חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שווי מכירות הפירות היבשים בט"ו בשבט: כ-350- 400 מיליון שקלים

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מבורכת במודעות לבריאות בחברה הישראלית. אסכולות שונות שנחשבו שוליות תופסות תאוצה ומתרחבות. טבעונות, טבעונאות, פליאוליטים ועוד רבים שאינם "מוגדרים", אך מודעים לבריאותם, ושמים דגש על רכישת מוצרים איכותיים ובריאים. רבים הפחיתו את צריכת המזון מהחי ובשר בפרט, והחליפו אותם בחלבון מהצומח, פירות יבשים ואגוזים. "מזונות על", כגון גוג'י ברי, גולדן ברי (שלפח/דובדבן האהבה), תות טבעי ודומיהם, הופכים ממוצרים סודיים ואיזוטריים לפופולאריים.

השקדיה פורחת (צילום דן בר-דוב)

ענף המזון באיגוד לשכות המסחר צופה כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט שייערך השבוע יסתכמו בכ-400-350 מיליון ש"ח. כ50%-70% ממשקי הבית יקנו פירות יבשים כלשהם לקראת ט"ו בשבט, כאשר הפירות המבוקשים ביותר הם תמרים, אגוזים ושקדים.

 

ורד מצפי ויוסי מצפי מ"משה מצפי שיווק מזון" באיגוד לשכות המסחר דירגו את מדרג הפירות היבשים לפי פופולאריות בתקופת ט"ו בשבט:

  1. תמרים, אגוזים
  2. שקדים
  3. שזיפים וצימוקים
  4. משמש
  5. פירות מסוכרים

 

אך יחד עם העלייה במודעות, גם מחירי הפירות היבשים האמירו לשיא שלא היה כמותו. פגעי מזג אוויר קשים בחו"ל במרץ אשתקד הובילו ליבולים זעומים ולעליית מחירים של מעל 100% במשמש, תאנים ואגוזי הלוז. כתוצאה מעליית המחירים חלה ירידה בצריכת פירות אלה לכדי מחצית לעומת שנים עברו.

 

כמו כן, עלייה בצריכה בקרב תושבי סין וביקושים לפקאן, שקדים ואגוזים מארה"ב, גרמה ליבולים מועטים המוצאים דרכם לשאר העולם כמו גם לעליית מחירים במוצרים אלה.

 

קושי נוסף עמו מתמודד תחום הפירות היבשים והוא משפיע באופן מכריע על המחירים הגבוהים, הם מכסים גבוהים המקשים מאוד על רכישה בקרב רוב שכבות הציבור.

 

דוגמא למחירו של השקד המקולף, אחד המוצרים הפופולאריים בישראל. השקד המגיע מספרד (יצרנית השקדים הגדולה בעולם ) מחויב בתשלום מכס בסך 15.80 שקל לק"ג אך לא יותר מ-102%. שקדים המגיעים מארה"ב, המכס הוא 1.80$ ל-1 ק"ג. המכס על צימוקים שאינם מארה"ב הוא 6.91 שקלים לק"ג אך לא יותר מ-340%. תמרים מיובאים "זוכות" למכס בשיעור של 5.58 שקלים לק"ג אך לא יותר מ-560% ועוד.

 

למרות שסך המחזורים הצפויים ממכירת פירות יבשים לקראת ט"ו בשבט דומה לשנים קודמות, כמות המוצרים שנרכשה קטנה בכ-50%. הציבור רוכש פחות ומתרכז במוצרים הזולים יותר. מוצרים רבים יורדים משולחן הסדר וגם הצרכנים הקבועים מוותרים על מה שלא הכרחי להם.

 

משה מצפי אמר כי "מאחר ומדובר במוצרים שמרביתם לא מיוצרים בישראל, יש לבטל את המכסים המייקרים את מחירי המוצרים הללו. מדובר בצעד אמיתי ואפקטיבי שיביא לדינאמיקה של הפחתת מחירי מוצרי המזון. במקביל, יש לשקול הפחתת מכסים על יבוא גידולים חקלאיים ומתן סובסידיות ישירות לחקלאים."

עלו החודש

נושאים פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *