הכל על הזיכרון, אמט ותרגול

איתי עניאל הזמין אותי להרצאה לשיפור הזיכרון ||| כמה פעמים שכחתם מפתחות או ארנק או טלפון בבית או בעבודה? טיפ מנצח ||| הסברים, המלצות וטיפים ממומחה לפיתוח ושיפור זיכרון ||| כל הפרטים והטיפים בהמשך …

תפוחים (צילום דני בר)

מהו זיכרון

מספר איתי עניאל – מומחה לפיתוח ושיפור זיכרון: "זיכרון הוא יכולתו של המוח לאגור מידע מהסביבה דרך החושים ולהשתמש בו בעת הצורך. במוחנו קיימים יותר מ-100 מיליארד תאי עצב היוצרים רשת סבוכה ומורכבת של קשרים ביניהמ והזיכרון מתהווה כאשר נוצרים קשרים כימיים בין תאי עצב במוח. תהליך יצירת הזיכרון מתרחש כאשר תאי עצב אלו מעבירים אותות חשמליים ביניהם".

מוסיף ומסביר איתי: "ככל שהאדם יקלוט מידע רב ומורכב יותר, כך כמות גדולה יותר של תאי עצב ישתתפו במסלול הזיכרון. הקשרים שבין תאי עצב במוח יוצרים את מסלול הזיכרון. יש לציין כי מוחנו מתעלם מגירויים סתמיים ולכן לא כל מידע המגיע אלינו מאוחסן בזיכרון או יוצר מסלול זיכרון. כחלק מקבוצת היכולות ההכרתיות-קוגניטיביות, זיכרון נחשב לאחד מהביטויים המשפיעים והמושפעים מהאינטליגנציה ומהיכולות הלימודיות של האדם".
שכחתי להזכיר

כל מי שמכיר אותי, יודע שזיכרון אינו הצד החזק אצלי. לא זוכר מספרי טלפון, שמות ואף פרצופים. אפשר להתמודד עם השכחה ע"י עזרים כמו רישום תזכורות, התנסחות מתוחכמת של משפטים על מנת להתחמק משימוש בשם האדם, או עזרה מהסביבה המוכרת על מנת להשלים מידע ועוד. הפעם הלכתי למפגש על מנת לנסות וללמוד טכניקות ומיומנויות נוספות לזכור ולא לשכוח.

עוד על הזיכרון
ברור לכל כי יעילות האחסון ואחזור המידע, במילים אחרות – זיכרון, מושפעים וכן גם משפיעים על היכולות הלימודיות של האדם ובהתאם לכך על יכולת קבלת ההחלטות שלו (המתבססת על נתונים שנמצאים בזיכרון) וכמובן גם על היכולת ליישם את היכולות שלו בפועל.
לכל אחד ואחת יש טווח זיכרון שונה, אך למעשה כולנו יכולים ע״י לימוד ממוקד מטרה ואימון שיטתי, לשפר את הזיכרון באופן משמעותי, להביא אותו לרמת מצוינות ולהפוך אותו לכלי יעיל וחיוני ליצירת הצלחות בעולמות התוכן האישיים והמקצועיים שלנו.

במהלך הסדנא הקצרה, אפילו אני הצלחתי לזכור 10 פריטים שהוצגו לי ברשימה, וזאת ע"י שימוש בטכניקת סיפור ביזארי והזוי שהמצאתי אבל היה קל יותר לזכור אותו.

שכל בלי זיכרון הוא כמו מבצר בלי חיילים
טוענים שנפוליון אמר זאת (אבל מי זוכר). בכל מקרה חשבו על הזיכרון שלכם כעל כספת גדולה שיש בה אוצר יקר שקיבלתם או צברתם לאורך מהלך חייכם. האוצר היקר הזה כולל המון ניסיון, חינוך, ידע, ערכים, נורמות, מיומנויות, הצלחות וכישלונות מהעבר – הכל נמצא בזיכרון.

תזונה וזיכרון – 13 מאכלים מומלצים

שקדים,ענבים וכול טוב (צילום דני בר)

תזונה נכונה עשירה בויטמינים (מקבוצת B, E) ומינרלים כמו אשלגן גם היא עוזרת לזיכרון. הפירות והירקות שעוזרים לתפקוד הזיכרון הם בצבע סגול ואדום תודות לעושרם בתרכובות כימיות (פיטו-כימיקאלים) שמעניקים להם את צבעם, ותורמים רבות לבריאות מוחנו.

  • אוכמניות – במחקר משנת 2010 הוכח שחולדות מבוגרות שהדיאטה שלהן הייתה מבוססת על אוכמניות, היו בעלות ביצועים שווים לחולדות צעירות במבחני זיכרון. אוכמניות מכילות אנתוציאנין, הידוע כמשפר זיכרון ועוד
  • תפוחי עץ – An Apple A Day Keep The Dr. Away. תפוחי עץ מכילים רמות גבוהות של קוורצטין, נוגד חמצון שבמחקרים עדכניים התגלה כחומר שמגן על תאי המוח ממחלת האלצהיימר. הכמות העיקרית נמצאת בקליפה, וקליפת תפוחי עץ אדומים מכילה גם אנתוציאנין (כמו באוכמניות)
  • ברוקולי – חומצת האלפה-ליפואית, שנמצאת בין היתר בברוקולי, משפרת תפקודי זיכרון לקויים בקרב בעלי חיים הסובלים ממודלים שונים של אלצהיימר, ואפילו מפחיתה את הדעיכה הקוגניטיבית בקרב אנשים שכבר לוקים במחלה
  • בצל – בהודו, בצל הוא תרופת סבתא לשיפור הזיכרון. הבצל הסגול מכיל קוורצטין ואנתוציאנין (כמו בתפוחי עץ אדומים). בצל לבן וצהוב תורם גם כן למלחמה באובדן הזיכרון משום שהם מכילים רמות גבוהות של קוורצטין
  • ענבים – כל סוגי הענבים מכילים קוורצטין ואנתוציאנין. כדי לחזק את המוח אתם יכולים לאכול אותם כפי שהם או לשתות כוס יין אדום, אשר מכיל גם כן כמות גדולה של פיטוכימיקלים אלה
  • תרד – בזכות הרמות הגבוהות של חומצה פולית שבתרד, אשר ידועה כמועילה במניעת מחלת האלצהיימר ובעיות זיכרון הנובעות מגיל
  • דובדבנים – פרי אדום ומקור מצוין לאנתוציאנין, אך הוא גם מקור למלטונין, הורמון שמיוצר באופן טבעי בגוף בבלוטת האצטרובל שבמוח. המלטונין שבדובדבנים עוזר להאט את תהליך ההזדקנות של המוח ומשפר את תפקוד השעון הביולוגי של הגוף, ובכך עוזר להימנע ממצבים של חוסר שינה
  • חציל -קליפת החציל היא מקור מעולה לאנתוציאנין ומכילה נוגד חמצון יעיל במיוחד בשם נאסונין, אשר יחד עם האנתוציאנין עוזר לשמור על תאי המוח מפני רדיקלים חופשיים
  • רוזמרין – מחקרים מצאו שהחומצה הקרנסונית שנמצאת ברוזמרין מגנה מפני מחלת האלצהיימר ובעיות מוחיות אחרות. מחקר אחר אף מצא ששאיפה אחת בלבד מריחו של הרוזמרין עשויה לשפר את הזיכרון
  • אבוקדו – מקור עשיר לנוגדי חמצון, ולוויטמינים E ו-C, שנמצאו כיעילים בטיפול בדמנציה בקרב חולדות. זאת בזכות יכולתם לשמור על פעילותו התקינה של האצטילכולין אסטראז, אנזים המפרק מוליך עצבי בשם אצטילכולין לחומצה, ובכך מונע הצטברות יתר שלו בגוף, אשר אחד הגורמים למחלת אלצהיימר
  • עגבניה – ליקופן, נוגד חמצון חזק שנמצא בעגבניות, עוזר להגן על תאי גופנו מפני מגוון סוגי הרדיקלים החופשיים שנוצרים בעקבות התפתחות דמנציה ואלצהיימר
  • סלק אדום – מקור מצוין לאנתוציאנין, אך הוא גם מקור מעולה לחומצה פולית
  • שקדים – טובים לזיכרון ומשפרים את יכולת הריכוז כי הם מכילים כמות גדולה של ויטמין E שתורם בין השאר לתפקוד המוח בתחומי הלמידה, פתרון בעיות, זיכרון וריכוז

זיכרון, אהבה וזוגיות

עיסוי זוגי (צילום: ארקדי ברונשטיין)

במחקר שנערך באוסטרליה נמצא כי זוגות שנמצאים בקשר זוגי ארוך טווח, מפתחים תודעה משותפת ומערכת זיכרון משותפת. בנוסף, ראיות מדעיות הצביעו על כך שהזיכרון האישי של בודדים אף  הוא יעיל יותר מזיכרון משותף של קבוצת זרים, מה שמכונה "זיכרון חברתי". עם זאת, המחקר הנוכחי בא לבחון מה התועלת בזיכרון משותף לאנשים המכירים אחד את השני היכרות עמוקה וארוכת טווח כמו בין זוגות המקיימים מערכת נשואים ארוכה. באחד הניסויים ביצעו החוקרים מבחן זיכרון לזוגות שהתחלק ל-2:

  • בחלק הראשון התבקש כל אחד מבני הזוג לציין את רשימת החופשות המשותפות שלהם באופן פרטני
  • בחלק השני, התבקשו בני הזוג לבצע את אותה משימה, רק ביח

החוקרים גילו להפתעתם כי למרות שהזוגות לא כל כך הצליחו במשימת זיכרון משותפת, הם חשפו תופעה מעניינת אחרת – הזוגות החלו להעלות אנקדוטות משותפות מאירועי עבר, שלא עלו במשימות הזיכרון האישיות שביצעו קודם לכן. כלומר, הייתה להם מערכת ידע משותפת עמוקה ועשירה, אשר פרצה החוצה כאשר הם ביצעו את המשימה ביחד. יש לציין שהזוגות שנעזרו יותר בבני הזוג שלהם במשימות הזוגיות היו המבוגרים, שהתקשו להעלות פרטים אוטוביוגרפיים והשיגו יתרון ניכר ממערכת הזיכרון המשותפת. התופעה הזו מראה שאחת מהדרכים בהן אנו מפצים על תהליך שחיקת הזיכרון האישי שלנו היא על ידי שליפת נתונים ממערכת הזיכרון המשותפת עם בן/ת הזוג.
טיפ: זכרו את זה ושתפו את בן/ת הזוג שלכם

א.מ.ט – טיפ יומי לשכחנים

כמה פעמים שכחתם את המפתחות או הארנק במשרד או בבית? איפה השארתם את הטלפון?

לאיתי עניאל יש טיפ – בכל פעם שיוצאים ממקום, שאלו עצמכם האם ה"א.מ.ט" אתכם. איפה האמת?

  • א = ארנק
  • מ = מפתחות
  • ט = טלפון

זכרו את האמט!!!

אומנות הזיכרון The Art of Memory

מפגש זיכרון עם איתי עניאל (צילום דני בר)

איתי עניאל, הוא מרצה מומחה לפיתוח ושיפור זיכרון, עם ניסיון של 15 שנים בתחום זה. במסגרת פעילות אומנות הזיכרון – איתי מעביר בחברות וארגונים ולקהל הרחב הרצאות, סדנאות, קורסים ותהליכי ליווי אישי לשיפור הזיכרון כבסיס להצלחה ולמצוינות בהשגת היעדים האישיים והמקצועיים. פעילות ”אומנות הזיכרון“ מתמקדת בנושאים הבאים:

  1. העלאת המודעות לפיתוח ושיפור זיכרון כבסיס להצלחה אישית ומקצועית
  2. איך הזיכרון שלנו עובד? ממה הוא מושפע? מה מגרה אותו? ומה הוא אוהב?
  3. לימוד טכניקות ושיטות מעשיות לשיפור הזיכרון – איך לזכור הרבה יותר בטווח זמן קצר ובקלות?
  4. שיטות מצוינות לזכור רשימות מילים, מספרים, שמות של אנשים,מיקום חפצים וכל מה שחשוב לנו לזכור כדי להצליח במשימה הבאה
  5. פיתוח זיכרון מעצים המבוסס על חקר הצלחות עבר והפיכתו לכלי מצוין ליצירת ושכפול הצלחות.

לפרטים בדוא"ל …. ובטל': 050-3322277

הוספת תגובה