חדשות השבוע בתרבות, אמנות ותיירות

התיירת ה-3 מיליון בישראל השנה |||הצגות, מופעים וגם חנוכה |||טיולים בארץ ובחו"ל,טיסות מוזלות |||פסטיבלים, סרטים ותיאטרון ||| להמשך הידיעות וההצעות <<<

ארועים ופסטיבלים

עצירת שמן זית בבית בד מודרני (צילום דני בר)

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים עם סדרת מפגשים של טעימות, סיור ומופע

במהלך החודש מוזמן הקהל הרחב לסדרת מפגשים למבוגרים בימי שלישי בערב שיעסקו בנושאים של קולינריה בשילוב תהליכים מדעיים וכוללים הרצאה, טעימות, סיור ומופע מוזיקלי כשיתוף פעולה עם קולקטיב מוזיקו הירושלמי בו הזמרת מיכל לוטן תארח בכל ערב אמן אחר. הכניסה לאירועים חינם בחסות משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

  • "לא על הלחם לבדו" ו'לקינוח' – הרצאה בשילוב טעימות ומופע של מיכל לוטן ופדרו גראס. עלייתו, נפילתו ולידתו מחדש של המאכל המזין ביותר שיצרה האנושות אי פעם: לחם הוא המזון הבסיסי, המהותי ביותר שאנחנו אוכלים. מקורו, ככל כנראה, ממש כאן באזורנו לפני כעשרת אלפים שנה. מאז ובמשך אלפי שנים, כמעט כל התפתחות בגידול דגנים, טחינת קמח, עשיית בצק ואפייה, שיפרה את איכותו התזונתית, את השפעתו על הבריאות ואת טעמו. הרצאה מרתקת בשילוב טעימות היישר מן התנור של חגי בן יהודה, אופה ארטיזנל וביזי גולדברג שעל הדרך ילמדו את אורחי המפגש איך לאפות לחם בסיר ביתי. בסיום ההרצאה יערך סיור בתערוכת 'שדות המחר' ולאחריו מופע המוזיקלי  – הזמרת מיכל לוטן מארחת את היוצר והמוסיקאי פדרו גראס לשיר ולדבר על אהבה, תיאטרון והמילה הכתובה.
  • 14.11.2017 – "שוט של וויסקי" ו'לקינוח' המופע של מיכל לוטן ורותם בר-אור. דיויד זיבל ממזקקת הוויסקי רמת הגולן (כשר) ביחד עם עו"ד מייקל בן דוד, מומחה לוויסקי ידברו על הוויסקי, מקורותיו, המדע שמעורב בזיקוק. הערב יכלול טעימות וויסקי. בתום המפגש יערך סיור בתערוכת 'שדות המחר ' ולאחריו מופע מוזיקלי הזמרת מיכל לוטן מארחת את הזמר והיוצר רותם בר-אור למפגש מוזיקלי מרתק על הקיום האנושי, אהבה ואנושיות פשוטה.

  • 21.11.2017 – "שמן זית – מזון העל המקורי"  ו'לקינוח' המופע 'המשולש': מיכל לוטן, תכלת רובין ודניאל רובין. רועי כרמי ממשק אחיה ופרופ' זוהר כרם מהאוניברסיטה העברית – הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה בערב שיכלול טעימות שמן זית על סוגיו השונים, כיצד מבדילים בניהם, מקורותיו והעדות המוקדמת ליצור שמם זית שנמצאה אל מול חופי הכרמל, מה הסיפור החדש, או אולי ישן, עם 'מזון העל המקראי' וכיצד צריכתו תורמת לאיכות חיינו ותזונתנו. לאחר ההרצאה והטעימות יתקיים סיור בתערוכת 'שדות המחר' ולאחריו המופע המוזיקלי בו הזמרת מיכל לוטן תארח את הזמרות תכלת זוהר ודניאל רובין. מפגש בין שלוש יוצרות שמביאות איתן הומור אומץ ועומק לכל יצירה.

הכניסה חינם. מספר המקומות מוגבל. לפרטים נוספים בטל': 02-6544888. הבטיחו מקומכם מראש באתר <<< 

פסטיבל ימי ענף הזית ה-23

כרם הזיתים בבית בד גלילי (צילום דן בר-דוב)

פסטיבל ימי ענף הזית המסורתי, יחול השנה בפעם ה-23, בהובלת הרשות לפיתוח הגליל ובשיתוף משרד התיירות, הרשות לפיתוח כלכלי של המיעוטים במשרד לשיווין חברתי וענף הזית עד 19 לנובמבר "עץ אחד, שפע של תרבויות". במהלך הפסטיבל יתקיימו אירועים גליליים במגוון מוקדים ברחבי הגולן, הגליל והעמקים, אירועים בחברה הבדואית, אירועי "כפר ביקרתם?" בחברה הדרוזית ואירועי "מרחבא" בחברה הערבית שיקיימו, בין השאר, סיורים מודרכים במטעי זיתים, מסיק זיתים, ביקורים בבתי בד, סדנאות ייצור שמן זית, דוכנים ומאכלים אותנטיים ומופעים לכל המשפחה.

ללו"ז האירועים המלא, פרטים נוספים והרשמה באתר <<< ובפייסבוק: הרשות לפיתוח הגליל-הדף הרשמי

מפגש דימונאים לדורותיהם

ב-15 בנובמבר יחזרו לדימונה למפגש נוסטלגי רבים מבוגרי העיר, ביניהם דידי הררי, ח"כ מאיר כהן, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי שמוליק יפרח, הדס שטייף, מפקד פיקוד צפון האלוף יואל סטריק ורבים אחרים. במהלך המפגש יסיירו בוגרי העיר בשכונות הוותיקות ובמוקדים בולטים בעיר ואף יגיעו לתיכון בו למדו, שם יתקיים "המפגש" בכיתה הנוסטלגית, בפרוזדורים המוכרים ויעלו זיכרונות, יעיינו באלבומים ובתמונות מחזור ויתרפקו על העבר. בנוסף יבקרו בתיאטרון דימונה שהיה בעבר ספריית בית הספר.

בהמשך הסיור יגיעו המשתתפים לכפר השלום של קהילת העבריים ויוכלו ליהנות מסדנאות לריקוד אפריקאי, סדנאות תיפוף ועוד. לאחר מכן יתקיים באמפי עמי גן אשכול המופע הגדול של הדימונאים הכולל הרקדה של ירון אלפסי בנו של המרקיד המיתולוגי מוטי אלפסי ז"ל. בנוסף יערך איחוד חד פעמי של להקת העבריים "שליחי הנשמה" עם שבחיה, אברהם בטלר ועוד.

את האירוע יחתום מופע של "אבי סינגולדה וחברים". סינגולדה נולד בירוחם, בילה ולמד בדימונה. את המפגש ילוו טעמים מוכרים ואהובים מפעם, ישוחזר קפה עצמאות של "אליעזר בור" עם קפה ועוגות המילפיי והקרם-שניט המיתולגית לצד הפריקסה של "איבון", הבריק, הבטטה אולה ההודי, הפולים, השלוקים וטעמים נוסטלגיים נוספים. בנוסף תיערך הקרנה על גבי מסך ענק של תמונות וסרטונים ישנים מהעבר של העיר. פרטים נוספים באתר <<< או באתר <<< 

אשדוד עם פסטיבל הג'אז הבינלאומי Super Jazz Ashdod

הפסטיבל הבינלאומי "סופר ג'אז אשדוד" ה-9, בניהולו האומנותי של לאוניד פטשקה, המופק על ידי החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד, יתקיים השנה בין התאריכים 26-30 בנובמבר, במשכן לאומניות הבמה באשדוד ובמוקדי תרבות נוספים בעיר. האירועים המרכזיים בפסטיבל הם 2 קונצרטי הגאלה הכפולים שיתקיימו בתאריכים 29-30 בנובמבר במשכן לאמנויות הבמה עם מיטב אמני הג'אז מהארץ ומהעולם.

בין האמנים שיופיעו באירועים המרכזיים לצדו של הפסנתרן הבינלאומי לאוניד פטשקה: נגן הסקסופון הנודע ביל אוונס (Bill Evans ) שניגן בלהקתו של אגדת הג'אז  מיילס דיוויס, הוציא 17 אלבומי סולו, והיה פעמיים מועמד לפרס הגראמי. יופיעו גם האחים בריל (Brill Brothers)– האחים התאומים נגני הסקסופון מרוסיה, הזמרת שרון קלארק (Sharon Clark)  מארה"ב, נגן הסקסופון ריין סולטנוב (Rain soltanov) מאזרביג'ין,  הגיטריסט גאסאן בגירוב Gasan Bagirov)) רוסיה, המתופף האמריקאי קורי רולס (Corey Rawls), הגיטריסט הישראלי יורם זרביב, זוכה תחרויות בינלאומיות וניגן כסולן ועם תזמורות בכירות מרחבי הארץ והעולם. בנוסף יופיעו גם הגיטריסט הברזילאי פרננדו סייקס ולהקתו (Fernando Seixas), קו מיסטר סקסמן (Koh MR. Saxman) הסקסופוניסטמתיאלנד ה"קארלינג פאמילי", (Carling Dixielend band) המשפחה המפורסמת משבדיה שמגיעה בהרכב מלא (שבדיה), הפסנתרן הישראלי גיל שוחט, הרכב המתופפים מישראל"Taiko Life" ואחרים.

הפסטיבל השנה יתפרש על פני 5 ימים עם מוסיקה טובה. כמיטב המסורת, יתארחו בו האמנים, הלהקות והזמרים המובילים בארץ ובעולם בסצנת הג'אז על סוגיה השונים.

בתאריכים 26-28 בנובמבר יתקיימו מופעים נוספים הכוללים: הצגת ילדים מוסיקאלית "מי מה מוסיקה" של "תיאטרון שלנו" ב-26/11. המופע המוסיקלי מסביר ומדגים בדרך תיאטרלית, בהומור ובחן- מהי מוסיקה. בנוסף יתקיים ב-26/11 מופע מוסיקלי של לאוניד פטשקה ודני רונן, ערב שכולו חגיגת ג'אז אמיתית. ב-27/11 יתקיים ערב ג'אז ובירה עם יהודה הניק ולהקתו BLUEJAZZROCK  שיופיעו עם ביצועים גרובים וקאברים מוכרים לשירים אהובים.. באותו יום , ב-27/11 תתקיים גם הופעה של להקת "גנסטרים היהודים" בה חברים 8 נגנים וזמרים שיופיעו יחד על במה אחת עם שירים מכל העולם בסגנון הג'אז. ב-28/11 יתקיים מופע אינטימי של לאוניד פטשקה ויורם זרביב, כשקלאסיקה פוגשת ג'אז. בערב חד פעמי, בו יפגשו שני העולמות יחד לערב קסום של מוסיקה. באותו יום יתקיים גם ערב "ג'אם סשן", ערב שכולו אלתורים ווירטואוזים בו אמני הפסטיבל יפגשו את הקהל לערב אינטימי באווירה אחרת וייחודית של קסם הג'אז בשילוב של קולינריה משובחת.

מהמשתתפים הבולטים בפסטיבל: ביל אוונס: נגן סקסופון מארה"ב, היה חבר בהרכב של מיילס דיוויס, הקליט מעל 17 אלבומי סולו והיה פעמיים מועמד לפרס הגראמי.  בשנת  2009 הוא הוציא אלבום שקיבל פרסים רבים בשם Bill Evans – Vans Joint

בפרוייקטים הסולו של אוונס הוא מנגן מגוון רחב של מוסיקה הכולל מוסיקת ג'אז, פאנק, ועוד.

הוא שיחק והקליט עם אמנים כמו Herbie Hancock, John McLaughlin, מייקל פרנקס, וילי נלסון, מיק ג'אגר, לס מקאן, מארק איגן, דני גוטליב, איאן אנדרסון, רנדי ברקר, להקת האחים אלמן ו מדסקי מרטין אנד ווד.

לרכישת כרטיסים באתר <<< ובטל': 08-8648585

פסטיבל סולם יעקב זו הפעם ה- 14 בסופשבוע  1-2 לדצמבר
מגוון הופעות ואמנים מתחומי המוזיקה האירית והאמריקאית והפעם גם אמנים אורחים מקפריסין. פולק, מוזיקת עולם, סווינג, ג'ז, בלוז, בלוגראס ומוזיקת שנות ה60-70, הרקדות ופעילות לכל המשפחה. פסטיבל סולם יעקב עשה לו שם כהפנינג מוזיקלי וחברתי, יחיד במינו באוירה רגועה ו"חו"לית". הוא פונה לאוהבי מוזיקת הפולק והז'אנרים הנלווים: מוזיקה אירית, מוזיקת עולם, סווינג, אתני ורוק משנות השישים השבעים והשמונים. מהדורת החורף ה-14 תפתח ביום שישי 1 לדצמבר בשעה 16:00 עם ריקודי עם אמריקאיים לקהל בליווי מוזיקה חיה.
אורחי הפסטיבל מחו"ל הם  MONSIEUR DOUMANI הרכב עטור פרסים מקפריסין המנגן מוזיקת עולם ופולק קפריסאי מקורי ומסורתי. כמו כן משתתפים: קטיפה שחורה במוזיקה אירית וקלטית, מיה יוהנה עם שי טוחנר בפולק אקוסטי מסורתי ובן זמננו, ELI & THE CHOCOLATE FACTORY –  הרכב המבצע ג'אז, סווינג, ג'אז ניו אורלינס, דיקסילנד ובלוז מסורתיים. יואל שמש- גרוב פסנתר עם מוזיקת רגטיים ופאנק עברי, WHERE IS PAUL – פולק ישן מזוג צעיר ורענן,  GALILEE THUNDER – בלוגראס מהרי הארץ, JUG O'PUNCH- פולק סקוטי קרלי ויוסי מופע פולק אלקטרוני, להקת הסשן האירי של סולם יעקב.

בנוסף יהיו סדנאות לריקודי עם איריים ואמריקאים, טיול צפרות מודרך, שירי שנות ה-60 וה-70 בצוותא עם לארי ומינדי, ג'ם סשנס בכל פינה, במה פתוחה לאמנים ותיקים וחובבים בשבת בבוקר, טאי צ'י/צ'י קונג,  יריד אמנויות ופעילות לילדים. במקום יהיו גם מקומות ישיבה, לאנשים שמעדיפים רק לצפות בריקודים. הפסטיבל מסתיים בשבת ה-2 לדצמבר בשעה 17:00. כל הקונצרטים והפעילויות יתקיימו באולמות מלון נוף גינוסר לחוף הכנרת. מפיקים: מנחם ויהודית וינגרד.
לפרטים ורכישת כרטיסים באתר <<< ובטל': 04-6850403

הפסטיבל הבינלאומי סרטים בערבה 9-18.11.17 צוקים-ערבה תיכונה

ביום חמישי 9 בנובמבר יפתחו בישוב האקולוגי "צוקים" בערבה תיכונה את פסטיבל הסרטים הבינלאומי 'סרטים בערבה' המציין שנה שישית בלב המדבר. במשך עשרה ימים יוקרנו עשרות סרטים חדשים ומובילים תחת כיפת השמים במזג אוויר קסום ונעים הייחודי למדבר בתחילתו של החורף. הפסטיבל שבשנים האחרונות מושך חובבי קולנוע רבים מהארץ והעולם, מתקיים תחת כיפת שמיים מלאי כוכבים בלב הטבע המדברי, המעביר חוויה נפלאה לחובבי סרטי איכות. לצורך הקרנה ברמה גבוהה, הוקמו מסכי ענק וכן מקומות ישיבה מסודרים. בפסטיבל, לצד הקרנות הערב למבוגרים, יוקרנו גם סרטי ילדים. בין הסרטים שיוקרנו: הנסיכה הקסומה, ארץ מתוקה, העודף בשבילך, מתחת לעץ, לצחוק מחדש, כלת המדבר, נינה, יול- הגרסה המלאה, פיקניק בצל ההר, אדם של יושרה, לאקי, הרצח השלישי, מחר ולנצח, נפש עדינה, הסיפור שאינו נגמר, הרוכב, הלילה בו שחיתי, המחזר, האופה מברלין, קצר במדבר 5, ועוד. דמויות מובילות בעולם הקולנוע צפויות להשתתף באירוע שכן כל סרט שיוצג ילווה לפחות באחד מיוצריו (במאי, שחקן או מפיק) שיקיימו שיח עם  באי הפסטיבל. לרגל הפסטיבל מציעים במועצת ערבה תיכונה והפקת הפסטיבל ליהנות מתיירות מדברים מגוונת. ניתן לרכוש חבילות לינה, חבילות סרטים, טיולים בלב המדבר במשך היום וטעימות מהתוצרת החקלאית המקומית. בין האטרקציות שמציעה ערבה תיכונה:

  • מרכז המבקרים "חלון לחקלאות" בחצבה המאפשר הכרת החיים בערבה, מבט מקרוב על חקלאות המדבר, חקלאות המים המתפתחת, החידושים הטכנולוגיים, זנים חדשים של ירקות, פירות ופרחים, חשיפה לתיירות מדברית וכפרית הנשענת על משאבי טבע נדירים, מסלולי טיולים ועוד.
  • כפר האומנים ובתי המלאכה הייחודים במושב צוקים
  • ביקור במשק אורגני, משק עפאים במושב עידן ובחממה האורגנית מלוא הטנא במושב עין יהב
  • הכרת עולם הדבורה והדבש במכוורת פורת שבמושב עין יהב
  • סיור בחווה לגידול דגי נוי טורפים ייחודיים בגינת פיש שבעין יהב
  • מגוון אטרקציות אקסטרים. לדוגמא- פעימות מדבר במושב עין יהב, מרכז חדשני לרכיבת שטח ברכבי 'קלבקאר' ומשחק חפש את המטמון במדבר במושב צוקים
  • כמו כן בערבה תיכונה היצע רחב של מסעדות מסוגים שונים- אורסולה בצוקים-בית קפה מסבאה בסגנון גרמני המעוצב כפונדק דרכים. המעדנייה- בצוקים בר אוכל, קפה איכותי, כריכים מפנקים ומנות טאפאס משתנות בית קפה רוזטה במושב עין יהב, המציע טעימה מקומית מבישול ביתי וטרי וממיטב חומרי הגלם מתוצרת הערבה, מסעדת גמלייה (סמוך לספיר) המגישה מאכלים ביתיים ועוד.

בערבה תיכונה מציעים גם מגוון אפשרויות של לינה לרווחת הנופשים- החל מחאנים, צימרים, דירות אירוח ואפילו השכרת קרוואנים או לחילופין חניון קרוואנים חדש בפארק ספיר הקסום. לפרטים נוספים באתר <<< 

הבימה עם פסטיבל "הסיגדיאדה" 9-11.11.17

פסטיבל 'הסיגדיאדה' חוזר לתיאטרון הלאומי הבימה ויתקיים בין התאריכים ה-9-11 לנובמבר. שלושה ימים של חגיגה אתיופית אמיתית, עם מיטב היוצרים והמופעים: מוזיקה, שירה, תיאטרון, מחול, קולנוע והרצאות. ברחבת הפואייה אירועים הפתוחים לקהל הרחב – תצוגת אופנה, דוכני אוכל ועבודות יד. בין המופעים:

פסטיבל ה'סיגדיאדה' הינו פרי יוזמתו ובניהולו האומנותי של השחקן והיוצר שי פרדו. מטרת הפסטיבל היא חשיפה וחיבור של הקהל הישראלי לתרבות של יוצאי אתיופיה. לפסטיבל שותף 'תיאטרון הנפש', בניהולם של הווארד ריפ וביאטריס הל, שמעל 30 שנה יוזם ומקדם את היצירה הרב תרבותית בישראל. בין המופעים:

  • יום חמישי 9.11: ערב גאלה ועד יבוא – מופע בכורה של אנסמבל ייחודי המתבסס על טהרת המוסיקה האתיופית השורשית המסורתית ונגינה בכלים אתיופיים עתיקים. מסינקו, כלי מיתר בודד דמוי כינור, קרר, כלי מיתר בעל 5 מיתרים דמוי נבל הידוע עוד מתקופת דוד המלך, וושינט, חליל אתיופי העשוי מקני סוף.

  • יום שישי 10.11: ברחבת הפואיה – במהלך כל היום מופעים בהשתתפות הקהל ללא תשלום. אולם ברטונוב – שולה מולה, עו"ד דוד אבטה וקייס אביהו – פאנל על התרבות והמורשת של קהילת ביתא ישראל מאז ועד היום. אולם רפפורט – הבית הנודד של עלמו אישטה-  מופע בכורה על התרבות והאומנות של יהודי אתיופיה. אולם רובינא- המופע הגדול של גילי יאלו עם הזמרת אבבה דסה, הסקסופוניסט אבטה בריהון ושירת קודש בביצוע קייסים מהעדה ועוד.
  • מוצאי שבת-11.11: ברחבת פואיה בשעה 19-30 קבלת אורחים, דוכני אוכל, שתייה ותצוגת עבודות יד. אולם רפפורט – חצויה- הצגת בכורה מאת תמר טיגיסט אסנקאו, בימוי בת חן ישראלי, משחק אורטל סולומון ותמר טיגיסט אסנקאו. אולם רפפורט – שלמה בייבי בייבי-  במופע סטנדאפ חדש.

לרכישת כרטיסים אתר הבימה <<< ובטל': 03-6295555

חשיפה בינלאומית לתיאטרון 2017

אירועי החשיפה הבינלאומית לתיאטרון יתקיימו בישראל בין ה-22 ל-26 בנובמבר. לחשיפה מגיעים מנהלי פסטיבלים ותיאטרונים, דרמטורגים, במאים ועיתונאים מרחבי העולם על מנת לקדם את התיאטרון הישראלי בחו"ל ולעודד הזמנת הצגות לפסטיבלים בארצות שונות, ויצירת שיתופי פעולה בינלאומיים. החשיפה הבינלאומית לתיאטרון מנוהלת על ידי המכון למחזאות ישראלית על שם חנוך לוין, ותומכים בה משרד התרבות והספורט, קשתו"ם – משרד החוץ ועיריית תל אביב-יפו.

לתכנית השנה נבחרו 15 הצגות ממיטב התיאטרון הישראלי מבין כ-130 הצעות שהוגשו לוועדה האמנותית. כ-15 הפקות נוספות שהועלו בשנים האחרונות בתיאטרון הישראלי יקבלו חשיפה במסגרת סימפוזיונים ומפגשים בהשתתפות מחזאים ויוצרים, שיעסקו בנושאים החוצים לרוחב את התיאטרון הישראלי לסוגיו. המבחר כולל קשת רחבה של נושאים ושל שפות תיאטרוניות, הפקות של תיאטראות רפרטוארים וכן של יצירות פרינג' עצמאיות, פרפורמנס בשיתוף קהל ומופע ללא שחקנים, תיאטרון מחול ותיאטרון פיזי, כמו כן עיבודים מקוריים הן לספרות עולמית והן לספרות ישראלית – בכלל זה שתי יצירות על-פי רומנים של דויד גרוסמן.

ההצגות המשתתפות באירועי החשיפה (לפי סדר א-ב): אשה בורחת מבשורה על פי ספרו של דויד גרוסמן, בעיבוד ובימוי של חנן שניר (קו פרודוקציה של הבימה ותיאטרון הקאמרי); אקווריום בעיבוד ובימוי של רוני ברודצקי (תיאטרון חיפה); במנהרה מאת רועי חן ע"פ תסריט מאת דניס טנוביץ' ובבימויו של עירד רובינשטיין (תיאטרון גשר); גוליבר מאת צבי סהר (הזירה הבינתחומית); חיתוך. דיבור  מאת נטע וינר וסתיו מרין; לא מכניסה את זה הביתה מאת ג'ייסון דנינו הולט ויוצרים שותפים; סוס אחד נכנס לבר, על פי ספרו של דויד גרוסמן, בעיבוד של מיכה לבינסון, דרור קרן ואבנר בן עמוס ובבימויו של דרור קרן (תיאטרון הקאמרי); פני שטח מאת נופר סלע; שחרור מאת שי גולדשטיין ובבימויו של דניאל בוצר; שרבר מאת רן בכור (תיאטרון יפו); תמונתו של דוריאן גריי, עיבוד ובימוי של יחזקאל לזרוב ליצירתו של אוסקר ויילד (הבימה); המופע Food Fight מאת ניתאי שלם; Pa'am מאת נדב ברנע; Radio Play מאת נועה בקר ובבימויו של שחר מרום (גלריה תיאטרון החנות); Under Construction מאת ויטלי אזרין, לושה גבריאלוב ופיודור מקרוב.

הסימפוזיונים שיתקיימו במסגרת האירועים:

  • מחזאות ויצירה חדשה לאן ?  בהנחיית נתלי פינשטין ובהשתתפות היוצרים יואב ברתל – "שתמות, אמן", מיקי יונס – "אני אנג'לינה ג'ולי", יאיר ורדי -"סל תרבות" וחברי "פרויקט המחזאים" רועי מליח-רשף, נועה שכטר, שי שבתאי ודניאל בוצר. חמישי, 23.11, 10:00-12:00, תיאטרון הקאמרי. מה זה אומר להיות אמן עצמאי כיום, אילו מכשולים ישנם בדרך ואילו הצלחות
  • יצירה בעקבות פגיעה מינית בהנחיית נטלי צוקרמן ובהשתתפות היוצרים דפנה זילברג – "תדגימי", עמית גור – "חיי – גרסת המחזמר", עדילי ליברמן – "מופעי ההיסטריה" וגוני פז – "נשמה את לא אשמה". בשנת 2017 הועלו בתיאטראות הפרינג' שש הצגות שעוסקות בנושא של תקיפה מינית. מעולם לא הועלו כל כך הרבה הצגות בנושא בתיאטרון הישראלי. סימפוזיון זה יגע בשאלות: מדוע עכשיו? מדוע דווקא בתיאטרון העצמאי והפרינג'? מהן השפות האמנותיות הראויות לגעת בחומרים כאלו? מה הקשר בין טיפול, פוסט-טראומה ותיאטרון.חמישי, 23.11, 16:30-18:30, תיאטרון יפו.
  • מספרות למחזאות בהנחיית ד״ר בלהה בלום ובהשתתפות היוצרים צבי סהר – "פתאום דפיקה בדלת" (על פי ספר בשם זאת מאת אתגר קרת), שרון סילבר מרת – "בלתי קריא" (על פי הספר "שני נהרות והים הגדול" מאת חיים אשר), כפיר אזולאי – "הוא הלך בשדות" (על פי ספר בשם זה מאת משה שמיר) ושיר גולדברג ושחר פנקס – "בימינו לא יוצאים לדו קרב" (על פי הספר "תריסר רוסי" מאת ולדימיר נבוקוב). העברת יצירות ספרותיות אל הבמה הפכה לאחרונה לתופעה נפוצה למדי בסצנות תיאטרוניות בארץ וגם בחו"ל. בסימפוזיון זה נדון על כך עם דרמטורגים ובמאים ונצפה בחלק מעבודותיהם. שישי, 24.11, 15:30-17:30, תיאטרון הבית.

הסימפוזיונים פתוחים לקהל הרחב ללא עלות, השיחות יתקיימו באנגלית. רוב ההצגות פתוחות לקהל הרחב בתשלום. ההצגות ילוו בכתוביות באנגלית. אתר מחזאי ישראל <<< 

חנוכה

הקרקס הרוסי על הקרח עם עליסה בארץ הפלאות

"עליסה בארץ הפלאות"  מופע חדש ומרהיב על הקרח על פי סיפרו של לואיס קרול הוא מופע החלקה בינלאומי ראשון מסוגו בעולם עם כוריאוגרפיה ייחודית ומרשימה, עם למעלה מ- 300 תלבושות ססגוניות, אקרובטיקה עוצרת נשימה ושילוב של טכנולוגיות חדשות, אפקטים אור-קוליים ותלת מימד.

המופע עוקב אחר עליסה למאורת הארנב. הצופים פוגשים את הדמויות האהובות מהסיפור: עליסה, הארנב, החתול, מלכת הקלפים, הכובען המטורף – כשכולן מחליקות על הקרח. במהלך המופע הצופים חווים אתה את הדברים המופלאים שקורים בארץ הפלאות.

הבמאי הקפיד להיצמד לעלילה המקורית תוך שילוב של קטעי מחול, אקרובטיקה וקרקס. "היכן האמת והיכן החלום?" – קשה להבחין ביניהם במופע הזה. במקרה הזה "האמת" – היא בלט על הקרח, אלגנטי ונלהב, המשלב את אמנות הקרקס הרוסי המסורתי, בימוי חדש וכוריאוגרפיה מוקפדת, תלבושות ססגוניות ומוסיקה מרתקת.

משך המופע: שעה ו-40 דקות (כולל הפסקה) כרטיסים באתר<<< (כרטיס חובה גם לילד בכל גיל – מומלץ לגילאים 2 ומעלה)

קולנוע וטלויזיה

ממערב לירדן West of the Jordan River של הבמאי עמוס גיתאי

״ממערב לירדן״ (94 דקות, ישראל/ צרפת 2017) – סרטו התיעודי של הבמאי עמוס גיתאי, אשר הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל קאן 2017  במסגרת  ״שבועיים של הבמאים״ וזכה לביקורות משבחות בתקשורת הבינלאומית ובבכורה ישראלית בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2017 – יוצא להקרנות מסחריות בבתי הקולנוע בישראל.

שלושים וחמש שנה אחרי סרטו התיעודי המכונן "יומן שדה" (1982), עמוס גיתאי חוזר לגדה המערבית. בסרטו החדש "ממערב לירדן", עוקב גיתאי אחר אזרחים – ישראלים ופלסטינים- המסרבים לקבל את הבלתי מתקבל על הדעת ומנסים לגבור על הכיבוש ועל השלכותיו.

הסרט בוחן את הקשרים האישיים הנרקמים בין קציני צבא, פעילי זכויות אדם, עיתונאים, אלמנות, אמהות שכולות ומתנחלים. יום יום נאלצים הנשים והגברים הללו להתמודד עם היעדרה של מדיניות סדורה ופועלים מתוקף מודעות אזרחית.

גיתאי משלב בסרט ראיון נדיר שקיים עם יצחק רבין ושיחות עם שורה של אנשי תקשורת, פוליטיקאים ונציגי ארגונים הפועלים בשטחים, ביניהם: מנכ"לית שוברים שתיקה יולי נובק, הפובליציסט בן-דרור ימיני, עורך עיתון הארץ אלוף בן, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, הצלם אלכס ליבק ואחרים. באמצעות כל אלה מישיר גיתאי מבט נוקב אל המציאות המורכבת בגדה המערבית ושוזר את חומריו במיומנות לכדי יצירה תיעודית רבת עוצמה וסוחפת.

תסריט ובימוי: עמוס גיתאי הפקה: עמוס גיתאי, שוקי פרידמן, לורן טרושו, פטרישיה בטינארד ראואל.

yes דוקו עם אקספרס של חצות: הסיפור האמיתי Midnight Return

המונח "כלא תורכי" נקשר בתודעת הציבור עם המושגים "עינויים", "שחיתות", וחיתוך של לשונות אדם – הכל הודות לסרטו הבלתי נשכח של אלן פרקר, שיצא לאקרנים ב-1978 – "אקספרס של חצות". במרכזו של הסרט מובא סיפורו האמיתי שלבילי הייז, צעיר אמריקאי שנתפס בטורקיה בעת ניסיון להברחת משלוח של חשיש ונשלח לכלא לתקופת מאסר של 30 שנה. לאחר 5 שנים הוא מצליח להימלט מהכלא האכזרי ועם חזרתו לארה"ב הוא מפרסם את סיפורו עליו מבוסס הסרט.

כעת, כמעט 4 עשורים לאחר בריחתו הנועזת מהכלא התורכי, מחזיר הדוקו שלפנינו את בילי הייז אל תורכיה, אל המדינה שנשארה פצועה ורדופה מהתדמית השלילית שיצר לה הסרט. השוטרים התורכים שניצבים מולו מעידים על כך שהנזק הכלכלי הרב בעקבות אובדן התיירות והנזק הפסיכולוגי לא התרפאו גם אחרי שנים כה רבות.

לצד קטעי ארכיון נדירים מתוך "מאחורי הקלעים" של הסרט המקורי ומתוך הפרמיירה שלו בפסטיבל קאן, מספרים  בילי הייז, אחיו ואחותו, אוליבר סטון (שכתב את התסריט לסרט וזכה על כך באוסקר), אלן פרקר (במאי הסרט) ואחרים את הסיפור האמיתי שמאחורי הסרט הבלתי נשכח. בימוי: סאלי סוסמן מורינה (100 דק', ארה"ב, 2016).

בכורה: יום שלישי,7.11, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD. שידור נוסף: שישי, 10.11, 22:30.

מלחמת וייאטנם | The Vietnam War 

מה אנחנו זוכרים. מה שכחנו ומה מעולם לא ידענו – על המלחמה שפצעה כה קשה את לב הציבור האמריקאי.

סדרה אֶפּית מרתקת בעשרה חלקים מאת הבמאי זוכה 4 פרסי האמי® ושתי מועמדויות לאוסקר® קן ברנס ("הרוזוולטים", "המלחמה", "חמישיית הסנטרל פארק") ולין נוביק (שביימה עם ברנס את "המלחמה").

הסיפור המקיף שלא סופר מעולם על מלחמת וייאטנם מובא בעזרת יותר מ-100 עדויות מצולמות, ביניהן של  חיילים אמריקאים שלחמו במלחמה וכאלה שהתנגדו לה, לוחמים וייאטנמים ואזרחים משני צדדי המתרס. כולם מספרים את סיפור המלחמה מנקודת מבטם ומביאים את סיפורה של התקופה הכאוטית שנוצרה בעקבותיה.

הסדרה רחבת היריעה הזו הופקה במשך  6 שנים וכוללת קטעי ארכיון נדירים מכל העולם, שטרם נראו על מסך הטלוויזיה ועברו שחזור דיגיטלי, לצד צילומים של מיטב העיתונאים מאותה תקופה, שידורי טלוויזיה היסטוריים, סרטי "הום וידאו" מעוררי מחלוקת, הקלטות סאונד מהדיונים הפנימיים של קנדי, ג'ונסון וניקסון ויותר מ-100 הקלטות מוזיקליות של הזמרים הגדולים מאותה תקופה (ביניהם – ג'ימי הנדריקס, לד זפלין, ניל יאנג, בוב דילן). את הפסקול המקורי לסדרה הלחין טרנט רזנור ("ניין אינץ׳ ניילס"). בימוי: קן ברנס ("הרוזוולטים") ולין נוביק ("המלחמה") (10 X 60 דק', ארה"ב, 2017).

כל פרקי הסדרה עלו בבכורה ב-yesVOD וישודרו בערוץ בימי א', ג' וה', החל מ-3.12 בשעה 21:00.

הזוכות והזוכים בתחרות הקולנוע הדוקמנטרי לשנת 2017

בטקס חגיגי וסוער במקצת, שהתקיים לאחרונה בסינמטק ת"א זכו היוצרים הבאים:

    • סרט באורך מלא: "סאלח פה זה ארץ ישראל" – יוצרים: דורון גלעזר, דוד דרעי, רות יובל. בימוי: דוד דרעי. הפקה: דוד דרעי, שגית שלום

  • סרט תיעודי: ילדי הצללים – בימוי: נועה אהרוני. הפקה: דיויד נוי, יורם עברי
  • סדרה תיעודית: חנוך לוין: חיים שכדוגמתם לא ראינו – בימוי: רן לנדאו. הפקה: דפנה פרנר ושי אינס, ארצה הפקות
  • סרט ביכורים: אגורות – בימוי: בדראן בדראן. הפקה: יועד עירון
  • סרט סטודנטים: האי – בימוי והפקה: אדם ויינגרוד
  • תעודה חופשית: הפטריוט – בימוי: דניאל סיון. הפקה: צפריר קוחנובסקי, מירי עזרא, אינה פישמן
  • כתבה תיעודית: בלתי נראים במוסול – בימוי: איתי אנגל. הפקה: רותי שטיינברג, הדס בוסקילה, עובדה
  • צילום: רועי פרג' /פוטו פרג'
  • עריכה: ז'ואל אלקסיס /מוחי
  • תחקיר: טליה אלוני, רנן יזרסקי/ סאלח פה זה ארץ ישראל
  • עיצוב פס קול : רותם דרור, קובי ויטמן/חלום ירושלים
  • מוזיקה מקורית: ראאד אמארה / אגורות
  • עיצוב מקורי: סטודיו גיא וואדים / עוד סיפור אחד ודי
  • פרס מפעל חיים : אלון גרבוז

תיאטרון ובמה

התזמורת הקאמרית הישראלית עם פנטזיה לילדים

כמדי שנה, התזמורת הקאמרית הישראלית מציגה קונצרטים לכל המשפחה בהשתתפות שחקנים וזמרים מובילים. המופעים, המתקיימים לרוב בימי שבת, הם הזדמנות מיוחדת ומהנה לחשוף את הילדים למגוון כלים וצלילים הקיימים בעולם הנגינה. בקונצרטים שיתקיימו השנה תציג התזמורת יצירות מאת הכותבים הישראלים החשובים לאה גולדברג, בעיבוד מוזיקלי לספר הילדים הפופולארי "איה פלוטו"; הקונצרט "פעמוני הלב"  -יצירה מוסיקלית תיאטרלית שכתב אפרים סידון ובשיתוף אנסמבל ענבלים – הרכב פעמוני היד; סיפור החיים המרתק של מוצרט – "מוצרט תמיד ראשון" בכיכובה של ניצה שאול ובניצוחו של דורון סלומון; וסיפורו של בטהובן – "בטהובן נוגע בצלילים", בשיתוף פעולה מוזיקלי-טכנולוגי פורץ דרך, בו  שומעים, רואים וגם, כמובן, נוגעים בצלילים.

קונצרטי הילדים של התזמורת הקאמרית הישראלית בניהולו המוזיקלי של אריאל צוקרמן הם חלק חשוב מפעילות ההנגשה של מוזיקה קלאסית לקהל הרחב, והם זוכים להצלחה מרובה בשנים האחרונות.

בתוך כך, סדרת "פנטזיה" – סדרת הקונצרטים התיאטרליים לילדים לעונת 2017/18 – מתמקדת בשלושה יעדים חינוכיים עיקריים:

  • ספרות ויצירה ישראלית מקורית
  • הכרות עם מלחינים קלאסיים מובילים ויצירותיהם
  • פרויקט הנגשה חדש ומיוחד, המיועד לקהילת כבדי השמיעה, הקרוי "נוגעים בצלילים", המובא דרך קונצרט הילדים "בטהובן נוגע בצלילים".

כל קונצרטים אלו, המרכיבים את עונת הילדים הקרובה של התזמורת, ניתנים לרכישה במסגרת מנוי, כמו גם בכרטיסים בודדים, ומתקיימים, בין היתר, גם בימי שבת במרכז המוזיקה יפו. לרכישת כרטיסים באתר <<< ובטל': 03-5188845

האופרה הישראלית פותחת עם 'לה בוהם' מאת ג'קומו פוצ'יני

האופרה הישראלית פותחת את העונה החדשה עם 'לה בוהם' מאת ג'קומו פוצ'יני, מהאופרות האהובות והמבוצעות ביותר בכל הזמנים. על האופרה ינצח המנצח האיטלקי פרנצ'סקו צ'ילופו, והיא בבימויו של הבמאי סטפנו מצוניס די פראלפרה. בנוסף ישתתפו צוות סולנים ישראלי ובינלאומי מוביל, תזמורת האופרה-התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון,  מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר ומקהלת העפרוני הצעירה בניצוחה של שלי ברלינסקי.

בארבעת התפקידים הראשיים של שני הזוגות המרכזיים באופרה: מימי  ורודולפו ומוזטה ומרצ'לו מככבים סולנים וסולניות, שילוב של כוחות ישראליים ובינלאומיים: זמרות הסופרן הישראליות אלה וסילביצקי ונועה דנון (בתפקיד מימי) הטנורים אלכסיי דולגוב וארתור אספירטו (בתפקיד רודולפו), זמרות הסופרן הישראליות  הילה בג'יו ושירי הרשקוביץ (בתפקיד מוזטה) והבריטונים  ויטוריו ויטלי ופאסקו יונוץ (בתפקיד מרצ'לו)
ארבעת זמרות הסופרן הן בוגרות דורות שונים של 'מיתר אופרה סטודיו' – התכנית לזמרים צעירים של האופרה הישראלית. האופרה 'לה בוהם', מבוססת על הרומן 'תמונות מחיי הבוהמיים' מאת אנרי מורז'ה (1822 -1861) שהיה סופר צעיר אשר חי חיים בוהמיים ברובע הלטיני בפריס.

השירה באיטלקית וכתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית. משך המופע: כשעתיים וחצי. שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.

22.11 – 8.12 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל-אביב. להזמנת כרטיסים באתר <<< ובטל': 03-6927777

תיאטרון גשר עם הצגות חדשות לעונת 2017-2018

תיאטרון גשר פתח את עונת  2017-2018 עם הקומדיה המוסיקלית "הרצל אמר". מחזה ישראלי מאת רועי חן בהשראת כתביו של בנימין זאב הרצל. חגיגות ה-70 למדינת ישראל הן הזדמנות להיזכר בחזונו של הרצל ולבדוק מה בינו לבין המציאות היומיומית של מדינתנו. במסע פנטסטי-סאטירי אנו מגלים את המדינה הישנה-חדשה שחזה. חזון שלעיתים עשוי להראות תמים ולפעמים חדשני ואף מקדים את זמנו. ההצגה נכתבה בהשראת 'אלטנוילנד', תולדות מדינת ישראל וחלומות על עתיד טוב יותר.

בתחילת נובמבר, עלתה ההצגה "אבות ובנים" עיבוד עכשווי וחדשני של יחזקאל לזרוב לקלאסיקה רוסית אהובה ומוכרת. ההצגה עוסקת בסוגיית התנגשות בין-דורית של האבות שניסו בכל כוחם לשמור על ערכיהם ותרבותם מול "הבנים" שלא רואים ערך בכלום: לא באמונה, לא באמנות, לא במשפחה וגם לא ברגשות. זוהי ההצגה השלישית בבימויו של יחזקאל לזרוב, לאחר הצלחתן של "אליס", ו"נופל מחוץ לזמן", ההצגה מבוססת על רב המכר העולמי "אבות ובנים" מאת איוון טורגנייב, אשר נכתב לפני כ-150 שנה וסימל את הלך הרוח החדש והמהפכני שהתגבש בקרב הדור הצעיר דאז. ההפקה הנוכחית יוצאת לחיפוש אחר שכבות חדשות לאותה התנגשות בין דורית ומותחת קו בין אז להיום, בין הריק למלא בין הכל לכלום. ההצגה בהשתתפות : מיקי לאון, אלון פרידמן, ישראל (סשה) דמידוב, דורון תבורי, נטע שפיגלמן, רוני עינב, בוריס אחנוב, ליליאן רות, פירה קנטר, טלי אוסדצ'י, יבגני טרלצקי,  פאולו א. מואורה/הלל קפון.

בעקבות הצלחת "מסעות אודיסאוס" ו"רוח התיאטרון", גשר ממשיך להשקיע בהצגות הפונות לקהל הצעיר המתאימות לכל המשפחה והפעם עם ההצגה "גוליבר" שתעלה בחג החנוכה הקרוב, ההצגה בבימויו של יבגני אריה, שזו לו הפעם הראשונה שהוא מביים הצגה לילדים, המחזה נכתב על ידי  נגה אשכנזי ומבוסס על הספר "מסעי גוליבר" מאת  ג'ונתן סוויפט. לראשונה בעולם תעלה הצגת ילדים בטכנולוגיה חדשנית המשלבת מציאות רבודה בתוך חוויית התיאטרון בבימויו של יבגני אריה . דרך משקפי ה-AR (Augmented Reality) יצפה הקהל בשחקנים על הבמה משחקים ופועלים בעולם של אנימציה מרהיבה העולה על כל דימיון! זהו מסע אינטראקטיבי בשיתוף הקהל. משתתפים: אלדד פריבס, נטשה מנור, אפרת ארנון, רות סנדרוביץ, אייל ליפשיץ ועוד.

שנת 2018 תיפתח בבכורה עולמית להצגה "מקבת" גרסה ללא מילים, ע"פ ויליאם שייקספיר, כשעל מלאכת הבימוי והתנועה אמון הבימאי והכוריאוגרף הרוסי המצליח סרגיי זמליאנסקי אשר יצר סגנון בימוי חדש: "דרמה תנועתית". הפקותיו מיוחדות בכך שהן מציגות מחזות ידועים ללא מלים כתיאטרון דרמתי. זה לא מחול ולא פנטומימה. אופן החיבור שלו בין מוסיקה לפעולה מעורר אפקט רגשי מרשים. זמליאנסקי מביים לראשונה בתיאטרון גשר את "מקבת" על פי הקלאסיקה השייקספירית וללא מילים, בהשתתפות השחקנים המובילים בלהקה ביניהם : פיראס נאסר ורוני עינב/הנרי דוד ונטע שפיגלמן. הצגת הבכורה תתקיים ב 5 בפברואר, 2018.

הצגה נוספת שתעלה בעונה זו היא "האורסטאה" מאת רוברט אייק בבימויו של יבגני אריה. הטרילוגיה היוונית מאת אייסכילוס בגרסה המודרנית שזכתה לתהילה בלונדון. זוהי סאגה משפחתית מדממת ומרגשת שמתפרשת על פני מספר עשורים ועוסקת בנושאים הנצחיים: מלחמה, משפחה, גורל, חמלה וצדק.

בנוסף, ההצגות המצליחות של העונות החולפות ממשיכות לרוץ, ביניהן : "במנהרה" (בימוי עירד רובינשטיין), "תמונות מחיי נישואין"(בימוי גלעד קמחי), "קיץ במרינבאד"(בימוי אמיר וולף), "ספר דוד המלך", "כפר", "אני דון קיחוטה, "יאקיש ופופצ'ה" (כולן בבימוי יבגני אריה), נופל מחוץ לזמן, אליס (בימוי יחזקאל לזרוב) והצגות הילדים "מסעות אודיסיאוס" (בימוי שיר גולדנברג) ו"רוח התיאטרון" (בימוי אמיר וולף) ועוד.

הצגות חדשות נוספות:

  • מקבת –גרסה ללא מלים מאת ויליאם שייקספיר, בימוי ותנועה – סרגיי זמליאנסקי (רוסיה). הבימאי והכוריאוגרף המצליח סרגיי זמליאנסקי יצר סגנון בימוי חדש: "דרמה תנועתית". הפקותיו מיוחדות בכך שהן מציגות מחזות ידועים ללא מלים כתיאטרון דרמתי. זה לא מחול ולא פנטומימה. אופן החיבור שלו בין מוסיקה לפעולה מעורר אפקט רגשי מרשים. בזכות הפקותיו זכו הדמויות הספרותיות של מחברים כגון: קאמי, גוגול, לרמונטוב, דיומא ואחרים לחיים בתנועה על הבמה. בכורה: 5 בפברואר 2018.
  • האורסטאה מאת רוברט אייק, תרגום: רועי חן, בימוי: יבגני אריה. הטרילוגיה היוונית מאת אייסכילוס בגרסה המודרנית שזכתה לתהילה בלונדון. אם יגידו לכם שצריך להקריב ילדה קטנה אחת למען השלום במדינה – האם תסכימו לזה ? ואם יגידו לכם שהילדה הזאת היא הבת שלכם ? ומה אם אתם לא אדם מן המניין, מה אם אתם אגמנון, שליט המדינה, השולח חיילים למות בשדה הקרב במלחמה שלא נגמרת. האם אז תסכימו להקריב את בתכם למען השלום ? בכורה: 16 במאי 2018.

קרן ארדיטי עם הזוכים בתחרות המחזות הקצרים שהוקדשה לנושא מפגשי יהודים–ערבים בחיי היומיום

"קרן ארדיטי" פועלת לקידום החינוך והתרבות במדינות אירופה וישראל ומחלקת פרסים ומענקים בתחום המחזאות. טקס חלוקת הפרסים וקריאה מבוימת של המחזות יתקיים ביום רביעי ה- 15.11.2017 באוניברסיטת תל אביב.

"עץ התפוזים" מאת יונתן קונדה זכה במקום הראשון בתחרות הסיפורים הקצרים של קרן ארידטי השוויצרית שאותה ארגנה אוניברסיטת תל אביב. במקום השני נבחר המחזה "אחות" מאת לילי טסלר. שני המחזות זכו בפרסים של 2500$  ו 1500$ כל אחד בהתאמה.

במחזה של קונדה, זוכה פרס אקו"ם ע"ש שלמה טנאי וחבר להקת סיסטם עאלי, בחר הרכב השופטים, שכלל את פרופ' אבנר הולצמן וד"ר דרור משעני מהמחלקה לספרות, ופרופ' שולמית לב אלג'ם ומר עירא אבנרי מהחוג לאמנות התיאטרון של אוניברסיטת תל אביב. בתחרות, המתקיימת זו השנה השלישית ואשר עסקה הפעם בנושא: "מפגשי יהודים–ערבים בחיי היומיום", השתתפו 31 סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב.

המשתתפים בתחרות התבקשו להגיש מחזה קצר שאורכו לא יעלה על 8000 מילים הקשור לנושא מרכזי עמו מתמודדת החברה הישראלית.

האירוע יתקיים באוניברסיטת תל אביב, יום רביעי, 15 בנובמבר, 2017 בשעה 18:00, בפקולטה למדעי הרוח ע״ש לסטר וסאלי אנטין, בניין גילמן, אולם שוטלנדר (140).

תעופה

טיסת החורף הראשונה נחתה באילת

וויזאייר WIZZ AIR A321 (צילום יח"צ חו"ל)

השבוע נחתה בישראל טיסת החורף הראשונה של חברת WizzAir (מורשה, פולין) במעמד שר התיירות יריב לוין, מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי ונציגת חברת WizzAir סורינה ראטס. חברת התעופה  WizzAir מחויבית לשוק הישראלי ופתחה החורף 4 קווים חדשים בתמרוץ משרד התיירות: אילת (עובדה)-ריגה, אילת (עובדה)-קטוביץ', אילת (עובדה)-פראג ואילת (עובדה)-בוקרשט. סורינה ראטס ציינה כי בהמשך למגמת הגידול של כ- 70% בכמות המושבים שנמכרו ב-2017  ב- 22 הקווים מישראל ואליה, אנו ממשיכים לעודד את תעשיית התיירות, כמו גם את הקשרים העסקיים בין המדינות. כל צוותי Wizz Air מצפים לקבל את פני לקוחותינו באחת מטיסותיה הקרובות לרחבי מזרח ומרכז אירופה ולישראל.

אתיופיאן איירליינס מתרחבת לדרום אמריקה

787 דרימליינר של אתיופייאן ארליינס

חברת התעופה אתיופיאן איירליינס ממשיכה עם תכניות הצמיחה וההתרחבות שלה והודיעה היום על פתיחת קו תעופה חדש לסאו פאולו בברזיל במטוס הדרימליינר 787-800. הטסים בקו תל אביב לסאו פאולו ימתינו באדיס אבבה כ- 3 שעות. כחלק משדרוג שדה התעופה הבינלאומי באדיס אבבה הנוסעים יהנו מחוית טיסה משופרת המאפשרת להם להישאר מחוברים לרשת האלחוטית ללא עלות. מחיר כרטיס טיסה מתל אביב לסאו פאולו יעלה החל מ- 948$ .הטיסות לנמל התעופה הבינלאומי בסאו פאולו מופעלות ארבע פעמים בשבוע בימי שני, רביעי, חמישי ושבת והטיסות חזרה מסאו פאולו יוצאות בימי שלישי, חמישי, שישי וראשון. הימים והשעות מאפשרים חיבור מהיר עם הטיסות של החברה מישראל ואליה, כאשר בנתב"ג ניתן יהיה לקבל את כרטיס הטיסה עד ליעד ואת המזוודות לשלוח עד סאו פאולו. החברה שמה דגש מיוחד על השירות לנוסעים ומציעה מושבים מרווחים במחלקת התיירים שירותWIFI  ובמחלקת העסקים מושבים עם מיטה שטוחה לצד מסכים ברזולוציה גבוהה של 17 אינץ', ערוצי בידור אודיו ווידאו וארוחות עם תפריט עשיר.

השנה חברת התעופה אתיופיין איירליינס התברגה לרשימת 50 חברות המובילות בעולם בזכות צי המטוסים החדש שלה והשירות שהחברה מעניקה לנוסעים.  כמו גם החברה זכתה בפעם השלישית ברציפות כחברת התעופה הטובה ביותר ביבשת אפריקה ובמזרח התיכון לשנת 2017.

אתיופייאן אירליינס מציעה שתי טיסות יומיות הממריאות מנתב"ג בשעה 09:00 בבוקר והשניה 00:45 בלילה, סה"כ  14 טיסות שבועיות מתל אביב לאדיס אבבה ומשם טיסות המשך למבחר הגדול ביותר של יעדים ביבשת אפריקה וכן באסיה: דלהי, מומבאיי, בנגקוק, סינגפור, מנילה, גואנז'ו, הונג קונג, שנחאי ובייג'ין. ובאפריקה לקייפטאון, יוהנסבורג, ניגריה, נמיביה, טנזניה ועוד 50 יעדים נוספים ביבשת וכן לארה"ב לוושינגטון, ניו יורק ולוס אנג'לס. בקו לתל אביב מפעילה החברה מטוס מדגם 737-800 חדיש עם שתי מחלקות שירות: תיירים ועסקים. במחלקת התיירים המרווחת ניתן שירות מלא הכולל: שתי מזוודות של 23 קילו, ארוחות והושבה ללא תשלום. במחלקת העסקים של אתיופיאן כורסאות עסקים מרווחות.

טורקיש איירליינס עם סיור חוויתי באיסטנבול לנוסעי מחלקת העסקים

טורקיש איירליינס, חברת התעופה הלאומית של טורקיה המפעילה טיסות סדירות יומיות מישראל לטורקיה, משיקה את "חוויית איסטנבול בוספורוס", המיועדת לנוסעים במחלקת העסקים שלה. החוויה מיועדת לנוסעים אשר צפויה להם שהות של 7 שעות או יותר באיסטנבול, בין טיסות, כאשר במקום להמתין לטיסת ההמשך בשדה התעופה, הם יוכלו לחוות מקרוב את היופי של איסטנבול והבוספורוס. החוויה תוצע לנוסעים במחלקת העסקים ללא עלות כספית.

במסגרת החוויה, יזכו המשתתפים לקבלת פנים חגיגית עם הגעתם לשדה התעופה אטאטורק באיסטנבול ויתקבלו על-ידי מדריך אשר ילווה אותם משלב בקרת הדרכונים ועד לסיום החוויה. בשלב הראשון, ייקח המדריך את המשתתפים ברכבים מפוארים אל אחת המרינות בעיר – אמינונו או קרקוי, שני סמלים בולטים של איסטנבול. לאחר מכן, יוצע למשתתפים שיט פרטי במצר הבוספורוס המרהיב ביופיו. במהלך השיט, יגישו אנשי הצוות משקאות וחטיפים לנוסעים וכן חיבור WiFi פעיל שיהיה זמין לשימושם. לאחר השיט, ימשיכו הנוסעים למלון "ארמון צ'יראן" ההיסטורי שם תוצע להם ארוחת טעימות ייחודית ברוח המטבח העות'מני. עם סיום הארוחה, יוחזרו המשתתפים לטרמינל ממנו הם צפויים להמריא בליווי המדריך. פרטים נוספים באתר <<<

לופטהנזה עם מחירי מבצע לאירופה

A380 של לופטהנזה (צילום יח"צ חו"ל)

קבוצת לופטהנזה משיקה מחירי מבצע ליעדים הפופולריים באירופה, לרגל עונת חג המולד. בין היעדים :

וינה החל מ- 245 דולר, ברצלונה החל מ-285 דולר, אמסטרדם החל מ-  289 דולר, מילאנו החל מ- 289 דולר, ציריך החל מ- 295 דולר, קופנהגן החל מ-299 דולר, פראג החל מ-299 דולר, ברלין החל מ- 319 דולר, ורשה החל מ-319 דולר, רומא החל מ-329 דולר, מינכן החל מ-345 דולר, פרנקפורט החל מ- 355 דולר ולונדון החל מ- 389 דולר.

