כל מה שרצית לדעת על קרוז Cruise ושיט מפנק

החלטתם לצאת לשיט מפנק על אניית פאר ||| מה לבחור? מסלול שיט או אונייה ספציפית? חברת שיט או סגנון השיט ||| מדריך לכל תייר ישראלי שכבר נשבע בתיירות השיט ובעיקר לאילו שעדיין לא מכירים סגנון הטיול הזה ||| איך להתנהל לפני ובזמן השיט ||| מה עושים על האונייה ובחוף ||| כל מה שחשוב שתדעו בהמשך…

MSC SEAVIEW (צילום דני בר)

קרוז Cruise זה החופש הבא

ענף טיולי השיט זוכה לעדנה בעשור האחרון והעתיד נראה יותר ורוד לעוסקים בענף השיט, המעסיק כבר היום יותר מ- 1.1 מיליון עובדים, עפ"י נתוני ארגון CLIA – Cruise Lines International Association.

בשנת 2016 היו כ-25 מיליון נוסעים באוניות השיט כאשר יותר ממחציתם אמריקאים (13.5 מיליון אמריקאים), 1.8 מיליון משייטים ממוצא גרמני וכך גם בריטים (1.78 מיליון בריטים). שאר מדינות האיחוד האירופאי היו 4.6 מיליון מטיילי קרוז. מישראל היו באותה שנה כ- 60,000 משייטים.

בשנת 2018 היו כבר יותר מ- 28 מיליון נוסעים והשנה מעריכים ב- CLIA שמספר הנוסעים יעבור את ה-30 מיליון תודות להשקת מספר אוניות ענק של יותר מ-4,000 נוסעים בכל אחת מהן. התפלגות יעי השיט היא כ- 35% מהשטים הם בקריביים. ראוי לציין שעשירי סין מגלים את תחום הנופש הזה וכבר יותר מ- 2 מיליון סינים שטו בספינות התענוגות בשנת 2018.

רשימת סיורי חוף ומחירם בקרוז של חברת P&O (צילום דני בר)

מתי להזמין ומה להזמין

תודות לגידול המואץ בענף השיוטים בעולם, הביקוש משיג את ההיצע ורוב השיוטים מלאים עד אפס מקום חודשים מראש ועל כן יש משמעות למועד החיפוש וההזמנה. במידה ואתם רוצים להזמין את השיט לבד כנוסע המוגדר FIT – Freely Independent Travelerיהיה עליכם לארגן את שאר מרכיבי הטיול אח"כ (טיסה, מלונות, העברות) עליכם לדעת שלו"ז פרסום הטיסות שונה בתכלית מזמן פרסום הלו"ז של השיוטים והתיאום בזמינות טיסה לברצלונה במועד שתזמינו השיט הוא לא בטוח אפשרי. שיט תוכלו להזמין לקיץ הבא כבר השנה ואילו טיסות עוד אי אפשר (למעט מעט טיסות סדירות יקרות).

אפשרות קלה שתופסת תאוצה במחוזותינו הוא שיט מאורגן, שבו הטיסה, העברות, השיט וסיורי החוף הם חבילה אחת ואפילו יש ליווי של מדריך ישראלי לאורך כל הטיול. לדעתי זה המוצר העדיף עכב המורכבות. דוגמא: באחד השיוטים שערכתי היתה תקלה ועיכוב בחזרה לנמל הבית ונוצר מצב בו כמעט והיה איחור של ההגעה לטיסה הביתה. כמובן שכל הנוסעים היו מוגנים ובטוחים שכל הסידורים לכשנגיע יהיו לטובתם אבל מאות רבות של נוסעים על האונייה היו בלחץ ובטלפונים על מנת לשנות טיסות ולדאוג לשינויי ההעברה שלהם מהאונייה לשדה התעופה. סגנון שיט אחר הוא Freestyle Cruising שהוא פשוט וזול יותר, עם גמישות בבחירת זמני הארוחות, מקומות ישיבה לא קבועים, ומקומות לא מסומנים בהצגות ובידור.

החלטתם אם אתם יוצאים בקבוצה מאורגנת או מרכיבים לבד את הטיול, עליכם להמשיך לשלבים הבאים.

איך לבחור את השייט שמתאים לכם

  • יעד: עליכם להחליט תחילה האם לשוט בים התיכון, סביב האיים הבריטיים ואירלנד, נורבגיה, הבאלטיות, אלסקה, הקריביים, המזרח הרחוק או אולי שייט נהרות אינטימי
  • חברת השיט: אחרי שתחליטו לאן לשוט ולכמה ימים תרצו לבלות בארצות הניכר, תמצאו מגוון חברות שמפעילות שיוטים בנתיבים דומים. ההבדלים הם שלכל חברה יש סגנון ודגשים אחרים בשיט. החברות האמריקאיות והבריטיות יהיו יותר מוקפדות ויחייבו גם קוד לבוש לעיתים (על כך בפרק נפרד). תפריט המטבחים יהיה שונה כך שבחברות האיטלקיות יהיה מה שלאיטליה יש להציע לעומת המטבח הבריטי או הצפון אירופאי של חברות גרמניות או בריטיות.
  • בחירת האונייה: יש לכל חברה מגוון אוניות שהשוני הוא בגודל וגם במגוון הפעילויות המוצעות לנופשים בהן. האוניות הגדולות Mega Ships בעלות קיבולת של 4000 נוסעים ויותר הם למעשה אתר נופש פעיל, צף – Resort על המים. אוניות בגודל 2,000 -4,000 נוסעים בדר"כ שמות פחות דגש על משפחות וילדים ויתרונן שהן יכולות להגיע למפרצים ונמלי ים קטנים יותר. באוניות כאלה גם Passenger to Crew Ratio יותר טוב ומכאן השירות יותר אישי. אוניות קטנות יותר יהיו עם יעדים מיוחדים, ערך מוסף אחר ולרוב למבוגרים בלבד. מדד נוסף שיכול לעזור לכם בחירת האונייה הוא Passenger Space Ratio היחס בין שטחי האונייה לבין מספר הנוסעים. ככל שהמספר עולה האונייה מרווחת יותר. 25 זה מספר האמצע הסביר.
  • בחירת התא: בכל הזמנת שיט, יש הבדלים משמעותיים בין התאים השונים. תא השינה נקרא Cabin או Stateroom ולכל קטגוריה יש מחיר שונה בהתאם לגודל, לקומה, תא עם חלון, מרפסת ועוד (בהמשך פרק נפרד לנושא). חשוב לדעת שבמידה ואתם רגישים לתנודות הים יש משמעות לסיפון ולמיקום בקומה. ככל שתהיו יותר גבוהים ויותר קדימה לחרטום, תורגש תנועת האונייה יותר. לרגישים מומלץ במרכז האונייה ובסיפון נמוך. בהמשך פרק על סוגי התאים ומושגים הנוגעים לשהות בתא. אם אתם מספר חברים או משפחה ורוצים חדרים צמודים, דעו שמספרים עוקבים אינם חדרים צמודים.

  • בחירת שייט עם תא מקרי ולא ידוע מראש: אפשרות להמר ולרכוש חבילת שיט Guarantee או Run of ship שזו הזמנת שיט בלי אפשרות לבחור את החדר הספציפי שלכם. הדבר בא לידי ביטוי במחיר זול משמעותית לעומת חדר רגיל אבל תקבלו חדר שלא נמכר מאותה קטגוריה עליה הזמנתם.
  • הזמנות מיוחדות: בכל האוניות מאפשרים לבעלי מוגבלויות להשתתף בשיט ויש לכך אף תאים המותאמים ועוד שירותים ותמיכה. בכל נמל מאפשרים לנכים ולבעלי מוגבלות ואף עגלות נכים וסקוטרים, לרדת בביטחה לחוף אבל יש לכך כמה סייגים. חברות השיט שומרות על % מסויים מנוסעי האונייה שיכולים להיות בעלי מוגבלות על מנת לא לגרום לשאר הנוסעים אי נוחות וגם מטעמי בטחון – הרי בשעת צורך בטיחותי לפנות אונייה, צריך אמצעים מספיקים על מנת לדאוג לנכים ובעלי מוגבלות כזו או אחרת. על כן, מומלץ מאד לבעלי מוגבלות, לבצע הזמנה גם שנה מראש ובכך תבטיחו שתקבלו את החדר המתאים לכם. הזמנות קרוב למועד השיט, בדרך כלל לא יאפשרו אמצעים מיוחדים כמו עגלת נכים, סקוטר או מיקום מותאם לנכים (אלה נמכרים ממש בתחילת ההרשמה).

בדרך לשיט ותחילת השיט

מומלץ מאד להגיע לעיר הנמל של השיט יום לפני השיט וללון בקרבת הנמל. אוניית הקרוז לא תמתין לאף אחד. לא הגעתם, בעיה שלכם. כידוע טיסות מאחרות, יש פקקי תנועה וכל מיני מרעין בישין שעלולים לשבש את דרככם ליום העליה לאונייה. הדרך הבטוחה היא לטוס יום לפני, לקחת מלון בעיר הנמל של העליה לאונייה ולבלות בטיול קטן באיזור. בבוקר יהיה לכם מספיק זמן להגיע רגועים לנמל העליה לפני ה- Departure היציאה להפלגה.

בהגעה לטרמינל העליה לאונייה יש להצמיד למזוודות שאותן אתם תשלחו לתא שלכם, תו עם פרטיכם ומספר התא, אותו תקבלו עם מסמכי השיט שהזמנתם (כמו כרטיס טיסה רק כרטיס הפלגה מפורט יותר).

יש לדעת שאסור להעלות לאונייה משקאות חריפים אבל לרוב לא מקפידים על בקבוק יין אחד או משהו בסדר גודל כזה. בנוסף לא תוכלו לעלות לאונייה עם מכשיר לדרמן Lederman שיוחרם ותקבלו אותו (אם תזכרו) בחזרה לנמל בתום ההפלגה. כמו כן מכשירי ווקי-טוקי אסורים ויזכו להחרמה לכל מהלך השיט.

צ'ק אין

לפני שתיגשו לדלפק הצ'ק אין תמסרו את המזוודה עם התו מזוודה ומספר החדר רשום עליה, לצוותים המיועדים לכך. את המזוודה תראו בדרך כלל קצת לפני היציאה לשיט. במקרה ולא הגיע, גשו לדלפק הקבלה ושם יהיו מזוודות לא מזוהות שככל הנראה המזוודה שלכם תהיה בין המזוודות הבודדות שיהיו שם.

בדלפק הצ'ק אין יצלמו אותכם ותקבלו את Ship Card – שהוא כרטיס מגנטי שמשמש לפתיחת דלת החדר שלכם, לעליה ולירידה מהאונייה וגם הוא אמצעי התשלום היחיד בכל זמן השהייה שלכם באונייה. באונייה אי אפשר לשלם בכסף או בכרטיס אשראי. ישאלו אתכם אם אתם רוצים להטעין הכרטיס בחיוב כרטיס אשראי או במזומן. חלק מהאניות "יגהצו" את כרטיס האשראי ויטעינו את כרטיס האונייה בצ'ק אין. יש אוניות בהן פזורים בכל רחבי האונייה מכשירי ATM בהם תוכלו להטעין את הכרטיס במזומן או בכרטיס אשראי.

הערה: יתכן שבשעת קניית חבילת השיט, קיבלתם מתנה סכום כלשהוא בו מוטען הכרטיס שלכם מראש (לרוב זו הנחה שניתנת אם אתם מספר רב של אנשים). סכום זה נקרא Shipboard Credit או SBC וזה כסף לשימוש ברכישות מוצרים, שתייה או מתנות בהפלגה. אי אפשר לקבל סכום זה או חלקו, חזרה בתום ההפלגה.

לאחר הצ'ק אין תלכו לאונייה. בדר"כ יקבלו את פניכם צלמים שאח"כ תמצאו את התמונות שלכם בחדר. במידה ואתם לא מעוניינים בתמונות, תוכלו להחזיר אותן בדלפק הצילום שבמרכז האונייה. אם לא החזרתם, תחוייבו על עלות התמונה (סכומים גבוהים בדר"כ).

בכניסה גם יהיו דיילים שיציעו לכם חבילות שתייה, אוכל או פינוקים שאינם כלולים במחיר החבילה שקניתם. המגוון גדול ואם אתם בעניין של מסאז'ים או שתייה אלכוהולית אז יש תמיד הצעות שיתאימו לכם. הרי באתם להתפנק וליהנות.

תקשורת

כשמדברים על תקשורת בקרוז יש לחלק את אמצעי התקשורת לשני מועדים. בים ובחוף. בחוף: תקשורת סלולארית תהיה לכם בכל זמן שהותכם בחוף וזאת כמו בכל טיול בחו"ל.

בים: ברגע שהאונייה מתרחקת מהנמל אין יותר קליטה סלולארית וכל חבילות התקשורת שרכשתם לא יהיו רלוונטיות. בים לאוניות החדישות יש תקשורת לויינית. באוניות אלה נמכרת חבילת תקשורת שהיא יקרה אבל מאפשרת להיות בקשר עם העולם. חבילת התקשורת המינימאלית תעלה לכם כ-10 יורו, דולר או ליש"ט ליום ותוכלו להיות בקשר עם העולם החיצון רק בתכתובת ווטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם אבל לא תוכלו לדבר שיחות בווטסאפ. כמובן שיש גם חבילות רחבות יותר אבל מחירן כפול ויותר.

יש חברות שיט שבאוניות שלהן יש אפליקציה (שעדיף להתקינה מבעוד מועד, בבית) שבה תתעדכנו בכל מה שקורה באונייה ובתוכניות הבידור של האונייה ויותר מכך, בחלקן יש אפשרות לתקשורת בקבוצות שתקימו באפליקציה – אמצעי מצוין לזוג או מספר זוגות חברים ששטים יחד ויכולים לתאם נקודות מפגש ועדכונים.

אמצעי התקשורת העיקרי באונייה בין הצוות לנוסעים הוא מסכים הפזורים בשטחים הציבוריים ובעיקר העיתון היומי Patter שתמצאו כל יום ליד דלת התא. שם תדעו פרטים על הנמל אליו תגיעו למחרת, אפשרויות הסיור שהאונייה המציעה, לוח המופעים היומי, הודעות על אירועים מיוחדים כמו ערב קפטן ועוד.

גשר האונייה בולט לניווט מדויק (צילום דני בר)

השעות הראשונות על האונייה

לאחר שתעלו על האונייה מומלץ לגשת לחדר שלכם, להניח את החפצים שהבאתם איתכם, בחדר ולצאת לסיור היכרות של האונייה. תחילה המסדרונות הארוכים יבלבלו ויותר מכך, תמצאו שבצד אחד יש את כל החדרים עם המספרים הזוגיים ובצד השני החדרים עם המספרים האי-זוגיים. תתחילו מהצד הנכון ותגיעו לחדר. תוכלו להיעזר בתוכנית של האונייה שיש ליד כל איזור מעליות ויש גם תכנית מודפסת לחלוקה ע"י שולחן הקבלה. כמובן אפשר ללמוד את מפת האונייה באתר האינטרנט של חברת השייט, שם תמצאו אזור לכל אונייה וגם את מפת האונייה. מהחדר תצאו לאזור המעליות והמדרגות הקרוב לחדרכם וצאו לסיור. שלבו בסיור את חדר האוכל בופה, לארוחת צוהריים וטעימות מהתפריט – חכו….לא לאכול הכל. יהיה לכם הרבה מכל מה שיש בבופה, 20 שעות כל יום. לאחר האוכל יהיו 2 דברים חשובים:

Drill – תרגיל בטיחות והצלה

Sailaway Party – מסיבה בד"כ על הסיפון באוויר הפתוח. מסיבת פרידה מהחוף

Drill תרגיל בטיחות והצלה

תרגיל בטיחות והצלה הוא חובה על כל נוסע עוד לפני היציאה להפלגה. מועד התרגיל יוכרז במערכת הכריזה בכל רחבי האונייה כולל בחדריכם ללא התחשבות בשעות המנוחה שתכננתם. עם הישמע האות הקולני (והמעצבן) של קיום התרגיל, תצאו למסדרון ולכיוון המדרגות ותופנו ע"י איש צוות לאזור הכינוס שלכם שמסומן על כרטיס הנוסע שלכם. אין צורך לקחת את חגורת ההצלה שתמצאו בחדר. חובה להצטייד כל נוסע עם כרטיס הנוסע על מנת שבתום התרגיל, יסרקו את הכרטיס וכך ידעו שהשתתפתם בתרגיל. מי שיעדר מהתרגיל או שכרטיסו לא יעבור את הסורק, יאלץ לעבור תרגול חוזר למחרת. זו חובת הקברניט שכל נוסע יעבור את התרגול.

בתרגיל תשמעו על איך להשתמש בחגורת ההצלה במקרה חירום והדבר יודגם כאותו אופן שאתם כבר מכירים בכל טיסה.

הגיינה ובריאות

כשתעלו לסיפון האונייה תמצאו בכל כניסה מתקנים לשטיפת ידיים בנוזל חיטוי ו/או באיש צוות עם מתז שיבקש אתכם ליטול ידיים. באונייה בה יש אלפי אנשים, אחת הבעיות שעלולות לצוץ היא וירוס או חיידק שידביק את כולם. זו אחד הסיוטים שיכולים להיות לכל חברת שיט או קפטן אבל לא פחות מזה, לנוסעי אונייה שמתחוללת בה מחלת מעיים כזו או אחרת. יש לכך סימנים ידועים וקודים בים שמשמשים את אנשי הצוות באונייה:

Code Yellow – התראה על זיהום לא רציני באוכל

Cod Green – התרעה על התחלה של זיהום במזון וקלקולי קיבה

Code Orange – התרעה על שלב מוקדם של התפשטות זיהום או שלשולים חמורים

Code Red – התרעה חמורה ביותר על מחלה מדבקת באונייה. עם הכרזה על קוד אדום, הנוסעים מתבקשים להישאר בחדריהם. כל חדרי האוכל, מסעדות, חנויות, קזינו והבריכות נסגרים. אוכל מוגש לחדרים ע"י אנשי הצוות.

באונייה יש בית חולים עם רופא וצוות שתפקידו לטפל בחולים במהלך השיט, להחליט על פינוי רפואי אם יש צורך וכמובן גם לבדוק באופן שוטף את הניקיון והגיינה במטבחים, חדרי האוכל והשטחים הציבוריים. במקרה חירום רפואי יוכרז במערכת הכריזה Cod Blue שזו התראה לצוות על מקרה חירום רפואי.

מושגי מיקום באונייה

חרטון ספינת נהר בקרוז נהרות (צילום דני בר)

בכל אשר תיפנו בזמן השיט תראו כתובים או תשמעו את מושגי המיקום שהם מונחים בינלאומיים בספנות בכלל ובשיט תענוגות בפרט. להלן מילון מושגי המיקום:

Deck Plan – תשריט הסיפונים והחדרים שממנו תוכלו ללמוד את הדרך הקצרה לכל מקום באונייה

Starboard – צד ימין של האונייה (בכיוון השיט). מסומן גם בצבע ירוק

Port – צד שמאל של האונייה (בכיוון השיט). מסומן גם בצבע אדום

Bow – חרטום האונייה. נקרא גם Fore או Forward. כאן תורגש תנודת האונייה הכי משמעותי

Aft  – ירכתי האונייה. החלק האחורי שניקרא גם Fantail או Stern

AmidShip – החלק האמצעי של האונייה. נקרא גם Midship. אזור שבו תנועת גלי הים מורגשת פחות מכל אזור אחר באונייה

Beam – המקום הרחב ביותר באונייה, ובדרך כלל נמצא באמצע אורך האונייה

Atrium – החלל המרכזי באונייה, כמו לובי במלון, שבו דלפק הקבלה Reception  וגם דלפקי שירות ומכירות נוספים (צילום, סיורי חוף ועוד). לעיתים נקרא גם Centrum

Deck – סיפון, קומה. שימו לב, שבאוניות אמריקאיות לא תמצאו סיפון מס' 13. יש כאלה שמסמנים גם באותיות ושמות את הסיפונים השונים

Galley – המטבח הראשי של האונייה. לפעמים יש סיורים מודרכים בתשלום (בדר"כ ביום ים) במטבחי האונייה

Bridge – גשר הפיקוד משם מנהל הקפטן את האונייה

Lido Deck – סיפון הבריכה והנופש. בדר"כ יש כאן גם בופה מצומצם בשעות הצהריים

Promenade – מסדרון או חלל ארוך שבחלק מהאוניות הוא ה"קניון" של האונייה. יש אוניות שכך נקרא מסלול ההליכה והריצה סביב האונייה

Gangway – מסדרון המגשר בין האונייה למזח או לאולם הנוסעים (כמו שרוול בנמל תעופה)

מושגים חשובים בקרוז

Cruise Card – כרטיס מגנטי שהוא תעודת הזיהוי, מפתח התא וכרטיס האשראי שלכם מרגע העלייה לאונייה ועד סיום השיט. חייב שיהיה עליכם בכל יציאה מהחדר. הכרטיס נושא את שמכם, תמונה, מספר החדר ואזור ההתכנסות בחירום והצלה. לא תוכלו לרדת מהאונייה לחוף או לחזור לאונייה ללא הצגת הכרטיס והעברתו בסורק יעודי לכך. כאמור, הכרטיס משמש לפתיחת דלת החדר ולתשלום עבור שירותים נוספים וקניות על האונייה. באונייה אי אפשר לשלם בכסף או בכרטיס אשראי.

Cruiser – הנוסע השט באוניית קרוז

Departure Port – נמל היציאה להפלגה. נקרא גם Embarkation Port

Departure – יציאה להפלגה או Embarkation עליה חזרה לאונייה. לפני כל ירידה לחוף חובה לדעת את שעת העלייה האחרונה לאונייה שהיא בדר"כ כחצי שעה עד שעה לפני מועד ההפלגה המתוכנן

Sailaway – התחלת ההפלגה. הנוסעים מוזמנים לסיפונים לנפנף לאנשים על המזח או נוסעים באוניות שכנות, ולראות את הנמל והעיר הולכים ומתרחקים

Sailaway Party – מסיבה בערב הראשון של הקרוז, בד"כ על הסיפון באוויר הפתוח

Sea Day – יום ים. הפלגה שמתחילה בערב עם היציאה מנמל העגינה האחרון ומסתיימת 36 שעות אח"כ בבוקר בנמל הביקור הבא

Disembark – ירידה לחוף.

Disembarkation – סיום השיט. ירידה אחרונה מהאונייה לאחר גמר התחשבנות ולקיחת כל החפצים מהחדר

Dock – מזח העגינה אליו נקשרת האונייה. כאשר אין מקום לקשירת האונייה למזח, האונייה תעגון במצב Berth. במצב זה הירידה לחוף תתבצע Tender – ירידה לחוף בסירות במקום שאי אפשר להיצמד למזח. לעיתים משתמשים בכמה סירות הצלה של האונייה על מנת לבצע טנדר

האונייה עוגנת והירידה לחוף בסירת הצלה שמשמשת כטנדר (צילום דני בר)

Ashore – בחוף. ההיפך מ- Onboard – על סיפון האונייה

SBC – ראשי תיבות של Shipboard Credit  והוא סכום כספי שמוטען לכרטיס הנוסע ומשמש לקניות על האונייה. במידה ואתם קבוצת נוסעים שרוכשים יחד תוכלו לקבל מסוכן הנסיעות הנחה בצורת אשראי באונייה. אי אפשר לפדות סכום זה וחובה להשתמש בו באונייה. לעיתים נקרא גם OBC (Onboard Credit)

Purser – מנהל הקבלה שדואג גם לבקשות מיוחדות ולפתרון בעיות הקשורות לחדר או השירות

אוכל קדימה אוכל

מזנון מתוקים מיוחד ביום ים. ככה זה בקרוז (צילום דני בר)

אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר לרבים מנוסעי הקרוז היא האוכל. ברוב האוניות יש ארוחת בוקר משעה 06:30 והמזנון החופשי Buffet נסגר רק אחרי חצות. אוכל עשיר ומגוון אבל רבות מהמנות (בעיקר הפופולאריות) יהיו כל יום. לא מדובר על ארוחות גורמה אבל בהחלט על אוכל ברמה הרבה מעל לממוצע בטיולי חו"ל שלכם.

בנוסף, מקובל לאכול ארוחת ערב, במסעדה יעודית לכך, שם תוכלו להזמין מתוך תפריט שמתחלף כל יום מנה המוגשת ע"י מלצר, בהגשה אסטטית ונעימה.

Assigned seating – לרוב, מקום הישיבה שלכם בשולחן יינתן לכם בצ'ק אין ויהיה רשום על כרטיס הנוסע שלכם לכל אורך השיט. במידה ורוצים לעשות שינוי יש לעשות זאת בעזרת ה- Maître d שהוא רב המלצרים. נקרא גם Dinner Seating.

מאכלי ים בארוחת ערב מוקפדת בקרוז (צילום דני בר)

לכל מסעדה יש 2 משמרות ארוחה. First Seating היא משמרת ראשונה מתחילה בשעה 18:30 לערך (רשום על הכרטיס) והמשמרת השנייה Second seating מתחילה כשעתיים לאחר מכן. יש לשים לב שהשעה המצויינת היא השעה שמתחילה הארוחה וניתן להכנס לחדר האוכל עד 15 לאחר השעה הנקובה. רבים מהישראלים מוותרים על הארוחה בהגשה שמגבילה אתכם בשעות האוכל ובתפריט אבל לדעתי, זו אחר החוויות היותר רגועות ושוות בזמן השיט.

יש אוניות או ארוחות בשעות אחרות שבהן נהוג Open seating כלומר מגיעים למסעדה בשעות בהן היא פתוחה ויושבים במקום הפנוי האפשרי ולא במקום ידוע מראש.

בנוסף, בכל שיט תמצאו כמה מסעדות מיוחדות שהאירוח בהם כרוך בתשלום נוסף ומוגדרות Alternative Restaurant. מסעדות אלה הן עם נושא קולינרי מיוחד כמו דגים ומאכלי ים, בשר איכותי או סגנון מטבח מסוים (יפני, מקסיקני וכו'). נקראת גם Specialty Restaurant.

Formal Night – בכל שיט יהיו לפחות ערב אחד שיוגדר ערב רשמי בו בראש ובראשונה יהיה עליכם להתלבש בקוד לבוש  Dress Code מוגדר ואלגנטי. גברים עם ז'קט ועניבה ונשים בשמלה. יש לציין שיש חברות שמאד מקפידות על כך ולא תוכלו להיכנס למסעדות או בארים לאכול ולשתות ללא ז'קט או שמלה (למעט הבריכה והבופה). לעיתים משתמשים במושג Captain's Table שם היה שולחן שבו הקפטן אוכל יחד עם האורחים (קיים עדיין בספינות נהר ובמחלקות האקסלוסיביות בשיט).

תופעת לווי של שיט נקראת OAS שהם ראשי תיבות ל- Ocean Air Shrinkage שמתייחס לתופעת "התכווצות הבגדים" באוויר האוקיאנוס. הכוונה כמובן לכך שנוסעים משמינים בקרוז בזכות השפע הקולינארי מבוקר עד ליל והבגדים הרגילים כבר לא עולים עליהם. ראו הוזהרתם.

טיפ: רוצים להימנע מ-OAS? אכלו כל ערב במסעדה בהגשה וותרו על הקינוח. רק מנה ראשונה ומנה עיקרית. בהצלחה.

כל מה שרצית לדעת על תאי השינה Cabin

בכל אונייה יש מגוון גדול של סוגי תאי שינה או חדרים. החדרים שונים האחד מהשני במיקום, בגודל וכמובן גם בהימצאות אפשרות לראות נוף מהחלון או המרפסת של החדר. החדרים הפנימיים הם הכי פחות פופולאריים והזולים ביותר נקראיםInside Cabin  או Interior Cabin.

החדרים החיצוניים Outside Cabin יכולים להיות כולם עם Ocean View Cabin

שלעיתים נקראים Cabin Sea View (בקיצור SV) אבל יש שוני רב בין קטגוריה אחת לשנייה. יש חדרים חיצוניים עם Porthole צוהר שזהו חלון עגול שלא ניתן לפתחו אבל אפשר לראות דרכו. בדר"כ נמצא בחדרים חיצוניים בקומה הנמוכה הקרובה לפני המים.

French Balcony זה חלון גדול הפונה לים שדרכו אפשר לראות את הנוף והים וליהנות ממשב הרוח בשעת השיט. זה לא מרפסת.

חדרים עם מרפסת Private Balcony שנקראת גם Veranda יכולים להיות בגודל שונה של מרפסת ובמיקום ע"י סירות ההצלה שיסתירו חלק מהנוף.

Virtual Balcony מרפסת וריטואלית היא קטגוריה פחות מוכרת ובחדר פנימי כזה תלוי על הקיר מסך ענק של 80 אינצ' שעליו מוקרן כל הזמן שידור חי של נוף הים שבחוץ, כולל קולות של איוושת הרוח והגלים. יוצר אשליה של חדר עם מרפסת.

קטגוריה אחרת שיש היא Steerage שהם חדרים בקומות הנמוכות שמתחת לפני המים. בדר"כ שם לנים אנשי הצוות ולא נמכרים לנוסעים רגילים.

Cabin Attendants הם החדרן או החדרנית שדואגים לנקות ולסדר את החדר שלכם לאורך כל היום. נקראים גם Cabin Steward או Steward. מומלץ לתת להם Gratuit כלומר טיפ להבעת תודה. לפעמים תשלום זה נדרש מראש בעת הזמנת הקרוז.

שם האונייה בגדול ומתחתיו נמל הרישום של האונייה (צילום דני בר)

מושגי ים באונייה

Captain קברניט האונייה. המפקד העליון של כלי השיט והחלטות שלו הן הקובעות כל מה שקורה באונייה כולל בעיות משמעת של איש צוות או אפילו נוסע. קורה שנוסע שיכור מורד מהאונייה ואינו יכול לשוב אליה בהוראת הקברניט ואין לנוסע כזה כל יכולת לתבוע או לדרוש פיצוי

Draught  או Draft שוקע האונייה מהחלק העמוק ביותר מתחת פני הים, שנקרא Keel עד לפני הים. מסומן בקווים על דופן האונייה

Fathom מידת עומק המים בים, שווה ל-6 feet שהם כ- 1.83 מטר

Heading כיוון השיט שמסומן במעלות זווית על שושנת הרוחות כאשר 0 זה הצפון, 90 זה מזרח, 180 דרום ו- 270 זה מערב וכך 360 מעלות.

Knot קשר ימי או Nautical Mile שהם יחידת מדידת מהירות בים. כל קשר שווה 1.852 קמ"ש. המהירות הממוצעת של רוב האוניות היא 22 קשרים, שהם כ- 40 קמ"ש

Leeward הצד המוגן מהרוח ומנגד Windward הצד החשוף לרוח (חשוב למעשנים)

Lifeboat סירת הצלה שיכולה להכיל עשרות אנשים ומצויידת במנוע קטן שירחיק אותה מהאונייה בעת מצוקה וציוד חירום והצלה כולל שידור אותות מצוקה

הנתב נפרד לשלום מהאוניה וחוזר לנמל (צילום דני בר)

Pilot נתב שהוא היחידי שמוסמך להשיט האונייה בכניסה ויציאה מנמל או פיורד. עם התקרב האונייה לנמל מגיע סירה שמביאה עימה את הנתב ומרגע שהוא עולה לגשר הפיקוד, הקברניט מפסיק לנהל את הניווט וניהול השיט עד לקשירת האונייה או עגינתה

Pitch תנודות מעלה מטה של האונייה שמורגשות היטב בחרטום האונייה

Registry נמל הרישום של האונייה, רשום מתחת לשם האונייה בירכתיים. אין קשר בין בעלות האונייה למיקום והרישום נעשה בנמלי ים המעניקים הטבות מס או פטור

Roll גלגול מצד לצד. קורה לעיתים נדירות ביותר בים סוער (בדר"כ לא יוצאים לים כזה או עוקפים את אזור הסערה)

בידור, פנאי ועוד

מופע פלמנקו כחלק מתכנית הבידור בקרוז (צילום דני בר)

אוניות הקרוז היום הן כפר נופש או Resort צף על כן חוץ משפע של אוכל וזמן פנוי למנוחה, יוצע לכם מגוון רחב של פעילויות. חלק מהפעילויות כלולות במחיר חבילת השיט וחלק לא.

Excursions – סיור חוף שמארגנת האונייה בעת ההגעה לנמל. הסיורים נוחים, קצרים ותמציתיים, ומנוהלים באנגלית, צרפתית, ספרדית או גרמנית בהתאם למסלול והרכב בתיירים על האונייה. סיור חוף עולה כ-50 עד 100 דולר / אירו / ליש"ט בהתאם לאונייה ולסוג הסיור. בשייט מאורגן, החבילה כוללת ירידה וסיור מאורגן בעברית עם מדריך ישראלי שמלווה אותכם מהאונייה ועד החזרה לאונייה ולרוב גם מדריך מקומי בהתאם לחוקי המדינה בהם תעגנו.

בריכה היא האיזור המרכזי בו מתקיימים כל יום אחה"צ והערב פעילויות בידור, סרטים, הפעלות וכו' שמתאימות למבוגרים. לילדים יש איזור נפרד שבו מתקיימות הפעלות בהתאם לגיל.

מופעים בתחרות בין חברות השיט הפכו המופעים להיות כלי משחק חשוב ואתם הנוסעים המרוויחים העיקריים. בכל אונייה יש בחרטום תיאטרון גדול שמכיל מאות רבות של נוסעים. צוות הבידור של האונייה מציג 4-5 סוגי מופע (לפעמים גם יותר) ובכל ערב 2-3 הופעות כך שאתם צריכים רק להחליט אלו מופעים מעניינים אותכם ומתי ללכת להופעה. יש אוניות בהן תתבקשו להזמין מקום מראש ובכל מקרה, על בסיס מקום פנוי תוכלו להגיע לאולם מספר דקות לפני מועד תחיל המופע ולנסות את מזלכם

Cirque du Soleil על הים (צילום דני בר)

קזינו בכל אונייה קזינו ומכונות מזל. אמצעי התשלום לרכישת ז'יטונים הוא כרטיס הנוסע שלכם וכך גם במידה ותרוויחו יזוכה כרטיס הנוסע

Gratuities או Tip זו סוגיה קשה עם הנוסע הישראלי בין אם הוא ממוצא הולנדי או ממוצא תימני. רוב חברות השיט מודיעות בכל מקום על מתן תשר של 10 דולר / אירו / ליש"ט ליום לנוסע (כלומר לזוג 20). בערב האחרון, כאשר תעשו את ההתחשבנות האחרונה יגבה מכם הסכום הכולל של 140 דולר / אירו / ליש"ט עבור שבוע השיט (או יותר בהתאם למספר ימי השיט). לצערי, ישראלים רבים מתעקשים ודורשים לבטל החיוב ומגיעים לעימות עם צוות דלפק הקבלה, וחבל. האם היה עולה בדעתכם לא להשאיר טיפ במסעדה בסוף הארוחה? בנוסף, במקרה שבו אתם נוסעים בקרוז מאורגן עם מדריך מהארץ, ההמלצה המקובלת היא לתת 5 דולר / אירו / ליש"ט לנוסע ליום. כאמור, התשלום בכל אונייה הוא בהתאם לנמל היציאה העיקרי והאונייה מתנהלת רק בסוג מטבע אחד. עוד על נושא זה תקראו כאן…

ספריה כן, תתפלאו, אבל באוניות רבות יש ספריה שהיא המקום השקט ביותר באונייה עם הרבה ספרים (לא בעברית) ושם תוכלו להחליף ספרים, חוברות מסע ועוד.

תקלות ושינויים

פספסת את ההפלגה ביש מזל, זבש"ך. עליך יהיה למצוא את הדרך להגיע לנמל הבא של האונייה ושם תוכל לעלות חזרה. במקרה כזה מומלץ ליצור קשר מידי עם האונייה במספר הטלפון חירום, הלווייני של האונייה, וינחו אותך מה לעשות.

סערות ותנאי ים קשים כידוע, אין לאף אחד שליטה על מזג האוויר. הים הוא נתון לשינויים ולעיתים יכולים לחול שינויים עקב סערה. ההחלטה הבלעדית והסופית, על שינויים כאלה היא בידי הקברניט. לרוב, השינויים יהיו כך שהחזרה לנמל האחרון בשיט תהיה במועד ואפילו על ידי ויתור על יעד כזה או אחר. בעונות מסוימות באיים הקאריביים יש שינוים רבים שהם תוצאה של סערות והוריקנים.

תקלות טכניות האונייה היא עסק גדול ותלוי מאד בטכנולוגיה. מטבע הדברים יכולות להיות תקלות שעלולות לגרום לאונייה להתעכב במקום זה או אחר או לשנות את הלו"ז. גם כאן, הקברניט הוא המחליט ובמידה ויש שינוי לא יהיה את מי לתבוע. לכן מומלץ לדאוג לזמן גמיש בין תום השיט המתוכנן לטיסה חזרה.

טריוויה

מהן הטבעות ששמים סביב החבלים בהם האונייה קשורה למזח? אלה הם Rat Guards כלומר מגיני חולדות. כך מונעים מהן לטפס על החבל ולהגיע לספינה.

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. אחת שמבינה

    לא קריא…
    אולי הכותב/ת מבינים בשייט אל בוודאי שלא במילה הכתובה…
    את המאמר הארוך והמייגע צריכים היו לפרק לפחות ל-3 כתבות ממצות …
    כדי להגביר את האטרקטיביות, באתר שכוח אל זה, ניתן לחזק על ידי חלוקת פרסים/ תיגמולים למשל: מי שיענה על שאלות שיקבל …משהו…אולי אחד מהמוצרים המפורסמים…
    לתחזק אתר וקוראים – זו אומנות…

    1. Dany Bar

      הפוסל, במומו פוסל.

  2. אילנה

    יפה מאד ממש אנציקלופדיה להזמנת ובחירת שיט על ספינות פאר

    1. Dany Bar

      חשוב לקרוא ולהפנים לפני שיט. כך לא תתאכזבו ותהיה לכם הנאה צרופה

כתיבת תגובה