אריאלה פלד ממשיכה לספר על פנינות החן של נורמנדי עילית, כפי שהיא חוותה אותם
Caudebec-en-Caux
נקודה קטנה על הגדה השמאלית של הסיין. התרגשות גדולה. איך שחנינו ליד מזח הנהר, עזבה אותו הספינה "אמדאוס דיימונט" בה אשוט בעוד כחודשיים…… כל מה שנותר לי לעשות זה לקפוץ על המזח, ולנפנף לשלום לצוות החמוד אותו אפגוש בשיט…..
זו עיירה קטנטנה ומנומנמת. יום שני בבוקר, הצרפתים נחים מעמלם בסוף השבוע….. אין נפש חיה ברחוב, לשכת התיירות סגורה…… רק הבולנז'רי, המאפיה המקומית פתוחה ובכל שניה נכנס לשם מישהו ויוצא עם בגט תחת זרועו….. רציתי לחפש את בית האבירים הטמפלרים שקראתי עליו. פגשתי מבוגר אחד (כמובן עם בגט תחת זרועו) ושאלתי לכיוון. הוא מיד התנדב לקחת אותנו לשם……..המבנה העתיק של מסדר האבירים הטמפלארים שנוסד מיד לאחר מסע הצלב הראשון בשנת 1119 לערך ע"י אציל צרפתי מחבל שמפניי אסף 8 אבירים ממקורביו וייסד את המסדר שמטרתו היתה להגן על עולים לרגל בדרכם למקומות הקדושים בירושלים. ולא רק לשם הוביל אותנו אותו מדריך מקומי עם הבגט….. גם לקתדרלה המקומית שנבנתה במאות ה 14-15 וגם לבית הסוהר מימי הביניים שהוכרז כמבנה שמור. בחצרו היה בית המשפט וגם מקום ההוצאה להורג של הנדונים למוות.
> לחץ למגוון אפשרויות לינה באזור Caudebec-en-Caux …….
Roald Amundsen
העיירה קודבק ידועה גם כמקום האחרון ממנו המריא רואלד אמונדסן במטוס ימי מדגם LETHAM 47 שנבנה במקום. אמונדסן, חוקר קוטב נורבגי ידוע, שניצח את רוברט פלקון סקוט בהגיעו ראשון אל הקוטב הדרומי ב 14 בדצמבר 1911. ב 16 ביוני 1928 יצא אמונדסן מקודבק באבטיפוס של המטוס הימי לטהאם 47 למבצע חיפוש אחרי החוקר האיטלקי אומברטו נוביל שעקבותיו אבדו בדרכו חזרה מהקוטב הצפוני. אמונדסן נראה ב- 17 ביוני בעיר ברגן שבנורבגיה ולאחרונה ב- 18 ביוני 1928 בשעה 16:00 כשהמריא מהעיר טרומסו שבצפון נורבגיה. בשעה 18:45 התקבלו אותות מצוקה ומאז נעלמו עקבותיו. שברי מטוסו התגלו מאוחר יותר מול חופי צפון נורבגיה.
בכניסה לעיירה קודבק מוצבת אנדרטה מרשימה לזכר אמונדסן והמטוס.
Étretat
הנקודה הבאה אליה הגענו היתה העיירונת Étretat. לשם מגיעים לא בגלל היסטוריה, ולא בגלל כנסיות לשם שינוי אלא כדי להתפעל מהנוף הנשקף ממרומי הצוקים אל עבר מרחבי האוקיינוס. אותו נוף שהביא לכאן את הציירים האימפרסיוניסטים כדי לצייר בחוץ ולא בסטודיו פנימה……
גם לחברה כאן יש אנדרטה לזכר מטוס שנעלם. הפעם היה זה המטוס המכונה "הציפור הלבנה" שבו עמדו שני גיבורי מלחמת העולם הראשונה: צ'רלס נוגסר ופרנסואה קולי לחצות את האוקיינוס האטלנטי מפריס לניו יורק ברצף אחד. מטרתם היתה לזכות בפרס אורטייג על סך 25.000$ אותו הציע ריימונד אורטייג, בעל בית מלון ניו יורקי למועדון התעופה האמריקאי עבור מי שיעמוד במשימה המסוכנת. הם המריאו ב 8 במאי 1927 וזמן קצר לאחר מכן נעלמו עקבותיהם. על צוקי אטרטה הוקמה אנדרטה לזכרם שנהרסה במלחה"ע השניה אך הוקמה מחדש בשנת 1963 יחד עם מוזיאון קטן המנציח את הארוע.
במרכז העיירה עומד מבנה עץ מרשים עם מגדל: השוק המקורה. על קיר העץ מוצב שלט ועליו כתוב:
"אטרטה
במקום זה, בו במלחמת 1914-18 נוסד בית חולים אנגלי ולאחר מכן אמריקאי.
במקום זה, בו נחים לנצח 549 חיילים בריטים מהמלחמה הגדולה הראשונה.
במקום זה, בו גברים מהדיויזיה ה 51 מצבאו של גנרל אייזנהאואר הגיעו כמשחררים…..
במקום זה מבטאת העיר אטרטה את הכרת התודה והידידות שלה לבריטניה ולארצות הברית של אמריקה.
2 בספטמבר 1946"
> לחץ למגוון אפשרויות לינה ב- Étretat…….
Allouville-Bellefosse
כשאתה נוסע לבד על הדרך ברכב ובעיקר אם יש לך נהג בוס…… (איציק כמובן), אתה פנוי להביט מסביב ולהבחין בדברים שלא היית רואה אם היית עסוק בלשעשע או לעניין בדרך קבוצת מטיילים באוטובוס, או לחילופין נוהג בעצמך. אז ככה. בדרך מקודבק חלפנו בהרבה מאד עיירות פצפונות כאלה שאתה לא מספיק לאמר את שמן והן חלפו…… אחת כזו היתה העיירה Allouville-Bellefosse . כמה בתים עתיקים, סמטה קטנה ומתפתלת, כיכר עגולה עם נרקיסים ופרחי אמנון ותמר, צריח כנסיה ו………….. לא האמנתי למראה עיני: עץ אלון ענק, עליו בנוי בית עץ מרעפי עץ שממש שזור בין הענפים הערומים שלו. עצור! צעקתי. איציק שמכיר את ה"יציאות" האלה שלי חיפש מיד מקום בטוח לעצור בו ואני זינקתי עם המצלמה לראות את הפלא. אז ככה:
הדבר הזה נראה כמו מספור אגדה. מסתבר שזהו העץ העתיק ביותר בצרפת, חי מאז ימי לואי ה- 14, שרד את המהפכה הצרפתית, נפוליאון וסרקוזי, ובאורח פלא עדיין עומד. גובהו 15 מ' והיקף הגזע בבסיס 16 מ'. כשהיה העץ בן 500, היכה בו הברק והפך את הגזע לחלול. ראש הכנסיה המקומי ראה בכך סימן מהשמים והקים בתוך הגזע קפלה לכבודה של הבתולה.הקפלה נקראת Chêne chapelle ופעמיים בשנה עורכים מיסה במקום והקפלה מושכת אליה עולי רגל בכל 15 לאוגוסט שזהו יום עליתה של מריה השמימה.