השקות חדשות של כלי רכב בישראל וסיכום שנת 2023 ||| דגם חדש של פיג'ו 2008 והרבה חשמל באוויר ועל הכביש ||| טכנולוגיות פורצות דרך וגם אפליקציות ||| נפגעי תאונות דרכים ||| חדשות תחבורה ועדכוני בטיחות בדרכים ||| חוקים חדשים ואכיפה ביבשה ובים ||| לשאר החידושים והחדשות בהמשך…
רכב
קבוצת לובינסקי עם פיג'ו 2008 המחודש
במסגרת ריענון חשוב זה של אמצע החיים, זכה דגם זה לשלל ליטושי עיצוב אשר שומרים על הופעתו הצעירה והדינמית תחת ערך ה-Allure – הערך המרכזי בבסיס מותג פיג'ו, המביא את רוח העיצוב והתרגשות אשר נמצאת בבסיס כל דגם של פיג'ו באמצעות המראה החתולי, הקווים החדים והעיצוב הרדיקאלי אשר לא יכולים להשאיר את המתבונן אדיש. עדכוני עיצוב אלה כוללים את החלפת סמל פיג'ו המוכר לסמל החדש שהופיע בדגמי המותג החדשים, החלפת יחידות התאורה הקדמיות, האחוריות ופנסי ה-DRL בעיצוב חדש ועם נורות LED מלא (בהתאם לרמת הגימור), עדכון הגריל בחזית לכזה בצבע הרכב (מרמת אבזור Allure ומעלה), כפי שהוצע עד כה בגרסתו החשמלית בלבד והחלפת פגושי הרכב לאחרים בעיצוב עדכני וספורטיבי יותר. בנוסף לכך, חישוקי הרכב זכו לעיצוב חדש וברמת האבזור הגבוהה GT, עלה קוטר החישוק ל-18 אינץ' (17 אינץ' עד כה) ונוספו שני צבעי חוץ חדשים – לבן מטאלי ואפור כהה מטאלי.
פיג'ו 2008 המחודש יוצע בישראל בשלב ראשון בגרסת בנזין בלבד, עם מנוע ה-1.2 PureTech אשר מפיק 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ וזה משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית. שילוב זה מאפשר לדגם זה להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 9.1 שניות, להעפיל למהירות מרבית של 203 קמ"ש ולהציג צריכת דלק ממוצעת של 6 ליטר ל-100 ק"מ.
פיג'ו 2008 המחודש יוצע בישראל בשלוש רמות אבזור – Active, Allure (במקום פרימיום עד כה) ו-GT הגבוהה ביותר. רמת Active שלאחר מתיחת הפנים תציע מסך מולטימדיה בגודל 10 אינץ', במקום 7 אינץ' עד כה, עם קישוריות מלאה ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, חישוקים קלים במידה 16 אינץ' ועוד.
רמת האבזור הבאה שינתה את שמה מפרימיום ל-Allure וזו מוסיפה כעת התראת הימצאות רכב בשטח המת בשדה הראיה של המראות, גם כן מערכת מולטימדיה בגודל 10 אינץ' HD (7 אינץ' עד כה) עם קישוריות מלאה ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת חניה קדמית, לוח מחוונים וירטואלי ועוד.
בקצה ההיצע, קיימת רמת האבזור GT ולאחר מתיחת הפנים מציעה חישוקי 18 אינץ' (17 אינץ' עד כה), מצלמת חניה קדמית, לוח מחוונים תלת ממדי, פנסי לד מתוחכמים עם פונקציית HIGH BEAM וגג שמש בצבע שחור כסטנדרט.
מחירים: פיג'ו 2008 1.2 ליטר Active: 145,990 שקלים | פיג'ו 2008 1.2 ליטר Allure: 148,990 שקלים | פיג'ו 2008 1.2 ליטר GT: 158,990 שקלים.
סיכום יבוא כלי רכב 2023
בתום שנת 2023, איגוד יבואני הרכב מפרסם את נתוני היבוא בשנה הסוערת שהתחילה עם שפל בפעילות המשק עקב ניסיון המהפכה המשטרית, והסתיימה עם מלחמת השביעי באוקטובר, על כל המשתמע מכך.
בשנת 2023 יובאו לישראל ביבוא רשמי של יבואני הרכב, סך 270,023 כלי רכב, כמעט כמו מספר כלי הרכב בשנת 2022, בא יובאו 268,131 כלי רכב (הפרש שולי של פחות מ-2000 כלי רכב).
רשימת יבואני הרכב בסדר יורד:
- יונדאי ממשיכה להוביל עם 41,790 כלי רכב לעומת 42,545 בשנת 2022 (ירידה קלה)
- קיה עם 32,873 מכוניות חדשות לעומת 38,224 אשתקד (ירידה של כ-14%)
- טויוטה עם 31,865 מכוניות חדשות לעומת 36,881 מכוניות 2022 (ירידה של 13.6%)
- BYDAuto עם 15,145 מכוניות חשמליות לעומת 3,710 מכוניות ותחילת שווק באמצע 2022
- שקודה עם 14,543 מכוניות לעומת 13,559 אשתקד (צמיחה של 7.2%)
- מזדה עם 13,780 מכוניות חדשות לעומת 18,770 אשתקד (צלילה משמעותית ביבוא מזדה לישראל)
- צ'רי עם 11,162 מכוניות חדשות לעומת 906 בלבד בשנת 2022 (תחילת יבוא לארץ)
- מיצובישי עם 10,299 מכוניות לעומת 11,690 מכוניות אשתקד (ירידה של כ-12%)
- סוזוקי עם 8,851 מכוניות לעומת 8,683 מכוניות אשתקד (גידול קטן)
- ג'ילי עם 7,129 מכוניות לעומת 6,816 מכוניות אשתקד (גידול של 4.5%)
- פיג'ו עם 6,844 מכוניות חדשות לעומת 5,642 אשתקד (גידול משמעותי מאד של המותג הוותיק 21%)
- טסלה עם 6,767 מכוניות חשמליות חדשות לעומת 6,047 אשתקד (גידול של כ- 12%)
- סיטרואן עם 8,609 מכוניות חדשות לעומת 8,246 (גידול של 4.4%)
- סיאט עם 5,647 מכוניות לעומת 5,555 אשתקד (גידול קטן)
- MG עם 5,421 מכוניות לעומת 5,064 אשתקד (גידול של 7%)
מקור המכוניות מתפרש על הרבה מדינות בעולם כאשר שתיים חשובות ראויות לתשומת לב מיוחדת עקב ההתפתחויות בנתיבי השיט ובמצב ביחסים הפוליטיים. סין היא מקור מרכזי בכלי רכב חשמליים עם יבוא של 47,154 מכוניות בשנת 2023 לעומת 25,238 מכוניות שהגיעו מסין בשנת 2022.
טורקיה מייצרת לשוק הישראלי כ- 8.5% מהמכוניות (23 אלף מכוניות בשנת 2022 וכך גם בשנת 2023). מה תהיה המגמה בשנת 2024? האם הצרכן הישראלי יחרים כלי רכב תוצרת ארדואן?
רשימת יבואני הרכב החשמלי/היברידי/פלאג-אין בסדר יורד:
- טויוטה עם 24,961 מכוניות (78% מכלל יבוא טויוטה לישראל 2023)
- BYDAuto עם 15,145 מכוניות (100% מכלל היבוא של המותג החשמלי הסיני)
- יונדאי עם 15,046 מכוניות (36% מכלל יבוא יונדאי לישראל 2023)
- קיה עם 9,965 מכוניות (30% מכלל יבוא קיה לישראל 2023)
- סוזוקי עם 8,285 מכוניות (93% מכלל יבוא סוזוקי לישראל 2023)
- ג'ילי עם 7,129 מכוניות (100% מכלל היבוא של המותג החשמלי הסיני)
- טסלה עם 6,767 מכוניות (100% מכלל היבוא של המותג החשמלי)
- MG עם 5,421 מכוניות (100% מכלל היבוא של המותג החשמלי)
- שקודה עם 1,792 מכוניות (12% מכלל היבוא של שקודה לישראל)
- מרצדס עם 1,625 מכוניות
טלקאר עם הודעת Recall לבעלי רכב מתוצר קיה סורנטו שנת יצור 2022
טלקאר מודיע לכל הלקוחות בעלי רכב מתוצר קיה דגם סורנטו שנת יצור 2022 כי יצרנית הרכב קיה מוטורס הודיעה על קיומה של תקלת בטיחות סדרתית (recall) לחלק מהמכוניות מדגם זה, שנובע מליקוי שהתגלה במיכל הדלק ועלול לפגוע בתפקוד הרכב. לכל בעלי הרכבים מתוצר זה תישלח הודעה בכתב.
לקוח שירצה לבדוק אם מכוניתו נכללת בקריאת השירות, יכול להתקשר למוקד שירות לקוחות של היבואן בטל': 1-800-377775 או לפנות לאתר האינטרנט של היבואן www.kia-israel.co.il.
את תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית יהיה ניתן לבצע רק במוסכי השירות של היבואן, רשימת המוסכים מפורסמת באתר האינטרנט של היבואן.
על פי חוק, תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית יתבצע בלא תשלום. מומלץ לתאם את מועד התיקון מראש עם המוסך.
על פי תקנה 306א לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, בעל רכב שלא יבצע בפועל את תיקון תקלת הבטיחות הסדרתית בתוך 6 חודשים ממועד משלוח מכתב זה, משרד התחבורה לא יחדש את רישיון הרכב שלו ולא תתאפשר העברת בעלות ברכב.
תחרות וספורט
שח מט עם מודל ייחודי שאין בשום מקום בארץ – דו קיום ושילוב ילדים בסיכון
העיר עכו הפכה לאחת מבירות השחמט של הצפון ותחגוג סגירת מעל מושלמת, כשהיא תארח בין ה 21-29 בינואר לראשונה את אליפות ישראל. האירוע יתקיים בהובלת האיגוד הישראלי שחמט, מפעל הפיס ועיריית עכו – והכניסה תהיה פתוחה לקהל ללא תשלום. ההודעה של איגוד השחמט עשתה טוב על הלב בעיקר לילדי מרכזי הנוער בעכו. למעלה מ-200 ילדים ונערים לומדים שחמט בשישה מרכזי נוער בעיר – שלושה לחברה היהודית (בן גוריון, בורלא ומפרץ שלמה) ושלושה לחברה הערבית (גיבורי סיני, ז'בוטינסקי ומגדלור) – במה שהפך לסימן ההיכר של אותם מרכזים.
אברהם טליאס ז"ל היה זה שהביא את השחמט לעכו במטרה להרים ולקדם את בני הנוער, שחלקם מגיעים בסביבה סוציואקונומית נמוכה או תחת סיכון. הוא ביקש להנחיל זאת לדור הצעיר שנמצא בשכונות הכי "קשות" שיש בעיר. והעניין תפס, ובעיקר קידם את בני הנוער והוריד את הפשיעה.
"זה מודל ייחודי שאין בשום מקום בארץ", מסביר פטין עודה, מנהל מרכזי הנוער בחברה הערבית. "עשיתי על זה עבודה לתואר השני וראינו שמדובר ממש בכלי טיפולי. הילדים לומדים להתרכז, לשמור על הכללים, לקבל הפסד. הם לומדים שחמט, מצליחים ומאמינים אחר כך שגם בבחינה בבית הספר הם ישיגו תוצאות טובות". במהלך אליפות ישראל, יתקיימו בעכו גם אליפות עכו בשחמט וכן תחרות סימולטנית לתושבי העיר (24.1) בהשתתפות ילדי המרכזים בעבר ובהווה. "אנשים התקשרו, שאלו על האירוע וממש רוצים לבוא", סיפר נדב בן שושן, מנהל מרכזי הנוער בחברה היהודית בעכו.
על פרויקט השחמט הייחודי בעיר, אמר: "חושבים פה נכון ואסטרטגית. יש פה מועדון שחמט, ילדים בכל מרכזי הנוער שמשחקים וגם בבית הספר זה נכנס באופן פעיל. בעכו מלמדים מגיל קטן כבר שחמט. פעם ברוב השכונות שיחקו רק כדורגל, היום הילדים יצאו מהקופסא ורואים שגם הם יכולים לשחק במשחק המלכים".
גיל בורוכובסקי מנכ"ל האיגוד הישראלי לשחמט: "אנחנו רואים בעכו את החזון של האיגוד הישראלי- לשלב עוד ועוד ילדים ונערים בעולם השחמט, להכנות להם ערכים באמצעות השחמט ולפתח את החשיבה האסטרטגית. במסגרת האליפות יגיעו לעכו אמנים בינ"ל ורבי אמנים, האליפות מיועדת לגברים ולנשים. כמו כן החלטנו לאפשר למשפחות החטופים ואזרחים המפונים מביתם להשתתף בתחרות – ללא תשלום".
אירוע הפתיחה יתקיים ב-21.1 כאשר האליפות תמשך עד ל-29.1 אז יוכרזו אלופי ישראל בשחמט במסגרת טקס הסיום החגיגי. בתוכנית, לקיים, כאמור, לאורך האליפות הפנינג שחמט במוסדות שונים בעיר עכו ולשלב את הקהילה המקומית בחגיגת שחמט במטרה להנגיש את משחק המלכים לתושבי עכו והסביבה.
תחבורה ובטיחות
תכנית משרד התחבורה לפיתוח שדה התעופה בחיפה אושרה ע"י הממשלה
הממשלה אישרה את תכנית הפיתוח של שדה התעופה הבינלאומי בחיפה, כך שיאפשר להרחיב את פעילותו לטיסות בינלאומיות למדינות נוספות באירופה ובמזרח התיכון, לצד טיסות פנים ארציות בישראל. תכנית הפיתוח של שדה התעופה בחיפה גובשה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת״א) ואושרה לאחרונה בוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (תת"ל 80 א').
שדה התעופה בחיפה משמש כיום לתעופה פנים ארצית ובינלאומית, עוד לפני קום המדינה ופעיל לאורך כל השנים ובחודשים האחרונים חזרו לפעול ממנו טיסות בינלאומיות. יצוין כי מעולם לא הושלמה הסדרתו הסטטוטורית של השדה ואישור התכנית החדשה מהווה סיום לתהליך ארוך שהחל בשנת 2015.
שדה התעופה בחיפה הוקם על ידי הבריטים בשנת 1934 והיה שדה התעופה הבינלאומי הראשון בארץ. במהלך עשרות השנים שחלפו מאז הקמתו, בוצעו טיסות בינלאומיות גם מחיפה, בעיקר ליעדים קרובים ובהם מצרים, ירדן ובעיקר קפריסין, שהמרחק אליה הוא 50 דקות טיסה בלבד.
לאחר הפסקה בטיסות במהלך משבר הקורונה העולמי, חודשו לאחרונה הטיסות הבינלאומיות מהשדה, לרבות טיסות יומיות לקפריסין. הטיסות הוקפאו עם פרוץ המלחמה בעזה ועקב המתיחות בגבול הצפון, ויחודשו כאשר המצב יאפשר זאת.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן ציין כי פיתוח של שדה התעופה בחיפה הוא חלק מתכנית האב של תשתיות התעופה בישראל עליו אמון משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. "דווקא בימים אלה, יש להניח את התשתיות ליום שאחרי המלחמה, ולוודא כי כל תושבי מדינת ישראל, בצפון, בדרום ובמרכז, ייהנו מתשתיות תחבורה נגישות באוויר, בים וביבשה".
עיריית כפר סבא והשיטור העירוני עם מבצע אכיפה ואופנועים הורדו מהכביש
מבצע מיוחד עליו הוכרז בכפר סבא נועד לשים קץ לתופעה של אופנועים מרעישים בשבילים, סמטאות, כבישים ומדרכות ברחבי העיר. במסגרת המבצע, בהובלת מנהלי היחידה, נח חיימסון, מוטי וקנין ויאיר פרץ, יחד עם שוטרי השיטור עירוני וצוות אגף התנועה בעיריית כפר סבא – פשטו השוטרים על הצירים המרכזיים והצדדיים בעיר, נבדקו אופנועים מרעישים כמו גם רכבים עם אגזוזי לחץ, שמהווים מטרד של רעש.
למבצע קדמו פניות שהגיעו לעירייה על כך שיותר ויותר כלי רכב מסוגים שונים מרעישים בכל מיני שעות ואף גורמים לבהלה בקרב תושבים. בתום המבצע, חלק מהאופנועים הורדו מהכביש, לא לפני שנהגיהם קיבלו דו"חות חמורים על ליקויים.
ראש העיר כפר סבא, רפי סער: "אנו פועלים בנחישות נגד מטרדי רעש וסביבה כדי לאפשר לתושבינו מגורים בשלווה ובביטחון ונמשיך לבצע אכיפה מוגברת ללא פשרות למען איכות חייהם של תושבות ותושבי העיר".
שנת 2023 הקטלנית לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים
ב-18 בדצמבר 2023 אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן תקנות התעבורה, שהובאו על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, שיחייבו רוכבי כלים חשמליים בנשיאת לוחית רישום. בכך יוכלו גורמי האכיפה לרשום דו"חות באופן דיגיטלי על בסיס מצלמות ולא רק באופן ידני כפי שקורה כיום. תקנות התעבורה החדשות שקודמו על ידי ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה בשיתוף עמותת אור ירוק, באות לאחר שנת שיא במותם של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.
על פי עמותת אור ירוק, 28 רוכבי כלים חשמליים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בתאונות דרכים – עלייה של 75% במספר הרוכבים ההרוגים לעומת שנת 2022 (ו-12 רוכבים יותר),הנתון הגבוה ביותר מאז הותרה נסיעתם בישראל.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לאחר מאבק ממושך של עמותת אור ירוק אנחנו רושמים הצלחה אשר תוביל לצמצום עבירות התנועה של הרוכבים ותחזק את תחושת הבטיחון האישי של כולנו אני מברך את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על לקיחת אחריות ופעולה נחרצת לצמצום תאונות הדרכים במעורבות כלים חשמליים. בצד החקיקה, יש לחזק את האכיפה המשטרתית בערים ובישובים בסיוע הפקחים העירוניים. יש לרתום למשימת הצלת החיים גם את המשטרה וגם את הפקחים העירוניים, להוסיף ניידות ושוטרים ולהתמקד באכיפה עירונית חסרת פשרות. אסור שחקיקה טובה ונכונה, כזאת שתציל חיי אדם, לא תהיה אפקטיבית בגלל היעדר אכיפה".
34,410 דוחות רשמו במשטרת ישראל לרוכבי האופניים והקורקינטים חשמליים בשנת 2022 (94 דוחות בממוצע בכל יום), כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.
שנת 2022 מהווה את השנה השנייה ברציפות שמספר הדוחות שרשמו במשטרה לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים נמצא במגמת ירידה), זאת למרות העלייה במספר הרוכבים שנפגעו ונהרגו.
מטרת תקנות התעבורה החדשות היא הסדרת הרישום של כלי התחבורה הקלה ובכך לאפשר אכיפה ולמנוע גניבות של כלים חשמליים. התקנות מחייבות כל רוכב בנשיאת לוחית זיהוי שמספרה הוא אישי ואינו יהיה מותר להעברה מאדם לאדם.
רוכבי הכלים החשמליים יוכלו להירשם החל מתאריך 1.2.24 ותהיה אפשרות לרישום מקוון. החובה להתקין את הלוחית על הכלי תחול חצי שנה לאחר מכן החל מהתאריך 1.8.24. רוכב שלא יישא לוחית זיהוי לאחר תאריך זה יבצע עבירה.
ועדת הכלכלה אישרה את תיקון תקנות התעבורה להסדיר את רישומם של כלי תחבורה קלה
בישיבה נקבע כי את הרישום ניתן יהיה להתחיל לבצע מה-1 בפברואר 2024, והחובה להתקין את הלוחית על הכלים תחול מה-1 באוגוסט 2024. בדיון התברר כי על מנת לבצע אכיפה נדרשים תיקונים נוספים, והיו"ר ביטן קרא למשרדי התחבורה, המשפטים והביטחון הלאומי להאיץ את ביצוע התיקונים הללו ולבצעם תוך מקסימום 3 חודשים.
נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי התקנות מנסות להלך בין הטיפות. מצד אחד לאפשר רישום של כלי תחבורה קלה ולפתור את הבעיה של חוסר יכולת לזהות את הרוכבים במקרה של עבירה או תאונה, ומצד שני לא להכביד רגולטורית על המשתמשים. לדבריה, כדי לאפשר זאת הוחלט על רישום הכלים ללא צורך ברישוי. מספר הזיהוי יהיה אישי, וניתן יהיה לבצע רישום מקוון ומי שלא ירשם יבצע עבירה.
ח"כ יעקב אשר, שיזם את הצעת החוק שבעקבותיה הוגשו התקנות, בירך על כך ואמר כי ברגע שתהייה לוחית זיהוי על הכלים אנשים לא רק שלא יוכלו לברוח, הם גם ידעו שיש להם אחריות. הוא הזכיר כי הגיש את הצעת החוק עוד ב-2019, אך הייתה התנגדות לכך במשרד התחבורה עד שבכנסת הקודמת הצעתו אושרה בוועדת השרים לחקיקה. "זה יעשה שינוי בתרבות הנהיגה וכשזה יהיה מסודר יצטרפו עוד רוכבים, והדבר יאפשר גם את הכניסה של חברות הביטוח לסיפור. הוספת סמכויות אכיפה לפקחים היא הכרחית וצריכה להיות כמה שיותר מהר", אמר.
נציג אגף התנועה במשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, אמר כי ברגע שיהיו לוחיות זיהוי יהיה הרבה יותר קל לאכוף. רפ"ק אבנר גרוס הוסיף כי ב-2022 ניתנו כ-36 אלף דוחות והשנה עד כה ניתנו 25,527 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות מיקרו מוביליטי. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי התקנה צריכה לחול על כל הכלים החשמליים, וציינה כי היום יש כל מיני כלים שמסכנים את הציבור. לדבריה, "כלי רכב זעיר חשמלי שמסתובב ברחובות הוא כלי נשק לכל דבר, וכשהוא בידיים לא אחראיות הוא מהווה סכנת חיים".
מנכ"ל בירד, רן ברודר, אמר כי התקנות לא מותאמות לעולם חברות ההשכרה השיתופית, והדבר יטיל עליהן עלויות גבוהות של בין מיליון לשני מיליון שקלים לחברה ב-2024. בנוסף, הוא הזהיר כי החברות יצטרכו לשלם את הקנסות של הרוכבים בסופו של דבר. נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי, אמר כי הלוחיות יותקנו מקדימה והדבר יקשה על האכיפה, מאחר ואמצעי האכיפה האלקטרונית מצלמים לוחית מאחור. עו"ד ראובני ציינה כי ההתקנה צריכה להיות מאחור, ותתאפשר התקנה קדמית רק במקרים שלא ניתן להתקין את הלוחית מאחור.
מנכ"ל ליים, איתי ראבד, אמר כי הלוחות הם גדולים מדי וייפלו מהכלים תוך 10 דקות. הוא טען כי מכון התקנים אישר לוחות גדולים רק בגלל שזה היה הגודל שבו יכולים מכוני הרישוי להטביע לוחיות כיום. בנוסף, נציגת איגוד לשכות המסחר, מוריה כלפה, ביקשה לאפשר לחנויות האופניים למכור ולהתקין את הלוחית. היא הציעה לאפשר לחנויות לרכוש סדרה של מספרי זיהוי, ובעת המכירה לשייך אותן ללקוח ולהתקין על הכלים. היו"ר ביטן תמך בהצעה וביקש ממשרד התחבורה לבחון זאת.
המתמודדת על ראשות עיריית תל אביב, אורנה ברביבאי, ציינה כי מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה עלייה משמעותית בהיקף התאונות, וצריך להחיש את קצב הטיפול בנושא. היו"ר ביטן שב וביקש מנציגי הממשלה להאיץ את קידום החקיקה הדרושה בעניין ולטפל בבעיות שעלו באשר ליישום.
התקנות אושרו בתמיכת היו"ר ביטן וח"כ אשר, בעוד שעל רקע הקשיים שעלו ביישום החליטו ח"כ בועז טופורובסקי וח"כ שלי טל מירון להימנע בהצבעה. בהתאם לכך נקבע כי תאגיד או אזרח שהוא מעל גיל 16 יחויבו להירשם במערכת רישוי באזור האישי הממשלתי, בו יציינו את פרטי הקשר, סוג הכלי ומספר השלדה שלו ויצהירו שהכלי עומד בתקן. לאחר מכן יקבלו מספר רישום אישי והפנייה ליצרן לוחית זיהוי לרכישת הלוחית והתקנתה על הכלי. כמו כן נקבע, כי ב-1 בפברואר 2024 תיפתח האפשרות לבצע רישום ומה-1 באוגוסט 2024 תהייה חובה להתקין את לוחית הזיהוי על הכלים.
31% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בגבעתיים הם רוכבי אופנועים וקטנועים
79 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022, 23% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים – כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק. חלקם של רוכבי האופנועים והקטנועים במצבת הנהגים נאמדת בשיעור של 13.4% מבעלי הרישיונות אך כאמור חלקם בהרוגים בשנת 2022 נאמד בשיעור של 23% – 72% יותר מחלקם במצבת הנהגים.
זוהי השנה הרביעית ברציפות שחלקם של רוכבי האופנועים והקטנועים במצבת ההרוגים גבוה באופן משמעותי מחלקם בנהגים. בממוצע שלוש השנים האחרונות (2022-2020) ראה טבלה.
- לפי נתוני עמותת אור ירוק, 71% מתאונות הדרכים במעורבות רוכבי אופנועים מתרחשות בערים וביישובים. 31% מהנפגעים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2022-2018) בגבעתיים היו רוכבי אופנועים וקטנועים, נתון שמציב אותה במקום הראשון והגרוע מבין כל הערים הגדולות בישראל, בחישוב חלקם של הרוכבים מכלל הנפגעים בעיר.
- בעמותת אור ירוק ניתחו את נתוני ההיפגעות בתאונות דרכים של רוכבי האופנועים והקטנועים בחמש שנים האחרונות (2022-2018), בערים מעל 50 אלף תושבים ואת חלקם היחסי של הרוכבים הנפגעים מכלל נפגעי תאונות הדרכים בעיר.
- אחרי גבעתיים (103 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות, 31% מכלל הנפגעים) תל אביב-יפו ניצבת במקום השני כאשר חלקם של הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים מכלל נפגעי תאונות הדרכים בעיר נאמד בשיעור של 26% מכלל הנפגעים בעיר (1,931 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים). רמת גן נמצאת במקום השלישי כאשר חלקם של הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים נאמד בשיעור של 25% מכלל הנפגעים בעיר (385 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים). חלקם של הרוכבים הנפגעים באילת כלל הנפגעים בעיר נאמד ב-21% (72 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים). חולון (19%) סוגרת את חמשת הערים האדומות לרוכבי האופנועים והקטנועים בישראל (376 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים).
- ירושלים, למרות ריבוי הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים (921) נמצאת במקום ה- 14 עם שיעור רוכבים נפגעים של 13% מכלל הנפגעים בעיר. חיפה (336 רוכבים שנפגעו) נמצאת במקום ה-24 עם שיעור של 9% רוכבים נפגעים מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בעיר. עפולה (4%), רהט (4%), באר שבע (4%) וביתר עילית (2%) סוגרות את הרשימה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים וזו התוצאה של קיצוץ מתמשך בכסף שמועבר לטובת הבטיחות בדרכים של כולנו. מגמת העלייה החדה ברוכבים ההרוגים בכל שנה חייבת להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולכן כבר מזמן היו חייבים לפעול על מנת לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה. התשתיות בנויות עבור המכוניות ולא לוקחות בחשבון שיש גם כלים דו גלגליים בכביש. ראשי הערים חייבים למפות את הרחובות והצמתים שבהם נפגעים רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים ולטפל באותן נקודות תורפה. זוהי אחריות משותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וראשי העיריות. תאונות הדרכים הן לא גורל משמים וביישום תכנית לאומית ארוכת טווח ניתן לצמצם באופן משמעותי את מספר הרוכבים שנהרגים בכל שנה".
האופנוע מהווה אמצעי תחבורה יעיל וחסכוני, בעל יתרונות בהשוואה לרכב פרטי. האופנוע גוזל פחות מקום על הכביש, חוסך זמן נסיעה ופחות מזהם את האוויר, במצבי עומס האופנוע יכול לנוע במהירות בשעה שהנהג נאלץ להמתין בפקקי תנועה. אולם, הרכיבה על אופנוע מסוכנת באופן משמעותי יותר מאשר נהיגה ברכב בעל ארבעה גלגלים.
בהשוואה לנהגי רכב, הסיכון למוות או פציעה קשה בתאונת דרכים גבוה פי 15 בקרב רוכבי אופנוענים וקטנועים. שיעור ההרוגים ל-10,000 אופנועים בישראל גבוה במידה ניכרת הן מממוצע והן מהחציון במדינות ה-OECD. בישראל קיימת בשנים האחרונות מגמת עלייה קלה בשיעור הרוכבים ההרוגים ל-10,000 אופנועים, בניגוד למגמה בשאר המדינות אשר שומרות על יציבות.
טכנולוגיה
חברת נמל אשדוד קוראת לחברות סטארטאפ להירשם לתוכנית חדשנות ולקבל ליווי מקצועי וחשיפה
חברת נמל אשדוד יוצאת עם קול קורא לסטארטאפים ישראליים, להצטרף לתוכנית החדשנות של הנמל בשנת 2024. התוכנית מיועדת לסטארטאפים מכלל הסקטורים הרלוונטיים לעולם הספנות והתעבורה הימית, החל מלוגיסטיקה ושרשרת אספקה, דרך סייבר ועד איכות סביבה. ההרשמה לקול הקורא פתוחה לסטארטאפים עד 15 לינואר 2024, לאחריו ייבחרו החברות שייכנסו לתוכנית.
חממת החדשנות של נמל אשדוד המנוהלת ע"י רועי אברהמי, מציעה לסטארטאפים ליווי צמוד של סוכני חדשנות, בעלי ניסיון רב בהטמעה של טכנולוגיות בנמל ואפשרות ייחודית לשימוש במתקני הנמל כשדה ניסוי של הטכנולוגיה שלהם. מעבר לליווי העסקי והטכנולוגי, הסטארטאפים יוכלו לבצע הוכחת היתכנות של הטכנולוגיה שלהם, הן בשטחי הנמל והן בשטחי שגרירויות החדשנות של נמל אשדוד ברחבי העולם, כך שהיזמים יכולים לממש את הרעיון או השיטה ולהדגים את השימושיות של הטכנולוגיה. בין שגרירויות החדשנות של נמל אשדוד נמנים נמל ברצלונה, רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי, נמל טמפה, נמל ניו אורלינס, נמל סלוניקי וחברת הספנות מארסק .
בנוסף, חברת נמל אשדוד מציעה לסטארטאפים המשתתפים בתוכנית, אפשרות הצגה של הטכנולוגיה לרוכשים ומשקיעים פוטנציאליים, משגרירויות החדשנות בנמלי העולם ועד ארגונים גדולים ברחבי העולם. כמו כן, מעצם השתתפותן בתוכנית, החברות יהיו מועמדות להשקעה מטעם זרוע ההשקעות של נמל אשדוד.
לדברי יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, שאול שניידר: "בתקופה זו, בה רואים את האקוסיסטם הישראלי נאבק, אנו בחברת נמל אשדוד מציעים ליווי ותמיכה לסטארטאפים הישראליים. הזירה הגלובלית היא תחרותית והחממה הטכנולוגית של נמל אשדוד מאפשרת לסטארטאפים לקבל הזדמנות גם מעבר לים, במסגרת שיתופי פעולה עסקיים עם נמלים ברחבי העולם. החדשנות והטכנולוגיה מהווים מנוע צמיחה של נמל אשדוד, אשר לו חשיבות גדולה גם עבור המשק הישראלי וגם עבור מערכת הנמלים הבינלאומית. אנו מזמינים סטארטאפים נוספים להצטרף לאתגר שהצבנו בפנינו לקידום הטכנולוגיות בתחום הימי, בישראל ובעולם".
לדברי אלי בר יוסף, מנכ"ל בפועל נמל אשדוד: "לאורך השנים, ליווינו בחממה הטכנולוגית של נמל אשדוד למעלה מ-90 סטארטאפים מעולים, ממגוון תחומים ביניהם: אופרציה ולוגיסטיקה, אבטחה, קיימות וסייבר. אנו רואים את נמל אשדוד כחברה עסקית, אשר תחום החדשנות בה, הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים ומזמינים סטארטאפים נוספים להצטרף אלינו לעשייה זו".
ניתן לגלוש לאתר האינטרנט של חברת נמל אשדוד בכתובת: www.ashdodport.co.il
גם מצרים מצטרפת ל"גשר היבשתי" עוקף הים האדום, שתפעיל טראקנט דרך ישראל
הסכם העקרונות שנחתם עם חברת WWCS ממצרים – באמצעות נשיאה ומיסדה, הישאם הלמי, קונסול כבוד של אירלנד באלכסנדריה ויו"ר לשעבר של ענקית הלוגיסטיקה Maersk Egypt – יאפשר שימוש במעברי הגבול של ישראל לשם העברת סחורות בנתיב היבשתי, מנמל דובאי, דרך ערב הסעודית וירדן לישראל, וממנה, דרך הים התיכון או היבשה, למצרים.
המעבר היבשתי דרך מעברי הגבול המאושרים על ידי ממשלת ישראל ומשרד הביטחון, יהווה מסלול אקספרס, המקצר את נתיבי השילוח הימיים בעשרה ימים, וישמש כמענה חירום לאיום החות'י על נתיבי השיט בים האדום.
הסכם זה מגיע בהמשך לשני הסכמי עבודה נוספים עליהם חתמה החברה, האחד עם חברת Puretranse FZCO מאיחוד האמירויות, העובדת בשיתוף פעולה עם חברת נמלי דובאי DP WORKD, להפעלת גשר יבשתי בין האיחוד לנמל חיפה בישראל, והשני עם חברת תובלה ולוגיסטיקה מבחרייןCox Logistics W.L.L., המתמחה בניהול ושילוח מטענים, שחברה אף היא למיזם.
חנן פרידמן, מנכ"ל טראקנט מסר: "השבוע השלמנו את בנייתו של נתיב הגשר היבשתי שיחבר בין איחוד האמירויות לישראל ומצרים. המדובר בפריצת דרך כלכלית היסטורית, המביאה לכדי ביטוי את שיתוף הפעולה הכלכלי מסחרי בין מדינות ערב שחברו לצד ישראל, על מנת להילחם ב"ציר הרשע". מטרתו של הקו אינה להחליף את השימוש בתעלת סואץ, אלא להוות נתיב אקספרס משלים, שישמש כנתיב עוקף לאיום החות'י בים האדום בעתות חירום, ויקצר את זמני המשלוח בעשרה ימים בעתות של רגיעה."
עוד הוסיף פרידמן: "שיתוף הפעולה והנכונות הגבוהה שמצאנו בקרב חברות התובלה והלוגיסטיקה בארצות ערב והעולם, מוכיח כי הקשרים שנרקמים בימים אלו מול ישראל הנם אינטרס משותף של כל הצדדים, שיכול ויביא להפיכתה של ישראל למרכז תעבורה לוגיסטי משמעותי בקנה מידה בינלאומי".
ישראל 24 דצמבר 2023, ישראל, (ת״א: טראנ) טראקנט בהמשך לאמור בדיווח המידי של החברה מיום 5.12.2023 ודיווח מידי משלים מיום 12.12.2023, החברה מתכבדת לדווח כי ביום 24 בדצמבר 2023 נחתם מזכר הבנות להסכם שיתוף פעולה בין החברה לבין WWCS, Hisham Helmy for Commercial Agencies, חברה שבסיסה באלכסנדריה, משמשת כסוכנות מסחרית בינלאומית לשיווק ופעילות בשוק המצרי ולשירותי לוגיסטיקה והובלת מכולות מנמלים ביעדים שונים, והפועלת בתחום פתרונות טכנולוגיים ושירותים, המפשטים ניהול סיכוני הובלת מכולות בעת תהליך המעקב ודיגיטציה.
במסגרת מזכר ההבנות נקבע כי הצדדים ישתפו פעולה בקשר עם פעולה בקשר עם ההובלה היבשתית של מטענים בנתיב "הגשר היבשתי" המחבר בין איחוד האמירויות, דרך נמלי חיפה ואשדוד, או דרך אילת למצרים או יעדים אחרים במזרח התיכון, על מנת שמשלחי מטענים וספקי שירותי הובלה יוכלו לעשות שימוש בפלטפורמת טראקנט לשם ייעול ההובלה בנתיב זה בשני הכיוונים.
במסגרת שיתוף הפעולה יכללו שירותי טראקנט למשתמשי נתיב הגשר היבשתי למצרים אוטומטיזציה של הובלת המטענים, מעקב בזמן אמת אחר משאיות ומצב המשלוחים, חישובי פליטות לכל משלוח ועוד.
הצדדים הסכימו כי שיתוף הפעולה ביניהם בתקופת ההתקשרות יעשה על בסיס בלעדי, באופן שכל משלח מטענים המשתמש בנתיב הגשר היבשתי למצרים, יעשה זאת באמצעות פלטפורמת טראקנט בלבד.
הצדדים הסכימו כי בתקופת ההתקשרות, הצדדים יאמצו מודל חלוקת הכנסות הדדי, לחלוקת 20% מסך כל ההכנסות המתקבלות על ידי הצדדים בגין שירותיהם בנתיב הגשר היבשתי למצרים. כמו כן, ביחס לפעילות הבלעדיות של הפצת פלטפורמת טראקנט ושירותיה במצרים על ידי WWCS, הצדדים יאמצו מודל חלוקת הכנסות של 20% מכלל הכנסות פלטפורמת טראקנט במצרים.
ההתקשרות על פי מזכר ההבנות הינה לתקופה בלתי מוגבלת, כאשר כל צד רשאי לסיימה על ידי מתן הודעה מוקדמת של שישים (60) יום מראש.
מובהר כי יישום פרויקט נתיב הגשר היבשתי למצרים והוצאתו לפועל תלוי ברצון הלקוחות הפוטנציאליים והערכתם את הכדאיות הכלכלית של הובלת המטענים בנתיב זה.
שיווק שירותי הגשר היבשתי למצרים יבוצע באיחוד האמירויות על ידי החברה ו- Puretrans FZCO, בישראל על ידי החברה, ובמצרים על ידי WWCS, כאשר פלטפורמת טראקנט זמינה לשימוש באמצעות אפליקציית מובייל.
החברה אינה יכולה להעריך, בשלב זה, את מועד תחילת פעילות הובלת המטענים בנתיב הגשר היבשתי למצרים במסגרת שיתוף הפעולה, את היקף הביקוש הצפוי לו ואת עיתוי והיקף ההכנסות שתתקבלנה מפרויקט זה.
המידע המובא לעיל בדבר שיתוף הפעולה של החברה עם WWCS הוא למיטב ידיעת החברה, על בסיס הנתונים המצויים בידה. החברה אינה יכולה להעריך בשלב זה את סיכויי הצלחת ההוצאה לפועל של מזכר ההבנות שנחתם, אם בכלל.
יובהר כי הערכות החברה בדבר ההתקדמות וההצלחה ביישומו של מזכר ההבנות, כמפורט לעיל, מהווה מידע צופה פני עתיד, כהגדרת מונח זה בחוק ניירות ערך. מידע זה מבוסס על הערכות סובייקטיביות של החברה בהתאם למידע שנמסר לה והתממשותן תלויה בגורמים שונים, אשר חלקם אינם בשליטת החברה, שעיקרם: שביעות רצון של השותפים העסקיים של החברה, לקוחותיהם וצדדים שלישיים ממערכות החברה ומכדאיות ההובלה היבשתית בנתיב זה בהשוואה לחלופות שיעמדו בפניהם. יובהר, כי הערכות אלה עשויות שלא להתממש, כולן או חלקן, או להתממש באופן שונה מכפי שהוערכו על ידי החברה.
שונות
סונול EVI עם יובל אלעזר מנכ"ל החברה
סונול EVI, המספקת פתרונות טעינה לבעלי רכב חשמלי בישראל, מודיעה על מינויו של יובל אלעזר למנכ"ל החברה. אלעזר מחליף את רז שגיא, שביקש לצאת לדרך חדשה לאחר כ-3 שנים בתפקיד.
יובל, 53, נ+2, מילא שורה של תפקידים בכירים בשוק הישראלי והבינלאומי. ב 7 השנים האחרונות שימש כסמנכ"ל מכירות, שירות ושימור לקוחות בחברת "אמישראגז" ולפני כן בשורה של תפקידים בכירים, בהם מנכ"ל אירוקה, סמנכ"ל תפעול בינלאומי בתיאטראות ישראל וכן ב Deloitte Consulting בישראל, ארה"ב ואירופה. ליובל תואר ראשון במימון ותואר שני במנהל עסקים מ London Business School.
אלעזר: "אנו עדים לקצב הולך וגובר של כניסת רכבים חשמליים לשוק הישראלי, כזה אשר עולה על התחזיות המוקדמות ואשר נראה כי ימשיך לצבור תאוצה. מגמה זו מסמנת את עתיד שוק הרכבים בישראל ועלינו להערך לכך. סונול EVI היא מהחברות המובילות בשוק בתחום טעינת הרכב החשמלי. אנו רואים אחריות רבה בפעילות של סונול EVI בקידום שוק טעינת הרכבים, כך שנושא הטעינה לא יהווה שיקול או מכשול לכל מי ששוקל לרכוש רכב חשמלי. תפקידי להמשיך ולמצב את סונול EVI כחברה המובילה את השוק, הן בפריסת עמדות הטעינה, הן בהיצע של פתרונות לצרכים השונים בתחום וכמובן במתן שרות איכותי ומלא לציבור נהגי הרכב החשמלי בישראל".
סונול EVI, בבעלות משותפת של סונול ומשק אנרגיה, נחשבת לאחת החברות הגדולות בישראל לאספקה והתקנה של עמדות טעינה פרטיות, ציבוריות ועמדות לעסקים ומנהלת מעל 1,000 עמדות טעינה ברחבי הארץ. החברה זכתה יחד עם קבוצת עזריאלי במסגרת הקול הקורא של משרד האנרגיה, בזכות להקים 120 עמדות טעינה ב-15 קניונים של עזריאלי ברחבי הארץ. כמו כן, החברה זכתה בשורה של מכרזים מוניציפליים להתקנת עמדות טעינה בערים גדולות, בהן ירושלים, ראשון לציון, רעננה ונתיבות. ל'סונול EVI' הסכמים רבים נוספים ובין לקוחותיה העסקיים הבולטים: בזק, משטרת ישראל, GM, מיקרוסופט, קבוצת לובינסקי וקבוצת מאיר. החברה מייצגת בבלעדיות בישראל מספר חברות מהמתקדמות והוותיקות בשוק הטעינה החשמלית בעולם, דוגמת Rolec הבריטית, Keba ו-EO וחברת EFACEC הפורטוגלית.
במהלך 2023 פרסה סונול EVI מעל ל-300 עמדות טעינה ציבוריות חדשות, בהן מעל ל-60 עמדות מהירות ואולטרה מהירות בתחנות הדלק של סונול: פלוגות, ביתן אהרון, יגור, ב"ש, חרמון, טמרה, קדומים, רמלה ועוד. בשלושת החודשים האחרונים, מדווחת החברה על עלייה של 25% בצריכת החשמל בעמדות הטעינה הציבוריות בהשוואה לרבעון הקודם.
בנוסף, בחודשים האחרונים, כחלק מהמאמץ לשיפור חווית השירות והטעינה, הטמיעה החברה מערכת אוטומטית (Alert Machine System) שמאתרת באופן יזום תקלות בעמדות הטעינה ומבצעת תיקונים אוטומטיים מרחוק, מה שמגדיל משמעותית את זמינות העמדות ללקוחות.
מתחילת המלחמה, סונול EVI מאפשרת הטענה בחינם בכל העמדות שלה שממוקמות ביישובי עוטף עזה: מפלסים, ניצנים, בארי, קיבוץ אורים, ארז, עין השלושה, ניר עוז, קיבוץ צאלים, דורות, מגן וכפר עזה.
כלכלה
נחתם הסכם מימון הקו הירוק בגוש דן
בתום מגעים ארוכים ובתמיכת משרדי התחבורה האוצר והחשב הכללי, נחתם הסכם הסגירה הפיננסית למימון פרויקט הקו הירוק המנוהל ע"י נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים). טקס החתימה הרשמי התקיים לאחרונה במשרדי החברה בנוכחות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, הנהלת נת"ע ומנכל"י החברות השותפות בקבוצת הזכיין. חברת TMT שזכתה במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקה של הפרויקט ומורכבת מהחברות דן, אלקטרה ואלסטום, חתמה עם נת"ע, על הסכמי מימון בגובה 6.5 מיליארד שקלים. את המימון לפרויקט יעמידו קונסורציום מממנים הכולל את בנק ההשקעות האירופאי EIB וכן קונסורציום של מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות.
מדובר באחד מפרויקטי התשתיות הגדולים בישראל המוערך בכ-19 מיליארד שקלים. הסכם המימון יאפשר לזכיין הפרויקט (חברת טי.אמ.טי) להתחיל בשלב השני של הקמת תשתית הקו הירוק (אינפרא 2), ייצור הקרונות וכלל המערכות עד להפעלתו של הקו.
השתתפותו של בנק השקעות האירופאי EIB במימון הפרויקט, לצידם של המממנים המקומיים הנוספים, מהווה הבעת אמון בפרויקט, במשק, בכלכלה הישראלית ובחוסנם, בעיקר בימים אלה של טלטלה, בהם מנהלת המדינה מלחמה מול חמאס ברצועת עזה, ומצב חירום הוכרז במשק.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "זה יום חשוב, מעודד, גם בימים של בשורות קשות לציבור הישראלי. המדינה ממשיכה להתקדם, לבנות, לעשות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בראשות השרה מירי רגב פועל בימים אלה מסביב לשעון במתכונת חירום: לשקם, לבנות מחדש, לסייע לציבור גדול ולמשק הישראלי. אבל בו בעת, אנחנו לא זונחים גם את העתיד. הקו האדום פועל בהצלחה, עכשיו צריך להמשיך את המשימה של הקמת רשת הרכבות הקלות בגוש דן, למען העתיד. עתיד תחבורתי".
עו"ד מיה ליקוורניק יו"ר דירקטוריון נת"ע: "מדובר בהישג על רקע הימים הקשים האלה, ובכל זאת בשורה טובה לתושבי ישראל בין כל הבשורות הקשות. ללא המימון, הפרויקט לא היה יוצא לדרך ומתעכב לזמן ארוך. אני רוצה להודות לבנקים הישראליים הפועלים ומזרחי טפחות שנכנסו לנעליהם הגדולות של הבנקים הזרים שאמרו לא לרכבת הקלה, בתקופה שבה ישראל אינה כל כך פופולארית בעולם".
מנכ"ל נת"ע חיים גליק: "את הקו האדום הפכה נת"ע מחלום למציאות. עכשיו זה קורה גם עם הקו הירוק והסגול. עם קבלת ההסכם, הירוק יוצא לדרך עם זכיין חדור מקצועי מוטיבציה. ובקו הזה, המאתגר הנדסית על גשריו מנהרה ותחנות תת קרקעיות – נדרשת מקצועיות ומוטיבציה גדולים. נת"ע שמחה על המהלך, ותוביל אותו בכובד ראש ומתוך אחריות כבדה, לפתרון התחבורתי היאה למטרופולין ת"א".
משנה קו ירוק ענת טוקר אלפרט: "מדובר באבן דרך בתקופה לא טריוויאלית, השקעה פיננסית במותג שנקרא ישראל. מדובר בקו שעתיד להשפיע על כל מרקם החיים בגוש דן, כלכלית, תרבות ופנאי. חיבור בין מרכזי תעסוקה בדרום ובצפון".
זיו שדה מנכ"ל הזכיין – קבוצת TMT: "הקו הירוק הוא המשכו של המעשה הציוני. פיתוח התשתיות החיוניות כל כך למדינת ישראל. חשוב לציין, ההשקעה האירופית בפרויקט (2 מליארד יורו) נובעת מכוחה של הרכבת הקלה לצמצם פליטת גזי חממה, ותרומתה לעצירת המשבר האקלימי. היום אנחנו מציינים את חתימת ההסכם, אבל משבוע הבא מתחילים לעבוד על השלב השני של הקו".
אופיר קרני מנכ"ל חברת דן: "אנו גאים על הצלחת הסגירה הפיננסית דווקא בעת הזו של מלחמה. הבעת אמון בינל"א. דן עם קבוצתTMT מביאה בשורה גדולה לישראל בסטנדרט ואיכות בן לאומיים למטרופולין ת"א. מהפיכת החשמול של דן עם הקמת הרכבת הקלה היא בשורה גדולה למשק ולאיכות הסביבה".
איתמר דויטשר מנכ"ל חברת אלקטרה: "מדובר במהלך כולל של גורמים הפיננסים בארץ ובעולם, גורמי מקצוע ישראליים ובינל"א, שכולם שמו את היעדים האישיים שלהם בצד על מנת להוציא האת הפרויקט לפועל. מי שלא העמיד את הפרויקט בראש מעייניו, לא נשאר עם הקבוצה. החיבור בין כל הגורמים הוא המפתח להצלחה".
ערן כהן מנכ"ל חברת אלסטום ישראל: "אין שמחה בימים אלה, אבל חייבת להיות תקווה. נפלה בחלקנו הזכות להיות מעורבים בפרויקט לאומי ביחד עם הממשלה, פרויקט שתרומתו אדירה, לציבור ולמשק. הקו הירוק יזרים אלפי משרות, וכסף רב יפרנס אלפי משפחות, וכך גם נביא רכבת, וגם נצמיח את הכלכלה".
רקע קו ירוק: עלות: כ- 19 מליארד שקלים | אורך: 39 ק"מ | תחנות: 62, מתוכן 4 תת קרקעיות | צפי נוסעים: כ- 70 מיליון בשנה.
מכרז ה- PPP (Public Private Partnership), כולל את תכנון והקמת הקו הירוק העתיד לפעול מסחרית ב- 2028. הקו הירוק מחבר את חולון וראשון לציון בדרום, והרצליה בצפון עם העיר תל אביב ויאפשר נגישות למוקדי התעסוקה ברמת החייל, אוניברסיטת תל אביב, חולון, ראשון לציון והרצליה פיתוח. בנוסף, לאורך הקו סדרה של גשרים, ומנהרה מתחת לרחוב אבן גבירול בת"א. הקו צפוי להיות מנוף כלכלי מרכזי בגוש דן. אורכו של הקו העובר בארבע רשויות כ-39 ק"מ, מתוכם כ-4 ק"מ תת קרקעיים, עם 62 תחנות, מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות (קרליבך, דיזנגוף, כיכר רבין וארלוזורוב). הקו הירוק עתיד לשרת כ- 70 מיליון נוסעים בשנה.
המכרז באחריות הזכיין כולל: תכנון פרטי הקו, הנדסה, אספקה, אינטגרציה, בדיקה והזמנת מערכת הרכבות כולל מסילות, חשמול, אספקת חשמל (מערכת חיסכון באנרגיה), איתות, מערכת תקשורת, ותחזוקתם, כמו כן אספקה של 98 קרונות. ההפעלה תבוצע ע"י מפעיל שייבחר במכרז נפרד.
אלקטרה עם פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן יוצא לדרך
פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן יוצא לדרך. קבוצת אלקטרה בע"מ מעדכנת, כי נחתמו שורה של הסכמים במסגרת הסגירה הפיננסית למימון הפרויקט. חברת TMT, בה שותפה אלקטרה (40.5%) יחד עם דן תחבורה וקונצרן אלסטום הבינלאומי, חתמה על הסכמי הפרויקט והמימון בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל בקשר עם תכנון, מימון, הקמה ותחזוקת פרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.
הסכמי המימון נחתמו עם קונסורציום מממנים, הכולל את בנק ההשקעות האירופאי EIB וקונסורציום של מממנים מקומיים בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות. ההסכמים כוללים העמדת מסגרות אשראי לטווחי זמן שונים בהיקף כולל של כ-6.5 מיליארד שקלים, עד לתום תקופת הזיכיון בפרויקט שהינה כ-25 שנים, מתוכן 5 שנות הקמה, ו-20 שנות תחזוקה.
המימון מורכב מהלוואות המענק ומהלוואה לזמן קצר, שתישאנה ריבית Euribor משתנה וריבית בנק ישראל, ולצד זאת הלוואות לטווח הארוך שתישאנה ריבית קבועה בהתאם לריבית ה-Euroswap בתוספת מרווח של בין 2.7% ל-1.3% שנתי. כמו כן, במסגרת הסכמי המימון, יועמד לטי אם טי מימון נוסף, בהיקף של כ-500 מיליון שקלים, לגישור סכומי ההון העצמי שעל טי אם טי להעמיד כחלק מתנאי הפרויקט. פרט להלוואת הגישור, הסכמי המימון הינם בתנאי non-recourse ויינתן למלווים בטוחות ויירשמו לטובתם שעבודים שונים.
לצד הסכמי המימון, טי אם טי התקשרה בהסכמים נוספים לצורך ביצוע הפרויקט וביניהם הסכם לתכנון והקמת הפרויקט, בין היתר עם אלקטרה תשתיות, המשמשת כאחת מחברות קבלן ההקמה בהיקף של כ- 2.7 מיליארד שקלים וכן הסכם תחזוקה עם חברה ייעודית שהוקמה לצורך תחזוקת הפרויקט, בה אלקטרה מחזיקה 20% מהמניות.
סך ההכנסות הצפויות לזכיין לאורך תקופת כל תקופת הזיכיון מוערכות בכ-9 מיליארד שקלים מתוכן מענק הקמה שישולם לזכיין בסך כ-3.3 מיליארד שקלים, על פי אבני דרך במהלך תקופת ההקמה של הפרויקט.
הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר מתוכנן לעבור במרכז הארץ, הינו קו מרכזי ומשמעותי ועובר דרך תל אביב בין ראשון לציון וחולון בדרום להרצליה בצפון, כולל תחנות במרכזי התעסוקה של מערב הרצליה ובקרית עתידים בתל-אביב. בסך הכל, מתוכנן הקו לכלול 62 תחנות, מתוכן 4 תת קרקעיות, והוא יתפרס לאורך של כ-39 ק"מ. הקו צפוי לשרת כ- 275 אלף נוסעים ביום.
אלקטרה בע"מ פירסמה לאחרונה את תוצאותיה הכספיות לסיכום הרבעון השלישי לשנת 2023. החברה הציגה צמיחה בכל מגזרי הפעילות שלה, שבאה לידי ביטוי בגידול של כ-12.4% בהכנסות לכ-3 מיליארד שקלים וכן רווח נקי בסך של כ-74.3 מיליון שקלים. צבר העבודות של הקבוצה מסתכם בלמעלה מ-30 מיליארד שקלים.
אפליקציות וסמרטפון
רשת iDigital עם 30 ימי התנסות על מחשבי Mac ,36 תשלומים והרחבת אחריות בחינם
רשת iDigital ו- iDigital goodiz מציעות 30 ימי התנסות לרוכשים מחשבי Macbook Air אוMacbook Pro וכן אפשרות לרכישה ב- 36 תשלומים, הרחבת אחריות מתנה והכל במחיר המשתלם ביותר.
- MacBook Air M1 במחיר של 3,999 שקלים בלבד!!! המשתלם ביותר בשוק.
- מי שיקנה מחשב נייד (אייר או פרו) עם מעבד M2 או M3 – יקבל הרחבה של האחריות לשנתיים נוספות בהנחה של כ- 60%.
- מי שיקנה Macbook Air M1 או Macbook Pro M1 יקבל שנת הרחבת אחריות נוספת חינם!!
- מי שיקנה Macbook Pro או MacBook Air עם מעבד M2 או M3 יקבל הרחבה של האחריות לשנתיים נוספות בהנחה משמעותית. Macbook Pro: 149 שקלים במקום 400 שקלים | MacBook Air: 249 שקלים במקום 550 שקלים.