MG ZS EV המונית החשמלית הראשונה בישראל וקיה סיד חדשה ||| טכנולוגיות פורצות דרך לכלי רכב חשמליים ובכלל ||| סיכומי תאונות דרכים וסיכוני דרך 2020 ||| חדשות תחבורה, ומהפכת הרכב האוטונומי בישראל ||| אסטון מרטין עם שותף רשמי יצרנית השעונים Girard-Perregaux ||| לשאר החידושים והחדשות בהמשך…
רכב
לובינסקי עם שיא במסירות מותגי פיג'ו, אופל, DS, סיטרואן ו-MG בינואר
לובינסקי מציינת את חודש ינואר החזק ביותר בכל הזמנים עם 3,008 מסירות בכלל מותגי הרכב של הקבוצה. לובינסקי, חלוצת המכר הדיגיטלי לרכב חדש בישראל מציינת גם שיא של 596 מסירות בחודש אחד, לעסקאות אשר בוצעו בהליך דיגיטלי, מהן 377 יחידות בפיג'ו, 110 יחידות בסיטרואן, 89 ב-MG ו-20 באופל – שווי לעסקת רכישה בדיגיטל עומד על 149,424 שקל בממוצע.
מתוך 3,008 המסירות בחודש ינואר, נמסרו 200 כלי רכב חשמליים 100% BEV, מהם 158 יחידות MG ZS EV, 26 יחידות פיג'ו e2008, 8 יחידות אופל קורסה E ו-7 יחידות פיג'ו e208. יחד הם מהווים 43% מכלל מסירות הרכב החשמלי בישראל בחודש ינואר 2021.
חברת לובינסקי, אחת מקבוצות הרכב המובילות בארץ, נוסדה בשנת 1936 ומייצגת את מותגי פיג'ו, סיטרואן, DS, אופל ו-MG בישראל, מסכמת את החודש החזק ביותר בכל הזמנים במסירות רכב חדש בישראל. בחודש ינואר 2021 מסרה לובינסקי 3,008 כלי רכב חדשים – מספר המסירות הגבוה ביותר בחודש אחד, עליה של 16.8 אחוז לעומת מסירות חודש ינואר 2020 (2,504 יחידות).
במקביל לכך, לובינסקי, שהפכה לחלוצת המכר הדיגיטלי לרכב חדש בישראל עם השקת תהליך הרכישה הדיגיטלי לפני למעלה משנתיים וחצי עם התחלת שיווק MG ZS, מציינת שיא נוסף של מסירות רכב חדש כתוצאה מעסקאות רכישה דיגיטליות – 596 כלי רכב. מהן 377 במותג פיג'ו, 110 יחידות במותג סיטרואן, 89 יחידות במותג סיטרואן ו-20 יחידות במותג אופל. מבין רכישות דיגיטליות אלה, 97 היו לכלי רכב חשמליים 100% BEV. שווי עסקאות הרכישה בתהליך דיגיטלי עמד על 149,424 שקל בממוצע.
לובינסקי ממשיכה להוביל את טבלת מסירות הרכב החשמלי 100% BEV בישראל עם 200 יחידות בחודש ינואר בלבד. מהן 158 יחידות MG ZS EV, 26 יחידות פיג'ו e2008, 8 יחידות אופל קורסה E ו-7 יחידות פיג'ו e208. עוד בתחום ההינע החליפי, לובינסקי מסרה בינואר 2021 ובטרם החלו מסירות MG EHS PHEV, 43 כלי רכב עם הינע היברידי נטען (PHEV) מהם 21 יחידות פיג'ו 3008 PHEV, 10 יחידות אופל גרנלנד PHEV, 10 יחידות DS7 CROSSBACK PHEV ו-2 יחידות פיג'ו 508 פאסטבאק PHEV.
טלקאר עם קיה סיד 5 דלתות וסטיישן Mild-Hybrid
טלקאר, יבואנית קיה לישראל מתחילה בשיווק דגמי סיד האצ'בק וסטיישן עם יחידות הנעה עדכניות המאפשרות ביצועים טובים יותר לצד פליטת מזהמים נמוכה.
- קיה סיד סטיישן עם מנוע טורבו בנזין חדש בנפח 1.5 ל', מערכת היברידית מתונה Mild Hybrid 48V ותיבת הילוכים DCT7 כפולת מצמד.
- קיה סיד האצ'בק עם מנוע טורבו דיזל חדש בנפח 6 ל', מערכת היברידית מתונה Mild Hybrid 48V ותיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים.
המנועים החדשים מסייעים להפחתה של פליטת מזהמים ב 5%-8% בהתאם לדגם, ומציעים הספק וביצועים משופרים.
מנוע טורבו בנזין 1.5 ל' T-GDI MHEV : יחידת ההנעה העדכנית של קיה סיד סטיישן משלבת מגוון טכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות שיפור של 14% בהספק ו 4.5% במומנט לעומת מנוע ה 1.4 ל' טורבו בנזין המוחלף, עם 160 כ"ס ב 5,500 סל"ד ו 25.8 קג"מ ב 1,500-3,500 סל"ד. מערכת EcoDynamics+ Mild Hybryd 48V כוללת מנוע חשמלי וסוללת Lithium-ion Polymer 48V המאריכה את תזמון כיבוי המנוע בעזרת סטרטר/גנרטור (MHSG) המחובר לגל הארכובה. המערכת מאפשרת 2 מצבים , מצב "מנוע" בו המערכת ההיברידית מסייעת למנוע הבנזין להפחתת עומס תחת תאוצה ומצב "גנרטור" לטעינת הסוללה בעת גלישה כאשר מנוע הנזין כבוי. בנוסף, מנוע הטורבו בנזין החדש מצוייד במגוון טכנולוגיות מתקדמות המסייעות לביצועים משופרים ופליטת מזהמים נמוכה כגון Continuously Variable Valve Duration (CVVD) המשנה את תזמון השסתומים, כמו גם מערכת מחזור גזי פליטה בלחץ נמוך (LP-EGR) ועוד. המנוע החדש והמתקדם מאפשר לסיד סטיישן להאיץ מ 0-100 קמ"ש ב 8.8 שניות, שיפור של 0.6 שניות לעומת מנוע ה 1.4 טורבו המוחלף וזאת לצד פליטת מזהמים נמוכה בכ 8% (125 ג'/ק"מ לפי תקן WLTP במסלול משולב) .
מנוע 1.6 ל' טורבו דיזל EcoDynamics+ MHEV : כמו בדגם הסטיישן , גם מנוע הטורבו דיזל בקיה סיד 5 דלתות מקבל מערכת הירידית מתונה עם עיקרון פעולה דומה לגרסת הבנזין, בתוספת ממיר קטליטי סלקטיבי (SCR – Selective Catalytic Reduction ) להפחתה של גזי פליטה מזהמים בשיעור של כ 5% לעומת מנוע הדיזל המוחלף. מנוע הטורבו דיזל החדש, המשודך בגרסת הסיד האצ'בק לתיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים מציע הספק של 136 כ"ס (תוספת של 21 כ"ס לעומת מנוע הדיזל הקודם) ב 4,000 סל"ד ומומנט של 32.6 קג"מ. על אף הספק המנוע הגבוה בכ 15% ממנוע הדיזל הקודם, פליטת המזהמים ירדה בכ 6%.
סיד 5 דלתות 1.6 ל' טורבו דיזל MHEV ידני – 122,900 שקלים.
סיד סטיישן 1.5 ל' טורבו בנזין MHEV אוט' – 138,900 שקלים.
אסטון מרטין עם שותף רשמי יצרנית השעונים Girard-Perregaux
במרדף הבלתי פוסק אחר מהירות, הזמן הוא הדאגה הגדולה ביותר. המירוץ נגד השעון כבש את אוהדי הספורט המוטורי כבר יותר מ -100 שנה, בעוד שמדידת הזמן איתגרה את יצרני השעונים לאורך ההיסטוריה. ברור שניתן לראות את הדמיון בין שני התחומים.
גם אסטון מרטין וגם ג'ירארד-פרגאו הוקמו על ידי אנשי חזון עם תשוקה מולדת. אסטון מרטין הוקמה בשנת 1913 על ידי ליונל מרטין ורוברט במפורד בעוד שג'ירארד-פרגאו יכול להתחקות אחר מקורותיה עד 1791, כאשר ז'אן פרנסואה באוטה, בן 19 בלבד, יצר את שעונו הראשון. אך בעיקר, זה היה סיפור אהבה שהוביל להולדתו של אחד השמות הגדולים ביותר בתחום ייצור השעונים כאשר קונסטנט ג'ירארד התחתן עם מארי פרפרו בשנת 1854.
אסטון מרטין DBR1 (1956) האגדי כיום, מכונית המיועדת למרוצים תחרותיים, היוותה מבשר לכמה ממכוניות הכביש המורשת הידועות ביותר של המותג. הוא עוצב בבית על ידי מעצב מוכשר מאוד, פרנק פיילי, ומייצג את מה שללא ספק 'השעה הטובה ביותר' שלו – אכן צורת ה- DBR1 נותרה אחת היפות והחינניות בכל הזמנים. יתר על כן, העיצוב משלב תכונה פונקציונלית מרכזית – פתח האוורור הצדדי – שהחל לראשונה במכונית זו ונותר מאפיין פונקציונאלי וחזותי מרכזי של מכוניות הספורט של אסטון מרטין עד היום. אלמנט פונקציונלי זה הפך לפרט אסתטי מרכזי המשרה את דגמי המותג באישיותם הייחודית. למעשה, מבט אחד במכונית אסטון מרטין חושף מיד את זהות היצרנית שלה.
באופן דומה, כשג'ירארד-פרגאו שחרר את טורבילון המפורסם שלה 'עם שלושה גשרי זהב' בשנת 1867, הוא הפך שלושה מרכיבים פונקציונליים, לעתים קרובות מוסתרים מן העין, לתכונות אסתטיות אטרקטיביות. ואכן, עם כניסתו של השעון הזה, הנחשף בעבר היה גלוי במכוון. לאורך 230 שנות ההיסטוריה שלה, היצרנית משוויץ הוכיחה את היצירתיות שלה, לעתים קרובות משחק עם צורות שונות. ואכן, הלך הרוח הזה הוא שהיווה השראה לסיסמת המותג 'מעצבים את העכשווי למי שמכיר'.
שני הארגונים אמנם צברו שפע של כישורים ומסורות, אך הם ממשיכים להסתכל קדימה. ואכן, הלך הרוח המתקדם הזה הוא שרואה את שתי החברות מאמצות שיפור מתמיד ורודפות ביצועים מעולים.
טוביאס מורס, מנכ"ל אסטון מרטין לגונדה: "היופי האמיתי של שותפויות כמו זו הוא שלמרות שאנו חולקים ערכי ליבה דומים מאוד, שני המותגים יכולים ללמוד רבות זה מזה. Girard-Perregaux הוא חדשן בשימוש בחומרים ובטכנולוגיה חדשה. שנינו יוצרים מוצרי יוקרה נחשקים מאוד שמעוצבים להפליא, מספקים ביצועים עוצמתיים ומציגים ביצוע מושלם".
Otmar Szafnauer, אסטון מרטין קוגניזנט פורמולה אחת™, מנכ"ל צוות ומנהל הצוות: "אנחנו בצוות פורמולה אחת™ של אסטון מרטין קוגניזנט™ שמחים להכריז על שותפות עם ג'ירארד-פררגו היום. אסטון מרטין וג'ירארד-פררגו חולקות כל כך הרבה נקודות מגע של המותג – היסטוריה עשירה, מורשת מפוארת ומסירות בלתי פוסקת לחתירה לאיכות פרימיום בשילוב עם טכנולוגיה גבוהה. על מסלול המירוצים, גם הזמן הוא מהותי. במיוחד פורמולה אחת™ ואסטון מרטין קוגניזנט פורמולה אחת™️ צוות יוכיחו את עצמם כפלטפורמת קידום מכירות פנטסטית ושותף שיווקי מבריק עבור ג'ירארד-פרג'ו, שעוני הזמן שלה מובילים את הדרך מבחינת האיכות והרצוי".
פטריק פרוניו, מנכ"ל ג'ירארד-פרגו: "2021 היא שנה חשובה גם לג'ירארד-פרג'ו וגם לאסטון מרטין. אנו חוגגים 230 שנות מדהימות של ייצור שעונים, ואילו אסטון מרטין חוגגת את חזרתה לפורמולה 1 כצוות עובדים בפעם הראשונה זה למעלה מ -60 שנה. יש לנו הרבה מה לחגוג, כך שאיחוד בין עולמותינו ליצירת משהו מיוחד הוא הדרך המושלמת להכיר ולהעריך את אבני הדרך הללו".
המיתוג של ג'ירארד-פררגו יופיע במכוניות הקבוצה Aston Martin Cognizant Formula One™ בתחילת עונת F1 2021 בבחריין ואילו השעון הראשון שנשא משיתוף הפעולה בין אסטון מרטין לג'ירארד-פרג'ו ייחשף בהמשך השנה.
אור ירוק עם נתוני הנפגעים הסופיים לשנת 2020
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2020 נהרגו בכבישי ישראל 305 בני אדם. מבין ההרוגים בשנת 2020: 81 נהרגו כהולכי רגל, 68 רוכבי אופנוע וקטנוע, 22 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בשנת 2020.
עוד עולה מן הנתונים כי 141 מן ההרוגים בשנה זו נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני. תל אביב-יפו היא העיר בה מספר הנפגעים הגבוה ביותר ועברה את ירושלים שהייתה בעלת מספר הנפגעים הגבוה ב-2019. בירושלים מספר ההרוגים הגבוה ביותר בשנת 2020. בתל אביב-יפו וברמת גן ישנה עליה במספרי הנפגעים בשנת 2020 בהשוואה לשנת 2019. בנתניה שמונה הרוגים יותר בהשוואה ל-2019. מעל לעשרת אלפים בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בתחום הערים והישובים בשנת 2020 ומתוכם 1,262 נפצעו באורח קשה.
בבחינת היפגעות לפי גילאי האוכלוסיות הפגיעות: 24 ילדים בגילאי 0-14 נהרגו בשנת 2020 בתאונות דרכים, 70 בני נוער וצעירים בגילאי 15-24 ו-69 קשישים בני 65 ומעלה מצאו את מותם בשנה זו בתאונות דרכים.
בהשוואה לשנת 2019 נרשמה ירידה של 14% בהרוגים מתאונות דרכים, אך מדו"ח שפרסמה לאחרונה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי אין ירידה משמעותית בהרוגי תאונות הדרכים בין הסגר הראשון והשני אלא להיפך, אף נרשמה עליה יחסית בהשוואה לירידה בנסועה, נתון המצביע על הכישלון הגדול בצמצום תאונות הדרכים השנה.
נתוני ההרוגים מתאונות דרכים בסגר הראשון נבחנו גם אל מול הנתונים של מדינות אירופה ומהם עולה כי מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בסגר הראשון (אפריל 2020) בשיעור כפול מזה של ישראל. מדינות אירופה צמצמו את ההרוגים בשיעור ממוצע של 36% ואילו בישראל הירידה בהרוגים בסגר הראשון הייתה בשיעור נמוך של 19% בלבד, כך על פי דו"ח שפרמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC).
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2020 רק מעצימה את הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים במאבק בתאונות הדרכים. למרות שני סגרים הדוקים, שבהם נרשמה ירידה חדה במספר כלי הרכב שנעו בכבישים לא נרשמה ירידה זהה גם בהרוגים אלא הפוך, ביחס לנסועה אף נרשמה עליה. זו תוצאה ישירה של צמצום התקציבים שמועברים לטובת הצלת חיי אדם בכבישים. הממשלה העדיפה להתרכז רק בקורונה והזניחה את הביטחון והבטיחות של כולנו בכביש. פחות ניידות, פחות שוטרים ופחות תקציבים לשיפור הכבישים האדומים הם הגורמים המרכזיים לכישלון העצום של כל הגופים האחראים על החיים שלנו בכביש והציבור הוא שמשלם את המחיר לכישלון. יכולנו לחסוך ממאה משפחות שכולות סבל וצער רב בשנה הקודמת אבל האדישות וסדרי העדיפויות של גופי הבטיחות הובילו לכישלון".
סיכום שנת 2020 בכבישים: 305 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020. 187 יהודים נהרגו בתאונות דרכים השנה, 99 אזרחים ערבים ו-16 זרים. 1,855 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים במהלך שנת 2020.
24 ילדים (0-14) נהרגו בתאונות דרכים שנת 2020, 69 אזרחים ותיקים (65+) נהרגו בתאונות דרכים במהלך שנת 2020, 81 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020, מתוכם 51 הם ילדים (14) ואזרחים ותיקים (37) המהווים 63% מסך כל הולכי הרגל ההרוגים.
155 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישים הבינעירוניים, 139 בכבישים העירוניים ושבעה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשטח. 72 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות רכב כבד – יותר מאחד בכל שבוע בממוצע. 68 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו במהלך שנת 2020 בתאונות דרכים. 22 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020. בנוסף, חמישה רוכבי אופניים רגילים נהרגו. 44 נהגים צעירים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020. חודש אוגוסט היה הקטלני ביותר השנה עם 39 הרוגים.
MG ZS EV המונית החשמלית הראשונה בישראל.
קאר-איסט מקבוצת לובינסקי, יבואנית מותג MG לישראל, החלה לשווק את ה-ZS EV החדש בשוק המוניות. MG ZS EV יהיה הדגם החשמלי הראשון בישראל שיוצע בשוק המוניות. MG ZS EV יוצע בגרסת 5 מושבים, עם מנוע חשמלי בהספק של 143 כ"ס, סוללת ליתיום בקיבולת של 45.6 קוט"ש, טווח נסיעה של 263 ק"מ בין טעינות לפי תקן WLTP המחמיר ויכולת טעינה מהירה של 50 קוט"ש. MG ZS EV יוצע בשוק המוניות ברמת אבזור NET S שכוללת חבילת מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות מלאה וכן רשימת אבזור מפנקת וארוכה מאוד.
קבוצת לובינסקי, אחת מקבוצות הרכב המובילות בארץ, נוסדה בשנת 1936 ומייצגת את מותגי פיג'ו, סיטרואן, אופל DS ו-MG, עם היצע כלי הרכב החשמליים הגדול בישראל, מחזקת את חדירתה לשוק המוניות בישראל עם התחלת שיווק MG ZS EV החדש בשוק זה. MG ZS EV, הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל יהיה הדגם החשמלי הראשון בשוק המוניות, יביא עמו תכונות מבוקשות ואטרקטיביות עבור שוק המוניות ובהן עלויות שימוש זולות במיוחד ובטח שבהשוואה לכלי רכב בעלי מנועי דיזל, נסיעה שקטה וללא פליטות מזהמים כלל, נוחות נסיעה גבוהה, מרחב מחיה נדיב מלפנים ומאחור, תא מטען גדול (448 ליטר), יכולת טעינה מהירה של 50 קוט"ש ואבזור בטיחות אקטיבי מקורי רב. זאת כמובן בנוסף לסוללה בקיבולת של 45.6 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה גדול של 263 ק"מ בין טעינות לפי תקן WLTP המחמיר.
רמת האבזור NET S כוללת רשימה ארוכה של אבזור בטיחותי כמו: מערכת הגבלת מהירות הכוללת קישור למערכת קריאת תמרורים, מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה הכוללת תיקוני היגוי, מערכת לנהיגה בתנועה צפופה הכוללת תיקוני היגוי, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית הפעילה עד עצירה מוחלטת, זיהוי תמרורי מהירות, מערכת לשמירת מרכז נתיב בשימוש בבקרת השיוט האדפטיבית, מערכת בלימת חירום אקטיבית (עד 150 קמ"ש), מערכת התרעת סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת זיהוי והתרעה מפני פגיעה בהולכי רגל, חיישני חניה ועוד.
לובינסקי פעילה מזה שנים רבות בתחום המוניות העירוניות, ומניסיוננו, מונית עירונית נוסעת 70,000 ק"מ לשנה בממוצע. לפיכך, הרכב יכול להתאים לרוב נהגי המכוניות העירוניות, ככל שביכולתם להתקין בביתם עמדת טעינה AC. MG ZS EV מוצע בשוק המוניות עם אחריות מלאה הכוללת את הרכב והסוללה לשנתיים או 200,000 ק"מ ומחירו 128,888 שקל בלבד. לתקופת ההשקה המחיר כולל עמדת טעינה AC עד 32 אמפר + התקנה בסיסית במתנה.
ועדת הכלכלה של הכנסת עם דיון בחובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
לפי ההצעה, החובה תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 5 ותיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2021, כך שהציבור יוכל להיערך ולהתקין את המערכות עוד לפני הקיץ. מי שייתפס מסיע ילדים מתחת לגיל 5 כשברכבו לא מותקנת מערכת המתאימה לתקן שנקבע בתקנות צפוי לקנס של 250 שקלים ול-4 נקודות. היו"ר מרגי הזכיר כי הוועדה קיימה כבר דיון בנושא, ודרשה הבהרות לגבי התקנת מערכות של היצרנים או כאלה שעומדות בתקן ישראלי, וכן דרשה לוודא שיהיו מספיק יצרנים שיעמדו בו.
סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר היום כי בקשות הוועדה מהדיון הקודם נבחנו והתקבלה החלטה להתאים את התקנות בישראל לחקיקה הקיימת כבר באיטליה, כאשר היצרנים ידרשו להצהיר שהם עומדים בחקיקה האיטלקים ולאשר את המסמכים בבדיקת מעבדה. הוא הוסיף כי כבר מינואר השנה ניתנת הפחתת מס קנייה ליבואנים המספקים את המערכת ברכבים חדשים.
היו"ר מרגי אמר כי המשמעות היא שהדבר לא יקל ברגולציה. הוא ביקש לאפשר עמידה בתקן איטלקי תוך בחינת אפשרות לבדיקות והגברת אכיפה בשווקים. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הוסיף כי הנוסח שהוגש לוועדה נוגע לאימוץ התקן הישראלי, בשינויים, ואמר כי אין על שולחן הוועדה נוסח שמזכיר תקן או חקיקה איטלקית.
היו"ר מרגי ביקש לדעת גם כמה מעבדות יבצעו את הבדיקה וכמה יצרנים יהיו. פלור השיב כי ישנן 4 מעבדות שיכולות לבצע את הבדיקה ובאיטליה יש למעלה מעשרה יצרנים, ולכן המשרד מבקש להתאים את החקיקה לנעשה באיטליה. היו"ר מרגי שב והבהיר כי בכוונת הוועדה לוודא שיהיו מספר רב של יצרנים.
מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי התקנה מצילת חיים והמשרד ביצע עבודה ממושכת על מנת להביא לאישורה. הוא ביקש לאשר את התקנות ואמר כי התיקון יציל חיי אדם. עם זאת, לאחר שהיועץ המשפטי בפועל של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, אמר כי הנוסח שמונח כרגע על שולחן הוועדה לא תואם את התקנה האיטלקית – הודיע היו"ר מרגי כי לא תתקיים הצבעה וביקש להגיש לוועדה את הנוסח המתאים.
אור ירוק עם מחקר המוצא שאחד מכל שני כלי רכב ישן לא תקין
לאחרונה פורסם שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים עומד להודיע כי מבחן הכשירות השנתי (טסט) אותו נדרשים בעלי כלי רכב פרטי לבצע אחת לשנה, יתקיים אחת לשנתיים. התקנה החדשה תהיה תקפה לכלי רכב בני 3-10 שנים, אך האם כלי הרכב בישראל נמצאים במצב תקינות שמאפשר את הגדלת משך הבדיקה מבלי לסכן את משתמשי הדרך? 48.6% מכלי הרכב שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל בשנת 2020, נמצאו עם ליקויים, חלקם עם ליקויי בטיחות חמורים, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.
כלי הרכב בפריפריה ישנים יותר, פחות בטיחותיים ומניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי כלי רכב ישנים גם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות. בשנת 2018 כלי רכב פרטיים ישנים (13 שנה ומעלה) היו מעורבים בשיעור של 54% יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. בישראל ישנם 2.98 מיליון כלי רכב פרטיים, כאשר קיימים כ-387 אלף כלי רכב ישנים בני 13 ומעלה. 249 כלי רכב פרטיים היו מעורבים בתאונות קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2018, כשב-49 מהן היו מעורבים כלי רכב ישנים (13 ומעלה). כלי הרכב הישנים, מהווים כ-13% ממצבת כלי הרכב הכוללת אך מעורבים ב-20% מהתאונות הקטלניות – כלומר מעורבות גבוהה (54%) ביחס למספרם במצבת כלי הרכב.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נתוני הבדיקות שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביצע מצביעים על תמונת מצב מסוכנת וכישלון גדול של המשרד עצמו. כל כלי רכב שני לא תקין, וחלק גדול מכלי הרכב הם פצצות מתקתקות שמסכנות את החיים של כולנו. למול הנתונים הקשים במשרד התחבורה רוצים להאריך את משך הטסט לרכב משנה אחת לשנתיים. החלטה כזאת מהווה פגיעה קשה בתקינות כלי הרכב ובבטיחות. הארכת מרווח הבדיקות משנה לשנתיים עלולה להגדיל את מספר כלי הרכב הנוסעים בכביש עם ליקויי בטיחות חמורים. במקביל, כל פעולה שמגדילה את טווח הזמנים בין הבדיקות חייבת להיות בהתאמה לחיזוק מערך הבדיקות והאכיפה המשטרתית. חייבים להוסיף עוד ניידות בדיקה, עוד משקלים ולבצע הרבה יותר בדיקות תקינות כדי לייצר הרתעה בקרב הנהגים שנוסעים עם כלי רכב שעלולים להוות מלכודות מוות במקרה של תאונת דרכים".
להלן ממצאים נוספים שעלו מהבדיקות:
- 18% מכלי הרכב נסעו עם משקל גבוה מעל המותר: 14,690 כלי רכב נשקלו במטרה לבדוק האם הם חורגים מהמשקל המותר. ב-2,660 כלי רכב נמצאו חריגות משקל מעל המותר – 18.1% מכלי הרכב הכבדים שנשקלו על ידי הניידות נסעו עם משקל עודף מעל המותר בחוק. בתוך כך, 3.2% מכלי רכב שנשקלו נמצאו בעומס יתר של מעל ל-15% מהמותר (477 כלי רכב). בשנת 2020 נפסלו 390 רישיונות נהיגה ורכב וסכום הקנסות הסתכם ב-476 אלף שקלים.
- 35% מכלי רכב נוסעים עם צמיגים לא תקינים: במסגרת מבצע תקינות צמיגים נבדקו 4,576 כלי רכב. צמיגיהם של 1,603 כלי רכב נמצאו לא תקינים -35% מכלי הרכב שנבדקו נמצאו עם צמיגים לא תקינים. בתוך כך, 11.3% מכלי הרכב הורדו מהכביש בגרירה או שהורדו בשל ליקויי בטיחות מחייבי תיקון (518 כלי רכב).
- 52% מהמשאיות לא תקינות: מתוך 1,932 משאיות (מעל 10 טון) שנבדקו, 57.5% נמצאו עם ליקויים המחייבים תיקון או ליקויים מזערים (1,112 משאיות). 208 משאיות (10.8%) –אחת מכל עשר משאיות, אף הורדו מהכביש בשל הליקויים החמורים.
- 19% מהאוטובוסים בתחבורה הציבורית נמצאו עם ליקוים: 148 אוטובוסים מהתחבורה הציבורית נבדקו בשנת 2020, כאשר 18.9% מהם (28) נמצאו לא תקינים.
- 68% מרכבי ההסעות נמצאו לא תקינים: 76 רכבי הסעות נבדקו בשנת 2020 כאשר ב-68.4% מהם נמצאו ליקויים (52 כלי רכב). 14.5% מרכבי ההסעות (11 כלי רכב) הורדו מהכביש בשל ליקויי בטיחות מחייבי תיקון. רק 24 רכבי הסעות לא נמצאו ליקויים.
- 58.5% מכלי הרכב בחברה הערבית נמצאו עם ליקויים: 4,156 כלי רכב נבדקו במסגרת מבצע רכב בחברה הערבית. 2,433 כלי רכב נמצאו לא תקינים – 58.5% מכלי הרכב שנבדקו בחברה הערבית. בתוך כך, 16.8% מכלי הרכב (701) הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון.
- 83% מכלי הרכב הפלשתינאים נמצאו עם ליקוי בטיחות: תקינותם של 683 כלי רכב פלשתינאים נבדקו ו-565 כלי רכב נמצאו עם ליקויים – 82.7% מכלי הרכב הפלשתינאים שנבדקו נמצאו לא תקינים. בתוך כך, 54.5% מהם (372 כלי רכב) הורדו מהכביש בגין ליקויים מסוכנים או מחייבי תיקון.
- 32% מהאופנועים והקטנועים נמצאו לא תקינים: 951 אופנועים וקטנועים נבדקו כאשר ב-32.2% מהם נמצאו ליקויים (307 כלים דו גלגליים). ב-11.8% מהאופנועים והקטנועים (111 כלי רכב) נמצאו ליקויים מסוכנים אשר חייבו את הורדתם מהכביש.
- 15% מכלי הרכב של משרד הביטחון נמצאו לא תקינים: 229 כלי רכב השייכים למשרד הביטחון נבדקו כאשר ב-15.3% מכלי הרכב נמצאו ליקויים (35 כלי רכב).
לתקינות כלי הרכב חשיבות מכרעת במניעת תאונות דרכים. בזמן חירום הרכב נדרש לעמוד בכוחות גדולים המופעלים עליו והוא צריך להגן על הנוסעים. תקינות קורות הפלדה, המנוע, הבלמים ושאר מערכות הבטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הנתונים מלמדים שכלי רכב רבים עלולים לא לתפקד בשעת חירום ולמעשה להפוך למלכודת מוות עבור הנוסעים ושאר משתמשי הדרך. ככל שכלי הרכב ישן יותר, הוא פחות בטיחותי לנוסעיו. כלי רכב ישנים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.
זמן הקורונה Corona Time
דיסני עם תרומת מסכות פנים רב-פעמיות לילדים בבי"ח לילדים דנה-דואק, ת"א-יפו
המגיפה העולמית ממשיכה לייצר קשיים רבים עבור קהילות בכל רחבי העולם, וגם בישראל. בין הפגיעים במיוחד ילדים, המאושפזים בבתי חולים וחווים ביתר שאת, ריחוק חברתי ובידוד.
ביולי 2020, חברת וולט דיסני השיקה כיסויי בד רב-פעמיים לפנים (כיסויים שאינם רפואיים), המיועדים לילדים, עם הדמויות האהובות של דיסני, פיקסאר, מארוול ומלחמת הכוכבים, במטרה להקל, ולו במעט, על הקשיים שילדים חווים בתקופה מאתגרת זו.
כחלק מההשקה, דיסני הכריזה על קמפיין תרומה, שבמסגרתו ייתרמו 100,000 כיסויי פנים מבד לילדים הנמצאים בסיכון ומשפחותיהם בכל רחבי אירופה. הפעילות נעשית באמצעות ארגוני צדקה ומוסדות המעניקים תמיכה והשראה לילדים המתמודדים עם טראומה ובידוד.
בישראל, כחלק מפעילות התרומה לקהילה, דיסני בחרה בבית החולים לילדים דנה-דואק ליד איכילוב בתל אביב, ותעניק 5,000 כיסויי בד לפנים (לא-רפואיים), רב-פעמיים ומעוצבים בדמויות האהובות של דיסני, לתמיכה בילדים ומשפחותיהם.
מנכ"ל חברת וולט דיסני לישראל ויוון, מר ווסיליס איליופולוס: "בפעילות זו הבנו עד כמה חשוב לשבור את הבדידות שילדים מאושפזים חווים. מטרת היוזמה היא לסייע לחבר בין הילדים בבידוד לבין דמויות דיסני, כדי לאפשר להם לבנות חוסן רגשי בזמן שהם הכי זקוקים לו. יחד עם בית החולים לילדים דנה-דואק, אנו מקווים שכיסויי הפנים הצבעוניים יסייעו להעניק תמיכה ונחמה לילדים ומשפחותיהם בתקופה מאתגרת זו".
פרופסור דרור מנדל, מנכ"ל בית החולים דנה- דואק: “וולט דיסני אמר "כל אחד בעולם היה פעם ילד" בשם כל ילדי דנה, אני מודה לדיסני על תרומתם המרגשת לקראת פורים. אתם באמת מבינים ילדים! תודה !".
כיסויי הפנים הם רק דוגמה אחת למחויבותה של דיסני לסייע לקהילות ברחבי העולם, במהלך משבר הבריאות הנוכחי. מאז תחילת המגיפה ועד כה, דיסני תרמה מוצרים, שירותים ומשאבים כלכליים בשווי של יותר מ -5 מיליון אירו, לטובת קהילות ברחבי אירופה. זאת, בנוסף לסיוע השוטף באמצעות תוכנית המשימה החברתית של הארגון שמביאה את כוחו של המותג והדמויות הידועות לעודד ולייצר רגעים קסומים לילדים ולמשפחות, בזמנים שהם זקוקים לכך ביותר. למידע נוסף על התוכניות החברתיות בקישור…
הערכות להקמת מתחמי בידוק מידי לקבלת תו ירוק למי שלא התחסן מסיבות רפואיות ולבני נוער
העולם לא מסתפק בחיסונים ומדינות רבות מאיצות את קצב ההצטיידות בבדיקות קורונה מהירות עם תוצאה תוך דקות, לצרכי ניהול שגרת החיים החדשה לצד הנגיף. תאגיד קווידל (Quidel) האמריקאי העומד מאחורי פריצת הדרך הטכנולוגית של סופיה שכבר הכפיל את יכולת הייצור, הודיע השבוע על הקמת מפעל נוסף בקליפורניה וגיוס של 400 עובדים חדשים. המטרה היא המשך ייצור המוני של מכשירי סופיה ניידים בקצב של 240 מיליון בשנה ובמקביל לייצר עוד בדיקות מיידיות, לרבות ערכות בדיקה ביתיות ללא מכשיר (כמו בדיקת הריון) עם תשובה תוך 10 דקות בקצב של 600 מיליון בדיקות מתקדמות ומדויקות עד סוף 2021.
סופיה היא בדיקת הקורונה המהירה הראשונה בעולם הפועלת באישור ה – FDA והמעבדה לנגיפים במשרד הבריאות. הטכנולוגיה פרוסה בכ – 65,000 נקודות טיפול ברחבי ארצות הברית וכבר פועלת בישראל באמצעות כ – 300 מכשירים ניידים שרכש משרד הבריאות. המכשירים הותקנו בחדרי מיון, בתי אבות, דיור מוגן, פיקוד העורף, במשטרה, בשירות בתי הסוהר, בקופות החולים ובאיים הירוקים באילת ובים המלח ונערכו בעזרתם מאות אלפי בדיקות מיידיות. בנוסף, באופן יזום כבר נערכות בדיקות סופיה מיידיות במקומות עבודה ועסקים שאימצו את הטכנולוגיה, עם תשובה בתוך 15 דקות לכ-100 עובדים ולקוחות בשעה. המטרה היא לנהל שיגרת קורונה זהירה בחברות ולמנוע אובדן ימי עבודה, לצד המשך ההתחסנות של העובדים.
בקבוצת רימיפארם, נציגת קווידל בישראל הדגישו: "למרות העובדה שיותר ויותר אנשים מתחסנים בישראל ובעולם וישנם סימני האטה של הנגיף, בקווידל נערכים לתת מענה ולספק את כל הבדיקות שניתן לייצר במהלך השנה ועד 2022 לפחות, לרבות ערכת קוויקויו QuickVue)) שהיא כיום בדיקת הקורונה המהירה ביותר בעולם. המטרה היא לנהל שגרת חיים חדשה ובטוחה לצד הנגיף בידיעה שלמרבה הצער, הקורונה לא תיעלם בקרוב".
יצוין כי בחברה כבר החלו בהטמעת הבדיקות המהירות בהליכי הפתיחה הבטוחה של המשק לצד הנגיף וכן בהיערכות להקמת מתחמי בידוק מיידי לתמיכה בתוכנית התו הירוק (הדרכון הירוק). המטרה היא להנגיש בדיקות סופיה חסכוניות עם תשובה מיידית תוך 15 דקות בעיקר לציבור "החריגים" שלא התחסנו מסיבות רפואיות כמו אנשים עם אלרגיה חמורה וכן לבני נוער מתחת לגיל 16 בקצב של כ – 100 נבדקים בשעה על כל מכשיר מחוץ למעבדה. תוכנית התו הירוק כוללת כניסה למוסדות תרבות, אירועי ספורט, מוזיאונים, בתי מלון, בתי קולנוע, חתונות, קניונים, חדרי כושר, מסעדות, בתי קפה, בריכות שחייה, בתי כנסת, שדות תעופה, טיסות, חופשות בארצות אחרות ומלונות בחו"ל.
יודגש כי עלות הטכנולוגיה של סופיה היא כשליש מעלות בדיקת מעבדה רגילה, ללא הוצאות שינוע דגימות או השקעת משאבים להקמת מבנה. הבדיקה עברה תיקוף בישראל על אלפי נבדקים וצברה וותק של מאות אלפי בדיקות מהירות בארץ ומיליוני בדיקות בעולם. על פי תוצאות התיקוף של משרד הבריאות הדיוק של סופיה עומד על 84% על כל הנבדקים, 95% על בעלי תסמינים, 72% ללא תסמינים. הבדיקה מבוססת אנטיגן המזהה בתוך 15 דקות את נגיף הקורונה וגם את הזנים החדשים, הווריאנט מברזיל, המוטציה הבריטית, הדרום אפריקאית, הווריאנט מלוס אנג'לס והמוטציה הצפויה בישראל על פי תחזית אמ"ן. קווידל מיוצגת בישראל על ידי קבוצת רימיפארם, אשר מפעילה קו טלפוני למידע מקצועי על שגרת החיים החדשה לצד הנגיף עבור מוסדות ועסקים שמספרו: 03-6483635. פרטים ועדכונים בעמוד הפייסבוק… בסופיה ישראל מדגישים: "בדיקת קורונה מיידית היא לא תחליף לחיסון, עדיף להתחסן!"
מד"א עם חיסון 175 שליחים ועובדי שגרירות באירופה
כחלק מהמאבק הלאומי בנגיף הקורונה, במבצע "מתחסנים בביטחון" חיסנו החובשים ופראמדיקים של מד"א 175 שליחים ועובדי שגרירות מאירופה שהגיעו לארץ בטיסה מיוחדת לנמל התעופה בן גוריון וחזרו לארצות השליחות. השליחים ועובדי השגרירות יגיעו בשנית לארץ על מנת לקבל את מנת החיסון השנייה.
בין המתחסנים הייתה נועה חכים דוברת שגרירות ישראל במדריד שחוסנה ע"י אחותה, מתנדבת מד"א ד"ר רוני חכים: "הגעתי היום לארץ על מנת להתחסן יחד עם שליחים נוספים ממדינות אירופה. ידוע בספרד ומדינות אחרות באירופה שישראל מובילה בעולם במבצע החיסונים, במהירות וביעילות. זה רגע מאוד מרגש בשבילי ואני גאה להיות חלק ממנו וסוף סוף להתחסן".
מתנדבת מד"א, ד"ר רוני חכים, שחיסנה את אחותה נועה: "שמעתי שיש מבצע להטיס את עובדי השגרירויות לקבלת חיסונים בארץ ושאחותי מגיעה אז ביקשתי להיות בין המחסנים. זו זכות גדולה לחסן אחותי ואת חבריה שתורמים רבות למדינה, זו התרומה קטנה שאני יכולה לתת להם." הוסיפה וסיכמה "לכו להתחסן!"
חובשת מד"א יפעת גלזמן שחיסנה את השליחים: "זו הטיסה השלישית של עובדי השגרירויות מכל העולם שמד"א כארגון ההצלה הלאומי מחסנים פה בנתב"ג. לקחת חלק במבצע החיסונים החשוב הזה מרגש גם עבורנו וגם עבורם."
פראמדיק מד"א רמי מאושר, שאחראי על מתחם החיסונים של מד"א בנתב"ג: "בתוך זמן קצר חיסנו כאן את כל הנוסעים שהגיעו במטוס. זו חוויה מרגשת ואנחנו גאים להיות חלק מהמשימה הלאומית בחיסון שליחי מדינת ישראל בעולם".
ועדת הכלכלה של הכנסת עם תיקון לתקנות העוסקות בהגבלות פעילות שדות תעופה וטיסות
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי: "כל סוגיית ההסברה שלא קיימת, גורמת למשרד הבריאות שעובד קשה בימים אלו עוול. אנחנו מתמודדים עם פניות לאורך כל שעות היממה. אין מענה לאנשים במוקדים ענייני ויש מירמור רב. מבחינתם, אהוד ברק יוצא להרצאה של עשרות אלפי דולרים והם לא. הדבר הזה מערער את האמון של האזרחים. יש תקנות מאושרות, אז תצאו ותסבירו את זה לציבור".
ח"כ יבגני סובה: "אנשים רוצים לחזור לטיסות חילוץ אבל ממתינים ימים ארוכים עד שיקבלו אישור מוועדת חילוץ. אנשים מקבלים הודעה בבהילות שיש טיסת חילוץ בלילה, אך לא יודעים אם יוכלו לרכוש כרטיס. כשמטוס ישראלי משאיר יהודי באוקראינה במינוס 15 מעלות זהו סוף הסיפור הציוני"
ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין: "יש עמותת שעמלות לתת אוכל לכאלו שנתקעו בחו"ל ללא כסף. אנשים נופלים בבירוקרטיה סובכה ומקשה. מגיעים אלי מקרים מצמררים וקשים, ביניהם אנשים ששבועות תקועים בירדן כולל חולים וקשישים".
התיקון שאושר בוועדה נועד להתמודד עם החשש מכניסת וריאנטים נוספים של נגיף הקורונה לישראל, שעשויים לגרום להידבקות ומחלה גם בקרב מחוסנים. עם זאת, מחוסנים ומחלימים המבקשים לצאת מישראל ימשיכו להיות פטורים מחובת הצגת בדיקה שלילית.
עוד אישרה הוועדה תיקונים נוספים, לפיהם נוסע או איש צוות אוויר יוכלו לעלות לטיסה גם אם סיים בידוד לאחר 10 ימים וביצע שתי בדיקות שליליות במועדן. מדובר בהתאמה לקיצור תקופת הבידוד, שעמדה עד לאחרונה על 14 ימים.
ד"ר רועי סינגר, סגן מנהל האגף לאפידמולוגיה במשרד הבריאות: "בגלל הווריאנט האנגלי שהגיע לכאן באמצע חודש דצמבר והתפשט כמו אש בשדה קוצים הגענו למצב הזה והסגר השלישי. הווריאנט הזה מדבק פי 2 וקטלני יותר. מאוד מוטרדים מרמת התחלואה שלא יורדת בקלות. הסיבה שצריכים גם הבאים לארץ ומחוסנים לעשות בדיקה בחו"ל, היא כדי למנוע את הווריאנט הבא – ווריאנט שעמיד לחיסון. זה יהיה אסון לאומי אם כזה דבר ייכנס לארץ עכשיו".
ד"ר אשי שלמון, מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, הסביר בדיון את מטרת הבדיקה השלילית והוסיף כי היא נוגעת גם למי שחוסן או החלים בארץ. לגבי אלו שחוסנו או החלימו בחו"ל, אמר "כרגע אי אפשר להסתמך על אישורי החלמה מחו"ל כל עוד מערכת משרד הבריאות לא מסונכרנת עם משרדי בריאות בעולם, ונתקלנו בזיופים של תעודות, לכן מחלימים ומחוסנים מחו"ל לא יהיו פטורים מבידוד כל עוד לא יעשו בדיקה סרולגית".
ד"ר שלמון ציין כי ביצוע בדיקות סרולגיות בנתב"ג נתקל בקושי מצד רשות שדות התעופה. "אנחנו מקווים שיהיה ניתן לעשות בדיקה סרולגית מדם האצבע וזה יהיה יותר קל לבצע גם בנתב"ג". לדבריו, כיום בדיקה סרולגית עם נוגדנים מעל 20 היא שוות ערך לכל תעודת מתחסן או מחלים הפוטרת מבידוד. עוד אמר בדיון כי על אף החלטת קבינט הקורונה מאתמול לאפשר לאלפיים נוסעים להיכנס לישראל מיד יום, "גם ב600 איש, אנחנו מאוד מתקשים לנהל את האירוע; ההתנהלות היא בלתי אפשרית. אין יכולת לנהל אירוע כל כך גדול עם כל כך הרבה בתי מלון וטיפול במבודדים. זה בלתי אפשרי. אנחנו סבורים שזה צריך להישאר על כניסת 600 איש".
מתחילת משבר הקורונה דגמו צוותי מד"א למעלה מ-4 מיליון ומאה אלף בני אדם
ארגון מגן דוד אדום מפרסם כי מראשית משבר הקורונה, מתאריך 24.2.2020 ועד היום נלקחו ע"י החובשים והפרמדיקים של מד"א 4,145,624 דגימות לנגיף הקורונה. הדגימות בוצעו במהלך השנה האחרונה במגוון מוקדים ובפריסה ארצית – בבתי האזרחים, במתחמי היבדק וסע, בבתי אבות ומוסדות סיעודיים, במסגרת פרויקט מגן אבות ואימהות, מוסדות לימוד, ישיבות ועוד. עפ"י הנתונים, החובשים והפראמדיקים של מד"א נטלו מראשית משבר הקורונה דגימות מ-503,201 בני אדם בבתיהם.
במתחמי היבדק וסע של מד"א ברחבי הארץ שפועלים בשיתוף קופות החולים בוצעו 2,174,606 בדיקות. במתחמי היבדק וסע בירושלים נדגמו 336,331 בני אדם, 125,831 מתוכם נדגמו במתחם טדי בעיר, 37,382 בעין יעל, 33,569 בשכונת שייח ג'ראח במזרח העיר, 34,280 בשכונת רוממה, 32,058 בשכונת בית וגן, 15,707 בארמון הנציב, ו-14,454 בשכונת רמות. במתחמים בתל אביב נדגמו 211,832 בני אדם, 170,447 מתוכם נדגמו במתחם היבדק וסע בגני יהושע. באשדוד נדגמו 76,652 בני אדם, בנתניה נדגמו 73,848 בני אדם, בכפר סבא נדגמו 70,740 בני אדם, בראשון לציון נדגמו 60,911 בני אדם, בפתח תקווה נדגמו 56,362 בני אדם, במודיעין-מכבים-רעות נדגמו 54,656 בני אדם, בלוד נדגמו 51,978 בני אדם, בחדרה נדגמו 45,320 בני אדם, בחיפה נדגמו 41,983 בני אדם, באום אל פחם נדגמו 38,261 בני אדם, בבני ברק נדגמו 32,773 בני אדם, בבית שמש נדגמו 30,516 בני אדם, בבאר שבע נדגמו 31,457 בני אדם, בנס ציונה נדגמו 30,522 בני אדם, במודיעין עילית נדגמו 29,030 בני אדם, באילת נדגמו 27,510 בני אדם, ברחובות נדגמו 25,602 בני אדם, בקלנסווה נדגמו 23,026 בני אדם, בבאקה אל ג'רביה נדגמו 20,822 בני אדם, בסכנין נדגמו 19,929 בני אדם, במועצה אזורית מטה בנימין נדגמו 18,893 בני אדם, בחולון נדגמו 17,931 בני אדם, ברמת גן נדגמו 17,582 בני אדם, באשקלון נדגמו 16,872 בני אדם, בכרמיאל נדגמו 16,711 בני אדם, במעלה אדומים נדגמו 14,774 בני אדם, בעכו נדגמו 14,593 בני אדם, בשדרות נדגמו 14,433 בני אדם, בטירה נדגמו 14,347 בני אדם, בראש העין נדגמו 12,422 בני אדם, בביתר עילית נדגמו 12,255 בני אדם, בטייבה נדגמו 11,705 בני אדם, ברהט נדגמו 11,542 בני אדם, במבשרת ציון נדגמו 10,952 בני אדם, במעלות נדגמו 10,722 בני אדם, באור עקיבא נדגמו 10,686 בני אדם ובמגד אל כרום נדגמו 10,353 בני אדם. על פי הצורך והדרישה מפעיל מגן דוד אדום מתחמים ניידים נוספים ברחבי הארץ.
בימים אלו ממשיך מגן דוד אדום בביצוע בדיקות במתחמי היבדק וסע וגם בבתי המבוטחים של קופות החולים השונות. כמו כן, צוותי מד"א לקחו עד כה דגימות מ-8,069 בני אדם שחזרו מחו"ל בעמדה ייעודית בנמל התעופה בן גוריון בנוסף, ביצעו פראמדיקים של מד"א כ-3,000 בדיקות לסרולוגיה ואלפי חולים מאומתים הועברו ע"י צוותי מד"א מבתיהם לאשפוז.
החובשים והפראמדיקים של מד"א הזריקו עד כה למעלה מחצי מיליון מנות חיסון. במסגרת תוכנית מגן אבות ואימהות של משרד הבריאות, החובשים והפראמדיקים של מד"א חיסנו בשני החיסונים את כלל דיירי ואנשי הסגל של בתי האבות והדיור המוגן בישראל. 87,184 מנות חוסנו ע"י צוותי מד"א במתקני פיקוד העורף ובנוסף צוותי מד"א ממשיכים לחסן מאות אלפי בני אדם במסגרת קופות החולים ברחבי הארץ. גם במוקדי החירום 101 של מד"א ניכרת עליה משמעותית בפניות האזרחים, השבוע התקבלו כ-10,000 שיחות ביממה, עליה של כ- 165% ביחס ליום שגרה. לצד ביצוע כ-4 מיליון ומאה חמישים אלף דגימות לקורונה, בשירותי הדם של מד"א ממשיכים בהתרמת פלסמה ממחלימים מקורונה לטובת טיפול בחולים קשים ויצור חיסון פסיבי. עד היום הותרמו 19,260 מנות פלסמה ממחלימים מקורונה מהם ניתנו 5,894 מנות ל-2,947 חולי קורונה במצב בינוני וקשה (2 מנות לכל חולה).
מד"א ממשיך בפעילות של לקיחת דגימות בשיתוף ארבעת קופות החולים ומבצע העברות חולים מאומתים לאשפוז וכל זאת בנוסף לפעילות הארגון בשגרה ובחירום.
טכנולוגיה
הכותל המערבי בירושלים עבר טיפול בו מוזרק חומר לשמירת חוסנו
בימי הסגר האחרון, לקראת חג הפסח, החלו בכותל המערבי סדרה של פעולות שימור, אשר נעשות באמצעות הזרקה, במזרקים הדומים מאוד לאלה המשמשים את הצוותים הרפואיים.
מדי חצי שנה, לפני חג הפסח וחגי תשרי, עורכים מהנדסי הקרן למורשת הכותל המערבי ומשמרי רשות העתיקות, בדיקות יסודיות לאבני הכותל בנות 2000 השנה ברחבת התפילה. זאת, על מנת לוודא את בטיחות המבקרים.
העבודות המתבצעות במקום הינן לפי ההנחיות ההלכתיות של רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ, לאחר שעסק בנושא לפני קרוב לשמונה עשרה שנים עם גדולי ישראל, ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל.
מרדכי (סולי) אליאב מנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי, "מדי שנה מגיעים לרחבת הכותל המערבי למעלה מ-12 מיליון איש. אמנם השנה בצל הקורונה יותר ויותר אנשים התחברו מרחוק לכותל אבל אנו כבר נערכים לקראת חזרתם של באי הכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל המערבי עושה כל שביכולתה בכדי לשמור על אבני הכותל העתיקות ועל יציבותן לטובת בטיחות המתפללים והמבקרים".
לדברי יוסי ועקנין, האחראי על שימור אזור הכותל המערבי ברשות העתיקות: "באבני הכותל בנות 2000 השנה מתרחשת בליה טבעית, ואנו דואגים לחיזוקן. הסקרים שאנחנו מבצעים מדי חצי שנה מאפשרים לנו מעקב אחר מצבה הפרטני של כל אבן ואבן: לכל אבן מבין מאות ברחבת התפילה יש "תעודת זהות" אצלנו, עם עשרות מאפיינים שמנוטרים. הסקר האחרון שערכנו, הראה שנדרש טיפול לחיזוק ה"קליפות" החיצוניות של מספר אבנים. העבודות שאנו מבצעים בקיר החשוב הינן עבודות אל-הרס: הן לא קודחות לפנים האבן, ונעשות בהזרקה עדינה של חומרים המחקים את הרכב האבן, לתוך החללים והסדקים. החומר מוזרק אל תוך הסדק כשהוא נוזלי, וכאשר הוא מתייבש, הסדק מתאחה. זו ה"תפירה" הכי מושלמת שיכולה להיות. החיסון האולטימטיבי לאבנים החשובות בעולם, מפני פגעי הזמן".
בין הגורמים המשמעותיים לבלייה של כתלי הר הבית, נמצאת דווקא המערכת האקולוגית שמהווה חלק בלתי נפרד מהנוף של הכותל העתיק. "הכותל הוא מן מרחב אקולוגי שמקיים חיים יחודיים לו", אומר וקנין. "על אבני הכותל ישנה צמחייה רבה המשרישה שורשים אל תוך האבנים– בעיקר מסוג צלף, מציץ סורי, ושיכרון זהוב. בנוסף לכך, מקננים בכותל בעלי כנף רבים, בהם סיס החומות שמגיע כל שנה, עורבים, ויונים. כחלק מעבודות השימור, מתוך ההכרה בחשיבות החי והצומח הייחודיים למקום, אנחנו שומרים על המערכת הזו, ובמקביל, מבטיחים את יציבות האבנים, כך שהכותל ישמור על חוסנו לפחות עוד 2000 שנה".
מהפכת הרכב האוטונומי בישראל
עידן הרכב האוטונומי מתקדם בצעדי ענק. משרד התחבורה סיים לגבש את השלב הראשון בהליך החקיקה בנושא ניסויים ברכב האוטונומי שיאפשר לבצע לראשונה בישראל ניסויים פורצי דרך ברכב אוטונומי ללא נהג בקרה ברכב. זאת, במסגרת מהפכה שמקדם משרד התחבורה לקידום תחבורה חכמה, מתקדמת וחדשנית בישראל.
השלמת הליך החקיקה יאפשר עלית מדרגה משמעותית בהיקף הניסויים ופעילות המחקר והפיתוח של חברות טכנולוגיות מובילות מהארץ ומהעולם שיוכלו להתקדם בפיתוח רכב אוטונומי ללא נהג. כלי רכב אלה מיועדים בין היתר להשתלב במערך התחבורה הציבורית והשיתופית .
בשנים האחרונות מתבצעים בכבישי ישראל ניסויים בכלי רכב בעלי יכולת נהיגה עצמאית, באישור ובפיקוח משרד התחבורה. עד כה נדרשה בניסויים אלה נוכחות "נהג בקרה" מאחורי ההגה. נהג הבקרה היה ערוך להשתלט על הרכב אם תידרש התערבות אנושית. עם הצלחת הניסויים והתקדמות הטכנולוגיה החל המשרד לקדם ביצוע ניסויים גם בכלי רכב אוטונומיים ללא נהג.
צוותי העבודה המשותפים לגופים הממשלתיים השונים, גיבשו את המלצותיהם להכנת טיוטת חוק אשר תסמיך את שרת התחבורה לקבוע הנחיות המתירות ביצוע ניסויים ברכב עצמאי ללא נהג, לרבות תוך הסעת נוסעים, לצורך קידום מגוון טכנולוגיות חדשניות בתחום הרכב העצמאי.
טיוטת החוק המוצעת תעמיד את ישראל בראש רשימת המדינות המובילות בעולם המעודדות ביצוע ניסויים ברכב אוטונומי, ומקדימה הליכי חקיקה במדינות מפותחות שבהן אין עדיין הסדר חוקי דומה. החקיקה תעודד יצרני רכב וטכנולוגיות רכב הפועלים בתחום התחבורה החכמה להקים מוקדי מחקר ופיתוח בישראל ותאיץ את הפעילות הכלכלית והמדענית בתחום.
חברות רבות מהארץ ומהעולם מצפות לאישור החוק שיאפשר עריכת ניסויי שטח שיקדמו את פיתוח הטכנולוגיות הנדרשות. בהמשך לניסויים אלה תגובש חקיקה כוללת שתאפשר שימוש בכלי רכב אוטונומיים למגוון צרכים בחיי היום-יום.
תחבורה
הקנס על נהגי משאיות שלא יאבטחו מטענים כראוי יעלה מ-500 ל-750 שקלים בלבד
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה היום דיון בתקנות התעבורה העוסקות באבטחת מטענים, אותם אישרה לפני כארבעה חודשים. בדיון הקודם אישרה הוועדה כי נהג שלא יקיים את התקנות ולא יוביל מטען לפי התקן וייתפס, ירשמו לחובתו 6 נקודות. תיקון זה היה טעון אישור שר המשפטים, ולאחר שזה התקבל נדרשה הוועדה לאשר מחדש את התקנה.
בנוסף לכך אישרה היום הוועדה תיקון לצו התעבורה, הקובע כי הקנס בגין עבירה של אי קשירת המטען כראוי יעלה מ-500 שקלים כיום ל-750 שקלים. תקנה זו תיכנס לתוקף ב1 בינואר 2022.
כמו כן, בדיון הקודם אישרה הוועדה לחייב את הנהגים לעבור השתלמות מקצועית בעניין, והיום אושר לקבוע עבירה חדשה, לפיה נהג שלא יעבור את השתלמות צפוי לקנס בסך 750 שקלים. תיקון זה לקנס עבור מי שלא יבצע את ההשתלמות, יהיה החל מ1 בילוי 2022. דוד תמיר יועמ"ש משרד התחבורה, הסביר את הסיבה לדחיית תקנה זו: "ביצוע ההשתלמות מקצועית חשוב שתהיה בצורה פרונטאלית ולא בזום או אמצעים דיגיטליים. בעבודה מול משרד העבודה, קבענו שכל ההשתלמויות יוכלו להתבצע עד לתאריך זה".
בדיון עלה כי התקן החדש להובלת מטענים כפי שנדרש ע"י משרד התחבורה ונכתב ע"י מכון התקנים, לא נגיש וזמין באתר המשרד. נציגי משרד התחבורה מסרו בדיון כי מכון התקנים טוען לזכויות יוצרים וע"כ הדברים לא יכולים להתפרסם. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, סירב לאשר את התקנות עד שנציגי משרד התחבורה ונציגי מכון התקנים, התחייבו לוועדה כי הכל יפורסם ויהיה נגיש באתר המשרד.
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי: "נהגי משאיות כבר כועסים עליי על הטכוגרף הדיגיטלי, אבל אני יודע שזה לבטיחות שלהם וכולם יתרגלו. טענת איגוד הנהגים כי הכל ייפול רק על הכתפיים של הנהג, אינה נכונה ויש במפורש בתקנות גם אחריות המשלח על בעלי חברות המשאיות שיידעו גם הם את חובתם. הדבר המינימלי זה שהמדינה חייבת להציג את התקנות שהיא מימנה. אם אני מחייב לפעול לפי תקן מסוים, הדבר הבסיסי זה ליידע את הצרכנים. משרד התחבורה לא צריך לסמוך על שולחן של אחרים וחייב לפרסם את התקנות".
אפליקציות וסמרטפון
OkCupid עם ישראלים פתוחים להיכרות עם טבעונים
אפליקציית ההיכרויות OkCupid מדווחת כי בחודשים האחרונים, הישראלים מגלים יותר ויותר פתיחות להיכרות עם בני ובנות זוג שמצהירים/ות על היות/םן טבעונים/ות ואו צמחונים/ות (91 אחוז מהמשתמשים בשנה האחרונה). משתמשים שפתוחים לפגישות עם צמחונים או טבעונים קיבלו יותר ׳לייקים׳ מתחילת 2021 מאשר אלה שגילו התנגדות. עוד עולה מהניתוח כי לשישה מתוך 10 ישראלים לא משנה כלל מה בני/בנות הזוג אוכלים. 86% אף הצהירו כי הם פתוחים להיכרות עם אנשים שההעדפות שלהם באוכל שונות משמעותית משלהם.
במהלך האפיון של המשתמשים באפליקציה משתמשת OkCupid בסדרת שאלות התאמה כדי לסייע לצמחונים ולטבעונים למצוא בני ובנות זוג מתאימים. בין השאר הם נשאלים עד כמה חשוב שבן/בת הזוג יהיו צמחונים/טבעונים והאם יש נכונות לפגישה עם בין/בת זוג צמחונים או טבעונים.
לדברי מייקל קיי, מנהל התקשורת של OkCupid, האפליקציה מתאימה בין בני אדם על פי מה שחשוב להם באמצעות פרופיל שנבנה על בסיס התשובות של המשתמשים. התשובות שנענו כבר מיליארדי פעמים, משמשות גם כ׳פילטרים׳ שמסייעים לאתר את בן בת הזוג הרצויים, עם סגנון חיים תואם.
״טרנד אחד שהבחנו בו באחרונה בישראל הוא שאנשים נעשים פתוחים יותר ויותר להיכרות עם צמחונים וטבעונים ומעבר לכך, אלה שמגלים פתיחות אף נהנים מפופולריות גדולה יותר מאחרים״, אומר קיי ומדווח כי מדובר במגמה עולמית. ״גילינו ש- 91 אחוז מהמשתמשים בשנה האחרונה פתוחים להיכרות עם טבעוני/ת ונראה שהפתיחות הזו הופכת אותם ליותר אטרקטיביים בעיני אחרים. אם בעבר היכרות עם מישהו שסגנון החיים שלו היה שונה משלך הייתה מהלך מאתגר כיום נראה שיותר מתחילים לצאת מ׳אזור הביטחון׳ הקולינרי שלהם״.
כשבאים לבחור בן/בת זוג למפגש היכרות, צריך לקחת בחשבון באמת את מה שצריך. OkCupid היא אפליקציית ההיכרויות היחידה שעושה זאת ושואלת עבורך את השאלות הנכונות. האלגוריתם של OkCupid משתמש בתשובות למגוון רחב של שאלות רקע שמספקים המשתמשים כדי להבין לעומק מה חשוב להם, במה הם מאמינים, מתעניינים ומה ההעדפות שלהם. החברה נוסדה ב- 2004 ומאז אחראית על מיליוני חיבורים בין סבני אדם בלמעלה מ-110 מדינות. החברה היא אחת החלוצות בתחומי ההכלה במגוון רחב של ממדים, דוגמת מגדר, העדפות, גזע ודת. למידע נוסף בקישור…