הקשר בין בראשית, איפא"ק, שלדון אדלסון ודני בר

איך חיברתי בין יזמי SpaceIL לבין מוריס קאהן ושלדון אדלסון ||| פגישה הזויה על חשבון השנ"צ הזיזה העגלה התקועה ||| כיצד רונה רמון קשורה לסיפור ||| איך כל זה קשור לשיגור בשנת 2003 ||| כל הפרטים וגם אכזבה בהמשך …

דגם החללית בראשית (צילום דני בר)

גילוי הפרויקט

פברואר 2013, יום שישי, שעת השנ"צ המסורתית שלנו וצלצול טלפון. שלא כהרגלי בשעה כזו, עניתי לטלפון ועל הקו היה דורון לנדוי. אני מכיר את דורון מחיי התקשורת ומהחברה שהקים וניהל שעסקה בהפצת חדשות ערוץ 2 לקהל שוחר חדשות מישראל, שאינו דובר עברית. בעבר עזרתי לדורון להגיע לועידת AIPAC ולהציג את הרעיון בפני עשרות אלפי באי הועידה – כולם אוהבי ישראל הצמאים לחדשות מהארץ אבל רובם, לא יודעים עברית.

דורון ביקש סליחה על השעה אבל ביקש להיפגש מיידית איתו ועם מישהו עם חלום להגיע לירח. לא קלטתי את השם אבל קלטתי שמדובר על תחרות של גוגל – מי יגיע הראשון לירח?

הסכמתי וקבענו לעוד זמן קצר, בפיצוציה בשכונת הדרים בכפר-סבא, שם גרנו באותו זמן, ושם יש שולחן עם 3 כיסאות שיספיקו לנו. עד הפגישה התעוררו בי זכרונות מ-10 שנים קודם לכן.

אני ולווין תקשורת (צילום יוסי ברגר)

ביקור בקייפ-קנוורל Cape Canaveral

בחופשת פסח שנת 2003, ערכנו טיול משפחתי ארוך, בחוף המזרחי של ארה"ב. במסגרת הטיול היינו כמובן כשבוע באורלנדו. בין פארק דיסנילנד לסיוורלד ועוד הצלחתי להניע את כולנו לנסוע לביקור במרכז החלל האמריקאי Cape Canaveral Air Force Station. נסיעה ארוכה אבל בהחלט ביקור חוויתי ומיוחד. לקראת תום הביקור, אחה"צ, שאלתי ביציאה מתי יש להם שיגור? ולהפתעתי נאמר שהיום בערב יש שיגור של לווין תקשורת. לשאלתי אם ואיך אפשר לצפות בשיגור, נאמר לי שאין מקום לצפות בו במתחם המבקרים המסודר אבל לחשו לי שיש חוף מוכר לכל חובב חלל – Cocoa Beach. החלטנו לנסוע לשם ולאכול שם ארוחת ערב ואם יהיה מעניין נישאר. נאמר לנו שהשיגור אמור להיות בסביבות 8 בערב – זמן סביר להספיק ולחזור עוד למלון באורלנדו.

שהגענו לחוף התגלה לנו מחזה לא מוכר – מאות חובבי חלל ישבו לאורך החוף עם מצלמות על חצובות, סלי פקניק ובירה. אווירה של חג שררה בחוף ואנחנו הצטרפנו בכיף. בשיחה עם כמה מהחובבים הבנו שכל שיגור יש מאות צופים בחוף כי מכאן יש תצפית מצויינת על השיגור. חלק מהצופים היו מצויידים במכשירי קשר רבי עוצמה שבהם בקעו קולות אנשי צוות במתקן השיגור – כך הם יודים מה קורה והאם יש כבר ספירה לאחור כי רבים מהשיגורים נדחים בין דקות או שעות ויש לא מעט ביטולים.

שיגור AsiaSat 4

השעה 8 עברה והחלה התלבטות האם להמתין לשיגור או לנסוע חזרה למלון, כשעה וחצי. מהצופים המצויידים במכשיר קשר דווח לנו שהשיגור נדחה ל20:30. החלטנו להמתין. שוב דחייה אבל הפעם רק רבע שעה. ולפתע….אור זוהר והאדמה רועדת – התרגשות ורעדה, ובאופק מצפון לנו מתרומם כדור אש בקצה צינור כהה ושחור. לאט לאט מתרומם כל הגוש הזה והרעדות שוכחות. תוך כ-5 דקות נראה רק אור חזק בשמיים מעט מזרחה מאיתנו ואין יותר קול. התקפלנו בהתרגשות של אחרי השיגור ונסענו למלון ולעוד יום של פארקים.

שיגור הלווין 11 לאפריל 2003 (פרסום בעיתון בפלורידה)

למחרת מצאנו בעיתון מקומי ידיעה קטנה על שיגור מוצלח של לווין תקשורת שאמור לפעול כ-10-15 שנים. נכון להיום הלוויין AsiaSat4 עדיין סובב את כדור הארץ ופועל בהצלחה גם היום.

SpaceIL

ישבנו עם כוס בירה קרה וקפה ודורון הציג לי את יריב בש. יריב פתח וסיפר לי על תחרות Google Lunar X PRIZE שהוא ושני חברים שלו, דורון וינטרוב וכפיר דמרי, החליטו להירשם ולהשתתף בה. הם היו האחרונים להירשם יחד עם 33 צוותים נוספים מרחבי העולם. כללי התחרות הם ש-90% מהתקציב יהיה מימון פרטי והמשימה היא להנחית חללית על הירח, לנוע 500 מטר על פני הירח ולשדר משם תמונות לכדור הארץ. לדברי בש, המקורות הכספיים שלהם עם התרומות שגייסו, יספיקו רק לעוד כמה חודשי פעילות, שרובה מושתתת על מתנדבים כולל המייסדים ודורון.

לשאלתי, מה אני קשור או יכול לעזור? הרי אני לא פילנטרופ או בעל כיסים עמוקים שיכול לעזור כלכלית לפרויקט החלומות הזה? מה הבהילות שאני צריך להפסיד את השנ"צ המקודש?

ועידת איפא"ק

וכאן נכנס לתמונה דורון, שעוזר למייסדים בטיפול התקשורתי, בהתנדבות. מספר לי דורון, שבשבוע הבא מתקיימת ועידת איפא"ק והם חייבים להגיע לוועידה על מנת להציג את הפרויקט ולגייס תורמים. כאן נפל לי האסימון והתלהבתי – אני בהחלט יכול לעזור לחלום הזה להתגשם בכך שאביא את הסיפור שלהם למנכ"ל איפא"ק – הוורד קוהר, בן דודי שיש לי גם חלק בהפיכתו לציוני עוד בגיל 14, עת היה אורח של משפחתי בחופשת קיץ 1970.

ביקשתי מדורון ויריב להכין לי מסמך קצר באנגלית על הפרויקט ומה הם מבקשים, ולשלוח לי את זה בהקדם כי אני יכול להעביר להווי את המסמך מיד עם קבלתו כולל בשבת וראשון.

כבר באותו יום הגיע בדוא"ל קובץ קצר, מעוצב ומפורט עם סיפור SpaceIL ובקשתם להציג הפרויקט בפני מליאת ועידת איפא"ק.

פעולה זריזה עם תוצאה

הוורד קיבל את המייל ממני וגם הוא נדלק ומצא הדרך לתת לפרויקט במה, למרות שהתכנית סגורה כבר שבועות מראש, וברמת דקדקנות "על הדקה". בועידה הוקדש זמן לרונה רמון לספר את סיפורה, 10 שנים לאחר שאילן רמון לא חזר מהמסע לחלל ואחרי שאיבדה גם את בנה, אסף. הוחלט שמסגרת הזמן שהוקצה לרונה, תקוצץ ועל חשבון זמנה יוקצה לצוות ההוגים או הוזים, 3 דקות להציג הפרויקט בפני המליאה. וכך היה.

מוריס קאהן ושלדון אדלסון

בין הנוכחים בועידה, ובמקום של כבוד, היו גם תורמים רבים לעניין הישראלי. אלי הון שמורגלים לתרום לפרויקטים שמלהיבים אותם. ברגיל, ועידת איפא"ק היא לא הזירה לגיוס תרומות לפרויקטים (היא כן זירה לגיוס תרומות לאיפא"ק). 3 דקות של הצגת הפרויקט הספיקו להדליק את מוריס קאהן ואת שלדון אדלסון על מנת שיכניסו את היד לכיסם העמוק ויתרמו מיליונים להתנעת הפרויקט.

הגשמת החלום לירח
את ההמשך כבר כולם יודעים היום, לאחר השיגור ולמרות ביטול התחרות. וכרגיל להצלחה אבות רבים ולכישלון אף אחד. אז אני כולי תקווה שאמנם בראשית, החללית שכעת בדרכה לירח, אמנם תנחת ותשגר לנו מידע לכדור הארץ – ביהוד.

3 בני דודים במפגש המסורתי – הוורד קוהר, מיקי כהן ודני בר (צילום דני בר)

סוף דבר: הכיסים נפתחו, הפרויקט הגיע לשלב המכריע ובראשית, בדרכה לירח.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. וואווי

    יודעים ולא יודים
    הווארד ולא הוורד

    מעריך שהכותב, לא יודע מי הוא, לא גמר תיכון ואוחז אולי ב'חצי בגרות'…

    1. Dany Bar

      מעניין שהמגיב מסתתר תחת כתובת דוא"ל פיקטיבית

  2. ששת שצ

    יפה לך

כתיבת תגובה