מה אפשר לעשות למניעת סנוור ועיוורון רגעי בנהיגה ||| מערכת פשוטה וזולה שיכולה להציל חיים ||| מה ההשלכות שיש לכך שללא מערכות כאלה יש יותר תאונות ויותר נפגעים ||| כל הפרטים בהמשך…

מהו סנוור
לכל נהג מוכרת התופעה של נהיגה בלילה, כשרכב המגיע ממולך, נוסע עם אורות דרך גבוהים, לא מכוונים או בעוצמות שונות. התוצאה היא סנוור הנהג שרבות הסכנות ממנה. הרי נהג מסנוור הוא כמו עיוור ולמעשה נוסע ללא שיוכל להגיב לפגעי הדרך עד שיחלוף על פני הרכב המסנוור.
הסנוור נגרם כתוצאה מאורות בוהקים או השתקפות של אור והיא גורמת לעיוורון רגעי עד שהבוהק חולף. התגובה הראשונה והאינסטקטיבית היא הפניית המבט וכך שוב אנחנו מאבדים את היכולת לדעת מה קורה לפנינו בעת הנהיגה, על כל המשתמע מכך. הסנוור הנפוץ קורה בשעות החשיכה כאשר רכב נוסע מולך והפנסים מאירים את שמשמת החלון שלך וכך גורמים לסנוור אבל גם יש סנוור ביום. השתקפות שמש בחלון רכב שמולך, השתקפות כביש אספלט בבוהק המדברי ועוד.
איך נמנעים מסנוור?
התופעה קטלנית ועל כך נתנו את הדעת יצרני אביזרי בטיחות, יצרני רכב והרשויות. יש מדינות בהן מתוכננים כבישים לאורך הים כך שלא יהיו מצבים בהם תנהגו מול השמש ותסתנוורו מבוהק השמש וההשתקפות בים. יש מקומות בהם נמנעו מסלילת כבישים עם עיקולים ליד ישובים קרובים בהם הבתים יסנוורו תדירות מכלי הרכב שנוסעים ובעיקר, עיקולי דרך באופן המצמצם למינימום אפשרות של סנוור מהשתקפות השמש בשמשת הרכב הנוסע ממול. אבל זה לא מספיק.
הגנה אקטיבית מסנוור
בשנים האחרונות יותר ויותר יצרני רכב מציידים את כלי הרכב במערכת הטיית אורות הדרך ועמעום אורות אוטומטי שע"י חיישנים קוראת את תווי הדרך וקולטת אם יש רכב ממול ומתאימה את עוצמת וכיוון פנסי הדרך לצד ימין ואחרי שהרכב חולף מחזירה מעט שמאלה. בנוסף יותר ויותר דגמים מאובזרים בחלונות מצמצמי סנוור שמפחיתים את עוצמת התופעה.
אבל הפתרון המתאים והנכון ביותר, הוא פשוט ויעיל בצורה יוצאת דופן.
מערכות למניעת סנוור בכביש
מערכות החוצצים למניעת סנוור מיועדים להגן על עיני הנהג מפני סנוור על ידי רכב הנוסע בכיוון הנגדי, הן ביום ובעיקר בלילה. ניתן גם להשתמש בהם להסתרת המתרחש מעבר לכביש על מנת למנוע הסחת-דעת הנהג ממה שקורה בדרך.
החוצצים מיועדים להתקנה על מעקות הפרדה מבטון או מפלדה שיש בכבישים המהירים הדו מסלוליים והם גם עמידים בפגעי האקלים מצד אחד, וסלחניים לפגיעת רכב מצד שני.
מערכת האנטי בוהק של Maibach
המערכת משפרת את נראות הלילה בכבישים בהם נהגים מסתנוורים מכוניות או מקורות אור אחרים המגיעים מהכיוון הנגדי. מתקנים נגד בוהק מביאים להפחתה מדהימה של שיעורי התאונות. פיתוח ובדיקות ראשונות של המערכת החלו במנהרות רוח וניסויי שטח כבר לפני 60 שנים. לאחר מכן, מערכות נגד סנוור של Maibach הותקנו בהרחבה בגרמניה ובכל רחבי אירופה.
בדרך כלל מומלץ להתקין מערכות נגד סנוור בכל קטע כביש בהם נהגים עלולים להיות חשופים לאורות מסנוורים. בדרך כלל, הם מותקנים באזורים הבאים:
- בכבישים מהירים עם מספר נתיבים
- בכבישים עם תנועה כבדה בלילה (כביש 90)
- במקום בו יש כבישים מקבילים קרובים בכמה כיוונים כמו בין דרך שירות לכביש נגדי
- בקטעי כביש בהם יש עליות וירידות תכופות או תנאים טופוגרפיים לא טובים אחרים
- בעקומות ארוכות
- על גשרים
- לצד קווי רכבת או חשמלית העוברים לצד כבישים
- בסמוך לבניינים המשקפים אורות לכביש