לקברניט המטוס או האנייה יש סמכות חוקית להרחיק נוסעים המפרים את חוקי חברות התעופה או השייט ||| זוכרים את טיסת השוקולד של ישראייר? כאן הקברניט היה סלחן ורחמן אבל לא כך המצב ברוב חברות התעופה בעולם ||| מה מקור הסמכות של קברניט באונייה ושל קברניט במטוס שיכול להיות במקרים מסוימים לא נעים לנוסעים סוררים ||| כל הפרטים של עשה ואל תעשה בטיסה או שיט בהמשך…
מקור הסמכות של קברניט Captain
משחר ההיסטוריה, בעלי אוניות העניקו לקברניט תפקיד מרכזי ומשמעותי, כי בים לא ניתן לפנות לסמכות גבוהה יותר. לכן, קברניט / קפטן קיבל סמכות בלתי מוגבלת לניהול הספינה והצוות. בהמשך, חוקי הים כגון אמנת הבטיחות ביםSOLAR – קיצור שלSafety of Life at Sea שתוקנה לאחר תביעת הספינה טיטאניק מקנים לקברניט אחריות מוחלטת על הספינה. לפי דיני הספנות, הקברניט נחשב לעיתים כ"שליח המדינה" באשר לניהול עניינים משפטיים או מנהליים בספינה מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינתו, ובראש ובראשונה הוא אחראי לבטיחות הנוסעים והצוות. יש לדעת, שבכל אנייה יש תא, שבעת הצורך הופך לתא כליאה ובמפתח יהיה באחריות ובסמכות קברניט האנייה או מי שהוסמך על ידי קברניט האנייה.
עם התפתחות עולם התעופה, אומצו כללי הים וכך נתנה סמכות דומה גם לכוחו של קברניט במטוס. חוקי התעופה כגון אמנת שיקגו The Convention on International Civil Aviation)) משנת 1944 קובעים שקברניט המטוס הוא מפקד ראשי של כל מטוס ואחראי לניהולו ולבטיחותו. בתפקידו, קיבל קברניט כל מטוס, סמכות דומה לזו של שופט, והוא יכול לקבל החלטות כולל שימוש בכוח במקרים מסוימים.
אחריות וסמכות
הן באונייה והן במטוס, המצב מחייב מנהיגות וסמכות ברורה אחת. הקברניט הוא הסמכות העליונה בזמן הפעילות, ומחזיק באחריות הכוללת. בשני התפקידים, מקור הסמכות של הקברניט מעוגן בחוקים בינלאומיים ובמדיניות לאומית של תחום התחבורה.
במקרים קיצוניים, לקברניט של מטוס או אונייה יש סמכות להחליט על הורדת נוסע או כליאת הנוסע עד הנחיתה או הגעה לנמל השייט או נמל התעופה. העדיפות הראשונה בהחלטת הקברניט היא שמירה על בטיחות הנוסעים, הצוות או כלי התחבורה, ובמקרים של הפרת כללים או תקנות, נכנסת סמכותו הבלעדית ועליונה, של הקברניט לפעולה והחלטה.
הורדת נוסע ממטוס או כליאת נוסע באנייה
בכל מקרה של סיכון בטיחותי, במטוס או באנייה, על הקברניט לקבל החלטה. המקרים המוכרים הם התנהגות אלימה או מאיימת כלפי צוות המטוס או נוסעים אחרים, התנהגות שעלולה להפריע לתפעול התקין של הטיסה או לעורר מהומה, סירוב לציית להוראות הקברניט או צוות האוויר (כגון חגירת חגורת בטיחות, שמירה על מכשירים במצב טיסה) ועוד.
לאחרונה דווח, על טיסה 1915 של אמריקן איירליינס AA שהמריאה משדה התעופה Milwaukee General Mitchellמליווקי ויסקונסין MKE לשדה התעופה DFW דאלאס-פורט וורת' Dallas/Fort Worth International Airport ואחד הנוסעים התפרע וניסה לפתוח את דלת המטוס בעת הטיסה ובכך כמובן סיכן את המטוס, הנוסעים והצוות. בהנחיית הקפטן הנוסע נקשר עד לנחיתה, שם נעצר ע"י המשטרה והוא צפוי להישפט ולתת את הדין.
בארה"ב, סוכנות הטיס הפדרלית מגדירה נוסעים סורריםUnruly Passengers ככאלה שיועמדו לדין פלילי פדרלי וצפויים לקנסות כבדים ואף שלילת האפשרות לטוס במרחב באווירי של ארה"ב. רק בשנת 2024 דווחו בארה"ב 1,240 מקרים של נוסעים סוררים בחברות תעופה אמריקאיות.
מצב רפואי שמחייב אישור הקברניט
במקרה שנוסע שרוי במצב בריאותי שעלול להחמיר במהלך הטיסה, ולסכן את הנוסע עצמו או לגרום לעיכוב נחיתה או צורך לנחות בשדה תעופה קרוב ואחר, במקרה חירום רפואי. לפני מספר שנים, בטיול שהדרכתי באירלנד, בדרכנו לשדה התעופה, אחד הנוסעים נפל ונקע את הקרסול. לבקשתו המשכנו לשדה התעופה כי הוא העדיף להיות מטופל בארץ ולא להישאר בדבלין לטיפול. עקב מצבו, היה צריך לנוע בכיסא גלגלים ועל כן בעת הצ'ק אין נמסר מה שקרה. קברניט המטוס ירד מהמטוס והגיע להתרשם ממצבו של הנוסע לפני שאישר שהוא יוכל לטוס איתנו חזרה לארץ.
הופעה שאינה עומדת בקוד הלבוש של המדינה או חברת התעופה
בכל מדינה ובכל חברת תעופה יש כללי לבוש מותר ואסור. האם יחפן (כן, יש כאלה שהולכים יחפים 24/7 בכל תנאי מזג אוויר או סביבה, מתוך אידיאולוגיה) יוכל לטוס בכל חברת תעופה ולנחות בכל שדה תעופה? האם מותר להסתובב יחפים במטוס?
בנוסף, גם אם אתם טסים ליעד שבו מזג אוויר חם, אולי זה יהיה מפתה לנעול סנדלים במטוס, אבל אולי כדאי שתחשבו פעמיים על ההחלטה הזו. ככול הנראה השטיח מתחת למושב שלפניכם, כבר לא נקי כל כך ופחות נעים לכפות הרגליים שלכם. כמו כן, מומלץ תמיד לנעול נעליים בשירותי המטוס, כי לידיעתכם, על רצפת תא השירותים שלרוב רטובה, זה לא תמיד מים (משאיר לדמיון העשיר שלכם להבין מה זו הרטיבות על הרצפה).
האם צעירה שתלך עם חולצת בטן ומכנסונים שמכסות טפח ומגלות טפחיים, תוכל לטוס בכל חברת תעופה ובכל מדינה?
מסתבר שמה שטוב לטיסה לאילת לא יהיה טוב להודו, ונוסעת חשופה מידי תאלץ לרדת מהמטוס, על כל המשתמע מכך.
שכרות, אלימות והטרדות
בקרוזים רבים שהדרכתי בהם, היו חלק מאנשי האבטחה של האנייה, ישראלים או אפילו חברה ישראלית היתה המאבטחת, כך ויצא לי מספר פעמים לשבת לארוחה עם אחד מאנשי האבטחה ולשמוע סיפורים ומקרים שקרו להם באנייה.
הסיפור הכי משמעותי בעייני הוא על נוסע בריטי שכל לילה נהג לשתות הרבה (תודות לחבילת שתיית אלכוהול בלתי מוגבלת שרכש) ולאחר שבערב השני לשכרות בהפלגה, הוזהר שלא יוכל להמשיך כך בהתנהגותו, בערב הבא, בהנחיית הקברניט, נלקח הבחור השתוי, לאחר כבוד לתא המעצר שבתחתית האנייה, ושם בילה את הלילה עד שהספינה הגיע לנמל. שם הנוסע על הכבודה שלו הורד אחר כבוד מהאונייה, והוא גם לא יוכל יותר לעולם להפליג באוניות חברת השיט הזו.
במקרים קיצוניים יותר, יועבר הנוסע לידי המשטרה המקומית בנמל או נמל התעופה, ואף להיות מועמד לדין כמו במקרה המתואר בסרטון מעלה.
קוד לבוש Dress Code
חברת התעופה הוואיאן איירליינס Hawaiian Airlines היא אחת הבודדות שאכן מפרסמת קוד לבוש, וכותבת במפורש שהיא אוסרת באופן ספציפי על לבוש בגד ים (גם יבש) בעת העלייה למטוס ובמהלך הטיסה.
רוב חברות התעופה ושייט שומרות לעצמן את הזכות לסרב להעלות נוסעים ונוסעות שלובשים ביגוד פוגעני. בתקנות הכתובות, אם יש כאלה, הביטוי הוא מעורפל בכוונה, אבל הכוונה לבוש בו יש כיתוב פוגעני כמו נאצה, אנטישמיות, הומופוביות ואפילו טקסט זימה כללי. אם חברת התעופה או חברת הספנות סבורה שהכיתוב על הבגד שלכם פוגעני, ייתכן שתתבקשו להחליף את הבגד, ואם תסרבו, אתם עלולים להיות מורדים מהטיסה שלכם או מהאנייה.
נִיחוֹחַ
ריחות מתפשטים למרחקים כשאתם בחלל סגור כמו תא מטוס, והריח האהוב עליכם או הריח שאתם לא סובלים, עשוי להשתלט על חלל המטוס. יש נוסעים שמדיפים ריח גוף שעלול להיות בלתי ניסבל ליושבים לצידם. לרוב, פשוט יש להיעזר בסבלנות ולהיות אדיבים כלפי הנוסעים האלה. כך גם לריחות בושם חזקים שלעיתים יכולים להיות בלתי נסבלים לאחרים.
יוצא מן הכלל הוא ריח פרי הדוריאן Durian שטעמו מתוק ונהדר, אבל ריחו בלתי נסבל עד כדי שאסור להעלות אותו על מטוס או אונייה.
התנהגות פוגענית במטוס
לעיתים נוסעים משתמשים בחלקי המושב כמשענת לרגליים או אפילו דופן המטוס לדעתם יכול לשמש כהדום הרגליים הפרטי שלך. הם לא נמצאים שם כדי שתשימו את הרגליים החשופות והריחניות שלכם עליהם. במקרים קיצוניים הדבר עלול לגרום להתערבות צוות המטוס ואף להחלטת הקברניט להוריד הנוסע מהמטוס.
ראו גם מקרה בו נוסע התיישב במקום לא שלו בכוונה ואלימות והתוצאה מבחינתו היתה קשה.
נוסע סורר ורשימה שחורה
אם אתם תוהים מה קורה לנוסע או נוסעת סוררים אז דעו לכם שפרטי הנוסעים הסוררים עלולים להצטרף לרשימה השחורה של אסורים לטיסה בחברת התעופה או במקרים קיצוניים, של רשות התעופה האזרחית FAA. רשימת הסיבות שעלולות לגרום לרשויות או חברות התעופה לצרף נוסעים לרשימה השחורה:
- נוסע.ת אלים או פוגעני
- הטרדה מילולית של צוות או נוסעים אחרים
- להגיע לטיסה שיכור או תחת השפעת סמים
- לבישת בגדים לא הולמים או פוגעניים
- להגיע יחף
- סירוב להזדהות או לעבור בדיקות ביטחוניות
- אי מילוי הוראות הצוות
- עישון
- סירוב לשבת במושב שלכם חגורים בחגורת הבטיחות בעת שהקברניט מורה על כך
- נראה כחולה נפש או פגוע נפשית
- אישה בהריון ללא אישור רפואי
- חששות בריאותיים שעלולים לדרוש טיפול רפואי במהלך הטיסה
- דיבור בטלפון לאחר שצוות המטוס הודיע לנתק מכשירים אלקטרוניים
)
סיכום
כל נוסע או נוסעת חייבים להתאים עצמם לכללי ההתנהגות הכמעט אוניברסליים, על מנת שיעברו בשלום ובכיף, כל טיסה או שייט.
סעו לשלום ושלא יגמרו הדרכים