תעשיית כלי הרכב החשמליים, דוהרת קדימה ותופסת נתח שוק הולך וגדל במחוזותינו ||| יש מספר נושאים שיש להכיר ולבחון עוד לפני שרוכשים רכב חשמלי ||| חלקם קשורים לבחירת הרכב הנכון והמתאים, אחרים לתכנון מסלול הנסיעה והיערכות לקראת הנסיעה ואחרים קשורים לנהיגה עצמה ||| לפניכם מדריך קצר שחשוב שתקראו, לפני שאתם רוכשים רכב חשמלי בפעם הראשונה ||| כל הפרטים והטיפים בהמשך…
חשמלי בכל מקום
רכב חשמלי הפך להיות לא רק אופנתי אלה גם מתאים למגמה העולמית שמנסים לשמור על איכות האוויר ולצמצם את גזי הפליטה שהם המזהם הגדול ביותר לאוויר העולם ותורם מרכזי להתחממות הגלובלית.
נכון להיום כל רכב רביעי שעולה על כבישי ישראל הוא רכב חשמלי, כשרובם ככולם כלי רכב שיוצרו בסין. משמעות הדבר שאם ממשלת סין תחליט על שינוי מדיניות כלפי ישראל, ולצערנו הדבר לא תלוש מהמציאות, תהיה בעיה לבעלי הרכב החשמלי מבחינת חלפים ואפילו הסוללה עלולה להיות בחסר. מומלץ לזכור זאת לפני רכישת הרכב – Keep in Mind.
שינויים חשובים ברכבי העתיד
יצרני ומשווקי כלי הרכב בעולם כמו בארץ, עושים שינויים בענף. החל מרכישת רכב שהופכת להיות דיגיטלית וכלה במערכות הבטיחות האקטיביות שנועדו בשלב זה לתמוך ולסייע לנהגים ובעתיד יאפשרו להחליף את הנהגים האנושיים.
בעתיד צפויה אוטומציה מלאה של מכוניות, שתנועתן תתבצע באמצעות שליטה ובקרה שתנוהלנה על ידי אלגוריתמים.
יחד עם זאת, המהפכה המוחשית ביותר בענף התרחשה בעקבות המעבר ממנועי בעירה פנימית (דלק או סולר) למנועים חשמליים שקטים וידידותיים לסביבה.
אם רק לפני שנים אחדות, שיעור כלי הרכב החשמליים החדשים שנמכרו בישראל מכלל הרכבים הסתכם במאות כלי רכב זניחים, הרי שכיום מדובר על כל רכב רביעי שעולה על כבישי ישראל, הוא רכב חשמלי.
הצפי הוא שעד לשנת 2030, שיעור המכוניות החשמליות החדשות שיעלו על כבישי ישראל (חשמלי, פלאג-אין והיברידי), יגיע ל- 90%.
כל עוד עלות החשמל זולה משמעותית ממחירי הדלק והסולר, ועלויות התחזוקה של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מרכב בעל מנוע בעירה פנימית (בעיקר בשל העדר מערכות כמו משאבות, מערכות קירור למנוע ושמנים), הרכב החשמלי מככב וזוכה לעדנה.
הכן עצמך למכונית חשמלית
להלן טיפים חשובים לנהג המתכוון לרכוש רכב חשמלי:
- סוללות: במקרים רבים דגם חשמלי מוצע עם מספר סוללות שונות, להן טווחי נסועה שונים. גם אם אופי הנסועה שלכם הוא עירוני בעיקרו, וגם אם אתם ממעיטים בנסיעה באופן כללי, תמיד כדאי להצטייד בסוללה המאפשרת טווח מוגדל, בהינתן שההפרשים במחיר אינם דרמטיים. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את הנפח שהן תופסות ובעיקר את משקלן. אם אתם עתידים לרכוש רכב חשמלי שתוכנן ויוצר מראש כדגם חשמלי, ולא מבוסס על פלטפורמת דגם בנזין או סולר שהוסב לחשמלי, סביר להניח שמהנדסי החברה תכננו סוללה דקה ורחבה, המוצמדת לתחתית המרכב, ולכן הרכב יהיה מרווח בהרבה ונוח לצרכים משפחתיים.ברוב המקרים גודלו ונפחו של תא המטען כמעט שאינם נפגעים, בשל מיקום סוללות חכם ושטוח.כמו כן, תיהנו מרצפה שטוחה גם במושב האחורי וחוסר תעלת הינע גבוהה המוכרת ומפריעה במרכז המושב האחורי, יהיה יתרון שווה.
- תפעול דרך מסכים: כלי רכב חדשים רבים, ובעיקר החשמליים, נוטים לרכז את כלל תפעול מערכות הרכב במסך מרכזי עתיר הפיקסלים. הדבר מרשים ונראה עתידני, לצד שמירה על מינימליזם עיצובי בתא הנהג. יחד עם זאת, הדבר לא תמיד נוח לתפעול מהיר בעת נהיגה, ומבט ממושך אל עבר המסך עלול להיות מסוכן. חשוב שתשימו לב עוד באולם התצוגה, ולאחר מכן בנסיעת המבחן, שהתפעול והשליטה בכלל המערכות החשובות והשכיחות ברורים לכם, ושהדבר לא מסכן אתכם בעת נהיגה.
- עוצמת המנוע, האבזור והטווח: במקרים רבים, מכוניות חשמליות מציעות, לצד מספר רמות גימור ואבזור, גם כמה מנועים עם עוצמות והספקים שונים, לצד סוללות בקיבולות שונות המתאימות לטווחי נסיעה שונים.לגבי הבחירה במנוע או במנועים בהם מצויד הרכב (הגרסה החזקה מגיעה לרוב עם הנעה כפולה, מנוע נפרד לכל אחד מצירי הגלגלים). צריך לדעת שאמנם זה כיף להאיץ עם רכב חשמלי חזק במיוחד, מעמידה ב- 0 קמ"ש או בעת עקיפה, רק שהדבר דורש מיומנויות נהיגה.סביר להניח שתתרגלו לנוע ברכב שכזה בקצב מהיר יותר ממה שמאפשר החוק, וגם החשמל בסוללה אוזל בקצב דרמטי, כשמרבים ללחוץ לחיצות הגונות על הדוושה הימנית.לעיתים דווקא הגרסה המתונה תתאים לכם יותר עם כוח שהוא בהחלט מספק, היא תאפשר טווח נסועה גדול יותר, היא תיתן תמורה גבוהה יותר למחיר וגם תשמור על רישיון הנהיגה שלכם בתוקף.
- אבזור: החלטה לגבי רמת אבזור כזו או אחרת היא אינדיווידואלית. אתם תחליטו עד כמה אתם משתמשים בגג נפתח, אם ריפודי העור הם הכרח, או עד כמה חיוני חימום המושבים.
תכנון נסיעה ומסלול הנסיעה
כל עוד מסלול הנסיעה שלכם ידוע מראש, כמו המסלול מהבית לעבודה וחזרה למשל, או המסלול מהבית להורים או לחמות בארוחות שישי או חג, לא צפויות שום הפתעות. אבל, טיול משפחתי בסוף השבוע כבר דורש היערכות מיוחדת ותכנון מראש, ולא יציאה ספונטנית מהחלטה ליציאה לדרך. צריך לבדוק היכן ניתן להטעין את הרכב, מתי במהלך הטיול תוכלו להטעין את הסוללה ומה תעשו בעת ההטענה, ביחוד אם יש ילדים קטנים ברכב.
במקרים צפויים פחות, קחו בחשבון שעמדת הטעינה בה חשבתם לטעון את הסוללה, יכולה להיות תפוסה, תקולה ואינה שמישה או שאינה מצליחה להסתכרן עם מערכת הטעינה של הרכב שלכם.
מצבים אלו עלולים לעורר לא רק תופעה המכונה חרדת טווח, כי אם גם חרדת טעינה – האם אכן אוכל להטעין את הרכב בתחנה הקרובה. בשל כך, נדרש תכנון קפדני של ציר הנסיעה, תוך שאתם דואגים לעבור דרך תחנות טעינה, וגם לשמור רזרבות של קילומטרים ליתר ביטחון.
נסיעה ברכב חשמלי היא במקרים רבים מדודה, ומבטלת את היכולת להאריך ספונטנית את המסלול שלכם, או את האפשרות לעקוף פקקים בדרכים חלופיות ארוכות יותר למשל.
בדיקת מצב טעינה
גם אם חיברתם את הרכב למטען, וכדי להעביר את הזמן של הטעינה, הלכתם למסעדה סמוכה, כדאי לבדוק מדי פעם את מצב הטעינה, פיזית בעמדה או דרך אפליקציה ייעודית.
במקרים רבים הטעינה מפסיקה מסיבה כזו או אחרת, וזמן ההמתנה מתבזבז לחינם.
הערה זו נכונה גם לטעינה ביתית, טעינת לילה. גם כאן לעיתים יש הפסקות בטעינה, ולא תרצו לקום בבוקר ורגע לפני שאתם יוצאים לעבודה, למצוא לפתע שהסוללה לא נטענה בלילה, ועומדת על 5% טעינה.
אופי נהיגה שונה ממה שהכרתם
- האצה: מנוע חשמלי פועל באופן שונה ממה שהכרתם ברכב בעל מנוע בעירה פנימית. ברכב בעל מנוע חשמלי, המומנט והכוח הזמין מגיעים לגלגלים מייד, וצריך להתרגל לתגובות הנחושות של דוושת התאוצה. ברוב המקרים תאוצת הרכב טובה בהרבה ממה שהכרתם, באופן שצריך להתרגל אליה מבלי שתסכנו את עצמכם ואת הסביבה.
- בלימה: כמו שהרכב מאיץ באופן שונה, גם הבלימה משתנה. משקל רב יותר של הסוללות נשען על מתלי הרכב ועל גלגליו, לכן התגובות שונות, במיוחד בנהיגה דינאמית, כמו גם פעולת הבולמים והשיכוך. מרכז הכובד עצמו נמוך לרוב, ודווקא משפר את אחיזת הכביש, במיוחד בגרסאות כפולות ההנעה. בנוסף, מכוניות חשמליות מצוידות במערכת בלימה רגנרטיבית, המסייעת בבלימת הרכב ואגירת אנרגיה וטעינת הסוללה אגב כך. התאוטה מתרחשת בעת עזיבת דוושת התאוצה, ומתפקדת כתחליף או כסיוע לשימוש בדוושת הבלם. בחלק מהדגמים מאפשרים רמות שונות של בלימה, וחלקן מגיעות עד לעצירה מוחלטת, לקראת רמזור למשל. קל ונוח להתרגל לתפקוד של מערכת שכזו, שגם מפחיתה מהבלאי של מערכת הבלימה ברכב.
- נסיעה שקטה: נסיעה ברכב חשמלי שקטה במיוחד, לאור העובדה שהמנוע חרישי. כאן בולטים יותר רעשי כביש, רוח ומהסביבה, וגם מערכת שמע טובה במיוחד, תהיה מוערכת יותר מאשר ברכב רגיל. חשוב לבדוק כבר בנסיעת המבחן ולפני הקנייה, שהשקט נשמר בתא הנוסעים גם במהירויות שיוט בכביש המהיר.
סיכום ועוד
אחרי שתתרגלו את הרגלי הנסיעה שלכם ברכב חשמלי בכלל וברכב החשמלי החדש שלכם, קחו בחשבון שרכבים מסוימים, מניעים כבר עם דריכה על דוושת הבלם, והרכב במצב מונע. כמו כן, בשל מיקום הסוללות בסמוך למרכב התחתון, שימו לב שלא לאתגר את הרכב עם טיפוס על מדרכות או פסי האטה גבוהים במיוחד בעיר, או עם מעבר מעל לסלעים בטיול שטח או דרכי עפר. תיקון והחלפת סוללות עלול להיות עניין לא פשוט ויקר עד מאד.