נסיעת מבחן עם טויוטה לנד קרוזר החדש בדרך בורמה

נסיעת מבחן של רכב שטח עוצמתי ומפנק ||| טויוטה לנד קרוזר Toyota Land Cruiser 2021 ||| נסיעה לכל אורך מסלול דרך בורמה ההיסטורית שהצילה את ירושלים הנצורה ||| נקודות טבע והיסטוריה מעורבות יחדיו וחלקן רק לרכב שטח גבוה ועוצמתי ||| מורשת וחדשנות טכנולוגית בנסיעה אחת ||| כל הפרטים בהמשך…

טויוטה לנד קרוזר 2021 בשדות (צילום דני בר)

טויוטה לנד קרוזר Toyota Land Cruiser 2021

יצאנו לנסיעת מבחן עם הרכב השטח החדש של טויוטה שהפך לשם דבר בין אוהבי דרכי העפר הקשות למעבר והבוציות בארץ ובעולם. לנד קרוזר לדורותיו נמכר עד היום ביותר מ-10 מיליון יחידות ב-190 מדינות שונות ברחבי העולם. משנת 1999 ועד היום, נמכרו בישראל יותר מ- 21,000 כלי רכב. הלנד קרוזר מהדורת 2021 מצויד במנוע 2.8 ליטר טורבו דיזל משודרג כולל מגדש טורבו Turbocharger גדול יותר שאפשר להעלות את ההספק המרבי ל- 204 כ"ס (תוספת של 27 כ"ס לעומת דגמי 2020) וגם תאוצה 0-100 קמ"ש של 9.9 שניות לעומת 12.7 שניות בדגם היוצא.

כמו בעבר המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית המעבירה את הכוח אל הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה 4X4 קבועה ועם הילוך כוח Low הנכנס לפעולה ע"י הפעלה חשמלית, וגם דיפרנציאל מרכזי המחלק את הכוח בין הציר הקדמי לאחורי ביחס של 50:50 ומגיע עד ליחס של 30:70 לטובת הציר האחורי. למערכת המכנית מסייעות מערכות אלקטרוניות כגון בקרת משיכה מתקדמת לשטח הבולמת גלגל שאיבד אחיזה, בקרת ירידה במדרון ועוד.

דרך בורמה – נקודות ציון דרך (צילום דני בר)

דרך בּוּרְמָה

החלטנו לבחון את הלנד קרוזר בדרך שהיא גם מורשת והיסטוריה שמייצגת יותר מכל את הצורך בעבירות. דרך בורמה הוא הכינוי שניתן לנתיב שנפרץ עם קום המדינה על מנת להעביר אספקה, נשק ולוחמים, לירושלים הנצורה, כאשר דרך המלך העוברת בשער הגיא היתה חשופה לירי של תושבי הכפרים וליגיונרים שתפסו את הגבעות שחולשות על הדרך בנתיב שהיום מוכר לרובנו ככביש המהיר מספר 1 הרחב עם מספר נתיבים ובטוח.

הנתיב התחיל באזור בו שוכן היום קיבוץ הראל שם שכנו הכפרים בית ג'יז  بيت جيز שהיה כפר מדרום מערב ללטרון שעל פי זאב וילנאי הוא מקום מושבה של גיזו המקראית מספר דברי הימים א': בְּנֵי הָשֵׁם הַגִּזוֹנִי ובסמוך לו הכפר בית סוסין  بيت سويسن. כיבוש הכפרים העלה את הרעיון למצוא נתיב שעוקף את לטרון שבו אפשר יהיה לחבר את מוצבי חטיבה 7 במערב עם מוצבי חטיבת פלמ"ח-הראל שבמזרח. דרך בורמה מסתיים קצת אחרי שמורת המסרק. לאורך הנתיב יש קטעים מקוריים שחלקם בעלי עבירות 4X4 או ברגל בלבד ויש קטעים רבים בהם ניתן לנסוע גם עם רכב פרטי או SUV ללא הנעה כפולה.

כך היתה דרך בורמה 1948 – צילום מאתר הפלמ"ח (צילום ממקור לא ידוע שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים תשס"ח 2007)

סיפור פורצי הדרך בואך ירושלים

לאחר הכרזת הקמתה של מדינת ישראל ב-15 למאי 1948, נטשו הבריטים את משטרת לטרון ואת השמירה לכאורה על דרך המלך בואך ירושלים וגזרו על העיר מצור. בצה"ל הצעיר, המבוסס על הפלמ"ח הוחלט לחפש דרך חליפית להובלת הספקה לירושלים. המשימה הוטלה על חטיבת פלמ"ח-הראל כאשר הדעות חלוקות מי באמת היו אלה שמצאו את התוואי בין הכפרים שבינתיים נכבשו, וקיבוץ הראל נמצא על אדמותיהם כיום, לבין שורש בואך ירושלים.

בלילה של 29 למאי 1948, יצאו 11 חברי פלמ"ח מחטיבה 7 לסיור המקדים הראשון בנתיב שנבחר להעלאת שיירות של משאיות הספקה לירושלים, בנתיב שיהיו חסוי מכוונות הלגיון הירדני. בתחילה הנתיב היה עם קטע של כ-2 ק"מ בו לא הייתה עבירות של כלי רכב וג'יפים עמוסי ציוד, מזון, תחמושת וכו' הגיעו ממערב בעוד משאיות ירדו מירושלים עד לאותה נקודה שהיום נקראת מעלה התאנים, מזרחית לעין סוסין – את התווך עשו סבלים, פרדות וחמורים שהעבירו ההספקה מהג'יפים למשאיות. כך הוסר המצור על ירושלים ובמשך 3 שבועות רווח לתושבי ירושלים הנצורים. רק עם כניסת ההפוגה הראשונה לתוקף, נכנס כוח הנדסי שפרץ את הקטע שלא היה עביר, לימים נקרא הסרפנטינות. השיירה הראשונה של משאיות שעשו את כל הדרך לירושלים עברה בדרך בורמה ב-10 ליוני 1948. באוקטובר אותה שנה נפתח תווי הכביש בין צומת שמשון לצומת שער הגיא, שהיה הכביש הראשי לירושלים עד 1967.

למעשה, דרך בורמה היתה תווי בשימוש רק 6 חודשים אולם היו אלה החודשים הקריטיים ביותר לקביעת גורלה של הבירה ירושלים.

לנד קרוזר על רקע בית הקשתות (צילום דני בר)

יוצאים לדרך

יצאנו לנסיעה תחילה על כביש מהיר וללא גבולות. הנסיעה המהירה על כביש מהיר היא לא הדבר הטבעי לרכב שטח אבל ללנד קרוזר שטח הוא טבע שני כי הטבע הראשון הוא הנוחות והבטיחות של נוסעי הרכב. הלנד קרוזר שלנו מיועד ל-7 נוסעים שיכולים להתרווח בנוחות גם מלפנים וגם מאחור. הלנד קרוזר החדש מצוייד במערכת מולטימדיה חדשה דוברת עברית, עם מסך בגודל "9. בנוסף למהירות תגובה משופרת של התוכנה והמסך, צג מגע ומסך בית מותאם אישית. המערכת החדשה מציעה גם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי.

נקודת ההתחלה שלנו היא סמוך לקיבוץ הראל, במקום עם היסטוריה מפוקפקת של צה"ל הצעיר והבוסר.

בית הקשתות ופרשת טוביאנסקי

בית הקשתות היה הבניין המרשים ביותר בכפר בית ג'יז ונותר על תילו לאחר כיבוש והריסת הכפר. ב-30 ליוני 1948 הובא למקום כיתת יורים שהוטל עליה להוציא להורג את קצין צה"ל מאיר טוביאנסקי, שנידון באותו יום על מסירת ידיעות לבריטים. כאן הוצא להורג טוביאנסקי וכאן נקברה גופתו. שאלות רבות התעוררו באשר למשפט ולהוצאה להורג ובהמשך נוקה שמו של טוביאנסקי וזו הפעם היחידה בה התקיים הליך דומה בישראל.

פארק רבין
כל הנסיעה על דרך בורמה היא בתוך פארק רבין של קק"ל ומהווה ריאה ירוקה גדולה וחשובה. לפארק רבין יש מספר כניסות שמאפרות כניסה לכל כלי רכב כאשר נקודת התחלה טובה ביחוד לבעלי רכב משפחתי רגיל, היא מצפה הראל, לאורכה של דרך בורמה.  הכניסה למצפה הראל מכביש צומת נחשון-צומת שמשון (כביש מס' 44), כחצי ק"מ אחרי הפניה לכפר אוריה יש לפנות שמאלה-צפונה, בסמוך לאתר של חברת מקורות. נכנס בדרך היער המסומנת באדום עד שנגיע למצפה הראל ובו מבנה מגדל גבוה שמשמש כנקודת תצפית אש והכניסה אליו אסורה. בסמוך למצפה מוצבת מפה תלת-ממדית שממחישה את דרך בורמה ואתריה. מכאן ניתן לערוך תצפית על השטח. במלחמת השחרור היה כאן מוצב של חטיבת 7, שאבטחה את התנועה בדרך בורמה.

אנחנו בחרנו להיכנס לפארק רבין מהדרך עפר המאתגרת שיוצאת מבית הקשתות לכיוון מזרח. קצת לאחר המעבר בין המטעים והשדות נכנסנו דרומה למעלה טובעני שעלול להיות מאתגר לרבים מרכבי 4X4 שמגיעים אליו אבל עם הלנד קרוזר של טויוטה צלחנו את הבוץ העמוק בלי כל קושי וללא היסוס כי ממרום גובהו של הרכב לא התגלתה כל בעיה להמשיך ולבוצץ החוצה.

עין סוסין
ממשיכים מזרחה, בדרך בורמה המסומנת לכל אורכה, במפה ועל גבי עמודים בשטח, בצבע אדום עד לעינות סוסין שהוא האתר בו שכן הכפר בית סוסין, שנכבש ב-28 במאי 1948. בית המשאבות שבעין סוסין הוא חלק ממערכת "קו השילוח" – התחליף למפעל המים הישן שסיפק מים לירושלים. הקו הונח בחודשים יוני-יולי שנת 1948, בצמוד לדרך בורמה. הקו, שסיפק 2,000 מ"ק מים ביממה, יצא מבארות באזור רחובות אל עבר בריכת קיבוץ חולדה ומשם לירושלים. התחנה בעין סוסין שימשה כבוסטר (משאבת עזר), שדחפה את המים שהגיעו מקידוחי רחובות לעבר ירושלים. התחנה פעלה עד שנת 1952. פרטים נוספים בקישור…

מעלה התאנים
הקטע המאתגר הבא לכאורה התגלה כהרבה מהומה על לא מאומה, לטויוטה שלנו. מעלה התאנים הוא קטע דרך תלול, המתחיל כקילומטר וחצי ממזרח לעינות סוסין. עצי התאנה השתולים משני צידי הדרך העניקו לו את שמו. לפני השלמת דרך בורמה הועברה האספקה בקטע זה, שהיה משובש מאד, על גבי ג'יפים, פרדות, גמלים ואף על גבותיהם של מאות סבלים מתנדבים. בצידו השני של המעלה הועמסה האספקה על משאיות שהגיעו מירושלים.

 
- פרסומת -

 
חורשת סוכת השלום ע"ש אייבי נתן (צילום דני בר)

סוכת השלום ע"ש אייבי נתן

בהמשך עברנו בחורשה הנושאת את התואר סוכת שלום ונמצאת סמוך לישוב היהודי-ערבי נווה שלום واحة السلام המושתת על עקרונות של דו-קיום דו-לאומי. החורשה פורחת בימים אלה ברקפות וכלניות ומצאנו אותה מקום מזמין למנוחה ורוגע בלב פארק רבין

הסרפנטינות
מראש מעלה התאנים, ממשיכה דרך בורמה בירידה בקטע תלול המכונה "הסרפנטינות". קטע הדרך המפותל המכונה הסרפנטינות, יורד לשרידי צינור השילוח, והוא מסלול להולכי רגל או לרכב 4X4 גבוה במיוחד. דרך שמתאימה לכל רכב עוקפת את הסרפנטינות מצפון וחוזרת לדרך בורמה סמוך לצינור.

אנחנו כמובן בחרנו לרדת את הסרפנטינות עם הלנד קרוזר וגם הפעם זו היתה ירידה רגועה וחלקה ולא הורגשה כמעט המהמורות והחריצים הרבים שבדרך לאחר הגשמים שהיו.לאחרונה.
למה דרך בורמה

שמות רבים הוצעו לנתיב פורץ הדרך לירושלים. דרך הראל או דרך שבע (לכבוד חטיבה 7 של הפלמ"ח) אבל השם שבסופו של דבר נתפס הוא דרך בורמה, ע"ש נתיב ארוך של 1130 ק"מ, שפרצו הבריטים מבורמה היא מיאנמר של ימינו, בזמן מלחמת סין-יפן קצת לפני מלחמת העולם השנייה. בדרך זו הובילו הספקה לכוחות המהפכנים הסינים רחוק מעיני היפנים.

שילוט והסברים לאורך דרך בורמה – פארק רבין (צילום דני בר)

מצפור בורמה
נמשיך בדרכנו למצפור בורמה הנמצא בקטע הדרך שבין שריד צינור השילוח ועין חילה. חניון הדרך צופה על קטע מדרך בורמה, "המסרק" ובית מאיר, משלטי הר אורנה ורכס שיירות. נקודת התצפית נמצאת בצל עץ חרוב גדול, לצד חניון דרך. מעבר לגיא מוצבות צלליות ברזל המדגימות שיירת כלי רכב מתקופת מלחמת העצמאות.
חאן שער הגיא

המשכנו מזרחה עד שיצאנו מחלקו המזרחי של פארק רבין וחצינו את כביש שער הגיא – בית שמש לאתר החדש והמושקע של חאן שער הגיא.

שער הַגַּיְא הידוע גם בשמו הערבי בָּאב אל-וָאד باب الواد, בדרך המובילה מיפו לירושלים היה לאורך שנים שלפני קום המדינה וגם במהלך מלחמת העצמאות ציר גישה אסטרטגי בדרך לירושלים, מעצם היותו צוואר בקבוק טופוגרפי המוקף רכסים. בזכות מאפייניו הצליחו הערבים ששלטו באזור לפני מאי 1948 להציב מארבים ולפגע בשיירות האספקה של הפלמ"ח בדרך לירושלים הנצורה. במהלך מלחמת העצמאות התקבלה החלטה בקרב המפקדים להשיג שליטה על האזור כדי למנוע תקיפות אלו והמטרה הושגה בזכות לוחמי הפלמ"ח שהובילו את הלחימה. החאן בשער הגיא ומצודת הדרכים נבנו בסוף המאה ה-19 כאשר החאן שימש כפונדק דרכים לצליינים בדרך המלך בין יפו וירושלים. בשנת 1869 רוצף באבנים חלק מתוואי הדרך שבקרבת המבנה על מנת לאפשר מעבר לעגלות. כשהוקם המבנה בשנת 1873 הוא כלל קומת קרקע ואורווה, חדר אפייה, חצר בעלת קשתות ובוסתן והוא שימש כפונדק דרכים.

המבנים בחאן שער הגיא הוכרזו כאתר לאומי כבר בשנת 1979. שנים רבות ניתן היה לראות בו רק משוריינים חלודים לצד כביש מספר 1, זכר לקרבות מערכות ישראל והא לא זכה לביקורים רבים בין היתר בגלל בעיית נגישות. בעקבות החלטת הממשלה להקדיש את המקום לזכרם ופועלם של מבקיעי הדרך הנצורה לירושלים במלחמת העצמאות המקום שופץ ונפתח לאחרונה כאתר מורשת ומרכז מידע על פורצי הדרך והשיירות לירושלים. מסלול הביקור במרכז המורשת נמשך לאורך 5 תחנות מרכזיות בהן:

  • מיצג פתיחה וסרטון עדויות לוחמים
  • עמדת דרך
  • עמדת אלחוט
  • עמדת הספקה
  • תחנה חווייתית המדמה נסיעה ברכב משוריין בדרך לירושלים בתקופת הלחימה
  • מיצג סיום בו המבקרים גם יוכלו לבחון את ערכיהם ביחס לערכי הלוחמים

הפעילות בתחנות הינה אינטראקטיבית בחלקה באמצעות דיסקיות המחולקות לכל מבקר בכניסה, ובסוף משמשות אותו גם לבחירת ערך החשוב לו, שיתלה על לוח הערכים שבאתר. פרטים ושעות ביקור בקישור…

דרך הג'יפים בואך שמורת המסרק (צילום דני בר)

עולים בדרך הג'יפים
סמוך לחאן שער הגיא נמצא חניון המח"ל ובו אנדרטה בדמות אותיות גדולות מבטון היוצרות את ראשי התיבות מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ). במקום חקוקים שמות חללי המח"ל במלחמת העצמאות וקק"ל פיתחה במקום חניון פיקניק ובו שולחנות וברזי מים והוא נגיש בחלקו למוגבלים בתנועה. מהחניון עולה דרך הג'יפים שהיא המשכה של דרך בורמה משער הגיא עד שמורת המסרק. בעת מלחמת העצמאות הדרך היתה עבירה רק לג'יפים ומכאן כמובן שמה. הדרך הוכשרה בעבודת כפיים של מאות מתושבי ירושלים הנצורה, כדי לאפשר מעבר גם לרכב אספקה לעיר הנצורה. אורכה של הדרך כ-4 ק"מ והיא מאפשרת עליה של כ-300 מטר בנוף המשופע בבוסתנים. כיום מתאים קטע הדרך, בעליה לבית מאיר, לרכב 4X4, אבל לדעתי כל רכב SUV גם עם הנעה 2X4 יעלה אותה ללא קושי. במעלה הדרך יש פניה צפונה לדרך שהיא בהחלט רק לרכבי 4X4.

דרך שלוחת שיירות

פנינו בפניה המסומנת למסלול בן 9 ק"מ שעולה תחילה למשלט 16 שכשמו כן הוא, היה מאחז של חטיבת פלמ"ח-הראל לשמירה מפני ליגיונרים ירדנים ואנשי כנופיות, מלהגיע לגבעה החולשת על נתיב דרך בורמה. בקרב העז על המשלט היו ללוחמי החטיבה נפגעים רבים ובמקום נמצא מצפור ובו ספסלי עץ ואנדרטה לזכר לוחמי "פלמ"ח-הראל" העשויה אבנים ועליהן שיבולים. בהמשך מגיעים למשלט 21 שנתפס ע"י לוחמי פלמ"ח-הראל בליל ה-10-9 במאי 1948 במסגרת מבצע מכבי. במקום נערך קרב עז עד שנהדפו התוקפים. מהמקום יש תצפית מצוינת לכיוון שער הגיא.

הדרך משובשת ביותר עם אבנים גדולות ולא מתאימה לרכב נמוך – הלנד קרוזר הגבוה, עושה את הדרך ללא כל מאמץ עם מעט טלטולים שהדרך מזמנת לנו אבל ההגעה לכל אחת מנקודות התצפית קלה ובנוחות שהלנד קרוזר יודעת להעמיק בשפע.

שילוט לאורך המסלול של דרך בורמה ובפארק רבין (צילום דני בר)

סיום בשמורת המסרק

סיום המסלול שלנו הפעם הוא בשמורת המסרק, שרק לבני 50+ ידוע וזכור בכלל מדוע ניתן למקום השם המוזר הזה. בילדותי עוד זכור לי שכל נסיעה לירושלים היתה עם מבט לציון דרך של חורשה בה שורת עצי אורן יצרו מעין שינים של מסרק על רכב הסמוך לבית מאיר. מזה שנים רבות העצים כבר לא שם ונותר רק השם הנוסטלגי (כי גם שכחתי מהו מסרק). פרטים בקישור…

חזרנו לצומת שורש ומשם על כביש 1 – דרך המלך הפתוחה והרחבה שבין תל אביב וירושלים.

מערכות בטיחות מתקדמות

הלנד קרוזר מצוידת במערכת בטיחות אקטיבית TSS שכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, אור גבוה אוטומטי, זיהוי תמרורים המשולב במערכת בקרת השיוט ומערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל (יום/לילה) ודו גלגלי (יום). נסיעה ברכב גדול, כבד עוצמתי ונוח כמו הטויוטה לנד קרוזר 2021 הרבה יותר בטוחה וההרגשה הרבה יותר נוחה עם שלל אמצעי ההתרעה והסיוע על מנת לעבור כל נסיעה, בכביש מהיר או עירוני, בבטחה ובשלום.

מחיר הטויוטה לנד קרוזר LIMITED ארוך 7 מושבים החדש 409,900 שקלים.

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך: