מבצר נמרוד – ביקור בחרמון אל ימי הביניים

בדרך כלל כשיוצאים לטיול בחרמון, מתמקדים אך ורק בהר המושלג. העניין הוא שהרבה מאוד פעמים מפספסים את שאר האטרקציות וההיסטוריה המפוזרים סביבו. האם שמעתם למשל על מבצר נמרוד שהוא גם המבצר הגדול ביותר מימי הביניים שנותר בישראל? לא מספיק מכירים בקיומו של המבצר המרשים, השוכן על רכס צר מאוד בגובה של 800 מטרים מעל פני הים. ודאי הצלחנו לסקרן אתכם, ובצדק! אם עד עכשיו חשבתם שכדי לחזור אחורה בזמן אל ימי הביניים חייבים לטוס לערי הבירה באירופה, ובכן, מסתבר שאין צורך להרחיק כל כך.

פריחת הפרגה הקרחת בפסגת החרמון (צילום רפאל נווה)

מה אפשר לראות בסביבת מבצר נמרוד

  • מאגר המים הגדול – צפון-מזרחית למגדל הדרום מערבי של מבצר נמרוד נמצא מאגר מים גדול, שנוצר בעקבות הזרמה של מי גשמים במערכת תעלות קדומה שלמרבה הצער, נהרסה ואינה קיימת כיום. קיימות מדרגות המובילות לקרקעית, וישנה פרצה שנוצרה בשלב מאוחר יותר בקיר הדרומי על ידי רועי צאן מהאיזור, המאפשרת הצצה אל תוך המאגר.
  • כתובת ביברס – בתוך מבצר נמרוד ובסמוך לשער המערבי, ניתן לראות כתובת ממלוכית קדומה, כנראה הגדולה והמפוארת ביותר מבין שאר הכתובות שהתגלו בישראל. כשהתרחשה מפולת אבנים במקום, התגלתה הכתובת בפעם הראשונה, באורך של 6 מטרים וגובה של 1.35 מטרים, כשהיא כוללת ארבע שורות כתובות. הכתובת נקראת על שם הסולטאן ביברס המצוין בנכתב כפטרון, את קצינו יוזם הבניה, שניים ממפקדי המבצר, הבנאי, כותב הכתובת והאדריכל. בנוסף, הכתובת מציינת את תאריך השלמת בניית המבצר.
  • רהט – זהו מתקן מים לשתיה הממוקם בצדו הדרומי של המאגר המדובר. מעל השוקת, נקבעה כתובת המציינת את שמו של פח'ר א-דין חסן, ששיפץ את המתקן בימים עברו.
  • המגדל הדרום מערבי – זהו מגדל עצום בן 4 קומות שעבר שיפוץ והרחבה בתקופה הממלוכית. למגדל זה הייתה חשיבות רבה שכן מראשו ניתן לתצפת אל החומה הדרומית כולה, עמק החולה, החרמון, מדרונות הגולן והגליל. במגדל משולבות מדרגות המובילות אל האולם הפנימי, ואל חדרים הפונים דרומה. יש לציין שגם באולם הפנימי וגם בחדרים ישנם חריצים שהיו מיועדים לירי החוצה, כך שאין ספק שמדובר במבצר משוריין היטב.
  • 'המגדל היפה' – מגדל זה בולט מהחומה בחצי עיגול אלגנטי, נבנה גם הוא על ידי ביברס. חלקו הפנימי של המגדל משופע וגגו מקומר. איכות הבנייה במגדל זה נחשבת לגבוהה במיוחד, והיו בו תאי שירותים, מדרגות, ועוד.
  • ועוד

חופשה כמו בחו"ל – בלי לצאת מהארץ

אם כבר הרחקתם ונסעתם עד מבצר נמרוד וגם קפצתם לבקר בחרמון, אתם חייבים להתארגן על לינה. אם מדובר בתקופה נעימה יחסית, תמיד מומלץ שלא לוותר על קמפינג בצפון באחד האתרים המסודרים והמאורגנים לכך, וליהנות מכל מה שאתם צריכים בכדי להעביר את הלילה, וכמובן לקום לבוקר קסום בטבע לעוד יום מלא בחוויות.

כתיבת תגובה