נסיעת מבחן חשמלית עם GE3 בשרון והכרמל

נסיעת מבחן חשמלית עם דגם GE3 של GAC ||| נסיעה לחוף הכרמל עם מחנה המעפילים ועין הוד או עין חוד ||| ביקור ביקב אמפורה ליין גבינות ועוד |||  גם שביל השרון וגם תערוכת צורות אנוש בבית גוברין השתתפו בנסיעה ||| כל הפרטים והחוויות בהמשך…

GAC דגם GE3 החשמלית בכרמל (צילום דני בר)

רכב 100% חשמלי

בישראל נמכרות יותר מ- 250,000 מכוניות כל שנה כאשר רובן ככולן מצוידות במנוע בעירה פנימי המונע על דלק (95 או סולר) שכידוע מזהם אויר ותורם להתחממות הגלובלית. עלויות השימוש בכלי רכב אלה, תלויות במחיר הדלק מחד ובעלויות טיפולי המנוע על כל המערכות המשוכללות שעוזרות לנו לנוע לכל אשר נחפוץ, מאידך.

בעשור האחרון התחילה מגמה של שימוש הולך וגדל במכוניות היברידיות נטענות Plug-In שמסוגלות לנסוע 40-60 ק"מ (תלוי בדגם) רק עם המנועים החשמליים שלהם. בעולם יש כבר 20 מדינות בהן יותר מ-1% משוק הרכב בהם, הוא מכוניות חשמליות כאשר הממוצע באירופה הוא 2.6% ממכירות הרכב בשנת 2019.

בישראל נמכרו בשנת 2019 רק כ-650 מכוניות חשמליות שהן כ-0.25% משוק הרכב אבל הכתובת רשומה על הקיר – זה הכיוון וכדאי ללמוד להתנהג ולנהוג עם רכב חשמלי כי זה דורש מעט שינוי בהרגלי הצריכה ותכנון הנסיעה. הסיבות כמובן הן עלויות השימוש הנמוכות משמעותית והמגמה הירוקה וזיהום האוויר.

עולה חדשה מסין GAC עם דגם GE3

הרכב החשמלי שלנו הפעם מגיע מסין מיצרן פחות מוכר במחוזותינו אבל מותג רכב עם 2.5 מיליון כלי רכב שמתגלגלים משערי מפעליו בסין, כל שנה. הרכב אמנם לא מוגדר כג'יפון או SUV אבל בהחלט יש לו את זה – גבוה, רחב, יושב טוב על הכביש ועם גלגלים "18 בעלי נוכחות.

יצאנו לדרך עם סוללה טעונה 100% ומרחק נסיעה של 309 ק"מ שקטים ולא מזהמי אוויר. שחרור בלם היד נעשה ברגל ומזכיר נשכחות מכלי רכב אמריקאים. תיבת ההילוכים היא בורר הילוכים חשמלי אלגנטי ועדין מסובבים ל-D והרכב פורץ בתאוצה מפתיעה בלי רעשי נהימה שאני רגיל להם ברכב עם מנוע בנזין השואג בתאוצה – מרעיש ומזהם אוויר.

GE3 מתגלה כרכב מהיר שמגיב מהר לכל לחיצה על דוושת התאוצה והמהירות. חיש מהר התקדמנו צפונה לתחנתנו הראשונה.

מעפילים בבטו האוניה בדרכם לא"י. מיצג במחנה המעפילים עתלית (צילום דני בר)

תחנה ראשונה: מחנה המעפילים, עתלית

מחנה המעצר הבריטי נמצא סמוך למחלף עתלית ושנים רבות היה יעד שרציתי לבקר בו וטרם הספיקותי. בעבר היה לי קשר עם המקום כי אבי, גדליה בר ז"ל היה מעפיל צעיר ומסתבר שאפילו היה כלוא לזמן מה במקום בשנת 1941 (על כך בהמשך).

מחנה המעצר של המעפילים הוא אתר מורשת לאומי להנצחת מפעל ההעפלה לא"י לפני קום המדינה. התברר לנו שהמרחב הגדול של המחנה הכיל בין השנים 1940-1948 כ- 100 צריפי מגורים ומשרדים שמהם נותרו רק 3 צריפים משוחזרים, ובשיאו הכיל המחנה 4,000 עצורים שעלו לפלסטינה-א"י בניגוד להנחיות והצווים של המנדט הבריטי.

המחנה היה מופרד לאזור של נשים וילדים ולאזור לגברים כאשר חצץ בין שני האזורים, שביל בו איה ניתן לטייל ולהיפגש באישור השומרים הבריטים. במחנה שהו גם עולים חוקיים שהיו מצוידים בסֶרטִיפִיקָט – אישור הגירה לפלסטינה-א"י, והועברו לתקופת בידוד של 10-14 ימים לאחר שעברו חיטוי ב-DDT שנעשה לכול השוהים עם הגעתם. מבנה החיטוי הוא המבנה המקורי היחיד שקיים במחנה. אבי, שהגיע עם סרטיפיקט, שהה במחנה את הימים הראשונים בארץ, ומכאן עבר למעגן ולפעילות בפלמ"ח (אבל זה כבר סיפור אחר).

מעפילים באוניות, מטוסים או ברגל

מטוס קרטיס 46-C ששימש במבצע מייקלברג 1947 (דני בר)

במוזיאון ערכנו סיור מאלף בו ביקרנו באנייה שהפכה למיצג מולטימדיה המספר על תלאות המעפילים בים. בנוסף הובא לאחרונה מטוס קרטיס 46-C שהוא דגם זהה למטוס שהביא מעפילים באוגוסט 1947 במבצע מייקלברג בו בוצעו 3 טיסות שנחתו סמוך ליבנאל: 2 טיסות שהביאו 100 מעפילים מבגדד, עירק וטיסה אחת שהביאה מעפילים מנפולי, איטליה. בתום שיפוץ יהפוך המטוס למיצג על פעולות העפלה אלה.

מרכז המידע בנתיבי העפלה

מרכז המידע והמחקר למורשת ההעפלה, בעתלית, מתעד את סיפורם האישי של כל מעפילה ומעפיל, בין שהגיעו ביבשה, בים או באוויר, בין שנכלאו במעצר באחד ממחנות המעפילים ובין שלא נתפסו. טווח הזמן המתועד הינו כל שנות המנדט הבריטי, החל בשנות העשרים של המאה העשרים ועד לקום המדינה. לעיתים גולש תיעוד המעפילים לאלה שיצאו ממדינותיהם באופן בלתי חוקי אך הגיעו כבר עם קום המדינה ולאחריו.
פנינו למרכז המידע לבדוק מה נמצא במרכז המידע, לגבי אבי, שבימים אלה שמו היה אוטו ברגר ולימים, בהנחיית בן גוריון, עברת את שמו לבר. מצאנו מידע רב שבתיאום עם הרכזת במקום, השלמתי לאחר מכן, בדוא"ל, תמונות ומידע נוסף על אבי המעפיל שהגיע לפני כמעט 80 שנים חסר כל, לא"י. פרטים בדוא"ל… ובטל': 04-9542218
כתובת Waze: מחנה המעפילים, עתלית. פרטים באתר…

נוחות הנסיעה

הישיבה ב- GE3 היא גבוה ונותנת תחושה של SUV בעל נוכחות כביש ושדה ראיה מצוין לנהג כמו גם לנוסעים. מערכת המולטימדיה המובנית כוללת גם מערכת ניווט Waze וגם מצלמות היקפיות שניתן להשתמש בהן גם בנסיעה רגילה ולא רק לאחור וכולל צילום לצד. הרכב תוכנן עם הרבה תאי אחסון – שניים בדלתות, תא כפפות, תא כולל משטח טעינה לסלולרי, תא גדול במשענת היד ועוד – פינוק שאני חושב הכרחי לכל מי שמשתמש ברכב בסופ"ש משפחתי.

הגישה למושבים מאחור נוחה כולל גישה נוחה לילדים שבמושב בטיחות ובעיקר למבוגרים גדולים שרוצים להיכנס ולצאת מאחור. לנוסעים מאחור יש פתחי מיזוג, שקע USB לטעינה, משענת יד עם מחזיקי כוסות, ידיות אחיזה בתקרה ותאורה נפרדת, תאים מפוצלים בגב המושבים וגם חלונות גדולים שמכניסים הרבה אור ותורמים לתחושת המרחב ומאפשרים לראות היטב את הנוף.

האבזור של ה- GAC כולל כניסה והנעה ללא מפתח, מושבי עור עם חימום וכוונון חשמלי לנהג, בקרת אקלים עם פתחים לנוסעים מאחור, חלון שמש נפתח חשמלית, תאורת לד מלאה, חיישני חניה אחוריים ומצלמות היקפיות, חיישני גשם ותאורה, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold למניעת גלישה לא רצונית, מראה נגד סנוור, מראות צד מתקפלות חשמלית, משטח טעינה אלחוטי וחישוקי "18.

תחנה שנייה: מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד

בלב כפר האמנים עין הוד, נמצא מוזיאון ינקו דאדא שהיה אחד מיוזמי ומקימי הכפר, על חורבות הכפר הערבי עין חוד. ביקשנו לבקר במוזיאון לאחר תקופת התמודדות לא פשוטה של ימי הקורונה. שמענו על הריקנות והסגירה של שבועות רבים בהם התטרכו במוזיאון לחשוב על פתרונות יצירתיים איך לחשוף את עולם האמנות תחת מגבלות התו הסגול. המוזיאון התחיל עם פעילויות מוגבלות והרשמה מראש בשבועות של סוף החופש הגדול אבל כעת שוב יאלצו לסגור. שמענו על ה"מעבדאדא" שהיא סוג של פעילות אומנותית בה כל מבקר מוזמן להיכנס לנעליו של אמן דאדא תוך כדי יצירה. עקב הנסיבות של ימי הקורונה חובה להתעדכן על הנעשה ושעות הפתיחה באתר…

החלטנו לבחון את ה-GE3 גם בדרך המאתגרת מעט העולה במתלול רציני לכפר עין חוד عين حوض שאותו הקימו בני משפחת אבו אל-היג'א שרצו לחזור לעין הוד אחרי שנמלטו מהכפר במלחמת העצמאות. הכפר היה בלתי מוכר וללא תשתיות עד שחובר לחשמל רק בשנת 2006. בכפר יש גם שתי מסעדות שהבטחנו לעצמנו לחזור אליהן בעתיד.

טעינה

 
- פרסומת -

 

הדרך מעין הוד לעין חוד היא הררית עם עליות וירידות מקסימות ובעלות שיפוע חזק. פעלתי את מנגנון הבלימה רגנרטיבית iPedal שטוען את הסוללה של ה-GE3 בירידות והתוצאה היא ירידה מאד מרוסנת (לא מומלץ אם יש רכב מאחור) שחוסכת שימוש בבלמים ובנוסף, מחוג הטעינה של המצבר מורה על טעינה בשיאה וגם שעון המרחק הנותר במצבר, לא מתקדם ואפילו המרחק עולה ככל שהירידה מתארכת.

כמובן שאין הכוונה לנסועה כך לאורך זמן אבל כשיש מספר ק"מ רב של ירידות כמו ירידה לכיוון ים המלח או בחזרה מעין חוד לכביש 4 בהחלט הרווחנו טווח נסיעה נוסף של כ-10 ק"מ.

ה-GE3 החשמלי מצויד המנוע חשמלי מרכזי המספק 177 כו"ס והנעה קדמית. הכוח זמין מיידית (ככה זה עם חשמלי) ולמרות המשקל הכבד יחסית: 1650 ק"ג ללא נוסעים ומטען, הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש במהירות ועוצמה (8.6 שניות עפ"י נתוני יצרן) אבל כמובן על חשבון צריכה מוגברת של המצבר וירידה בטווח הנסיעה.

הרכב מצויד בסוללה בעלת קיבולת 54.75 קווט"ש שזמן הטעינה המלא שלה הוא כ-8 שעות בעמדת טעינה יעודית שלשמחתי, בכפר סבא עירי, יש עשרות כאלה ויש גם זוג עמדות בבית הספר ברחוב ליד ביתי. כמובן שכל רוכש רכב חשמלי דואג להתקין עמדת טעינה מתאימה בביתו ו/או במקום העבודה.

יקב אמפורה (צילום דני בר)

תחנה שלישית: יקב אמפורה, כרם מהר"ל

התחנה הקולינרית שלנו היא יקב אמפורה Amphora שהוא יקב עם יינות משובחים שמייצר כ-100,000 בקבוקי יין בשנה עליהם אני כותב כל השנה כבר שנים רבות, כי יש לי נקודה חמה בלב לאמפורה ולכרם מהר"ל, שם התחיל הפרק הראשון של חיי ושם אף חתכו לי מבלי לשאול לדעתי. תמיד בבואי לכרם מהר"ל אני נזכר בחופשות הקיץ של ילדותי עת הייתי מבלה כל שנה כשבוע אצל משפחת כ"ץ בכרם מהר"ל ועובד בשדות התירס, אספסת, ברפת ובלול ונהנה מכל רגע של עבודת האדמה והחופש.

יקב אמפורה נמצא בעמק שהוא טוסקנה – חורש ים תיכוני עם בריזה הישר מהים ובית אבן מוקף הרבה ירוק של חורש, גבעות וגם כרמים. צמוד ליקב נמצא מרכז מבקרים שחלקו סגור אבל הכי כיף לטעמי זו החצר המקיפה את מבנה היקב, עם סוכת צל שחלקה מגפנים.

מחנים את החשמלית בחניון הרחב ידיים שע"י בית הבד של חוות מקורה, ונכנסים לשביל יפהפה, החוצה את בוסתן תם (אפשר לשמוע את סיפור הבוסתן בעמדת הסברה בכניסה לשביל). הצעידה הקצרה בין עצי זית וגפנים מובילה לנקודה בה מתגלה מבנה האבן היפה של היקב. בחרנו פינה מוצלת בסוכת הגפנים כשהבריזה המערבית מצננת את חום היום. התחלנו עם יין לבן וצונן וחיש מהר הוגשה פלטת גבינות עמוסה כל טוב של גבינות, לחם חם וטרי, שמן זית וזיתים של בית הבד מקורה, מטבלים ועוד פירות מרעננים לגיוון. מהמשך הוצעו עוד 3 יינות לטעימה כשכל מזיגה כוללת גם הסבר על היין שבהחלט מוסיף לחוויה.

אין ספק שביקור זוגי או משפחתי או בחבורה, ביקב אמפורה הוא חוויה של חו"ל ממש כאן בארץ – מומלץ ביותר. יקב אמפורה, כרם מהר"ל. כתובת Waze: יקב אמפורה. פרטים והזמנות באתר… ובטל': 04-9840702.

טעינה חשמלית EVEdge

חזרנו לכפר סבא בעת ערב וכאן ההבדל שחייבים לדעת בין רכב חשמלי לבין היברידי ורגיל המונע ע"י מנוע בעירה פנימית – חייבים לתכנן. על כן חייבים להטעין הרכב לנסיעה הבאה.

רחוב אחד ליד ביתי יש עמדת טעינה זוגית של EVEdge. השארתי הרכב מחובר בכבל טעינה של הרכב, כאשר טעינה מלאה מתבצעת תוך 8 שעות. מחיר טעינת סוללה מלאה של 55 קוט"ש במחיר חשמל ביתי של כ- 60 אגורות לקוט"ש הוא כ-30 שקלים לטווח נסיעה של 300 ק"מ לעומת מיכל דלק לנסיעה של 300 ק"מ שיעלה פי 4-5 יותר יקר.

יש לדעת, הטיפולים ברכב בעל מנוע חשמלי הם בתדירות נמוכה הרבה יותר ורבים מהמכלולים שמתבלים ברכב רגיל, כלל לא נמצאים ברכב עם מנוע חשמלי – אין תיבת הילוכים, אין רדיאטור, אין מנוע בעירה פנימית על כל מכלוליו המתבלים ודורשים טיפול כל 10-20 אלף ק"מ. גם מערכת הבלמים של רכב חשמלי מתבלה בקצב נמוך בהרבה מקצב ההתבלות של בלמים ברכב רגיל, כי הרבה מהבלימה נעשית ע"י המנוע עם הורדת הרגל מדוושת התאוצה.

תחנה רביעית: שביל השרון

שדירת עצי הגרוילאה ברחוב חנקין, קדימה (צילום דני בר)

בחרנו לבקר בכמה פינות חמד של טבע והיסטוריה, שנמצאים על נתיב שביל השרון החדש שמתחיל בשפך נחל אלכסנדר ועובר מזרחה ודרומה עד נחל הירקון ליד הוד השרון.

הפעם בחרנו ביער קדימה ושמורת האלונים הסמוכה אליו שגם בימי קיץ חמים אלה היו בו משפחות לפיקניק והתאווררות טבע.

נסענו לגלות את שדירת עצי הגרוילאה Grevillea ברחוב חנקין, קדימה. לא רחוב משם מצאנו את שרידי מגדל השמירה שברחוב אדום בקדימה, בית מונד ווילה זיו בתל מונד (כן יש קשר לשמות) ועוד. סיימנו בתל שבח שבמושב תנובות עם שלל עצי פירות הארץ הטיבעיים – פינת חמד נחבאת אל הכלים. עוד על השביל ו-30 תחנות הטבע וההיסטוריה שלאורכו תוכלו לקרוא בסקירה המפורטת על שביל השרון…

תחנה חמישית: גן לאומי בית גוברין

גן לאומי בית גוברין הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו UNESCO והוא פארק מקסים ומיוחד אבל הפעם באנו לכבוד תערוכת אמנות חדשה שנפתחה בתוך חלל מערת הגלריה בין מערות הפעמון באתר. במקום מוצגת תערוכת צורות אנוש Human Forms של האמן איוו ביזיניאנו Ivo Besignano המשלבת מסכים המשובצים בחלל הטבעי של המערה עליהם מוקרנות עבודות המולטימדיה של האמן וביניהם מוצבים פסלי עץ של דמויות של בני אדם מזמן ומקום אחר. התערוכה פתוחה בשעות הערב הצוננות כי אפשר ליהנות מהעבודות רק החשכה. כתובת Waze: גן לאומי בית גוברין. פרטים באתר…

סיכומו של דבר

עמדת טעינת רכב חשמלי של EV Edge בכפר סבא (צילום דני בר)

רכב חשמלי זה של יצרנית הרכב הסינית GAC הוא דגם מפתיעה לטובה. אבל כמה הערות לשיפור:

  • רמת אבזור בטיחותי, הניתנת על האבזור המגיע מקו הייצור מאד נמוכה ולא ראויה. אמנם יש 6 כריות אוויר והתוספת שדרוג שנעשה עם מערכת בטיחות MobilEye שהורכבה בישראל, בהחלט משפר משמעותית את הבטיחות (התראה על סטייה מנתיב, התראה על מרחק מלפנים, זיהוי הולכי רגל וזיהוי דו-גלגלי).
  • הוספת יכולת לטעינה מהירה, כי לא תמיד נהג ישראלי ממוצע, ידע להיות מתוכנן כל יום לטווחי הנסיעה שהוא עתיד לנסוע. מה אם הנהג גר בנהריה ורוצה להגיע לאילת?

תא המטען המרווח עם 370 ליטר ופתח דלת אחרוית רחב הוא בהחלט יתרון למשפחה הישראלית הממוצעת, לנסיעה יומיומית וגם לסופ"ש. בקיפול המושבים האחוריים נקבל חלל מטען של 1400 ליטר. שאפו.

מחיר GAC דגם GE3 הוא: 139,000 שקלים.

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך: