אלזס – בין קולמר לשטרסבורג

אלזס היא אחד מאזורי היין החשובים של צרפת, לצד בורדו, שמפיין, לואר, בורגונדי, רון ועוד. לאורך ולמרגלות שרשרת הרי הווז' משתרעת דרך היין של אלזס, המצטיינת ביינות לבנים ורוזה ואפילו סוג של יין מבעבע. מה אפשר לראות בצידי דרך היין ובלי לבקר ביקב או כרמים.

הרי הווז' והטירות (צילום דני בר)
הרי הווז' והטירות (צילום דני בר)

כמה עובדות על דרך היין האלזסית

דרך היין האלזסית משתרכת לאורך 170 ק"מ של כרמים ו-67 עיירות וכפרים (מתוך כ-120 עיירות וכפרי יין בכל רחבי אלזס) בהם מאות יקבים וחלק ניכר מ-150,000 הדונם של כרמים שברחבי אלזס. בחבל אלזס מייצרים כ-150 מיליון בק' יין בשנה ( פי 5 מהייצור בכל ייקבי ישראל) כאשר 90% מהם לבנים.

הכרמים והענבים של חבל אלזס נהנים ממשבי הרוח הצוננים המגיעים מכיוון הרי הווז' (Vosges) ומורידים את הטמפרטורה, שיכולה בקיץ להגיע גם ל-30 מעלות ויותר, ביותר מ-10 מעלות אחה"צ והערב.

פארק הדורסים Volerie des Aigles

יש המכנים את סוג הפארק הזה כפארק נשרים אבל לא כך הדבר. לא רק נשרים נמצאים בטירה שבלב היער הסמוך לקינציגהיים (Kintzheim) וכ-20 ק"מ צפונית לקולמר.

הכניסה לטירה נמצאת בקצה שביל עפר לא סלול ולעיתים חלקלק (כשיורד גשם) ובלב היער של הרי הווז'. מומלץ להגיע כחצי שעה לפני שעת המופע המתקיים בשעות המתפרסמות באתר הפארק. ברחבי הטירה יש מכלאות וכלובים בהם עופות דורסים מכל רחבי העולם כמו נשר, עיט, כוס, אואח ועוד. חלקם קשורים לרגלם בלבד ומסתובבים במכלאה וחלקם בכלובים סגורים.

גולת הכותרת היא מספר מופעים בהם מאלפי הדורסים משחררים את המובחרים שבין העופות ומראים לקהל, ברובו ילדים, את שיטות התעופה והציד של הדורסים כולל אף נגיעות והתבוננות מטווח 0 ועוד הפתעות.

Volerie des Aigles, Château de Kintzheim, 67600 Kintzheim

https://www.voleriedesaigles.com/infos-pratiques/horaires-et-tarifs/

מופע הדורסים (צילום דני בר)
מופע הדורסים (צילום דני בר)

Haut-Koenigsbourg

טירת הוט-קוניגסבורג בולטת למרחוק על קו רכס שטופאנברך (Stophanbrech) במרכז הרי הווז' ובגובה 755 מ' מעל פני הים. הטירה המשופצת היא דוגמא להיסטוריה ההפכפכה של אלזס, שעברה בין שלטון בית הבסבורג במאות 15-17 ורק בתום מלחמת העולם הראשונה הוסדר מעמדה להיות צרפתית.

Château du Haut-Kœnigsbourg, 67600 Orschwiller   Tel: +33 (0)3 69 33 25 00

https://www.haut-koenigsbourg.fr/EN/

קו מז'ינו ע"י Marckolsheim

על יד העיירה מרקולסהיים ונהר הריין, נמצא מוזיאון לזכר קו מז'ינו Musée Mémorial de la Ligne Maginot du Rhin.
מז'ינו היה שר המלחמה הצרפתי ובין השנים 1930-1935 פיקד על בנייתו של קו ביצורים, מערכת מנהרות תת-קרקעיות, מבצרים ומרתפים עצומים בגבול שבין צרפת לגרמניה כחלק מלקחי המלחמה הגדולה, היא מלחמת העולם הראשונה. קו הביצורים שהושקעו בו מיליירדי פרנק צרפתי הפך למיותר עם פרוץ מלחמת העולם השנייה והפלישה הגרמנית שפשוט עקפה את הקו המבוצר ונערכה מצפון, מכוון בלגיה.

Musée Mémorial de la Ligne Maginot du Rhin , Route du Rhin, 67390 Marckolsheim

https://www.grandried.fr/LEI/269000021

אוברנה Obernai  

אחד הכפרים היותר מתויירים בחלקה הצפוני של דרך היין האלזסית. בתים עתיקים אופייניים לאלזס והרבה עדניות עם גרניום צבעוני יקבלו את פניו של כל מבקר. בימי חמישי מתקיים בכפר שוק. הדוכנים מתפרשים מכיכר השוק (Place du Marché) וממשיכים ברחוב השוק(Rue du Marché)  . המקום יש קהילה יהודית קטנה ובית כנסת שמומלץ להכנס לפטיסרי הסמוכה לבית הכנסת -Maison Alsacienne de Biscuiterie .

במרכז אוברנה נמצא מלון אה לה קור ד'אלזס (A La Cour d'Alsace) שהוא בית אחוזה מימי הביניים ששופץ והפך למלון שרבים מהישראלים המטיילים באזור מחבבים תודות לשירות ולמיקום,
לפרטים נוספים ואיתור תאריך פנוי להזמנה לחצו כאן…

 

עמק הריין ממרומי סנט אודיל (צילום דני בר)
עמק הריין ממרומי סנט אודיל (צילום דני בר)

Mont Sainte-Odile

בקצה מצוק בגובה 760 מ' מעל פני הים, ממוקם מנזר סנט אודיל, שהפך למלון יוקרה, כנסיה, ספריה גדולה ובעיקר, נקודת תצפית מדהימה על עמק הריין והרי היער השחור. הפסגה מצובצת פינות מוצלות ונעימות למנוחה, נקודות תצפית וגם היסטוריה וסיפורים על הקדושה אודיל, על המעבר הסודי לספריית המנזר, שבמשך כמעט שנתיים (עד מאי 2002)  נגנבו ממנה כ-1000 ספרים עתיקים דרך מעבר שלא היה ידוע לאנשי המנזר פרט לשודד (שנתפס יותר מאוחר וסיפר על המעבר העתיק שהתגלה לו).

Mont Sainte Odile Hotel 67530 OTTROTT    Tel: (33) 03.88.95.80.53

https://www.mont-sainte-odile.com/

> בנוסף, אולי תתעניינו בכתבה משלימה על הדרך שבין מילוז' לקולמר…

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. שרה דפני

    מעניין מאוד.
    אולי יש לך חומר על אזור הרי הרוקי הקנדים. תודה

    1. Dany Bar

      בבוא העת יהיה גם על הרי הרוקיס הקנדיים והאמריקאים.

כתיבת תגובה