סופ"ש צפוני בפארק הירדן

שלחנו את הפליישמנים לדווח מהשטח ||| סידרנו למשפחה הצעירה אירוח משודרג בקמפינג פארק הירדן שיוכלו לספר לנו ||| קטיף דובדבנים, דג על הירדן ועוד ||| עין קשתות, מים והיסטוריה ||| כל הפרטים והחוויות בהמשך…

נוף ירדן וגולון (צילום רפי פליישמן)

נוסעים לצפון

כמיטב המסורת הישראלית החלטנו משפחת פלישמן להימלט באופן רגעי מהשגרה הפרברית של כפר סבא ולצאת לסוף שבוע ברמת הגולן. חבל ארץ זה היה חלק מסוריה עד 1967 ומאז למרות דרישות חוזרות סירבנו להחזיר אותו לסורים. טיול לאזור מגלה את הסיבה. מדובר בחבל ארץ יפייפה שופע מים, חורשות קסומות עתיקות וטבע.

יצאנו השכם בבוקר מכפר סבא על כביש 6 ושמנו פעמינו לפארק הירדן. עצרנו ביוקנעם לקניות בסופר, רכשנו שלושה דגים בינוניים וקשקושים צמחוניים למאיה. בשישי בצהריים בדרך לפארק הירדן עברנו בחוף אמנון בכינרת, שהיה בדרך.

טיפ כללי למטיילים עם ילדים: אפשר להכין ירקות חתוכים בקופסא ולתת לילדים לאכול בתור חטיף כשהם רעבים בנסיעה. זה יותר בריא מבמבות\ביסלי ופחות מלכלך את האוטו.

כנרת – חוף אמנון

גפן עם שלל קטיף הדובדבנים (צילום רפי פליישמן)

חוף אמנון הוא חוף מוצל מסודר עם מדשאות, שולחנות פיקניק, מציל וקיוסק קטן. חששנו שיהיה עמוס אולם היה ממש סביר. המים היו נעימים ושופעים בצמחיה. יכולנו לראות דגיגים שוחים במים הרדודים והבנות מאוד התרגשו. אפילו נטע הקטנה שבדרך כלל לא אוהבת פעילויות מים נהנתה מהחוויה. השתמשנו בשולחנות הפיקניק אשר היו ממוקמים אסטרטגית על שפת המים עצמם ואכלנו ארוחת צהריים שהבאנו איתנו.

פארק הירדן

בעת הצהריים הגענו לפארק הירדן. פארק הירדן הינו אתר טיול, נופש וקמפינג המשתרע של שטח של כ-1,000 דונם מצפון לכנרת. הפארק מכיל מלבד אזורי לינה מסודרים מגוון של אטרקציות כגון אתר ארכאולוגי, מסלולי טיול, בריכות שכשוך ושייט קיאקים. הפארק עתיר בפינות חמד ומסלולי הליכה קלים שאפשר לטייל בהם וליהנות מהזרימה הצוננת של הירדן בבריכות הרבות המשתרעות בנדיבות על פני הפארק.

טיפ: סמוך לאזור הקיאקים (כ 20 מטר ממערב) יש פינת חמד על נהר הירדן אשר שווה לעשות בה פיקניק וליהנות מתצפית על הנהר.

קמפינג מפנק

למרות הייעוד העיקרי של הפארק כאתר קמפינג\קרוואנים יש אפשרות ללינה בחדרי צוות למי שמעדיף נוחות ומזגן. עם הגעתנו לפארק הירדן קיבלנו מפתחות לחדרי צוות. מדובר באותם חדרים אשר המורים ישנים בהם בזמן הטיול השנתי. האירוח עצמו הוא בסיסי אולם המיטות נוחות, החדר היה מרווח מאוד מאובזר במקרר מקלחת והדבר הכי חשוב מזגן חזק ביותר אשר צינן אותנו ביום הקיץ החם.

סמוך לחדר ממוקמים שולחנות פיקניק, והקמתי עמדת מנגל לצורך בישול הדגים שתיארתי מקודם. לאחר מנוחה אכלנו ארוחת ערב על האש והתכוננו לטיול הלילי.

תופעת טבע בלילה

פארק הירדן השיק לאחרונה מסלול טיול לילי אשר משלב אלמנטים של מופע אור-קולי הנקרא "תופעת טבע". מדובר במסלול של כ 50 דקות לאורך נהר הירדן. לאורך הטיול בעזרת מקרנים וטכניקות תאורה וסאונד חווינו הנפשה של הטבע בשמורה.

הבנות התרגשו לראות את המייצגים השונים. בין היתר שמענו את שקמה- עץ שקמה עתיק שהסבירה על הצמחיה בשמורה, גחליליות אשר הסבירו לילדים על זיהום האור, ופטריות אשר יתן היה לתופף עליהם ולייצר צלילים שונים. הדמויות מדובבות ע"י חבורת ארץ נהדרת מה שמוסיף לצחוק ולהנאה. המסלול עצמו קליל, חווייתי ומתאים לילדים, הבנות מאוד נהנו והתרגשו ואנחנו נהננו איתם.

בוקר של דובדבנים

נטע יוצרת מוסיקה (צילום רפי פליישמן)

בשבת בבוקר יצאנו שמחים וטובי לב לקטיף דובדבנים בבוסתן של מוטי הממוקם סמוך לעמק הבכא, מרחק נסיעה של כ 40 דקות מפארק הירדן. בבוסתן מגדלים סוגי פירות יער דוגמת פטל שחור, אוכמניות, תות עץ וגם תאנים.גולת הכותרת היא כמובן- דובדבנים. גידולי פירות היער דורשים מזג אוויר קר ולכן, צפון רמת הגולן נחשב אזור גידול מצוין. במתחם, פינות ישיבה מוצלות, שירותים, וקיוסק המציג  מגוון מן התוצרת המקומית של הגולן.

עם הגעתנו הדבר המפתיע ביותר היה הטמפרטורה, באופן מפתיע היה קריר ונעים יותר בצפון הרמה אף על פי שעל המפה לא התרחקנו הרבה. נהנינו ממזג האוויר הנעים ונכנסו לבוסתן.

הגענו בסוף העונה ולכן כבר לא נשארו פטל, תותי עץ ותאנים. וגם הדובדבנים בעצים הקרובים לכניסה היו "מגולחים" שכן הם נקטפו על ידי המבקרים בשבועות הקודמים. עם זאת כאשר נכנסנו לנבכי הבוסתן גילינו דיי הרבה פירות עסיסיים וטעימים, כאלה שלא ניתן למצוא בסופר הקרוב. הכלל הוא שניתן לאכול מהקטיף כאוות נפשך. יש לשלם על הפרי שקטפתם ורוצים לקחת אתכם – המחיר 30 שקלים לק"ג דובדבנים. הבנות התרגשו מהקטיף ואנחנו איתן נהנינו מהאכילה הטעימה.

טיפ: אם הגעתם לקראת סוף העונה, במקום להתרכז בעצים הקרובים לכניסה אל תהססו להתקדם לתוך נבכי השמורה, שם תמצאו את הדובדבנים העסיסיים ביותר שלא נקטפו קודם.

נטע טועמת מהדובדבנים של גפן (צילום רפי פליישמן)

עין קשתות

מהבוסתן שמנו פעמינו בחזרה לדרום הרמה לאתר הארכאולוגי עין קשתות. הסיפור מאחורי עין קשתות מרתק ומשקף במידה רבה את ההתעוררות של הגולן כאתר תיירותי בשנים האחרונות.

מדובר באתר ארכאולוגי של ישוב יהודי מהתקופה הביזנטית. ישוב אשר שרד את המרידות השונות נגד הרומאים, התקיים ואף שגשג עד המאה החמישית לספירה לערך, אז נחרב על ידי רעידת אדמה. המקום התגלה בתחילת המאה הקודמת אולם לא היה ברור בדיוק מה היה בנוי שם. בשנים האחרונות בעזרת תוכנת מחשב כל האבנים שנחשפו באזור קוטלגו ונבנו כמו שבונים בניין וירטואלי מאבני לגו.

התגלה כי מדובר היה אכן ביישוב יהודי עם בית כנסת עתיק כאשר היישוב עצמו היה ממוקם מסביב למעיין שהיווה מרכז החיים של היישוב וככל הנראה גם שימש לתעשיית הטקסטיל הקדומה.

התחלנו את הסיור במרכז המבקרים הממוזג וראינו סרטון קצר שמסביר בצורה רהוטה ומעניינת על ההיסטוריה של המקום והשחזור שלו. משם יצאנו לסיור של כ 40 דקות במקום עצמו. טיילנו סמוך למעיין ובבית הכנסת העתיק. המסלול עצמו קליל ביותר וניכר כי הושקעה עבודה רבה ומחשבה בחוויה של המבקר. לא נותר אלא לחוש נפעמים מהעבר המרתק של חבל הארץ הזה אשר אנו מתוודים שלא היה ידוע לנו עד כה.

דגים על הירדן (צילום רפי פליישמן)

סיכומו של טיול

מעין קשתות חזרנו לפארק הירדן למנוחה קצרה, מנגל נוסף וטיול מים קצרצר. משם חזרנו לכפר סבא מרוצים ושמחים. התכנון של הטיול היה כזה שהשאיר לנו מספיק זמן למנוחה כך שלא היינו רצוצים כמו בדרך כלל אחרי טיולים כאלו. בדרך הבייתה לשמחתם של הבנות עצרנו בתחנת הריענון על כביש 6 ואכלנו גלידה. עם חזרתנו לכפר סבא חשנו ש"הטענו מצברים" בטיול ונשאר לנו "טעם של עוד" לטיול נוסף בגולן.