טיול חורפי בין העמקים והגלבוע

טיול של חורף גם סוער וגם שמשי ||| מלון אוליב בגלבוע הוא סיבה לראות ולבלות בעוד מקומות בסביבה ||| יקב סימון, היכל האמנות בעין חרוד, חוויה אתיופית ועוד ||| אוכל ביתי בתטה פרדס חנה ויפני באצה עפולה ||| כל אלה ועוד חוויות בהמשך <<<

הנוף הנשקף מרחבת החדר באוליב בגלבוע (צילום דני בר)

חופשת יומולדת סוערת

יצאנו ליומיים של כיף, כאן קרוב לבית, לכבוד יום ההולדת ה… של אביבה. התכנית היתה ליומיים שמשיים ואולי קצת פריחות כי הרי אנחנו בתקופת חג האילנות – ט"ו בשבט, אבל נפלאות הטבע זימנו לנו את היום הסוער והקר ביותר שפקד את ארצנו בעשור האחרון. כמי שמדריך קבוצות גם בגשם וגם בסערה, לא ירתיע אותנו רוח חזקה וגם לא גלים של 8-9מטר כפי שדווח בחדשות. העמקים והגלבוע נמצאים בתקופה הכי ירוקה והכי מזמינה ולכן המשכנו בתכנית: תחילה טבעון, אח"כ עפולה ומנוחה במלון מפנק בגלבוע. למחרת עמק המעיינות ועין חרוד ואולי קצת דרך הנוף בגלבוע. וזה מה שהיה.

יקב סימון

יקב סימון נמצא במפלס התחתון של משפחת סימון בטבעון. בלב שכונה שקטה ובצל עצי חורש רבים נמצא מרכז מבקרים קטן וכמובן מתקני היקב ומתרתף החביות של היקב.

טעימת יינות ביקב סימון (צילום דני בר)

פגשנו את זאבי סימון במרכז המבקרים האינטימי ושמענו על חבלי הלידה של היקב הצעיר, שרק בשנת 2010 החל לבקבק ולתת תוויות ליינות שיוצרו על ידי זאבי בבית. הענבים ליצור היין מגיעים מכרמים בכמה אזורי גידול (מעמיקם ענבי קריניאן, מרמות נפתלי ענבי קברנה סוביניון ומלבק, מכישור ענבי מרלו, מדלתון ענבי סוביניון בלאן  וגם ענבים מקדמת צבי וספסופה). היקב מייצר השנה כבר כ-8,000 בקבוקים, כשרובם ככולם נמכרים ביקב בסופי שבוע שהם אירוע של אירוח עם גבינות ויין והמבקרים רוכשים ממיטב היינות במחיר הגיוני (כ-90 שקלים לבקבוק).

טעמנו את האינדיגו 2016 שמורכב 55% ענבי קברנה סוביניון מכרם בן זמרא, 40% ענבי מרלו מכרם בכישור ו-5% ענבי שירז מכרם בן זמרא. צבע כהה אדום עז, שמנוניות מקסימה. ארומה של פרי יער ומעט קיסוס. סיומת ארוכה ונמוגה אט אט.

היין שני שטעמנו היה שירז 2016 שנפתח יום לפני הגיענו. היין בעל צבע עמוק כמעט שחור. ארומה שוקולדית עוצמתית. בפה רך ומלטף וסיומת בינונית.

טעמנו גם את היצירה החדשה של הבציר האחרון – רוזה מרענן ומקסים שטרם יצא לשוק.

יקב סימון, בורוכוב 43, קרית טבעון. פרטים ותאום ביקור זאבי: 054-4567847 או גיא: 054-7360846. אתר יקב סימון <<< או דוא"ל <<<

אצה סושי בר, עפולה

מנות ראשונות ומרק באצה (צילום דני בר)

בהמלצתו של ידידי שמעון, פקדנו את המסעדה היפנית אצה, בעפולה. זה אחד הסניפים ברשת מסעדות אצה סושי בר שמונה כיום 24 סניפים, מבאר שבע בדרום עד קרית שמונה בצפון. באצה נמצא לא רק סושי אלה מגוון מנות ובר אלכוהול עשיר.

חשבנו שביום סוער כל כך נהיה היחידים במקום אבל לא היא. המסעדה היתה מלאה בסועדים והצוות המיומן בניצוחו של איתן שירת את כולם עם חיוך וניכר שחלק מהסועדים הם לקוחות קבועים ומוכרים. כרגיל חלק מהמנות היו רק לזוגתי הקרניבורית אבל לכל אחד היה מבחר גדול לבחירה. התחלנו במרק טום-יטם (מרק חמוץ חריף עם פטריות, עגבניות שרי ונבטים בציר ירקות, חלב קוקוס ותבלינים – 27 שקלים) שהיה חם והחריפות היתה מצויינת ומחממת ביום קרררר כלכך. הראשונה היתה אגרול ירקות ענק ומרשים (יחידת אגרול גדול, ממולא ירקות ועם רוטב צ'ילי ועשבי תיבול – 22 שקלים) שעורר תיאבון כמו שראשונה צריכה להיות. בעקריות:

  • סלט פאד-תאי (כרוב, גזר ושעועית ירוקה, מוקפצים בווק עם אטריות אורז, בצל ירוק ונבטים ברוטב פיקנטי. מוגש עם כוסברה, שברי בוטנים ולימון – 42 שקלים). סלט ירקות גדול ומתובל טוב ועסיסי. טעמים מוכרים מהמזרח הרחוק.
  • נודרלס צ'ופ סואי (כרוב, גזר, בצל, פלפלים, נבטים ושעועית ירוקה מוקפצים בווק עם אטריות ברוטב סויה, צ'ילי ושום מתקתק, מוגש עם בצל ירוק  – 42 שקלים) לבסיס המנה הצמחוני זוגתי הקרניבורית הזמינה תוספת בקר (11 שקלים) שהפכה את המנה לעשירת חלבונים מן החי, עסיסית ולטענה של החוגגת.

לסיום הערב הקר בחוץ והחם בפנים, בחרנו בשתי מנות קינוח קלסיות שלא איכזבו: סופלה (38 שקלים) ופאי פקאן (38 שקלים). מומלץ בחום.

אצה, רח' חנקין 16, עפולה. פרטים בטל':  054-585-8445 ובפייסבוק.

מלון אוליב בגלבוע

שבעים וטובי לב, פילסנו דרכנו בגשם השוטף וברוח הסערה למלון Olive בגלבוע, שם הוזמן עבורנו חדר מפנק ליומהולדת. המלון שייך למלונות האקסקלוסיב של רשת מלונות אוליב וממוקם על פסגת הר הגלבוע ומשקיף על שלושת העמקים – עמק המעיינות, עמק חרוד ועמק יזרעאל. כל מי שמכיר את הדרך היורדת מיזרעאל לעמק חרוד, מכיר את המדרון הלבן הבוהק, שהיה אתר סקי מלאכותי עד לפני מספר שנים. המלון מחליף את מתחם הסקי המלאכותי והמיקום שלו מזמן נוף מדהים. כשהגענו הנוף היה חסופ בעננים וגשם אבל בבוקר חיכתה לנו הפתעה.

במלון 42 חדרים המתאימים לחופשה לזוגות כמותנו וגם למשפחות עם ילדים. במלון בריכה הצופה לעמקים שמתחת לפני הים התיכון כמה מאות מטר מטה. הקונספט של המלון נולד מהסיפור המקראי של שאול המלך ומשפחת המלוכה וחדרי המלון קיבלו את שמם של בני שאול המלך.

קיבלו את פנינו בקבלה הצנועה בחום כי מי המשוגע שמטייל ביום סוער כל כך? אנחנו. החדר הענק שחיכה לנו היה מחומם היטב ועם הפתעה – על השולחן חיכו לנו בלונים וברכה ליום הולדתה של אביבה. כמובן שבק' יין עוגיות ושוקולד היו תוספת מקסימה. התמקמנו והפשרנו בחדר החם והמזמין – חדר עם פינת ישיבה גדולה ונוחה, שתי טלוויזיות עם חיבור ללווין לסלון ולאזור השינה בו מיטה גדולה סופר מפנקת. בחדר מטבחון מאובזר בכלי קפה ותה וגם מקרר. לפני דלת החדר יש פינת ישיבה הצופה לנוף (שבקור שהיה העדפנו את החדר החם).

בוקר אור בגלבוע

התעוררנו ליום חדש ומואר. שמים מעוננים אבל עם נוף מחלון החדר וכמובן מהרחבה לפני החדר ועד לבריכה ולעמק חרוד, גבעת המורה, הר תבור וכו'. נשמנו אויר צח והתכוננו ליום חדש ועמוס. ירדנו לחדר האוכל לארוחת בוקר מכל טוב שציידה אותנו באנרגיות טובות ובריאות לקראת היום. נפרדנו מהמלון והצוות המאיר פנים ויצאנו לעמק חרוד ועמק המעיינות.

מלון אוליב בגלבוע, דרך נוף הגלבוע, כביש התענכים, גלבוע. פרטים והזמנות בטל':  04-9577333 או 04-9531153 ובדוא"ל .

עין חרוד איחוד

משכן האמנות עין חרוד (צילום דני בר)

התחלנו בקיבוץ עין חרוד איחוד שנמצא על מדרון מתון מעל עמק חרוד ובשכנות לעין חרוד מאוחד ותל יוסף. בקיבוץ יש אלטרנטיבה נוספת ללינה (שנשאיר אותה לביקור אחר באיזור). מתחם האירוח של עין חרוד איחוד, בניהולו של מאיר דורון, מציע חדרי אירוח משפחתיים ולזוגות ברמות איבזור שונות. פרטים להזמנות: 04-6486083 ובאתר

עין חרוד הוקם בשנת 1921 בסמוך למעיין חרוד וכעבור 5 שנים עבר לגבעה מעברו השני של העמק, מקום בו הוא נמצא היום. בשנת 1931, עת חיו בקיבוץ כ-400 חברים, ילדים ותושבים, הוא היה הישוב הגדול בעמקים. בשנים אלה הוקם המשכן לאמנות, שהוא המוזיאון הראשון בארץ ישראל, שמוקדש אך ורק לאמנות.

המשכן לאמנות בעין חרוד

בלב הקיבוץ נמצא המשכן שמציין כיום 80 שנה להקמתו, כאשר ב- 7.1.1938 חלוצי הקיבוץ חנכו "פינת אומנות" קטנה בצריף עץ, שלימים הפך למשכן באמנות ולמוזיאון הראשון בא"י-פלשתינה, כעשור לפני הקמת מדינת ישראל. על אף העוני, הקשיים והרעב הרב שסבלו ממנו, חלוצי עין חרוד השקיעו ועשו כל שביכולתם בכדי שהדבר יהיה אפשרי. סיירנו במשכן עם אוצר התערוכה לציון 80 שנות מוזיאון, יניב שפירא שהסביר לנו על חשיבות המשכן ועל היצירות המדהימות המוצגות בו. מספר שפירא שהפעילות והמאמץ הזה היו חשובים מאוד מכמה סיבות:

  • חברי עין חרוד לקחו על עצמם את האחריות לשמר ולהציג מסורת ותרבות יהודית שנדמה היה שהולכת ונכחדת באירופה
  • הקיבוצניקים שוחרי האמנות, החליטו לחנך וללמד את הדור הצעיר שנולד בישראל, להכיר להם את המורשת והזהות היהודית, את התרבות של הסבא והסבתא שנשארו באירופה
  • חברי עין חרוד האמינו מאוד בכוח של אמנות לעצב אדם, חברה ותרבות. החלוצים חשבו שאמנות יכולה לתקן עולם, לשנות ולבנות מקום חדש. לכן עשו כל שביכולתם בכדי להשיג יצירות אמנות מיהודים ברחבי העולם, שלחו שליחים לכל מקום בעולם בו הייתה יצירה אמנות שרצו לשמר.

באוסף המשכן יש גם חפצי קודש ויודאיקה, כתובות נישואין מהמאה 16 ו-17, ספרי תורה, מנורות, חנוכיות וכו'. מבחינתם חפצי הקודש והיודאיקה לא היו שונים מהיצירות האחרות.

משכן ולא מוזיאון

קברו של חיים אתר (צילום דני בר)

הבחירה בשם "משכן לאמנות" אינה מקרית, זו בחירה בשם שמבטא קשר לרוחניות. המילה "משכן" לקוחה מהמקורות שם שימש המשכן כאוהל שעובר ממקום למקום, אוהל שאינו משמש רק כמשכן פיזי כי אם מקום רוחני שמטרתו להשפיע על הנפש. המשכן נקרא על שם חיים אתר, חבר הקיבוץ ויש אומרים הרוח החיה שסחף את חברי הקיבוץ לפני 100 שנים להשקיע באמנות ואף לשלוח אותו ללמוד בפריז על חשבון הקיבוץ. ציטוט ממכתב שכתב אתר לחברי הקיבוץ, מפריז בשנת 1938: "…כי בניין האמנות – הוא גם בניין החיים בתוכנו". המבנה האדריכלי המיוחד של המשכן, שתכנן האדריכל שמואל ביקלס, מאפשר שימוש באור השמש בכדי להאיר את המשכן מבלי שיהיה צורך להשתמש בתאורה לא טבעית. אדריכלים מכל העולם מגיעים למשכן בכדי ללמוד מהמבנה הזה.

התערוכה מציגה גם אמנות ישראלית מקום המדינה ועד היום, שמאפשרת להתוודע לתפקיד שהמוזיאון לקח על עצמו החל מימי קום המדינה בעיצוב וגיבוש אמנות ישראלית, אפשר לראות את הסיפור של מדינת ישראל בתערוכה. בהמשך, מתוכננת במשכן תערוכה צעירה ועכשווית יותר, ולאחר מכן תערוכה בינלאומית של האמן היהודי חיים סוטין, אמן שהייתה לו השפעה מכרעת בתחומים שונים.

פעילויות לתלמידים ומשפחות

במהלך הסיור סופר לנו על הפעילות לילדים שמציע המשכן הן במסגרות לימודיות והן בפעילות משפחתית. ילדים שמגיעים עם הוריהם למשכן מקבלים כרטיסיות שמאפשרות להם ליהנות מהתערוכה ולפתח נקודת מבט ביקורתית, הכרטיסיות מנגישות ומתווכות עבור הילדים את התערוכה.

המשכן לאמנות עין חרוד. פרטים באתר האינטרנט בטל': 04-6486038 ובפייסבוק.

בית הקברות של עין חרוד מאוחד

פגשנו את חנה לויטה שערכה לנו סיור וסיפרה לנו חלק מהסיפורים שהמקום מכיל. בית הקברות מכיל 500 קברים וכל אחד מהם מספר סיפור חיים שמתקשר לקיבוץ. קברו של חיים אתר עם קברו שעליו רק שמו והמשפט "החיים הם אמנות לחיות". טבנקין והמשפחה האייקונית של חלוציות ושכול – משפחת שטורמן.

ארוחת צהרים בעין חרוד

חדר האוכל של עין חרוד איחוד הוא גם מסעדה הפתוחה למטיילים בעמק. למזדמנים מוצעת ארוחת צהרים של מנה עיקרית (בשרית, דגים או צמחונית) וסלטים ושתייה חופשיים. מבקרים כולל משפחות, מוזמנים להגיע לחדר האוכל וליהנות מאוכל טרי וטעים ב-45 שקלים בלבד לסועד. פרטים בטל':04-6486981 ובפייסבוק.

יד אחרת – חנות לחפצים יד שניה

פנינה אחרת בקיבוץ עין חרוד היא החנות הפרטית לממכר חפצים יד שניה שמכיעים למקום מכל רחבי הארץ. מומלץ לשמוע את סיפורי המקום וחלק מהמוצרים, בפי רבקהל'ה רובל, היזמת הבעלים והמוכרת במקום. החנות פתוחה בשבתות וחגים משעה 11:00 עד 15:00. אפשר גם בתיאום טלפוני בימי השבוע. פרטים ותיאום באתר ובטל': 04-6485373 או רבקהל'ה: 052-3700973

סימה סלימה

משפחת בר קולעת סלים (צילום דני בר)

בסמוך לעין חרוד, או יותר נכון מול הרפת של קיבוץ חפציבה נמצאה המתחם של "סימה סלימה". שמענו מסימה על השיטה שלה לאבחון אנשים דרך סלי הקש ועוד. לא הצלחנו להקדיש זמן לקליעת סלים להעצמה אבל על כך כבר סיפרנו בביקור קודם אצל סימה.

לפרטים ותיאום קבוצות בפייסבוק גם באתר ובטל' סימה: 050-6464205

 החוויה האתיופית – מרכז גרמאצ'ין

החוויה האתיופית עם חווה אלמו (צילום דני בר)

נסענו לפגוש את חווה אלמו, במקום החדש שפתחה במקום המתחם שהיה בביתה ובו כבר היינו בעבר. מספרת חווה: "הרעיון מאחורי הקמתו של המרכז לשימור מורשת יהדות אתיופיה ,מבוסס על המצווה העומדת בבסיסו ובמהותו של חג הפסח – "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר" (ספר שמות יג' 8). וכפי שנאמר – "מצווה עלינו לספר ביציאת מצריים וכל המרבה לספר ביציאת מצריים הרי זה משובח". גם אנו לקחנו על עצמנו לספר את סיפורה המופלא של יהדות אתיופיה ולהגיד אותה לבנינו, בנותינו ולכל עם ישראל כולו. גם אנו במרכז גרמאצ'ין ("הגאווה שלנו "באתיופית) ,מחוייבים לספר את סיפורה של העדה הקטנה שבמשך 2500 שנה העבירה מדור לדור אלי דור את תרבותה ומנהגיה ושמרה מכל משמר על אמונתה ויהדותה, למרות שלא פעם סכנה ממשית איימה על המשך קיומה כשקם עליה "פרעה" זה או אחר ורצה להשמידה".

לחם טף אתיופי (צילום דני בר)

המקום החדש הוא מרווח ומאפשר להבין ולהכיר היטב את התרבות האתיופית על מנהג הגשת הקפה, בית הנידה בה שוהות הנשים בזמן הנידה ועוד. המרכז במקומו החדש נמצא במתחם תחנת הדלק דור אלון, ביציאה מבית שאן לכיוון טבריה, על כביש 90 (ליד צומת גני חוגה/ חמדיה). אחרי כוס קפה אתיופי נפרדנו מחווה לתחנתנו הבאה. פכאים ותיאום

באתר ובטל': חווה 054-2662335

חומה ומגדל

תחנתנו הבאה היא שחזור חצר ניר דוד בעת העלייה על הקרקע – חומה ומגדל שבתוך מתחם הסחנה – גן השלשה. סיירנו בשחזור המדוייק של שיטת העלייה לקרקע שבה הוקמו בין השנים 1936-1939 מעל ל-50 ישובים ברחבי הארץ וקבעו את דמותה ופרישת ההתיישבות היהודית לדורות הבאים. צפינו במיצג החדש שממחיש לכל גיל מה היה האתגר ההתיישבותי של לפני 80 שנים. בהחלט נקודה חשובה לחנוך הדור הצעיר.

פריחת כלניות על הגלבוע (צילום דני בר)

דרך נוף הגלבוע

ביום יפה וראות מדהימה לאחר הגשם והסערה של אתמול, החלטנו לעלות לגב הר הגלבוע ולנסוע לאורך הדרך הנופית. לאורך הדרך המדהימה, עשרות מרבצי פריחה, עמדות תצפית לעמקים מטה והרבה אוויר פסגות צח וקר. בקצה הדרך, נמצא המלון "שלנו" אוליב בגלבוע ומעבר לכביש נמצא תל יִזְרְעֶאל, שהוא שרידי העיר המקראית וגם ניטע בסמוך לה ועם תצפית מקסימה, "גן נבות היזרעאלי" שהוא בוסתן עצים של א"י.

תָטה

מרק ירקות עשיר (צילום דני בר)

סיימנו את הטיול שלנו בצפון הקרוב, במסעדה ביתים עם שם כל כך ביתי – תטה (סבתא באידיש). המקום עמוס בסועדים, דבר המעיד על הפופולאריות של אוכל ביתי בבישול ענין וטעם של פעם.

למרות הניסיון לשכנע את הקרניבורית לטעום את הרגל הכרושה אביבה החליטה ללכת על הכבד הקצוץ שלדבריה היה בטעם של אמא. אני הלכתי על מרק ירקות עשיר וסמיך – יאמי.

ניוקי שלל גבינות (צילום שני בר)

הקרניבורית הלכה על בשר לבן בסטייק ובנקניקיה שלא השאירה ממנו כלום על העצם כי חבל על כל טיפה של טעם טוב ועסיסי. אני הלכתי על ניוקי גבינות עשיר וטעים. המקום נמצא בתחנת דלק אבל לכך יש יתרון – חניה בשפע.

תטה, דרך פיק"א (כביש 650), פרדס-חנה. פרטים בדף הפייסבוק <<< וגם אפשר בטלפון:  04-6376401  057-9414938

כתיבת תגובה