נסיעה ברכב היוקרה DS7 Crossback Grand Chic Opera E-Tense 4×4 Plug in hybrid ||| ביקור תרבותי אצל העם הצ'רקסי בישראל ||| הצצה לעולמם של האדיגים בכלל ובכפר כמא בפרט ||| נסיעת שטח ברמת סירין הבוצית ובשמורת נחל תבור הפורחת ||| סיור בירה ויין בין נצרת וציפורי ||| חווית נסיעה מפנקת ועוצמתית עם פגיעה סביבתית מינימלית ובטיחות מקסימלית ||| כל הפרטים והרשמים בהמשך…
7DS קרוסבק 4X4 היברידי נטען
DS7 Crossback שלקחנו לנסיעת המבחן מצויד במנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 200 כ"ס קדמיים, מנוע חשמלי קדמי המפיק 100 כ"ס ומנוע חשמלי אחורי המפיק 113 כ"ס, אליהם משודכת תיבת אוטומטית 8 הילוכים EAT8 להנעת הגלגלים. התפוקה הכוללת היא 300 כ"ס עם האצה 0-100 קמ"ש עפ"י היצרן 5.9 שניות, המהירות המרבית היא 240 קמ"ש ובחשמל בלבד רק 135 קמ"ש. לרכב סוללת 13.2 קוט"ש, עם טווח נסיעה חשמלי בלבד של 62 ק"מ עפ"י היצרן.
יצאנו 2 זוגות מבוגרים לנסיעת המבחן שנספר בהמשך. עלינו על כביש 6 וחיש מהר (תרתי משמע) הקרוסבק הראתה לנו את יכולת ההאצה המדהימה וגם המהירות היתה מרשימה (בלי לספר לאיזו מהירות הגענו עם רכב עמוס) ויותר חשוב מכך, נסיעה מהירה וללא רחשי רקע של כביש ורוח כך שכמעט ולא מרגישים את המהירות וזה בהחלט הרגשה בטוחה ויציבה לנסוע מהר ליעדינו עם ה-DS7 החדש והחדיש.
המרכז למורשת הצ'רקסית כפר כמא
תחנתנו הראשונה היתה בכפר כמא השוכן מזרחית לכפר תבור בדרך לכנרת. קבענו עם אייבק נבסו, מנהל המרכז שקיבל את פנינו וליווה את ביקורנו בכפר. אייבק נתן לנו הצצה לעולם ולעושר התרבותי של העם הצ'רקסי בישראל ובעולם. זהו מרכז המבקרים הצ'רקסי הגדול בישראל, שמכיל עשרות פריטים על התרבות הצ'רקסית והכלים המסורתיים כמו המחרשה שנקראת פחה אש пхъэ Ӏашэ , המעדר שנקרא ש'א'נה шӀуанэ, מגרפה שנקראת קוא-חיוה Куахъо ועוד. במוזיאון אפשר לצפות בסרט מאלף המספר את סיפורו של העם הצ'רקסי בכלל ובישראל בפרט. המרכז למורשת הצ'רקסית טל': 050-4990599
מיהו העם הצ'רקסי
הצ'רקסים קוראים לעצמם אדיגים Адыгэхэ והם עם שמקורו בהרי הקווקז שבין הים השחור והים הכספי מצפון לגאורגיה שם חיו כבר לפני 3,000 שנים ויותר. עם בו הנצרות לאזור קיבלו על עצמם גם האדיגים את הנצרות למשך כאלף שנים עד המאה ה-16 עת קיבלו על עצמם בהדרגה את הנצרות ורק במאה ה-19 הפך העם האדיגי למוסלמי-סוני.
במקביל, החל משנת 1864 החל גרוש הצ'רקסים מהקווקז גם כחלק מרצח העם שבוצע על ידי רוסיה תחת מדיניות ההתפשטות הרוסית דרומה לעבר הקווקז והסיסמה: צ'רקסיה ללא צ'רקסים. כיבוש הקווקז על ידי הרוסים הביא לרצח של 1.5 מיליון אדיגים ומנוסת או הגליית 90% מבני העם האדיגי הנותרים. האימפריה העות'מאנית, קלטה את האדיגים המוסלמים בשטחיה ועודדה אותם להתיישב באזורי ספר בעייתיים בשולי האימפריה וקרוב למיליון צ'רקסים נמלטו מהקווקז אל מרחבי האימפריה העות'מאנית, וכך הגיעו גם למחוזותינו. רמת הגולן היתה מיושבת בעיקר בצ'רקסים (ודרוזים) עד מלחמת ששת הימים, בירדן משמר המלך מורכב מלוחמים צ'רקסים, ואילו בישראל התיישבו צ'רקסים ב-3 ישובים כאשר אחד מהם, שהיה סמוך לחדרה, ננטש עקב המלריה והמוות שהביאה המחלה. הישוב הגדול ביותר הוא כְּפַר כַּמָא עם כ-3500 תושבים, עם מערכת חינוך עצמאית בשפה הצ'רקסית / אדיגית, והכפר רִיחָנִיָּה בגליל העליון בו גרים כ-1200 צ'רקסים. בלבד. העם הצ'רקסי מחולק ל- 12 שבטים (ש-12 הכוכבים המוזהבים בדגל הצ'רקסי, מסמלים אותם) וצאצאים מ-5 שבטים בלבד מתגוררים בישראל.
יום הזיכרון הצ'רקסי חל ב-21 במאי. בתאריך זה נאלץ העם הצ'רקסי להיכנע לצארים הרוסים ולאחר אותו יום גורשו רוב הצ'רקסים ממולדתם. כיום מפוזר העם הצ'רקסי, המונה כ-5 מיליון תושבים, ברחבי תבל: בתורכיה יש כ- 3 מיליון צ'רקסים, ברוסיה כמיליון, ירדן 150,000, סוריה כ- 150,000, מצרים 50,000, גרמניה 150,000, עירק 35,000, לוב 35,000, ארה"ב 50,000, ערב הסעודית 25,000, ישראל 5,000, וכן גם מאות צ'רקסים בקוסובו, בלרוס, פולין, הולנד, אוקראינה, בולגריה ואוזבקיסטן.
ראוי לציין שבחברה הצ'רקסית יש מקום של כבוד והערכה לאשה, שמתחיל בזה שהאשה יכולה לבחור את בחיר ליבה ואם הבחירה היא לא לרוחה של משפחת הכלה, קיים מנהג החטיפה שהופך נישואים ביניהם ללגיטימיים ומקובלים על הכל.
פנים הרכב
תא נוסעים עשיר מאוד ומעוצב בהקפדה ובהתאמה לעיצוב לוגו דמוי היהלום של DS. הרכב שלנו כולל ריפוד מעור נאפה איכותי ורך שעיצובו דומה לרצועת שעון BRM המתרומם עם התנעה. עיצוב הקונסולה שבין המושבים ומקיפה את בורר ההילוכים יוצר מופע עשיר ונוצץ, והמחוונים המוקרנים מוסיפים לכך עם שלל ברירות מסך לתפעול ובחינת מצב הנסיעה שלנו.
אהבתי את המעוין המזכיר יהלום, שלווה אותי לכל מבט על לוח המכוונים או כפתורי התפעול השונים ברכב – זה נקרה מיתוג עד הפרט הקטן ביותר. מתגי השליטה משובצים בקריסטל ואפילו הוסיפו חיפוי עור למרכז גלגל ההגה. כשמשלבים את כל אלו עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר – לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה מרכזי גדול, בלם-יד חשמלי, מושבים חשמליים עם מנגנון עיסוי, תאורת אווירה ועוד, מתקבלת תחושה ייחודית שלא תמצאו ברכב פנאי סטנדרטי.
תנוחת הישיבה במושב הנהג גבוהה ושלטת. מושב הנהג כמו גם זה שלצידו בעלי בקרת ותפעול חשמלי מלא כולל כישורי עיסוי שיעזרו בנסיעה ארוכה או אחרי יום מעייף.
סיור בכפר כמא
יצאנו עם אייבק נבסו, לכמה מהמקומות הפופולאריים בכל ביקור בכפר כמא, על שום שהם מאירים צדדים אחרים בתרבות הצ'רקסית.
תחנתנו הראשונה היתה מזאן מאפים שהיא מאפייה צ'רקסית בכפר כמא המציע את המאפה הלאומי חלוז' או חלז'וה хьэлжъо שהוא מאפה בצק ממולא בגבינה צ'רקסית מסורתית ומטוגן בשמן, חם וטרי במקום. ניתן למצוא עוד מאפים מהטאבון הכוללים מאפה תרד, מאפה גבינה עם בצל, מאפה עם חציל, חלגור'אן Хьалжъогъуанэשהוא מאפה שמרים ממולא בתמרים ובעיקר משמש כקינוח ועוד. ניתן לרכוש במקום גם כיסונים צ'רקסיים בהקפאה. פרטים ושעות פתיחה בטל': 052-3172828.
משם נסענו למחלבת אלברוס בכפר, שמתמחה בגבינות צ'רקסיות מסורתיות ובניהן גבינה צ'רקסית Адыгэ къуае לבנה חצי קשה וגבינה מעושנת. במקום ניתן לטעום ולרכוש גבינות, וכן, בתיאום מראש, ניתן להגיע בקבוצות ולקבל הדרכה על ייצור הגבינה. טל': 055-6619799.
סיימנו את הסיור בחווה הצ'רקסית שנמצאת בשטח חקלאי נרחב מצפון לכפר. זו חוות סוסים המקיימת מגוון רחב של פעילויות הכוללות טיולי רכיבה בשטח, רכיבה לזוגות, רכיבה קבוצתית, פעילויות לילדים, פינת ליטוף, שולחנות פיקניק ולינה בשטח. כמו כן, בחווה יש לימודי רכיבה על סוסים ורכיבה טיפולית. הסוסים מאולפים והפעילויות מתאימות לגילאים 4 ומעלה. המדריכים המנוסים ייקחו אתכם בדרכים קסומות עם נופים משגעים וינעימו לכם את הדרך עם סיפורים על הצ'רקסים. טל': 050-5915583.
רמת סירין היא רמת יבנאל
פנינו מזרחה על כביש 767 ולאחר 2.5 ק"מ ולפני הירידה לעמק ולמושבה יבנאל ירדנו מהכביש לדרך עפר מסומנת בין שדות שקדים פורחים, לעבר רמת סירין. הדרך הפכה לביצה טובענית עקב הגשם שירד ביממה האחרונה כולל גשם כשעתיים לפני שעלינו על הדרך. רמת סירין נקראת על שם חורבת סירין בה נתגלו שרידי בית כנסת תלמודי, אחת מכמה חורבות מתקופת התלמוד של לפני כ- 1600 שנים.
הקרוסבק DS7 חלף על פני הדרך הבוצית ללא כל קושי או היסוס, תוך שמירה על יציבות ואחיזה מצוינת בבוץ וכך פילסנו דרכנו עד מאגר מים גדול שבו הוקמה פינת צל וישיבה לטובת המטיילים, וכמובן לטובתנו. כאן עצרנו להפסקת צהרים קלה וקרירה בטבע כשלמרחוק נראית חוות רוח סירין עם כתריסר טורבינות רוח בקו האופק. אחרי הפסקת הצהריים בטבע החלטנו לא להמשיך לבד בדרך הבוצית וחזרנו לכביש 767 בדרכנו לתחנתנו הבא.
נוחות ורווחה
הדגם שלנו מצויד במערך מצלמות הסורק את פני הכביש ומשנה את התנהלות הבולמים הנשלטים אלקטרונית, בהתאם לתנאי הדרך. תודות למערכת זאת הנסיעה בכבישים המשובשים של ארצנו, קלה ונוחה הרבה יותר. המרחב לנוסעים מאחור מצוין עם בקרת אקלים ליושבים מאחור, תפעול חשמלי למסעד המושב ומרחב רגליים מרווח.
באבזור הפנימי, בין השאר יש תאורת לד חכמה, גג זכוכית נפתח, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת אחורית ולמושבים הקדמיים, צג "12 ומחוונים מוקרנים, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. בגרסת הגרנד שיק אופרה, התפנקנו עם ריפוד עור נאפה ופנים מהודר יותר, אוורור ועיסוי במושבים, שעון BRM R180 נשלף שתוכנן ועוצב במסגרת שיתוף פעולה בין DS לבין יצרנית שעוני היוקרה B.R.M Chronographes , מצלמת דרך ואפילו מערכת שמע היקפית של פוקאל Focal שמדהימה באיכות הצליל שינעים לנו את הדרך.
שמורת נַחַל תָּבוֹר
בנסיעה הקצרה לשמורת נחל תבור שנמצאת דרומה לרמת סירין, בחרנו להקיף את כפר תבור בכביש המפותל והבטוח. אחת מפינות החמד הפראיות ופחות מוכרות בארצנו היא שמורת נחל תבור סמוך לקיבוץ גזית. פנינת טבע, נוף, פריחות ואויר צח. גם אנחנו, כמו רוב המטיילים בחרנו בשמורת נחל תבור באביב, בעונת הפריחה כאשר מאות יורדים ברגל במתלול הדרך המשובשת מטה לנחל תבור הזורם בשיאו בימים אלה, כאשר הם צריכים לעשות את הדרך העולה, חזרה לחניון, מתנשפים אבל ללא ספק נהנים מהטבע – אנחנו בחרנו לעשות הדרך, עם הקרוסבק 4X4 של DS7 בעודנו ישובים בנוחות והרכב יורד ואח"כ עולה את הדרך המאתגרת, בקלילות ראויה לציון.
לפני הירידה מהחניון יש תחנת מידע של רשות הטבע והגנים, ושם קיבלנו טיפים לדרכים שיתאימו לגובה של הרכב שלנו ולתנאי הדרך אחרי הגשמים של היממה האחרונה. ירדנו את הדרך הארוכה והמתפתלת עד לשפת נחל תבור. כשהגענו לרחבת החניה הקטנה, לרכבי ה-4X4 ופינת הצל ושולחנות הפיקניק לצד הנחל הזורם, יצאנו במסלול קצר לצד הנחל, למשטחי תורמוס ההרים הסגול שנמצא בשיא פריחתו בימים אלה. במרחב ערוץ הנחל יש שפע של חיות ועופות בר אבל אנחנו ראינו בעיקר עופות וקרפדות.
לאחר טיול קצר ומרענן טיפסנו חזרה למעלה חיש מהר וללא כל קושי או מאמץ מצד הקרוסבק העוצמתי.
בטיחות וביטחון
מפרט הבטיחות של הקרוסבק DS7 עשיר ומבטיח מעטפת לנוסעים והרכב עצמו. בין היתר תמצאו 8 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת ראיית לילה, התרעה במצב של עייפות או הסחת דעת, זיהוי כלי רכב בשטח מת, זיהוי הולכי רגל, זיהוי דו גלגלי ואופניים, זיהוי תמרורים ועוד. רמת אבזור בטיחות 7 (מתוך 8 אפשרית).
בחזית מצוידת ה- DS7 ב-3 פנסים עצמאיים בכל צד עם טכנולוגיית LED רוטורית המתאימה עצמה לעיקולי הדרך ומרחיבה את שדה הראייה בלילה בהתאם לתנאי הדרך – יש הנזכרים בפנסים המתכווננים האייקונים של הסיטרואן DS של שנות ה-50-70 של המאה ה-20.
מבשלת נצרת
מכפר תבור והר תבור שמנו פעמינו למבשלת נצרת, ברובע הנוצרי של עירו של ישוע – נצרת. הצטרפנו לסיור טעימות יין ובירה בגליל אותו מארגנים אברהם טורס מקבוצת אברהמס הוטלס.
תחנתנו הראשונה היתה במבשלת בירה ראשונה במגזר הערבי הישראלי בכלל ובעיר נצרת בפרט. את המבשלה הקימו אמיר אלוטי ובאזל מסד, שניהם מהנדסים תושבי נצרת, שאוהבים בירה שבשנת 2012 התחילו לבשל בירה בבית, בדליים קטנים להם ולחבר'ה. לאחר שהצליחו להכין בירה טעימה, השניים החליטו לפתוח מבשלה מקצועית ובשנת 2016 שכרו מקום קטן וקנו ציוד לבישול עד 100 ליטר בירה כל פעם. לדברי אמיר: "נכשלנו 42 פעמים עד שהגענו לטעם ולאיכות הרצויים לבירה שלנו, והתחלנו להציג אותה למשפחות וחברינו – זאת היתה בירת החיטה האמריקאית הראשונה שלנו".
בשנת 2019 עברה מבשלת נצרת למקום החדש שנמצא בין שתי בזיליקות עיקריות בנצרת, שמהוות אבן שואבת לתיירים: כנסיית ישו הנער סלזיאנית Basilica of Jesus the Adolescent ומצד שני כנסיית הבשורה Basilica of the Annunciation. במקום יש מרכז מבקרים עם פינות ישיבה מזמינות ורחבה מדהימה בה אפשר לשבת על כוס בירה עם נוף העיר והעמק פרושים מתחתיכם. בנוסף, התחילו אמיר ובאזל לייצר בירה אייל נוספת – בראון אייל. 2 הבירות אותם מייצרים בבירה נצרת Nazareth Beer Brewery הן לא מסוננות ולא מפוסטרות. טעמנו מהבירות ובהחלט משב מרענן למגוון הטעמים המוכרים שנצרת מזמנת בדרך כלל. פרטים באתר…
בתום הביקור וטעימות הבירה, יצאנו ליעדנו האחרון ליום זה, המושב ציפורי מערבית לנצרת.
E-Tense
הסוללה של ה-DS 7 Crossback E-Tense 4×4 נטענת במלואה ב- 105 דקות, מחיבור חשמל יעודי מהיר או תוך 8 שעות משקע ביתי סטנדרטי.
היות הרכב חשמלי ועם מספר מצבי נסיעה מעניקים לו יכולת להיות מאד "ירוק" וידידותי לסביבה ולקבל ציון 2 בדרגת זיהום אוויר – המצטיין מבין כלי הרכב 4X4 המוכרים בישראל.
בנסיעה ניתן לבחור את מצב הנהיגה המתאים ביותר לתנאי הדרך ו/או לחווית הנהיגה שמבקשים. ברירת המחדל היא 0 זיהום אוויר Zero Emission כך שכל פעם שתתחילו בנסיעה הרכב יפעל כרכב חשמלי המתמקד על נוחות נסיעה ושקט, בלי לפלוט CO2 או מזהמים.
מצב ספורט Sport הוא מצב שנותן עדיפות ביצועים והנאה מנהיגה.
מצב היברידי Hybrid הוא מצב שבאופן אוטומטי עושה אופטימיזציה בין ביצועים וצריכת דלק
מצב 4X4 או 4WD הוא מצב בו הכוח עובר לכל הגלגלים לקבלת כוח משופרת בדרכים רטובות, חוליות או מושלגות
בחירת מצב ההילוכים ל-B דואגת לטעינת המצבר כל פעם שבולמים ומאטים ובכך כמובן מגדילים את הטווח החשמלי ותורמים למניעת זיהום אוויר.
יקבים בציפורי
פגשנו ביקב ציפורי את עמוס גוירצמן, שמספר את סיפור המקום, היקב שהם סיפור חייו בציפורי. צמוד לביתו ולמרכז המבקרים שהקים במבנה אבן שהיה של הכפר הערבי ספוּרִיֶה صفورية שעל חורבותיו הוקם המושב, נטועה הכרם של היקב, שמניבה ענבי פטי סירה, פטי וורדו, מרסלן וגוורצטרמינר. היקב מייצר כ-3000 בקבוקים בשנה שנמכרים ברובם במרכז המבקרים ובמשלוחים.
טעמנו 2 מיינות היקב ולאחר שגונבה שמועה לאוזננו שעמוס גם מזקק מעט ערק מתוצרי הלווי כמו זגי הענבים. נאלצתי לדלל את הערק 60% על מנת לקבל קצת חלביות ובודאי לאפשר לי לטעום. שווה לשאול על הערק, לאחר טעימת וקניית יינות היקב.
חדר החביות המיוחד של היקב נבנה כך שקירותיו העבים עשויים ברובם מבקבוקי זכוכית ריקים, וכך מקבלים גם בידוד וגם תרומה לשמירת הסביבה. פרטים ותיאום ביקור בדף הפייסבוק… ובטל': 053-962-2455
תחנתנו האחרונה בסיור היתה בחלקת הכרם של גל יונה, שלמד את רזי עולם היין בשהות ארוכה בעמק הריין גרמניה, ועם חזרתו לישראל החליט לפתח את התחביב ליקב אורגני ושיתופי, ולקרוא לכרם על שם אביו – כרם ברוך.
בצמוד לחלקת הכרם נמצאת בקתה שמשמשת תחנת לינה לצועדים בשביל ישראל שם גם יכולים להתרענן במים ובמקלחת בשטח. ובנוסף פתח גל מיזם של נטיעת כרם נוספת בשיתוף עם הציבור – כל מי שמעוניין לטעת גפן תורם 25 שקלים ומוזמן לנטיעה הבאה ויקבל כוס יין חינם בכל ביקור ביקב, כאשר יחל להניב ענבים ולייצר יין – בציר 2022.
במפגש מסביר גל על הזנים המקראיים של גפנים אותם הוא מנסה לגדל בכרמים. המפגש לווה ביין של יקב נטופה (כזכור, עוד אין ענבים או יין של היקב העתידי), ירקות וגבינות מציפורי. פרטים ותיאום ביקור בדף הפייסבוק… או טל': 050-667-9711
סיכומה של נסיעת מבחן
סיכומה של נסיעת המבחן הוא סיכום של יום עמוס, גדוש חוויות אבל עם הרכב המפנק שלנו הפעם – DS7 Crossback Grand Chic Opera E-Tense 4X4 Plug in Hybrid עשה את החוויה משודרגת, נעימה וקלה.
רכב עוצמתי, מצויין לכביש ולעיר ולא פחות מכך לשטח, עם תא מטען גדול ונוח של 550 ליטר, בטוח וירוק. מחיר התענוג ברמת גימור זאת הוא 345,000 שקלים. אחריות 3 שנים ולסוללה אחריות ארוכה הרבה יותר.