חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פמפלונה Pamplona, הקורונה וחגיגות סן פרמין San Fermin, ספרד

אודט יחזקאל מספרת על החג הצבעוני וסוער בפמפלונה ||| מיהו סן פרמין ומהו חג סן פרמין Las Fiestas de San Fermin  ||| כיצד חוגגים את סן פרמין ||| מה עושים במרוץ הפרים Tauromaquia ||| כל הפרטים בהמשך…

מרוץ הפרים Tauromaquia (צילום פליקר)

סן פרמין 2020

בפעם הראשונה בעקבות הקורונה בוטלו חגיגות סן פרמין הנחגגות בפמפלונה בירת מחוז נאוורה Navarra וברחבי ספרד מאז שנת 1930. זהו החג החשוב ביותר הנחגג בפמפלונה בכל שנה למשך שבוע ימים מה-7 ועד ה-14 ליולי.

הקורונה כאמור טרפה את הקלפים, ובחודש אפריל כאשר ספרד כבר היתה במצב עגום מבחינת מגפת הקורונה הכריזה כי כל החגיגות המתוכננות כמדי שנה, מבוטלות לאלתר. כבר בחודש יוני חזרו ההודעות בחדשות, בעיתונים ובכל מקום אפשרי להפיץ כי אין ספרד חוזרת מהחלטתה לא לקיים את החגיגות הקרבות, וזו בפמפלונה היתה צפויה לשבוע השני של יולי 2020. אבל מאידך, לא מאשרת בשום קונסטלציה מפגשים המוניים, בבתים או בברים, במסעדות וכי התושבים יצטרכו להשתתף בפתיחת החגיגות הוירטואליות מהמרפסות כאשר יוכלו ללבוש את התלבושת האחידה אותה הם לובשים מדי שנה. על פניו, נראה כי התושבים הפנימו וקיבלו את הגזרה. אך גם שם כמו אצלנו, ב-7 ליולי צעירים רבים אשר רק חיכו לשבוע זה כל השנה, החליטו באופן עצמאי לקיים מפגשים של שתיה ואוכל בבתים ובברים אשר לא עמדו בפיתוי. התוצאה היתה כי יומיים לאחר מכן כבר היתה עליה בהתפרצות הקורונה, קנסות ניתנו ואזהרות על ידי השלטונות. כנראה שהכמיהה למפגשים קיימת בכל החברות וכולנו נושאים את התוצאות…..

מהו חג סן פרמין

חשוב לציין כי זה אינו רק חג דתי, אלא חג חברתי אליו מתכוננים נפשית, מתכננים תוכניות למפגשים ולא רק בני העיר אלא חברים ומשפחה אשר מגיעים לפמפלונה במיוחד לתקופה זו, אם לכל התקופה ולימים מספר. תוכניות של מפגשים משפחתיים, כפי שמתכוננים לחג מסורתי וזהו החג החשוב ביותר בפמפלונה.

כיצד חוגגים את סן פרמין

בכל שנה ב-6 ביולי בשעה 12:00 בדיוק נשמעת יריית הפתיחה המכונה בספרדית צ׳ופינסו Chupinazo הפותחת את החגיגות שמסתיימות ב-14 ליולי בחצות בטקס הנעילה המסורתי בו כולם פוצחים בשיר סיום המרוץ פוברה דה מי Pobre de mi שמשמעותו: מה יהיה עלי.

בכל שנה נערכים לחגיגות בפמפלונה חודשים מראש עד לרגע המכריע. כולם מחכים בכיליון עיניים לפתיחה. כדאי לדעת כי החגיגות בנויות מכמה רבדים:

  • הערכות: סגירת המסלול הנמתח לאורך סימטאות מפותלות ורחובות לאורך 875 מטרים המובילות לנקודה הסופית, למרכז העיר
  • החל מה-7 ליולי, בכל בוקר בשעה 08:00 ועד סיום החגיגות, יוצאים רועים ומלווים מקצועיים נוספים המכוונים 6 פרים הדוהרים במסלול המסוגר ומסומן מראש. סגר הרחובות מכונה בספרדית אנסיירו Encierro, כך עד לפלאסה דה טורוס Placa del toros.
  • הפרים הדוהרים ברחובות הם תמיד שישה פרים פראים וכולם בני אותה משפחת פרים המטופחת בדיוק למטרה זו של תחרויות. בכל יום של החגיגות משתתפת קבוצה אחרת של פרים פראיים ביחד עם מגדליה.
  • בכל יום יודעים איך מתחיל המרוץ אך לא יודעים כיצד יסתיים. הרועים המקצועיים המאמנים את הפרים למטרה זו במשך שנה שלמה כמעט, מקווים לעמוד בלחץ ובמהירות הריצה/דהרה של הפרים לאורך המסלול.

לא ידועה הסיבה המדויקת מדוע מריצים את הפרים לאורך מסלול מסוגר בין הסמטאות והרחובות הצרים, אך ישנה סברה כי המגדלים אשר מאמנים את הפרים למטרה זו היו מלווים בעבר הרחוק בקצבים אשר ליוו אותם לאורך כל המסלול עד לארנה (לזירה) כאשר הם היו מאחור, בתקווה כי בסופה של התחרות יוכרזו בזוכים יחד עם מגדלי הבקר. לאט לאט עם השנים השתנה המנהג של מגדלי הבקר שהיו רצים מאחורי הפרים הדוהרים קדימה ונראה כי התחלפו התפקידים, הרועים רצים מלפנים בקצב מסחרר על מנת להוביל את הפרים כאשר הם יודעים כי טעות אחת תעלה להם בחייהם.

חג סן פרמין Las Fiestas de San Fermín

סן פרמין שנקרא גם Sanfermines הוכרז כחג בינלאומי תיירותי משנת 1980 ומהווה את אחד החגים המרתקים והפופולריים בספרד כולה מתחילת המאה העשרים. אפשר לומר כי מי ששם את חג סן פרמין על המפה העולמית התיירותית היה הסופר ארנסט המינגווי Ernest Hemingway בספרו משנת 1926 וזרח השמש The Sun Also Rises שפורסם תחילה תחם השם פייסטה Fiesta. נשאלת השאלה מדוע החג מתחיל כבר ב-6 ליולי ולא בבוקרו של ה-7 ליולי.

למעשה מקורו של החג הוא בימי הביניים ומורכב במהותו לשלושה אירועים הנחגגים כדלקמן:

  1. אירוע דתי של חג פרמין הקדוש, הפטרון של פמפלונה הנחגג ב-10 באוקטובר, יום הגעתו של הקדוש מהעיר אמיאן Amiens בצרפת.
  2. היריד הגדול והחגיגות הנועלות את הקיץ, אלא שתמיד בתקופה זו מזג האויר הוא גשום ולעיתים סוער מאד ולכן בשנת 1591 הייתה פניה רשמית לבישוף לשנות את תאריך האירוע. הבישוף דאז ברנרדו דה רוחאס אי סנדובל החליט להדביק את החג לאירוע שהיה כבר קיים אשר פותח את יריד הקיץ, בתאריך ה-19 ביוני וב-18 ליולי.
  3. בין שני תאריכים הללו שהיו כבר מאוישים, נמצא כי ה-7 ליולי הוא המתאים ביותר לקביעת חג סן פרמין וכך היה.

אם כך נשאלת השאלה עדיין מדוע ה-6 ליולי נבחר גם הוא…  ובכן ב-6 ליולי מתחילות התפילות המסורתיות הדתיות לכבוד הפטרון הקדוש סן פרמין. התפילה נערכת בקפלה על שם פרמין הקדוש שהוא פטרון מחוז נאברה, תפילות שמתחילות בשעה 12:00 בצהריים ונמשכות עד למחרת ה-7 ליולי. מסורת זו החלה כאמור עוד בשנת 1901 כאשר הפועלים בהתלהבותם ירו זיקוקים כדי לציין את תחילת התפילות לכבוד פרמין הקדוש ומאז אומץ יום זה כיום תפילות המקדים את שבוע החגיגות האינטנסיבי.

המצעד הדתי El Riau-Riau

המצעד הדתי יוצא מבית העיריה ובראשו צועד ראש העיר ונכבדי העיר ועושה דרכו לעבר הקתדרלה של פמפלונה, שם מצטרפים עוד אנשי כמורה מכובדים של העיר ומחוז נאווארה וממשיכים את המצעד לעבר כנסיית סן לורנצו האהודה על בני פמפלונה, השוכנת בקצה הרחוב הראשי, ראייה מאיור, אזור המוקף גנים ירוקים ומטופחים.

המיסה לכבוד סן פרמין. מאוחר יותר נלקח פסלו של סן פרמין מעץ עטור בגלימה אדומה רקומה בחוטי זהב וכסף, אבני חן ויהלומים, אמרלד ועוד אשר ניתנה כתשורה על ידי העיריה, בתוך הפסל חבויה אחת מעצמותיו של הקדוש. המאמינים סוברים כי הגלימה  האדומה מקודשת ובכוחה להגן על הרצים והמשתתפים במרוץ לאורך כל ימי החגיגות על שם הקדוש סן פרמין. כל הקהל צועד חזרה בין הרחובות והסמטאות של העיר העתיקה של פמפלונה.

https://www.youtube.com/watch?v=HqnfbJQVTA8

מיהו סן פרמין San Fermín de Amiens

סן פרמין או Firminus הוא הפטרון הקדוש של פמפלונה וכל מחוז נאווארה אך ההיסטוריה שלו מתחילה לא לפני המאה ה-12 כאשר היגר לפמפלונה בירת נאווארה. על פי האגדה פרמין היה הבישוף הראשון של נאווארה ומת כמרטיר ע״י הרומאים במאה ה-3. האטריבוט שלו הוא הגריל אשר הוא מחזיק בידיו כפי שנראה בציורים ובפסלו.

האגדה נולדה למעשה בעיר אמיאן Amiens ששוכנת בצפון צרפת בתקופת האימפריה הרומית והגיע לפמפלונה במאה ה-12. אחד הטקסטים המאגדים את סיפורו של פרמין הקדוש הם ״האגדה הזהובה״ של יעקב ״חקובו ווראחינה, מ-1264. האגדה מספרת כי פרמין היה בנו של פירמוס, שהיה שגריר בשלטונו של הקיסר דיוקלטיאנוס ושימש כמושל כללי של אזור צפון צרפת. עוד על פי האגדה פירמוס הפקיד את חינוך בנו פרמין בידי הארכיבישוף של טולוז אשר הבטיח שמפרמין יצא כומר מוכשר שיצליח להכשיר פרחי כמורה בעצמו וידע להפיץ את הדת הנוצרית בדרך נכונה ובטוחה. שנים מאוחר יותר לאחר שהוכרז פרמין כבישוף נשלח במסגרת תפקידו לפמפלונה וכיהן בה כבישוף עד שהיה בן 31 שנים. עם תום תפקידו בפמפלונה נשלח לסירוגין לערים נוספות כגון: אאכן, בובה, ואמיאנס שם נרדף על ידי הרומאים לאחר שניצר למעלה מ-3,000 אנשים. הרומאים שרדפו אותו תפסו אותו והכניסו אותו לכלא, שם עינו אותו בסתר ובסופו של דבר הצליחו להרוג אותו תוך עינוי בגריל. פרמין הוכרז כמרטיר וחגו נחגג ביום מותו בכל שנה ב-25 לספטמבר. גופתו של פרמין  טופלה בידי נוצרים ונעלמו עקבותיה עד שנת 615 שהופיעה בדרך מסתורית בתקופת כהונתו של הבישוף סן סילביו (סן סלביאן). העיר אמיאנס אימצה את פרמין כקדוש אשר הפך את העיר לנוצרית, זאת על פי כתביו של ההיסטוריון רולדאן חימנו בעל שורשים רומאים וגם וואסקונים (מויסקייה), דבר אשר היה בעל חשיבות רבה באותה תקופה. ״זה היה דבר של מה בכך לאמץ איש דת זר אשר מת כמרטיר והוכח כי נרדף בידי הרומאים אשר בסופו של דבר חיסלו אותו״, הסיפור הוא מרתק ואקזוטי המשיך וכתב ההיסטוריון.

אלא שסיפורו של פרמין לא עבר בצורה חלקה והלך והתפתל עד המאה ה-12 בה הארכיבישוף של פמפלונה דאז, המכונה פייר מפריס הגיע לפמפלונה והביא עימו רליקה אשר הציב באלטר של קתדרלת פמפלונה. זו היתה הרליקה הראשונה אשר הובאה לפמפלונה והחדשות נדדו לכל מחוז נאווארה דבר אשר גרם להיסטוריונים רבים במרוצת השנים לחקור את סיפורו של פרמין וכולם הגיעו למסקנה אחת כי כל העובדות מצטלבות לאותה אמת של קדוש מעונה וכך אומץ והוכרז פרמין כפטרון של מחוז נאווארה.

למטיילים בשאר ימות השנה יש את פסל מרוץ הפרים Tauromaquia (צילום פליקר)

מרוץ הפרים Tauromaquia

נקרא גםEncierro  והוא השיא היומי שימי הפסטיבל. התכונה רבה כבר משעות הבוקר המוקדמות. הקהל אשר יבוא לעודד ולהריע יגיע בלבוש המסורתי של מכנס בצבע לבן , חולצה לבנה, מטפחת אדומה אותה קושרים בצווארון של החולצה מאחור והמשולש האדום יהיה מלפנים. על המותניים קושרים צעיף אדום, נועלים נעלי ספורט, התושבים עצמם נועלים נעלי ספורט מיוחדות המעוצבות במיוחד לאירוע זה. המרוץ מתחיל בנקודת הפתיחה סנטו דומינגו Santo domingo ליד תמונתו של סן פרמין, והמשתתפים במרוץ מקדישים שלושה מזמורים לקדוש ומבקשים את ברכתו להצלחת המרוץ. בשעה 8:00 נשמעת ירית הפתיחה והמרוץ מתחיל. החלק הראשון של המרוץ לאורך 280 מטרים הוא המהיר ביותר וגם המסוכן ביותר משום שבחלק זה של המסלול אין לאן לברוח. מצומת סנטו דומינגו הדרך ממשיכה לעבר כיכר העיריה הנמצאת בעוד 100 מטר, ומרחק זה הוא מעוקל והמרוץ צמוד מאד לצד ימין של הרחוב אשר בפינה נפגש במשולש של הרחובות עם כיכר מרקדרס Placa mercaderes ורחוב אסטפטה Calle de la Estafeta. אם לא ממשיכים באותו קצב מהיר של ריצה, הדרך הופכת למסוכנת יותר כי הפרים שועים קדימה מתוך אינרציה ויכולים פשוט לעלות על הרצים. מכאן הדרך מאיטה במקצת כי אחרי העיקול הפרים אשר ממשיכים קדימה מנסים לשעות קדימה אחרי אחיהם, מצד אחד נראה כי הדבר פשוט יותר. הרצים שאינם יכולים להמשיך באותו קצב מאיטים גם הם אך הסכנה היא כי הפרים המסוחררים במקצת מהעיקולים יעלו על הרצים, כך הרצים מחפשים דרך מילוט מהפרים אך ממשיכים קדימה תוך שהם נצמדים לקירות, ממשיכים עוד מקטע של 90 מטרים ושוב מגיעים לסמטה ממנה קשה לברוח בגלל שהיא צרה ושוב מעוקלת וזו הנקודה בה ידוע כי כמעט תמיד קורות תאונות. הפרים שמאיטים את הקצב במקצת נראים מחליקים מעט, ונראה כי כפי שהרצים מנסים לברוח מהם ולהיצמד לקירות כך גם הפרים נכנסים לסחרור ומנסים לברוח מהרצים אשר הולכים ומתרבים מתחילת המרוץ. הדרך לא תמה וממשיכה כך לעבר כיכר העיריה אשר נמצאת במסלול המפותל ברוחב שלושה מטרים ובסופו מגיעים לארנה שם נפתח השער לפרים. בדרך זו הרצים צריכים להיות יותר ערניים כי מן הסתם רצים נופלים בדרך ולעיתים נראית ערימה של אנשים שהפחד הגדול הוא כי הפרים ידרסו אותם בדרכם לשער. השער נפתח לפרים ומיד לאחר כניסתם נסגר על מנת שהרצים לא יטעו ויעברו אותו גם הם. לאורך כל המסלול נשמעות קריאות עידוד של הצופים ממרפסות הבתים המקושטות במטפחות ענקיות אדומות, הקהל המלווה את הדרמה נראה מכל פינה דרוך לאירוע. צריך להיות שם כדי להרגיש את החשמל והדרמה שבאוויר.

עשה ואל תעשה במרוץ כחוק שאין לעבור עליו

  1. הגיל המותר להשתתפות במרוץ הוא מגיל 18 ומעלה
  2. חל איסור מוחלט לעקוף או להוריד את המחסומים שהמשטרה הציבה
  3. חל איסור מוחלט להשתתף במרוץ לאנשים חולים, מוגבלים, תחת השפעת אלכוהול או סמים או כל מצב אחר נפשי שאדם אינו יכול לשלוט בעצמו, יגרום לו נזק ולאחרים
  4. חובה למשתתפים ללבוש את התלבושת המסורתית. מומלץ לרצים להיות לבושים בלבן עם נעלי ספורט
  5. חל איסור לתת קריאות כיוון למלווים/הרצים ושריקות או השמעת קולות, צפצופים אשר יבלבלו את הפרים במרוץ ויגרמו לתאונות
  6. אסור לגעת בפרים, או לנסות לקשור אותם או לחלופין לזרוק לעברם חפצים אשר עשויים לפצוע אותם
  7. חל איסור לצלם מתוך רחובות/סמטאות בהם מתנהל המרוץ, מחסומי המשטרה ללא אישור רשמי מראש על מנת לא לסנוור את הפרים עם הפלשים
הפרים המנוחה לפני היציאה למרוץ הפרים Tauromaquia (צילום פליקר)

המטפחת האדומה

כאשר החלו לקיים את חגיגות פרמין הקדוש, הוספה המטפחת האדומה המסמלת את מותו האכזר של הקדוש. בכל מקרה הוויכוח סביב העובדה כי פרמין הקדוש הוכרז כמרטיר נמשכה במשך מאות שנים כי אין עובדה חותכת ללא ספק אך בהמשך לאחר חקירות רבות של היסטוריונים וארכיאולוגיה אשר היו צריכים להוכיח כי הממצאים מעידים כי אכן הינם שייכים לפרמין הקדוש ובכל זאת אפשר לומר כי עד היום אין אמת אחת ויחידה או הוכחה חד משמעית המאמתת את התיאוריות השונות. הוויכוח מתנהל סביב הקשר בין פמפלונה לאמיאנס, בנוסף הספק שבגללו לא נבנתה עד היום כנסיה על שמו אפילו במחוז בו אומץ כפטרון היא לא נמצא שום מנזר או כנסיה קטנה ככל שתהיה מאותה תקופה אשר נקראה על שמו. אך לא מקלקלים אגדה טובה שמושכת עליה לרגל ותיירים רבים לפמפלונה ולאזור נאווארה ולכן פסלו של הקדוש פרמין הוצב בקפלה בכנסיית סן לורנצו כפי שציינתי למעלה. התושבים של פמפלונה כבר התרגלו ולא ישנו את עמדתם כי הדבר יפגע באמונתם ולא רק בכלכלה, לכן נראה כי אמנם הקורונה ניצחה הקיץ הזה של 2020 אך מקווים כי בשנה הבא ביולי 2021 הכול יחזור לסדרו.

תלבושת אחידה של לבן ואדום

מדוע נבחרו הצבעים של לבן ואדום כתלבושת אחידה מייצגת של פמפלונה? הסיבה הראשונה היא כי כל אחד יכול לרכוש בגד לבן בלי דגש על איכות הבד. הרוב ילבשו מכנסיים מכותנה וחולצה לבנה מטריקו לגברים, שמלה או חצאית לבנה וחולצה טי שרט לנשים, גם כאן אין דגש על סוג הבד אלא על הצבע. המטפחת האדומה היא שווה לכולם גברים נשים וילדים. בכל בית בפמפלונה יש תלבושת בארון לחג סן פרמין.

עם אימוץ שבוע זה של חג סן פרמין לתיירות הנכנסת הבינלאומית של ספרד, אחד החוקים של העיר למשתתפים כפי שציינתי דלעיל הוא כי כל המשתתפים בחגיגות בלי יוצא מן הכלל, ספרדים וזרים ילבשו לבן ומטפחת אדומה, הכובעים גם יהיו בצבע אדום בלי התניה אילו כובעים, אם כובע קסקט, סומבררו או ברט. בנוסף על המותן חוגרים צעיף אדום עליו מודפס או סרוק סמל פמפלונה עליו להיות ארוך מספיק שזנבו יבלוט מהמותן כלפי צד שמאל. המוטיב העיקרי הוא הצבע הנבחר המוביל לאחדות מלאה בימים אלו. בכל זאת אנחנו נבחין כי בין הרצים יש צבעי חולצות של ירוק וכתום או אדום. אלו הם הרצים ומגדלי הבקר הרשמיים והצבעים הם לפי הקבוצות המשתתפות ויום המרוץ.

סיבה נוספת לבחירת הצבעים לבן ואדום – נראה כי לצבעי הלבן אדום ישנו קשר היסטורי בין קבוצת הצ׳יסטולאריס של ביאריץ Biarritz השכנה מצרפת, שהשפיעו על ההחלטה בבחירת התלבושת האחידה הפמפלונית. הם לובשים חולצה לבנה, אפודה אדומה ומכנס אפור כהה כמעט שחור.

טיול לפמפלונה ולינה

למלונות ממש במרכז עם מרפסת הצופה לחגיגה בקישור…  רוצים עוד פרטים על החג והאזור פנו לאורט יחזקאל, טל': 050-7505274 [email protected] או בפייסבוק Odette Yechezkel

עלו החודש

נושאים פופולריים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *