נוסעים יכולים לעשות טעויות שונות בזמן הטיסה חזרה הביתה, מה שעלול להוביל לאי נוחות, תשלום מיותר או אפילו בעיות בטיחות ||| חשוב לזכור, גם אם אתם טסים כל חודש ושדה תעופה הוא הבית השני שלכם, טיסה מורכבת יותר מסתם עלייה על מטוס ||| טיסה דורשת תכנון קפדני והתחשבות בגורמים שונים שרבים מהם כלל לא תלויים בכם ובהתנהלות שלכם ||| הימנעו מלטעות באף אחת מהסיטואציות שמפורטות מטה ||| תריסר טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן ||| כל הפרטים והטיפים בהמשך…
מסמכים – דרכון, ויזה, תעודות רפואיות ועוד
לפני כל טיסה, כולל טיסה חזור הביתה, יש לעבור על המסמכים: דרכון, כרטיס טיסה, ביטוח רפואי, מסמכים רפואיים ועוד. חשוב לוודא שהדרכון שלכם תקף לפחות שישה חודשים מעבר לתאריך החזרה, כולל ויזה אם יש צורך ביעדך או ביעד ביניים אם יש. היו נוסעים שנמנע מהם עליה למטוס או כניסה בגלל בעיות דרכון או ויזה. אם עשיתם צ'ק אין מבעוד מועד, תגיעו עם הכרטיסים מודפסים וגם עם צילום הכרטיסים בטלפון הנייד. אל תסמכו רק על הטלפון שיכול להיאבד/להיגנב, הסוללה עלולה להתרוקן ועוד מרעין בישין.
הגבלות נסיעה
כולנו זוכרים את תקופת הקורונה של השנים 2020-21 ואף בהמשך בחלק מהמדינות. יש לבדוק את תקנות הבריאות של המדינה ממנה אתם טסים כולל ביעד הביניים אם יש לכם טיסת המשך. הדבר נכון לגבי COVID-19 אבל לא רק. אי ציות עלול לגרום לעיכובים משמעותיים או למניעת כניסה. הדבר נכון גם לגבי תרופות, צמחים כמו גת, קנביס רפואי (שלא לדבר על לא רפואי), קניות של מזכרות שהן לכאורה עתיקות או באמת עתיקות ועוד.
דברים שמותרים בישראל (כמו החזקת גת, אלטה-זאכן ועוד) עלולים להיות אסורים במדינת הטיול או אפילו במדינת נחיתת הביניים בטיסה הביתה. על כן, המנעו מלטוס עם כל דבר שיש עימו ספק – אם יש ספק? אין ספק! אל תיקחו איתכם צבעונים מהולנד, עתיקות מהשוק של איסטנבול, פירות אקזוטיים מהמזרח הרחוק ועוד.
משקל יתר Overweight
אריזה כבדה מדי עלולה להוביל לתשלומים בעת הצ'ק אין ולאי נעימות. שימו לב למגבלות הגודל והמשקל למטען שלכם, הן למזוודות ששולחים לתא המטען והן למטען היד. קחו רק את מה שאתם צריכים. חלקו את המטען שלכם בחוכמה בין המזוודות השונות ומטען היד.
בנוסף, מומלץ לשלם מראש עבור מטען נוסף שלכם כי זה עלול לגרום לעיכוב נוסף, שבגללו אתם עלולים אפילו לפספס את הטיסה.
יש לדעת שחלק מחברות התעופה מגבילות מטען נשלח לתא המטען במטוס למשקל של בין 20 ל- 23 ק"ג (תלוי בחברת התעופה) אבל בכל מקרה, גם אם תשלמו על משקל יתר, מזוודה לא יכולה להיות במשקל העולה על 30 ק"ג (הסיבה היא הגנה על בריאות הסבלים והמטעינים של המטוס בכל שדות התעופה בעולם).
מתי להגיע לשדה התעופה
הגעה מאוחרת לשדה התעופה עלולה לגרום להחמצת הטיסות, עצבים ולחץ ובנוסף גם הוצאות נוספות על הזמנת טיסות חדשות. לא הגעתם לטיסה שלכם נחשבת No Show – זה יעלה לכם בכרטיס הטיסה שלא תקבלו את כספכם חזרה, לא תקבלו כל פיצוי על כל הוצאה נוספת שנגרמה לכם עקב אי התייצבות בזמן. יש לדעת שלכל שדה תעופה וחברת תעופה יש מדיניות שונה של כמה זמן לפני מועד הטיסה, נפתח דלפק הצ'ק אין. שימו לב להנחיות חברת התעופה המצוינות על כרטיס הטיסה, ותגיעו לצ'ק אין לפי הזמן הנקוב בכרטיס. לעיתים זה נראה כאילו להגיע 3 שעות לפני מועד הטיסה, הרבה זמן, אבל בהתחשב במרחק ממגרש המכוניות בו מחזירים את הרכב עד אולם דלפקי הצ'ק-אין, המרחק לדלפקי ביקורת הגבולות והבדיקה הביטחונית, המרחק לשערי העלייה למטוס, שלרוב, לטיסות לישראל, נמצאים רחוק יותר מהרגיל ועוד. על כן להגיע לשדה התעופה 3 שעות לפני מועד הטיסה, הוא זמן סביר מינימאלי. אם זאת, אם אתם טסים עם כבודת יד בלבד, תוכלו להסתפק להגיע שעה וחצי – שעתיים מראש אבל אם יש לכם מטען לשלוח לבטן המטוס תצטרכו להגיע לפחות שעתיים מראש לפני הטיסה.
המלצה שלנו היא אם אתם מגיעים לשדה התעופה ממקום שטווח הנסיעה התיאורטי הוא עד שעה, קחו 30 דקות זמן נוסף לכל צרה או טעות שעלולה להתרחש – סוג של ליתר ביטחון. אם מגיעים מטווח נסיעה של מעל שעה, קחו טווח ביטחון נוסף של שעה לפחות.
הערה: חשוב לשים לב, שגם עם קיבלתם הודעה מחברת התעופה על איחור בזמן ההמראה, במקרים רבים (הדבר נכון בטיסות חסך Low Cost) גם קבלת הודעה או שראיתם על צג ההמראות בשדה התעופה שטיסתכם מתעכבת, דלפקי הצ'ק-אין עלולים להיסגר על פי שעת הטיסה המקורית וחובה עליכם להגיע בזמן לצ'ק אין, אלא אם חברת התעופה הודיעו לכם במפורש אחרת. הדבר חשוב במיוחד אם לא עשיתם צ'ק-אין מבעוד מועד באינטרנט או שאתם צריכים לשלוח מזוודות לתא המטען במטוס.
הזמנת מונית או תכנון הנסיעה לשדה התעופה
אי הסדרת הנסיעה לשדה התעופה מבית המלון, עלולה להוביל לשיהוי, רוגז ואף איחור. שימו לב לאופציה של תחבורה ציבורית ברכבת שאינה תלויה בפקקי התנועה שבכבישים. גם מונית או אוטובוס עלולים לסבול מעיכוב בנסיעה ביחוד בשעות העומס שעל הכביש לשדה התעופה.
אפשרות נוספת להזמנת מונית מ/ל שדה התעופה היא דרך קישור…
צ'ק-אין
אין ספק שבמאה ה-21 חובה לעשות צ'ק אין באתר האינטרנט או האפליקציה בקישור שתקבלו מחברת התעופה. צ'ק אין ניתן לעשות לרוב החל מ-72 שעות לפני הטיסה (תלוי במדיניות חברת התעופה) ועד 3-4 שעות לפני הטיסה. יש חברות תעופה שמחייבות בתשלום על צ'ק אין אנושי בשדה התעופה, וזאת עלול לעכב אותכם ואף לגרום לכם לפספס את הצ'ק-אין והטיסה אם הצ'ק-אין לטיסה נסגר לפני שהספקתם לשלם את הקנס עבור הצ'ק-אין בשדה התעופה.
התעלמות מנוהלי אבטחה
דילוג או הזנחה של נהלי אבטחה בשדה התעופה עלולים לגרום לעיכובים ואף להחמצת טיסות. חובה לפעול בקפידה על הנחיות האבטחה ששונים בין מדינות ובין שדות תעופה. בנתב"ג תוכלו להעלות בקבוק שתייה למטוס ואילו בכל שדה תעופה אחר, תאלצו לזרוק בקבוק מים לפח לפני שתוכלו לעבור בבדיקה הביטחונית של מטען היד שלכם. בסין לא תוכלו לעלות על מטוס עם מצת או גפרורים ועוד תקנות ואיסורים רבים ושונים שיש לקרוא עליהם לפני הגיעכם לשדה התעופה.
ביקורת הגבולות
רוב שדות התעופה באירופה כוללים אולמות נוסעים בהם מערבים בין נוסעי טיסות בינלאומיות לטיסות פנים אירופאיות. בטרמינלים כאלה לרוב מיד לאחר הבדיקה הביטחונית תגיעו לדיוטי פרי למרות שלא עברתם ביקורת גבולות. חשוב לא לאבד את עצמכם לדעת בחנויות הדיוטי-פרי (שלרוב הם כלל לא זולים).
ההמלצה שלנו היא ללכת לשער העלייה למטוס של הטיסה שלכם (שלרוב בטיסות לישראל, שער העלייה – הגייט Gate, יהיה במקום מרוחק יחסית והדרך אליו יכולה לקחת גם 20 דקות ברגל בתוך הטרמינל או אפילו נסיעה ברכבת פנימית כמו בציריך או בייג'ין) ורק אחרי שתגיעו לשער העלייה לטיסה שלכם, תהיו בטוחים שעברתם את ביקורת הגבולות והביטחון לקראת הטיסה שלכם.
אם הגעתם לשער הנכון תוכלו להתפנות לקניות, לשתיית כוס בירה או יין ולאכול. כאן גם תוכלו לקנות שתייה ואוכל שתוכלו להעלות אתכם לטיסה במקום לקנות במטוס (תתפלאו, אבל המחירים בשדות התעופה ובמטוס די דומים, אבל המבחר בשדה התעופה גדול יותר כמובן).
הערה: יש נמלי תעופה וחברות תעופה (לרוב הישראליות) בהם נהוג לבצע בדיקה ביטחונית נוספת אחרי ביקורת הגבולות ולפני העלייה למטוס. חשוב לדעת שבמקרים כאלה המבחר הקולינרי והדיוטי פרי מצומצמים ואף דלים, אם יש בכלל.
חוסר כבוד לצוות
חוסר כבוד בכלל וחוסר כבוד לצוות שרותי הקרקע, נוסעים אחרים ולצוות המטוס, עלול להפוך את המסע שלך לא נעים ואף עלול לגרום לקנסות או לדחייתכם מעלייה למטוס ובמקרים קיצוניים תחכה לכם משטרה מקומית בנחיתה.
להגיע לשדה התעופה הנכון ולטרמינל הנכון
בערים רבות יש מספר נמלי תעופה, בין אם זה נמל תעופה ישן שעדיין פועלות בו טיסות חסך או טיסות פנים ובין אם מסיבות שונות ומשונות אחרות. לרוב, חברת תעופה תעדיף לטוס תמיד מאותו שדה תעופה כך שאם אתם מגיעים וחוזרים באותה חברת תעופה, סביר להניח שזה יהיה אותו שדה תעופה, אבל מומלץ לבדוק בכרטיסי הטיסה.
אם אתם טסים בחברות תעופה שונות, יש סיכוי רב שתטוסו משדות תעופה שונים ואם לא תשימו לב ותקרה לכם טעות של הגעה לשדה התעופה הלא נכון, ובזמן, לרוב יהיה קשה לתקן את הטעות ולעבור מנמל תעופה אחד לשני ולהספיק לטיסה. שימו לב שגם בטיסות מעבר, אתם עלולים להזמין טיסה זולה לנמל התעופה אורלי אבל טיסת ההמשך לארה"ב תצא משארל דה-גול, ותאלצו לקחת גם את המזוודות איתכם ולעשות צ'ק אין מלא חדש.
כמו כן, בשדות תעופה גדולים מאוד, כמו פרנקפורט, מינכן, ציריך, לונדון הית'רו או JFK ניו יורק – חשוב מאוד לברר מראש מאיזה טרמינל ממריאה טיסתכם, כי מעבר בין טרמינלים לוקח זמן רב ואתם עלולים לפספס את הטיסה.
שעת תחילת העלייה למטוס – בורדינג Boarding
בעת קבלת כרטיס העלייה למטוס – Boarding Pass לרוב, דיילת הקרקע תסמן לכם בעט בולט, את סימון השער Gate ושעת תחילת העלייה למטוס. אם לא סימנו לכם או אם הדפסתם כרטיס עלייה למטוס בבית, סמנו לכם את השער והשעה באופן שיהיה לכם ברור. כידוע, הגעה לשער שגוי או באיחור לשעת העלייה למטוס (אחרי הקניות, האוכל, הביקורת הביטחונית וביקורת הגבולות) עלולה לגרום לכם להפסיד את הטיסה.
חשוב לדעת ולשים לב, שער העלייה למטוס אמור להיסגר 30 דקות לפני שעת ההמראה המתוכננת (זמן שמאפשר לכל הנוסעים לשבת במושבם ולמטען היד להיות במקום מאובטח, להעמיס את המטען לתא המטען בתחתית המטוס, להתנתק מכל גורמי הקרקע ולמטוס להתחיל לנוע למסלול ההמראה שהוקצע לו בשעת ההמראה הייעודית). אי לכך, זו אחריות הנוסעים וחובתכם להתייצב בשער העלייה למטוס, לפחות 45 דקות לפני שעת ההמראה המתוכננת.
בנתב"ג, משום מה, צוותי הקרקע הישראלים שפועלים עבור חברות התעופה הישראליות ולחלק מהזרות, סלחנים לישראלים ש"נתקעים" בדיוטי-פרי עם הקניות שלהם, ומאחרים להגיע לשער העלייה בזמן. לא אחת, ישראלים מופתעים, מסורבים לעלות על המטוס, גם אם המטוס עדיין בשער אבל העלייה למטוס הסתיימה. עצתנו – אוהבים קניות בשדה התעופה, תגיעו מספיק זמן לפני המועד ויהיה לכם מספיק זמן לקניות וגם להספיק לעלות למטוס בזמן. אל תסמכו על טוב ליבם של דיילי הקרקע או לסלחנות.
שדות תעופה גדולים במיוחד
לסיכום, רשימת 30 נמלי התעופה העסוקים ביותר שאליהם יש טיסות מ/ל ישראל (נכון להיום), שבהם אתם חייבים להתנהל בהקפדה יתרה מפאת גודל הטרמינל ועומס הטיסות. כמו גם מידע על שדות התעופה השונים בניו-יורק, לונדון, פריז, איסטנבול ועוד. יש לדעת ששדות התעופה הגדולים יותר, מחייבים גם את חברות התעופה להתנהלות קפדנית של כללי הבטיחות, ביטחון ולו"ז. לשם השווה בנתב"ג – שסימונו TLV, טסו בשנת 2022 רק 19 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, בשני הטרמינלים (1 ו-3).
- נמל התעופה של דובאי Dubai International Airport שסימונו DXB עם יותר מ- 66 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. לוס אנג'לס, קליפורניה, ארה"ב Los Angeles International Airport שסימונו LAX עם 66 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. סן-פרנציסקו, קליפורניה, ארה"ב San Francisco International Airport שסימונו SFO עם 42 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. איסטנבול, תורכיה (החדש, בצד האירופאי) Istanbul Airport שסימונו IST עם 64 מיליון טסים
- נ.ת. איסטנבול, תורכיה (בצד האסייתי)Istanbul Sabiha Gökçen International Airport שסימונו SAW עם 30 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. הית'רו, לונדון, בריטניה Heathrow Airport שסימונו LHR עם 61 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. גטוויק, לונדון, בריטניה London Gatwick Airport שסימונו LGW עם 33 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. דלהי, הודו Indira Gandhi International Airport שסימונו DEL עם 60 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. שארל דה-גול, פריז, צרפת Charles de Gaulle Airportשסימונו CDG עם 57 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. אורלי, פריז, צרפת Orly Airport שסימונו ORY עם 29 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. קנדי, ניו יורק, ארה"ב John F. Kennedy International Airport שסימונו JFK עם 55 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. ניוארק (ניו-ג'רזי), ארה"ב Newark Liberty International Airport שסימונו EWR עם 43 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. לה-גוארדיה, ניו יורק, ארה"ב LaGuardia Airport שסימונו LGA עם 29 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. אמסטרדם, הולנד Amsterdam Airport Schiphol שסימונו AMS עם 52 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. מיאמי, פלורידה, ארה"ב Miami International Airportשסימונו MIA עם 50 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. אורלנדו, פלורידה, ארה"ב Orlando International Airport שסימונו HND עם 50 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. מדריד, ספרד Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport שסימונו MAD עם 50 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. הנדה, טוקיו, יפן Tokyo Haneda Airportשסימונו HND עם 50 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. פרנקפורט, גרמניה Frankfurt Airport שסימונו FRA עם 49 מילון טסים בשנה
- נ.ת. ברצלונה, ספרד Josep Tarradellas Barcelona–El Prat Airportשסימונו BCN עם 41 מילון טסים בשנה
- נ.ת. מומביי, הודו Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport שסימונו BOM עם 38 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. טורונטו, קנדה Toronto Pearson International Airport שסימונו YYZ עם 36 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. בוסטון, ארה"ב Logan International Airport שסימונו BOS עם 36 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. דוחה, קטאר Hamad International Airport שסימונו DOH עם 35 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. סינגפור Singapore Changi Airport שסימונו SIN עם 32 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. מינכן, גרמניה Munich Airport שסימונו MUC עם 32 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. אנטליה, תורכיה Antalya Airport שסימונו AYT עם 31 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. סיאול, דרום קוריאה Jeju International Airport שסימונו CJU עם 30 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. רומא, איטליה Leonardo da Vinci–Fiumicino Airport שסימונו FCO עם 29 מיליון טסים בשנה
- נ.ת. בנגקוק, תאילנד Suvarnabhumi Airport שסימונו BKK עם 28 מיליון טסים בשנה
טיסה נעימה
3 Responses
כתבה נהדרת שכוללת המון טיפים נכונים שיכולים למנוע עוגמות נפש. וול דאן
קראתי בעניין רב את הכתבה…
מבחינת אמינות – לא ידוע מי כתב אותה ומי חתום על המסרים…
אחד הנושאים החשובים שהוזכרו הוא "חוסר כבוד לצוות" – כבר הופיעו, לא אחת, סרטונים ויראליים בנדון ( מי לא זוכר את 'סיפור' השוקולד) וכל מילה נוספת מיותרת…
חבל שלעיתים (במדינתינו הקטנה) כותבים/ בלוגרים כותבים דברים נכונים אך לצערי הרב לא מיישמים בעצמם…
כתבה יפה!
שנה טובה ומבורכת לכותב (האנונימי) ולקוראים, נפתי
יש גם לא מנומסים בין בלוגרי.ות התיירות, וחבל