יין ואוכל ביזרעאל

הפעם נסענו לבקר ביקבי בוטיק ומסעדת אוקטגון שבעמק יזרעאל המערבי, בין נהלל לאגם נטופה וזה הסיפור

ייקב4יקב עמק יזרעאל

התחלנו את טיולנו בעמק בית נטופה. מעל אגם אשכול נמצא קבוץ חנתון ושם נמצא יקב עמק יזרעאל. פגשנו את יהודה נהר ועל כוס יין וכיבוד המוגש לאורחי מרכז המבקרים סיפר לנו על המקום.

מספר יהודה:"חינתון הוא קיבוץ מופרט שהוקם כקהילה מעורבת של דתיים וחילוניים שחיים זה לצד זה ולא משנה מידת הדתיות וזרם הדתיות (יהודה לא חובש כפה ומגדיר עצמו דתי). החלום על יקב היה של השותף ביקב ג'יקוב נר-דוד, שעוד לפני 20 שנה, בארה"ב חלם על יקב ויחד עם יהודה הקימו את היקב באזור התעשיה של הקיבוץ בו הם גרים".

כבר בבציר הראשון של 2012, יצרו ביקב 25,000 בקבוקים וזו בהחלט אמירה של מידת המעורבות והרצינות בהקמת יקב עמק יזרעאל. כיום היקב יכול לייצר כ-100,000 בקבוקים בציוד והמקום הקיים אולם לצרכי היקב מייצרים כ-55,000 בקבוקים וכן נותנים שרותים לאחרים ביתרת יכולת הייצור של הציוד ביקב.

הענבים ליקב מגיעים ממגוון אזורי גידול כאשר כרם הגוורצטרמינר נמצאת בבנימינה, הקריניאן בשפייה, הארגמן בגבעת נילי, הסירה בעמק קדש והשרדונה מהרי ירושלים. יינן היקב הוא אריה ארל בוגר מכללת דויס האמון על האסכולה של נפה ואלי, קליפורניה.

יינות עמק יזרעאל

טעמנו כמה יינות ואלה שלושת היינות החדשים שהושקו זה מכבר.
רוזה 2014 רוזה העשוי מ- 82% ענבי קריניאן מכרם שפיה ו- 18% ענבי גרנאש המגיעים ממרחביה. צבע ורוד צהוב (נחושת) בוהק. ארומה מתפרצת של תות שדה ותות עץ. בפה חמיצות ומתיקות עולות ויורדות לחילופין. סיומת מעט מרירה שנעלמת אחר זמן. 14% אלכוהול. כשר. מחיר 69 שקלים.

לבנים 2014 בלנד של 54% ענבי שרדונה, 33% ענבי פרנץ'-קולומבר ו- 13% ענבי גוורצטרמינר. צבע זהוב בהיר ובוהק. ארומה פרחונית עם פרי קיץ בולט. מתיקות מלטפת בפה. יין קיצי נהדר. 12.7% אלכוהול. כשר. 75 שקלים.

אדומים 2013  בלנד של 47% ענבי קריניאן משפיה, 35% ענבי סירה מעמק קדש ו-18% ענבי ארגמן מגבעת נילי. כל זן התבגר בנפרד 18 חודשים בחביות עץ אלון ולאחר בניית הבלנד חודשיים נוספים עד הביקבוק. צבע  אדום כהה כמעט שחור עם שוליים סגולים. ארומה של פרי יער בשל ונגיעות עץ קלוי. בטעימה מתיקות של פטל בשל ושזיף בשל, חמיצות קלילה עולה ברקע ונסוגה. סיומת ארוכה. 14.5% אלכוהול. כשר. מחיר 95 שקלים.

מרכז מבקרים

יקב עמק יזרעאל קיבוץ חנתון פתוח בימים א'-ה' בין השעות 15:00-9:00 טלפון: 04.8708701

אוקטגון בעמק (צילום זיו כפיר )
אוקטגון בעמק (צילום זיו כפיר)

למה אוקטגון

מחנתון שמנו פעמנו לרמת דוד שבעמק יזרעאל ובצומת הכניסה לבסיס חיל האוויר נמצא מבנה עץ מתומן כלאמר אוקטגון. סיפור המסעדה מתחיל בנהלל. חלקת השדה הסמוכה למשק של זיו בנטוב היתה הגרועה ביותר באזור. בנטוב יחד עם חברו מילדות בנהלל, דודו ששון הקימו לפני 14 שנים את המסעדה במבנה העץ בעל שמונה הצלעות.

המנות של אוקטגון

התישבנו ליד אחד מצלעות האוקטגון שכולו חלונות המשקיפים על העמק ונהלל. בחרנו מהתפריט המגוון מבחר מאכלי-ים וירקות. כלא אוכלי בשר מצאנו מגוון גדול מאד של מנות שהיה קשה לבחור (אבל התגברנו על הקושי J )

התחלנו עם חציל שרוף ( 34 ש' )- חציל קלוי היטב עם טחינה גולמית, שום, שמן זית, מיץ לימון ופטרוזיליה. טוויסט קצת שונה של החציל בטחינה בנדוש.
פלאפל פטריות ( 39 ש' ) זו מנה של כדורי "פלפל" העשויים מתערובת פטריות, גבינת פרמז'אן ועשבי תיבול על יוגורט מחלב בקר. מנה יפה שמזכירה במראה את הפלפל אבל בטעם רחוקה כמרחק מזרח ממערב. שילוב נהדר של פטריות ופרמז'אנו.

לעיקרית בחרנו פילה סלמון ( 91 ש' ) שהיה מנה מהוגנת של סלמון אפוי בתנור מוגש עם חמאה ירוקה ושום על פירה תפוחי אדמה. מנה קלסית טעימה ומוכרת במחוזותינו.
המנה השניה היתה הדובדבן שבקצפת. קדירת פירות ים  ( 99 ש' ) שהיא קערה גדולה ועמוקה עם מבחר פירות ים ברוטב קארי אדום ושמנת על פירה. שלל מגוון ומתובל בטוב טעם. עסיסי ומשביע.

יש לציין שתפריט היינות מגוון עם יינות מהארץ והעולם ובמחירים הוגנים של קאווה ב-65 ש' או בק' יין ישראלי החל מ- 89 ש'.

אוקטגון, צומת נהלל הכניסה לרמת דוד טל: 04-6415333

פתוח כל השבוע  12:00-22:00      www.octago.co.il

שדה יעקב

שבעים ומרוצים נסענו לתחנתנו האחרונה, יקב שדות שהוא חלק ממשק לוי במושב  שדה יעקב ( על יד טבעון ). משפחת לוי עזבה את ת"א לשדה יעקב בתחילת שנות ה- 80 של המאה שעברה. המשק החקלאי עבר גלגולים רבים החל מ פלחה וירקות ועד תחילת שנות האלפיים שהחל לגדל שקדים וזיתים.

הכרמים ליד יקב שדות (צילום אלון לויטה)
הכרמים ליד יקב שדות (צילום אלון לויטה)

יקב שדות

רועי לוי, הבן שעבד ככלכלן במשרד ייעוץ, החליט לחזור לשורשים ולבחון כיוונים נוספים להתפתחות המשק מעבר לחקלאות וכך בשנת 2009 יקב שדות התחיל דרכו. בחלקה האחורית של הבית ניטע כרם של ענבי סירה וטמפרנילו ובשנת 2012 הסתיימה בניית היקב ונבצרו הענבים הראשונים ליין הבכורה של יקב שדות. היקב מיצר היום 7,500 בקבוקים מכרמים של המשפחה באזור העמק. ליקב מרכז מבקרים הכולל רחבה הצופה על העמק ואגם ושלוחת הכרמל ברקע.

יינות שדות

ישבנו עם רועי על המרפסת הצופה לכרמים ולאגם, עם כוס יין וגבינות וזו התרשמות הטעימה.

רוזה 2013  עשוי 60% מענבי סירה ו-40% ענבי טמפרניו. צבע ורוד-כתום נחושת, שמנוני מאד. חמיצות קלילה ונעימה. 11% אלכוהול. 69 שקלים.

מוסקט 2013 ין זני מענבי מוסקט קנלי. צבע זהוב קש. ארומה מתקתקה ועוצמתית. הפה מתפתח לאט והחמיצות עולה ברקע. סיומת ארוכה ואיטית. 12% אלכוהול. 69 שקלים.

בלנד 2012  הוא יין המורכב מ-70% ענבי שיראז ו-30% ענבי טמפרניו מכרמים סביב היקב. התבגר 12 חודשים בחביות עץ אלון. צבע אדום בהיר בוהק עם שמנוניות יפה. ארומה של תות ושזיף וחמיצות קלילה. סיומת בינונית. 13% אלכוהול. 65 שקלים.

סירה 2012  לדברי רועי לוי, זהוא יין הדגל של היקב. מענבי סירה בכרם עליו אנחנו צופים בשעת הישיבה במרפסת. התבגר 12 חודשים בחביות עץ אלון. צבע אדום בהיר, ארומה של פרי בשל. בטעימה עוטף ומלטף חלל הפה, ואחר עולה חמיצות קלילה ומעוררת. סיומת בינונית. 14% אלכוהול. 85 שקלים.

יקב שדות, מושב שדה יעקב טלפון 077-4012207,  052-8446228

כתיבת תגובה