שרידי יהדות בופארד Boppard על גדת הריין

יובל שמיר מספר על קבוצת מדריכים שיצאו לחפש שרידי בית כנסת על גדת הריין ||| בית כנסת ששרידיו מוצגים תודות למצפונו של אופטיקאי גרמני מקומי ||| איך שרדו תשמישי קדושה של בית הכנסת יותר מ-60 שנים ||| כל הפרטים ואיך לבקר במקום בהמשך…

חזית חנות האופטיקה בבניין בו היה בית הכנסת של בופארד Boppard (צילום אתר חנות האופטיקה)

בופארד Boppard

עיירה תיירותית ששוכנת על גדת הריין, בין כרמים בין קובלנץ Koblenz לברך נהר הריין – לורליי Loreley. בכל טיול בעמק הריין או שייט על נהר הריין, אף תייר לא מוותר על ביקור בעיירה ולו רק לכוס בירה או קפה.

בעיירה היתה קהילה יהודית קטנה, שמנתה כ-100 נפשות שניהלו חיי קהילה משולבים בחיי הקהילה המקומית עד מאורעות ליל הבדולח בליל 9 לנובמבר 1938.

בית הכנסת 1867-1938

הבניין בסמטת Binger Gasse 35, בו היה בית הכנסת, נבנה בשנת 1867. הבניין היה באזור של בתים פרטיים ואילו משרדי הקהילה הקטנה, שכנו במקום אחר בעיירה. הבחירה במיקום הקמת בית הכנסת נבחר כי במרתף הבניין היה מעיין שסיפק מים למקווה שנבנה לטובת בני הקהילה. מעל גג הבנין נבנה מגדל קטן שכלל לא אופייני לבתי כנסת באותה תקופה באירופה וככל הנראה המגדל נבנה על מנת שהבית יבלוט בין בתי המגורים סביבו. עם עליית הנאצים לשלטון חלק מיהודי העיירה עזבו את בופרד.

סמלים שנותרו על הבניין בו כן בית הכנסת (צילום יובל שמיר)

בליל הבדולח – 9.11.38 – פורעים בזזו ופגעו בבית הכנסת אבל לא שרפו אותו כיוון שהיה בלב אזור המיושב בצפיפות. יהודי בופארד קיבלו אזהרה לפני הפוגרום ולכן הספיקו להוציא את כל הרהיטים ותשמישי הקדושה שניתן היה להזיז ולקבור אותם מתחת לאדמה בחצר בית הכנסת. עד ליל הבדולח, חצר זו שימשה לאירועים וחגיגות של הקהילה. פנים בית הכנסת וכל מה שנשאר ואי אפשר היה להוציא ולהחביא, כולל ארון הקודש, הושחתו לגמרי ע"י הפורעים הנאצים בליל הבדולח.  המבנה עצמו נשאר עומד על תילו.

בית הכנסת לאחר מלחמת העולם השנייה

לאחר המלחמה הנכס נקנה ע"י נגר שהתאים את חלל בית הכנסת ההרוס לבית מלאכה ותוך כדי כך עשה שינויים רבים. כאשר בית הכנסת פעל הייתה לו קומה שניה עם עזרת נשים והכניסה הייתה מצידו השני של הרחוב (לא מהכניסה העכשווית). לפני כ-10 שנים המקום עבר לידיו של האופטיקאי רוברט הולץ Robert Holz. למרות שאין להולץ כל קשר לדת היהודית, ברגישות רבה, החליט לשמר את זיכרון בית הכנסת. הוא ביקש מארכיון העיר לקבל את השרטוטים של בית הכנסת מזמן שהיה קיים. תושבי העיר לא אהבו, בלשון המעטה, את פעילותו ואת רצונו לשחזר אלמנטים שהיו חלק מבית הכנסת שהיה במקום ואף גינו ופעלו להפסקת פעילותו להנצחת בית הכנסת. רוברט הולץ לא נכנע לגינויים ולאיומים ולבסוף הצליח להתגבר על כל הקשיים.

הסבר על ההיסטוריה של המקום, בחזית הבניין (צילום יובל שמיר)

חשיפת המקום למדריכים ישראליים

בסוכות האחרון, ביקרו בבופארד מספר מדריכי טיול ישראליים שהחליטו לחפש את מיקום בית הכנסת. מספר יובל שמיר, אחד המדריכים: "תוך כדי ביקור בבופארד, נפגשנו מספר מדריכים ישראלים במטרה למצוא את בית הכנסת הישן שפעל בעיירה על פי כתובת שהייתה בידנו. חשבנו/קיווינו לראות את שרידי בית הכנסת ולתדהמתנו מצאנו שם חנות אופטיקה. דיברנו עם בעל הבית (האופטיקאי שגם גר שם)  ושאלנו אם קיים שריד כלשהו לבית הכנסת? נדהמנו מהרצון העז של רוברט הולץ (האופטיקאי) לשתף אותנו ולספר לנו את סיפורו של בית הכנסת".

מוסיף יובל ומספר: "מבחינתנו, כאשר לאישיות לא יהודית, ללא שום קשר לעם ישראל או לארץ ישראל אכפת כל כך להנציח את בית הכנסת היחיד שהיה בבופארד ולספר לנו בהתלהבות וברגש בזמנו הפרטי, לנו המדריכים, את סיפורו של בית הכנסת –  זה היה מאורע מרגש ביותר".

מימין לשמאל: אבי טלמון, רעיה גיא, יובל שמיר, מיקי בנדרלי ורוברט הולץ Robert Holz (צילום יובל שמיר)

אופטיקה ובית כנסת

מחוץ לכותלי הבית יש שלוש אבני תזכורת המזכירות את שנות פעילותו של בית הכנסת (1867-1938) ושתי מנורות המציינות שזהו מקום יהודי קדוש. לפני הריסתו של בית הכנסת, בחצר, היה עץ דובדבנים ולאחר מלחמת העולם השנייה, נשתל בחצר עץ חדש. כאשר רוברט הולץ רכש את המקום, הוא החליט להזיז את עץ הדובדבנים למרכז החצר כיוון שהיה קרוב מידי לקיר הבית. כאשר הוא חפר להזיז את עץ הדובדבנים גילה חלק מתכולת בית הכנסת אשר הוחבאה מתחת לאדמה בגן.

קרש עץ, עליו מוטבעת חותמת של צלב קרס (צילום יובל שמיר)

הולץ החליט לחפור את כל שטח חצר הגן, ומצא תשמישי קדושה וכלים יהודיים שחברי הקהילה היהודית הצליחו לקבור בחצר לפני ליל הבדולח. היום רוברט הולץ מחזיק באוסף הכלים והם אף הוצגו לאחרונה בתערוכה מיוחדת במוזיאון בופארד. ממצא נוסף שנמצא בחפירות הגן הוא קרש עץ, עליו מוטבעת חותמת של צלב קרס ומציינת כי היה זה המבנה מספר 51 שהופקע ע"י הגרמנים.

חנות האופטיקה

(Optiker Holz (Robert Holz בכתובת Bingergasse 35, בופארד D-56154 Boppard. לחנות יש אתר אינטרנט ובו מדור מיוחד המספר את סיפורו של בית הכנסת הישן Alte Synagoge. לאתר בגרמנית… ולטל'  לתיאום ביקור 49-6742-81421  או דוא"ל… (החנות סגורה בימי שני). דף הפייסבוק של סיפור בית הכנסת…

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. דני שרון

    משכיל ומרגש מאוד

כתיבת תגובה