ארוחת ראש השנה צמחונית

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו C ממליצה ||| מה יכיל תפריט מאוזן וצמחוני בחג ||| אילו מנות יכולות להשאיר אותנו ללא עודף משקל ||| הצעות והמלצות בהמשך <<<

שולחן חג לחג ברוזנפלד (צילום אבישי פינקלשטיין)

שולחן חגיגי יכול להיות גם צמחוני

לכבוד השנה החדשה, הפעם לצמחונים שבנינו, ולאלו שמעדיפים הפעם לערוך את שולחן החג בסגנון שונה יותר או לאלו שפחות אוהבים בשר ומוצריו, נקבל את שולחן החג החגיגי במאכלים ומטעמים צמחוניים. לקראת ראש השנה הקרב, שאלנו את ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי איך עורכים סדר ראש השנה צמחוני ? אילו פריטים וכללים כדאי לאמץ בהכנת התפריט החגיגי.

תפוחים (צילום דני בר)

תפוח אדום או ירוק

מה מכיל יותר קלוריות- תפוח אדום או תפוח ירוק ? יש החושבים שתפוח ירוק מכיל פחות קלוריות מתפוח אדום בשל חמיצותו, אך למעשה זהו מיתוס, בתפוח ירוק ותפוח אדום יש את אותה כמות הקלוריות, למרות ההבדל בטעם.

דבש או סילאן

דבש או סילאן הוא טבעי ולכן הרבה יותר טוב מסוכר ? זה נכון שדבש הוא ממתיק טבעי ומכיל וויטמינים ומינרלים ונוגדי חמצון, לעומת הסוכר הלבן שנקי מוויטמינים ומינרלים ומכיל רק את סוכר הגלוקוז והפרוקטוז (סוכר הפירות) ולכן נחשב פחות בריא. מבחינת הקלוריות, בכפית סוכר ובכפית דבש יש את אותה כמות הקלוריות- כ- 20 קלוריות.

דלעת ירק או פחמימה

הרבה תוהים אם דלעת נחשבת ירק או פחמימה ? דלעת נחשבת לירק, כאשר בדלעת רגילה יש כ- 26 קלוריות ל- 100 גרם דלעת ו- 6.5 גרם פחמימות. אך שימו לב, שדלעת ערמונים למשל זהו ירק כבר יותר פחמימתי ולכן מחשיבים אותו כתוספת פחמימה. ב- 100 גרם דלעת ערמונים יש כ- 56 קלוריות וכ- 15 גרם פחמימה.

סלט תפוחים ורימונים – הצעת הגשה (צילום גיא מישלי)

תחל שנה וברכותיה – מהן הברכות וכמה "יעלו" לנו בקלוריות

  • ברכת תפוח בדבש – "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה כדבש". ברבע תפוח עץ עם כפית דבש יש כ- 40 קלוריות, ולרוב נפגשים בו בהמשך הארוחה בקינוח המורכב מתפוחים ודבש. לכן מומלץ, להסתפק במנה של רבע תפוח בדבש, כדי להשאיר לנו גם מקום לקינוח
  • ברכת הרימון –  "שנהיה מלאים מצוות כרימון". הרימון הוא בין הפירות הבריאים ביותר, משום שהוא עשיר בנוגדי חמצון טבעיים (כגון פוליפנולים, ופלבנואידים) ובעל סגולות, אשר מסייעות למנוע סוגי סרטן שונים, מחלות לב וכלי דם. הוא גם זכה לכינוי של "פותח סתימות העורקים", ולכן כדאי דווקא אותו כן "לקחת ללב". אכלו כף של גרגרי רימון המכילה כ- 24 קלוריות ותהנו מיתרונותיו הבריאותיים. שתהיה לנו שנה בריאה כרימון.
  • ראש של דג – "שנהיה לראש ולא לזנב". נהוג לאכול את ראש הדג כחלק מן המצוות. הדגים השכיחים בארוחת החג הם הקרפיון ונסיכת הנילוס. דווקא הדגים השכיחים הם הדגים הפחות בריאים לנו משום שהם עשירים בשומן רווי, ודלים בחומצת שומן מסוג אומגה 3.
  • יש המברכים גם על תמר, לוביה, סלק, כרישה, ודלעת – אפשר להכין איתם גם את שאר המנות. ההמלצה היא לקחת טעימה מכל ברכה, ולזכור להשאיר מקום לשאר המנות.

איזה דג יככב גם בארוחת החג

דגי הים הצפוני הם המומלצים ביותר משום שהם עשירים באומגה 3 (חומצת שומן אנטי דלקתית המסייעת בהפחתת השומנים בדם והגנה מפני מחלות לב וכלי דם, מחלות דלקתיות ועוד). דגים מסוג: סלמון, טונה, הליבוט, דניס, לוקוס, הרינג ומקרל הם המומלצים ביותר. אכילה של דגים באופן כללי טובה לבריאות והם מהווים גם מקור טוב לחלבון, ויטמין B12, וויטמין D. חתיכה של כ- 50 גרם דג לוקוס למשל (בשביל הברכה), יכולה להגיע לכ- 60 קלוריות.

מנה ראשונה צמחונית וחגיגית

רצוי שהמנה הראשונה תכיל עד 150 קלוריות. מנה ראשונה רצוי שתהיה מנה קלילה כגון, סלט, מרק ירק ממולא. רצוי לתבל את הסלטים במיץ לימון, חומץ, חומץ בלסמי, חרדל, שמן זית (למדוד ולא לשפוך מהבקבוק) או רוטב יוגורט ולהעדיף שימוש בעשבי תיבול. רצוי להמעיט ברטבים עתירי קלוריות כמו מיונז, ויניגרט או אלף האיים.

מגוון סלטים על שולחן החג

הרבה סלטים ויין על השולחן אצל בני הדייג (צילום אביבה בר)

אפשר להכין מגוון סלטים מסוגים שונים כמו סלט חסה עם רימונים ואגוזי מלך, סלט כרוב לבן עם שומשום, סלט סלק, סלט לובייה, סלט גזר ואגוזי פקאן, סלט פפאיה. כ- 130 קלוריות למנה של סלט חסה עם רימונים ואגוזי מלך.

מרק צמחוני ובריא

אפשר להכין גם מרק צמחוני ובריא כמו: מרק דלעת, מרק סלק, מרק כתום מירקות כתומים, מרק מינסטרונה, מרק גזר עם ג'ינג'ר ודבש. כ- 150 קלוריות יש במנת מרק דלעת.

מנה עיקרית וצמחונית

תוספת של ממולאים מסוגים שונים. אפשר להכין סוגים שונים של ממולאים כמו:

  • דלעת ערמונים ממולאת במילוי פטריות או בסלט בורגול
  • תחתיות ארטישוק ממולאות בקינואה עדשים וירקות
  • קובה צמחונית כמו קובה דלעת, במיה, בורגול או קובה סלק
  • ממולא צמחוני כמו עגבנייה ממולאת באורז עם עדשים

מנה של קובה סלק (3 כופתאות צמחוניות במרק) למשל מכילה כ- 150 קלוריות.

תוספת צמחונית של  דג ים בצלחת

אפשר להכין דג מרוקאי או חריימה מדג הלוקוס (מומלץ להמעיט בכמות השמן שמוסיפים), או קציצות דגים (מטונה ולברק למשל) כתחליף לקציצת הגפילטע פיש. אפשר גם להכין דג בתנור כמו פילה דניס בעשבי תיבול. מנת פילה דג דניס בעשבי תיבול למשל מכילה כ- 200 קלוריות.

קינוח עד 100 קלוריות

אחרי שאכלנו ונהנינו הגענו לקינוח שיסגור את ארוחת החג. פה ההמלצה היא לבחור במנה אישית קטנה טעימה ודלה בקלוריות. אפשר להכין תפוח אפוי ביין ואגוזי מלך או כדורי תמרים, סלט פירות או פלטת פירות חתוכים במגוון צבעים, או פרוסה דקה של עוגת דבש.

מומלץ לקחת כוס אישית של סלט פירות או של פירות חתוכים, או לשים בצלחת קטנה מהפירות שאנו אוהבים. פרוסה דקה של עוגת דבש מכילה כ- 100 קלוריות.

שנה טובה ובתיאבון

תודה לליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי

כתיבת תגובה