שניים של לואיז בורז'ואה במוזיאון תל אביב לאמנות

שרה פלד מספרת לנו על התערוכה החדשה במוזיאון תל אביב לאמנות ||| לואיז בורז'ואה: שניים – תערוכה חדשה ||| על האמן והתערוכה בהמשך <<<

לואיז בורז'ואה Bourgeois (צילום שרה פלד)

לואיז בורז'ואה Louise Joséphine Bourgeois

האמנית, שהלכה לעולמה בגיל 98, השאירה אחריה עבודות מרתקות, משולבות מיניות עם פסיכואנליזה אשר תרמו רבות להתפתחות התיאוריה הפמיניסטית. הקריירה האמנותית שלה מתפרשׂת על פני שבעה עשורים, אך החשיפה המשמעותית שלה הגיעה רק בשנת 1982, כאשר בורז'ואה, אז בת 71, הייתה לאישה הראשונה שזכתה לרטרוספקטיבה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק (MoMA). נקודת מפנה זו סימנה אותה כאמנית עכשווית מובילה ומעוררת השראה, שיצירותיה הדרמטיות החוקרות יחסי משפחה, הורוּת, זוגיות, נשיות, גבריות, כאב, תשוקה ותוקפנות, עמוקות וחושפניות במורכבותן.

שניים

התערוכה "שניים", במוזיאון תל אביב , מתמקדת במערכות יחסים ומוצגים בה מבחר של יותר מחמישים עבודות – פסלי ענק, פסלים קטנים, עבודות טקסטיל ורישומים, כולל כמה מיצירותיה הידועות ביותר, בין השאר:

  • פסל הפלדה האיקוני משנת 2003  זוג עכבישים – העכביש, סימן ההיכר של בורז'ואה, מייצג את יחסיה עם אמה
  • הפסל הפרובוקטיבי ילדונת Fillette משנת 1968 – פאלוס המסמל גבריוּת שבירה ופגיעה
  • מעבר מסוכן Paassage Dangereux משנת 1997 – העבודה הגדולה והמשמעותית ביותר בסדרת התאים,הכוללת חללים מגודרים ככלובים ובתוכם אובייקטים סמליים מחיי המשפחה.

ילדות ובגרות

בורז'ואה גדלה במשפחה צרפתית שבבעלותה מפעל לתיקון גובלנים, ומגיל צעיר נרתמה לעזרה במפעל המשפחתי והתוודעה לעבודת הטוויה המסורתית. המשפחה חיה בצילו של אב דומיננטי ונוקשה, אשר במשך עשר שנים ניהל מערכת יחסים רומנטית עם האומנת האנגליה של בורז'ואה שהתגוררה בביתם. אמה קיבלה בהכנעה את ההשפלה, ובורז'ואה הצעירה מצאה עצמה שותפה לקשר שבשתיקה, נקרעת בין בוז לחמלה להערצה כלפי אמה, ובין השנאה לאביה והפחד ממנו. הקשר בין מיניות ליחסי כוח, והחיים בצל עריצות האב, טענה בורז'ואה, הם הכוח המניע של עבודתה. האמנות היא ניסיון מתמשך לפרום את הטראומה. בתערוכה מוצגים פריטים ארוגים, תפורים וסרוגים המעידים על נסיונה בתחום הטקסטיל. היא למדה מתמטיקה בסורבון בפריז, ואחר כך המשיכה בלימודי אמנות.

לואיז בורז'ואה Louise Bourgeois (צילום שרה פלד)

תחילת חייה כאמנית

ב-1938 עברה לגור בארצות הברית יחד עם בעלה, חוקר האמנות האמריקאי רוברט גולדווטר. היא המשיכה ללמוד אמנות גם בניו יורק והתחילה להציג באמצע שנות הארבעים. במשך השנים היתה קשורה למגמות האוונגרד בניו יורק, אך היו תקופות שבהן יצרה לבדה בסטודיו, וכלל לא הציגה. כשציור מופשט ורב תנופה בפורמטים גדולים נתפס כמוביל העשייה האמנותית, בורז'ואה התמקדה בשלה – ציורים קטנים פיגורטיביים, מבוססים על קוביזם וסוריאליזם. באמצע שנות הארבעים הופיע לראשונה המבנה ההיברידי לו קראה "אישה-בית"Femme-Maison  ובאותן שנים גם החלה לפסל.

אישה-בית Femme-Maison  

"אישה-בית", על כל השינויים שעבר במשך השנים, הוא דימוי המתיך אדריכלות עם גוף נשי. ההכלאה המרתקת היא בין שפה אדריכלית שאפשר לזהותה כשכלתנית, ממושטרת וגברית לבין צורות אמורפיות ונוזליות המזכירות חלקי גוף, בייחוד נשיים. השילוב בין האדריכלות לאמנות שלה מתבטא בתכנון המיצגים המתייחסים למקום בהם הם ניצבים.

לואיז בורז'ואה Louise Joséphine Bourgeois (צילום שרה פלד)

התערוכה

אירועי פתיחת התערוכה "לואיז בורז'ואה: שניים" יהיו ביום חמישי, 7 בספטמבר 2017:

  • 19:00 – הרצאת אורח: מארי-לור ברנדק. מארי-לור ברנדק שימשה אוצרת במוזיאון פיקאסו, במרכז ז'ורז' פומפידו ובמוזיאון הלובר בפריז, וכן במוזיאון לאמנות עכשווית בבורדו. ב-2008 אצרה תערוכה רטרוספקטיבית של בורז'ואה במרכז פומפידו בשיתוף עם יונאס שטושווה (Storsve), וכיום היא כותבת  מונוגרפיה על לואיז בורז'ואה. בחסות המכון הצרפתי בישראל. אולם אסיא – כרטיסים באתר ובקופת המוזיאון.
  • 20:30 – פתיחה חגיגית של התערוכה "לואיז בורז'ואה: שניים"

יום שישי, 8 בספטמבר 2017:

  • 11:30 – הקרנת הסרט התיעודי "לואיז בורז'ואה: העכבישה, הפילגש והמנדרינה" 2008, ארה"ב, 99 דקות, בימוי: מריון קאז'ורי, תסריט: אמיי וולך בחסות Artcurial. אולם אסיא – כרטיסים באתר ובקופת המוזיאון.

אוצרים: ג'רי גורובוי וסוזן לנדאו. התערוכה פתוחה לקהל 8.9.2017 – 20.1.1018 במוזיאון תל-אביב לאמנות, שד' שאול המלך, בגלריה הרב-תכליתית ע"ש לילי ויואל משה אלשטיין.

למידע ורכישת כרטיסים באתר <<< ובטל':  03-6077020.

כתיבת תגובה