חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדריך האולטימטיבי לקידום אתרים בסלולר

בואו נעשה מבחן קצר: מבלי לבדוק לרגע את נתוני האנליטיקס של האתר שלכם, איזו תנועה של גולשים לדעתכם נפוצה יותר – זו שמגיעה אליכם לאתר ממחשבים ניידים או נייחים, או זו שמגיעה אליכם ממכשירי מובייל?

טלפון סלולרי (צילום FREEPIK)

ובכן, למעט חריגים כאלו ואחרים בתחומים נישתיים, הרוב המוחלט של בעלי האתרים יענה בבטחה שעיקר התנועה המגיעה לאתר, מגיעה, למעשה, ממכשירי מובייל.

זה כמובן לא צריך להפליא אתכם.

האופן שבו אנחנו משתמשים במכשיר הסלולרי השתנה לאין ערוך בשנים האחרונות. מכשיר המובייל משמש אותנו, הצרכנים, למגוון רחב של פעולות: קבלת מידע אינפורמטיבי, השוואת מחירים, ביצוע טרנזקציות, מסירת פרטים לצורך התקשרות עתידית של בית העסק אלינו ועוד.

והרגלי הצריכה האלו – הם אלו שקובעים בסופו של דבר שרוב הגולשים מעדיפים את מכשיר המובייל, שזמין להם בכל מקום וזמן, על מנת לגלוש באתרי תוכן.

מה, בעצם, כל זה אומר לנו?

בעיקר, שישנה חשיבות עצומה במהלך תהליך הקידום בהתייחסות למשתמשים שלנו, אלו שמעדיפים להגיע אלינו באמצעות מכשירי מובייל,

אז לאילו היבטים צריך לדאוג כאשר מנסים לקדם אתר סלולרי? אילו נושאים חשוב לקחת בחשבון כאשר מבצעים קידום אתרים במובייל? בדיוק לשם כך ביקשנו את עזרתו של דניאל מסטר מחברת מסה מדיה קידום אתרים, שיעזור לנו לעשות סדר. מוכנים? הנה התשובות:

 

התאמת התצוגה של האתר לצפיה במכשירי מובייל

אתר אינטרנט בעידן המודרני צריך להיות מותאם לצפיה במובייל. נקודה.

את ההתאמה הזאת ניתן להשיג בכל מיני דרכים.

דרך ראשונה היא בניה של אתר רספונסיבי. לא ניכנס כאן להגדרה המדויקת של אתר רספונסיבי, אולם כן נציין שאתר כזה, יודע להתאים את התצוגה שלו לגדלי מסך שונים. זה אומר שאם תפתחו את האתר על גבי דפדפן במחשב ותשחקו עם המידות של חלון הדפדפן – האלמנטים ששמורים על גבי האתר יוצגו עבורכם בסדר הגיוני, בפרופורציות נכונות, באופן מיטבי, ובדרך שבה תוכלו לעשות שימוש באתר בקלות ובפשטות.

מה בפועל צריכה רספונסיביות לעשות? בעיקר להתמודד עם אתגרים הקשורים לחלוקה נכונה של טקסט על גבי המסך, מרווח בין פסקאות, הצגת תמונות ווידאו, טיפול באמצעי קלט, סינון ומיון ועוד.

דרך שניה להנגיש את התכנים של אתר אינטרנט לצרכנים אשר עושים שימוש במכשירי מובייל היא לבנות אתר נפרד, ומותאם למובייל. זה אומר שעיצוב ממשק המשתמש צריך להתבצע מחדש, ולא מדובר יהיה בהתאמה של האתר לשינויים בפרופורציות של חלון התצוגה.

מתי אתר מותאם עושה את העבודה טוב יותר מאשר אתר רספונסיבי? בעיקר כאשר הפונקציונליות משחקת כאן תפקיד. ייתכן שאתר עמוס מאוד בתוכן, שמאפשר מכירה של מאות רבות של מוצרים תוך שימוש בפונקציות סינון, פילטור וחיפוש, יונגש בצורה איכותית יותר לגולשים אם תיבחר האופציה לעצב אותו מחדש, ולא להסתמך על גרסת האתר למחשב.

 

איך כל זה קשור לקידום אתרים?

 

ובכן, הרעיון הוא שאתם לא רק צריכים לדאוג לכך שאתר האינטרנט שאתם מקדמים יתאים לתצוגה במכשירי מובייל, אלא שאתם גם צריכים לבחור בתצורת ההתאמה הנכונה מבחינתכם למשתמש, זו שתגרום לו להרגיש בנוח, שהוא יכול לבטוח במותג, ושתעודד אותו לבצע פעולות באתר.

שימושיות באתר

אתר מותאם לתצוגה במכשירי מובייל זה נחמד, אולם כאשר רוצים לדרג אותו במקום גבוה בדפי תוצאות החיפוש של גוגל, חשוב להקפיד שהוא יהיה גם שמיש.

מה זה אומר אתר שמיש?

הכוונה היא שקל יהיה באמצעות גלישה במכשיר מובייל לתפעל את הפונקציונליות הבסיסית באתר, לנווט, להשאיר פרטים, ללחוץ על קישורים פנימיים, לצפות בתמונות ועוד ועוד.

בעיות שמישות במכשירי מובייל בעת גלישה לאתר סלולרי יש המון. אלו יכולים להיות כפתורים קרובים מידי זה לזה, באופן שלא מאפשר למי שיש לו אצבעות שמנות למדי לתפעל את האתר בקלות. זה יכול להיות המרחק מן התצוגה הגדול, שנועד להבטיח שכלל האלמנטים יכנסו לתצוגה, אך בדרך, היכולת לתקשר מול רכיבי האתר הופכת ללא פשוטה כלל ועיקר. אלו יכולים להיות טפסים ארוכים מידי, שתופסים את הגולשים בזמן שממש לא מתאים להם ללא באמצעות שדות טקסט כל כך הרבה מידע.

ויש, כמובן, עוד אינספור דוגמאות.

מה שבטוח הוא, שאם אתם מעוניינים לשפר את הנראות של האתר שלכם בדפי תוצאות החיפוש, אתם חייבים לוודא שהאתר יהיה לא רק מותאם לגולש מבחינת התצוגה, אלא גם שמיש, וזאת בהתייחס לכל מכשיר שבו יבחר הגולש לעשות שימוש.

חווית המשתמש שמספק האתר לצרכנים המגיעים אליו מן הסלולר

חווית משתמש היא שם גדול לאוסף גדול של נקודות מפגש של הגולש עם האתר.

עד כמה האתר נטען מהר?

עד כמה האתר קופץ לאחר הטעינה הראשונית?

מתי מתאפשר לגולש לבצע אינטראקציה מול התוכן, כלומר ממש לעשות שימוש בממשק המשתמש, לאחר הטעינה הראשונית?

בתקופה האחרונה גוגל הוסיפה בקונסול שלה למנהלי האתרים מדדים הנקראים Core Web Vitals. מדדים אלו מספקים תובנות לגבי האופן שבו מתנהלת האינטראקציה של הגולשים עם ממשק המשתמש באתר. לכל מדד כזה הוגדרו אזורים ירוקים – כלומר, תוצאות משביעות רצון מבחינת המדידה, אזורים צהובים – כלומר, תוצאות הדורשות שיפור, ואזורים אדומים – אלו תוצאות המצביעות על כך שהאינטראקציה של הגולש עם האתר לא איכותית.

למה כל זה קשור למובייל, ולקידום אתרים?

ובכן, גוגל מספקת מידע בקונסול שלה לגבי האופן שבו האתר משתקף במדדים השונים האלו בשני עולמות תוכן: גלישה ממחשבים ניידים או נייחים, וגלישה באמצעות מכשירי מובייל.

כדי לייצר איכות גלישה טובה במובייל, עולם מאותגר משהו מבחינת תשתית החומרה והתקשורת שעומדת בפני הגולש, נדרש מנהל האתר להשקיע בהקמת תשתית איכותית, וכאמור – מדדים איכותיים יותר בעולם המובייל – יותר סיכוי לראות את האתר במקומות איכותיים בדפי תוצאות החיפוש.

ניווט באתר סלולרי

היבט נוסף שחשוב לקחת בחשבון כאשר מנסים לנהל פרויקט לקידום אתר במובייל, הוא יכולות הניווט המסופקות לגולש.

 

מאחר שממשק המשתמש כפי שהוא מיושם במכשירי מובייל שונה ממשק המשתמש בגלישה מקבילה באותו אתר דרך מחשבים, נשאלת השאלה האם ממשק המשתמש הזה מספק איכות ניווט טובה למשתמש בקצה.

בואו ניקח כמה וכמה סוגיות מעולם התוכן הזה שתעזורנה לנו להמחיש מדוע זה קריטי לייצר חווית משתמש טובה יותר:

משתמש מעוניין להגיע לעמוד יצירת הקשר. כאשר הוא גולש ממחשב שולחני, קישור לעמוד הזה מוצג לו בפוטר של האתר, ובהקלקה עליו הוא מועבר באופן מיידי לעמוד. לעומת זאת, אם בוחר המשתמש להגיע לעמוד ליצירת קשר באמצעות מכשיר מובייל, הוא עלול להגיע למצב שבו הוא נדרש לבצע גלילה אינסופית עד להגעה לאזור הפוטר.

סוגיה זאת ממחישה עד כמה חשוב לתכנן את מחוונטי הניווט באתר, כך שיתאימו גם לגלישה באמצעות מכשיר מובייל.

טיפול בתמונות

כדי להצליח ולקדם אתר למקומות ריאליים בדפי תוצאות החיפוש גם עבור צרכנים שעושים שימוש במכשירי מובייל, תצטרכו להשקיע משאבים לצורך טיפול בתמונות.

אילו סוגיות מתייחסות לתמונות בהקשר הזה?

ראשית – הרספונסיביות של התמונות. מאחר שמכשיר מובייל ניתן להחזיק במספר דרכים, לאורך ולרוחב, הרי שהתמונה אמורה להתאים במקרה כזה לבחירה של המשתמש בקצה כיצד לעמד את המכשיר.

מעבר לכך, מה קורה כאשר מספר תמונות מוצגות זו לצד זו במחשב שולחני? האם יש צורך בפריסה של התמונות האלו לרוחב מסך הסלולר, או דווקא בסידור שלהן זו מתחת לזו? עד כמה מוכן בעל האתר לוותר על גודל התמונה ובלבד שתתאים לעיצוב ממשק המשתמש שינגיש לגולש מספר תמונות בו זמנית?

אם אתם רוצים לקדם אתר סלולרי בגוגל או במנועי חיפוש אחרים – תצטרכו להשקיע חלק מן המשאבים שלם בטיפול בתמונות – באופן שיאפשר לגולשים ליהנות מהן בעת גלישה באתר, ולא חשובה התצורה שבה הם עושים זאת.

טיפול בטבלאות

בדומה לתמונות, גם טבלאות נתונים מהוות אתגר בכל הקשור לגלישה של משתמשים ממכשירי מובייל.

הסיבה לכך ברורה: טבלאות עלולות להכיל מספר עמודות גדול יחסית, וכל הרעיון של טבלה הוא להציג נתונים למשתמש זה מול זה, כדי שניתן יהיה לבצע השוואה איכותית.

גם כאן, נדרש מנהל אתר הסלולר לקבל מספר החלטות חשובות: כמה עמודות ירצה להציג לגולשים המגיעים מן המובייל בו זמנית? היכן חותכים את הטבלה? האם נדרש לשנות את העיצוב שלה?

מרחק מתצוגה

זוהי סוגיה חשובה מאוד. בעת הטיפול באתר המיועד לגלישה ממכשירים סלולריים, מתקיימת התלבטות בין הצורך לכלול כמה שיותר פריטים על המסך, ובין הרצון שהפריטים האלו יוצגו בגודל ברור.

מרחק נכון מן התצוגה הוא קריטי במכשירי מובייל, משום שהוא קובע, בסופו של יום, כיצד תיראה חווית המשתמש של הגולש באתר (עליה כבר דיברנו באחד הסעיפים הקודמים).

אם תבחרו במרחק גדול מידי מן התצוגה, תצליחו אמנם לכלול פרטים רבים וחשובים בתצוגת המסך למשתמש, אולם הם יראו למרחוק, וקשה למשתמש יהיה לצרוך את התוכן בהם.

 

אם, לעומת זאת, תבחרו במרחק קטן מידי מן התצוגה, תצטרכו לבצע גלילה משמעותית כדי לצפות בכלל התוכן שהוטמע באתר, וגם כאן תהיה פגיעה בחווית המשתמש.

מציאת דרך הזהב במקרה הזה, היא בדרך כלל הפתרון המעשי להשגת תוצאה טובה.

חיפוש קולי

בשנים האחרונות גבר השימוש בחיפושים קוליים המבוצעים באמצעות מכשירים סלולריים.

אמנם ההיקפים של החיפושים הקוליים אינם גדולים מאוד, אולם מדובר במגמה הולכת וגדלה של אנשים שבוחרים למקבל פעילות ולבצע חיפושים רלוונטיים. זה יכול להיות חיפוש במהלך נהיגה, במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית, באיזור צפוף בו קשה יותר למשתמש להקליד או בעת סיור רגלי במקום לא מוכר.

התמיכה בחיפוש קולי, והיכולת לייצר עמודי תוכן במובייל שמתאימים לכוונת החיפוש של ביצוע חיפוש קולי באמצעות מכשירי מובייל, היא חלק חשוב בהתאמת האתר לדפי תוצאות החיפוש של גוגל ושל מנועי חיפוש אחרים.

נגישות

סוגיית הנגישות היא סוגיה שמקבלת דגש מיוחד בשנים האחרונות, באמצעות חוקים ותקנות הקובעים מהי חובת ההנגשה החלה על עסקים שונים באשר לאתר האינטרנט שלהם. הנגשה הא, למעשה, דרך להקל על בעלי מוגבלויות שונות לצרוך את התוכן באתר, באופן שיתאים למגבלה שלהם.

חלק גדול מן ההנגשה באתר, יבוצע עבור משתמשים העושים שימוש במכשירי מובייל כדי להגיע לאתר. אלו יכולים להיות משתמשים בעלי לקויות ראיה, שזקוקים להקראת הטקסט, משתמשים שיש לאפשר להם מעבר לתצוגת שחור לבן, פרופיל ייעודי לחולי אפליפסיה, פרופיל ייעודי ל ADHD ועוד.

הנגשה היא לא רק חובה חוקית ומוסרית – היא גם מאפשרת לאוכלוסיה גדולה של משתמשים להגיע לאתר וליהנות מן התכנים שלו, ולכן לאתר להיות רלוונטי בתוצאות החיפוש של גולשים אלו במנועי החיפוש השונים.

ניהול פופאפים באתר

פופ אפים, אותם חלונות קופצים, שבדרך מציעים בהם מבצעים או הרשמה לרשימת תפוצה, הם דרך פעולה שנויה במחלוקת בכל הקשור לניהול האתר.

מצד אחד, הם מסייעים בשיפור שיעור ההמרה – ועוזרים לבית העסק לתרגם תנועת גולשים רבה יותר לכסף. מצד שני, הם פוגעים בחווית המשתמש, מעצבנים, ועלולים לגרום לשיעורי נטישה גבוהים של האתר.

לכן, אם אתם משקיעים מאמצים בקידום אתר מובייל – כדאי שתיקחו בחשבון את האופן שבו תהיו מעוניינים לשלב פופ אפים באתר. גבשו אסטרטגיה ופעלו לפיה כדי למקסם את הביצועים שלכם באתר, מבלי להבריח לקוחות פוטנציאליים.

דפי AMP

טכנולוגיית ה – AMP מאפשרת לבעלי אתרים להציע גרסה רזה של עמודי האתר למשתמשים העושים שימוש במכשירי מובייל. חלק מן הפונקציונליות לא מתאפשרת בדפים מסוג זה, אולם הם נחשבים למהירים במיוחד. כאשר כל מה שהגולש זקוק לו הוא תשובה מהירה לשאילתא שחיפש, מתודת העבודה הזאת בהחלט יכולה להתאים.

מעוניינים לקדם את עמודי האתר הרלוונטיים בדפי תוצאות החיפוש במובייל? חישבו היטב אילו דפים הייתם מוכנים להנגיש בתצורת AMP, ופעלו ליישום דפים כאלו באתר.

אינדוקס

בשנים האחרונות החלה גוגל לאנדקס עמודי אתר בגרסת המובייל שלהם.

למעשה, גוגל משתמשת בתוכן שקיים בגרסת המובייל לצורך הבנה במה עוסק העמוד באתר ולאילו שאילתות גולשים הוא יכול לתת מענה.

למה זה חשוב?

בעיקר משום שבעבר היה נהוג לייצר גרסה רזה יותר של תוכן עבור גרסת המובייל של האתר, בין היתר, על מנת   להקל על הגולש, ולחשוף אותו רק לתוכן רלוונטי. מאחר שכיום גוגל סורקת את גרסת המובייל, חשוב יהיה לכלול בה את כל התוכן הדרוש לדירוג איכותי של האתר.

 

עלו החודש

נושאים פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *