, דרך ייצור עצמי של השתילים וכלה בתהליך המסיק, עצירת השמן ושמירתו במכלי נירוסטה בבית הבד המודרני. השלב הראשון בהפקת שמן הוא ריסוק הזיתים לקבלת עיסה אחידה. ניתן לעשות זאת עם אבן שמרסקת את הזיתים או בעזרת מרסקת מפלדה עם סכינים או פטישים.
הפרדת השמן מהעיסה נעשית במספר שיטות. השיטה המסורתית היא הפעלת לחץ (מכבש) על עיסת הזיתים. שמים את העיסה בסלים מבד, מסדרים את הסלים בערמה ולוחצים עם מכבש בורג או עם בוכנה. השמן ניגר ונאסף בתחתית הערמה. בבית הבד המודרני של ארץ גשור עושים את ההפרדה במספר שלבים. השמן היה כלוא בזיתים בתאים של הפרי שגודלם פחות ממיליליטר. הריסוק אמנם שובר את הזיתים אך השמן עדיין נמצא בטיפות קטנות. לפיכך, בשלב הראשון בוחשים באיטיות את עיסת הזיתים. הבחישה גורמת לטיפות השמן הקטנות להתלכד וכך מתרחשת הפרדה ראשונית של השמן משאר מרכיבי הפרי. שלב ההפרדה הבא נעשה עם צנטריפוגות (דקנטר). ההפרדה מבוססת על המשקל הסגולי השונה של השמן, המים והגפת (החלקים המוצקים של הזית). הסיבוב המהיר של הצנטריפוגה זורק כל אחד מהמרכיבים למרחק שונה ויוצר הפרדה של השמן משאר המרכיבים. הצנטריפוגות מפרידות את העיסה לשלושה מרכיבים: שמן, מים וגפת יבשה (תהליך זה מכונה עבודה בשלוש פאזות), או הפרדה לשני מרכיבים: שמן וגפת (תהליך זה מכונה עבודה בשתי פאזות). במצב זה המים נשארים עם הגפת ומתקבלת גפת נוזלית. בשני המקרים השלב האחרון בבית הבד הוא צנטריפוגה נוספת, מהירה יותר, המפרידה שאריות של מים מהשמן.
שמענו על המסיק שנערך ממש בעת ביקורנו, בכרמי הזיתים מזן קורנייקי Koroneiki שמקורו ביוון ומתאפיין בזיתים קטנים מאד, שמבשילים לאט ולכן לרוב הם האחרונים במסיק. שמן זית מזן קורנייקי מצוין גם לאפייה ובישול תודות לפירותיות שלו ולחריפות העדינה מאד ולא משתלטת על טעמי המאפה או בישול.
טויוטה ראב4 – עיצוב ואיבזור חיצוני
נסיעתנו בדרום רמת הגולן ביום שהפך לבהיר ונעים, אפשרה לנו גם ליהנות מהמראה של הרכב ולרכז את האיבזור הנוסף ברכב: כניסה חכמה בדלתות הקדמיות ובדלת תא המטען | תאורה ראשית בתצורת פרוז'קטור LED עם כוונון גובה אוטומטי | תאורת יום קדמית DRL | פנסי ערפל קדמיים | תאורה אחורית משולבת LED | שמשות כהות בחלונות אחוריים לפרטיות מרבית | מדרגות צד | חיישני חניה אחוריים וקדמיים כולל מנגנון בלימה עם זיהוי עצמים בלתי נראים בדרך (כולל אפשרות ניתוק) | חיישן גשם להפעלה אוטומטית של המגבים.
מסיק כרמי ארץ גשור
השימוש בבוצרת המכאנית של גשור מאפשר מסיק של כמות גדולה של זיתים בפרק זמן קצר והגעתם לבית הבד תוך 3-4 שעות מתחילת המסיק של אותו יום. מהירות זו מאפשרת עצירה מידית של השמן, לפני תחילת תהליכי חמצון בזיתים הנמסקים, ומניעת היווצרות טעמי לוואי לא רצויים ועליה בחומציות. ההקפדה נמשכת בבית הבד, בו אני בית הבד שומרים על טמפרטורת כבישה קרה וזמן עירבול מינימלי לשמירה על המרכיבים הבריאותיים והארומות הייחודיות לכל זן. תיאמנו עם גיא להגיע יותר מאוחר לכרמי הזיתים ע"י קיבוץ מיצר שם מתבצע המסיק המכני של היום.
הזיתים נמסקו ע"י מוסקת יעודית לזיתים, להבדיל משימוש נפוץ בבוצרות ענבים שמוסבות למסיק זיתים בעונת המסיק. ישר מהעץ תוך דקות הזיתים נשפכים למיכלים שמרוכזים על משאית ותוך זמן קצר ונסיעה קצרה ממיצר לגשור, נכנסים לתהליך עצירת השמן שהוסבר לעיל. לקחנו מעט זיתים לטובת כבישתם בבית ועל זה נספר בהמשך.
יש לציין שארץ גשור משווקים שמן זית ממספר זנים ובלנדים: ארבקינה, ברנע, לצ'ינו, סורי, פישולין, קורנייקי, שמן הבית – בלנד, קורטינה, ופיקואל. לביקור במרכז מבקרים ארץ גשור יש לתאם באתר… או בטל': 04-6764036
מפרט טכני של טויוטה RAV4 פלאג-אין E-Motion 4X4
הראב4 מצויד במנוע בנזין בנפח 2,487 סמ"ק המפיק הספק מירבי של 185 כ"ס. בתוספת מנוע חשמלי מגיע הראב4 להפקת 306 כ"ס שמשודכים לתיבת הילוכים רציפה וחלקה. לרכב מצבר ליתיום – יון גדול יחסית שמאפשר מהירות מרבית במצב חשמלי 135 קמ"ש. הסוללה מוסיפה משקל לרכב שמגיע למשקל עצמי של כמעט 2 טון אבל כוחות הסוס שמתחת למכסה המנוע, מאיצים את הרכב בקלות מ- 0 ל- 100 קמ"ש בזמן מדהים של 6 שניות.
המהירות המרבית של הראב4 היא 180 קמ"ש למרות שהתחושה היא שיש לו עוד כוח. קיבולת מיכל הדלק היא 55 ליטר ובשילוב נהיגה חכמה המשלבת חשמל ובנזין יכול לתת לנו טווח נסיעה של 700 ק"מ בין תדלוק וטעינה חשמלית אחת לשנייה.
שְׁמוּרַת טבע גַּמְלָא
תחנת הטבע האחרונה שלנו הפעם היא השמורה האייקונית שבדרום רמת הגולן. שמורת הטבע משתרעת לאורך שני הנחלים: גמלא ודליות, וכוללת אטרקציות טבע וארכיאולוגיה. יצאנו לסיור המעגלי וקל לתצפית על שרידי העיר גמלא ומשם המשכנו לתצפית על אזור בו היתה מושבת הקינון הגדולה בישראל של נשרים וככל שניתן להבין, השנה אין שם קינון נשרים. בהמשך ראינו את כלוב האקלום של גוזלי נשרים שבקעו מביצים שנאספות בקיני נשרים מעת לעת, ומועברים לבקיעה במדגרות מתאימות. קרבת הגוזלים לאוכלוסיית הנשרים במקום, מזרזת את חזרתם של הנשרים עם הגיעם לבגרות, לאזור הגידול הטבעי שלהם. בסוף המסלול עוברים בין שרידי הכפר דיר קרוח – כפר נוצרי מהמאות 4-7 לספה"נ שכוללים מנזר שמור היטב שבמרכזו כנסייה עם אפסיס מרובע.
בחזרה למגרש החנייה ראינו את שביל החושים החדש שהוקם במקום, לטובת משפחות מטיילות שיכולות לחוש את הקרקע בדרך בלתי אמצעית וחוויתית.
בדרכנו החצה מהשמורה עצרנו ליד אחד מ- 700 הדולמנים שמקיפים את השמורה – מבנים שהסברה שהיו מבני קבורה, ובנויים מאבנים בזלת גדולות מאד, שהונחו בצורת דולמן – שולחן אבן, עוד בתקופת הברונזה.
סיכומה של נסיעת מבחן
Rav4 של טויוטה היתה בחירה מצוינת לנסיעת המבחן עמוסת החוויות והמפגשים, סביב הכנרת. הרבה ירוק וכחול של תחילת החורף עם רכב ירוק שמפגין עוצמה של חיות כביש עמוסות צילינדרים ודיזל כאשר הרכב פשוט ירוק וידידותי לסביבה.
הראב4 גדול ומרווח גם למשפחה שתצא לטיול עם הרבה ציוד. נפח תא מטען עד גובה נקודת החגורה 490 ליטר, נפח תא מטען עד גובה הגג 660 ליטר ואילו נפח תא מטען עד גובה הגג, כשהמושבים האחוריים מקופלים 1600 ליטר מכובדים ביותר.
תצרוכת הדלק שלנו, עם הרבה לחץ על דוושת הדלק היתה 17 ק"מ לליטר.
הצרפתייה הקטנה בעפולה
בשיא ההגבלות בקיץ, באחת מנסיעות המבחן שלנו באזור עפולה, התכבדנו בסל פיקניק שאספנו בצרפתייה הקטנה. היתה לנו הפתעה מקסימה ומרעננת, עם כל טוב של סלטים, מאפים ועוד, רק לעצור לפיקניק בטבע בצהרי היום, ויש ארוחה מיוחדת. הפעם הגענו לאירוח כמו שצריך – במסעדת הצרפתיה הקטנה של עפולה.
התחלתי בבירה טריה וצוננת של ויינשטפן האהובה ומייד התחילו להגיע המרקים שהזמנו לחמם את האוויר ומזג האוויר שהתקרר עם גשם שהתחיל לטפטף. המרקים שהגיעו בדיוק בטמפרטורה שאני אוהב, היו שניהם סמיכים ועשירים.
עיקריות: הזמנו 2 מנות שונות ליהנות מהטעמים השונים. האחת פפרדלה סלמון בשמנת (63 שקלים) – פפרדלה ברוטב סלמון בשמנת. מנה גדושה וועסיסית עם שפע רוטב כמו שזוגתי אוהבת. אני הזמנתי מוקפץ חלומי (69 שקלים) – שלל ירקות מוקפצים ברוטב סויה עם קוביות גבינת חלומי, נודלס ואגוזי קשיו קלויים. שפע של טעמים מרעננים וחלומי קריספי בדיוק במידה.
לקינוח ואחרי התלבטויות בין מגוון העוגות המיוחדות של המקום, בחרנו בעוגת גבינה אפויה – עוגה רכה וגבוהה, אפויה בתנור אבן, מוגשת עם רוטב פירות יער. טעם נפלא לסיים בו את הביקור בצרפתיה הקטנה ואת נסיעת המבחן שלנו.
הצרפתייה הקטנה, שפרינצק 5, עפולה. לפרטים והזמנות בדף הפייסבוק… או בטל': 04-6526516
טויוטה ראב4 פלאג-אין היברידית – סיכום
רכב מפנק זה יכול להיות שלכם תמורת 254,900 שקלים לפני תוספות (שלא צריך). דרגת אבזור בטיחות מקסימלי (8 מסולם 8). רמת זיהום אוויר 1 – הדרגה המזערית שיש (1 מתוך 15 – הכי ירוק שיש). היבואנים בישראל מעניקים אחריות מורחבת לאלמנטים ההיברידים עד 100,000 ק"מ או 5 שנים. יש אפשרות (בתשלום) להאריך האחריות למשך שנה או 15,000 ק"מ נוספים (אפשר עד גיל 12 של הרכב).