נסיעת מבחן חורפית עם אופל גרנדלנד PHEV

נסיעת מבחן עם רכב משפחתי גבוה ומתאים לימי החורף המושלג שלנו ||| נסיעה לרמת הגולן הלבנה עם עצירות טבע בשביל הכלניות ופסגת הר תבור ||| 10 כללים לנסיעה משפחתית לראות שלג ולנהוג בשלג ||| נסיעה עם רכב היברידי, חשמלי, מרווח ובטוח ביום חורף ||| כל הפרטים בהמשך…

אופל גרנדלנד PHEV על פסגת התבור (צילום דני בר)

אופל GrandlandX

אופל גרנדלנד פלאג אין הייבריד או גרנדלנד PHEV הוא הגרסה הירוקה ונקיה יותר של ה-SUV הרגיל של אופל – גרנדלנד. גרסה 2021 של הגרנדלנד היא היברידית בעלת 2 סוגי הנעה: מנוע בנזין ומנוע חשמלי. הרכב יכול לנסוע בכוחו של חשמל בלבד וכאשר המצבר מתרוקן ההנעה עוברת למנוע הבנזין. בנוסף, בעת הצורך, אפשר לקבל כוח משולב

נסיעה חורפית אל השלג  

יצאנו לנסיעת מבחן חורפית באחד מסופי השבוע החורפיים ביותר במחוזותינו בשנים האחרונות. הרכב שנבחר למשימה הוא הגרנדלנד של אופל במהדורה הירוקה והחדשה, והצוות לנסיעה הוא גם 2 הנכדות שלנו, נטע (3.5) וגפן (5.5) שהיו צריכות להיות הבוחנות של הספסל האחורי והסבלנות.

תחנה ראשונה: שביל הכלניות במנחת מגידו

בימים אלה כל הארץ פורחת עם כלניות אדומות אבל אנחנו בחרנו הפעם לעצור להתרעננות קלה בשביל הכלניות, שנמצא מדרום למנחת מגידו בעמק יזרעאל. זהו אחד מריכוזי הכלניות היפים בארץ, שהמיוחד בו הוא שתמצאו בו כלניות בשלל צבעים: אדומות, סגולות, לבנות כחולות ועוד – שטיח צבעוני על רקע ירוק, לצד אחד היובלים של נחל תענך. קק"ל הסדירה את הפארק עם שביל מסודר המכוסה שבבי עץ, למנוע מאיתנו להתבוסס בשביל. אזור הפריחה משולט וחל איסור לרדת מהשבילים כדי לא לפגוע בפריחה.

הכלניות הן צמח רב-שנתי ממשפחת הנוריתיים. רובן אדומות, אבל באזור המנחת ניתן לראות שילוב מרהיב של כלניות כלניות כחולות, סגולות, לבנות ועוד. הכלנית פורחת זמן קצר יחסית: מדצמבר ועד חודש מרץ בלבד. עלי העטיף של הכלניות נפתחים בשעות הבוקר, ובלילה או בימים גשומים מאד הפרחים נסגרים ומגינים על האיברים העדינים שבפרח. אחת התופעות המעניינות הן חיפושיות ואפילו דבורים שמנצלות את התופעה ומוצאות מסתור מהגשם והסערה, בפרחים הסגורים.

נהיגה בגרנדלנד

כשמתיישבים ברכב מיד סביבת הנהג ברורה ונגישה על מנת שכל נהג סביר ירגיש בנוח. אני אהבתי את הצבע השחור הסולידי שבאור הבוהק של קיץ ישראלי יעזור להרגיע את העין (שחור בולע את האור). לוח המחוונים מחד צנוע וספרטני במבט ראשון אבל תמצאו בו כל מה שחשוב וצריך לדעת בעת נהיגה, ברור וגדול. אם תרצו או תצטרכו מידע נוסף, תוכלו לעבור למסכים עתירי מידע נוסף בעת הצורך כי האופל שלנו הוא רכב מאוד טכנולוגי עם שלל מערכות בטיחות ואיכון שעוזרים לנו לשמור עלינו, הנהיגה ולא פחות מכך, על הרכב.

מראה פנים הגרנדלנד 2021 של אופל (צילום דני בר)

עולים להר תבור

התקדמנו צפונה ופתאום השמים התבהרו מעט ולא יכולנו לוותר לעלות לפסגת הר תבור ולהשקיף על העמק הענק שמתחתיו, עמק יזרעאל. הדרך העולה לפסגת התבור, צרה ומפותלת היתה קלה וכמעט ללא מאמץ הגענו לפסגה. לצערנו שטח המנזר היה סגור (ימי הקורונה?) ויכולנו ליהנות רק מתצפית לכיוון צפון ומערב עמק יזרעאל.

ממשיכים צפונה לגולן המושלג

המשכנו בדרכנו צפונה צמודים לדווחי הפקקים של Waze כי כל עם ישראל החליט לנסוע לגולן המושלג לאחר הימים הסוערים והמושלגים שעברו על הצפון בכלל ורמת הגולן בפרט. הסוללה של המנוע החשמלי התרוקנה וכעת ניתן לבחור את תצורת ואופי הנסיעה שלנו בגרנדלנד: מצב נסיעה היברידי או מצב ספורטיבי. הבחירה קלה, באמצעות כפתור שממוקם ליד ידית בורר ההילוכים. כמובן שמצב היברידי הוא המצב המועדף עלי וזאת כי הגרנדלנד מעניק בשילוב של מנוע הבנזין והמנוע החשמלי, שפע של כוח ולמרות השם היברידי ירוק אנחנו מקבלים גרנדלנד חזק מאוד שהוא גם ידידותי לסביבה, יחסית כמובן.

בונים בובת שלג בגולן עם נטע וגפן (צילום דני בר)

SUV בטוח

הגרסאות הנטענות של אופל גרנדלנד בישראל, מוצעות ברמת הגימור אולטימייט העשירה באבזור, ובמפרט בטיחות עשיר הכולל גם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

כבישי הגולן המושלגים

 
- פרסומת -

 

ירדנו לכנרת ומשם גשר אריק וקצרין צפונה בגולן וכמעט ללא תנועה, אבל ככל שהתקדמנו צפונה אחרי קצרין, נתקלנו בפקק ארוך ומשתרך לאורך ק"מ רבים. בכל צומת פנינו לכיוון שהיה דליל יותר ודי מהר נגלו לנו שטחי המרעה והאימונים של שעל.

פנינו לדרך צדדית ללא מכוניות ומטיילים ושם התמקמנו לחוויה של שלג שנטע וגפן כל כך חיכו לה. יצאנו מהרכב החם והמאוורר לקור המקפיא – 3 מעלות צלסיוס, ומיד הקמתי בובת שלג קטנה שבעיני הבנות היתה אולף מהסרטים המצוירים שכל כך אהובים עליהם.

נהנינו מהשלג והקור וביחוד כי מצאנו פינה שקטה משלנו וללא המוני ישראל.

חזרנו מדרך העפר או שמע יותר נכון לומר דרך השלג לכביש 978 העמוס במאות כלי רכב שכבר הספיקו להגיע. ויתרנו על ביקור במרכז הקניות בצומת ווסט ופנינו דרומה על הכביש התחיל להיות יותר עמוס גם לכיוון דרום.

חם ונעים

בקרת האקלים בחלל הגרנדלנד של אופל נשלטת ברובה באמצעות פקדים, כך שהיא נוחה לתפעול וכל הנוסעים יכולים ליהנות מרמת האוורור והטמפרטורה המתאימה להם. מושב הנהג המאוורר נעים עם אפשרויות הכיוון החשמלי יתאימו לכל נהג את התנוחה הנוחה ונכונה, כולל הארכת בסיס המושב שהיא תכונה חשובה לגבוהים שבין הנהגים.

תא המטען הוא גדול המרווח עם 390 ליטר כאשר תפעול דלת תא המטען הוא חשמלי.

הכנרת כמעט מלאה פברואר 2021 (צילום דני בר)

הו כינרת שלי

ירדנו מהקור הלבן של הגולן, להפשיר ולהתרענן מעט לפני הנסיעה הביתה, על גדות הכינרת המלאה כמעט עד המקסימום שאפשרי לפני פתיחת סכר דגניה.

בחרנו בחוף גינוסר הזכור כחוף היחיד החולי ונגיש גם שמפלס הכנרת היה 4 מטר נמוך יותר מפברואר 2021. נהנינו מהטמפרטורה הנורמלית של 23 מעלות על מנת להפשיר ולשתות משהו לפני היציאה לדרך דרומה, כאשר מולנו היו שיירות של אלפי מכוניות שעשו דרכן צפונה. זה מה שקורה שלא משכימים קום. רציתי לתת לכל נהג את 10 הדיברות לנהג מתחיל בכביש שלג אבל מצאתי דרך טובה יותר. המשיכו בכתבה ותקבלו את 10 הכללים החשובים ביותר לשנן ולהכיר לפני שתחליטו לנסוע לאזור מושלג, בין אם הוא במחוזותינו ובין אם בטיול חו"ל, בבוא העת.

שדות מרעה לבנים ברמת הגולן (צילום דני בר)

סיכום של נסיעת המבחן

אופל גרנדלנד PHEV הוא רכב פלאג אין הייבריד העונה על הציפיות ואולי אף יותר מכך. טווח נסיעה חשמלי טוב, התנהגות כביש נעימה, תא נוסעים מרווח ל-4 נוסעים + נהג. אופל לגרנדלנד אולטימייט שנסענו עליו מצויד במנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המפיק 180 כ"ס, ומנוע חשמלי המייצר 110 כ"ס, ושילוב של שניהם נותן תפוקה משולבת של 225 כ"ס.

לרכב סוללת 13.2 קוט"ש והטווח הרשמי בחשמל בלבד הוא 61 ק"מ. בפועל, טווח הנסיעה החשמלי היה 40 ק"מ ביום חורפי קר בו נסענו.

צריכת דלק עפ"י היצרן בתכנון אופטימלי יגיע ל- 71 ק"מ לליטר (כולל נסיעה חשמלית). נתוני מבחן בנסיעה שרובה לא חשמלית הגענו ל- 15 ק"מ לליטר. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות (נתוני יצרן). דרגת בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק. קבוצת זיהום 2 המכובדת. מחיר: 205 אלף שקלים.

נסיעה זהירה ושמירת מרחק (צילום דני בר)

10 כללים לנסיעה משפחתית להרי השלג בגולן, גליל או ירושלים:

  1. תכנון: נסיעה לראות ולחוות שלג דורשת תכנון והכנה. בדקו תחזית מזג האוויר, כנסו לקבוצות פייסבוק של טיולים לראות מה מדווחים, לאתר של המועצה האזורית או העירייה עם העדכונים וכו' (לא להסתפק בתחזית בטלוויזיה או רדיו). אין טעם לנסוע מאות קילומטרים, רק כדי להיקלע לוויכוח מתסכל עם שוטרים במחסום דרכים על כביש 1 או בעלייה לרמת הגולן. אם הכביש חסום דחו הנסיעה ליום המחרת כי מובטח שאם הכביש חסום יש מספיק שלג שישרוד גם למחר ואפילו מחרתיים. אם אתם יוצאים עם ילדים קטנים תתכוננו לנסיעה ארוכה עם אמצעים להעביר להם את הזמן על הכביש. קחו בגדים יבשים להחלפה, נשנושים, שתייה, והכינו את הילדים שהם חייבים להיות סבלנים והסבלנות תשתלם להם. רוב הזמן תהיו ספונים ברכב הן בדרך והן בגלל שברכב חם ונעים לעומת הטמפרטורות החריגות עבורנו. תזכרו שגם 5 מעלות זה כמו לבלות בתוך המקרר.
  2. תדאגו להגיע לאזור המושלג עם מיכל דלק מלא כי רוב השהות שלכם הרכב יהיה מונע הן בנסיעה או בפקקים והן בעצירות שתשמרו על רכב מונע לחימום חלל הרכב.
  3. אל תחששו לנסוע בכביש שפונה מהשלג או לפנות לדרך עפר או חניון שכבר רואים בו שאחרים נסעו לפניכם אבל…אל תרדו לתווי לא ידוע. משטח השלג הצח עלול להטעות ולהיות מלכודת גם לרכב 4X4 על כל שכן לרכב בעל הנעה קדמית בלבד.
  4. נהיגה בכביש מושלג: אפשר להשוות נהיגה בכביש מושלג לנהיגה בשטח חולי. כל קטע דרך ואיזור עלול להתנהג אחרת וזה גם תלוי כמה זמן עבר מאז שהשלג ירד לקרקע. בתחילה השלג הטרי הוא אוורירי, מעניק אחיזה לא רעה לצמיגים בעלי חתך שטח מינימלי. אם המפלסות אינן מנקות את הכביש והשלג ממשיך להצטבר, המכוניות שעברו לפניכם דחסו אותו לכדי שכבת קרח חלקלקה ומסוכנת. על משטח כזה קשה להתקדם וחשוב יותר, קשה לבלום, בוודאי עם רכב כביש רגיל. הסכנה היא כמובן החלקה ואובדן שליטה.

    לא יורדים מהדרך באזור מושלג (צילום דני בר)
  5. הנעה והתחלת נסיעה: התחלת נסיעה על כביש מושלג, דורשת עדינות כי אחיזת הצמיג בכביש קטנה מאוד, וקל לאבד שליטה. התחילו לנהוג לאט לאט עם מינימום תאוצה (יש מכוניות שמצוידות במצב SNOW ואז הרכב מתחיל הנסיעה בהילוך שני לאט ועם פחות כוח). ברכב בעל הנעה כפולה 4X4 כמובן שהכל קל יותר אבל עדיין חייבים לשמור על מהירות מבוקרת מאוד.
  6. שמירת מרחק: בנסיעה בשלג חובה לשמור מרחק מוגדל לפחות כפול או אפילו פי 3 מהמרחק הרגיל. בנסיעה חייבים להתבונן רחוק קדימה כדי לראות מבעוד מועד אם יש מכשול בדרך (הולכי רגל, מכונית תקועה, עיקול) והתאימו מראש את קצב הנסיעה שלכם כך שתהיה נסיעה עם מינימום נגיעות בבלם.
  7. פנייה או עיקול בדרך: בנהיגה בשלג אנחנו ננסה לצמצם ככל הניתן מלטלטל את משקל. נהיגה עקבית ויציבה תעזור לנו שהרכב יהיה יציב ולא להטלטל לצדדים. בנוסף, תכננו מראש את מהירות הכניסה שלכם לפנייה. לנהג מנוסה מומלץ בזמן שהכביש נקי מתנועה, להאיץ מעט או לבלום קלות על מנת לבחון ולהעריך את אחיזת הכביש שלכם – בקרת היציבות תסייע לכם במקרה החלקה אבל אתםלא רוצים להגיע למצב שהיא תכנס לפעולה.
  8. בלימה ועצירה: גם כאן חשוב תכנון וצפייה מראש ככל הניתן למה שצפוי לכם. אתם אמנם מצוידים במערכתABS אבל אל תשאירו רק למערכת זו לפעול וצמצמו ככל הניתן את הסכנה על ידי בלימה נכונה, ארוכה ועקבית בלי לאבד שליטה על הרכב. אל תיבהלו מתקתוק הבלמים, אם מערכת ה-ABS נכנסה לפעולה (ככה היא פועלת ושומרת עליכם). במקרה ואתם רואים שאין לכם מספיק מרחק לעצור, לרוב בימינכם יהיה פס של השלג שהמפלסות דחקו לצד. כנסו עם הגלגלים הימניים  10-20 ס"מ לתוך פס השלג במקביל לכיוון הנסיעה והכביש. פעולה זו תעזור מאד לבלימה הבטוחה.
  9. שמרו על הטבע והחקלאים: כאמור, סעו רק בנתיב אחד מוגדר. השלג יימס בעוד יום או יומיים והנזק יישאר בשטח לזמן רב. בנסיעה ברמת הגולן, זכרו שיש שטחי מיקוש נרחבים, שחלקם כלל לא מסומנים או הסימון עלול להיות מכוסה בשלג. אסור לרדת מהשבילים, בוודאי לא לחצות גדר תיל. אם יש ספק? אין ספק. עוצרים וחוזרים לכביש.
  10. החזרה הביתה: הדרך הביתה תהיה לא פחות ארוכה ומייגעת ואם לא יצאתם מוקדם, תסיימו הטיול המעייף בחושך ואולי אף גשם מתיש. תכננו מספר עצירות להתרעננות (סביב הכנרת בחירה טובה וחמה יותר).

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך: