מלון OLIVE רוזנטליס בצפת

שרה ויורי אוסצקי עלו לצפת לספר לנו על החוויה ||| ביקור אמצע שבוע חורפי בעיר הקודש צפת ||| מלון רוזנטליס מרשת אוליב היה המארח ||| כל הפרטים והרשמים בהמשך <<<

המנהרות המשוחזרות בצפת (צילום שרה ויורי אוסצקי)

צפת של פעם

בילדותי הרבינו לברוח מהקיץ המהביל של תל אביב לקרירות והאוויר הצלול של צפת שהיו בה בתי הארחה והבראה בסגנון של פעם. ומיד אחר כך חזרנו גם בהושענא רבה להשתתף בשמחת החג ולרדת באישון לילה דרך הסמטאות הקסומות לבית הכנסת של האר"י הקדוש. באותה עת התגוררו בעיר העתיקה אמנים רבים שהקימו את קריית האמנות המיוחדת במינה, הציגו את עבודותיהם לכל וניהלו אורח חיים בוהמי כאילו היו בפריז. הורי היו מיודדים עם אמנים רבים וקירות ביתנו היו עמוסי ציורים שרכשו מדי ביקור, כולל עבדה נהדרת של משה רוזנטליס שעדיין תלויה בביתי, שנים רבות אחרי שהורי ז"ל הלכו לעולמם. לכן שמחתי על ההזדמנות להתארח במלון שממוקם בביתו הישן ונקרא על שמו.

אמני צפת?

השנים לא היטיבו עם העיר הגלילית היפה הזאת. הדור המייסד של אמנים כבר עבר לעולם שכולו טוב, ופרנסי העיר לא השכילו לשמר את אופייה של הקריה. שלטים בודדים מציינים מי גר כאן פעם ומעוררים נוסטלגיה. גלריות בודדות מציגות עדיין יצירות אמנות למכירה אבל אוכלוסיות חדשות נכנסו לעיר ושינו את אופייה. העיר העתיקה של צפת הפכה לעיר סגורה יותר וצפופה, אבל הנוף….האוויר וסמטאות האבן נותרו כשהיו.

הנוף ממלון רוזנטליס בצפת (צילום שרה ויורי אוסצקי)

משה רוזנטליס 1922-2008

היה מגדולי הציירים והמורים לציור בישראל. התפרסם לראשונה עוד בשנת 1950, עם תום לימודיו באקדמיה לאמנות בוילנה. רוזנטליס נודע בעיקר בזכות הצבעוניות של יצירותיו, הרבגוניות של טכניקות היצירה שלו והחיפוש המתמיד לחדש את סגנון ציורו. במהלך השנים 1980-1978 צייר את סדרת הציורים הנודעת "קורות עם ישראל", הסדרה הגדולה ביותר בהיקפה שצוירה אי פעם על קורות העם היהודי. רוזנטליס נהג לצייר במבנה בו נמצא המלון כל שנה מיוני עד אוקטובר. כאשר היה שב לסטודיו שלו ביפו, שחזר בדמיונו את אותם נופים, התבונן בציורים שנעשו בצפת, ואתם יצא אל הבדים הגדולים. הצבעוניות אליה הגיע בצפת, בהשראת העיר ונופיה, מיושמת ביפו, מהזיכרון ומהניסיון המצטבר.

מלון רוזנטליס

הבית נרכש בשנת 2015 על ידי קבוצת אוליב, שהפכה אותו למלון בוטיק שנקרא על שם הצייר. המדרגות שבצדו של המלון, מחברות בין סמטת ט"ו לרחוב יאנוש קורצ'אק ונקראות סמטת רוזנטליס. המלון הקטן נמצא בפאתי העיר העתיקה של צפת. התקבלנו בחמימות על ידי עוזי, דור תשיעי בצפת, שהכיר היטב את רוזנטליס וסיפר לנו עליו תוך מזיגת קפה. יצאנו ללובי הקטן ודרך מדרגות וסמטאות מסביב הגענו לחצר פנימית שסביבה חצי תריסר חדרים בשתי קומות. חדר "אודם" אותו קיבלנו מרווח מאד, קירות האבן משמרים את החום, המיטה גדולה במיוחד, מטבחון קטן וחדר מקלחת ושירותים מצויד. החלון פונה לחצר ונשאר סגור ואטום כדי לשמור על פרטיות. המלון מנוהל בידי רשת אוליב לאירוח כפרי והוא אחד משלוש מלונות בוטיק של הרשת שפועלים בצפת. השעה הייתה כבר מאוחרת וכדי לנצל את שעות האור שנותרו יצאנו מיד "העירה" – לפי הנחייתו של עוזי.

מנהרות חשופות עם אווירה מיסתית בצפת (צילום שרה ויורי אוסצקי)

חורף בעיר העתיקה

מצאנו שהחנויות כבר נסגרות, אין כמעט אנשים ברחוב ורק בית אוכל תימני שזכרנו מביקור קודם היה פתוח. התכבדנו במאפה עם גבינות צפתיות ותה גת, שהחזיקו אותנו עד למחרת בבוקר. דממה מוחלטת ירדה על המקום בשעה שש ורק שריקות הרוח הפרו אותה מדי פעם.

הבוקר היה צונן ובהליכה בין הסמטאות כמעט לא פגשנו נפש חיה, למעט כמה ילדים דתיים שיצאו מוקדם לבית הספר. חדר האוכל של המלון נפתח בשמונה, נהנינו מארוחת גבינות וסלטים מקומיים, שקשוקה ולחם כפרי טרי ויצאנו לסיור נוסף ברובע האמנים ובמנהרות שנחפרו מתחת לאדמה בהן נתגלו בתי השכונה היהודית בני 500 שנה ויותר. התחממנו בתה ג'ינג'ר וקינמון מדוכן שניצב בפינת הרחוב של איש חביב שהתלונן על פרנסתו הדלה.

ארוחת בוקר ברוזנטליס צפת (צילום שרה ויורי אוסצקי)

מלון OLIVE אבני חושן

בנוסף לבית רוזנטליס, פתחו ברשת המלונות אוליב מלון בוטיק נוסף. המלון שוכן במבנה בן 200 שנים שהיה בו חאן עתיק. המבנה שוחזר ושופץ תוך שמירת היחוד והאווירה שלו כך שישתלב בסביבתו – העיר העתיקה של צפת. המלון בן 3 קומות ובמרכזו חצר פנימית מקורה בסוכת גפנים ירוקה בקיץ. המוטיב השזור ברחבי המלון הוא אבני החושן שנשא על גופו הכהן הגדול בבית המקדש והיו גם  תכשיט רב משמעות על פי הקבלה, ומכאן הקשר לצפת. הסוויטות שבמלון אבני החושן קיבלו את שמן ועיצובן, בהשראת שם המלון.

סיכומו של ביקור

יצאנו מצפת בתחושה שיש כאו המון פוטנציאל, יופי וייחוד, היסטוריה ואווירה, אבל מישהו צריך לקחת את העיר בידיים, לנער אותה מקפאונה ולהפוך אותה שוב לפנינת הגליל כפי שהייתה לפני חמישים ושישים שנה. שמחנו שרשת אוליב הרימו את הכפפה ויזמו הקמת בתי מלון בוטיק תוך ראיית הפוטנציאל ואמונה עסקית שתזרים עוד תיירות לצפת.

מלון OLIVE רוזנטליס, רח' ט"ז 23, צפת. טל': 073-204-0989

כתיבת תגובה