חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מגזין חדשות רכב וטכנולוגיה של דני בר מס' 6/2024

השקות כלי רכב חדשים של MG, קיה, סיטרואן, אופל ועוד ||| ברכבת הקלה נופית – חיפה נצרת, יוצאת לדרך ||| טכנולוגיות פורצות דרך וגם אפליקציות ||| נתוני נפגעי תאונות דרכים ממשיכים לכאוב ||| חדשות תחבורה ועדכוני בטיחות בדרכים ||| חוקים חדשים ואכיפה ביבשה ובים ||| לשאר החידושים והחדשות בהמשך…

רכב

לובינסקי עם השקת MG4X-POWER עוצמתית וספורטיבית ו-X-RANGE בעלת הטווח הגדול

MG4 X-RANGE (צילום רונן טופלברג)

MG4 החדשה, אשר תוכננה מראש להיות מכונית חשמלית ומשמשת כבסיס לדגמים עתידיים, הביאה בגרסת ה-LUXURY בשורה של ממש לחובבי המשפחתיות בישראל, עם פניה מודגשת לחובבי הנהיגה. זאת הודות לנוסחה ייחודית של שילוב בין הנעה אחורית, הספק של 204 כ"ס וחלוקת משקל מדויקת של 50:50 בין הצירים, מה שהפך אותה למכונת נהיגה שובבה ומהנה במיוחד. תכונות אלה חוזקו על ידי עיצוב ספורטיבי ופיסול אווירודינמי, לצד שמירה על רף גבוה בסעיפי השימושיות, מרחב המחיה, איכות החומרים, נוחות הנסיעה, האבזור וכמובן הבטיחות. הרחבת משפחת ה MG4 עם שתי גרסאותיה החדשות מעצימות מאוד את תכונותיו של בסיס איכותי זה, כל אחת בדרכה.

MG4 X-RANGE

MG4 X-RANGE החדשה קובעת את טווח הנסיעה הגדול בקבוצתה ויותר מכך. גרסה זו אשר מבוססת על הנוסחה המוצלחת של ה-MG4 LUXURY (טווח 435 ק"מ), מעצימה את חוויית הנהיגה על ידי הגדלת כוח המנוע מ-204 כ"ס לכדי 245 כ"ס והמומנט מ-25.4 קג"מ לכדי 35.6 קג"מ והגדלת קיבולת הסוללה מ-64 ל-77 קוט"ש, הוגדל טווח הנסיעה בין טעינות ל-520 ק"מ (ע"פ תקן WLTP). בנוסף לכך, הביצועים שופרו בגרסה זו מ-7.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש לכדי 6.5 שניות והמהירות המרבית עלתה מ-160 קמ"ש ל-180 קמ"ש.

בגרסת ה-X-RANGE, בורר בקרות הנהיגה מאפשר בחירה בין 5 מצבי נהיגה אשר משפיעים על תגובות המנוע, הביצועים וכמובן צריכת – Snow, Eco, Normal, Sport ו-Custom (מצב להתאמה אישית). ה-MG4 X-RANGE מצוידת במטען פנימי AC בהספק של 11 קוט"ש וכן ביכולת טעינה מהירה DC  בהספק של עד 144 קוט"ש אשר תביא את סוללת הרכב מ-10 ל-80 אחוז בכ-39 דקות או תוסיף 93 ק"מ בכל 10 דקות של טעינה DC. גרסה זו מצוידת בפונקציית נהיגה עם דוושה אחת One Pedal Drive, עד עצירה מלאה.

תא הנוסעים של MG4 X-RANGE החדשה נהנה מתכנון קפדני ששם דגש על איכות, מרחב המחיה והשימושיות מסביב לכל נוסעי הרכב. אלה הושגו הודות לבסיס גלגלים ארוך של 270.5 ס"מ ושימוש בסוללת NMC מסוג Cell to Pack שטוחה ודקיקה במיוחד שנמצאת ברצפת הרכב. תא הנוסעים נהנה מעיצוב נקי וזורם, חומרי הדיפון הפנימיים רכים ונעימים למגע, המושבים חובקים את הגוף ותומכים בו היטב בנסיעות ממושכות.

הרכב החדש מגיע עם מערכת מולטימדיה דוברת עברית ומערכת ניווט מקורית בנוסף לאפשרות להתחבר ל-Apple Car Play ו-Android Auto. מערכת המולטימדיה המתקדמת ממוקמת במרכז הדשבורד בתוך מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' ומאפשרת תפעול רוב מערכות הרכב באמצעות מתגי קיצורי דרך יעילים. במערכת זו ניתן למצוא מלבד תפעול מלא בעברית, גם שליטה במערכת המיזוג, במצבי הנהיגה, במערכות הבטיחות, במערכת המצלמות ההיקפיות, בממשק ניהול האנרגיה והטעינה, במערכת השמע האיכותית.

כדי ליהנות ממערכת משודרגת זו וכדי להפוך את תא הנוסעים לשקט עוד יותר, כל חלל תא הנוסעים עושה שימוש בחומרי בידוד אקוסטי בתחתית המרכב, מתחת למכסה המנוע, בדלתות הרכב ובבתי הגלגלים. כמו כן, גם המנוע החשמלי עצמו קיבל חיפוי אקוסטי שמפחית את צליל הפעולה האופייני של מנועים חשמליים.

MG4 X-POWER (צילום רונן טופלברג)

MG4 X-POWER

MG4 X-POWER החדשה קובעת את רף הביצועים בקבוצת המכוניות בשווי של עד 200 אלף שקל. גרסה זו מונעת על ידי צמד מנועים חשמליים אשר מיצרים הינע לכל הגלגלים – AWD, כאשר המנוע הקדמי תורם 204 כ"ס והאחורי מוסיף 231 כ"ס, כך שיחד עומד ההספק המשולב על 435 כ"ס. נתון המומנט המשולב מסעיר לא פחות עם 61.1 קג"מ בזמינות מיידית ואלו מאפשרים לגרסה זו להאיץ בעוצמה אדירה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.8 שניות בלבד. ה- X-POWERנהנית גם ממהירות מקסימלית גבוהה המוגבלת אלקטרונית ל-200 קמ"ש. בקרות הנהיגה מאפשרות בחירה בין חמישה מצבי נהיגה אשר משפיעים על תגובות המנועים, הביצועים וכמובן צריכת החשמל – Snow, Eco, Normal, Sport ו-Custom (מצב להתאמה אישית). בנוסף לכך, ישנה מערכת בקרת שיגור המסייעת לנוהגים להשיג את הביצועים המקסימליים פעם אחר פעם. גרסה זו גם מצוידת בפונקציית נהיגה עם דוושה אחת, One Pedal Drive עד עצירה מלאה.

בהתאם לעליה הדרמטית בביצועים, ה-MG4 X-POWER עברה שדרוג במערך המתלים אשר הוקשח בשיעור של 25%, המוטות המייצבים עובו, מערכת ההגה שונתה באחרת בעלת מהלך קצר ומהיר יותר, החישוקים מגיעים כעת במידות 18 אינץ' ועליהם מותקנים צמיגים רחבים יותר וגם הבלמים הוגדלו והתעצמו בהתאם (345 מ"מ) והאחוריים הפכו למאווררים. כל אל המעניקים ל- X-POWERהתנהגות כביש מהנה, יציבות ואחיזת כביש גבוהות במיוחד.

המנועים מקבלים את כוחם מסוללת ליתיום-יון מסוג NMC בקיבולת של 64 קוט"ש וזו מעניקה טווח נסיעה של 385 ק"מ בין טעינות, בהתאם לתקן WLTP. ה-MG4 X-POWER מצוידת במטען פנימי AC בהספק של 11 קוט"ש וכן ביכולת טעינה מהירה DC בהספק של עד 140 קוט"ש אשר תביא את סוללת הרכב מ-10 ל-80 אחוז בכ-35 דקות או תאפשר טעינה של 73 ק"מ בכל 10 דקות. סוללת ה-MG4 X-POWER מוקמה בתחתית המרכב כדי לשמור על מרכז כובד נמוך ככל הניתן, אשר כמובן משפיע לטובה על התנהגות ויציבות הרכב בכבישים מפותלים ושינויי כיוון. הסוללה תוכננה להיות דקה במיוחד כדי לשמור על המרחב המצוין בתא הנוסעים.

זו אחת הנקודות החשובות ביותר ב-MG4 X-POWER – למרות שמדובר בגרסת הביצועים הקיצונית של דגם זה, ה-X-POWER שומרת על כל המאפיינים אשר הפכו את ה-MG4 לשימושית ונוחה בשימוש יומיומי. המרחב בתא הנוסעים זהה ומציע מרחב נדיב לכל אחד מיושבי הרכב הודות לבסיס גלגלים באורך של 270.5 ס"מ ואף תא המטען שומר על נפח שימושי של 363 ליטר או עד 1,177 ליטר בקיפול שורת המושבים האחורית. בנוסף לכך, למרות הקשחת המתלים, ה-MG4 X-POWER שומרת על נוחות נסיעה גבוהה ללא פשרות וכמובן רמת בידוד רעשים מהגבוהות בקטגוריה, אשר תורמות לנסיעה שקטה ונעימה.

MG4 X-POWER מציעה גם מושבי ספורט בריפוד משולב אלקנטרה, דמוי עור ובד אשר חובקים היטב את הגוף וממקימים את הנוהגים מול הגה ספורטיבי קטום ומעוצב. גרסה זו מגיעה עם מערכת מולטימדיה דוברת עברית ומערכת ניווט מקורית בנוסף לאפשרות להתחבר ל-Apple Car Play ו- Android Auto. מערכת המולטימדיה ממוקמת במרכז הדשבורד בתוך מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' המאפשר תפעול רוב מערכות הרכב באמצעות מתגי קיצורי דרך יעילים. במערכת זו ניתן למצוא מלבד תפעול מלא בעברית, גם שליטה במערכת המיזוג, במצבי הנהיגה, במערכות הבטיחות, במערכת המצלמות ההיקפיות, בממשק ניהול האנרגיה והטעינה, במערכת השמע האיכותית ובגרסה זו גם בתצוגה גרפית נרחבת לביצועים, מדידות זמנים וכוחות G בפניה והאצה בזמן נהיגה על מסלול מרוצים מקצועי.

בטיחות ומערכות עזר לנהיגה: ה-MG4 X-RANGE וה-X-POWER מציעות רשימה ארוכה של מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות ומערכות עזר לנהיגה אשר זיכו דגם זה בציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP. הדגם מצויד ב-6 כריות אוויר ושלל מערכות ייצוב, בלימה, תאורה מקוריות, בהתאם לרמות הגימור, ואלו כוללות: מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה הכוללת תיקוני היגוי | מערכת התרעת התנגשות אחורית | מערכת התרעה מעבר נתיב – סריקת הנעשה מאחור והתרעה מפני רכב מהיר יותר מתקרב | התרעה על תנועה חוצה מאחור עד 25 מטר מכל צד כולל בלימה אקטיבית | התרעה על הימצאות כלי רכב ודו-גלגלי בעת פתיחת דלתות הרכב | התרעה על הימצאות רכב בשטח המת של המראות הכוללת תיקוני היגוי | מערכת התרעה לסטייה מנתיב הנסיעה | מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה מוחלטת | מערכת לשמירת מיקום הרכב בנתיב בשימוש בבקרת השיוט האדפטיבית | מערכת לתיקון מיקום בנתיב בחירום | מערכת בלימת חירום אקטיבית בזיהוי הולכי רגל (64-4 קמ"ש), בזיהוי רכב נייח (85-4 קמ"ש), בזיהוי רכב בתנועה (150-4 קמ"ש).

MG4 X-RANGE וה-X-POWER החדשות מציעות כאופציה מתאם V2L המאפשר הטענה והפעלת מכשירי חשמל חיצוניים כאשר סוללת הרכב הנה מקור האנרגיה (2,200 וואט, 11 אמפר). כמוכן, מוצעת כאופציה אפשרות לפתיחת דלת תא מטען חשמלית.

שירות ואחריות: בהשקת שתי גרסאות חדשות אלה מודיעה לובינסקי על הארכת אחריות היצרן לכל הדגמים החשמליים של MG – MG4, MG ZS EV המעודכן (טווח 440 ק"מ),MG5  ו-Mg Marvel R, כולל אלה שנמסרו מאז שהדגמים החדשים הושקו בארץ ב-2023 וזו תעמוד כעת על 7 שנים או 150,000 ק"מ לרכב ועל 8 שנים או 150,000 ק"מ לסוללה. שתי גרסאות MG4 החדשות מציעות מרווח טיפולים של 24,000 ק"מ או שנה המוקדם מבניהם.

מחירים: MG4 X-RANGE 77 קוט"ש: 163,888 שקלים | MG4 X-POWER 64 קוט"ש: 173,888 שקלים. לאתר הרכישה המקוון: https://mg-israel.co.il/

טלקאר עם תחילת שיווק קיה נירו הייבריד

קיה נירו היברידית 2024 (צילום יח"צ חו"ל)

קיה נירו, הקרוסאובר הפופולרי מוצג כעת בגירסה היברידית מעודכנת. הקיה נירו הייבריד משלב עיצוב קרוסאובר ייחודי עם חיסכון מרבי בדלק ופליטות מזהמים נמוכות במיוחד הודות לחטיבת הינע היברידית מתקדמת. דור הראשון של קיה נירו, הושק ב 2016 וזכה להצלחה אדירה בשוק הרכב בישראל, עם למעלה מ 40,000 מסירות של מגוון יחידות ההנעה המחושמלות, ואף היה ל SUV הנמכר ביותר בישראל בשנים 2019, 2020 ו 2021 ! קיה נירו הייבריד החדש מבוסס על פלטפורמת הדור השלישי, ונהנה ממרכב גדול, מרחב פנימי ויכולת אחסון מהמובילות בקטגוריה. חומרים איכותיים וידידותיים לסביבה משתלבים כדי ליצור תחושה איכותית ומינימליסטית. צגים דיגיטליים עדכניים למידע ובידור הוצבו בצורה מיטבית כדי לשפר עוד יותר את חווית ההפעלה ונוחות השימוש.

עיצוב חיצוני: הנירו הייבריד החדש מעוצב בתצורת קרוסאובר המשלבת אלמנטים המדגישים את החדשנות המוצרית. חזית הנירו החדש כוללת את האבולוציה האחרונה של "אף הנמר" של קיה, המשתרעת ממכסה המנוע ועד לפגוש שמתחתיו. תאורת יום (DRL) בולטת מוסיפה למראה הייחודי והעכשווי של הרכב. פרופיל הצד של הרכב משלב קווי אופי נקיים עם Aero C-Pillar מודגש, צורה מאוד ייחודית המשרתת גם פונקציה אווירודינמית חשובה שכן היא מסייעת לזרימת אוויר, ועוזרת לשפר את רמות היעילות הכוללות. המפגש של עמודי ה-C בצורת הבומרנג עם פנסי ה-LED האחוריים מוסיף עוד יותר ליציבה הספורטיבית של הרכב. חלקו האחורי של הנירו מציג פגוש מעוצב הנתחם על ידי עמודי Aero C רחבים, המשתלבים בפנסים האחוריים המודגשים בתצורת בומרנג.

מידותיו של הנירו הייבריד החדש; אורך 4,420 מ"מ, רוחב של 1,825 מ"מ גובה של 1,545 מ"מ, ובסיס הגלגלים הוא 2,720 מ"מ . כתוצאה מכך, נירו החדש מעניק ליושביו מרחב פנימי מהטובים בקטגוריה.

עיצוב פנים: קיה נירו הייבריד החדש כולל חלל פנים מתקדם, עם חומרים באיכות גבוהה. מסך תצוגה דיגיטלי פנורמי ברזולוציה גבוהה, הנמשך לרוחב החלק הקדמי של החלל הפנימי וכולל מסך מגע בגודל 10.25 אינטש ולצידו לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה בגודל 4.2 אינץ', משולבים ביחידה אחת המקנה לסביבת הנהג מראה אלגנטי ומתקדם, ומספקת תצוגה חדה ושימושיות מירבית. מתחת למסך המרכזי שוכנת בקרה מרובת מצבים עבור מידע בידור ובקרת אקלים, עם גישה נוחה לפונקציות העיקריות. הודות למיקום סוללת ה-12V של נירו החדש, לצד סוללת המתח הגבוה בתחתית המושבים האחוריים, תא המטען של דגם קיה נירו הייבריד מציע נפח מטען של 425 ליטר כשהמושבים במצב זקוף. קיפול המושב האחורי מאפשר הגדלת נפח ההטענה ל 1,419 ליטר .בנוסף, קיה נירו הייבריד כולל כסטנדרט גלגל חילופי במקום ערכת ניפוח.

בטיחות פסיבית ואקטיבית: קיה נירו הייבריד החדש מצויד במערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS), וב 8 כריות אויר, אשר בזכותם זכה בציון 5 כוכבים במבחני הריסוק NCAP Euro .| טכנולוגיית Drive-Wise של קיה המבוססת מצלמה ורדאר, מציעה מגוון רחב מערכות עזר לנהג, ובכללן: Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) אשר מספקת אזהרה קולית וחזותית לנהג, עד להפעלת הבלמים, במידה וקיים חשש להתנגשות עם משתמשי דרך אחרים או הולכי רגל. מערכת ה FCA כוללת גם פונקציית חציית צומת FCA-JX למניעת התנגשות, מהתראה עד בלימה אקטיבית, מתנועה מתקרבת או צדדית בעת חציית צומת. מערכת ה-Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) תציג את המהירות הנוכחית ותוציא אזהרה חזותית במידה והרכב חורג מהמהירות המותרת. בחילת מערכות הבטיחות של קיה נירו הייבריד החדש כוללת בנוסף גם מערכת סיוע לשמירה על נתיב (LKA), סיוע למעקב אחר נתיב (LFA), אזהרת תשומת לב לנהג (DAW), סיוע לאור גבוה (HBA), בקרת שיוט חכמה עם עצור וסע ( SCC), סיוע למניעת התנגשות בשטח מת* (BCA), מצלמה אחורית (RVM) וסיוע למניעת התנגשות בתנועה חוצה מאחור(RCCA).

מערכת לסיוע לנהיגה בכביש מהיר (HDA 1.0) שומרת על מהירות ומרחק מוגדרים מהרכב שלפנים.

בעת הפעלת האיתות להחלפת נתיב, מערכת חדשה למניעת התנגשות בשטח מת* (BCA) תספק אזהרה לנהג במידה ותזהה סכנת התנגשות עם רכב צד אחורי. לאחר האזהרה, במידה והסיכון להתנגשות עולה, מע' ה BCA תסייע אקטיבית במניעת ההתנגשות.

לובינסקי עם אופל קומבו המעודכן

אופל קומבו 2024 (צילום יח"צ חו"ל)

אופל קומבו זוכה לעיצוב חיצוני עדכני עם חזית חדשה לגמרי ובה הותקן לראשונה ה'אופל-וייזור' המוכר משאר דגמי אופל, פגושים חדשים מלפנים ומאחור בצבע הרכב ויחידות תאורת 'לד' מטריקס אקטיביות בחתימת האור העדכנית של אופל. בנוסף לכך ישנם כיסויים חדשים לגלגלי הרכב (חישוקים קלים ברמת האבזור ELEGANCE PLUS).

תא הנוסעים של אופל קומבו אשר הציע נוחות ושימושיות מעולות לכל יושבי הרכב, הודות למושבים מפנקים וארגונומיה חכמה מאוד, קיבל לוח מחוונים דיגיטלי חדש בגודל 10 אינץ' ולצידו מסך מולטימדיה שצמח גם כן לכדי 10 אינץ' (8 אינץ' עד כה) ובו יכולת הפעלה לרוב מערכות הרכב כולל Apple Carplay  ו- Android Auto בהפעלה אלחוטית ובעברית. במקביל, נוספו אפשרות פתיחה והתנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי ויכולת פתיחה של החלון האחורי מתוך דלת תא המטען בכל רמות האבזור. גם גלגל ההגה עודכן לעיצוב חדש – זה הפך לאובלי קטום בעל ארבעה חישורים ועליו פקדי המולטימדיה, עזרי נהיגה לרבות מתגי בקרת השיוט והגבלת המהירות (גלגל הגה מחומם ברמת האבזור ELEGANCE PLUS). כל גרסאות אופל קומבו המעודכן מצוידות כעת במתג תיבת ההילוכים החדש של אופל במקום חוגת ההילוכים המוכרת ובבלם חניה מופעל חשמלית במקום בלם חניה מופעל ידנית.

אופל קומבו המחודש ישווק בשלב הראשון בישראל בשתי תצורות מרכב – 5 מושבים (440 ס"מ אורך), 7 מושבים (475 ס"מ אורך), כאשר הן מצוידות במנוע 1.5 Hdi המפיק 130 כ"ס (3,750 סל"ד) ו-31.3 קג"מ (1,750 סל"ד) המשודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. שתי גרסאות אלה יוצעו בשתי רמות אבזור – EDITION PLUS בגרסת ה-5 מושבים ו- ELEGANCE PLUS בגרסת ה-7 מושבים.

בטיחות: בנוסף ל-6 כריות אוויר ושלל מערכות ייצוב, בלימה, תאורה מקוריות, בהתאם לרמות הגימור, אופל קומבו ברמת האבזור EDITION PLUS כולל רשימה ארוכה של מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות ואלו כוללות: מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה הכוללת תיקוני היגוי | מערכת התרעה לסטייה מנתיב הנסיעה | מערכת התרעת סכנת התנגשות | מערכת בלימת חירום אקטיבית | בקרת ערנות לנהג | מערכת זיהוי תמרורים והמלצת שינוי מהירות בבקרת השיוט | סיוע בזינוק בעליה.

רמת האבזור ELEGANCE PLUS מוסיפה גם מערכת התרעה על הימצאות רכב בשטח המת של שדה הראיה.

אופל קומבו יימכר בישראל עם אחריות של 4 שנים או 120,000 ק"מ.

מחירים: אופל קומבו 5 מושבים EDITION PLUS: 174,990 שקלים | אופל קומבו7  מושבים ELEGANCE PLUS : 189,990 שקלים.

טלקאר עם הודעת ריקול לבעלי רכב מתוצר קיה סלטוס  שנת יצור 2022-2023

הרינו להודיע לכל הלקוחות בעלי רכב מתוצר קיה דגם סלטוס שנת יצור 2023-2022 כי יצרנית הרכב קיה מוטורס הודיעה על קיומה של תקלת בטיחות סדרתית (recall) לחלק מהמכוניות מדגם זה, שנובע מליקוי שהתגלה ביחידת בקרת משאבת שמן חשמלית שעלולה לפגוע בתפקוד הרכב.

לכל בעלי הרכבים מתוצר זה תישלח הודעה בכתב. לקוח שירצה לבדוק אם מכוניתו נכללת בקריאת השירות, יכול להתקשר למוקד שירות לקוחות של היבואן בטל' מס': 1-800-377-775 או לפנות לאתר האינטרנט של היבואן שכתובתוwww.kia-israel.co.il

את תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית יהיה ניתן לבצע רק במוסכי השירות של היבואן, רשימת המוסכים מפורסמת באתר האינטרנט של היבואן. על פי חוק, תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית יתבצע בלא תשלום. מומלץ לתאם את מועד התיקון מראש עם המוסך. על פי תקנה 306א לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, בעל רכב שלא יבצע בפועל את תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית בתוך 6 חודשים ממועד משלוח מכתב זה, משרד התחבורה לא יחדש את רישיון הרכב שלו ולא תתאפשר העברת בעלות ברכב.

לובינסקי עם סיטרואן ברלינגו המעודכן

ברלינגו 2024 (צילום יח"צ חו"ל)

הדור השלישי לברלינגו הפופולארי הושק בישראל בתחילת 2020 ומאז נמסרו 16,237 יחידות משלל גרסותיו ואלה מצטרפות ל-59,307 יחידות של סיטרואן ברלינגו אשר נמסרו מאז החל השיווק של דגם זה בשנת 1996 (75,544 יחידות סך הכל עד כה). בשנת 2023 ובשנת 2024 (עד סוף חודש אפריל) החזיק סיטרואן ברלינגו בנתח שוק של 22.6% ו-20.1% בכל קבוצת המסחריות הקלות בהתאמה והוא לא רק מוביל הקטגוריה, אלא זה שקובע את אמות המידה בקטגורית המסחריות הקלות בכל הקשור ליעילות, שימושיות, מודולריות, אמינות ונוחות.

ברלינגו רושמת ביצועים טובים בישראל גם ביחס למדינות אחרות בהן היא נמכרת. להלן רשימה השוואתית של נתח השוק של ברלינגו בסגמנט המסחריות הקלות ביחס ל- 29 מדינות ה-EU.

העדכון שעבר סיטרואן ברלינגו נגע בשלל תכונותיו: עיצובו החיצוני עודכן עם חזית חדשה לגמרי שמעניקה לו נראות מודרנית נאה הודות לפגושים חדשים, יחידות תאורת 'לד' בחתימת האור העדכנית של סיטרואן, שימוש בהדגשות Color Pack וכמובן לוגו סיטרואן החדש במרכז הגריל. בנוסף לכך הוחלפו כיסויי הגלגלים, עודכנו פסי המגע בדלתות וקורת A כעת מגיעה בצבע הרכב. בחלקו האחורי, סמלי שם הדגם והמותג הוגדלו ומוקמו מחדש.

תא הנוסעים של סיטרואן ברלינגו אשר היה לאחד מנקודות החוזקה של דגם זה הודות לאיכות החיים הגבוהה שהציעו לכל יושבי הרכב עם מושבים מפנקים וארגונומיה חכמה מאוד, ממשיך להוות מוקד לתשומת הלב גם לאחר העדכון. לוח המחוונים האנלוגי הוחלף בלוח מחוונים דיגיטלי חדש ולצידו מסך מולטימדיה גדול יותר ובו יכולת הפעלה לרוב מערכות הרכב כולל Apple Carplay  ו-Android Auto. גם גלגל ההגה עודכן לעיצוב החדש של סיטרואן – זה הפך לאובלי קטום בעל ארבעה חישורים ועליו פקדי המולטימדיה, עזרי נהיגה לרבות מתגי בקרת השיוט והגבלת המהירות וכמובן לוגו סיטרואן החדש. עוד ברשימת התוספות ישנם צמד יציאות USB Type-C להעברת נתונים וטעינה מהירה, בסמוך לתא אחסון ייעודי לטלפון הנייד. כל גרסאות סיטרואן ברלינגו המעודכן מצוידות כעת בבורר תיבת ההילוכים החדש של סיטרואן במקום חוגת ההילוכים המוכרת ובבלם חניה מופעל חשמלית במקום בלם חניה מופעל ידנית.

סיטרואן ברלינגו המחודש ישווק בשלב הראשון בישראל שתי תצורות מרכב – 5 מושבים (COMBI, 440 ס"מ אורך), 7 מושבים (LONG, 475 ס"מ אורך, 278.5 ס"מ בבסיס הגלגלים) ובקרוב תתווסף גרסת מטען (MAXI, 475 ס"מ אורך, 297.5 ס"מ בבסיס הגלגלים), כאשר כל השלוש מצוידות במנוע 1.5 Hdi המפיק 130 כ"ס (3,750 סל"ד) ו-31.3 קג"מ (1,750 סל"ד) המשודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. שלוש גרסאות אלה יוצעו בשתי רמות אבזור – Shine Pack בגרסאות הנוסעים ורמת אבזור MAXI לגרסה המסחרית ללא מושבים.

בטיחות: בנוסף ל-6 כריות אוויר ושלל מערכות ייצוב, בלימה, תאורה מקוריות, בהתאם לרמות הגימור, סיטרואן ברלינגו כולל רשימה ארוכה של מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות ומערכות עזר לנהג וביניהן: מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה הכוללת תיקוני היגוי | מערכת התרעה לסטייה מנתיב הנסיעה | מערכת התרעת סכנת התנגשות | מערכת בלימת חירום אקטיבית | בקרת ערנות לנהג | מערכת זיהוי תמרורים והמלצת שינוי מהירות בבקרת השיוט | סיוע בזינוק בעליה

מחירים: סיטרואן ברלינגו אוטומטי HDI COMBI Shine Pack: 174,990 שקלים | סיטרואן ברלינגו  אוטומטי HDI LONG Shine Pack: 189,990 שקלים | סיטרואן ברלינגו  אוטומטי HDI MAXI: 182,990 שקלים.

טלקאר עם ReCall לבעלי רכב מתוצר קיה EV6 שנת יצור 2022-2024

הרינו להודיע לכל הלקוחות בעלי רכב מתוצר קיה דגם EV6  שנת יצור 2024-2022 כי יצרנית הרכב קיה מוטורס הודיעה על קיומה של תקלת בטיחות סדרתית (recall) לחלק מהמכוניות מדגם זה, שנובע מליקוי שהתגלה ביחידת בקרת טעינה ICCU שעלולה לפגוע בתפקוד הרכב.

לכל בעלי הרכבים מתוצר זה תישלח הודעה בכתב. לקוח שירצה לבדוק אם מכוניתו נכללת בקריאת השירות, יכול להתקשר למוקד שירות לקוחות של היבואן בטל' מס': 1-800-377-775 או לפנות לאתר האינטרנט של היבואן שכתובתוwww.kia-israel.co.il

את תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית יהיה ניתן לבצע רק במוסכי השירות של היבואן, רשימת המוסכים מפורסמת באתר האינטרנט של היבואן. על פי חוק, תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית יתבצע בלא תשלום. מומלץ לתאם את מועד התיקון מראש עם המוסך. על פי תקנה 306א לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, בעל רכב שלא יבצע בפועל את תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית בתוך 6 חודשים ממועד משלוח מכתב זה, משרד התחבורה לא יחדש את רישיון הרכב שלו ולא תתאפשר העברת בעלות ברכב.

תחרות וספורט

CATL העניקה לקבוצת בליליוס את פרס המצוינות לשנת 2023

בחודש שעבר התקיים בבנגקוק, תאילנד, הכנס השנתי של CATL העולמית בו מתכנסים מידי שנה נציגיה מכל רחבי העולם. CATL הסינית, הנסחרת בבורסת שנזן בשווי של למעלה מ-120 מיליארד דולר, מספקת סוללות ליצרני כלי הרכב הגדולים בעולם בהם יונדאי, הונדה, BMW, טסלה, טויוטה, VW, וולוו ועוד.

בנוסף, CATL פעילה בתחום ייצור סוללות למתקני אגירת חשמל כתחליף לבניית תחנות כוח חדשות ולבניית רשתות להעברת חשמל. בסך הכל, CATL מייצרת כ-40% מסוללות הליתיום בעולם, ומחזיקה בלמעלה משליש משוק הסוללות לרכבים ובשוק אגירת האנרגיה העולמי.

מערך השירות העולמי של החברה ממוקם במינכן, גרמניה, כשקבוצת בליליוס הייתה מבין הנציגים הראשונים בעולם של החברה מחוץ לסין, החל משנת 2017. את קבוצת בליליוס ייצגו דני כרמי, סמנכ״ל טכני בחטיבת ההיסעים באוטו-חן וגיל פרכטמן, סמנכ״ל התפעול ב-BLEnergy.

קבוצת בליליוס משתפת פעולה עם CATL לא רק במתן שירות בישראל לסוללות החברה. בתחום האגירה ובאמצעות BLEnergy כבר ביצעה קבוצת בליליוס עסקאות של כמיליארד שקלים וחתמה על הסכמים לשלוש השנים הקרובות בהיקף של כמיליארד דולר. בתחום הרכב, CATL, באמצעות קבוצת בליליוס, מספקת שירות בענף האוטובוסים לבעלי כלי גולדן דרגון, זוטונג, GREE, יוטונג,ANKAY  וברכבים הפרטיים למותג AIWAYS.

דני בליליוס, בעלי קבוצת בליליוס: "שיתוף הפעולה ההדוק שלנו עם CATL נמשך כבר שנים ארוכות הן בעולמות האנרגיה והן ברכב – בסיס שיתוף הפעולה הוא אמון הדדי ומקצועיות ללא פשרות. ההוקרה שאנו מקבלים מ-CATL לא מובנת לנו מאליה ואנו מצפים להמשך העבודה המשותפת, לטובת כל הצדדים".

תחבורה ובטיחות

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, חתמו עם זכיין הרכבת הקלה נופית על הקמה והפעלה

הדמייה של תווי ותחנות רכבת קלה חיפה נצרת –  קרדיט: RDV Systems

הרכבת הקלה "נופית", היא אחד מפרויקטי התחבורה הציבורית הגדולים ביותר בישראל המקודמים בימים אלה. הרכבת הקלה תחבר בין יישובי המטרופולין הצפוני, מחיפה ועד נוף הגליל ונצרת, ותשמש כמנוע צמיחה תחבורתי, כלכלי וחברתי לכל אזור הצפון. הרכבת תחזק את הפריפריה הצפונית בישראל ותחבר אותה למרכז הארץ.

פרויקט הרכבת הקלה "נופית" מצוי כיום בשלבי ביצוע של עבודות ההקמה והתשתיות. הפרויקט יבוצע באמצעות שיתוף פעולה בין המגזר הפרטי והציבורי (PPP), בדומה לפרויקטים מוצלחים כמו כביש 6, מנהרות הכרמל, הרכבת הקלה בירושלים ועוד. החברה המבצעת את המיזם מורכבת מחברות אלסטום, אלקטרה ומנרב.

הזכיין יהיה אמון על תכנון, הקמה, אספקה והתקנה של כלל המערכות הרכבתיות של הפרויקט ובהן מערכות איתות, תקשורת, חישמול, כרטוס ומידע לנוסעים, וכן על הקמת המסילות, התחנות, מתחם האחזקה והדיור (דיפו) ומרכז הבקרה. בנוסף לכך הזכיין יהיה אחראי על רכש הקרונות והציוד ועל הפעלה ואחזקה של הקו לתקופה של כ-25 שנה. העבודות צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה ויימשכו כארבע שנים.

ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר כי הפרויקט נועד לספק מענה לגידול הצפוי בהיקף האוכלוסיה ובצרכי התעסוקה במטרופולין הצפוני. עד שנת 2040, צפויה אוכלוסיית הגוש העירוני נצרת לגדול בכ-40%, ובשפרעם וקריית אתא בכ-70%. התעסוקה באזור זה צפוייה לגדול בתקופה זאת ב-60%.

'נופית' היא אמצעי תחבורה מתקדם וידידותי לסביבה, שיופעל באמצעות טכנולוגיה חדשנית וירוקה ותאפשר לראשונה בישראל נסיעה רצופה בתחבורה ציבורית, במקטעים עירוניים ובינעירוניים, ללא צורך בהחלפת אמצעי תחבורה.

אורך קו הרכבת הקלה 'נופית' הוא כ-40 קילומטרים והוא יכלול כ-20 תחנות, מסופי תחבורה ציבורית וחניוני "חנה וסע", מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-30 רכבות בתדירות מקסימלית של 4 דקות, ובמהירות נסיעה של עד 100 קמ"ש בקטעים הבינעירוניים. ברכבת צפויים לנסוע כ-100 אלף איש ביום.

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "חתימת ההסכם היום היא שלב נוסף בדרך להשלמת הפרויקט הלאומי הרכבת הקלה ׳נופית׳, שביצועו כבר החל. לפרויקט חשיבות אדירה לחוסן הכלכלי של מדינת ישראל והוא יהווה מנוע צמיחה משמעותי למשק בכלל ולצפון בפרט. הפרויקט יחבר בין יישובי המטרופולין הצפוני מחיפה ועד נוף הגליל ונצרת. חוצה ישראל תמשיך להוביל פרויקטים תחבורתיים מתקדמים ומורכבים, בפריסה ארצית."

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצ"ח הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה

מטוס נוחת מעלינו בשדה תעופה הרצליה (צילום דני בר)

במהלך הדיונים התייחס ח"כ אלון שוסטר, שמילא את מקומו של היו"ר, להצעה וציין כי על מנת לעבור ביקורת בינ"ל ולצעוד למאה ה-21 נדרשים תיקונים. הוא הוסיף כי בדיונים הוועדה תשים דגש על עצמאותה של הרשות, ואיך ניתן לבסס אותה ולוודא שהחוק מעמיד את מדינת ישראל במקום הראוי מבחינת בטיחות התעופה מול ארגון התעופה הבינ"ל.

על רקע היערות בעניין זה, שנשמעו בישיבות הקודמות, אישרה הוועדה מספר תיקונים להצעת החוק, שנועדו לחזק את עצמאות הרשות. אחד התיקונים נגע לכך שמינוי ראש הרשות יהיה של שרת התחבורה באישור הממשלה, ולא רק החלטת שרת התחבורה כפי שהוצע במקור. בנוסף, היום החליטה הוועדה לקבוע כי המנהל יהיה צריך להיות בעל ידע וניסיון בבטיחות תעופה, ולא יוכל להפעיל סמכויות חקירה אלא אם עבר הכשרה מתאימה.

צעדים נוספים לחיזוק מעמדה הרשות, אותם אישרה הוועדה, נגעו לקציבת כהונת המנהל ל-4 שנים, עם אפשרות להארכה ב-4 שנים נוספות, וכן הוחלט לחייב את שרת התחבורה למנות ממלא מקום שחייב להיות חוקר, ובעל אותם תנאי כשירות של מנהל הרשות.

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, התייחס בדיונים הקודמים להכשרה ואמר כי אם מי שיעמוד בראש הרשות לא יגיע מרקע של חקירות ויום אחרי מינויו יתרחש אסון ייקח לו זמן עד שהוא יסיים הכשרה ולכן לא צריך להקל בדרישות הסף. ח"כ שוסטר השיב, כי הוועדה מסכימה שרצוי שראש הרשות יהיה בעל הכשרה בחקירות תעופה, אך אם זה יהיה תנאי סף הדבר יצמצם את מספר האנשים שיוכלו לקבל את התפקיד, ולכן ניתן לאפשר לאנשים בעלי רקע בתחום לעבור הכשרה תוך תקופה קצרה.

מנהל הרשות, גדי רגב, אמר כי אם מי שמגיע לתפקיד יש לו רקע בעיסוק בבטיחות טיסה, והוא עושה מיד לאחר הכניסה לתפקיד השלמה של קורס או שניים זה נותן יכולת מלאה לעמוד בראש הרשות. ח"כ שוסטר הבהיר כי הדרישה הבסיסית תהייה רקע לא רק בענייני בטיחות אלא גם בחקירה, ואם לא ניתן יהיה למצוא מנהל עם רקע כזה הוא יוכל להשלים את הידע.

באשר לתקציב הרשות, ככלי לחיזוק עצמאותה, אמר רגב בישיבות הקודמות כי זה לא משנה לאיזה משרד תהייה הרשות שייכת תמיד יהיה מישהו שיקצה לה תקציב. "אנחנו חושבים שככל שזה שייך למשרד התחבורה יש למשרד עניין בהצלחת הביקור הבינ"ל ושיהיו מספיק משאבים לשם כך", אמר. ח"כ שוסטר ביקש לוודא עצמאות תקציבית, ונציגת אגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, הסבירה כי מי שמאשר את המסגרת התקציבית של הרשות היא הכנסת, במסגרת אישור התקציב, וגם אם יתבקש שינוי הדבר יובא לאישור ועדת הכספים. "אם הכנסת תראה שרוצים לקצץ בשיעורים לא סבירים היא סוברנית שלא לאשר", אמרה.

סמנכ"ל המבצעים של אל על, קברניט חובב בן דוד, אמר בישיבות הקודמות כי בעולם תקציב ענף התעופה הוא אחוז מתקציב המדינה ובישראל מדובר בפרומיל. "רת"א היא בתת תקצוב והמשמעות היא שהיא משלמת שכר נמוך ולא מגייסת כוח אדם שהיא רוצה, וגובה אגרות גבוהות שמתגלגלות לציבור. בישראל טסט למטוס עולה 60 אלף שקל בלונדון 500 שקל. עצמאות תקציבית צריכה להיות לא רק בהצהרה בחוק אלא אמיתית. אל על תורמת לתקציב רת"א 3-4 מיליון שקל בשנה", אמר בן דוד. רגב הגיב על כך ואמר, כי הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה לא גובה אגרות, והכל נסמך על תקציב ממשרד התחבורה. הוא אף התייחס למקרה שבו הרשות תצטרך תקציב נוסף כדי לחקור אירוע בטיחות בלתי צפוי, וציין כי לרשות יש תקציב כזה שהמסגרת שלו היא 500 אלף שקל.

על רקע זה ביקשה הוועדה למצוא את הדרך לחיזוק העצמאות התקציבית של הרשות החדשה. עו"ד ברקאי התייחסה לכך היום בפתח הישיבה ואמרה כי המשרד מצא לנכון לתקן את הסעיף כך שלרשות יהיה תחום פעולה נפרד. רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, הסביר כי כשיש תחום פעולה נפרד כל שינוי בו יהיה חייב להגיע לאישור ועדת הכספים של הכנסת, וזה מבטיח את העצמאות התקציבית.

לקראת תום הדיון הסבירה עו"ד ברקאי, כי הרשות באה בנעליה של אגף החוקר הראשי במשרד התחבורה, וההצעה תיכנס לתוקף עם פרסומה רשומות. היא אף ציינה כי באשר לעצמאות התקציבית המשרד ערוך להחיל מיד את ההוראה שנקבעה בחוק וניתן ליישם גם את כל ההסדרים האחרים.

ח"כ סובה שאל מתי תהייה הביקורת הבינלאומית, ורגב השיב כי הביקורת הייתה מתוכננת לתחילת 2025 אך ייתכן שהיא תידחה לשנת 2026. הוא הוסיף כי התשובה הסופית לבקשת הדחייה תינתן בסוף יולי. ח"כ סובה שאל האם אנחנו מוכנים לביקורת גם בהיבטים אחרים שאינם קשורים להצעת החוק הנוכחית. רגב השיב כי הוא מעריך שהחקיקה הנוכחית מכסה כ-12-13 אחוז מהביקורת, ולאישורה יש משמעות גדולה. לדבריו, אישור ההצעה הוא "קפיצה משמעותית מהמקום הלא טוב בו היינו ב-2016 למקום שאנחנו צריכים להגיע אליו".

כאמור, בתום הדיון היום אושרה ההצעה פה אחד בקולותיהם של ח"כ שוסטר, ח"כ סובה וח"כ ששון גואטה.

רשויות רבות לא אוכפות נהיגה לא חוקית בנתיבי התחבורה הציבוריים

נת"צ – נתיב לטובת התחבורה הציבורית (הדמייה)

כ-133 מיליון שקלים זהו הסכום שעירית תל אביב-יפו שלשלה לכיסה בגין קנסות לנהגים שנסעו בניגוד לחוק בנתיבי התחבורה הציבוריים בעיר, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. תל אביב-יפו היא שיאנית הדוחות בגין נסיעה בנתיבי התחבורה הציבוריים אבל גם ירושלים, הרצליה ורמת גן העשירו את קופת העיריה בשנת 2023 ומצאו דרך מצוינת להזרים את התנועה בראש ובראשונה, להפחית את עומסי התנועה ולהעניק עדיפות לאוטובוסים על פני הרכב הפרטי.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מרכזי הערים והדרכים המובילות אליהן בדרך להיות פקק תנועה אחד גדול וארוך. זה קורה כי התחבורה הציבורית לא נוחה, לא יעילה ובעיקר לא מהירה יותר מהרכב הפרטי. בערים רבות אין העדפה לאוטובוסים על פני הרכב הפרטי התוצאה היא שכולם עומדים יחדיו בפקק. בערים רבות שכבר עשו את הצעד המתבקש ויש נתיבי תחבורה ציבוריים אין אכיפה מטעם העיריה. איכות החיים נמדדת לא רק בפינוי הזבל או בחגיגות יום העצמאות אלא גם בקיצור הזמן בהגעה לעבודה או ללימודים בתחבורה ציבורית וזו גם אחריותם של ראשי הערים, הם לא יכולים לשבת על הגדר ולהטיל את האחריות רק על המשטרה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד ראשי ערים להקצות נתיבים לטובת האוטובוסים כדי להפוך את הנסיעה בהם לכדאית וקצרה יותר מאשר הרכב הפרטי. במקביל, יש לעודד אכיפה עירונית  כמכפיל כוח לאכיפה המשטרתית. בכך נוכל לקצר ולהפחית את עומסי התנועה, נצמצם את זיהום האוויר ונגביר את הבטיחות בדרכים של כולנו".

תגובת הערים שכלל לא אוכפות:

  • באר שבע: "אין לנו אכיפה בנת"צים".
  • ביתר עלית: "העיריה לא מבצעת אכיפה ועל כן המידע לא קיים".
  • בת ים: "בנת"צ המוניציפאלי של עירית בת ים עדיין לא הותקנו מצלמות ולפיכך אין אכיפה באמצעות מצלמות".
  • הוד השרון: "בעיר הוד השרון טרם הותקנו מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. כמו כן טרם החלה אכיפה בגין נסיעה בניגוד לחוק בנתיבים אלו".
  • חדרה: "אין לנו מצלמות בנתיבי תחבורה ציבורית, כולל עמדות. לא ניתנו דוחות גם באופן ידני. בעתיד מתוכננות מצלמות וזה נקרא 'המאיץ'."
  • חולון: בין השנים 2023-2019 עיריית חולון לא אכפה נסיעה בנת"צים כיוון וטרם הוקמה מערכת אכיפת נסיעה בנת"צים".
  • חיפה: "בעיר חיפה לא קיימות מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבוריים ובהתאם לכך, לא מתבצעת אכיפה באמצעות מצלמות בנתיבים אלה".
  • כפר סבא: "לעירית כפר סבא אין מצלמות בנתיב תחבורה ציבורית ולכן לא מתבצעת אכיפה בנושא. המצלמות אשר נמצאות בנתיב תחבורה ציבורית שייכות לנתיבי איילון והן מכוונות על מעברי החציה".
  • לוד: "אין בלוד מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית".
  • נהריה: "אין בתחום הרשות המקומית מצלמות אכיפה בנת"צ".
  • נס ציונה: "בשלב זה אין לנו מצלמות אכיפה בתחום שיפוט נס ציונה".
  • נתניה: "לא קיימות כלל מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית".
  • עפולה: "אכיפת נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית איננה מתקיימת ברחבי העיר עפולה".
  • קריית אתא: "העיריה לא הציבה מצלמות אכיפה בנת"צ ברחבי קריית אתא".
  • ראשון לציון: "עירית ראשון לציון לא אכפה בשנים 2023-2019 נסיעה אסורה בנתיבי תחבורה ציבורית".
  • פתח תקוה: "בעיר פתח תקוה אין כעת מצלמות פעילות. כרגע מתבצעת אכיפה על ידי משטרת ישראל. בימים אלו מקודם הסכם לצורך הצבת מצלמות אכיפה בנת"צים בעיר.
  • אשדוד: "מערכת האכיפה על נתיבי תחבורי ציבורית עדיין לא הושלמה ולכן בשלב הזה לא מתבצעת אכיפה עירונית בנת"צ".

שיפור התחבורה הציבורית הוא מפתח לפתרון בעיות רבות בחברה הישראלית. שיפור מערך הסעת ההמונים יתרום בראש ובראשונה לכלכלה הישראלית המשוועת לחסכון ולצמצום הוצאות. הנזק הכלכלי כיום בגלל הפקקים הוא כ-15 מיליארד שקלים בשנה. עלות נסיעה בתחבורה ציבורית למשק היא כשליש מעלות נסיעה בודדת בתחבורה הפרטית ושינוי של 1% בשיעור הנסיעות לטובת תחבורה ציבורית במטרופולינים נאמדת בכ-650 מיליון שקלים.

לכן השקעה בשיפור התחבורה הציבורית היא קודם כל השקעה כלכלית שתחזיר את עצמה מהר מאוד. נוכל לצמצם את עומסי התנועה העצומים ולחסוך זמן יקר שניתן היה להשקיע אותו בעבודה או בפנאי עם המשפחה. יותר רכבות ויותר אוטובוסים מהפריפריה למרכז יקצרו את זמן ההגעה ויצמצמו את הפערים החברתיים. אחת הדרכים האפקטיביות היא סלילת נתיבים ייעודיים לכלי רכב בתחבורה הציבורית ולוודא כי אותם אוטובוסים ומוניות נוסעים בהם ומקצרים את זמן ההגעה על פני כלי הרכב הפרטי .

אושרה חלופה חדשה לתוואי "מסילות מנשה" במסילה המזרחית

ממשיכים לחבר את ישראל. המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אישרה את הצעת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת נתיבי ישראל לחלופה חדשה לתוואי מסילת מנשה. החלופה אושרה בוועדה בכפוף להליך התנגדויות של הציבור.

מסילת מנשה מחברת בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלה על ידי חברת נתיבי ישראל, לבין מסילת העמק המחברת את חיפה לבית שאן, ומהווה מסדרון נוסעים ומטענים מרכזי בדופן המזרחית של ישראל. התכנית הסטטוטורית למסילה מקודמת בימים אלה במועצה הארצית ונמצאת בשלב עריכת תסקיר השפעה על הסביבה.

במקטע המרכזי של התכנית, נבחנו בעבר שתי חלופות: תוואי מערבי המרוחק מהיישוב חריש ותוואי מזרחי החוצה את חריש במנהור ופוגע בישובים במרחב ובסביבה.

הועדה בחנה חלופה שלישית ("מרכזית"), הממשיכה את היצמדות המסילה המזרחית לכביש 6 גם במקטע זה. חלופה זו מאפשרת הקמת תחנת נוסעים בסמוך לחריש, תוך מזעור השפעות סביבתיות וצמצום פגיעה בישובים במרחב. להערכת גורמי המקצוע זו החלופה המיטבית מבין השלוש, תוך בחינת מכלול השיקולים.

מסילת מנשה, המחברת בין המסילה המזרחית החדשה לבין מסילת העמק, תתפצל מהמסילה המזרחית באזור עמק חפר, ותתחבר למסילת העמק בין תחנת מגדל העמק – כפר ברוך לבין תחנת יקנעם – כפר יהושע. המסילה תשרת את תושבי עמק יזרעאל המעוניינים להגיע ישירות למרכז הארץ ללא צורך במעבר בחיפה, כפי שנדרש במצב הנוכחי. כמו כן, המסילה תהווה ציר מרכזי בתנועת המטענים לכיוון צפון הארץ, ותאפשר הובלת מטענים ברכבת ממסוף המטענים בבית שאן לאזור המרכז והדרום ללא מעבר במסילת החוף העמוסה.

שנת 2023: בירושלים נפגעו הכי הרבה רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים בתאונות דרכים

קטנוע חשמלי של Askoll (צילום דני בר)

כ-800 רוכבי אופנועים צעירים עד גיל 24 נפגעים בתאונות דרכים מדי שנה בממוצע (יותר משני נפגעים בכל יום), כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. 24 רוכבים צעירים נהרגים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה כאשר 31 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 – נתון הגבוה בכ-30% מהממוצע השנתי. עוד עולה מהנתונים כי 185 רוכבים צעירים נהרגים בממוצע בכל שנה בתאונות דרכים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים. השילוב עם כלי רכב דו גלגלי הופך את החיבור הזה למסוכן וקטלני הרבה יותר. חוסר היכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, חוסר הניסיון של הצעירים בשילוב כלי רכב לא יציב ופגיע גורם לנפגעים והרוגים רבים בכל שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את תהליך הכשרת הרוכבים הצעירים ולוודא כי הסכנות וההשלכות ברורות. אסור לקצץ בכסף שמופנה לחינוך לתעבורה בקרב תלמידי התיכון. קיצוץ כזה עלול לגרום לעליה ברוכבים הצעירים הנפגעים והנהרגים בתאונות דרכים. הקיצוץ המתוכנן בכסף שמופנה לחינוך לתעבורה בבתי הספר עלול להיות בבחינת בכיה לדורות ולעלות לכולנו ביוקר רב".

שנת 2023: 374 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בערים ובישובים – רוכב אחד שנפגע בתאונת דרכים בכל יום בממוצע. מהנתונים עולה כי 14 רוכבים צעירים נהרגו בתאונות דרכים בערים בשנת 2023,  130 נפצעו קשה.

  • 77 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2023, רוכב אחד נהרג ו-20 נפצעו קשה. 901 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), 25 מהם נהרגו.
  • 41 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בתל אביב-יפו בשנת 2023, שלושה רוכבים נהרגו ו-13 נפצעו קשה. 1,097 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), 15 מהם נהרגו.
  • 28 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2023, תשעה נפצעו קשה. 296 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), שישה מהם נהרגו.
  • 19 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בפתח תקוה בשנת 2023, רוכב אחד נהרג וחמישה נפצעו קשה. 287 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), ארבעה מהם נהרגו.
  • 13 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים באשדוד בשנת 2023, שלושה נפצעו קשה. 181 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), רוכב אחד נהרג.
  • 12 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בבת ים בשנת 2023, רוכב אחד נהרג ושלושה נפצעו קשה. 187 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), שניים מהם נהרגו.
  • 10 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בנתניה בשנת 2023, ארבעה נפצעו קשה. 170 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), שלושה מהם נהרגו.
  • 9 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים ברחובות בשנת 2023, ארבעה נפצעו קשה. 103 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), 27 מהם נפצעו קשה.
  • 8 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים באילת בשנת 2023, רוכב אחד נהרג ושניים נפצעו קשה. 67 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014), רוכב אחד נהרג.
  • 8 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעו בתאונות דרכים בחולון בשנת 2023, חמישה נפצעו קשה. 270 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר (2023-2014) שנים נהרגו.

חלקם של רוכבים צעירים הרוגים גדול כמעט פי חמישה מחלקם במצבת הרוכבים

כ-50 אלף בעלי רישיונות צעירים (עד גיל 24) לאופנועים וקטנועים רשומים בישראל, המהווים כ-8% מכלל בעלי הרישיונות לאופנועים וקטנועים. 31 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023, אשר היוו 38% מכלל הרוכבים שנהרגו באותה שנה, כמעט פי חמישה יותר מחלקם במצבת הרוכבים.

הגרועה באירופה – ישראל המדינה הקטלנית ביותר לרוכבי אופנועים בכל הגילים

מדו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) עולה כי במשך עשור (2021-2011) חלה בישראל העלייה השנתית הממוצעת הגבוהה ביותר מבין מדינות אירופה – נתון שמציב את ישראל במקום האחרון והגרוע מבין מדינות האיחוד.

השינוי השנתי הממוצע בקרב מדינות אירופה בשיעור הרוכבים ההרוגים בעשור (2021-2011) נאמד בירידה של 2%, בעוד שבישראל נרשמה עלייה של 6% ברוכבים ההרוגים בממוצע השנתי-העלייה הגדולה ביותר מבין מדינות אירופה. רוב מדינות אירופה הציגו ירידה במספר הרוכבים ההורגים.

27 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 כאשר תשעה מהרוכבים ההרוגים הם צעירים עד גיל 24 – 33% מכלל הרוכבים ההרוגים מתחילת השנה.

טכנולוגיה

דאסו סיסטמס ו- BMW בשותפות אסטרטגית ארוכת טווח על פלטפורמת 3DEXPERIENCE

בתעשיה שבה קיצור ה-time to market של פתרונות תחבורה בני קיימא באמצעות טכנולוגיה מתקדמת מעניק יתרון תחרותי, שיתוף הפעולה בין דאסו סיסטמס וקבוצת BMW מעיד על התפקיד היסודי של פלטפורמת 3DEXPERIENCE כמאפשרת לחברות לספק מוצרים מהר יותר.

חוויית התאומים הוירטואליים של הפלטפורמה מייעלת את שיתוף הפעולה ברחבי הארגון ומאפשרת גישות מבוססות נתונים לניהול המורכבות הצומחת אקספוננציאלית, איתה מתמודדים יצרני הרכב, בהנדסה של כלי רכב מחוברים וכלי רכב ללא נהג.

"אופטימיזציה של תהליך ההנדסה שלנו מחייבת אותנו לעבוד מחובר, לחשוב דיגיטל ולהסתמך על מידע אינטגרטיבי. עבור קבוצת BMW, פלטפורמת 3DEXPERIENCE תתמוך בגישה זו ותעזור להגיע לרמה גבוהה יותר של איכות בתהליכים שלנו" אמר ג'וליאן הוהנשטיין, סגן נשיא Processes, Digitalization, Governance Idea to Offer בחטיבת המחקר והפיתוח של קבוצת BMW.

עם פלטפורמת 3DEXPERIENCE בליבה של סביבת פיתוח המוצרים העתידית של קבוצת BMW, כל דיסציפלינות ההנדסה של הקבוצה יעבדו על תאום וירטואלי של הרכב. את התאום הוירטואלי ניתן להגדיר עבור הגרסאות השונות של כל דגם – עם מידע אינטגרטיבי בזמן אמת. הצוותים יכולים לעשות שימוש חוזר ברכיבים ביתר קלות, לשלוט במורכבויות של מכוניות שונות ולשפר את זמן המחזור מההנדסה עד הייצור. בנוסף, קבוצת BMW יכולה לנייד דאטה בצורה חלקה מפתרונות ה-IT הקיימים שלה ולהרחיב את הפלטפורמה ההנדסית שלה לדיסציפלינות נוספות כמו מידול וסימולציה.

השותפות האסטרטגית בין דאסו סיסטמס לקבוצת BMW מסמנת את השלב הבא בשיתוף הפעולה ארוך הטווח ביניהן. במשך עשרות שנים, שתי החברות ידעו לחבר את הידע והמומחיות שלהן כדי לקדם חדשנות טכנולוגית בתחומים הכוללים תכנון ותזמון ייצור, עיצוב חלקים ויעילות ייצור.

"קבוצת BMW ו-Dassault Systèmes הן חברות מבוססות טכנולוגיה שנכנסות לעידן חדש של חדשנות משותפת כדי לספק מוצרים מהשורה הראשונה", אמרה לורנס מונטנארי, סגן נשיא, תעשיית תחבורה וניידות, דאסו סיסטמס. "עם פלטפורמת 3DEXPERIENCE, קבוצת BMW יכולה לחשוב מחדש על תהליך הפיתוח ההנדסי שלה כדי לספק ללקוחותיה את החוויות המותאמות ביותר והבנות קיימא ביותר.

כלכלה

מנורה מבטחים

רווח עצום של כ – 750 מיליון שקלים לעמיתי ומבוטחי קבוצת מנורה מבטחים לאור העלייה במניית טבע מתחילת שנת 2024. המניה עלתה בכ- 17% בשבוע האחרון. סך ההחזקה של עמיתי ומבוטחי הקבוצה במניית טבע חצה את סך ה- 2 מיליארד שקלים.

בתחילת שנת 2023 הסתכמה ההחזקה בכ- 900 מיליון שקלים ולצד הגדלת רכישות המניה והתשואה החיובית הגבוהה חצו ההחזקות של מנורה מבטחים במניה את סך ה- 2 מיליארד שקלים. מנורה מבטחים מנהלת עבור מבוטחי ועמיתי הקבוצה כ- 320 מיליארד שקלים, במגוון מוצרי הפנסיה, הגמל והביטוח.

שונות

זרוע האנרגיה של קבוצת מבטח שמיר עם קידום פעילות האנרגיה המתחדשת   

החברה זכתה באישור סטטוטורי לפרויקט השבת אנרגיה מפסולת (ביוגז) בהיקף כספי מוערך של 300 מיליון שקלים. עלות הקמת הפרויקט מוערך בכ- 300 מיליון שקלים. לפרויקט ניתנה מכסה עם תעריף של כ- 55 אגורות לקוט"ש (צמוד לנוסחת מדדים), לתקופה של 20 שנה, במסגרת אסדרת רשות החשמל למתקנים מן הסוג הזה. התכנית תאפשר הקמת מתקן לטיפול בפסולת חקלאית ובזרם אורגני של פסולת ביתית. פעילות זו הינה בנוסף לתחנות הכוח אלון תבור,קסם ולפעילות האנרגיה המתחדשת.

לדברי ליאור פרבר, מנכ״ל מבטח שמיר אנרגיה, "אישור התכנית הוא צעד משמעותי עבורינו. האישור מקדם אותנו לעבר הקמת הפרויקט שיתן מענה איכותי ובר קיימא לבעיית הטיפול בפסולת. ברור לכל, שהפתרונות הקיימים אינם עומדים בקנה אחד עם הכמות הגוברת והאחריות החברתית של כולנו. האישור שניתן יאפשר הקמת מתקן לטיפול בפסולת חקלאית ובזרם אורגני של פסולת ביתית בשיטת עיכול אנארובי. אני מאמין שאנחנו ניצבים לקראת תקופה מרגשת שתרומתה לשוק האנרגיה המקומי קריטית, בייחוד בימים אלה".

כזכור, תחת זרוע האנרגיה, למבטח שמיר פרוטפוליו מגוון הכולל: אחזקות בתחנות הכוח אלון תבור וקסם; פרויקטים סולארים בהיקפים של למעלה מ-450 מגוואט, בשותפות עם חברות אנרגיה גדולות ומובילות בישראל; פרויקטי אגירה משמעותיים בהיקף של 300 עד 500 מיליון שקלים.

פקחי היחידה הימית של רט"ג מסיירים במטרה להגן על ערכי הטבע בתקופת הרבייה

נמל הדייגים של ג'אסר א-זרקא (צילום דני בר)

במהלך פעילות הפיקוח בשטח הימי שבין הרצליה לבונים: נבדקו 20 דייגים, 2 דייגים מג'יסר נחקרו לאחר ביצוע דיג עם רשת עמידה בעונת רביה של מינים אסורים, דיג ללא רישיון לסירה ודיג ללא רישיון אישי. בנוסף נחקרו 2 דייגי רובים מול תל מכמורת אשר ביצעו דיג ללא רישיון אישי, דיג בעונת רביה בעומק רדוד ודיג מינים אסורים. באיזור קיסריה נבדקו כ40 דייגים, 4 דייגי חכות נחקרו בחשד לדיג ללא רישיון ודיג בעונת הרבייה. בשמורת ראש הנקרה נחקר דייג בעבירת דיג באמצעות רשת זריקה.

יגאל בן ארי מנהל היחידה ימית ברשות הטבע והגנים: "אנחנו נמצאים בעונת הרבייה שנועדה לאפשר למשאב הדגה להתחדש. בתקופה זאת הדיג בים התיכון אסור למעט היתרים אותם הגדיר פקיד הדיג הראשי במשרד החקלאות המפורטים באתר משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. פקחי היחידה הימית יאכפו את התקנות בנחישות וברגישות. תקנות אלו מגינות על הדגים מפני דיג ישיר בעונה הרגישה ביותר עבורם בהם הם מעמידים את הדור הבא, וגם מונעות נזק עקיף לדגים שנלכדים בציוד דיג לא-בררני כשלל לוואי – דגים ובעלי חיים שנלכדים למרות שאינם מיני המטרה. רשות הטבע והגנים תתחקר את החשודים בעבירות דיג ללא רישיון פגיעה ואחזקה של ערך טבע מוגן ודיג בעונת הרבייה".

בנוסף, סירה נעצרה על ידי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים לאחר שנתפסה עוסקת בדיג לא חוקי בעונת הרביה באיזור בת גלים עם ערכי טבע מוגנים (דקר אלכסנדרוני) וללא רישיון דיג.

שי קבסה פקח יחידה ימית ברשות הטבע והגנים: "אנחנו נמצאים בעונת הרבייה שנועדה לאפשר למשאב הדגה להתחדש. בתקופה זאת הדיג בים התיכון אסור למעט היתרים אותם הגדיר פקיד הדיג הראשי במשרד החקלאות המפורטים באתר משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. במקרה זה נתפסו 24 ק״ג דגים. פקחי היחידה הימית יאכפו את התקנות בנחישות וברגישות. תקנות אלו מגינות על הדגים מפני דיג ישיר בעונה הרגישה ביותר עבורם בהם הם מעמידים את הדור הבא, וגם מונעות נזק עקיף לדגים שנלכדים בציוד דיג לא-בררני כשלל לוואי – דגים ובעלי חיים שנלכדים למרות שאינם מיני המטרה.

רשות הטבע והגנים תתחקר את החשודים בעבירות דיג ללא רישיון כלי שייט, פגיעה ואחזקה של ערך טבע מוגן ודיג בעונת הרבייה וחריגה ממכסת שלל. נתקלתם בדיג לא חוקי דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*

אפליקציות וסמרטפון

משרד התחבורה עם אפליקציה שמאפשרת להתמודד עם שיבושי GPS בתחבורה הציבורית

בעקבות שיבושי ה-GPS על ידי צה"ל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פיתח פתרון טכנולוגי המאפשר להמשיך ולהשתמש באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, למרות שיבושי ה- GPS שמנעו עד כה מהנוסעים לשלם באמצעות אפליקציות אלה.

מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל״ מתמודדים תושבי הצפון עם חסימות GPS יזומות על ידי צה"ל, המשפיעות הן על מערכות ניווט כמו ווייז, גוגל Maps, ומפריעות גם לפעילות יישומונים מבוססי מיקום ובהם אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית כמו פנגו, מוביט והופאון.

עקב השיבושים, חוו חלק ממשתמשי התחבורה הציבורית תקלות בתיקוף הכרטיס, חיובים שגויים ואף אי-הצלחה בתיקוף הכרטיס שהובילו לאי נעימויות רבות. יצוין כי השיבושים השפיעו במיטה מועטה על תיקוף באמצעות כרטיסי רב-קו, אך רבים מהנוסעים עברו לשימוש באפליקציות ואינם מחזיקים עוד בכרטיס. בשלב הראשון, ניתן יהיה לשלם בתחבורה הציבורית, באמצעות אפליקציית התשלום של חברות מוביט ופנגו ובימים הקרובים תצטרף אליהן גם חברת הופאון.

יצויין כי השיבושים השפיעו גם על המידע בזמן אמת המופיע ביישומוני התחבורה הציבורית ועל צגי השילוט האלקטרוני בתחנות האוטובוס והרכבת הקלה, הן באזור הצפון והן באזור המרכז. המידע אינו זמין ברציפות ולעתים אינו מהימן. ניתן להיעזר בתכנון הנסיעה באתר bus.gov.il וכן במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.

עלו החודש

נושאים פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *