ליון בירת הגסטרונומיה הצרפתית

ליון והבושון Lyonnais Bouchon ||| העיר העתיקה והטרבולס ||| וגם קצת על בוז'ולה ||| להמשך הכתבה <<<

עם מימי בן יוסף בפושון ליאונז (צילום דני בר)
עם מימי בן יוסף בפושון ליאונז (צילום דני בר)

ליון Lyon

העיר השניה בגודלה בצרפת היא ליון שנחשבת לבירה הקולינארית של צרפת (יותר מפריז) ובנוסף העיר מתפארת באלפיים שנות היסטוריה במפגש הנהרות רון Rhone וסון Saone. אין כמו מסעדות ליון שהן תערובת של מטבח ים תיכוני עם השפעה מהדרום, מטבח מרכז אירופאי מהצפון והמזרח וגם המטבח של בריטאני ונורמנדי השפיעה על ליון. בעיר יש קהילה יהודית המונה כ- 35,000 יהודים, רובם ככולם הגיעו לעיר בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה.

ליון בירה קולינארית

ליון עלתה לגדולה בעולם הקולינארי בתחילת המאה ה-16, כאשר שמן של מסעדות ביסטרו "בושון של ליון" (Lyonnais Bouchon) החלו להתפרסם מעבר לגבולות העיר. בליון ניתן למצוא אוכל מעולה במחיר לכל כיס במסעדות בושון. אם תרצו משהוא יותר מיוחד, הכינו את הארנק (או אולי משכנתא). כיום, מנות שהוכנו בידי שפים מעוטרי כוכבי מישלן יימצאו במסעדות שמחיר ארוחה בהן שווה למשכורת.

ליון הביאה לעולם הבישול מנות אחדות ובהן פטה אווז, חזירון צלוי ונקניקיות andouillette.
חג האורות Fête des Lumières    

תושבי ליון חוגגים בכל 8 בדצמבר ומוקדש למריה אמו של ישו. זהו חג ייחודי לליון ובו נוהגים תושבי העיר לשים על אדן החלון נרות ( מזכיר במשהוא את מנהג החרדים בחנוכה ? ) ולהאיר את רחובות העיר. חג האורות בליון נמשך בדרך כלל כארבעה ימים ומלבד הנרות בחלונות הבתים כולל מיצגים שונים הקשורים באור ובעיקר תאורה אומנותית של מבנים שונים בעיר.

מה רואים בליון

ליון- מראה מהקתדרלה לעיר החדשה (צילום דני בר)
ליון- מראה מהקתדרלה לעיר החדשה (צילום דני בר)

במרכז ליון כל ההתרחשות נמצאת בין כיכר בלקור (place bellecour) בדרום, לככר טרוקס (place des terreaux)  היא ככר העירייה.  חובה לבקר בליון בכיכר בלקור וכמובן לעלות לתצפית מדהימה על העיר, ממרומי גבעת הפיאבר (Fourvière) וכנסיית נוטרדאם דה פיאבר הממוקמת בראש הגבעה וצופה על העיר.

חצר פנימית בטרבולס של ליון (צילום דני בר)
חצר פנימית בטרבולס של ליון (צילום דני בר)

בגדה המערבית של הסון משתרעת על פני רצועה די צרה העיר העתיקה (Vieux Lyon), על סמטאותיה הגלויות והסמויות. הסמטאות הסמויות נקראות טרבולס (Traboules). הטרבולס הם מעברים מקורים בין הרחובות ובשני צידי המעבר דלת הנפתחת רק למי שיודע איך לפתוח ולעבור מרחוב אחד למשנהוא כמו בסמטאות קסבה ים תיכונית. העיר העתיקה מחולקת לרבעים הנקראים על שם הכנסיה שברובע. הכנסיה החשובה והמעניינת היא קתדרלת סנט-ז'אן (St Jean Cathedral ) שהיא כנסייה שרובה בסגנון גותי, ובה גם שעון אסטרונומי יפה. לאחר הסתובבות בעיר העתיקה אי אפשר בלי ארוחה ליונזית מקומית של דגים ובשר ככל שרק נרצה.

בוז'ולה Beaujolais

כרמים בבוזולה (צילום דני בר)
כרמים בבוזולה (צילום דני בר)

נסענו בין הכרמים של חבל היין בו מיוצרים יינות הבוז'ולה המוכרים כל כך בחגיגות הבוז'ולה בכל נובמבר ברחבי העולם. גפני הגמאי היו רדומים עדיין באפריל ונכנסנו לכפר קטן ונחשב ביינות הבוז'ולה המיוחדים שלו- פלורי ( Fleurie ). בשעת ביקורנו במקום, בני הכפר ( כאלף נפשות בלבד ) כבר היו ספונים בביתם למעט כתריסר צעירים שישבו בבר המקומי ושתו….יין. כן, באזור היין הכל כך חשוב גם הצעירים שותים יין ולא בירה.

יינות פלורי נחשבים למצטיינים באזור ובשנות בציר טובות, ניתן ליישן היין אפילו עד 16 שנים, בעוד שאר יינות בוז'ולה נצרכים עוד באותה שנה ולרוב כמה חודשים לאחר הבציר.

בדרכנו לכיוון צפון ומערב, נמצאות מספר עיירות קסם של תרבות והיסטוריה, של ימים שעמדו מלכת, של אווירה דת וגם שוקולד.

כתיבת תגובה