חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נסיעת מבחן עם פיג'ו 508 PHEV בין מלון אדמונד לגבול הלבנון

רכב מפנק ומלון לזוגות מפונקים הם מתכון מבטיח לטיול מוצלח ||| נסיעה עם טבע, היסטוריה, מורשת, גבינות ויין ||| אגמון החולה ומצודת כ"ח ||| יקב רמות נפתלי וגבינות שאבסו ||| קירות שותקים ומנהרה עלומה עם סיום של אוכל מהיר ||| כל הפרטים והחוויות בהמשך…

פיג'ו 508 בחזית מלון אדמונד ראש פינה (צילום דני בר)

פיג'ו 508 FASTBACK PHEV היברידי Plug In Hybrid

יצאנו למסע לאצבע הגליל וגבול הלבנון עם פיג'ו 508 Fastback PHEV המפנקת הלוהטת האדומה. עלינו על כביש 6 ושם כבר אפשר היה להרגיש את העוצמה הפועמת מתחת למכסה המנוע שם פועם מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין המפיק הספק של 180 כ"ס ובנוסף מנוע חשמלי המותקן בחזית ומפיק 110 כ"ס אשר ניזון מקבל את האנרגיה מסוללה בקיבולת של 11.8 קווט"ש. ההספק המשולב של הצימוד ההיברידי עומד על 225 כ"ס. תיבת ההילוכים החדשה  e-ATN8עם שמונה הילוכים מפיקים תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 7.9 שניות והמהירות המרבית עומדת על 240 קמ"ש (לא ניסינו אבל הרגשנו את הפוטנציאל).

התחנה הראשונה בנסיעת המבחן הפעם היא אגמון החולה, באצבע הגליל בואכה קרית שמונה.

העגורים באגמון החולה (צילום דני בר)

עמק החולה

לפני ניקוז האגם בתחילת שנות ה-50 של המאה שעברה, אגם החולה השתרע על פני כ- 13 קמ"ר ( אורך 5.3 ק"מ ורוחב 4.4 ק"מ לערך), ועומקו היה בערך 1.5 מטרים בקיץ ובחורף גשום העומק יכול היה להגיע ל- 3 מטרים. האגם שצורתו כביצה ניזון ממספר מעיינות רב-שנתיים והיה מקום מושב בני אדם עוד מהתקופה הפרהיסטורית הקדומה.

התנ"ך מתעד את מי מרום, אגם בעמק, כאתר של ניצחון יהושע על הכנענים. בתקופת האימפריה הסלאוקית, הוקמה על שפת האגם סלאוקיה סמוליאס. התושבים המקומיים ידעו לגדל אורז, כותנה וקנה סוכר ובהמשך דורה ותירס. תאו מים הגיעו במאה השמינית כשהם מספקים חלב ומשמשים כחיות משא.

פיג'ו 508 ומרכז המבקרים של אגמון החולה – קק"ל (צילום דני בר)

במאה ה-19 התגוררו סביב האגם הביצתי ובעמק בדואים שארגו מחצלת מהפפירוס הגדל טבעית, ובעזרתו בנו את בתיהם. בשנת 1882, מטייל כתב שהאזור הוא "בין שטחי הציד הטובים ביותר בסוריה", ביתם של "פנתרים, נמרים, דובים, חזירי בר, ​​זאבים, שועלים, תנים, צבועים, ולוטרות". במהלך מלחמת העולם השנייה, קציני הצבא הבריטי כתבו על ציד ציפורים שם. היישוב היהודי המודרני הראשון בעמק החולה, יסוד המעלה על החוף המערבי של האגם, הוקם בשנת 1883 במהלך העלייה הראשונה. בשנת 1948 היו בעמק החולה 35 כפרים, 12 יהודים ו-23 ערבים.

פעולות הניקוז, שבוצעו על ידי הקרן הקיימת לישראל (קק"ל), החלו בשנת 1951 והסתיימו עד שנת 1958. יבוש ביצות החולה הושגו ע"י שתי פעולות הנדסיות עיקריות: העמקת והרחבת נהר הירדן במורד הזרם; ושתי תעלות היקפיות שזה עתה נחפרו, המסיטות את הירדן בצפון העמק. הייבוש גרם להכחדת החי האנדמי הייחודי של האגם.

אֲגַמּוֹן החוּלָה

על אף שנתפסה בזמנו כהישג לאומי גדול לישראל, עם הופעתה של התנועה הסביבתית המודרנית, התברר כי הפיכתה של הביצה לאדמה חקלאית הייתה כרוכה בהחלפות משמעותיות ובעלת השפעות על המערכת האקולוגית שלא הובנה ע"י המתכננים שעיקר החשש שלהם היה הפחתת יתושים נושאי מלריה והרחבת שטחי החקלאות בעמק החולה.

הרחבת ערוץ הירדן בעבודות לייבוש החולה 1953 (צילום גדליה בר)

אגמון החולה הוא שמורה חדשה יחסית, שנמצאת מעט צפונית לשמורת החולה עלייה סיפרנו בעבר. האגמון הוקם במסגרת פרויקט שיקום של קק"ל. בתחילת שנות ה-90 חלק מהעמק הוצף שוב בעקבות גשמים עזים. הוחלט לפתח את הסביבה ולהותיר את השטח המוצף על כנו. האתר החדש הפך לבית השני של אלפי ציפורים נודדות בסתיו ובאביב. האגם משתרע על שטח של 1.1 קמ"ר ובעומק ממוצע לש פחות ממטר. האגמון רצוף באיים המשמשים כאתרי קינון מוגנים של ציפורים. היא הפכה לתחנת ביניים מרכזית לציפורים נודדות שעפות מאירופה לאפריקה ובחזרה, וגם לאתר צפרות מרכזי. בשנת 2011 אישרו חוקרי ציפורים ישראלים כי אגם החולה הוא נקודת העצירה של עשרות אלפי עגורים הנודדים מפינלנד לאתיופיה מדי חורף. בישראל, חקלאים הציבו להם מזון כדי למנוע מהם לפגוע בגידולים ליד האגם. בשנת 2009 נבחר עמק החולה ע"י BBC Wildlife כאחת מ-10 תצפיות בעלי החיים החשובות בעולם.

מרכז מבקרים וסיור באגמון

נכנסנו למרכז המבקרים החדש והמרשים שבו יש מיצג אורקולי הממחיש את תולדות העמק והאגמון. בנוסף אפשר גם ליהנות ממעוף עם עגורים….בטכנולוגיית מציאות מדומה VR בעלות סמלית נוספת על עלות הכניסה למרכז המבקרים של קק"ל. משם יצאנו לסיור רכוב על רכב חשמלי במסלול היקפי שבו גם ניתן לרכוב באופניים שניתן לשכור באותו מקום של הרכבים החשמליים. במשך כשעה וחצי נסענו במסלול המעגלי, תוך שעצרנו במספר תחנות לתצפית או סתם לסבוב רגלי בין הצמחייה של החולה. בתחנה המעניינת ביותר כמובן היא האכלת העגורים שנערכת כל יום בצהריים, כשטרקטור עמוס אוכל עובר באי בו מצויים עשרות אלפי עגורים צווחנים ורעבים, שקק"ל ביחד עם חקלאי הסביבה, דואגים להאכילם בשמורה על מנת לצמצם את הנזקים לחקלאים בשדות והמטעים שבעמק. לצערנו אזור הקינון של השקנאים היה הפעם ריק כי איחרנו את המועד של נדידת השקנאים כך שתהיה לנו סיבה לחזור באביב או הסתיו הבאים.

לקראת תום הסבב האגמון, עברנו ליד אזור הגידול והמכלאה הגדולה של הג'מוסים – תאו המים, שזה ביתם מדורי דורות.

נסיעה חשמלית ירוקה

מאגמון החולה נסענו לראש פינה, שם מקום הביקור הבא שלנו וגם מקום הלינה המפנק שמצפה לנו הלילה. הפיג'ו 508 שלנו מאפשרת נסיעה על טהרת החשמל לטווח של עד כ-50 ק"מ במהירות המותרת על כביש 90 (לפי היצרן עד מהירות של 135 קמ"ש). בגרסת ה- PHEV יש לבחור אחת מארבע מצבי נהיגה בלחיצת מתג: ספורט, הייבריד, קומפורט (נוחות) וחשמל מלא. בחרנו כמובן בחשמלי המלא וכך עשינו בנסיעה חלקה, שקטה ובעיקר ירוקה, מבלי שמחוג מד הדלק זז כלל. ראוי לצייד שתכונה זו מקנה לפיג'ו 508 קבוצת זיהום 2 המאד ירוקה ומכובדת.

בתי הראשונים בראש פינה (צילום דני בר)

רֹאשׁ פִּנָּה

בשנת 1878 הוקם הישוב גֵיא אוֹנִי Gei Oni על ידי 30 משפחות של יהודים בני צפת הסמוכה, בהנהגת אליעזר רוקח, שרכשו כמחצית מאדמות הכפר הערבי אל-ג'עונה الجاعونة מהתושבים הערבים שהיגרו לחורן – דרום סוריה של ימינו. הישוב היהודי במקום לא החזיק מעמד ולאחר פחות משנתיים עזבו את המקום למעט 3 משפחות שהמשיכו לגור במקום עד שהוקמה המושבה ראש פינה. בשנת 1882, עלתה לקרקע קבוצת עולים חדשים מרומניה שגם רכשו את האדמות היהודיות של גיא אוני ועוד אדמות של אל-ג'עונה והקימו מחדש את היישוב כמושבה בשם ראש פינה מהפסוק בספר תהילים: אבן מאסו הבונים, הייתה לראש פינה.

בשנת 1883, הפכה ראש פינה ליישוב היהודי הראשון בארץ ישראל שבחסותו של הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד, ועל שמו גם מלון אדמונד בראש פינה, מקום האירוח המפנק שלנו.

מושבת הראשונים או ראש פינה העתיקה

עלינו במעלה רחוב החלוצים עד המחסום וחנינו בחנייה המסודרת. יצאנו לסיור רגלי בין הבתים בני ה-140 שנים שחלקם משופצים ופעילים הן למגורים, לתצוגה של מוזיאון או גלריה או לעסקים ורובם עדיין דורשים שיפוץ להחזיר להם את עטרתם. כל בית הוא סיפור שמסופר ע"י שלט כחול של המועצה לשימור אתרים ומועצת ראש פינה. ירדנו במורד המדרגות של מעלה בנימין (ע"ש אדמונד רוטשילד) לכיוון נחל ושמורת ראש פינה. השמורה של נחל ראש פינה מלאה עצי זיתים, תאנים, חרוב, פטל ועוד. לאורך הנחל 3 מעיינות שהאחרון בהם הוא מקום הכפר ג'עוני. לקראת תום סיורנו עלינו לתצפית ממצפה נמרוד אל עבר החרמון ועל עמק החולה ואצבע הגליל. על סיפורו של המקום כתבנו בעבר ותוכלו לקרוא במקום.

מלון אדמונד ראש פינה

חזרנו לפיג'ו 508 שלנו וגלשנו למלון אדמונד החדש, ששמו הולך לפניו תודות לשלווה הגלילית כמו שמעולם לא הכרתם. החנינו הרכב באחד משני החניונים התת קרקעיים של המלון ועלינו לקבלה והלובי, מהם נשקף הפטיו של הבריכה המחוממת והג'קוזי הסמוכים גם לאזור הספא. קיבלנו את המפתח לחדרנו שמשקיף לפטיו המזמין כשהרי גולן ברקע.

מלון אדמונד, כשמו כן הוא, עוצב ותוכנן כולו בהשראת סיפורה של המושבה ראש פינה בימי הברון רוטשילד הוא בִּנְיָמִין אֶדְמוֹנְד גֵ'יימְס דֶה רוֹטְשִׁילְד Edmond James de Rothschild במאה ה-19 ולא בכדי הוענק לו השם הקשור כל כך למושבה. ניכר בכל פינה, השילוב המנצח של עיצוב קלאסי ואלגנטי, שמשתלב בסביבה ולא מנוכר או מתנכר – צניעות מבחוץ ופאר, פינוק ונוחות בפנים.

לאחר מנוחה קצרה בחדר הנעים הלכנו לסעודת הערב ממיטב היצירה הקולינרית של המקום – שילוב של טעמי המזרח התיכון עם טוויסט ממחוזות רחוקים. מגוון סוגי בשר לקרניבורית, וגם דגים שנעשו היטב מבלי להרוס את החומרי הגלם המצוינים. ניכל בו בשף, שהוא אוהב קינמון – גם אני ורעייתי מאוהבי הקינמון. רשמנו לעצמנו את השילובים המעניינים של קינמון במספר מנות. תבואו ותנסו. אל תוותרו מביקור בחדר היין שנמצא במלון, עם שלל יינות הגליל ושולחן טעימות מכובד ומכבד.

שמורת נחל ראש פינה (צילום דני בר)

טעינה חשמלית

הפיג'ו 508 שלנו יכולה להטען עם יש עמדת טעינה חשמלית. לצערי, ברוב מלונות ישראל טרם התקינו עמדת טעינה ומן הראוי היה שכל מלון ידאג לעמדת טעינה אחת שהלקוח יוכל להזמין בשעות מוגדרות בעת ההזמנה למלון. כמו כן, קיימות מספר חברות המספקות חשמל ולצערי, במרכז המסחרי שעל יד המלון, יש עמדת טעינה מחברה שאינה עובדת עם יבואן פיג'ו בישראל כך שוויתרנו על הטעינה פלאג-אין והסתפקנו בטעינה האינרטית במהלך היום וכך גם למחרת.

סוללת הפיג'ו 508 FASTBACK PHEV מצוידת במערכת בקרת טמפרטורה נפרדת אשר מייצרת טמפרטורת עבודה אופטימלית בכל תנאי מזג אוויר. כאשר יתרת האנרגיה בסוללה החשמלית נמוכה, מנוע הבנזין יופעל לשם הטענת הסוללה ולהניע את הרכב בהתאם לצורך, בכדי להבטיח שימוש מרבי בהנעה החשמלית ולצמצם ככל האפשר את זיהום האוויר.

פיג'ו 508 FASTBACK PHEV מצוידת ב-OBC (On Board Charger) בהספק של 7.4 קילוואט המאפשר טעינת הסוללה מעמדת טעינה AC ביתית או ציבורית המספקת 32 אמפר/שעה בה הטעינה מ-0 ל-100% תארך 1.6 שעות וניתן לטעון גם משקע חשמל ביתי בעזרת כבל מוד 2  (10 אמפר/שעה) בו הטעינה מ-0 ל-100% תארך 5.5 שעות.

על פי בחירת הנהג, ניתן להגדיר את מידת שמירת האנרגיה החשמלית לפרק זמן מאוחר יותר של הנסיעה ולחייב שימוש באנרגית מנוע הבנזין. המערכת מאפשרת לבחור שמירה של 20 או 30 ק"מ או את כל טווח האוטונומיה החשמלית של 57 ק"מ בהתאם לצורך. לדוגמא, בנסיעות משולבות עירוני וחוץ עירוני, ניתן לנסוע עם הנעת בנזין מחוץ לעיר והנעה חשמלית ברחבי העיר, בעיקר בתחומים המיועדים לכלי רכב בעלי 0 זיהום בלבד.

בוקר באדמונד כמו רוטשילד

לאחר שנת לילה שקטה וערבה, קמנו לארוחת הבוקר עם מזנון עשיר של גבינות גליליות, ביציות או חביתות שמכינים לאורחים עפ"י טעמו האישי של כל אחד וכמובן דברי מאפה ומתוקים. אהבתי את המראה הנשקף מבעד לחלון חדר האוכל, של החרמון הבוהק בלובן של אחרי השלג הראשון. אי אפשר היה להפסיק מלהסתכל וליהנות מהמראה. ראוי לציין שאנחנו ויתרנו וחבל, על התפנקות בג'קוזי המפואר ומתקני הספא של המלון, שכן המלון הוא מלון לזוגות ולא למשפחות ועוללים כך שמובטח גם שקט ולא רק אווירה שקטה.

הפטיו של מלון אדמונד ראש פינה (צילום דני בר)

אבזור עשיר וציוד בטיחות מתקדם

פיג'ו 508 Fastback PHEV מצוידת במתלים אדפטיביים מתכווננים אלקטרונית במספר מצבים (נורמל, קומפורט וספורט), כך שגם ברחובות ראש פינה המשולבים אבנים בנות יותר ממאה שנים, כלל לא מרגישים את רעידות הכביש וכך גם בדרכים עם פסי הרעדה כמו שנכונו לנו בהמשך היום, המעבר הוא חלק ורך – ממש חמאה.

המתלים האדפטיביים מבוקרי מחשב ומתחשבים במצב הנהיגה שנבחר שמשפיעים גם על תגובות המנוע, תיבת ההילוכים, ותגובת המתלים. במצב ספורט תגובות הרכב חדות ומדויקות והמתלים מוקשחים כדי לספק תמיכה ואיזון גבוהים לטובת חדות הנהיגה והתחושות. במצב קומפורט צלילי המנוע מונמכים, ההגה גל יותר להיגוי וכמובן מרגישים היטב את רכות מתלי הרכב שמעניקים נוחות נסיעה מקסימאלית. יש לציין שמערכת המחשוב עוקבת ומודדת מאות פעמים בשנייה את התנהגות הרכב ותנאי הדרך ולמרות בחירת הנהג במצב זה או אחר של נהיגה, מערכת המתלים האדפטיבית וממוחשבת, מבצעת התאמות נוספות של ריכוך והקשחה בהתאם לנתונים שהיא מאבחנת.

בנוסף מצויידת הפיג'ו המפנקת המערכות בטיחות חשובות נוספות: בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מיקום במרכז הנתיב | מצלמות חניה היקפיות בעלת מבט על וירטואלי עם חיישני חניה מובנים וקווי גבולות חניה | מערכת מולטימדיה מלאה מקורית | גג פנורמי | משטח טעינה אלחוטי לנייד | ממשק Apple Carplay | בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים ופתחי מיזוג למושבים האחוריים | כניסה והתנעה ללא מפתח | בלם יד חשמלי | פתיחה וסגירה חשמלית לתא המטען | מושבים קדמיים חשמליים עם זיכרונות | מושבים מרופדים באלקנטרה בשילוב עור נאפה \מושבים מחוממים עם עיסוי | מערכת שמע Focal בהספק 515 וואט עם 10 רמקולים כולל סאב-וופר בתא המטען | פנסים ראשיים Full-Led | תאורת אווירה פנימית | גימור דמוי קרבון בדלתות והקונסולה המרכזית | סופי אגזוז כרום | חישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' | חלונות כהים ועוד. אכן רכב מפנק עם מלון מפנק – מה עוד?…

יקב רמות נפתלי

יקב רמות נפתלי והפיג'ו 508 הלוהטת (צילום דני בר)

בבוקר עזבנו את המלון ויצאנו ליום חדש. התחלנו במעלה ההר למושב רמות נפתלי וליקב רמות נפתלי – אחד מאזורי היין הטובים בישראל, שלא זוכה למספיק יחסי ציבור. הפיג'ו טיפסה בקלילות את המעלה מבלי שהורגש כל מאמץ מצידה והסיבובים נלקחו ביציבות ואחיזת כביש נהדרת, אבל בהמשך נרגיש זאת יותר טוב.

ביקב קיבל את פנינו איציק כהן היזם והבעלים, אותו אני מכיר כבר שנים רבות אבל מעולם לא נפגשנו ביקב. מספר איציק: "יותר מ- 30 שנים מגדלים חברי רמות נפתלי ענבי יין באדמות עמק קדש אותם הם מוכרים באופן קבוע ליקבי רמת הגולן, שם הם שותפים. לאורך השנים התגלה כי ישנן איכויות מיוחדות ליין המופק מענבים אלו, תודות לאקלים המאוזן בין טמפרטורה גבוהה במהלך היום ומנות קור חזקות בלילה, אדמת הטרה רוסה ומיקום העמק כמובלעת בין ההרים, כל אלו יצרו את התנאים המיוחדים, המוגדר טרואר ייחודי לענבי איכות".

איכויות הענבים הן סוד היין וכך הגיע איציק כהן להחלטה להקים יקב, ומה יותר טבעי מאשר לקרוא ליקב על שם המושב והאזור – רמות נפתלי. התחלנו בסיור ביקב, חדר החביות ואף הארכיון של יינות מתיישנים בבקבוקים רגילים ובקבוקי מגנום שנשמרים לאירועים ומיוחדים. שמענו מאיציק על המיזמים המשותפים שלו לייצור יין תחת מותגים פרטיים בצד 10,000 הבקבוקים שהוא מייצר תחת המותג שלו שנמכרים בעיקר במרכז המבקרים וללקוחות בהזמנה ישירה מהאתר או בטלפון.

מרכז המבקרים יקב רמות נפתלי (צילום דני בר)

בעבר, שקד כהן לייצר יינות אדומים בלבד אבל עם שינוי המגמה לצריכת יינות לבנים ורוזה שקרנם עולה בישראל, החל איציק כהן לעשות גם יינות לבנים ורוזה. אנחנו לא טעמנו הרבה מהמגוון עקב הדרך והיום העמוס שלפנינו, אבל לא יכולנו לוותר על טעימות מהמלבק Malbec.

מספר איציק: מקורו של זן המלבק הוא בחבל בורדו שבצרפת אך עם הזמן פרש כנפיים והגיע לארגנטינה וצ'ילה שם רכש את עיקר המוניטין שלו. יקב רמות נפתלי שידוע כחלוץ בגידול וייצור יינות מזנים חדשים ומיוחדים בחר במלבק כאחד מהזנים שלו כבר בראשית העסק. לאחר בדיקות התאמה של הזן לאזור רמות נפתלי, החליט יצחק כהן, המייסד והיינן, לגדל מלבק ישראלי באדמתו הפורייה בעמק קדש. פרי המלבק הוא עוצמתי מאוד עם גווני סגול הנוטים לשחור וזה ניכר היטב ביין שטעמנו.
המשכנו עם הברברה Barbera שמגיע אלינו מחבל פימונטה, איטליה. גם כאן ההתאהבות בזן הנפלא הזה הביאה את יצחק כהן לקחת סיכון ולנסות לגדלו על אדמת עמק קדש בארץ. היה צריך שאר רוח כדי להאמין בזן ולתת לו הזדמנות. התוצאה היא יין עם חמיצות טבעית ומהנה ועם מרקם עדין ומדויק. ביקור ביקב כולל גם סיור וגם טעימות ממגוון היינות בליווי פלטת גבינות גליליות וזיתים. לביקור ביקב רמות נפתלי יש ליצור קשר בדף הפייסבוק… או בטל': 04-6940371

בטיחות

רשימת אמצעי הבטיחות המקוריים של ה-508 היא ארוכה וכוללת שלל מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, בנוסף ל-6 כריות אוויר ושלל מערכות עזר לנהיגה, בלימה ואחיזה. מערכת התרעה לערנות הנהג.ת | מערכת התרעה לסטייה מנתיב הנסיעה | מערכת התרעה לניטור מרחק מלפנים | מערכת בלימת חירום אקטיבית (עד 140 קמ"ש) | מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה הכוללת תיקוני היגוי | בקרת שיוט אדפטיבית כולל פונקציית עצירה | מערכת למניעת סנוור והחלפת עצמת תאורה בהתאם לתנאי הדרך | זיהוי מורחב לתמרורים | זיהוי תמרורי מהירות והמלצה לשינוי בהתאם בבקרת השיוט | התרעה על הימצאות רכב בשטח המת במראות הכוללת תיקוני היגוי

מצודת כ"ח ומוזיאון הרעות

מצודת כח ומוזיאון הרעות (צילום דני בר)

חזרנו ממושב רמות נפתלי לצומת של כביש 899 והמשכנו למצודת כח היא מצודת נבי יושע, שהיום היא בסיס מג"ב. המצודה הוקמה כחלק מתוכנית טגארט Tegart שבמסגרתה הוקמו 77 תחנות ומצודות ברחבי פלסטינה המנדטורית, להגנה מפני פלישה מצפון (של צרפתים של וישיי מסוריה ולבנון של ימינו) או של רומל מדרום וכמובן גם פורעים מקומיים.

נבי יושע היא מצודת כח – 1952 (צילום דני בר מארכיון גדליה בר)

מצודת כוח הוקמה בשנת 1937 כחלק ממערך ההגנה מצפון, שכלל את כביש הצפון וגדר הצפון שעליהם חולשים תצפיות מבוצרות ומצודות במודל של טגארט, והבולטת מכולן היא זו שביקרנו בה החולשת גם על עמק החולה – שנמצאת כ- 300 מטרים מעל העמק כאשר עמק קדש הידוע כאזור היין של רמות נפתלי, נמצא מערבית למצודה.

בחלקו הצפוני של המתחם הוקם מוזיאון הרעות שמציג את סיפור 3 ההתקפות על מצודת יושע שבהם נהרגו כ"ח חללים. במוזיאון מציגים בנוסף לסיפור הקרבות גם את המורשת והערכים של רעות שהיו נר לרגליהם של חיילי הפלמ"ח טרום הקמת המדינה ובעת מלחמת העצמאות. יש לציין שהמתחם הוא נקודה חשובה בשביל ישראל וכן יש בו נקודת תצפית מרהיבה על עמק החולה והרי הגולן.

פרטים על מוזיאון הרעות ומצודת כוח באתר… או בדף הפייסבוק… וגם באתר המועצה לשימור אתרים… וגם בטל': 04-6432810

צמוד לכביש ואחיזת דרך מצויינת

המשכנו בדרכנו מערבה בדרכי הגליל העליון הפתלתלות שיביאו אותנו לישוב רחנייה – אחד משני הישובים הצ'רקסים בישראל.  הפיג'ו 508 הפגינה ביצועים מצוינים של כח ואנרגיה זמינה לכל בקשה או רצון שלי כנהג, וגם בסיבובים הרבים, נצמדה היטב לכביש בלי הטיות או משיכות בלתי רצויות, עד שבשלב מסויים נאלצתי להאט עקב דרישת נהגת המשנה שלצידי, שהתחילה להרגיש כבר בחילה. חיש מהר הגענו לכפר ולמגבנה של משפחת שאבסו.

גבינות שאבסו – רחנייה

פלטת גבינות צ'רקסיות של שאבסו (צילום דני בר)

פגשה אותנו במקום שינה שאבסו, שהיא ובעלה הקימו את המגבנה לפני כ- 5 שנים, עם המתכונים וסודות הכנת הגבינה הצ'רקסית, שלמדו מאימו של בעלה. המחלבה של משפחת שאבסו מייצרת גבינות מחלב בקר (על הרפת והחלב אמון האדון שאבסו בעוד על הכנת הגבינות אמונה הגברת שאבסו ועובדת מהכפר שהיא לעזר כנגדה). שמענו וטעמנו מהגבינות שמייצרים והעיקרית שבהם זוהי הגבינה הצ'רקסית – גבינה חצי קשה ויציבה עם טעם עדין. כל הגבינות מפוסטרות ומיוצרות בשיטה המסורתית באופן ידני ללא חומרים משמרים. בנוסף, מייצרים כאן ומוכרים תבלין מיוחד שאין בית צ'רקסי שלא תמצאו אותו על המדף במטבח – שבז'ישור. גבינות נוספות שניתן לרכוש במקום ונעשות בשיטה המסורתית הן גבינה מעושנת – גבינה קשה מעושנת בעישון קר, גבינה במי מלח – גבינה חתוכה לקוביות במליחות מעודנת, שהמתאימה לסלטים. לאבנה – גבינה רכה אשר ניתן למרוח על כריכים, כדורי לאבנה בשמן זית, מתאזה – כיסונים ממולאים בגבינה צ'רקסית עם בצל ירוק, קולאק – כיסונים ממולאים בגרגירי חומוס עם בצל ותבלינים. שינה מארחת גם קבוצות עם הסבר על העדה הצ'רקסית. ניתן להגיע בקבוצות לסדנאות וטעימות בתיאום מראש באתר https://www.gvinotshabso.co.il/ או בטל': 050-4268843.

פיג'ו 508 עם זרי הפרחים על גבול הלבנון (צילום דני בר)

508 עם עיצוב דינמי צעיר

העיצוב של הפיג'ו 508 בולט וספורטיבי וזאת תודות לשתי מידות בולטות – אורכה 475 ס"מ וגובה רק 141 ס"מ. החלון האחורי משתפל בזווית נמוכה עד כי אין צורך למגבים אחוריים כי מי הגשמים (והיה לנו גשם לקראת סוף היום הסגרירי משהו) לא יכול לאחז בחלון ומיד זורמים מטה. גם החזית מרשימה ויש אומרים שהיא מדמה פני אריה עם שתי תאורות צד ושני "ניבים" בצדי הסבכה הקדמית. חלקה האחורי של ה- 508 כולל יחידות תאורת Led אדפטיביות שמשנות את עצמת התאורה בהתאם לעוצמת האור בסביבה כדי לשמור על נראות מקסימלית של אחורי הרכב, בכל שעות היממה ותנאי מזג האוויר.

מושבי הפיג'ו 508 Fastback PHEV חובקים את צידי הגוף ותומכים את המותניים והברכיים עם תנוחה נוחה גבוהה במיוחד ובהחלט מעניקים תחושת ביטחון ואיחוד עם מרכב הרכב בנהיגה מהירה וספורטיבית. גם ליושבים מאחור יש מרחב גדול לישיבה עמוקה ונוחה, כאשר כל סביבת פנים הרכב משדרת יוקרה, עושר והקפדה על הדברים הקטנים כמו התפרים של העור או עיצוב כפתורים ועוד. לנוחות הנוסעים והנהג יש מגוון של תאי אחסון שמגיעים לנפח כולל של 38 ליטר, שקעי טעינה לרוב, תאורת Led שתורמת לאווירה ואף תאורה אישית הפועלת בנגיעה קלה.

קירות מדברים ומנהרת חיזבאללה

תחנתנו הבאה הייתה מושב שתולה שעל גבול לבנון, שם הפכה חומה בגובה של 4 מטרים ובאורך 200 מטרים, שהוקמה להגנה מפני צלפים של החיזבאללה, לקיר של שלום. במאי 2018 נפתח לקהל המבקרים הפרויקט שיזמה מירב עוזיאל וורקנך, תושבת מושב מנות, אחות שכולה, שעוסקת בטיפול וליווי נפגעי טרור ושכול, שיצרה קשר עם עמותתArtist 4 Israel  ובסיוע מועצה אזורית מעלה יוסף והמרכז הקהילתי נוצרה חומה שהיא אבן שואבת למטיילים ולאופטימיסטים. אחרי תהליך הכנה 6 חודשים של הכנה וגיבוש הרעיון למציאות ורתימת ציירי גרפיטי מהארץ והעולם הפכה החומה האפורה מבטון, לגלריה צבעונית בלב הטבע, שהיא מלאת משמעות ומסר.

אהבתי את הפילים שהיוו סביבה נעימה לאריה שבחבורה – הפיג'ו 508 האדומה. אמן הגרפיטי הנודע פאלקו וואן Falko One הגיע מדרום אפריקה, שם לדבריו התחיל לצייר על קירות בגיל 16 והוא מספר שזה לא היה בקטע פוליטי או חברתי או מסר בומבסטי- אלא בעיקר בשביל ליצור רושם על בנות ולקבל כבוד.

האריה של פיג'ו עם הפילים של פלקו וואן – קירות שותקים (צילום דני בר)

כשהוא היה בן 3 הוא נאלץ לעזוב את השכונה שהוא חי בה לשכונה לשחורים בלבד כהוראת מדיניות האפרטהייד של דרום אפריקה. פלקו מצייר פילים בעיקר במקומות קטנים ושכוחי אל כי לדעתו הם צריכים את הצבעוניות שהוא מביא, הכי הרבה.

המשכנו לאורך כביש המערכת וגדר גבול הלבנון כ-2 ק"מ לכיוון מערב, ושם יש חומה מצוירת נוספת – זו נקודת החטיפה של החיילים אלדד רגב ואהוד גולדווסר ז"ל. תקרית החטיפה היה ב-12 ליולי 2006, אז תקפו חיילי חיזבאללה 2 כלי רכב של סיור צה"לי, תוך שהם הרגו שלושה חיילים וחוטפים את רגב וגולדווסר הפצועים קשה, לתוך שטחי לבנון. תקרית זו הייתה יריית הפתיחה של מלחמת לבנון השנייה. כעבור שנתיים בדיוק, ב-16 ליולי 2008 הוחזרו גופות שני החללים שנחטפו לישראל כחלק מעסקה עם חיזבאללה. במסגרת פרויקט קירות מדברים צויר ציור של חמישה פרחים על החומה בנקודת החטיפה והוקם גלעד. בהמשך כביש המערכת, כ-2 ק"מ מנקודת הגלעד לזכר ההרוגים והחטופים, נמצא פתחה של מנהרת רמיה – ק"מ של מנהרה שנחפרה 750 מקו הגבול בשטח לבנון, בעומק של עד 80 מטרים מתחת לסלעים ובתוך הסלעים, וחדרה כ- 250 מטרים לתוך שטח ישראל. המנהרה נחשפה ובסופו של דבר נסתמה ורק הקצה הישראלי שלה נותר ללימוד ולתצוגה לאח"ם ואנשי צבא מהעולם. ניתן להיכנס בתיאום עם רשויות צה"ל או להסתפק בהצצה מבעד לגדר הפח הלבנה שמכסה על האתר.

מנהרת רמיה על גבול הלבנון (צילום דני בר)

ספורטיבי לנהג האתלטי

פיג'ו 508 Fastback PHEV מציעה תא מטען גדול של 487 ליטר אבל יש לקחת בחשבון שרובו לא גבוה ועלול להיות בעייתי למשפחות עם עוללים. לטעמי זו לא בעיה כי רכב זה מכוון לצעירים ושובבים, חולי הגגה שמקבלים חוויית נהיגה נהדרת במחיר זול הרבה יותר מהמפונפנים היקרים שמתחרים על כיסם. בנוסף, הכניסה ובעיקר היציאה מהמושבים הנמוכים, בהחלט מאתגרת אדם בגובה שלי ובמשקל ורוחב שלי, שלא לדבר על גילי – האמת שהתרגלתי וחווית הנהיגה היתה פיצוי על הקושי הטכני הזה – שוב, לדעתי, כלל לא קושי לקהל המטרה האמיתי של רכב ספורטיבי זה.

אנגוס בורגרס דיר אל אסד

לסיומו של יום ארוך ועמוס חוויות, החלטנו לעצור במרכז הקניות החדש דבאח Mall שבדיר אל אסד על כביש עכו כרמיאל. ANGUS-BURGERS הוא מקום של בשר כיאה לאחים דבאח, מגדלי ומשווקי הבקר הגדולים בישראל. הקרניבורית שלצידי יכלה לבחור ממגוון רחב של מנות ואילו אני נאלצתי להסתפק במנה היחידה למי שלא אוכל בשר, שככל הנראה גם לא הרבה מזמינים אותה – סלט קיסר (42 שקלים) שעשוי מלבבות חסה, קרוטונים ופרמז'ו ברוטב. טבעות בצל וצ'יפס עם כוס בירה טרייה וצוננת היו מבחינתי סגירת היום. הקרניבורית אהבה את קציצת אנגוס-בורגר עם פרוסות אסאדו גבינת אמנטל מותכת, איולי תבלינים, בייבי אורוגולה, ביצת עין ובצל מקורמל (62 שקלים). יש לציין את מנות הילדים וההוכחה לטיב ונגישות המקום, היו המשפחות הרבות שמילאו את שולחנות הישיבה במקום, על אף השעה המאוחרת יחסית. אנגוס בורגר דבאח mall מתחם הקניות, דיר אל-אסד טל': 04-9983647

אנגוס בורגר עם סלט קיסר ובירה (צילום דני בר)

סיכומה של נסיעה

פיג'ו 508 Fastback PHEV היתה אדומה לוהטת על כבישי הצפון, ואף סובבה ראשים רבים. 225 כ"ס משולבים חשמלי ובעירה פנימית כאשר בנסיעה אופטימלית יכול להגיע לצריכת דלק 11 ק"מ לליטר רק על בנזין ועם סוללה מלאה ושילוב חשמלי מלא עד 66 ק"מ לליטר. הרכב נמכר עם אחריות של 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה ו-3 שנים או 100,000 על המכלולים והמנוע. מחיר 250,000 שקלים והיא שלכם.

עלו החודש

נושאים פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *