טויוטה יאריס קרוס וגם מאזדה MX30 SUV חשמלי מלא על כבישי ישראל 2021 ||| טכנולוגיות פורצות דרך וגם אפליקציות ||| דוחות והנפקות חדשות במגוון תחומים ||| חדשות תחבורה ועדכוני בטיחות בדרכים ||| טיפים להדרכת ילדים לקראת שנת הלימודים ||| לשאר החידושים והחדשות בהמשך…
רכב
יוניון מוטורס עם טויוטה יאריס קרוס בסגמנט ה- B-SUV
יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, השיקה את היאריס קרוס, רכב הפנאי הקומפקטי הראשון של טויוטה בסגמנט ה- B-SUV. עם מראה נועז, מלוטש וייחודי, היאריס קרוס מבוסס על היאריס החדשה של טויוטה אשר הוכתרה כמכונית השנה באירופה לשנת 2021, וגם קטפה את תואר המכונית הנמכרת ביותר באירופה, וכולל רבים מיתרונותיה. היאריס קרוס מגיע במגוון של 6 גרסאות שונות- 3 היברידיות ו-3 בנזין.
הנסיעה ביאריס קרוס מעניקה חוויה המשלבת סגנון צעיר ומתוחכם, הבולט במיוחד הודות למראהו השאפתני של הרכב, עם פרקטיות וחוסן של קרוסאובר אמיתי. על אף מידותיו הקומפקטיות, היאריס קרוס מציע את איכות הנהיגה המאפיינת SUV, בנוסף לתנוחת נהיגה נכונה לתפעול אופטימלי של הרכב וכושר תמרון גבוה, בייחוד במרחב העירוני. עם היכולות האורבניות והדינמיות של היאריס, לצד סגנון ואיכות נסיעה המאפיינים רכב פנאי מוצלח ואמין, היאריס קרוס בנוי להתמודדות עם כל סיטואציה בין אם עירונית או במרחבים פתוחים. לרכב התאמה אידיאלית לנסיעה עירונית ומאפשר חניה נוחה ברחובותיה הצפופים, זאת מבלי לפגום ביכולתו לשמש כרכב מצוין לנסיעות מחוץ לעיר.
עם ניסיון של למעלה מ- 25 שנים בהנעות היברידיות ולמעלה מ-16 מיליון לקוחות ברחבי העולם הנוסעים על טויוטה היברידית, טויוטה ציידה את הגרסאות ההיברידיות של היאריס קרוס עם מערכת הנעה חכמה ומתקדמת מהדור הרביעי שלה, הכוללת מנוע מחזור אטקינסון דור רביעי בנפח 1.5 ליטר, עם הספק משולב של 116 כ"ס, שהופיע לראשונה ביאריס האצ'בק אשתקד. ליאריס קרוס ההיברידית תצרוכת דלק נמוכה של 4.4 ליטר ל-100 ק"מ ונצילות אנרגיה מעולה, המתבטאת בפליטת מזהמים נמוכה מאוד של כ-100 ג' CO2 לקילומטר.
מקור ההשראה של טויוטה ליאריס קרוס הוא הסלוגן "קטן מבחוץ, גדול מבפנים". לטויוטה היה חשוב שמידותיו הקומפקטיות של היאריס לא יפגעו בחלל הפנים ובשימושיות הרכב בשום צורה, לכן תכננה את המבנה שלו בקפידה ובאופן חכם, עם מידה רבה של פונקציונליות שתאפשר את מקסום החלל והמרווח הפנימי של המכונית. טויוטה גם שמה דגש על התאמת מגוון מאפייני הרכב בצורה מדויקת לצרכי לקוחותיה, לכן השקיעה מאמצים רבים בלמידת חיי היומיום שלהם. משהבחינה בשאיפתו של הצרכן להחזיק ברכב המשלב חיצוניות מרשימה, מושכת וחסרת פשרות לצד פרקטיות, שימושיות, כח ובטיחות, הדרך ליצירת היאריס קרוס הייתה סלולה. שילוב זה שבא לידי ביטוי ברכב מאפשר לנוהגים בו לבטא את טעמם הייחודי תוך תמיכה באורחות חייהם הפעילים, בין אם תשוקתם נעוצה בטיולים, רכיבה על אופניים, סקי או קניות.
קומפקטי וגבוה – עיצוב צעיר וחדשני המותאם במיוחד לסביבה העירונית: ליאריס קרוס מראה מלהיב מבחוץ ובפנים. פנים הרכב מגיע עם עיצוב צעיר וחדשני במיוחד המייצג את תחושת השאפתנות של הרכב. הוא חזק ומתוחכם, מצויד בגחון גבוה, בעל תנוחת נהיגה מוגבהת עם מרווח גדול יותר מפני הכביש, גלגלי סגסוגת גדולים, כתפיים שריריות, ובגרסת ההשקה גם גג בצבע שחור ומסילות גג, ומידות קומפקטיות שהותאמו באופן מושלם לרחובות הצפופים של העיר.
היאריס קרוס מבוסס על פלטפורמת GA-B, מהפלטפורמה המודולרית של הארכיטקטורה הגלובלית החדשה של טויוטה (TNGA), ומאפייניו של הרכב תואמים באופן מושלם את מאפייניו של SUV אמיתי, כפי שבאים לידי ביטוי בטויוטה ראב4, רכב הפנאי הראשון בעולם אשר הגדיר את הסגמנט כבר ב-1994, וכיום גם הנמכר ביותר בסגמנט שלו בעולם ובישראל. הפלטפורמה של היאריס קרוס מעניקה לו את הקשיחות החיונית של מרכב גבוה, מרכז כובד נמוך ושלדה מאוזנת; מאפיינים הבאים לידי ביטוי בזריזות תגובה, קלות תימרון ונהיגה בטוחה, לצד נוחות נסיעה מושלמת.
בגרסת ה- Premiere של יאריס קרוס קיימים מושבי בד בשילוב דמוי עור, ופס בסגנון ארט דקו שנוסף לרוחב הדשבורד השחור. לפנים דלתות הרכב גימור בצבע זהב חמים, סימן היכר המאפיין את היאריס קרוס, עם הגה ומגן ידית הילוכים מרופדים בעור ונוחים לאחיזה. החספוס של המודל החדש ניכר בגחון הקדמי ובפלטת המיגון הנמוכה של הפגוש האחורי שלו. מפרט זה כולל גם מסילות גג כסטנדרט וגלגלי סגסוגת 17 אינץ' עם גימור אפור כהה.
מערכות חכמות לנסיעה בטוחה ומהנה במיוחד: מעבר למראה מחוספס וייחודי בנוף הישראלי, היאריס קרוס מציע רמת בטיחות בלתי מתפשרת, כפי שאופייני לדגמי טויוטה, וזוכה לציון הבטיחות הגבוה בקטגוריה. הרכב מגיע עם מגוון מערכות בטיחות אוטונומיות מסוג TOYOTA SAFTEY SENSE 2.5 המתקדמות ביותר בשוק, בהן מערכת SWAY WARNING SYSTEM להתראה על עייפות הנהג, תזכורת למניעת שכחת ילדים במושב האחורי בעת כיבוי הרכב, ו-2 כריות אויר בין המושבים הקדמיים, פיתוח אשר זיכה את היאריס של טויוטה עליו מבוסס היאריס קרוס בפרס ה-SAFETYBEST של אירופה לשנת 2020.
גרסת ההשקה של היאריס קרוס כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8, דיבורית Bluetooth וממשק Apple CarPlay ו-Android Auto. זאת בנוסף לתאורת LED מלאה, חימום המושבים הקדמיים, ריפוד משולב דמוי עור נוח, נעים ויפהפה למראה וחישוקי "17. בגרסת הבנזין הגבוהה היאריס קרוס מגיע עם גג פנורמי, כניסה והתנעה חכמה, פנסי ערפל LED ותאורת אווירה.
תא מטען חכם, מודולרי ופונקציונלי בגרסת Premiere: אחד ממאפייניו הבולטים והייחודיים של היאריס קרוס ברמת הגימור הגבוהה Premiere, הוא תא מטען מודולרי ומרווח בנפח של 397 ליטר, עם פונקציונאליות יוצאת דופן. מתוך מחשבה על ורסטיליות ופרקטיות עבור הלקוחות, היאריס קרוס מספק גמישות ייחודית בדמות לוח שנמצא מעל תא המטען המתכוונן לגובה או מתפצל לשניים, וכך מציע אחסון תת-רצפתי או הגדלה משמעותית של חלל המטען לפי דרישה. את תא המטען ניתן להגדיל עד ל-1,097 ליטר באמצעות מערכת מושבים אחוריים שמתקפלים בפיצול של 40:20:40. המערכת מאפשרת קיפול של כל מושב אחורי בנפרד לרבות טבעות עיגון המחזיקות את המטען במקומו, ויוצרת חלל מרווח ומודולרי בו ניתן לאחסן בקלות רבה עגלת תינוק עם 2 בוסטרים, אופני הרים או מזוודות לחופשה של שבוע שלם.
הזמנות מוקדמות: היאריס קרוס יגיע בקרוב לישראל, ובינתיים טויוטה פתחה אפשרות להזמנה מוקדמת אונליין באתר מכירות ייעודי. במהלך הימים הקרובים המכירה המוקדמת תהיה זמינה ללקוחות טויוטה נבחרים בלבד, והחל מיום ראשון הבא (29.8) תיפתח אפשרות להזמנה מוקדמת גם לקהל הרחב. רמות גימור ומחירים (המחירים כוללים מע"מ ואינם כוללים אגרת רישוי):
- SOL החל מ- 119,900 שקלים
- URBAN החל מ- 124,900 שקלים
- SKY החל מ- 129,900 שקלים
- HYBRID ECO החל מ- 134,900 שקלים
- HYBRID URBAN החל מ- 136,900 שקלים
- HYBRID PREMIERE החל מ- 146,900 שקלים
גזפרו עם מאזדה MX30 SUV חשמלי מלא
גזפרו הכריזה על דגם נוסף שייובא לישראל בלעדית על ידי החברה. החברה מביאה לישראל את מאזדה 30MX רכב פנאי חשמלי מלא. ה-30MX היא המכונית החשמלית הראשונה שמייצרת מאזדה והשיווק שלה החל בעולם בחודש מאי 2020 כשקהל היעד הראשוני הוא שוק הרכב האירופאי.
ה-30MX מצוידת במערכת הנעה קדמית חשמלית חדשה e-Skyactiv המפיק 146 כ"ס עם מומנט מירבי של 271 נ"מ. ה-30MX מאיצה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות ומספקת טווח נסיעה של עד 265 ק"מ באמצעות שימוש בסוללה קטנה יחסית לחשמליות אחרות בשוק בהספק של 35.5 KWH.
גזפרו מודיעה במקביל על מבצע השקה שבו תימכר ה-MX30 במחיר של 174,900 שקלים בלבד לעומת מחיר התחלתי של 199,900 שקלים.
ה-30MX מצוידת בסוללה שניתן להטעין אותה בקיבולת של 80% בזמן של 40 דקות בלבד באמצעות טעינה מהירה. מהנדסי מאזדה ייצרו את ה-30MX בכוונה תחילה כמכונית מהנה לנהיגה כמו דגמי הבנזין של מאזדה, השימוש בסוללה קטנה יותר מצמצם את היקף הזיהום הסביבתי בייצור המכונית ותורם להתנהלות טובה יותר של ה-30MX בזכות משקל נמוך של הסוללה.
ה-30MX מצוידת בחבילת אבזור מושלמת ששמה אותה בדרגה 8 – דרגת הבטיחות הגבוהה ביותר. חבילת אבזור הבטיחות כוללת, בקרה אקטיבית לסטיה מנתיב, בקרת שיוט START & GO, בלימת חירום אוטונומית, התרעה על עייפות נהג, זיהוי שטח מת, זיהוי תמרורים ו-7 כריות אוויר.
בשורת האבזור, ניתן למצוא מסך 8 אינץ' למערכת המולטימדיה – מזדה קונקט המחובר ל-8 רמקולים, מסך מגע נוסף אחראי על בקרת האקלים המפוצלת. המושבים מרופדים בעור מלאכותי ובד ממוחזר. המושבים הקדמיים מחוממים וכוללים משענת יד, מושב הנהג מתכוונן חשמלית. ה-30MX מצוידת במערכת תצוגה עילית ישירות על שמשת הרכב.
אודי תמיר, מנכ"ל גזפרו: "אנו מממשים עם היבוא של ה-30MX את החזון של גזפרו כיבואנית רכב מקביל. אנחנו מחזיקים ברישיון יבוא ל-15 מותגים שונים כל זאת על מנת לתת מענה לקהל גדול של לקוחות בשוק הרכב הישראלי שרוצה דגמים יחודיים שאין לכל אחד בחניה. כך ה-30MX של מאזדה, כמו פולקסווגן ארטאון, ארטאון פלאג אין, סקודה סופרב פלאג אין, סיאט ליאון FR פלאג אין ודגמים בלעדיים נוספים, שאנו מביאים לישראל ומתקבלים על ידי קהל הלקוחות שלנו בזרועות פתוחות. גזפרו תמשיך להרחיב את היצע כלי הרכב שהיא מביאה לישראל גם בעתיד".
דגמים נוספים שניתן למצוא בהיצע כלי הרכב שמביאה גזפרו לישראל ניתן למצוא את הסקודה אניאק החשמלית, מרצדס CLA e250 פלאג אין, מרצדס A250 e, ריינג' רובר איווק פלאג אין וגם פולקסווגן T-ROC קבריולט, כל זאת עם שימת דגש על מכוניות פלאג אין ומכוניות חשמליות שמבוקשות מאוד בשוק הישראלי.
תחבורה ובטיחות
משרד התחבורה עם סליחה? מסכה! אין מקום לנגיף הקורונה באוטובוס וברכבת
נלחמים יחד בנגיף הקורונה. משרד התחבורה, בקמפיין ארצי נרחב שנועד להגביר את מודעות הנוסעות והנוסעים לחובת עטית מסכה בעת הנסיעה בתחבורה הציבורית.
על פי הוראות משרד הבריאות וקבינט הקורונה חלה חובה על עטית מסכה בחללים סגורים ובכללם בנסיעה בתחברה הציבורית; באוטובוסים, ברכבת ישראל וברכבת הקלה. זאת במטרה לצמצם את ההדבקה בנגיף הקורונה.
הקמפיין שפורסם היום תחת הכותרת "סליחה? מסכה!" אין מקום לנגיף הקורונה באוטובוס או ברכבת, כולל פרסום על גבי מאות אוטובוסים של התחבורה הציבורית בכל הארץ וכן בתחנות ההסעה של התחבורה הציבורית.
במסגרת הקמפיין שולבו במערכות הכריזה של האוטובוסים והרכבות הודעות המזכירות לנוסעות והנוסעים על חובתם לעטות מסכה במהלך הנסיעה. בנוסף לכך, שולבו מדבקות הסברה בתוך האוטובוסים והוצבו שלטים אלקטרוניים בכל תחנות הרכבת בארץ. בימים הקרובים יורחב הקמפיין גם לרשתות החברתיות ואתרי אינטרנט רבים.
במקביל לקמפיין החלה משטרת ישראל, בשיתוף המשרד לביטחון פנים ומשרד התחבורה במבצע אכיפה נרחב בתחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ שנועד להגביר את מודעות הציבור לחובת עטיית מסכה בתחבורה הציבורית.
ירושלים עם מערך תחבורה ציבורית חדש במרכז העיר
מהפכת התחבורה הציבורית בירושלים יוצאת לדרך. חברת סופרבוס החלה להפעיל את מערך התחבורה הציבורית במרכז ירושלים. כניסתה של סופרבוס לשירות בבירה, מבשרת את תחילת מהפכת התחבורה הציבורית שתגיע לשיאה בתוך כשנתיים, עם הכפלת מערך התחבורה הציבורית בכל העיר. זאת, במסגרת מהפכה שמוביל משרד התחבורה לשיפור התחבורה הציבורית בכל הארץ.
מערך קווי התחבורה הציבורית העירונית בירושלים חולק לשלושה אשכולות: צפון, דרום ומרכז. במסגרת זאת, תוכנן מחדש מערך קווי האוטובוסים העירוניים בעיר, תוך שיתוף ציבור הנוסעות והנוסעים של התחבורה הציבורית והמנהלים הקהילתיים בירושלים.
חברת סופרבוס החלה להפעיל עשרות קווי אוטובוסים במרכז ירושלים שהופעלו במשך עשרות שנים על ידי אגד. עם כניסתה של סופרבוס לשירות, אגד ימשיך להפעיל את אשכול ירושלים דרום בלבד. בקרוב, צפוי להיבחר זוכה נוסף שיפעיל את אשכול ירושלים צפון.
עם הפעלת מערך קווי התחבורה הציבורית החדשים, יתווספו 45 קווים עירוניים חדשים; 22 קווים חדשים באשכול ירושלים-מרכז, בהם קווים ישירים למוקדי תעסוקה, 16 קווים חדשים באשכול צפון, בהם קווים מזינים לרכבת הקלה בפסגת זאב, ו-7 קווים חדשים באשכול דרום, שישפרו את הקישוריות לשכונות דרום העיר.
במשרד התחבורה מעריכים כי יישום הרפורמה בירושלים צפוי להגדיל את מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית במרכז ירושלים ב-90%. במסגרת הרפורמה, יוארכו גם שעות הפעילות של קווים מבוקשים עד לשעות הלילה המאוחרות; 15 קווי אוטובוסים יפעלו בימים ראשון-רביעי, עד לשעה 02:30 בלילה. בימי חמישי ובמוצ"ש וכן במהלך חופשות התלמידים, יפעלו הקווים עד לשעה 04:00 לפנות בוקר. בנוסף, יופעלו שלושה קווי אוטובוס חלופיים בלילה לאחר סיום שעות הפעילות של הרכבת הקלה. כמו כן, יופעל בירושלים שירות תחבורה גמיש לפי קריאה.
מערך התחבורה הציבורית החדש יגדל בכ-75%, לעומת המצב הקיים ויכלול תוספת של 200 אוטובוסים חשמליים, שיהוו כרבע מכלל צי האוטובוסים בירושלים. התוספת המשמעותית בצי הרכב, מחייבת תוספת של מקומות חניה בחניוני האוטובוסים ובמסופים בירושלים, לצד הצבת עמדות הטענה לאוטובוסים החשמליים. כמו כן, יוסדרו תחנות אוטובוס חדשות ותשתיות תחבורתיות שיאפשרו מעבר של תחבורה ציבורית ברחובות שטרם שורתו.
חברת סופרבוס, שהחלה להפעיל את אשכול ירושלים מרכז, תפעיל את השירות בהדרגה: באוקטובר 2021 תופעל הפעימה הראשונה וברבעון השלישי של שנת 2022 תופעל הפעימה השנייה. בעוד כשנתיים תושלם גם הפעימה השלישית. גם אשכול צפון יופעל בשלוש פעימות, כשנה לאחר הודעת הזכייה למפעיל ויסתיים בסוף שנת 2023.
יישום התוספות והשינויים במערך האוטובוסים העירוניים יתרחש במקביל לעבודות להארכת קו הרכבת הקלה בירושלים הקיים ולרשת הקווים הנוספים המתוכננים בירושלים. מערך האוטובוסים החדש יותאם לשינויים בהסדרי התנועה בזמן העבודות וכן לעומסי התנועה הצפויים, ומחייב שינויים והתאמות תכופות שיבוצעו בשלבי היישום השונים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "הגיע הזמן לצאת מהתקיעות שאנו נמצאות ונמצאים בה, להקל על העומס של תושבי ותושבות ירושלים והמבקרים בה, ולשפר את איכות החיים ואת איכות הסביבה בעיר. הגברת הכיסוי, הזמינות והיעילות של מערך התחבורה הציבורית בבירה יתרמו לא רק לחופש התנועה, אלא גם לשוויון הזדמנויות לכל אחת ואחד".
אור ירוק עם עליה משמעותית במספר ההרוגים בחציון הראשון של שנת 2021
עליה דרמטית במספר ההרוגים. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בחציון הראשון של שנת 2021 (ינואר-יוני) נהרגו 182 בני אדם בתאונות דרכים, עליה של 32% בהשוואה למספר ההרוגים בתקופה המקבילה בשנת 2020 שבמהלכה נהרגו 138 בני אדם וכן עליה של 14% בהשוואה למספר ההרוגים בתאונות דרכים בתקופה המקבילה בשנת 2019 – 159 הרוגים.
העלייה במספר ההרוגים באה לידי ביטוי גם בבחינת המספרים בתחום העירוני, 73 בני אדם נהרגו בחציון הראשון של שנת 2021 בתאונות דרכים בערים לעומת 64 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בחציון הראשון בשנת 2020, ו-58 שנהרגו בשנת 2019.
בקרב הנפגעים מתאונות דרכים בערים נרשמה גם כן עליה בהשוואה לשנת 2020. מהנתונים עולה כי 5,566 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים בששת החודשים הראשונים של שנת 2021 לעומת 5,118 שנפגעו בשנת 2020.
בתל אביב וברמת גן נרשמה עליה במספר הנפגעים בחציון הראשון של השנה בהן בהשוואה לשתי השנים שקדמו לה. בירושלים ובתל אביב נרשמה עליה גם במספר ההרוגים בהשוואה לשתי השנים שקדמו לה.
עשרת הערים עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות דרכים בחציון הראשון של השנה
- בתל אביב-יפו נפגעו 887 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 674 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020 ו-747 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2019. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 נהרגו 15 בני אדם, זאת לעומת חמישה הרוגים בתקופה המקבילה בשנה שקדמה לה (2020) ושמונה הרוגים בשנת 2019..
- בירושלים נפגעו 625 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 613 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 נהרגו עשרה בני אדם, זאת לעומת תשעה הרוגים בתקופה המקבילה בשנה שקדמה לה (2020) ותשעה הרוגים בשנת 2019.
- בחיפה נפגעו 333 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 238 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 חמישה בני אדם נהרגו.
- בבאר שבע נפגעו 231 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 210 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 שבעה בני אדם נהרגו.
- בחולון נפגעו 216 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 183 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 שני בני אדם נהרגו.
- בפתח תקוה נפגעו 182 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 213 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 שני בני אדם נהרגו.
- ברמת גן נפגעו 161 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 145 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020 ו-143 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2019.
- באשדוד נפגעו 157 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 175 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 ארבעה בני אדם נהרגו.
- בבת ים נפגעו 152 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, זאת לעומת 115 שנפגעו בחציון הראשון של שנת 2020. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 שני בני אדם נהרגו.
- בנתניה נפגעו 150 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2021, גם בחציון הראשון של שנת 2020 נפגעו בעיר 150 בני אדם בתאונות. מבין הנפגעים בעיר בחציון הראשון של שנת 2021 שני בני אדם נהרגו.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2021 מסתמנת כשנת דמים בכבישים, שנה קטלנית ומרובת הרוגים. מדינת ישראל נמצאת במצב חירום וזה כתוצאה מהזנחה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את תחום הבטיחות בשנים האחרונות. קיצוץ התקציבים שמופנים להצלת החיים בכבישים מחזירים את ישראל עשור אחורה וכבר היום אנחנו מהמדינות הכושלות בבטיחות בדרכים מבין כל מדינות אירופה. במשרד לבטיחות בדרכים חייבים להתעשת ולהשיב את הכסף שנלקח מהטיפול בקטעי הכבישים האדומים והצמתים המסוכנים. יש למקד פעילות באוכלוסיות הפגיעות ולחזק את אגף התנועה בעוד 200 ניידות ומאות שוטרים. תאונות הדרכים אינן גורל או גזירה משמים, ניתן וצריך למנוע אותן".
שנת 2021 מסתמנת עד כה כשנה אדומה וקטלנית בכבישים אבל דו"ח חדש (יוני 2021) של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף את גודל הכישלון של מדינת ישראל במאבק בקטל בדרכים לא רק בשנה האחרונה אלא גם בשני העשורים האחרונים. מהדו"ח עולה כי במשך שני עשורים מדינת ישראל משתרכת בתחתית מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים.
2010-2020: מקום 30 מתוך 32 מדינות: כאשר בוחנים את שינוי מספר ההרוגים בין השנים 2010-2020 ישראל נמצאת במקום ה-30 מתוך 32 מדינות אירופה. בעשור האחרון מדינות אירופה הורידו בממוצע את הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 37% ואילו בישראל מספר ההרוגים ירד בשיעור של 18.7% בלבד – כמחצית מהממוצע במדינות האיחוד. נורבגיה, יוון ופורטוגל נמצאות במקומות הראשונים עם נתוני ירידה בהרוגים של כ-50%.
2001-2020: מקום 29 מתוך 32 מדינות : בין השנים 2001-2020 הצליחו מדינות אירופה להפחית את מספר ההרוגים מתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 63%. בישראל מספר ההרוגים מתאונות דרכים ירד בשיעור ממוצע של 46% בלבד. בהשוואה לשאר מדינות אירופה ישראל נמצאת במקום ה-29 מתוך 32 מדינות.
כאשר בוחנים את שינוי מספר ההרוגים בין השנים 2019-2020 ישראל ניצבת במקום ה-14 מתוך 32 מדינות אירופה. מדינות האיחוד הורידו את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 17.2% ואילו בישראל הירידה בהרוגים הייתה נמוכה יותר מהממוצע האירופי– 15.4%.
חשוב לזכור כי שנת 2020 הייתה שנת קורונה וסגרים ולכן מדד ההשוואה איננו מייצג נכונה את כל הנתונים מאחר ומדינות רבות חוו צורות וסוגים שונים של סגרים אשר הוריד באופן משמעותי את נסועת כלי הרכב. ניתן להעריך כי ישנו קשר ישיר בין הירידה בהרוגים מתאונות דרכים לעוצמת ומשך הסגר בכל מדינה.
עפולה עם קווים חדשים ומתוגברים
מהפכת התחבורה הציבורית מגיעה לעפולה. ממחר (יום שלישי) מערך התחבורה הציבורית בעפולה יגדל בעשרות אחוזים. זאת, במסגרת תכנית משרד התחבורה להרחיב את שירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ ולשפר משמעותית את השירות לנוסעות ולנוסעים. במסגרת הארגון מחדש יופעלו שני קווים חדשים שיעברו בסמוך לתחנת הרכבת בעפולה וישפרו את הקשר בין תחנת הרכבת לשאר חלקי העיר. לראשונה יופעל קו עירוני חדש בתדירות גבוהה מהתחנה המרכזית בעיר לצומת גבעת המורה, דרך מתחם הקניות ״עמק סנטר״ וסניף הדואר הראשי במרכז העיר (קו 5), וכן קו חדש מהתחנה המרכזית בעפולה לעפולה עילית, דרך תחנת הרכבת (קו 11).
בנוסף לכך, ישודרג מסלולם ותדירותם של שלושה קווים עירוניים (קו 10 וקווים 3 ו-13 לרכבת), במטרה לתת מענה תחבורתי יעיל ומהיר יותר לנוסעות ולנוסעים. במקביל, יבוטלו ארבעה קווים (110, 115, 116 ו-123) שהתייתרו לנוכח שדרוג התחבורה הציבורית בעיר.
כחלק מהשינויים בפעילות האוטובוסים בעפולה, תשופר גם הנגישות לאזור המסחר והבילוי במזרח העיר ולשכונת גאולים, וכן לשכונת ״עפולה הירוקה״, לרחובות שכונת ״לב העמק״ ולראשונה גם לרחובות שיבולים וכורש.
שדרוג קווי התחבורה הציבורית בעפולה מבוצע על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, בשיתוף העירייה וחברת סופרבוס המפעילה את הקווים והוא נועד לתת מענה הולם לצרכים התחבורתיים הגדלים של העיר, ולספק שירות לשכונות החדשות המוקמות בה בימים אלה.
הקווים יופעלו באמצעות אוטובוסים חדישים ושקטים, המונעים באמצעות גז טבעי הידידותי לסביבה. לאורך התוואי הוקמו תחנות אוטובוס חדשות. תכנון המסלולים החדש בוצע לאחר בחינת צרכים מעמיקה, במטרה לייצר "קפיצת מדרגה" ברמת השירות בעיר.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי ציינה כי בכוונתה לפעול להנגשת התחבורה הציבורית לכל אזרחית ואזרח במדינה, כך שיוכלו להגיע מכל מקום לכל מקום, בקלות, במהירות ובנוחות, ללא תלות ברכב הפרטי.
"כל קו חדש הוא פחות רכב פרטי על הכביש, פחות גודש ויותר שירות והזדמנות לכל אחד ואחת להתקדם לכל מקום. במסגרת התקציב האחרון שהעברנו בממשלה השקענו השקעה מאסיבית בתחבורה הציבורית, כ- 80% מהתקציב יושקע בתגבור השירות וביצירת תשתית תחבורה ציבורית זמינה, נגישה, יעילה ומדוייקת. תגבור הקווים בעפולה מצטרף למהפכה התחבורתית שהמשרד ואני מובילים בכל הנוגע לתחבורה הציבורית", הוסיפה השרה מיכאלי.
קרית אונו ואלעד עם גידול משמעותי בהיקף השירות
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פרסמה מכרז חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים והבינעירוניים באשכול קרית אונו – אלעד. החברה שתזכה במכרז תחליף את חברת "קווים", המפעילה את קווי התחבורה הציבורית בקרית אונו משנת 2003 ובאלעד משנת 2016.
המכרז כולל שינויים בפריסת הקווים במרחב, שישפרו את הקישוריות למוקדי פעילות מרכזיים ויותאמו לתוכניות נוספות שמקדם המשרד באזור. בנוסף, המכרז כולל שיפור של השירות בסופי שבוע, מאלעד לערים בדרום הארץ ובצפונה, באמצעות תוספת קווים חדשים ותגבור קווים קיימים.
קווי האוטובוסים במכרז יופעלו באמצעות 375 אוטובוסים. מחצית מהאוטובוסים העירוניים יהיו אוטובוסים חשמליים שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר והשאר באמצעות אוטובוסים חדשים העומדים בתקן המחמיר של זיהום אוויר (יורו 6). חלק מקווי השירות יופעלו באמצעות אוטובוסים מפרקיים ומיניבוסים.
האוטובוסים החדשים יכללו הפרדה פיזית של תא הנהג ויאפשרו עליה מכל הדלתות, שתחסוך בזמן הנסיעה ותשפר את איכות השירות. כל האוטובוסים יצוידו ברשת אלחוטית, שקעי USB לטעינת טלפונים ומערכות כריזה.
במסגרת הפעלת קווי השירות, משרד התחבורה הקצה תקציבים מיוחדים לשיפור התשתיות במרחב פעילות הקווים, לצורך הקמת סככות חדשות בתחנות, שיפור תחנות קיימות, מידע לציבור בתחנות ועוד.
השכלה וטכנולוגיה
Jetex ג'טקס עם דלק תעופה בר קיימא (SAF) המיוצר משמן בישול משומש
SAF מעניקה הפחתה מרשימה של עד 90% בפליטות פחמן על מחזור החיים של הדלק בהשוואה לדלק סילוני מסורתי שהוא מחליף ומציית לקריטריונים לקיימות RED. תדלוק בג'טקס לה בורז'ה, פריז, מתאפשר על ידי משאית תדלוק חשמלית של 100% אשר מפחיתה עוד יותר את טביעת הרגל הפחמנית של המבצע.
"אנו גאים להיות חלק מקהילת התעופה שהוכיחה שוב את עצמה כאחראית, תוך נקיטת צעד חיובי להפחתת פליטות הפחמן. Jetex חזרה על עמדתה כלפי מטרה זו בכך שהקלה על לקוחות להועיל ל- SAF באחד מבסיסי ה- FBO שלה בפריז לה בורז'ה. כספקית שירותי תעופה חד פעמית, אנו שמחים להיות מסוגלים לכלול הסדרי SAF כחלק מהשירותים ברמה העולמית שלנו עבור לקוחות המעוניינים לעמוד באתגר של ניטרליות פחמן", אמר סופיאן אסיף, מנהל תחום האנרגיה בג'טקס.
קידום הפיתוח והפריסה המסחרית של SAF חיוני לפירוק ענף התעופה. על פי יאט"א, יותר מ- 100 מיליון ליטר SAF יופקו בשנת 2021. השימוש ב-SAF מהווה מוקד מרכזי עבור Jetex ומהווה חלק ממחויבות החברה להשגת אפס פליטות פחמן נטו עד שנת 2050 באמצעות סדרה של יוזמות קצרות, בינוניות וארוכות טווח. חיוני שעתיד התעופה ימשיך לטפל בשינויי האקלים וג'טקס ממשיכה להתמקד במינויה כדי להפחית את ההשפעה על כדור הארץ.
אודות ג'טקס: מובילה גלובלית בתעופה לבכירים שזכתה בפרסים רבים, ג'טקס JETEX מוכרת בזכות אספקת פתרונות תמיכה בנסיעות גמישים, הטובים מסוגם ללקוחות בכל העולם. ג'טקס מספקת מסופים פרטיים יוצאי דופן FBOs, תדלוק מטוסים, שירותי קרקע ותכנון טיסות יוצאי דופן. החברה מטפלת בבעלים ומפעילים של מטוסי מנהלים עבור טיסות עסקיות, מסחריות ואישיות. לפרטים נוספים אודות ג'טקס, בקרו באתר www.jetex.com
טיפים להגעה בטוחה אל בית הספר
החופש הגדול כבר לקראת סופו ובעוד כשבוע תחל שנת הלימודים. ילדים ובני נוער רבים ישובו ב-1 בספטמבר אל ספסל הלימודים וכך גם הסכנה של היפגעות בתאונות דרכים בדרך אל בית הספר ובחזרה ממנו עולה. מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת הלימודים הקודמת, תשפ"א (חודשים ספטמבר 2020-יוני 2021) נפגעו 2,554 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19 בתאונות דרכים, עליה לעומת מספר הנפגעים שקדמה לה (2,488) וזאת על אף שני סגרים שהתקיימו במהלכה והורידו משמעותית את מספר ימי הלימודים הפיזיים בבתי הספר. מבין הנפגעים בשנת הלימודים הקודמת (תשפ"א), 35 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים.
מפילוח הנתונים לפי ערים וישובים בשנת הלימודים הקודמת (תשפ"א) עולה כי 1,521 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני, 16 נהרגו ו-222 נפצעו קשה. מהנתונים עולה כי בירושלים נפגעו הכי הרבה ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בשנת הלימודים תשפ"א, אחריה בתל אביב-יפו והשלישית במספר הנפגעים בחודשי שנת הלימודים תשפ"א היא בני ברק.
עשרת הערים המובילות בהיפגעות ילדים ובני נוער במהלך שנת הלימודים תשפ"א
- ירושלים –181 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, שלושה נהרגו ו-32 נפצעו קשה
- תל אביב-יפו –144 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, אחד נהרג ו-14 נפצעו קשה.
- בני ברק – 74 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, שבעה נפצעו קשה.
- חיפה –56 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, אחד נהרג ושלושה נפצעו קשה.
- חולון – 48 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, שבעה נפצעו קשה.
- אשדוד – 47 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, ארבעה נפצעו קשה.
- פתח תקוה – 44 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, שלושה נפצעו קשה.
- באר שבע – 42 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, שישה נפצעו קשה.
- נתניה – 39 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, שבעה נפצעו קשה.
- רמת גן – 31 ילדים ובני נוער (5-19) נפגעו בשנת הלימודים תשפ"א בתאונות דרכים, ארבעה נפצעו קשה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רגע לפני שמתחילה עוד שנת הלימודים מוטלת על הרשויות המקומיות משימה מצילת חיים – לשפר את תשתיות הבטיחות בסביבת בתי הספר וכלל מוסדות החינוך. חשוב ביותר לצבוע את מעברי החציה ליד בית הספר ולהתקין פסי האטה כדי לצמצם את הסכנה של ילדים להיפגע בתאונות דרכים. הרשויות חייבות לוודא שהדרך אל בית הספר בטוחה עבור הילדים וסביבת בית הספר מהווה עבורם אזור סטרילי כך שגם אם ילד יתפרץ לכביש מהירות נסיעת כלי הרכב תהיה כזאת שתאפשר לנהג לעצור בזמן ולמנוע את הפגיעה בילד. צביעת מעברי החציה, התקנת פסי האטה, יצירת מפרץ הורדה בטוח וסילוק מפגעי בטיחות מהדרך הן פעולות פשוטות וזולות שיכולות למנוע את הנפגע הבא ולהציל חיים".
טיפים להגעה בטוחה אל בית הספר ובחזרה
ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד: לילדים אין את היכולת לקלוט את המתרחש בכביש ולאמוד נכון את המרחק מכלי הרכב שנעים בכביש. לילדים קשה לקשר את רעש המכונית עם הימצאותה בקרבתם.
ילד שהולך לבד לבית הספר: חשוב לתרגל אתו הליכה במסלול הבטוח ביותר, ולנסות לצמצם חציית כבישים ככל האפשר.
ללמד חציה נכונה: להדריך את הילד לחצות רק כשהאור ברמזור ירוק וכן לא לחצות בין כלי רכב חונים, שכן שדה הראייה במקרה זה קטן גם לילד וגם לנהג, שמתקשה להבחין בילד.
כללי רכיבה בטוחה: במידה והתלמיד מגיע לבית הספר באופניים יש לוודא כי הוא רוכב אך ורק עם קסדה מתאימה למידתו ורכוסה היטב בכדי להגן עליו מפני פגיעות ראש במקרה של נפילה או תאונת דרכים.
בטיחות ברכב הפרטי: גם כאשר לוקחים את הילד ברכב הפרטי לבית הספר יש לוודא כי הוא יורד מהרכב רק מהצד של המדרכה וכמובן שהוא חגור בחגורת בטיחות ובמושב מתאים במשך כל הנסיעה, אפילו אם זוהי נסיעה קצרה ביותר.
מרכז ההדרכה של עמותת אור ירוק: על מנת לסייע בהגברת הבטיחות בקרב הילדים ולצמצם את מספר הנפגעים הגבוה בתאונות דרכים, הקימה עמותת "אור ירוק" מרכז הדרכה דיגיטלי ובו זמינים לאנשי החינוך ולכלל הגולשים מגוון של מערכי הדרכה המותאמים לטווחי גיל שונים ולקהילות שונות.
במרכז ניתן למצוא הדרכות בתחומי הבטיחות בדרכים המציעות מערכי שיעור ולומדות אינטראקטיביות המסייעות הן לגורמים המחנכים והן לאדם הפרטי לרכוש ולהרחיב ידע בתחומי הבטיחות בדרכים. בין השאר מציע מרכז הידע וההדרכה של עמותת אור ירוק תכנים המלמדים ילדים בגיל הגן את כללי החציה הבטוחה והישמרות מפני סכנות הדרך, ילדים בגילאי בית ספר יסודי יוכלו ללמוד כיצד לבחור מקום למשחק בטוח ורכיבה בטוחה על אופניים וכן תכנים הרלוונטיים לנהגים צעירים, לחיילים, לאזרחים ותיקים ולאוכלוסיות נוספות. מרכז ההדרכה חינמי וזמין לכל משתמש.
נובוסנס בחרה בטאואר לייצור סדרת חיישנים מגנטיים חדשנים לשוק הרכב
טאואר סמיקונדקטור, החברה המובילה בעולם בפתרונות טכנולוגיים ופלטפורמות ייצור לשבבים אנלוגיים, בשיתוף עם נובוסנס Novosense, יצרנית מובילה לרכיבי מוליכים למחצה לשוק הרכב בסין, הודיעה על פיתוחו של חיישן מגנטי לשוק הרכב המבוסס על פלטפורמת ה-180 ננומטר של טאואר. החיישן החדש ישולב ביחידת הטעינה (On-Board Charging – OBC) של רכבי פלאג-אין היברידיים (PHEV hybrid plug-in) וברכבים חשמליים (EV). שוק זה צפוי להגיע להיקף של כ – 30 מיליון רכבים ב 2024.
החיישן החדשני מציע מגוון רחב של יתרונות בהשוואה למוצרים מתחרים בשוק ביניהם – חסינות גבוהה לרעשים, רוחב פס גדול, דיוק ורמת ביצועים גבוהה בטמפרטורות גבוהות שהם תנאים הכרחי בענף הרכב.
"בחרנו בטאואר לפיתוח וייצור חיישן זה בשל הטכנולוגיות המבוססות של החברה ומגוון התכונות והיתרונות שהיא מאפשרת המותאמים לדרישות ענף הרכב," אמר שאנג יון, סמנכ"ל הפיתוח של נובוסנס. " שיתוף הפעולה עם טאואר מאפשר לנו לפתח ולייצר מגוון של מוצרים המותאמים לדרישותיהם של ייצרני הרכב המובילים (Tier-1) בשוק המקומי".
"אנו שמחים לדווח על שיתוף הפעולה עם נובוסנס בתהליך הפיתוח המקצועי של מוצר חדש וייחודי זה," אמר מר קין ליי, סגן נשיא תפעולי של טאואר בסין. "תהליך הפיתוח התנהל באופן יעיל ומהיר ומהווה בסיס לפיתוחים עתידיים נוספים אשר יתנו מענה לדרישות ההולכות וגדלות של ענף הרכב הצומח בסין, בדגש על המעבר לשימוש באנרגיה נקייה".
מידע נוסף באתר החברה…