חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם ישראל הופכת לחשמלית?

בשנה האחרונה חלה עלייה בקנייה ושימוש בתחבורה חשמלית בישראל. מטפטוף חלקי לפני כמה שנים, הגענו לנתוני מכירות שלא מביישים מדינות אירופאיות מסוימות. האם ישראל הולכת לקראת עידן חשמלי? יש לא מעט סימנים המעידים על הכיוון הזה.

טעינה חשמלית לרכב חשמלי (צילום UNSPLASH)

ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו בישראל קצת יותר מארבעת אלפים רכבים חשמליים. שנה אחרי זה, ברבעון הראשון של שנת 2023 המספרים קפצו והמכירות הגיעו ליותר משלושה עשר אלף רכבים כאלה. אמנם מדובר בהזמנות שבוצעו כמה חודשים קודם לכן, אבל כמות הרכבים גדלה באחוזים ניכרים.

מסתבר שהצרכן הישראלי החל לשנות את הרגלי הקנייה והשימוש שלו ברכב והוא לא מחויב רק לרכב המונע על ידי דלק. המגמה הזו השתנתה בעיקר בשנתיים האחרונות ועם כניסתה של טסלה לשוק המקומי. אם בשנת 2020 כולה נתח הרכבים החשמליים שנמכרו בישראל היה רק אחוז אחד מסך המכירות, אז בשנת 2022 מדובר כבר על עשרה אחוזים. זה אומר שאחד מכל עשרה רכבים חדשים שעלו על כבישי ישראל הוא רכב חשמלי.

הנתונים הללו הם מצוינים לכולנו מאחר שמדובר כאן בלא פחות ממהפכה תחבורתית. למה זה קורה דווקא עכשיו? בעיקר בגלל השיח הציבורי ודעת הקהל העולמית שחלחלה גם לציבור הישראלי בעניין האנרגיה החשמלית שאינה מזהמת. יותר רכבים חשמליים זה אומר שיש פחות זיהום ורעש ובמקום קטן וצפוף כמו ישראל, כנראה שההבנה הזאת הופכת למציאותית יותר.

חוץ מאיכות החיים, מדובר גם בהיבט כלכלי וחסכוני. רכב חשמלי זול יותר לתחזוקה מאחר שיש בו פחות רכיבים מכניים ועלות הטעינה בחשמל זולה יותר מלמלא דלק. חשמל יותר זול ואפשר לייצר אותו גם מאנרגיית השמש שיש כאן בשפע לעומת הדלק שהוא משאב טבע יקר להפקה וחד פעמי לשימוש.

בנוסף לרכבים פרטיים, יש כוונה להשתמש גם בתחבורה ציבורית חשמלית ולהכניס אוטובוסים חשמליים לשימוש בקווים עירוניים ובין עירוניים. אמנם מדובר על כמויות קטנות כרגע, אבל יש תכנון להרחיב את השימוש בהם בכל רחבי הארץ.

גם עיריות שונות מכניסות רכבים חשמליים לצי התפעולי שלהן בהדרגה ומקימות עמדות טעינה חשמליות ציבוריות ברחבי הערים. המטרה היא להגדיל את התפוצה והנגישות לטעינה נוחה ובכך לעודד שימוש בתחבורה חשמלית. ייתכן שיש כאן מחשבה קדימה על איך תראה העיר העתידית שיש בה פחות אוויר מזוהם ופחות רעש ברחובות.

בעקבות הביקוש הרב, יבואני הרכב החלו לשווק רכבים חשמליים מדגמים שונים, גם של יצרניות הרכב הגדולות כמו: רנו, יונדאי, פיג'ו, פולקסווגן, אאודי ואחרות אבל גם של דגמים סיניים חשמליים זולים יותר ואיכותיים לא פחות. מסתבר שיש בישראל ביקוש לדגמים הללו והמכירות שלהם נמצאות בעלייה.

גם רשות המיסים נערכה מבעוד מועד לעניין של תחבורה חשמלית והתאימה את המיסוי על פי הביקוש. עד לאחרונה, המס על קניית רכב חשמלי היה עשרה אחוזים בלבד, לעומת יותר משמונים אחוזים על רכב בנזין. בעקבות הביקוש של השנים האחרונות, הכוונה של הרשויות היא להעלות את המס על קניית רכב חשמלי לעשרים אחוזים ובכך להגדיל את ההכנסות למדינה.

כל הפעולות הללו מראות שישראל נמצאת בכיוון אחד ברור והוא הכיוון החשמלי. אולם, זה לא אומר שבקרוב כל התחבורה תהפוך לחשמלית. עדיין המדינה צריכה להשקיע יותר משאבים בפיתוח של תשתיות טעינה, לחשוב מחדש על הפחתת המיסוי על הרכב, לתת הנחות והטבות לרוכשים רכבים חשמליים, כפי שקורה במדינות רבות בעולם ובעיקר, להתוות מדיניות מסודרת בנושא.

אם לוקחים את השנתיים האחרונות כמקרה מבחן, נראה שישראל מצליחה לפתח שוק חשמלי מקומי, כזה שיש לו השפעה על המשק והכלכלה. עדיין לא ניתן לדעת מה יקרה בשנים הבאות, מה יחליטו במשרדי הממשלה השונים בנושא החשמלי, האם המיסים יעלו או לא, האם קצב המכירות יגבר כמו עכשיו או פחות? מה שכן ברור זה שיש ביקוש גבוה וכל הנתונים מראים שכמו בשאר העולם, גם בישראל רכב חשמלי תופס תאוצה לקראת עתיד תחבורתי נקי ואיכותי יותר לכולם.

עלו החודש

נושאים פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *