יצאנו עם הטויוטה היילנדר Toyota Highlander, רכב הפנאי-שטח 4X4 החדש של טויוטה ||| נסיעה לנגב בעקבות הנבטים ודרך הבשמים ההיסטורית ויצור היין בנגב ||| היילנדר מציע 7 מקומות ישיבה נוחים ומרווחים, רכב היברידי גדול ועוצמתי וידידותי לסביבה ||| ביקור בעבדת ועין עבדת עם היסטוריה, יין ושמן זית ||| כל הפרטים והמסלול בהמשך…
היי דרומה עם היילנדר לארץ הנבטים
יצאנו, מורה הדרך והחבר דוד קוטק ואנוכי, בדרך דרומה וכבר עם הנעת המנוע הרגשנו את המנוע העצמתי נוהם מתחת למכסה המנוע אבל בשקט מופתי כי אמנם הוא התעורר לחיים אבל מתחילים חשמלי ושקט כיאה לגרסה היברידית ומשם רק מתגברת העוצמה. לחיצה על דוושת הגז, והוא טס קדימה למרות גודלו ומעניק הרגשה לנוהג בו כאילו הוא רכב רגיל למרות 2 טון של ברזל והרבה פינוקים ובטיחות.
הישיבה הגבוהה מאד מעניקה לנהג נקודת מבט שולטת ומוסיפה להרגשת הביטחון של נהיגה ברכב גדול כל כך, גם אם אתם פחות מורגלים לרכב גדול, כבד ומפנק כמו שהטויוטה היילנדר יודע לתת.
ארץ הנַבַּטִים ٱلأنباط Ναβαταῖος
הנבטים היו עם של שבטי נודדים שחיו במרחבי המדבר הערבי, עברו עם עדריהם לכל מקום בו יכלו למצוא מרעה ומים. נוודים אלה הכירו את אזורם ככל שעברו העונות, והם נאבקו לשרוד בשנים קשות בהן פחתו הגשמים העונתיים. למרות תאוריות על קשר בין הנבטים לתרבות הארמית, החוקרים המודרניים תומכים בעדויות היסטוריות, דתיות ולשוניות שמזהות את הנבטים כשבט ערבי צפוני, שהמקור המדויק של השבט הספציפי הזה נותר לא ברור. השערה אחת מאתרת את מולדתם המקורית בתימן של ימינו, בדרום מערב חצי האי ערב; אולם אמונתם, שפתם ותווי פניהם אינם חולקים דבר עם אלה שבדרום ערב. השערה אחרת טוענת שהם הגיעו מהחוף המזרחי של חצי האי ערב. יש גם הצעה שהנבטים הגיעו מאזור חיג'אז ٱلْحِجَاز מכיוון שהם חולקים אמונות, מנהגים ושפה דומים. קווי הדמיון בין הניב הערבי הנבטי המאוחר לאלה שנמצאו במסופוטמיה בתקופה הניאו-אשורית, והעובדה שהאשורים רשמו קבוצה בשם נבטו כאחד מכמה שבטים ערבים מורדים באזור, מצביע על קשר בין השניים. נבטים נקשרו לעמים כמו נבאיטי שהובס על ידי המלך האשורי אַשּׁור-בַּנִי-אַפְּלִי ותואר בכתביהם כמתגורר במדבר רחוק שאין בו חיות בר ואפילו לא העופות בונים את קניהם. קשר אפשרי אחר שהועלה הוא בין הנבטים לבין צאצאי נביות בן ישמעאל ונכדו של אברהם. ההיסטוריון היווני הֶרוֹדוֹטוֹס Ἡρόδοτοςהזכיר מלך ערבי, ככל הנראה מלך הנבטים, שהיה בעל ברית של הפרסים והעניק להם מעבר בטוח למצרים. על פי אותו מקור, כל תושבי מערב אסיה היו כפופים לפרסים, למעט אותו שבט ערבי שמעולם לא נכנעו לעול הפרסי.
שלא כמו שאר שבטי ערב, מאוחר יותר התגלו הנבטים כשחקנים חיוניים באזור עד תקופת השגשוג שלהם, כאשר המסחר והערים לאורך דרכי המסחר שלהם היו עמוד השדרה של הנבטים. דיודורוס סיקולוס Διόδωρος Σικελιώτηςתיאר במאה הראשונה לפני הספירה את הנבטים שהם שבט חזק של כ -10,000 לוחמים, הבולטים בקרב נוודי ערב, מונעים מחקלאות, בתים קבועים ושימוש ביין, וזאת בנוסף לעיסוק החשוב של סחר רווחי עם נמלי הים במור, לבונה ועוד בשמים, מקרן ערב ותימן של ימינו לעבר ממלכות אירופה, כמו גם סחר עם מצרים בזפת בטומן מאזור ים המלח. ארצם הצחיחה הייתה ההגנה הטובה ביותר מפני פולשים, כי בורות מים בהם נשמרו מי גשמים ונחפרו והוסתרו באדמה הסלעית אפשרו להם לחיות באזור שלפולשים לא ניתן היה לחיות בו.
אני והנבטים
לפני כ-50 שנים, בעודי נער סקרן ודעתן, יצאתי בקיץ למחנה חפירות ארכאולוגיות בנגב. המחנה היה במדרשת שדה בוקר, כאשר כל יום לפנות בוקר שעדיין חשוך וקריר, יצאנו לחפור במספר אתרים שהיו מצודות רומאים ואבני מיל רומאיות. החפירות היו בראשות פרופ' מרדכי גיחון ורובן נערכו במצד תמר שהיה מצודה על אתר נבטי קדום יותר ומקור המים למצודה שחלשה על הדרך ממואב לבאר שבע ועזה, השתמשה במים מעין צפית הסמוכה וכמובן ממערכת עצירת מי שיטפונות שהייתה לנבטים בכל מקום בו התיישבו. כל חפירה הייתה גם חוויה מלמדת כמו גם חברתית שבה נחשפתי לראשונה לחקלאות הנבטית – היכולת לגדל כרמי זיתים וגפנים לצד שדות חיטה ושעורה ואף בוסתנים כשהכול מוזן ממים שנאספו ונאגרו בסביבת כל עמק או ואדי בקרבת עלי הנבטים: עבדת, שבטה וממשית.
כביש 40 עם היילנדר
טויוטה היילנדר היברידי הוא רכב גדול, כמעט 5 מטרים אורך, ועל כביש 40 מבאר שבע בואך גן לאומי עבדת, הגודל כן קובע. הגודל קובע בנוחות וביציבות על הכביש, כאשר הטויוטה שלנו הוא 4X4 בכל מצב כביש או הנעה כלומר AWD. הדור הרביעי של המערכת ההיברידית של ההיילנדר מפיקה 248 כ”ס בשילוב מערכת הנעה אחורית עם מערכת חלוקת כוח מתקדמת ממוחשבת שמציעה אפשרויות חלוקת כח שבין 100% לסרן הקדמי ועד 80% לסרן האחורי, ובכך מבטיחה שהטויוטה היילנדר ייהנה מביצועי כביש מעולים, בכל תנאי דרך ומהירויות נסיעה.
נסיעה בכביש הדי עמוס ברכב גבוה ובטוח כמו ההיילנדר התגלתה כהחלטה נהדרת. בכל פעם שהיה צורך לעקוף משאית עמוסה לעייפה, לחיצה קלה על דוושת הדלק האיצה אותנו קדימה במהירות ובזריזות חזרנו בבטחה למסלול דרומה. היום החם שבחרנו למסענו לא הווה כל בעיה כי בתוך הטויוטה קיבלנו בקרת אקלים שבררנו לפי נוחותנו כולל פתחים לנוחות הנוסעים מאחור, ואת החום ובוהק האור השארנו במדבר.
גן לאומי עבדת
עבדת הייתה תחנת הדרכים מספר 62 בדרך הבשמים שעברה מחצי האי ערב ועד נמל עזה, משם הועמסו הסחורות על אוניות בדרכן לארצות האימפריה הרומית. במשך כ-600 שנים, עד המאה ה- 4 לספירה, שימש המקום כתחנת ריענון ומנוחה לשיירות הנבטיות העמוסות לעייפה בסחורות יקרות הערך. בסוף התקופה המקום היה תחת שליטת רומי ואז היו במקום מבנים, מצודות, בית בד וגת ליצור ענבים, כאשר המקום נשאר פעיל עוד כמאתיים שנים עד שרעידת אדמה במאה ה- 6 הרסה את העיירה הדועכת, שננטשה לאחר מכן.
בשנת 2005 הוכרזה דרך הבשמים הנבטית ובכללה גם עבדת, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו UNESCO.
התחלנו את ביקורנו בבאר ובית המרחץ שנבנה בתקופה הביזנטית ע"י חיילי המשמר הרומי. בית המרחץ כולל חדר הלבשה וכמה חדרים שבהם היו מים בטמפרטורה שונה כמיטב המסורת הרומית: חדר קר, חדר פושר, שני חדרים חמים ותנורים לחימום המים. המים נשאבו מהבאר הסמוכה שעומקה 70 מטרים והוזרמו בתעלה שנבנתה לצורך זה, עד לבית המרחץ.
מבית המרחץ עלינו עם הטויוטה שלנו לראש ההר עליו נמצא האתר הבולט כל כך, 80 מטרים מעל ערוץ נחל צין. יצאנו מהמזגן הקריר אל להט המדבר וסיירנו ברחובות הרובע הביזנטי של עבדת בואך המצודה שהיא השריד הבולט ביותר של האתר, וזה מה שרואים למרחוק שעוברים על כביש 40 בין ב"ש למצפה רמון.
מצודת עבדת נבנתה במרכז היישוב ושימשה להתכנסות ולמקלט לתושבים בעת סכנה. בתוך המצודה יש שרידי שתי כנסיות ביזנטיות. הכנסייה הדרומית מכונה גם כנסיית תיאודורוס הקדוש על שם פטרון העיר, המונצח באחת הכתובות שנתגלו בחפירות במקום, והכנסייה הצפונית שהייתה הקתדרלה של העיר ומאחורי הכנסייה נמצא אגן טבילה בצורת צלב.
בטיחות עוטפת ומחבקת
הטויוטה היילנדר מצוידת בחבילת מערכות הבטיחות האוטומטית המקורית של טויוטה Toyota Safety Sense 2.5 הכוללת:
- מערכת קדם התנגשות (PCS) Pre-Collision System הכוללת זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה וזיהוי רוכבי דו גלגלי במהלך היום
- בקרת שיוט אדפטיבית דינאמית המתחשבת במגבלת המהירות בדרךDynamic Adaptive Cruise Control (DRCC),
- מערכת שמירת מרכז נתיב(LTA) Lane Tracing Assist
- מערכת אורות גבוהים אוטומטיים Automatic High Beam (AHB)
- זיהוי תמרורי תנועהRoad Sign Assist (RSA).
רמת הגימור E-Xclusive זוכה לציון הבטיחות הישראלי המקסימלי 8, ורמת הגימור E-Motion זוכה לציון גבוה של 7.
יין ושמן זית מדברי
הראשונים שלמדו לגדל גפנים, עצי זית ואף תאנים במדבר החם והיבש של צפון הנגב היו הנבטים. עדויות לכך נמצאות בכל עיר נבטית בצורת בתי בד וגתות לעשיית יין בנוסף לחומר אורגני שניתן היה ללמוד ממנו מה גידלו.
כאשר הנבטים נחלשו ונשללה מהם היכולת להמשיך לסחור במור ולבונה מאזור תימן הרחוקה הם עברו לייצר יין ושמן זית באופן מסחרי ולמכור אותו לרומיים שהיו צרכנים גדולים של 2 המצרכים האלה.
על פי גודל הגתות ניתן ללמוד על הכמויות ענבים הגדולות מאד אותם בצרו בסביבת כל עיר ולהבין את היקף יצור היין וייצוא היין מהמדבר למדינות האימפריה הרומית.
אחד ממוצרי הלווי שהנבטים טפחו היה דבש ענבים. זה היה תירוש ענבים שחומם על מנת לרכז את המיץ לכדי דבשה מתוקה טבעית, שהייתה בעלת אורך חיים רב בגלל רמת הסוכר הגבוהה שלה.
כאמור, הנבטים למדו לאגור מי שיטפונות ולנתב אותם להשקיה מיידית אל הטרסות וחלקות הקרקע המעובדות ואת הייתרה הזרימו לבריכות אגירה. יש לציין שהם השכילו לעצור את אדמת הסחף של מי השיטפונות על מנת להעשיר את הקרקע באדמה המצוינת הזו.
טכניקה נוספת בהם השתמשו הנבטים היתה יצירת ערימות אבנים – רוג'ומים, שעליהם גדלו הגפנים. לרוג'ומים האלה קראו תולילאת אל-ענב (תלולית הענב) או רוג'ום אל כורם (רוג'ום הכרם). בשיטה זו הגפנים גדלו בסוג של הדלייה ונהנו מהאוויר הקריר יותר שהיה בין האבנים ובנוסף, הייתה זו דרך לאסוף טל בלילה, שנטף לשרשי הגפן גם בימי הקיץ והחום.
ראוי לציין שברחבי השטח שסביב עבדת נבנו מספר חוות מדורגות ותעלות מים במטרה לאסוף מספיק מי נגר מגשמי החורף כדי לתמוך בחקלאות באזור הצחיח ביותר בנגב.
סביבת נהג תומכת ומפנקת
לוח המכוונים של ההיילנדר מצויד בצג תצוגה דיגיטלית ברור וגדול שמספק לא מעט נתונים ובעברית במהלך הנסיעה. שלל הנתונים המזומנים לנהג מוצג כך שהכול פשוט ומסודר באופן הגיוני עם הנדסת אנוש מעולה. תא אחסון בין המושבים הקדמיים הוא גדול הרבה יותר מהמוכר ברכבי SUV או שטח עם עומק שמאפשר להכניס הרבה תכולה ואפילו בקבוקי שתייה קרה שישמרו לאורך היום מוצלים. לאלה שמעוניינים, תמצאו שם גם משטח טעינה אלחוטי לנייד שלכם, עם מסגרת שתמנע מהנייד לזוז ולהפסיק את הטעינה.
צפונה לעין עבדת
ירדנו ממרום העיר הנבטית עבדת ופנינו צפונה למקווה מים מדברי שנוכל בו קצת לצנן את חום המדבר תחת מצוקי פנינת הטבע של עין עבדת.
כבר בכניסה לשמורה עלו בי הזיכרונות של אותו מחנה חפירות ארכאולוגיות של לפני 50 שנים. כאמור, היינו יוצאים לאתרי החפירה בלילה הצונן ועובדים בשטח החם והמדברי עד השעה 10. לקראת צהרים היינו מגיעים חזרה לחדרינו ולאחר התרעננות קצרה היינו יורדים בשביל רגלי לרחצה במי המעיין של עין עבדת, שהיו אז נקיים, קרים ולא שמורת טבע. אם היינו רק 2-3 חברה שקטים, היינו מקבלים אורחים בדמות יעלים שבאים לשתות ממי הבריכה וללא חשש מאיתנו, ההולכים על שניים. נזכרתי גם בטיול משפחתי שעשינו עם ילדינו שהיו קטנים ואנחנו צעירים יותר, בו עשינו המסלול החד כיווני במעלה בקניון המדהים שהיה אז יבש כמעט ממים שלאורכם היו שלטי הזהרה שהמים מסוכנים לשתייה או רחצה.
הפעם מצאנו אתר מסודר עם מגרש חנייה ושירותים מזמינים, כאשר המסלול אל בריכת עין עבדת מסודר ומזמין לכל – אכן מקום נהדר לתת לעיניים קצת ירוק וכחול אחרי כל כך הרבה צהוב של הנגב.
טויוטה אקסטרה-לרג' XL
רכב עם 7 מקומות ישיבה דורש בד"כ קצת גמישות יתר על מנת להכנס לשורת המושבים השלישית. בהיילנדר טיפלו גם בסוגיה זו. על מנת לאפשר נוחות וגמישות שימוש מקסימלית ובלי צורך בגמישות אולימפית של הנוסעים מאחור, השורה השנייה של המושבים זזה יכולה לזוז על מסילות כדי לאפשר כניסה בנוחות יחסית גם למושבים בשורה השלישית. בנוסף, המושבים האלה ניתנים לקיפול מלא לקבלת משטח הטענה ישר לחלוטין ומגוון אפשרויות, וגמישות טעינת מטען בנפח 305-1882 ליטר (עד גובה הגג).
כאמור, המרחב הפנימי בטויוטה היילנדר הוא גדול ומרווח מאד כאשר הגג הפנורמי הענק רק מוסיף לתחושת הגודל. זוג מושבי העור הקדמיים מצוידים במנועים חשמליים לכיוון נוח גם לנהג וגם לנוסע לצידו. שורת המושבים השלישית גם היא די מרווחת, שגם בה אפשר להושיב 3 ילדים שלא כמו ברוב רכבי ה-7 מקומות שמתאימים רק לישיבת 2 ילדים ולא מבוגרים.
טויוטה היילנדר משווק בישראל ב-2 גרסאות:
היילנדר Hybrid E-Motion 4X4 מוצע במחיר בסיס של 289,900 שקלים
היילנדר Hybrid E-Xclusive 4X4 מוצע במחיר בסיס של 304,900 שקלים
סופו של מסע
לפני העלייה חזרה למדרשת שדה בוקר ועלייה על כביש 40 בדרך חזרה, פגשנו את הכניסה למסלול 4X4 המוביל לעין עקב. מעיין מיוחד ופחות מוכר, 30 דקות נסיעה ברכב שלנו או מסלול רגלי של 12 ק"מ לכל כיוון.
המסלול מתחיל בחניון הסרפנטינות לפני העליות המתפתלות למדרשה. השביל מסומן ירוק-כחול-אדום ומשולט בבירור כדרך 4X4 די קלה, כך שלהיילנדר לא מהווה כל אתגר או בעיה.
מומלץ להצטייד במפה בכניסה לשמורת עין עבדת של רשות הטבע והגנים.
חקלאות ישראלית ימית בנגב
אקוואטק פישריז Aquatech Fisheriesהקימו בנגב את חקלאות המאה ה-21. חוות דגים מובילה עולמית בטכנולוגיות לגידול מבוקר של דגי מאכל שדג הדגל הוא הברמונדי הישראליBarramundi . הברמונדי ישראלי של אקוואטק פישריז בשרני, עסיסי, בריא הוא גדל במים נקיים, בטמפרטורה אופטימלית, במליחות מדויקת ובתנאים מבוקרים וידידותיים לסביבה ולדג שמעצימים את תכונותיו הטבעיות ושומרים על טעמו המשובח. הברמונדי של אקוואטק פישריז אינו תלוי בתנאי מזג האוויר ובגורמים חיצוניים אחרים וזמין בכל ימות השנה.
ברמונדי ישראלי מגיע בדרך הקצרה ביותר מחוות הגידול של אקוואטק פישריז בנגב אל המסעדות, חנויות הדגים ולרשתות השיווק הכי טרי ועסיסי, ולכם רק נשאר לבחור מתכון וליהנות.
מתכון: ברמונדי ישראלי, קוקוס ועגבניות
מצרכים (4 מנות)
- 4 פילה ברמונדי ישראלי עם או בלי עור
- 3/4 כוס חלב קוקוס לא ממותק
- 2-3 ס"מ זנגוויל (ג'ינג'ר) טרי, מגורד דק
- 1 שן שום כתושה
- 1/2 כפית כורכום טחון
- 1/2 כפית פפריקה
- 1 כף דבש
- קורט מלח
- 2 לימונים
- 1/2 כוס כוסברה קצוצה
- 1 ק"ג עגבניות שרי
- 3 כפות שמן זית
אופן הכנה
- בקערה גדולה מערבבים את חלב הקוקוס, ג'ינג'ר, שום, כורכום, פפריקה, דבש ו -1 כפית מלח
- הכן גרידה מלימון אחד וסחוט את אותו הלימון למיץ
- הוסף גרידת הלימון והמיץ, לבלילת הקוקוס, והוסף חצי מכמות הכוסברה וערבב
- הוסף את 4 פילה הדגים לקערה עם הבלילה והפוך לכיסוי מלא
- הכנס הדגים עם המרינדה למקרר למשך 15-20 דקות
- חממו תנור ל- 220 מעלות וסדרו הרשת בגובה 1/3 תחתון
- סדרו את עגבניות השרי על תבנית אפייה גדולה
- מזלפים על העגבניות 2 כפות שמן זית, מתבלים במלח
- מניחים את הפילה דג מהמרינדה בין העגבניות
- שפתו כף מהמרינדה שנותרה בקערה על הדגים
- זלפים 1 כף שמן על הדגים
- מעבירים את התבנית לרשת התחתונה וצולים 8-10 דקות עד שפני הדג אטומים אך המרכז אינו מבושל, תלוי בעובי הדג. הערה: הדג לא אמור להתקלף בקלות בעזרת מזלג.
- הוציאו את התבנית מהתנור והעבירו לשליש העליון
- סובבו את התבנית פעם אחת אחרי 5-6 דקות, והשאירו התנור עד שהדגים רכים והעגבניות רק מתחילות לקבלת נקודות שחומות
- פרסו את הלימון שנותר, לפלחים דקים או פרוסות דקות
הגשה
- מניחים בכל צלחת הגשה פילה ברמונדי עם תוספת עגבניות
- אספו את הרוטב שנותר בתבנית ע"י הטייתה ועם כף העבירו על כל פילה כף או יותר של רוטב
- קשטו עם פלחי או פרוסות לימון ובכוסברה שנותרה
בתיאבון