משרד התיירות התחייב רשמית לפעול לתיקון החקיקה באופן שיחייב הצמדת מורה דרך לכל אוטובוס מטיילים או תיירים. המשרד יגבש עם אגודת מורי הדרך תכנית עבודה להגברת האכיפה. בתמורה להתחייבות זו, משכה האגודה את העתירה שהוגשה לבג"צ בעניין זה
דרישת מורי הדרך
המשא ומתן מול המשרד התנהל לאחרונה באופן אינטנסיבי ביותר. כפיר דרש שהמשרד לא יסתפק בכך, אלא יגביר וייעל את מאמצי האכיפה המופעלים נגד מדריכים הפועלים ללא רשיון מורה דרך ובניגוד לחוק. לאחרונה התקיימו כמה וכמה פגישות עם בכירי המשרד בעניין זה, לרבות עם מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי. במהלך הפגישות הללו נדונו גם טיב והיקף שיתוף הפעולה בין הצדדים בעתיד.
עמדת משרד התיירות
לאחרונה שיגר היועץ המשפטי של משרד התיירות, עו"ד עובד קדמי, מכתב אל כפיר, ובו אישר שוב את ההסכמות. בין השאר, כותב קדמי כי בכוונת המשרד לפעול ל"חידוש הדיונים על ניסוח תיקון החוק והתקנות בעניין מורי הדרך וכן על תכנית עבודה להגברת האכיפה, במגבלות ובתנאים המתאימים". בנוסף, כתב קדמי כי המשרד "ידון ויבחן את כל האספקטים של חובת ההדרכה על ידי מורי דרך בעלי רשיון, כולל אפשרות חיוב מורה דרך מורשה לכל אוטובוס המאורגן על ידי סוכן וכדומה. משרד התיירות פועל ויפעל להגביר את מאמצי האכיפה כנגד מורה דרך ללא הסמכה".
בג"צ
בתמורה, הסכימה האגודה למשוך עתירה שהוגשה לבג"צ נגד משרד התיירות לפני מספר שנים. עתירה זו, שעסקה אף היא בנושא האכיפה הבלתי חוקית, נועדה להביא את בית המשפט לדרבן את משרד התיירות לפעול להגברת האכיפה בתחום זה. משהתחייב המשרד פומבית לעשות כן, ממילא לא היה עוד טעם בניהול העתירה, והאגודה משכה אותה מבג"צ.
"הדיונים על כל נושא האכיפה לא היו קלים, אבל הניבו הסכמות שאנו רואים בהן חלק מגיבוש מערך אכיפה עתידי", אמר בני כפיר השבוע, "כל מערך כזה נבנה לאט ובאופן מדורג, ושיתוף פעולה של המשרד המפקח הוא נדבך חשוב מעין כמוהו לקיומו".
סכום ביניים
משרד התיירות הודיע לאחרונה כי בכוונתו לבחון את האפשרות לחייב להצמיד לכל אוטובוס תיירים המאורגן על ידי סוכן, מורה דרך ברשיון, הן בתיירות הנכנסת והן בתיירות הפנים. הודעת המשרד באה לאחר משא ומתן ממושך שניהלה עמו אגודת מורי הדרך, בראשות היו"ר בני כפיר והמנכ"ל מנחם שי.