סיכום מסירות כלי רכב ינואר אפריל 2021 עם כ-16% גידול לעומת תקופה מקבילה 2020 ||| טכנולוגיות פורצות דרך לכלי רכב חשמליים ובכלל ||| התקנת מאות עמדות טעינה חשמליות בהרצליה ||| חדשות תחבורה, ושדרוגי כבישים בדרום ובמרכז ||| תחבורה ציבורית ובטיחות בדרכים ||| לשאר החידושים והחדשות בהמשך…
רכב
טלקאר עם סאנגיונג רקסטון 2021
מתיחת הפנים של הרקסטון כוללת חזית בעלת מראה חדש וחלק אחורי מחודש, אך שומרת על האיכויות, המרחב ומגוון היכולות של רכב השטח. הרקסטון משלב עיצוב חיצוני מחודש עם חלל פנימי חדש ואלגנטי, ומצויד בטכנולוגיות סיוע לנהג, מאפייני בטיחות ונוחות משודרגים ומערכת מולטימדיה מתקדמת. הדגם המעודכן מביא גם שינויים במערכת ההינע – עם מנוע חזק יותר ותיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת 8 הילוכים.
הרקסטון המעודכן מתוכנן עבור סגנון חיים פעיל, הודות למרחב הנוח, 7 מקומות הישיבה, יכולות השטח הגבוהות והבטיחות המעולה.
חטיבת ההינע של החדשה של הרקסטון כוללת מנוע טורבו דיזל 2.2 ליטר משודרג, שמפיק כעת הספק מרבי של 202 כ"ס (21 כ"ס יותר מהמנוע היוצא). מנוע e-XDi 220 הוא יעיל ושקט במיוחד, ומספק האצה מעולה כבר ממצב עמידה, ומומנט חזק בסל"ד נמוך – האופיינים למנועי סאנגיונג.
צריכת הדלק המשולבת היא כ 8.5 ל'/100 ק"מ (במחזור המשולב של (WLTP, וההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 10.7 שניות.
הרקסטון מצויד כעת בתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 הילוכים מסוג FR המיוצרת על ידי Hyundai Transys – אותה תיבה שנמצאת גם בג'נסיס, יונדאי וקיה. המשקל והיעילות המשופרים שלה מעניקים תגובה חלקה ומעודנת והפחתה של הרעש, רעידות ונוקשות (NVH), בזכות טווח יחסי העברה גדול יותר. התיבה מצוידת במערכת החלפת הילוכים אלקטרונית מתקדמת (SBW), שבה ההילוכים משולבים ומוחלפים באמצעות בקרות אלקטרוניות ללא כל קשר מכני בין ידית בורר ההילוכים לתיבת ההילוכים.
הרקסטון מצויד בהנעה לכל הגלגלים המציעה יציבות נהיגה מעולה בכל סוגי השטח ויכולת להגיע לכל מקום. מערכת ההנעה לכל הגלגלים של הרכב נשענת על הניסיון רב השנים של סאנגיונג בתחום מערכות ההנעה. כדי להשיג יעילות טובה יותר וחסכון רב יותר בדלק, ההספק מועבר באופן קבוע לגלגלים האחוריים, וניתן לשלב את ההנעה לגלגלים הקדמיים באופן אלקטרוני, עם בחירה בין יחס העברה גבוה או נמוך, בהתאם לתנאי השטח.
בנוסף, הרקסטון המעודכן כולל כסטנדרט נעילת דיפרנציאל אחורי אוטמטי ליכולות שטח משופרות עוד יותר.
הרקסטון אידיאלי עבור מי שרוצה לגרור משקלים כבדים. הוא מבוסס על שלדת סולם חזקה המעניקה פלטפורמת גרירה מוצקה, עם כושר גרירה מקסימלי אדיר של 3,000 ק"ג. הרקסטון כולל כעת גם מערכת בקרת נגרר חדשה (TSC) המשפרת את יציבות הנהיגה על ידי איתור וייצוב אוטומטי של תנועות סבסוב ונדנוד של הנגרר המחובר לרכב.
מערכת המולטימדיה של הרקסטון כוללת מסך 8 אינץ' איכותי בעברית עם מצלמת נסיעה לאחור, וכולל תמיכה בטכנולוגית השיקוף Apple CarPlay ו Android Auto , בנוסף לאפליקציות רדיו, חניה וניווט כגון WAZE ועוד.
הרקסטון הוא אחד מכלי הרכב החזקים והבטוחים בקבוצתו. המבנה שלו, מסוג מרכב על שלדה, הוא בעל חוזק גבוה, והוא כולל חבילה מקיפה של עזרי בטיחות אלקטרוניים מתקדמים. הוא בעל בסיס חזק במיוחד; המבנה שלו משתמש – לראשונה בעולם – בפלדה חזקה במיוחד, 1.5Gpa. למעשה, 81.7% מלוחות הפלדה במרכב של הרכב עשויים מפלדה בעלת חוזק גבוה, צפיפות גבוהה וחוזק מתיחה גבוה. המשמעות היא קשיחות גבוהה מאוד והגנה מעולה בהתנגשות כדי למקסם את החלל הבטוח בתא הנוסעים.
מערכות הבטיחות המתקדמות בדגם EX כוללות התראת התנגשות קדמית ובלימה אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל), התראה למניעת סטיה מנתיב, זיהוי תמרורי תנועה, התראת ערנות נהג, 9 כריות אוויר ועוד.
רמת אבזור פרמיום מוסיפה תיקון היגוי אקטיבי ושמירת מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור רכבים ב"שטח מת", כולל מניעת מעבר נתיב, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התראת פתיחת דלת אחורית לנתיב לא פנוי ועוד.
מחירים:
רקסטון טורבו דיזל 2.2 ל' 7 מושבים 4X4 EX – 249,900 שקלים
רקסטון טורבו דיזל 2.2 ל' 7 מושבים 4X4 פרימיום – 286,900 שקלים
מסירות רכב שליש ראשון 2021
סה"כ נמסרו 48,242 כלי רכב מהם 22,098 כבישטח לעומת 41,712 בשליש הראשון של שנת 2020 מהם 19,326 היו SUV. פירוט המותגים המובילים:
- יונדאי עם 7354 מסירות מהם 1029 SUV בלבד לעומת 6724 מסירות בתקופה מקבילה אשתקד
- טויוטה עם 6010 כלי רכב חדשים על הכביש מהן 2154 SUV לעומת 5201 בשנה שעברה ו-1820 כבישטח בתקופה מקבילה אשתקד
- קיה עם 5010 מסירות מהן 2965 כבישטח לעומת 4802 אשתקד ו-3883 SUV
- מזדה עם 3317 מסירות לעומת 2141 תקופה מקבילה אשתקד
- סקודה עם 3256 מסירות לעומת 3475
- מיצובישי 2973 לעומת 2579
- סיאט 2456 לעומת 1833
- רנו עם 1845 לעומת 1068 אשתקד
- שברולט 1795 לעומת 2035
- ניסאן עם 1706 לעומת 1675
- סוזוקי עם 1510 לעומת 1586
- סוברו עם 1384 מול 653
- פיג'ו עם 1312 מול 968
בגזרת המשאיות ומסחריות קלות התמונה אחרי 4 חודשים היא:
מרצדס עם 721 מסירות
שברולט עם 639 מסירות
וולוו עם 529 מסירות
דאפ עם 449 מסירות
סקניה עם 413 מסירות
בגזרת האוטובוסים מרצדס עם 376 מסירות מתוך 886 סך מסירות האוטובוסים בשליש הראשון של 2021.
קבוצת GEELY חברה בארגון IATF
ענקית הרכב הסינית Geely, עושה היסטוריה והופכת לחברה האסייתית הראשונה ב- IATF- International Automotive Task Force, – הארגון הקובע את תקני האיכות בתעשיית הרכב. Geely נבחרה החודש כחברה החדשה בארגון ובעלת זכות הצבעה בו. Geely תשתתף ביצירת ושיפור תקני איכות בינלאומיים לצד קבוצות רכב גלובליות וארגונים נוספים, לקידום הפיתוח בר-קיימא של תעשיית הרכב בעולם.
הקבלה של Geelyל- IATF מהווה הכרה במחויבות הקבוצה ובמותגי הבת שלה לניהול איכות. כיצרנית הרכב הסינית המובילה בעולם, Geely תעבוד עם יצרניות הרכב האירופאיות והאמריקאיות בכדי לשפר ולתקן את תקני האיכות של IATF , להציע תקנים עתידיים ולהוסיף קול אסייתי לארגון הבינלאומי.
כארגון בר סמכות, הקובע סטנדרטים לתעשיית הרכב העולמית, ה- IATF מחויב לטיוב תהליך התקינה, לשיפור יעילות הייצור בשרשרת האספקה לרכב ולהקמת מערכת ניהול תקני איכות לתעשייה וכלים לבקרת איכות. חברי הארגון כוללים את איגודי הרכב הלאומיים מארה"ב (AIAG) , איטליה (ANFIA) צרפת ( (FIEV בריטניה (SMMT) וגרמניה (VDA) וכן קבוצות רכב עולמיות בהןBMW , דיימלר, פורד GM, רנו, סטלנטיס ופולקסווגן.
בסין, Geely חברה גם ב- 18 ועדות משנה של הוועדה הטכנית הלאומית לתקינה אוטומטית NTCAS והיא הובילה את גיבוש 183 תקני התעשייה הלאומיים במדינה. לפני מספר חודשים, הודיעה קבוצת יוניון על חתימה של הסכם שיתוף פעולה עם ענקית הרכב הסינית, במסגרתו תייבא חברת הבת של יוניון, גיאו מוביליטי את מותגי Geely ו- Geometry, מותג עצמאי הכולל רכבים חשמליים בלבד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר.
Geely יצרנית הרכב המובילה בסין, משווקת רכבים תחת המותג Geely Auto ו- Geometry. מחזיקה בבעלות מלאה על VOLVO, מותג רכבי הספורט LOTUS וב- 50% ממותג הרכב Lynk & Co. הקבוצה מעסיקה כ- 50 אלף עובדים ובעלת 12 מפעלים וכן 5 מרכזי מו"פ עולמיים בסין, שוודיה, אנגליה וגרמניה. ל- Geely מרכזי עיצוב בשנחאי, גטבורג, ברצלונה, קליפורניה וקובנטרי. Geely הוא המותג הסיני הנמכר ביותר במשך שלוש שנים ברציפות.
הרכב הראשון שישווק בישראל הוא Geometry C, רכב שטח קומפקטי המצויד במנוע חשמלי מתקדם עם הספק מרבי של 204 כ"ס וההאצה ל-100 קמ"ש ב- 6.9 שניות. לרכב אפשרות טעינה מהירה וכן רמת בטיחות גבוהה. נתונים אלו צפויים להעמיד אותו כאחד המוצרים האטרקטיביים ביותר בשוק הרכב החשמלי הצומח. תחילת השיווק של Geometry C בישראל צפויה בתחילת 2022.
המכונית הנאכלת המהירה בעולם
מכונית שעשויה מעוגה טעימה ומתוקה, שברה שיא מהירות ונכנסה לספר השיאים של גינס
הוועדה המקומית הרצליה עם חובת התקנת עמדות הטענה חשמליות במשרדים ובתי מגורים
במסגרת תכנית הערכות לשינויי האקלים וקידום תחום הקיימות שעיריית הרצליה מפעילה, חברת מועצת העיר דנה אורן ינאי העלתה הבוקר בישיבת הוועדה המקומית יוזמה לפיה בכל בנייה חדשה של משרדים ובתי מגורים בעיר, יוצבו בחניונים עמדות להטענת רכבים חשמליים.
הוועדה המקומית קיבלה את ההצעה וראש עיריית הרצליה, משה פדלון, ברך על ההצעה והנחה את אנשי מנהל ההנדסה לפעול לקדום היוזמה .
"העיר הרצליה חרתה על דגלה את נושאי הקיימות ואיכות הסביבה, ופועלת בעקביות למען קידומם", אמר ראש עיריית הרצליה, משה פדלון. "אני מברך כל יוזמה שמקדמת נושאים אלה ואנו נמשיך לפעול כל העת למען שמירה על הסביבה למען עתיד בטוח ובריא לדורות הבאים".
טכנולוגיה
אקוואריוס מנועים עם הצלחה בבדיקת מנוע מימן בהרצה
פריצת דרך טכנולוגית לחברת אקוואריוס מנועים. החברה מדווחת היום, כי המנוע הלינארי שפיחתה, המבוסס על גז המימן, עבר בהצלחה בדיקות הרצה, שבוצעו יחד עם חברת ALV האוסטרית, המתמחה בפיתוח, הדמיה ובדיקה של כל סוגי ההנעה ושילובם בכלי רכב שונים. יצויין, כי מדובר בגוף מקצועי בלתי תלוי אשר בדק והוכיח את פעילותו ויעילותו המנוע וצפוי להוציא דוח מפורט עם ממצאי הבדיקות. בניסוי פעל המנוע על בסיס מימן בלבד, ללא שימוש כלשהו בדלקים פוסיליים מסייעים. תוצאות הבדיקות הצביעו על כך שמנוע החברה ניתן להפעלה גם באמצעות מימן בלבד (100%), תוך פליטת גזים, CO2, CO ו-HI ברמות זניחות עד אפסיות.
חברת אקוואריוס מנועים חשפה בימים אלה מנוע מימן פועל, שצפוי לשמש כספק האנרגיה למכוניות העתיד. מדובר במנוע לינארי חדשני במשקל קל, של 10 ק"ג בלבד, המבוסס על הטכנולוגיה בעלת הפטנט של אקוואריוס – והפועל באופן מלא על מימן נקי.
בהתאם לאסטרטגיית כניסה לשוק של אקוואריוס, פועלת החברה להתאים את המנוע שלה לדלקים פוסיליים, גז טבעי, דלקים ביולוגיים ומימן.
החברה מעריכה כי תוצאות הבדיקות מהניסוי שנערך מהוות התקדמות של ממש בהוכחת הפעלת מנוע מימן ייחודי זה. מדובר בצעד מהותי במנעד הדלקים עימם יעבוד מנוע אקוואריוס – כאשר הצפי המוערך לסיום הפיתוח האמור הוא בין השנים 2022 – 2023. ככל שתשלים החברה את פיתוח מנוע המימן הוא צפוי להוות פריצת דרך במגמה העולמית לקידום פתרונות מבוססי מימן, בפרט בעולם הרכב. אקוואריוס מנועים צפויה להמשיך ולהשלים את פיתוח מנוע המימן של החברה בעתיד.
גנרטור אקוואריוס, המבוסס על טכנולוגיה מקורית עובר החל מאוקטובר 2020 מבחני שטח באיטליה ומסוף שנת 2020 הרחיבה החברה את מבחני השטח גם לסינגפור, קנדה, ניו זילנד וישראל.
אקוואריוס מנועים הודיעה לאחרונה על עסקאות שותפות עם נוקיה בתחום התקשורת מרחוק וניהול ציוד אנרגיה. בנוסף, הודיעה החברה בחודשים האחרונים על הקמת חברת בת ביפן ועל שותפות עם יצרנית חלקי הרכב היפניים מוסאשי ויצרנית המנועים TPR.
מנוע אקוואריוס הייחודי הומצא בשנת 2014 על ידי שאול יעקובי וניתן לעשות בו מספר שימושים: גנרטור, מנוע ואל פסק. בשונה ממנועים קונבנציונאליים הבנויים ממאות חלקים, המנוע של אקוואריוס כולל רק כעשרים רכיבים וחלק זז אחד בלבד. העיצוב היעיל וקל המשקל הופך אותו לזול ויעיל ביותר וכמעט ללא צורך בתחזוקה.
לטכנולוגיה פורצת הדרך של אקוואריוס יש כ-20 פטנטים רשומים בבעלותה בארה"ב ומחוץ לה, פטנטים אלו מאפשרים שימושים במגוון תחומים: אנרגיה, תקשורת, רכב ועוד. מנוע החברה קיבל כבר לפני כשנה וחצי אישור בדוח ביצועים מפורט של חברתAVL , גוף מקצועי בלתי תלוי אשר הוכיח את פעילותו ויעילותו המנוע.
מנוע אקוואריוס הינו מנוע קטן, קל משקל עם חלק נע אחד בלבד, בעל הספק ונצילות גבוהה מאוד אשר מהווה שחקן תחרותי משמעותי בתחומי הגנרטורים, ובהמשך ליחידות כוח למשאיות, פתרונות הנעה תעופתיים, ימיים וביטחוניים ומאריכי טווח לשוק הרכב. לאקוואריוס מרכזי פעילות ופיתוח בישראל, גרמניה ופולין. יו"ר החברה הינו מר גל פרידמן ומנכ"ל החברה הינו מר אריאל גורפונג.
מודל ייחודי להאצת חדשנות בתחום התחבורה החכמה והאוטונומית בישראל
לראשונה בעולם, יופעל בישראל מודל ייחודי במסגרתו חברות טכנולוגיה, בהן Nexar,, Moovit, Cognata Waycare ורבות נוספות, ישתפו פעולה ביניהן ועם רשויות ציבוריות וכן ישתפו באופן בטוח דאטה אנונימי שנאסף ממשתמשים, במטרה לפתח מודלים חדשים למניעת תאונות, הורדת עומסים בכבישים, שיפור תשתיות הדרכים והפחתת זיהום.
שיתוף הפעולה הייחודי נעשה על גבי הפלטפורמה הטכנולוגית שקודמה בעמותת " Israel Smart Mobility Living Lab" והושקה, בהשקעה משותפת של מיליון דולר עם הרשות לחדשנות ומנהלת תחבורה חכמה.
הפלטפורמה החדשה מאפשרת לחברות טכנולוגיה, אוניברסיטאות וגופים ציבוריים לשתף מידע לפי בחירתם ולגשת למידע שגופים וחברות אחרות בחרו לשתף, לייצר אינטגרציה בין סוגי המידע השונים ולהציג את המידע בצורה נוחה לעיבוד. באופן הזה, שיתוף הפעולה והמידע יכול לשמש גופי תחבורה, ממשלות ורשויות מקומיות כדי לפתור אתגרים מקומיים וארציים, באמצעות שילוב כוחות של מגוון גדול של סוגי מידע שנאסף ממקומות שונים, בצורה בטוחה (משתמשי דרך, כבישים, מצלמות תנועה ועוד).
לדברי סמדר איצקוביץ', מנכ"ל Israel Smart Mobility Living Lab: "התשתית הטכנולוגית שבנינו תהווה את הבסיס לפרויקטים לאומיים חשובים במסגרתם חברות טכנולוגיה ייתנו לראשונה גישה לחברות אחרות וגופים ציבוריים למידע שלהן, לפי בחירתן, במטרה לפתור יחד אתגרים משותפים, כמו תאונות דרכים, עומסים, ניהול תשתיות כבישים ועוד. המודל שלנו מבוסס על קונספט ה"דאטה טראסט" שפותח באוניברסיטת MIT ולפיו הדרך להתמודד עם בעיות מורכבות היא באמצעות שיתוף מידע על גבי פלטפורמה בטוחה, לטובת הציבור. אנו מאמינים שאתגרי התחבורה המורכבים בישראל יחד עם יכולות טכנולוגיות מתקדמות ב- AI יהפכו אותה למוקד ידע וחדשנות ברמה הבינלאומית".
באיגוד חברות יותר מ-20 חברות טכנולוגיה, בהן Nexar, Blue White Robotics, See Mapping, Cognata, Mobility Insights, Safer Place, Moovit, HopOn, NoTraffic,Waycare וחברת מגל. כמו כן חברים בו גופים פרטיים כדוגמת חברת הביטוח כלל וחברת הביטוח היפנית – Sompo; חברות בינלאומיות כמו NEC היפנית; חברות ממשלתיות כמו נתיבי ישראל וחברת אלתא; סטארטאפים כדוגמת A.D. Knight ו-Adasky; גופים אקדמיים כדוגמת MIT, אוניברסיטת KIT ו-FZI שבגרמניה ורשויות מקומיות ובחו"ל כדוגמת אשדוד וקרלסרואה (גרמניה). בין היתר, באיגוד מקיימים שיתופי פעולה עם הרלב"ד, נת"א ועיריית תל אביב.
לדברי ד"ר אביב זאבי, סמנכ"ל תשתית טכנולוגית ברשות לחדשנות: "זהו פרויקט חדשני שמטרתו להאיץ חדשנות והוצאת תובנות מנתונים בעזרת בינה מלאכותית שמקורותיהם נעוצים בשיתוף מידע וטיפוח סינרגיה בין חברות הייטק אל מול פתרונות טכנולוגיים מאתגרים בארץ ובעולם. המטרה היא לחזק ולשפר את היתרון התחרותי של התעשייה בארץ בעולמות התחבורה החכמה והאוטונומית. עבור הרשות לחדשנות זהו יעד אסטרטגי חשוב ולכן החלטנו לתמוך מקצועית ותקציבית בקידום תשתית דיגיטלית מתאימה שתאפשר זאת. ההיענות הגדולה מצד רשויות ציבוריות וחברות הייטק וסטארטאפים בעולמות התחבורה וה-AI מחממת את הלב ומהווה עדות נוספת לנחיצותה של הפלטפורמה וכמובן, לרוח הישראלית שאוהבת להתגייס לפתרון אתגרים לאומיים, במיוחד באמצעות חדשנות וטכנולוגיה".
Israel Smart Mobility Living Lab (ISMLL) היא עמותה ללא מטרות רווח, שמטרתה להאיץ חדשנות ברמה הלאומית לצד חיזוק הפעילות העסקית של חבריה, באמצעות קידום פרויקטים משותפים מבוססי מידע וטכנולוגיה במרחב הציבורי. את האיגוד ייסדו ד"ר סמדר איצקוביץ (מנכ"לית) ואל"מ (במיל') איציק תורגמן, בליווי עירן שיר, מנכ"ל חברת Nexar המשמש כיו"ר האיגוד הטכנולוגי.
העמותה פועלת על פי קונספט ה–Data Trust שגובש באוניברסיטת MIT ע"י פרופ' אלכס "סנדי" פנטלנד, אשר מאפשר סביבה בטוחה עבור ארגונים שונים לצרכי שיתוף מידע ויצירת תובנות המביאות ערך הן לארגונים והן לטובת הציבור.
HARMAN עם מכוניות מקושרות שיוכלו לדבר אחת עם השנייה ועם תשתיות
המכוניות המקושרות שיגיעו בקרוב אל כבישי ארצנו, מתוגברות בטכנולוגיית ענן, 5G ו- V2X, יתרמו לא רק לבטיחות הנוסעים והורדת העומסים בכבישים, אלא גם יתרמו לחוויית הנסיעה החדשה
בעתיד הלא רחוק, קישוריות של כלי רכב, תאפשר לכל מכונית על הכביש לקבל ולשדר מידע מהסביבה ואל הסביבה, בין אם מדובר במכוניות אחרות, תשתיות כביש, דוגמת מערכות שילוט ורמזורים ורכיבי תשתיות שונים. ״הנהנים המידיים יהיו הנהגים שיכולו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, חבריהם הנהגים האחרים, מזג האוויר וכד׳״, אומרת הדס טופור כהן, מנהלת קבוצת המוצר ופיתוח עסקי לפתרונות OTA & Cybersecurity, בחברת HARMAN.
לדברי טופור כהן, מרצה אורחת בכנס EcoMotion 2021 שנערך לאחרונה, הרשויות שבכבישיהם ייסעו הרכבים המקושרים, יוכלו מצידן לנהל אופטימלית את רשת הכבישים, לחלק נכון יותר משאבים ועלויות, להגביר שוויוניות בין המשתמשים השונים בכבישים, לווסת תנועה, לדווח על סכנות ותקלות ולייעל את התנועה הצפופה ולהורדת הגודש התחבורתי. מחקר שערך מרכז אפקה לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה עבור המדען הראשי, העריך כי יישומים מבוסס V2X (Vehicle to Everything) מאפשרים ניצול מרבי של היצע התשתיות באמצעות הקטנת המרחק בין הרכבים הנעים והנעת כלי רכב במהירות אופטימלית. להערכת המחקר, התועלות מהטמעת V2X נמצאת בצמצום עמידה בפקקים, חסכון בדלק, הקטנת זיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים וכל אלה מסתכמים בכ-9 מיליארד שקל בשנה.
טופור כהן אומרת כי יחידות ״קישוריות״ שיפוזרו בנדיבות לצדי הדרכים ובמיוחד עם התפתחות ה-5G הן מרכיב קריטי בהגעה לעתיד הוורוד הזה. ״ב- HARMAN אנו מסייעים ליצרני רכב לבחון ולשקול כיצד ניתן לספק לנהגים ולנוסעים את חווית המכוניות המקושרות, כך שמכוניות יוכלו להתחבר ולתקשר יותר ויותר לעולם הסובב אותן. אנו מתמקדים במתן יכולות התומכות במגוון גדל והולך של מקרי שימוש שמדגימים בטיחות ויעילות משופרים, כולל ה- TCU הראשון בעולם המוכן ל- 5G , כדי לענות על הצורך ביצירת מכוניות בטוחות ומקושרות. לאחרונה אף רכשה HARMAN את חברת Savari שפורסת פתרונות חיישני V2X וניתוחים מבוססי edge עבור תחומי האוטומוטיב והתשתיות החכמות, כולל קישור מכוניות לתשתיות, מכוניות לסמארטפונים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, מכוניות למכוניות ותשתיות למכשירי טלפון ניידים כש- HARMAN בונה את התשתית כשירות ליצרני הרכב״.
טופור כהן מעריכה שמכיוון שהצרכנים ממשיכים להגביר את הציפיות לקישוריות, הם ידרשו חוויות דיגיטליות המתחברות בכל ההיבטים בחייהם – כולל במכוניותיהם. ״ בעוד 10 שנים הרכב יצטרף לרשימת המכשירים הדיגיטליים שלנו, ויאפשר לנו מעבר חלק בין המכשירים השונים, והחוויות הדיגיטליות שהן יספקו״.
HARMAN מתכננת ומייצרת מוצרים מקושרים ופתרונות עבור יצרני מכוניות, צרכנים וארגונים ברחבי העולם, ביניהם: מערכות מכוניות מקושרות (חכמות), מוצרי אודיו ווידאו, פתרונות אוטומציה ארגוניים ושירותים התומכים באינטרנט של הדברים (IoT). שרותי התוכנה של HARMAN מניעים מיליארדי מערכות ומכשירים ניידים, כשהם מקושרים ומאובטחים על פני כל הפלטפורמות בהן הם פועלים, מהעבודה, דרך הבית ועד למכונית ולמובייל. החברה מעסיקה מעל 30,000 עובדים ברחבי העולם. בשנת 2017 נרכשה החברה על ידי חברת סמסונג אלקטרוניקס תמורת 8 מיליארד דולר.
CMVirtual2021 כנס בינלאומי בנושא מניעת הזיהום הנפוץ בהריון ובהשתלות איברים
רופאים מישראל יוזמים כנס וירטואלי בינלאומי אשר עוסק בדרכי טיפול מניעתי (Prophylaxis) בנגיף הציטומגלו (CMV) הנחשב לזיהום הנפוץ בהריון ובקרב חולים לאחר השתלת איברים. בכנס שנקרא CMVirtual2021 משתתפים המטולוגים, מומחים להריון בסיכון, גינקולוגים, רופאי ילדים, זיהומולוגים ומומחי השתלות איברים מישראל והעולם. הכנס פתוח להרשמה ללא תשלום, לרופאים ואנשי צוות רפואי ומתקיים בחסות חברת התרופות הישראלית קמהדע (Kamada) וחברת הפלזמה ביוטסט (Biotest AG) ב – 12 ביוני 2021. התוכנית המדעית של הכנס כוללת הרצאות של מומחים מישראל, גרמניה, איטליה, הולנד וספרד. בנוסף יתקיים בכנס גם דיון רב משתתפים בהיבטים של הטיפול המניעתי על בסיס מחקרים מעודכנים. מארגני הכנס הווירטואלי הם פרופ' אפי בילבסקי, מומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות בילדים וד"ר צביקה דוידוביץ' מומחה ברפואת ילדים.
נגיף הציטומגלו (CMV, Cytomegalovirus) הוא הגורם הנפוץ ביותר לזיהום מולד (Congenital infection) בעולם המפותח. נשים בהריון שנדבקו בנגיף עלולות להעביר אותו לעובר. הנגיף הוא גם הגורם השכיח ביותר לפגיעה מוחית והסיבה השכיחה ביותר לחירשות שאינה גנטית. בנוסף, נגיף הציטומגלו מסכן מאוד חולים לאחר השתלת איברים. בגלל טיפולים המדכאים את המערכת החיסונית, הנגיף עלול להתעורר מהמצב הרדום, לגרום למחלה פעילה המסכנת את חיי המושתלים ואף לדחיית השתל. לכן, קיימת חשיבות לטיפול מניעתי בהשתלות אשר יכול להאריך חיים ולמנוע הידבקות בנגיף. קיימים כיום מגוון טיפולים העומדים לרשות הרופאים כנגד CMV, כולל תרופות אנטי נגיפיות חדשות ונוגדנים מבוססי פלסמה הנקשרים לנגיף ומנטרלים אותו.
קמהדע היא חברת תרופות ציבורית ישראלית שמשרדיה ממוקמים בפארק המדע באזור התעשייה של נס ציונה ורחובות. החברה מתמחה בפיתוח תרופות מצילות חיים המבוססות על חלבונים המופקים מפלזמה ומייצרת אותן במפעל החברה הנמצא בקיבוץ בית קמה שבנגב. לחברה מגוון תרופות לטיפול במושתלי איברים ומחלות יתום נדירות אשר הוגשו לסל הבריאות לשנת 2022 והיא משיקה בימים אלו בישראל תרופות חדשות לטיפול באסטמה, COPD ואלרגיה. בנוסף מפתחת קמהדע בשיתוף משרד הבריאות תכשיר נוגדנים כחול לבן העשוי מפלזמה של מחלימים ומיועד לטיפול בחולי קורונה ומספקת בהצלחה מזה כעשור למשרד הבריאות נסיוב נגד ארס הנחשים הארסיים הנפוצים בארץ המופץ לכל חדרי המיון.
לתוכנית הכנס המלאה ולהרשמה ללא תשלום לחצו…
תחבורה ובטיחות
אור ירוק: עליה של 57% בהולכי רגל שנהרגו על מעבר חציה בשנת 2020
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס בשנת 2020 נהרגו 33 בני אדם בעת שחצו את הכביש במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם – מעבר החציה. מדובר בעליה חדה (57%) לעומת מספר ההרוגים בשנת 2019 במהלכה נהרגו 21 הולכי רגל בעת שחצו במעבר חציה. כמעט כל ההרוגים במעבר חציה בשנת 2020 מצאו את מותם בתחום העירוני – 32 הרוגים מתוך 33 הולכי הרגל. בעשור האחרון מעל 17 אלף בני אדם נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר החציה, כ-1,700 נפגעים מדי שנה.
עוד עולה מן הנתונים כי בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים 1,640 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חציה, מדובר בלמעלה ממחצית מתוך כל הולכי הרגל שנפגעו בשנה זו בתאונות דרכים (2,627). רובם הגדול של הולכי הרגל שנפגעו במעבר חציה נפגעו בתחום העירוני: 1,604 הולכי רגל, מתוכם 32 נהרגו ו-172 נפצעו באורח קשה.
העיר שבתחומיה נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בעת שחצו במעבר חציה בשנת 2020 היא תל אביב – 177 הולכי רגל. ירושלים – היא העיר השנייה במספר הנפגעים בשנה זו – 160 הולכי רגל, העיר השלישית היא פתח תקווה – 86 הולכי רגל נפגעו במעבר חציה בעיר בשנה זו.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל היא מקום מסוכן ללכת בו ברגל. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחצות רק במעבר חציה אבל המעבר הפך למסוכן ולא בטוח. זירת ההיפגעות מאוד ברורה ולכן חייבים לרסן ולמתן באמצעות פסי האטה את מהירות נסיעת כלי הרכב ליד בתי ספר, גני ילדים, פארקים וגינות ציבוריות כדי להפחית את הסיכון לפגיעה בילדים. גם ליד בתי אבות ומרכזי יום לקשיש יש להתאים את התשתית כך שתיתן עדיפות לאזרחים וותיקים ותאפשר להם חצית כביש בטוחה. הגיע הזמן לתת עדיפות להולכי הרגל על פני כלי הרכב כי בכל מפגש בין הולך הרגל לכלי הרכב, הולך הרגל תמיד יפסיד ויפגע".
נתוני הערים המרכזיות:
- בתל אביב נפגעו 2,165 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 27 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 177 הולכי רגל, מהם ארבעה נהרגו.
- בירושלים נפגעו 1,568 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 12 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 160 הולכי רגל, מהם שניים נהרגו.
- בחיפה נפגעו 1,131 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 18 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 85 הולכי רגל, מהם שני בני אדם נהרגו.
- בפתח תקווה נפגעו 858 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 15 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 86 הולכי רגל.
- בחולון נפגעו 652 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם תשעה בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 47 הולכי רגל, מהם אחד נהרג.
- באשדוד נפגעו 686 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 11 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 64 הולכי רגל.
- בבת ים נפגעו 633 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם תשעה בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 77 הולכי רגל.
- ברמת גן נפגעו 529 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם שישה בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 61 הולכי רגל, מהם אחד נהרג – זאת לעומת שנת 2019 שבמהלכה נפגעו 48 הולכי רגל במעבר חציה בעיר.
- בבני ברק נפגעו 510 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם שני בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 54 הולכי רגל.
- בנתניה נפגעו 563 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 11 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 71 הולכי רגל, מהם ארבעה נהרגו – מספר ההרוגים הגבוה בעיר זה עשור.
- באשקלון נפגעו 418 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 12 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 31 הולכי רגל.
- בראשון לציון נפגעו 406 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם 11 בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 45 הולכי רגל, מהם שלושה נהרגו.
- בבאר שבע נפגעו 366 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון (2011-2020), מתוכם שבעה בני אדם נהרגו. בשנת 2020 נפגעו במעבר חציה בעיר 31 הולכי רגל, מהם אחד נהרג.
תצפית מתנדבי עמותת אור ירוק
מתנדבי העמותה בדקו באופן מדגמי את התשתית סביב 275 מעברי החציה בכ-100 רשויות ברחבי הארץ – האם קיימים פסי האטה לריסון מהירות נסיעת כלי הרכב, האם מעברי החציה צבועים, האם קיימת תאורה שתסייע לנהג לראות את הולך הרגל בשעות החשיכה ממרחק רב יותר, האם סף המדרכה מונמך בכניסה למעבר החציה כדי לסייע לקשישים, ילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים לרדת ולעלות בצורה קלה יותר מהמדרכה אל הכביש ולבסוף האם קיים תמרור המתריע בפני הנהגים כי הם מגיעים אל מעבר חציה. התוצאות מבדיקת 275 מעברי חציה:
- ב-72% ממעברי החציה שנבדקו לא היה קיים פס האטה לפני מעבר החציה
- 43% ממעברי החציה שנבדקו היו דהויים או מחוקים
- ב-32% ממעברי החציה שנבדקו לא היה קיים תמרור המתריע על הימצאות הולכי רגל או שהוא לא היה תקין
- ב-14% ממעברי החציה שנבדקו לא הייתה קיימת תאורה
- ב-8% מעברי החציה שנבדקו לא הייתה קיימת הנמכה מהמדרכה בפתח מעבר החציה.
מעבר לנפגעים תאונות הולכי הרגל עולות למדינה גם כסף רב. על פי נתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהם מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים, כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע. והפתרון? פשוט, זול ומציל חיים – פס האטה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% באותו מקום בו הוא מותקן.
נחתמו כתבי הסמכה לנמלים החדשים שיאפשרו לפתור את המצוקה בנמלים
לקראת פתיחת הנמלים החדשים נחתמו כתבי הסמכה לביצוע תרגול והכנות של מתקני הנמל החדשים. לקראת תחילת הפעלתם בעוד כחמישה חודשים, מהלך שיסיע לפתרון מצוקת העומסים בנמלים. במסגרת התרגול וההכנות, תינתן לנמלים החדשים אפשרות לטעינת מכולות ריקות, במטרה לסייע בפתרון להוצאת מכולות ריקות מהארץ – מכולות שהצטברו בחודשים האחרונים בנמלים בכמויות חריגות. מכולות ריקות אלו יצרו צוואר בקבוק חריג בנמלים, שגרם להתייקרות עלויות הייבוא והייצוא של מכולות לישראל.
נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד יתחילו לפעול באופן מלא בעוד כחמישה חודשים וצפויים להקל על מצוקת הצפיפות בנמלים ומחירי ההובלה. עם הפעלתם של הנמלים החדשים, תתווספנה תשתיות חיוניות לסחר הישראלי ותיווצר תחרות בענף הנמלים שתביא להתייעלות ושיפור משמעותי של השרות לצרכני הנמלים.
נמלי הים החדשים בחיפה ובאשדוד הוקמו בהשקעה של מיליארדי שקלים, במטרה לתת מענה לגידול המתמיד בנפח סחר החוץ של ישראל. זאת, לצד שדרוג הנמלים הקיימים.
נתיבי ישראל ואיגוד התחבורה החכמה עם פרויקט חדשני וראשון מסוגו
מטרת הפרויקט היא להוריד משמעותית את עומסי התנועה בכבישים ולפעול למניעת תאונות דרכים באמצעות שיתוף מידע בין חברות טכנולוגיות, ביצוע אינטגרציה של המידע והסקת מסקנות בזמן אמת. קטע הניסוי הראשון שנבחר הוא כביש החוף, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, שכן מדובר באחד הכבישים המרכזיים ועתירי התשתיות במדינה, אליו מקבילה תשתית הרכבת הראשית בישראל.
במקטע כביש זה תתבצע אינטגרציה מבוססת בינה מלאכותי אשר תמליץ על ניהול התנועה על בסיס שיתוף מידע ממקורות רבים, בהם קהילת משתמשי Waze, אפליקציית התחבורה הציבורית Moovit, מצלמות דרך של מרכבים ואף רחפנים. בנוסף, בכביש יותקנו תשתיות ניטור מגוונות וראשונות מסוגן בישראל, בהן מצלמות תרמיות אשר יאפשרו ראיית לילה וראות במזג אוויר קיצוני, גלאי Bluetooth ו- Wi-Fi אשר יאפשרו בחינה של עומס המשתמשים בתחבורה הציבורית. תשתיות חכמות אלה יאפשרו גם לזהות פגיעה בתשתית פיזית דוגמת בורות או חפצים על הכביש, דבר אשר יאפשר מניעת תאונות ועומסי תנועה מיותרים.
המערכת של Israel Smart Mobility Living Lab מבוססת על מודל ה- Data Trust, המאפשר שיתוף מידע בין חברי האיגוד בצורה בטוחה, תאפשר לחברת נתיבי ישראל יכולת אינטגרציה של כלל מאגרי המידע, ניתוח ולקבלת החלטות בזמן אמת עבור אירועי בטיחות ועומסים חריגים לצד איסוף של מידע לאורך זמן על מנת לפעול לשיפור התשתיות בכביש.
המהנדסת הילה חדד-חמלניק, סמנכ"לית אסטרטגיה וחדשנות בחברת נתיבי ישראל: "מדובר בבשורה פורצת דרך בה גופים ממשלתיים וחברות הייטק ישראליות עם יכולות מוכחות בעולם חוברים יחדיו לראשונה כדי ליצור כלי אופרטיבי להקלה משמעותית בעומסי התנועה." חדד מדגישה: "הפקקים אינם גזירת גורל ובאמצעות מערכת זו תתאפשר יצירת תחבורה ציבורית זמינה ומזמינה אשר תהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית לרכבים הפרטיים שיעמדו בפקקים, גם אם אלה פחותים".
אור ירוק: מעל חצי מיליון כלי הרכב בני יותר מעשר שנים על כבישי ישראל
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, נכון לנתוני שנת 2019 ישנם בישראל 626,346 כלי רכב, בני יותר מעשר שנים בעוד הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2019 הוא 6.7. סביר להניח כי ברובם המוחלט של הרכבים הללו לא מותקנות מערכות בטיחות שיכולות להציל חיים ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת הנהגים שייהנו מרכבים חדשים וחדישים.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2019 נעו על כבישי מדינת ישראל 2,218,736 כלי רכב פרטיים בערים, תוספת של כ-230 אלף רכבים יותר לעומת 1,988,726 הרכבים שנעו בכבישים רק מספר שנים קודם לכן בשנת 2016. 10 הערים עם ממוצע הרכבים הישנים ביותר:
- בשנת 2019 היו בקלנסווה 7,275 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
- בשנת 2019 היו במודיעין עלית 3,736 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
- בשנת 2019 היו באום אל פחם 17,054 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
- בשנת 2019 היו ברהט 12,421 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
- בשנת 2019 היו ביתר עלית 4,203 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בטייבה 14,836 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בבאקה אל גרביה 10,084 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בשפרעם 14,891 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2019 היו בסח'נין 11,668 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.
- בשנת 2019 היו בירושלים 212,651 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.7 שנים.
עשרת הערים עם ממוצע הרכבים החדשים ביותר:
- בשנת 2019 היו בלוד 46,578 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.2 שנים.
- בשנת 2019 היו באור יהודה 28,949 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.3 שנים.
- בשנת 2019 היו ברמת גן 88,829 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.6 שנים.
- בשנת 2019 היו תל אביב-יפו 224,781 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.3 שנים.
- בשנת 2019 היו בחולון 89,318 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.3 שנים.
- בשנת 2019 היו ראשון לציון 112,455 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.
- בשנת 2019 היו במודיעין-מכבים-רעות 32,806 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
- בשנת 2019 היו בחיפה 113,543 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.0 שנים.
- בשנת 2019 היו ברמת השרון 20,887 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.1 שנים.
- בשנת 2019 היו בראש העין 26,200 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.4 שנים.
ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר יתר כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. בנוסף, יש ליידע את הציבור ולהגביר את המודעות לחשיבות של מערכות בטיחות בצמצום תאונות הדרכים. העלייה החדה במספרי ההרוגים מחייבת את המשרד לבטיחות בדרכים לעודד את הציבור לרכוש מערכות כאלו על ידי מתן תמריצים כלכליים, לצד הגברת המודעות לנהיגה בטוחה יש להגביר את המודעות בקרב הציבור לחשיבותן של מערכות בטיחות ברכישת הרכב כדי להגביר את הטמעתן בציי הרכב דבר שיביא לצמצום תאונות הדרכים ולחסכון כלכלי גדול למשק הישראלי".
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית נאמדת בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים).
תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2009 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.
הרכבת המהירה לירושלים ולנתב"ג חוזרת לפעול בשעות הערב המאוחרות
הוארכו שעות הפעילות של קו הרכבת המהיר בין הרצליה לירושלים, עד לשעה 23:00, במקום 21:30 כיום. רכבת ישראל תוסיף לשם כך שמונה רכבות חשמליות בין הרצליה לירושלים. בנוסף, רכבת ישראל תיערך להחזרת תנועת הרכבות בקו במוצאי שבת, שהופסקה עקב משבר הקורונה. החזרה לפעילות הרכבות לירושלים ולנתב"ג במוצ"ש תבוצע בשבועות הקרובים.
במסגרת הארכת שעות הפעילות, יתווספו רכבות שייצאו מהרצליה בשעה 21:31, 22:00, 22:31 ו-23:00 ויעצרו בתחנות תל אביב, נתב"ג ותחנת יצחק נבון בירושלים. בכיוון השני, הרכבות יצאו מתחנת יצחק נבון בירושלים בשעות 22:03, 22:33 ו-23:03 ויעצרו בתחנות נתב"ג, תל אביב והרצליה.
משרד התחבורה ניצל את השקט היחסי בכבישים במהלך תקופת הקורונה וקידם משמעותית את עבודות התשתית בפרויקטים מרכזים שנועדו לשדרג את השירות לציבור הנוסעים ברכבת. העבודות האינטנסיביות של רכבת ישראל מבוצעות בחלקים נרחבים של רשת המסילות, תוך קיצור לוחות הזמנים של הפרויקטים בשנה עד 5 שנים. בין השאר, הואצו עבודות החשמול של קווי הרכבת מאשקלון ועד נתניה, התקנת מערכת איתות חדשה והרצות של ציוד נייד חדש שיוכנס לפעילות בשנה הקרובה.
מידע מפורט אודות השינויים בפעילות הרכבות זמין באתר רכבת ישראל, במוקד השירות הטלפוני של הרכבת 5770* וביישומוני התחבורה הציבורית. עד להודעה חדשה, כל נסיעה מחויבת בהזמנה מראש של שובר נסיעה, באתר האינטרנט או במוקד השירות הטלפוני. כמו כן, על פי התקנות משרד הבריאות נוסעי הרכבת מחויבים בעטית מסיכה בתחנות ובמהלך הנסיעה ובשמירה על ריחוק חברתי.
אלקטרה אפיקים רוכשת את חברת אגד-תעבורה תמורת כ-200 מיליון שקל
מהלך אסטרטגי לקבוצת אלקטרה, בניהולו של איתמר דויטשר. החברה דיווחה כי התקשרה, באמצעות החברת הבת אלקטרה אפיקים (51%), בהסכם לרכישת מלוא הבעלות בחברת אגד-תעבורה. תמורת העסקה מסתכמת בכ-200 מיליון שקל, בכפוף להתאמות שונות, שסוכמו בין הצדדים.
העסקה ממשיכה את המהלך של כניסת אלקטרה לתחום התחבורה הציבורית, שהחל בינואר האחרון, כאשר חתמה על הסכם לרכישת השליטה בחברת אפיקים. לאחר העסקה הנוכחית, תהיה אלקטרה אפיקים החברה השלישית בגודלה בישראל בתחום התחבורה הציבורית, לאחר החברות אגד ודן.
אגד תעבורה הינה חברה לאספקת שירותי תחבורה, המפעילה תחבורה ציבורית והסעות מיוחדות, בעלת תשתית ארגונית רחבה, המספקת מענה להפעלת אשכולות קווי שירות ושירותי הסעות מיוחדות בפריסה ארצית. החברה הינה בעלת זיכיונות להפעלת 5 אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, ומחזיקה בצי הכולל 537 אוטובוסים המשמשים לפעילות התחבורה הציבורית. מחזור הפעילות של אגד תעבורה בשנת 2020, בגין פעילות התחבורה הציבורית, עמד על כ- 351 מיליון שקל.
כאמור, בחודש ינואר 2021 דיווחה אלקטרה על רכישת השליטה (51%) בחברת אמנון מסילות, חברה פרטית-משפחתית, הכוללת גם את חברת 'אפיקים' שבבעלותה וזאת לפי שווי של כ-154 מיליון שקל. למועד הדיווח בחודש ינואר, החברה החזיקה בצי הכולל כ-950 אוטובוסים, והינה בעלת זיכיונות להפעלת חמישה אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, ומחזיקה ב-25% מחברת נתיב לעיר בע"מ. העסקה הושלמה בחודש מרץ האחרון.
לאחר העסקה הנוכחית, ימנה הצי הנוכחי של אלקטרה אפיקים קרוב ל-1,500 אוטובוסים, הפועלים ברחבי הארץ, והיקף ההכנסות המצרפי עשוי להסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.
תחום התחבורה הציבורית הינו אחד מהתחומים הנהנים מצמיחה בעקבות יישום תכניות הממשלה להרחבת פרויקטי התשתיות במדינת ישראל. בהקשר זה, פועלת המדינה להרחיב את האשכולות הגיאוגרפיים של מערך האוטובוסים הציבורי, וזאת במקביל לתהליכים להפרטת חלק מקווי אגד ודן. כמו כן, צפויים פרוייקטי הרכבת הקלה בתל-אביב, פרויקט ה'מטרו' ופרויקטים נוספים שהמדינה מקדמת להביא לגידול בהיקף התחבורה הציבורית בישראל ובמשקל של תחום זה בתוך עוגת התשתיות הלאומית. כידוע, בשנה האחרונה זכתה אלקטרה, יחד עם שותפים, במכרז להקמה ותפעול של הנתיבים המהירים בכביש 2 ובכביש 20.
קבוצת אלקטרה פרסמה במרץ האחרון את תוצאותיה הכספיות לשנת 2020. החברה הציגה עלייה של כ-10% בהכנסותיה לכ-7.7 מיליארד שקל, לצד רווח נקי בסך של כ-181.2 מיליון שקל. צבר העבודות של הקבוצה צמח לכ-18 מיליארד שקל, נכון לסוף פברואר 2021.
קבוצת אלקטרה בע"מ, בניהולו של איתמר דויטשר, נחשבת לאחת הקבוצות הקבלניות המובילות בישראל. הקבוצה פועלת כיום, באמצעות החברות הבנות שבבעלותה, בחמישה מגזרי פעילות: פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל; פרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל; O&M(הפעלה ואחזקה); פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום, ומגזר הזכיינות.
שונות
PassportCard עם מבצע חילוץ רפואי מורכב מאיסטנבול במהלך החג
פספורטכארד הובילה במהלך החג מבצע חילוץ מאיסטנבול לאחר שמבוטח של החברה, גבר כבן 40 נמצא עם דימום מוחי קשה. מרגע היוודע האירוע, פספורטכארד ליוותה את המשפחה בהיבט הרפואי והלוגיסטי, והובילה את מבצע החילוץ באמצעות הטסת מטוס ART עם ציוד רפואי מתקדם להבאת המבוטח לישראל. המבוטח שנחת בישראל הובל מיידית לבית החולים איכילוב שם אושפז להמשך טיפול.