בנוסף, SWISS מציעה מחירי מבצע מיוחדת לרגל עונת הסקי הקרבה. טסים לאלפים עם SWISS  החל מ-295 דולר. כמו כן, מציעה  SWISS לנוסעים הטסת ציוד סקי או סנובורד חינם.

כל המחירים כוללים מיסים, מוצעים לכרטוס עד ה-15.11.17 לטיסות עד ה- 31.3.18.

אייר אירופה עם קו תעופה חדש לרסיפה ברזיל

צילום יח"צ חו"ל

חברת התעופה אייר אירופה ממשיכה לגדול ולהתרחב והכריזה לאחרונה על תחילת הפעילות לעיר החמישית בגודלה בברזיל, רסיפה, השוכנת בצפון מזרח ברזיל ובירת מדינת פרנמבוקו. רסיפה התפרסמה בזכות הקרנבל המתקיים בעיר שנחשב למהנה והצבעוני ביותר בברזיל. מחיר טיסה החל מ-1132$ . רסיפה מצטרפת לשני קווי טיסה נוספים של החברה בברזיל: סאו-פאולו וסלבדור-דה-בהיה ובכך מגדילה את מספר היעדים בדרום אמריקה ל -20.

בעקבות הביקוש הגבוה של הנוסעים מישראל החברה הגבירה את פעילותה ל-6 טיסות שבועיות במטוסי הדרימליינר. בנוסף החברה מציעה אפשרויות חדשות מעבר לתפריט הקיים אשר הותאמו במיוחד עבור הנוסעים בקו זה – מנה כשרה, ארוחת בוקר משודרגת, מנת בריאות ומנה צימחונית. את כל המנות ניתן להזמין מראש באתר אייר אירופה או אצל סוכני הנסיעות. לרגל פתיחת הקו החדש החברה יצאה במחירים מיוחדים למקדימים להזמין ליציאות עד חודש מרס כדוגמת מחיר טיסה למדריד החל מ- 273$, לטנריף החל מ- 513$, לבוגוטה החל מ- 777$, רסיפה 1,132$ למונטווידאו עיר הבירה של אורוגוואי החל מ- 1,099$, לקנקון החל מ- 1,219$, לבואנוס איירס החל מ- 1,175$.

מלבד למחיר האטרקטיבי הנוסעים יהנו משירות WiFi, עיתונים ומגזינים, אפשרות הזמנת מושבים מראש ושירות צ'ק אין מוקדם. בנוסף, לאחרונה התווסף שירות סטרימינג בחינם בטיסות הטרנס אטלנטיות. נוסעי מחלקת העסקים יהנו גם ממושבים הנפתחים למיטה. אייר אירופה מיוצגת בישראל באופן בלעדי על ידי חברת טל תעופה.

תיירות

איוואנה אייזק היא התיירת ה-3 מיליון שנחתה בישראל בטיסת WizzAir מרומניה

התיירת ה-3 מיליון השנה בישראל (צילום דורון ברסקי)

הבוקר נחתה בישראל איוואנה אייזק מרומניה והיא התיירת ה-3 מיליון שמגיעה לישראל השנה. לצידה בן זוגה מיהאי גיאורגסאי, למעשה התייר השלושה מיליון ואחד. שר התיירות יריב לוין קיבל את פניה של איוואנה בשדה התעופה בטקס חגיגי שכלל שטיח אדום, פרחים ובלונים והעניק לה תעודה המציינת את היותה התיירת ה-3 מיליון של מדינת ישראל לשנת 2017. השר יריב לוין ומנכ"ל המשרד אמיר הלוי ליוו את בני הזוג הנרגשים ללימוזינה מפוארת משם הם ממשיכים לחופשת החלומות, כאשר במשרד התיירות הכינו מגוון אפשרויות. במהלך הסיור ישודרג חדרם לסוויטה מפנקת, הם יזכו לאירוח מפנק בנווה מדבר וביקור בוצי בים המלח. עוד צפויים בני הזוג לטוס במסוק בשמי ישראל ולצאת לסיור שקיעה מרהיב לאורך חוף הים בת"א. את החופשה יקנחו בני הזוג בארוחת שף פרטית בביתו של השף ניר צוק. במהלך החודשים ינואר עד אוקטובר השנה נכנסו לישראל 63 אלף תיירים מרומניה, לעומת אותם החודשים בשנת 2016 בהם נכנסו 40.1 אלף תיירים. בשנת 2015 עמד מספר התיירים בחודשים אלה מרומניה אשר נכנסו לישראל על 37.4. סה"כ מדובר בעלייה של 57% במספר התיירים בהשוואה לשנה שעברה. התיירים הרומנים שוהים בישראל בממוצע 7 לילות במהלך חופשתם כאן.

בעקבות נוהל עידוד פתיחת קווי תעופה שהוביל משרד התיירות התווספו בשנה האחרונה מספר יעדים חדשים מרומניה, מה שהביא לגידול במספר הטיסות השבועיות. מספר הטיסות השבועיות מרומניה לישראל מגיע בשיא העונה ל-64 ,כאשר רובן מגיע לנתב"ג מבוקרשט הבירה. בנובמבר השנה החל לפעול קו חדש מבוקרשט לשדה התעופה עובדה.

מט"י ירושלים עם סיום המאיץ העסקי בתיירות שנערך באברהם הוסטל

מפגש סיום של תכנית המאיץ העסקי ליזמות ותיירות של מט"י ירושלים נערך השבוע באכסניית אברהם הוסטל בכיכר הדוידקה, בירושלים. במפגש השתתפו מנכ"ל מט"י ירושלים, גולן טובי, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות בישראל, חני סובול, דירקטור רשת האכסניות אברהם הוסטל, ניצן קמחי, משתתפי ורכזי התכנית.

ניצן קמחי, דירקטור אברהם הוסטל, סיפר לנוכחים מניסיונו האישי ואמר כי הצלחת עסק בתחום האירוח תלוי בראש ובראשונה במחיר השכירות, אך בעוד מחירי השכירות בפריפריה נמוכים יותר, יש להביא בחשבון כי אחוזי התפוסה הממוצעים בתל אביב ובירושלים עומדים על 70-75% לעומת 50-60% בפריפריה. עוד אמר כי מניסיונם, אכסניה בישראל צריכה להכיל לפחות 50 מיטות על מנת להגיע לרווחיות "יש תקורות שחייבים לשאת אותן, אם אין מדובר במקום בוטיק ייחודי ועלות השכירות אינה מוזלת במיוחד, מניסיוננו, 50 מיטות צריך להיות המינימום לאכסניה שיכולה להתחיל להרוויח". קמחי התייחס גם לשיטת AirBNB הצוברת תאוצה כעת גם בישראל ומאפשרת לארח מטיילים בבתים פרטיים, במחיר נמוך מאירוח באכסניה. "התחרות היא לגיטימית כאשר היא הוגנת, במקרה זה התחרות אינה הוגנת. בעוד אנו נתונים לרגולציה וכללים ומשלמים מיסים ואגרות החלים על כל עסק תיירותי, בשיטת AirBNB אין תשלום מיסים. ברוב העולם אירוח AirBNB מחוייב בתשלום מיסים ואז התחרות הופכת להיות הוגנת יותר".

יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות בישראל, חני סובול, ציינה כי למרות שקיימות אפשרויות רכישה שונות בשוק, 70% מהמטיילים הישראלים רוכשים חבילות נופש מסוכני הנסיעות, במשרדים או באתרי האינטרנט שלהם. עוד הוסיפה כי חל השנה גידול של25% בתיירות הנכנסת לעומת השנה שעברה ונראה כי בסוף השנה נתקרב ל-3 מיליון תיירים. גם בתיירות היוצאת רואים גידול של 15% השנה, אותו ניתן לייחס למדיניות שמיים פתוחים ולשער החליפין.

תכנית המאיץ העסקי לתיירות, אשר הסתיימה השבוע התקיימה במשך כחצי שנה והשתתפו בה 18 יזמים ובעלי עסקים מתחום התיירות המעוניינים לקדם את המיזם העסקי שלהם כגון: מורי דרך, אירוח ביתי מסורתי, סוכנויות נסיעות, צימרים עירוניים, הפקת בר/בת מצווה של אוכלוסיה לטינית, שפים המעוניינים לקיים סדנאות לתיירים מהארץ ומחו"ל ועוד.

אילנית צמח, יועצת עסקית ומנחת הקורס סיפרה: "במהלך הקורס קיבלו המשתתפים ידע וכלים להקמה וניהול העסק ברבדים השונים: הכרת הזירה התיירותית בארץ ובירושלים, התנהלות עסקית, מיתוג המוצר התיירותי ושיווקו, ניהול פיננסי, נטוורקינג, תכנון חשיפה תקשורתית ואסטרטגיה שיווקית למוצר תיירותי. בין האורחים שהגיעו לקורס: אילנית מלכיאור – מנהלת התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, אשר בירכה על הפעלת התכנית ורואה בה חשיבות גבוהה להמשך פיתוח העסקים בעיר. חני סובול, מנכלי"ת התאחדות סוכני הנסיעות, אשר הציגה את האפשרויות לשיתופי פעולה בין העסקים הקטנים והסוכנים ודובב פאר, בעל חברת טיולים פרטית ללקוחות מהארץ ומהעולם.

אוצרות הגליל ממליץ על חופשה בגליל המערבי לבאי פסטיבל דוקאביב גליל במעלות-תרשיחא

'דוקאביב גליל' (צילום יח"צ)

פסטיבל דוקאביב גליל, יתקיים בין התאריכים 7-11 בנובמבר במעלות תרשיחא ויכלול הקרנות של מעל 30 סרטים דוקומנטריים מהארץ ומחו"ל, הקרנות בכורה ישראליות, הופעות חיות, מפגשים חד פעמיים עם במאים ויוצרים, תערוכה של אמנים מקומיים, סדנאות וימי עיון, הקרנה פתוחה לקהל תחת כיפת השמיים ועוד. המיזם הפילנתרופי "אוצרות הגליל", מייסודה של התעשיינית רעיה שטראוס, ממליץ לשלב הביקור באירועי הפסטיבל חופשת סוף שבוע, בה ניתן ליהנות מטיולים, סדנאות, מסעדות משובחות ולינה מפנקת. אתר האינטרנט של מיזם 'אוצרות הגליל' מרכז מידע אודות מעל 400 עסקי תיירות בגליל המערבי, מקומות לינה, מסעדות, אטרקציות, אירועים ועוד ומסייע להרכיב חופשה בהתאמה למבקרים באזור. מידע לגבי אתרים מומלצים ניתן לקבל באתר הפילנתרופי "אוצרות הגליל". אירועים בגליל המערבי בימי הפסטיבל:

  • יום חמישי 9 בנובמבר- משתה אבירי המלך- אולמות האבירים בעכו – "משתה אבירי המלך" הינו חוויה יוצאת דופן ומסעירה לכל המשפחה, בה אולמות האבירים בעכו העתיקה מתעוררים לחיים ומכניסים את המשתתפים לאווירה של תקופת ימי הביניים. בתוכנית- סיור ברחוב האומנים ומפגש עם מגדת עתידות ודמויות אופייניות לרחוב הצלבני, משתה וארוחת ערב באולם המקורי בהשתתפות להטוטנים, רקדנים וליצנים לרגל שובו של המלך ריצ'רד לב ארי למסעות הצלב, ומרוץ סוסים בהיפודרום. האירוע מתקיים ביוזמת החברה לפיתוח עכו ומשרד התיירות. האירוע יתקיים ביום חמישי ה-09/11/2017 בשעה 19:00. לפרטים והזמנות באתר <<< ובטל': 077-9964671
  • יום שבת 11 בנובמבר- "מה עושים מחרובים?"- סדנת בישול חווייתית – מרכז 'סדנאות של פעם' במצפה הילה עורך סדנא ייחודית המעמידה במרכז את פרי החרוב- אחד הפירות המתוקים בטבע. בסדנא, יכינו המשתתפים עוגיות חרובים, משקה חרובים, דבש חרובים (דיבס), חטיפי חרוב ועוד. כל זאת בליוויי סיפורים מרתקים על מקור החרוב ועל שימושיו ההיסטוריים. הסדנא תתקיים ביום שבת ה- 11/11/2017 בשעה  10:00. משך הסדנה- 3-5 שעות. לפרטים והרשמה באתר <<< ובטל': 077-9964488

פעילויות ואטרקציות נוספות לכל המשפחה:

  • המוזיאון הפתוח בתפן –  פרטים והזמנות באתר <<< ובטל': 04-9109609
  • משי בגליל – מרכז "משי בגליל" הוקם על ידי תושבת בית העמק שהפכה את העיסוק במשי, שהיה תחביב עבורה, למפעל לצביעה והכנת מוצרי משי מגוונים. בנוסף לעבודת המפעל היומיומית, מתקיימות במקום סדנאות לעבודה וצביעה על משי. לפרטים והזמנות באתר <<< ובטל': 077-9964641
  • אגם מונפורט – לפרטים והזמנות באתר <<< ובטל': 077-9964577

ירידה בביקושים של ישראלים לחופשות בברצלונה

ברצלונה מתרסקת מהמקום ה-4 אל המקום ה-8 במדד היעדים הפופולריים בעקבות המהומות וההפגנות בעיר והישראלים אינם לוקחים סיכון.

ע"פ נתוני טרווליסט – אתר להשוואת מחירים בתיירות, בחודש אוקטובר 2017 נרשמה ירידה חדה בחיפוש חופשות בברצלונה (36%), כמו גם ירידה דרסטית בהזמנת חופשות בברצלונה (23%), בהשוואה לאותה תקופה שנה שעברה. יתר על כן, בדיקת טרווליסט מעלה כי ברצלונה התרסקה במדד הפופולריות מהמקום ה-4 בשנה שעברה, אל המקום ה-8 באותה התקופה השנה. בנוסף, עולה מהבדיקה שערכו בטרווליסט על מנת לבדוק אילו מהיעדים רשמו עלייה במדד הפופולריות, שיכולים להוות אלטרנטיבה לבירה הקטלונית, עולה כי בוקרשט רשמה את העלייה הגבוהה ביותר וטיפסה למקום ה-1 בדירוג היעדים הפופולריים, לעומת המקום ה-5 בו הייתה הבירה הרומנית בשנה שעברה והנתח שלה מכלל היעדים עלה ב-34%. יעד נוסף אשר מטפס לרשימת 5 היעדים המובילים במדד הפופולריות היא לונדון, אשר טיפסה אל המקום ה-4, בהשוואה למקום ה-6 אותו תפסה באותה התקופה בשנה שעברה.

חרדים מבפנים עם מפגשי היכרות חילונים וחרדים

מאז קום המדינה, בחרה החברה החרדית בישראל להקים "חומות של קדושה", אשר מפרידות בינה ובין שאר חלקי החברה הישראלית. היבדלות החרדים מקיפה כמעט את כל תחומי החיים והיא כוללת לא רק אמונות ודעות האופייניות רק להם, אלא גם:

  • היבטים פיזיים – מקומות מגורים ייחודיים
  • חינוכיים – זרמי חינוך עצמאיים ותוכנית לימודים שונה
  • סמליים – לבוש ומנהגים מובחנים
  • תרבותיים – ספרות ותקשורת משלהם
  • נורמטיביים – קיום מצוות בדרכם
  • ארגוניים – מוסדות וקהילות
  • פוליטיים – מנהיגות רוחנית ומפלגתית ועוד.

'חרדים מבפנים' הוא תולדה של עמותת פורום השלמה לקידום יחסי חרדים וחילונים. עמותה זו פועלת משנת 2014 לצמצום פערים ולגישור בין המגזר החרדי והציבור הכללי מתוך הבנה כי הנתק הקיים בין המגזר החרדי למגזרים אחרים מהווה את אחת הסכנות הגדולות לחברה במדינת ישראל. במסגרת 'חרדים מבפנים', שחבריו הם חברי פורום השלמה לקידום יחסי חרדים וחילונים, אנו מבקשים לפתוח צוהר ייחודי לקהילה יחסית סגורה, על שלל רבדיה ועל המורכבות הטמונה בה. בתוך כך, אנו מקיימים סיורים בתוך שכונות חרדיות בירושלים ובבני ברק וכן סמינרים אודות החברה החרדית. הסיורים והסמינרים מועברים על-ידי חרדים וחרדיות, אשר באמצעות היכרותם הבלתי אמצעית עם הקהילה החרדית ומוסדותיה יאפשרו מבט ייחודי ונגישות למקומות ומוסדות בתוך עולם כה רחוק, המצוי ממש מעבר לפינה. הסיורים והסמינרים כוללים, בין השאר, את הנושאים הבאים, כאשר ניתן להתאים את התכנים ולהתמקד בנושאים ספציפיים לפי דרישה:

  • מבוא: חרדים לדבר השם, מוצא ומקורות החרדים, היקף הבדלנות, גודל באוכלוסייה והשפעה
  • המגוון הקהילתי: מיהו חרדי, הקהילה הליטאית, הקהילה החסידית, הקהילה הספרדית, חרדיות מודרנית
  • מסלול החיים החרדי: חינוך יסודי לבנים (תלמוד תורה / חיידר) מול חינוך יסודי לבנות (בית יעקב), ישיבות מול סמינרים, שידוכים וחתונה, כוללים וצה"ל
  • כלכלה ותרבות פנאי: חברת הלומדים וקצבאות, השתתפות בשוק העבודה – קשיים והזדמנויות, עולם הגמ"חים, תרבות הצריכה, תקשורת חרדית
  • פוליטיקה והנהגה – מפלגות, מנהיגים מקומיים ו-"גדולי הדור"
  • ההשקפה ההלכתית והיחס למודרנה: דעת תורה, מעמד האישה, היחס לזרמים שאינם אורתודוקסיים
  • חרדים ומדינת ישראל: היחס לציונות, תורתם אומנותם – חרדים וגיוס לצה"ל, 'דינא דמלכותא דינא' – חרדים ויחסם למשפט הישראלי
  • אוכל: קיגעל, טשולנט, הערינג, גאלע, חלות של שבת
  • סיורים מיוחדים: עדלאידע בפורים, הכנה לחג הפסח, שמחת בית השואבה, הימים הנוראים וסליחות, חנוכיות וסופגניות

בתכנון מוקדם, ניתן לכלול בסיורים ביקור בבתי מדרש, ארגוני חסד, מערכת עיתון חרדית, מפגשים אינטימיים עם מובילי דעה בציבור החרדי ו/או משפחות חרדיות ועוד. לפרטים והזמנות בדוא"ל <<< ובטל': 054-5881888

תערוכות ואמנות

שבוע האיור ביפו העתיקה ונמל יפו 2017

גיבורי נייר- בת הים הקטנה (קרדיט אפרת דה בוטון)

שבוע האיור יתקיים זו הפעם הרביעית ברחבי העיר תל אביב-יפו, ויערך כבכל שנה 10 ימים ושני סופי שבוע עד ליום שבת ה 25 לנובמבר. השנה, ליפו העתיקה ולנמל יפו ישנו ייצוג נכבד בשבוע האיור בו יוצגו מספר תערוכות מובילות, ביניהן תערוכת הדגל 'מיטב שבוע האיור'  שתוצג בגלריית הרחוב החדשה של סמטאות יפו העתיקה, יצירות שיוצגו בפלטפורמת תיבות אור המעניקות חווית צפייה ייחודית בכל שעות היום,24/7 פתוחה לכולם. בנוסף, יתקיימו אירועים ייחודיים כמו  סיורים מודרכים ייחודים "עפרון וקו", סיורים ממוקדי שבוע האיור של חברת TALKING ART , תערוכות ואירועים של אמנים מקומיים ביניהם סדנת הדפס "לייב" של סטודיו בעלי המלאכה ועוד.

החברה לפיתוח יפו העתיקה חורטת על דגלה קידום ועידוד אמנים צעירים בתחילת דרכם, לצד אמנים ותיקים, במטרה לשמר את יפו העתיקה כמרכז תרבותי מעורר השראה, המשלב אמנות עכשווית וייחודית. בשל הקשר העמוק וההיסטורי של יפו העתיקה עם עולם האמנות, החיבור  לשבוע האיור הינו מהלך טבעי ומתבקש.

התערוכות שיוצגו ביפו העתיקה יהיו מגוונות וייקחו בהן חלק אמנים מהארץ והעולם . בין התערוכות ניתן למצוא את תערוכת "סקסטנט" המתמקדת בעולם הימי ובדמותו של המלח,  "פנים אל מול פנים" – תערוכה של המחלקה לתקשורת חזותית, המרכז האקדמי ויצו חיפה המציגה 25 דיוקנאות של אנשים ידועים , תערוכת מציצים: מאיירים משפחה ישראלית- התערבות גרפית של מאיירים בצילומים קיימים של חללי פנים פרטיים, שתוכננו ועוצבו על־ידי אדריכלים ומעצבי פנים מובילים ושפורסמו באתר Xnet, התערוכה הבינלאומית LOTERÍA MEXICANA של האוצר רוג'ר אומאר בה 54 אמנים מרחבי העולם מעניקים פרשנות מאוירת למשחק הקלפים המקסיקני הפופולרי ״Lotería״ ועוד. כמו כן, יוצגו ביפו העתיקה תערוכות יצירתיות ומעוררות השראה המיועדות לקהל הצעיר ביניהן תערוכת "גיבורי נייר" ותערוכת "אדם צעיר".

בנוסף לתערוכות שהינן חלק משבוע האיור יתקיימו ביפו העתיקה אירועים ותערוכות של אמנים מקומיים ביניהם פוקוס אמן מקומי של המאייר הצרפתי  ג'וליאן רו שיציג מיצב איור בכיכר קדומים מסגרת הצילום הענקית המשקיפה על חופיה של תל אביב תתקשט גם היא לכתוב האירוע ותזמין את באי שבוע האיור לצלם תמונה למזכרת . יתקיימו סיורים מודרכים של חברת "TALKING ART" אשר יהיו יתמקדו  בתערוכות שבוע האיור וכמו כן החברה לפיתוח יפו העתיקה תקיים סיורי שבת במהלך שבוע האיור  "עיפרון וקו" אשר  יתמקדו בצד האמנותי של יפו העתיקה וילמדו איך בעזרת עיפרון ומעט קווים  אפשר להעביר את הנוף הציורי, לנייר.

אחד האירועים הקריאטיביים של שבוע האיור ביפו הינו אירוע הדפס "לייב" של סטודיו בעלי המלאכה בו יודפסו איורים משבוע האיור במהדורה מוגבלת, על חולצות (אותם אנשים מביאים מהבית) תיקים עם איורים נבחרים משבוע האיור.  האירוע יתקיים בגלריית הרחוב ביפו העתיקה בסמטת מזל דגים 15 ביום חמישי 16.11 בין השעות  19:00-23:00  והכניסה אליו הינה חופשית

כל הפרטים על אירועי שבוע האיור ביפו העתיקה באתר <<< 

גלריית אלטמן עם תערוכת "מארק שאגאל: חיי"

גלריית אלטמן מציינת 130 שנה להולדתו של האמן היהודי הנודע, מארק שאגאל, בתערוכת ליטוגרפיות חדשה ויחידה מסוגה בארץ. התערוכה,"מארק שאגאל: חיי", תפתח ב-9 בנובמבר ותוצג עד ה-1.12.2017.

במסגרת התערוכה, יוצגו הדפסים נדירים בשחור-לבן ובצבע, בחלקם לראשונה בישראל. ההדפסים כולם מתוך האוסף הפרטי שבבעלות הגלריה. לראשונה במסגרת תערוכה אחת יוכל הקהל לראות הדפסי יצירות של מארק שאגאל מהסדרה התנכ"ית לצד יצירות המוקדשות לויטבסק, העיירה בה נולד ובה נרקמו זיכרונות ילדותו של האמן לצד יצירות שנוצרו כמחווה לפריז, העיר האהובה עליו אותה אימץ בחום. בין העבודות הנדירות בתערוכה, שכוללת יותר מעשרים ליטוגרפיות מתקופות שונות, יוצגו: "שמש צהובה" (1968); "Chloe Dressed And Caped By Cleariste (1961) וכן "הבופון" (1965), מונוטייפ נדירה וחתומה בידי האמן. מחיר הליטוגרפיות בתערוכה נע בין 6,000-130,000 דולר.

מארק שאגאל נולד ביולי 1887 למשפחה חסידית והתחנך בחדר המקומי בו למד עברית ותנ"ך. התכנים התרבותיים שספג מצאו את מקומם שנים לאחר מכן ביצירתו שמשובצת במוטיבים יהודיים. רבים מהאלמנטים הפנטסטיים והאלגוריים יצירתו הושפעה מהחיים בשטעטל היהודי בו גדל: דימויים של פרה כתומה, מלאך, כנר על הגג ותרנגול בראש מגדל אייפל, מאהבים מרחפים מעל העננים וציפורים מזמרות על אהבה. ביצירתו של שאגאל מתערבבים זה בזה החיים והפנטזיה. זה בנוסף לשימוש בצבעים עזים יצרו עבודות עוצמתיות ובלתי נשכחות. שאגאל מעולם לא ניסה להציג מציאות טהורה אלא ליצור אווירה ייחודית דרך עולם הדמיון.

אמברואזוולאר, ידידו של שאגאל וסוחר אמנות נודע, הזמין אותו ליצור בעבורו סצנות מתוך התנ"ך. שאגאל ניצל את ההזדמנות למסע לירושלים על מנת לגלות ולחוות את ארץ הקודש. בפברואר 1931 הגיע לישראל לראשונה לביקור שנמשך חודשיים. מאוחר יותר אמר לחבר: "בישראל נפתחו בפניי שערי התורה ודברים נוספים שהם חלק מהווייתי". כששב מהביקור המטלטל יצר 105 גיליונות של תחריטים. מאוחר יותר יצר 12 חלונות מרהיבים שמייצגים את 12 שבטי ישראל. חלונות שאגאל הוצבו בשנת 1962 בבית הכנסת בבית החולים הדסה בעין כרם שבירושלים.

"התחדשות" הדימויים התנ"כיים היה קשור לתפיסתו של שאגאל את הדמויות. במשפחתו של שאגאל ובחינוך שקיבל, רגשות ואהבה היו חשובים מידע. הוא למד "לשרת את אלוהים בשמחה" ומכאן סיפורי המקרא היו בעבורו סיפור מרתק על ההיסטוריה המשפחתית שלו, לעתים עליזה ולעתים טראגית. שאגאל עבד כמעט בכל מדיום אמנותי אפשרי כולל ציור, עבודות ויטראז', עיצוב תיאטרון ותלבושות, איורי ספרים, תחריטים וליטוגרפיות, אותן חוגגת התערוכה. את הליטוגרפיה גילה בתקופת העלייה המאסיבית לאמריקה. בסוף שנות הארבעים, בסדנה של האמן הגרפי אלברט קרמן בני יורק, הבחין לראשונה בתהליך ההדפסה על אבן. הניסוי הראשון שלו בהדפסים – קומפוזיציות יפות להפליט של סיפורי 'אלף לילה ולילה' – היו להצלחה.

עבודת המדפיס, שמציב דימויים על האבן, ואז כמו במעשה כישוף משכפל אותם, הקסימה את שאגאל. הוא תמיד ידע כיצד לייצר דימויים שהולמים בצופה באמצעות 'אווירה מלאת חיים' ובשימוש מועט בצבעים. הטכניקה של הדפסי צבע שימרה כל מה שהיה יקר ללבו: ביטוי של רעיון יצירתי וחושניות בהירה של צבעים.

בין רבי האמן של המאה ה-20', מארק שאגאל, לא היה היחיד שפנה לליטוגרפיות, אך היה בין המעטים ששלטו בסוגה זו באופן מושלם. שאגאל השתמש בטכניקת ההדפסה כדרך לביטוי עצמי שמספר על יחסו של האמן ליקום.

גלריית אלטמן ברחוב רוטשילד 1היא הסניף הישראלי הראשון של גלריית הליטוגרפיות הראשונה ברוסיה, הממוקמת בלב מוסקבה משנת 2015. בגלריה מוצגים לתערוכה ולמכירה עשרות פרטי הדפס אותנטיים מהמאות ה-19' וה-20', ליטוגרפיות של מאטיס, דאלי, שאגאל, פיקאסו, וורהול ואמנים עכשוויים בולטים לצד יצירות של אמנות רוסית מודרנית בקרמיקה, פורצלן ופיסול.

הגלריה, בבעלות איגור וכריסטינה אלטמן, אנשי אמנות החולקים את זמנם בין ישראל לרוסיה. אלטמן, המייסד והבעלים של הגלריה, עומד בראש משרד הפרסום ויחסי הציבור Alt Communication Group, אחת מחמש החברות הגדולות ברוסיה ונחשב כאחת הדמויות המובילות בתחום המדיה בארצו. איגור אלטמן משמש כיום גם כיו"ר ועדת ההיגוי של הקונגרס היהודי ברוסיה.

טיולים

נחל להבות הבשן ו'המעיין הכורדי' בקריית שמונה

ברשות הכינרת ממשיכים בשיקום ופיתוח הנחלים והמעיינות בגליל, בגולן ובעמקים לרווחת המטיילים, הצפויים לפקוד אתרים אלו גם במהלך חודשי הסתיו והחורף. השבוע, הושלמו עבודות לשיקום ופיתוח 'המעיין הכורדי' בקריית שמונה. במסגרת העבודות שהתבצעו בשיתוף פעולה עם עיריית קרית שמונה, הוסדר תוואי "מעיין הכורדי" שהינו חלק מנחל עין זהב. כמו כן, בוצעו עבודות עפר נרחבות להרחבת אפיק המעיין, נסלל שביל טיילות לרווחת ציבור המטיילים, הוקמו פינות ישיבה ופיקניק ובוצע טיפול לשיקום בתי גידול וצמחייה בסביבת המעיין. שמו של המעיין הינו על שם העולים מכורדיסטן שהתיישבו בסביבתו בימי המעברות. המעיין  היווה באותם ימים מקום מפגש חברתי ומקור מים שימושי לשתייה, כביסה, בישול ורחצה. כמו כן, לצדו הוקם בית הכנסת הראשון בקרית שמונה. באגף ניקוז ברשות הכינרת ציינו, כי העבודות במקום בעלות של כ- 70,000 שקלים והינן כחלק מהפעולות לחיבור העיר קריית שמונה לנחליה. בשנים האחרונות מושקעים משאבים כבירים לשם שיקום הנחלים בעיר והסביבה לרבות נחל עין זהב, פארק המטוס וכן אתרים רבים נוספים.

https://www.youtube.com/watch?v=b8bQ8i27CoA

בנוסף, ברשות הכינרת, מועצה אזורית גליל עליון והקרן לשטחים פתוחים, השלימו את פיתוח נחל להבות הבשן העובר בתוך שטחי קיבוץ להבות הבשן. בין היתר בוצעו עבודות לשיקום הצמחייה סביב תוואי הנחל, שתילת עצים לאורך הנחל, שיקום בתי גידול לחים, הקמת גשרוני עץ לחציית הנחל וכדומה. בפרויקט זה הושקעו כ- 85,000 שקלים.

ברשות הכינרת, עיריית קריית שמונה ומועצה אזורית גליל עליון מבקשים מציבור המטיילים והנופשים לשמור על הניקיון והסדר בנחלים ובפארקים השונים לרווחת כלל הציבור ולשמירה על ערכי הטבע והנוף.

ספרים

דורון ארז עם שעה טובה – ספר לילדים להורים עסוקים ולהוריהם
דורון ארז מודאג מתקופתנו, שבה הורים נדרשים להתמודדות כלכלית לא פשוטה, לשעות עבודה מרובות של שני בני הזוג  וזמינות בטלפון הנייד. הראש של ההורים נתקע לפעמים בתוך הטלפון ומנתק אותם מהאהובים עליהם ביותר. איך יקבלו הילדים את תשומת הלב לה הם זקוקים ?
ארז העלה רעיון חדשני, שבו המסר להורה שלא נפרד מהנייד יעבור דרך סיפור אותו הוא מספר לילד. בספר "שעה טובה" ילדה קטנה משתפת את כולנו בחווית הבדידות שלה כאשר אבא עסוק בטלפון הנייד. יום אחד הטלפון של אבא מתקלקל והיא חווה קשר ישיר איתו, ללא הפרעות. כשטלפון מתוקן, הילדה משתפת את אבא שלה בתסכול שלה והם מגיעים להסכם "שעה טובה", זמן איכות ללא הטלפון הנייד.

הספר מציג כמו במראה את החוויות שילדים חווים בתקופה שלנו במערכת היחסים עם ההורים. ובסופו רעיון פשוט ליישום ולמציאת שביל הזהב בין עבודה וחיי משפחה. דורון ארז מספר כי "מנסיון עם הורים וילדים שחוו את הספר, המסר עבר והם החלו ליישם את רעיון השעה הטובה: שעה של קשר ישיר, כשהנייד כבוי".
ארז מתכנן לקדם את נושא ה"שעה הטובה" ללא הנייד דרך אתר ואפליקציה ייחודיים, וכן כותב ספרים נוספים העוסקים במתן פתרונות להורים בתקופה המודרנית.
כשהחליט להוציא את "שעה טובה", כראשון בסדרת ספרים המחנכים להרמוניה במשפחה, הוא השקיע באיורים ובהוצאה איכותית של הספר. כשהגיע לשלב ההפצה. הוא חקר את שוק הספרים והחליט להוציא ולשווק את הספר באופן עצמאי באינטרנט. "שוק הספרים היום אינו מתיר שום רווח לסופר העצמאי." הוא אומר. ​פרטים על הסופר באתר <<< ולרכישת הספר באתר <<< 

כתיבת תגובה