הפוניקולר הוא הרבה מעבר לאמצעי תחבורה. הוא ביטוי להנדסה יצירתית שהתמודדה עם אתגר טופוגרפי, והפך לסמל עירוני ותיירותי ||| בין אם מדובר בפיק טראם בהונג קונג, באסנסורס של ואלפראיסו או בקווי נאפולי, הפוניקולר משלב טכנולוגיה, היסטוריה ותרבות ||| בזכות יתרונותיו – יציבות, חסכון באנרגיה וחוויית נסיעה ייחודית – הוא שורד גם בעידן המודרני, ולעיתים אף מתחדש כפתרון תחבורה עירוני בר קיימא ||| בסופו של דבר, הפוניקולר הוא לא רק "רכבת עם חבל", אלא חלק מסיפור אנושי רחב של הסתגלות לנוף, של חיבור בין אנשים וקהילות, ושל חוויה תרבותית שאין לה תחליף ||| כל הפרטים וסיפורים בהמשך…
מה זה פוניקולר
פוניקולר Funicolare או Funicular באנגלית והמונח מגיע מהמילה הלטינית funiculus שפירושה חבל קטן. ואכן, עקרון הפעולה הבסיסי של הפוניקולר נשען על כבל מתכת (או בעבר חבל), שמחבר שתי קרוניות הנעות על מסילה תלולה. המבנה כולל לרוב שתי קרוניות המחוברות לאותו כבל: כאשר אחת עולה במעלה ההר, השנייה יורדת במקביל, ובכך הן מאזנות זו את זו.
הפוניקולר אינו רכבת רגילה – הוא מותאם במיוחד לשיפועים חדים מאוד, כאלה שהיו בלתי אפשריים לרכבת רגילה או אפילו לרכבת טרם Trem. לכן הוא נפוץ בערים ההרריות של שוויץ, איטליה, אוסטריה, צ’ילה, ברזיל ואפילו בערים שבהן ישנם קטעים תלולים אך קצרים מאד.
עקרון העבודה של הפוניקולר פשוט וגאוני
- מסילה תלולה – המסילה מותקנת בזווית חדה יחסית, לעיתים מעל 30 מעלות.
- כבל מתכת – כבל חזק מחבר את שתי הקרוניות. הכבל מתוח על גלגל גדול בראש המסילה ומחובר למערכת מנועים.
- שתי קרוניות – בדרך כלל זהות, ומאוזנות במשקלן. כשהאחת עולה, השנייה יורדת.
- אנרגיה – בעבר נעשה שימוש במים או בקיטור כדי לאזן את המשקל, כיום מנועים חשמליים הם המקור העיקרי להנעת הקרוניות.
- תחנות – תחנה תחתונה ותחנה עליונה, ולעיתים גם תחנות ביניים.
- חיסכון באנרגיה – הקרוניות מאזנות זו את זו, כך שהמנוע נדרש בעיקר להתגבר על החיכוך ולא להרמת משקל הקרון התחתון עם נוסעיו.
ראשיתו של הפוניקולר
הגרסאות הראשונות של מערכות כאלה הופיעו במאה ה־16, כששימשו בעיקר לחקלאות או למכרות. במאה ה־19, עם התפתחות טכנולוגיית הכבלים, החלו להופיע פוניקולרים בערים.
אחת הדוגמאות המוקדמות הייתה Funiculaires de Lyon, ליון Lyon, צרפת שנוסד בשנת 1862, שם שימש הפוניקולר להעברת נוסעים מהעיר התחתית לעיר העליונה. בעיר זו היו ארבעה קווי פוניקולר שפעלו עוד לפני החשמל, ונחשבו לחידוש גדול.
בשלהי המאה ה־19, עם התרחבות הערים ההרריות והתפתחות התיירות, החלו להיבנות פוניקולרים רבים ברחבי אירופה – בשווייץ לאגמים ולאתרי סקי, באיטליה לערים היסטוריות (כמו נאפולי וברגהמו), ובספרד לעיירות הרריות.
פוניקולרים מוקדמים רבים נבנו באמצעות מיכלי מים מתחת לרצפה של כל קרון, אשר מולאו או רוקנו עד שהושג חוסר איזון מספיק כדי לאפשר תנועה, וכמה פוניקולרים כאלה עדיין קיימים ופועלים באותו אופן. הקרון שבתחנה העליונה עמוס במים עד שהקרון כבד יותר מהקרון שבתחנה התחתית, מה שגורם לקרון לרדת מהתחנה הגבוהה ולמשוך את הקרון התחתון הקל יותר. התנועה נשלטת על ידי בלם באמצעות ידית הבלמים של מערכת המדף המשולבת עם המתלה המותקן בין המסילות.
רכבל Bom Jesus שנבנה בשנת 1882 ליד בראגה Braga, פורטוגל, הוא אחת המערכות הקיימות מסוג זה. דוגמה נוספת, היא הפוניקולר של פריבורג, שוויץ Fribourg funicular שכתובת התחנה התחתונה Route des Alpes 6, Fribourg, שנבנה ב-1899, מעניין במיוחד מכיוון שהוא מנצל מי שפכים מטוהרים, שמגיעים ממפעל טהור מי ביוב בחלק העליון של העיר.
כמה פוניקולרים מסוג זה הוסבו מאוחר יותר להנעה בכוח חשמלי. לדוגמה, הפניקולר של מפלי גיסבך Giessbachbahn בשוויץ, שנפתח ב-1879, הופעל במקור על ידי נטל מים אבל בשנת 1912 הוחלפה אספקת האנרגיה שלו במנוע הידראולי המופעל על ידי טורבינה ובשנת 1948 הותקן מנוע חשמלי שמשמש עד ימינו ומעלה ומוריד נוסעים שמגיעים בספינה על אגם ברינץ Lake Brienz ועולים למלון Grand Hotel Giessbach ומפלי Giessbach.
בשנת 1880 הפוניקולר של הר וזוב מממזרח לנפולי, איטליה, שימש השראה לשיר הפופולרי האיטלקי Funiculì, Funiculà. פוניקולר זה נהרס שוב ושוב בהתפרצויות געשיות וננטש לאחר ההתפרצות של שנת 1944.
ההיבט התרבותי
מעבר להיותו אמצעי תחבורה, הפוניקולר הפך לסמל תרבותי ותיירותי. בערים רבות, הנסיעה בו נחשבת חוויה רומנטית או נוסטלגית, חלק מהאופי המקומי, ואפילו אתר תיירות מבוקש.
ולפראיסו Valparaiso, צ'ילה היא דוגמה מצויינת לתופעה כשהפוניקולרים הישנים שמכונים כאן ascensores הם לא רק אמצעי תחבורה אלא גם ביטוי של זהות עירונית והם הוכרזו כאתר מורשת עולמית.
בנאפולי, הם חלק מהשגרה היומית של תושבים – כמו אוטובוס או מטרו. בנוסף, אדריכלות התחנות עצמה מעניינת: רבות מהן נבנו בסגנון ייחודי למאה ה־19 או תחילת ה־20, ולעיתים הן אתרים היסטוריים בפני עצמן.
הנסיעה בפוניקולר שונה מכל רכבת אחרת: הקרון מטפס בזווית תלולה, הנוף נפרש מול העיניים, ולעיתים התחושה היא שאתה מרחף מעל העיר. עבור תיירים, זו חוויה שמחברת בין תחבורה לראייה אחרת של הנוף העירוני.
פוניקולר גלוריה Ascensor da Glória ליסבון Lisboa, פורטוגל
פוניקולר גלוריה הוא אחד הפוניקולרים ההיסטוריים המפורסמים בליסבון, פורטוגל, ומחבר את כיכר רוסיו Praça dos Restauradores ברובע Baixa עם אזור הבילויים והכנסיות ונקודת התצפית של São Pedro de Alcântara ברובע באירו אלטוBairro Alto – מרחק של 265 שקלים בלבד. הקו נפתח בשנת 1885 ופעל באמצעות מערכת קיטור בתחילתו, שעבר למערכת הידראולית ובמאה ה-21 פעל בהנעה חשמלית. המסילה תלולה מאוד, והקרונות מעוטרים בסגנון עתיק ואותנטי. הפוניקולר משמש גם לתושבים וגם לתיירים, ומספק חוויה ייחודית של נוף עירוני, סמטאות מרוצפות ובניינים צבעוניים. זהו סממן תרבותי חשוב של ליסבון, ובין האטרקציות ההיסטוריות שמדגישות את אופיה הרומנטי והמיוחד של העיר.
לאחרונה קרתה תאונה עם נפגעים מבין הנוסעים, כשאחד הקרונות איבד אחיזה ובלימה והתדרדר במורד הרחוב עד שהתרסק. נכון להיום, לא ברור אם ומתי תחזור הגלוריה לפעולה.
ששה עשר מסלולי פוניקולר מפורסמים בעולם
- פוניקולרי דה ליון Funiculaires de Lyon, צרפת – שני קווי פוניקולריים פעילים בעיר ליון, צרפת, המחברים את רובע Vieux Lyon ההיסטורי עם גבעות Fourvière ו-Saint-Just . קו Saint-Jean – Saint-Just מחבר את תחנת Vieux Lyon – Cathédrale Saint-Jean עם אזור Saint-Just ופועל כל יום עד חצות. קו Saint-Jean – Fourvière מחבר את העיר התחתית אל גבעת Fourvière שם נמצאת בזיליקת נוטרדאם דה פורווייר ופועל עד 22 בלילה. כתובת התחנה התחתונה du Doyenné 4, Lyon.
- הפוניקולר הקצר בעולם: הפוניקולר של טיילת Fisherman's Walk, בריטניה – נמצא בבורנמות' Bournemouth, אנגליה. הוא נפתח בשנת 1935 ונחשב לפוניקולר הציבורי הקצר ביותר בעולם, באורך של 39 מטרים בלבד. הקו מחבר בין החוף לרצועת Southbourne Overcliff ופועל בחודשים אפריל-אוקטובר. כתובתSouthbourne Overcliff Drive, Bournemouth, Dorset BH5 2EJ
- פוניקולר נאפולי Funicolare Centrale, איטליה – הפוניקולר המרכזי של נאפולי הוא אחת מארבע מערכות תחבורה עירוניות המחברות את העיר העתיקה Centro Storico לאזור Vomero ההררי. הקו נפתח בשנת 1928 ומספק גישה נוחה לאתרים כמו Castel Sant'Elmo ו-Certosa di San Martino . התחנה התחתונהAugusteo ממוקמת בכתובת Piazzetta Duca d'Aosta סמוך לרחוב Via Toledo, אחד הרחובות המרכזיים בעיר. הפוניקולר פועל כל יום, עם תדירות משתנה בהתאם לשעה וליום בשבוע.
הפוניקולר של נפולי, איטליה (צילום ממקור לא ידוע ולפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים) - הפוניקולר בשיפוע התלול בעולם: שטוסבאהן Stoosbahn שוויץ – לאורך מסלול של 1,740 מטרים הוא מתגבר על הפרש גובה של 744 מטרים בין Hinteres Schlattli לראש הכפר Stoos . הנסיעה נמשכת 4-7 דקות, כולל מנהרות וגשרים וקרונות מסתובבים לשמירה על רצפה אופקית, גם בזוויות התלולות ביותר .פועל כל השנה ומשמש הגישה היחידה לכפר שטוס, בימים ראשון-חמישי 7-22 ובשישי-שבת בשעות 7-23:30. כתובת Grundstrasse 232, 6430 Schwyz
- פוניקולרים רבים בשווייץ – בשוויץ פוניקולר הוא חלק מהנוף: ישנם עשרות קווים המחברים בין כפרים, אגמים ופסגות הרים. פרטים על כל הפוניקולרים בשוויץ בקישור…
- פוניקולר Schlossbergbahn בפרייבורג Freiburg, היער השחור, גרמניה – מחבר בין הגן העירוני Stadtgarten לפסגת Schlossberg בגובה 456 מטר. הנסיעה אורכת כ-3 דקות, ומציעה נופים פנורמיים של העיר והסביבה. פתוח כל יום עד 22:00. כתובת התחנה התחתונה: Am Schlossberg 1, 79104 Freiburg im Breisgau
- פוניקולר היידלברג Heidelberger Bergbahn, היידלברג Heidelberger, גרמניה – הקטע התחתון Molkenkurbahn מתחיל מכיכר התירסKornmarkt בעיר העתיקה של היידלברג, ועולה עד טירת היידלברג ואילו הקטע העליון Königstuhlbahn ממשיך מתחנת הטירה לקוּניגשטול Königstuhl הנקודה הגבוהה ביותר באזור. בקיץ (אפריל-אוקטובר) פועל עד 20:00 ובחורף עד 17:00. כתובת תחנת התחתית היא Zwingerstraße 20 ע"י כיכר התירס והחניון הצמוד.
הפניקולר של בידן-באדן, גרמניה (צילום ממקור לא ידוע ולפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים) - פוניקולר הר מרקור Merkurbergbahn, באדן-באדן Baden-Baden, גרמניה – אחד הפוניקולרים הארוכים והמתוחכמים ביותר בגרמניה באורך כ-1,192 מטרים וגישה נוחה לפסגה מרהיבה הכוללת תצפיות על היער השחור והעמק. פועל כל יום עד 22:00. כתובת Merkuriusberg 2.
- פוניקולר של דרזדן Dresden Schwebebahn. דרזדן Dresden, גרמניה – פוניקולר תלוי ייחודי שנוסע בין רובע Loschwitz לבין Oberloschwitz בדרזדן. הנסיעה נמשכת 4-5 דקות ומציעה תצפיות מרהיבות על עמק נהר האלבה, יחד עם תערוכת טכנולוגיה ותצפית בתחנה העליונה. פועל אפריל – אוקטובר 9:30-20:00 , ובחורף 10-18. כתובת Pillnitzer Landstraße 5
הפניקולר של דרזדן, גרמניה (צילום ממקור לא ידוע ולפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים) - פוניקולר Starý Smokovec-Hrebienok, הרי הטטרה, סלובקיה – ממוקם בהרי הטטרה הגבוהים בסלובקיה, ומחבר בין העיירה Starý Smokovec לפסגת Hrebienok בגובה 1,272 מטרים. הנסיעה אורכת כ-4.5 דקות, ומציעה נופים מרהיבים של האזור. הקו פועל כל השנה, ומשרת תיירים, מטיילים וחובבי סקי. התחנה התחתונה ממוקמת בסמוך לתחנת הרכבת של Starý Smokovec, ומספקת גישה נוחה לאטרקציות המקומיות.
- פוניקולר של גובאלובקה Gubałówka Hill Funicular זאקופנה Zakopane, פולין – מחבר בין מרכז העיר לפסגת הר גובאלובקה בגובה 1,122 מטרים. הנסיעה אורכת כ-3.5 דקות, עם שיפוע מקסימלי של 30%. התחנה התחתונה ממוקמת בסמוך לרחוב קרופובקי, רחוב הקניות המרכזי בזאקופנה. הקו פועל כל השנה, עם שעות פעילות משתנות בהתאם לעונה. כתובת: Na Gubałówkę 4, 34-500 Zakopane
- פוניקולר Fløibanen, בֶּרְגֶן Bergen, נורבגיה – מחבר בין מרכז העיר לפסגת הר Fløyen בגובה 320 מטרים. הנסיעה אורכת 5-8 דקות עם 5 תחנות. הקו פועל כל השנה, עם שעות פעילות משתנות לפי העונה. התחנה ממוקמת במרחק של כ-5 דקות הליכה משוק הדגים ומספקת גישה נוחה לאטרקציות המקומיות. הקו פופולרי ומציע חווית נסיעה ייחודית עם נופים מרהיבים. כתובת: Vetrlidsalmenningen 23A
- הפוניקולר של אורבייטו Funicolare di Orvieto, איטליה – מחבר בין תחנת הרכבת של אורבייטו Orvieto Scalo שבמרכז העמק לבין מרכז העיר העתיקה, הממוקמת על ראש הר געש. הקו נפתח בשנת 1888, ומציע גישה נוחה לתיירים המעוניינים לטייל בעיר הממוקמת בגובה של 157 מטרים מעל העמק. הנסיעה אורכת כ-3 דקות, ומציעה נופים פנורמיים של העיר והסביבה. הקו פועל כל השנה, עם שעות פעילות משתנות בהתאם לעונה. התחנה התחתונה בכתובת Piazzale Gramsci מול תחנת הרכבת.
- פוניקולר סאנט'אנה Funicolare Sant'Anna בגנואה Genoa, איטליה – מחבר בין פיאצה פורטלו Piazza Portello במרכז העיר לבין קורסו מג'נטה Corso Magenta אזור הררי יותר של העיר. הקו נפתח בשנת 1891, והיה בתחילה מונע במערכת מים, לפני שהוסב לפעולה חשמלית ב-1980. הנסיעה ללא תשלום ואורכת כ-2 דקות כתובת Salita delle Battistine 8
- פוניקולר גבעת הטירה Budavári Sikló, בודפשטBudapest – מחבר בין גשר השלשלאות Széchenyi במרכז העיר לבין אזור טירת בודה. הוא נפתח לראשונה ב-1870, נהרס במלחמת העולם השנייה ונבנה מחדש ונפתח מחדש בשנת 1986. הנסיעה אורכת כ-2 דקות בלבד, והפך לאחד מסמליה התיירותיים של בודפשט ונמצא ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו כחלק מאזור הטירה. פועל כל יום עד 22:00 למעט ימי שני לסרוגין (סגור לעבודות תחזוקה). כתובת: Clark Ádám tér, 1013 Budapest
- פוניקולר טירת זלצבורג Festungsbahn, זלצבורג Salzburg, אוסטריה – הקו שמוביל מהעיר העתיקה זלצבורג למבצר זלצבורגHohensalzburg פועל מאז 1892 ומשמש לגישה נוחה למבצר עם מסילה באורך כ-200 מטרים, ועולה לגובה של כ- 100 מטרים תוך פחות מדקה. פועל בקיץ עד 21:00, באביב ובסתיו עד 20:00 ובחורף עד 17:00. כתובת: Festungsgasse 4
- הפוניקולר של הונג קונג Peak Tram, הונג קונג – פוניקולר היסטורי המוביל מהמרכז העסקי של העיר אל פסגת ויקטוריה, ומציע נופים פנורמיים מרהיבים של העיר והנמל. הקו נפתח בשנת 1888, מה שהופך אותו לאחד הפוניקולרים העתיקים ביותר בעולם. הנסיעה אורכת כ-7–8 דקות, ועוברת דרך מסלול תלול באורך של כ-1.4 ק"מ. התחנה התחתונה ממוקמת ב- Garden Road 33, Centralוהיא נגישת להולכי רגל ממסוף MTR Central והתחנה ממוקמת בקומת הקרקע של בניין John's Building בסמוך לקתדרלת סן ג'ון. הפיק טרם משמש כנקודת יציאה למגוון אטרקציות בפסגה, כולל Sky Terrace 428, Madame Tussauds Hong Kong, מסעדות, חנויות ומסלולי טיול. הפוניקולר פועל כל יום עד 23:00.
הפוניקולר של זלצבורג, אוסטריה (צילום ממקור לא ידוע ולפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)