כל מה שרציתם לדעת על סנטה קלאוס ולא העזתם לשאול

דולי רוזנברג מספרת על ניקולס הקדוש או שמא סנטה קלאוס ||| למה סנטה קלאוס באדום ||| מנהג סורקובה sorcova ||| מתנות גרביים ועוד בכתבה <<<

חג המולד בפתח

סנטה קלאוס מחלק מתנות לילדים בביג פשן נצרת (צילום דני בר)
סנטה קלאוס מחלק מתנות לילדים בביג פשן נצרת (צילום דני בר)

בעוד מספר ימים, מיליוני ילדים ברחבי העולם הנוצרי יצמידו את אפיהם לחלונות מכוסי שכבת קרח דקה, מצפים לראות מתי יגיע סנטה קלאוס עם שק המתנות וההפתעות. סיפורו של הקשיש החביב ואהוב הילדים, בעל האף האדום מכפור, חבוש מצנפת אדומה מעוטרת פרווה לבנה ונושא שק הפתעות אימתני.

מה בין הבישוף ניקולס לחג המולד

הדמות שמאחורי סנטה קלאוס הוא הקדוש ניקולס, שהיה בישוף במאה הרביעית לספירה במקום שנקרא מירה (Myra) באסיה הקטנה (טורקיה של היום). ניקולס היה איש אמיד, וזאת משום שהוריו, אשר מתו בהיותו צעיר, הורישו לו ממון רב. ניקולס היה איש נדיב ואהב לעזור לעניים ולתת מתנות בסתר לנזקקים.

ישנן מספר אגדות אודותיו, אך קשה לדעת מה אמת ומה בדיה. הסיפור הידוע ביותר אודותיו מסביר כיצד נולד המנהג של תליית הגרביים בציפיה למלא אותם במתנות.

מתנות בגרביים

פעם היה איש עני ולו שלוש בנות. העוני היה כל כך קשה שלאיש לא היה דבר לתת לבנותיו כנדויה ולכן אלו לא נישאו. לילה אחד, ניקולס השליך בהיחבא דרך ארובת הבית שקיק מלא מטבעות זהב. השק הקטן נפל אל תוך גרב תלויה ליד האח לייבוש. כך הצליחה הבכורה להביא נדוניה ראויה ולהינשא לבכיר לבה. הדבר חזר שוב וגם הבת השניה ערכה את חתונתה. לבסוף האב שהיה נחוש לגלות כיצד קורה הדבר, התחבא ליד האח כל לילה עד שלילה אחד תפס את ניקולס זורק דרך האח שקיק מלא מטבעות זהב. ניקולס התחנן בפני האיש שלא יגלה את המעשה כדי לא למשוך יותר מדי תשומת לב. אך עד מהרה החדשות נפוצו וכולם התחילו להאמין מאותו רגע שאם מקבלים מתנה סודית, היא בוודאי נשלחה על ידי ניקולס.

מגן הילדים והמלחים

בזכות נדיבותו הרבה, הוכרז ניקולס על ידי הכנסייה כקדוש המגן על הילדים – אבל לא רק עליהם, אלא גם על המלחים. מספרים כי ניקולס יצא לעזרתם של מלחים שסערה איומה תפסה אותם ליד חופי טורקיה. הים הסוער טלטל את סירתם כאילו היתה קליפת אגוז. הם התפללו לקדוש ניקולס שיציל אותם. לפתע, נגלה בפניהם, ציווה על הים לשקוט, הסערה שככה והם המשיכו לחוף מבטחים.

סוף הסיפור

ניקולס הקדוש הוגלה ממירה ובתקופת הרדיפות של הקיסר דיוקלטיאנוס נכלא. לא ידוע בוודאות מתי מת, אך זה קרה ב-6 לדצמבר או בשנת 345 או 352 לספירה. בשנת 1807, נגנבו עצמותיו מטורקיה על ידי סוחרים איטלקים. כעת עצמותיו נמצאות בכנסייה על שמו בעיר הנמל האיטלקית בארי.

בחגו של ניקולס הקדוש, הנערך ביום מותו, המלחים של בארי נושאים את פסל הקדוש מתוך הקדתרלה אל הים, כדי שזה יברך את מימיו ויבטיח בכך מסע בטוח ושקט לכל הנוסעים בים במהלך אותה שנה.

איך הפך ניקולס הקדוש לסנטה קלאוס

במהלך המאה ה-16 באירופה, הסיפורים והמסורות אודות ניקולס כבר איבדו מהפופולריות שלהם. אך מישהו צריך היה להביא את המתנות לילדים בחג המולד; כך, בבריטניה הוא הפך ל-Father Christmas, דמות הלקוחה מסיפורים ישנים, בצרפת הוא כונה Père Nöel, בגרמניה Christ Kind. ברומניה ורוסיה הוא נקרא "סבא כפור" (רומנית: Mos Gerila רוסית: Дед Мороз) ובצפון אמריקה שמו היה Kris Kringle.

סנטה קלאוס מגיע לניו יורק

במאה ה-19, מתיישבים הולנדים הביאו איתם ממולדתם את הסיפורים הישנים אודות ניקולס הקדוש וקראו לו בשם Sinterklaas (או לעיתים  Sint-Nicolaas ) שזה השם ההולנדי של הקדוש ניקולס. כך התגלגל למה שאנו מכירים היום כ-Santa Claus. ניקולס הקדוש הפך אהוד שוב בתקופה הויקטוריאנית כאשר הסופרים והאמנים שבו אל הסיפורים הישנים.

למה סנטה קלאוס באדום

בגדי הבישוף הקדוש ניקולס הם אדומים וכך גם סנטה קלאוס הוא אדום.

מנהגי חג המולד

ברומניה בתקופה זו של השנה כבר הכל מקושט, עצי אשוח בכל הגדלים בחלונות ראווה ובכיכרות, הרחובות וענפי העצים הערומים מכוסים בשלג כבד. ובאוויר ציפיה ליום שבו תגיע השנה החדשה (Noul an ) וסבא כפור ( Mos Gerila) שיפקוד את הבתים, דרך הארובות באופן מסתורי ולא מוסבר, ויניח את המתנות מתחת לעץ האשוח הפרטי של כל משפחה, בשקט, כך שלמחרת הילדים ימצאיו בהפתעה בדיוק מה שביקשו לקבל.

סורקובה sorcova

אחד המנהגים העתיקים ביותר לקבל את פני השנה החדשה, עוד כשרומניה היתה דאקיה, הוא של מנהג הסורקובה sorcova. הסורקובה הוא ענף שעליו מלופפים פרחים עשויים מנייר צבעוני. בכפרים משתמשים גם בענפי עץ אמיתיים. קבוצות ילדים ששרים שירי חג, ב-1 לינואר נוקשים בדלתות הבתים ומברכים את בעל הבית שפותח עם הענף הזה שמשמש מאין מטה קסמים. בטקסט מחורז הם מאחלים בריאות וחוסן ואריכות חיים, מלווה במנגינה מונוטונית תוך שהם נוגעים במטה בכתף או בראשו של מי שמולם עם אמירת כל חרוז וחרוז. מאמינים כי יש בברכה זו הנאמרת על ידי ילדים זכים וטהורים, כח אמיתי להתממש ושמחים לקבל את פניהם.

וכך הם מברכים:

סורקובה העליזה
שתחיו ותזדקנו,
שתפרחו בקיץ ובאביב
כמו תפוח, כמו אגס
כמו גבעול של ורד
שתהיה חזק כמו אבן,
מהיר כמו חץ,
איתן כמו ברזל
מהיר כמו פלדה
לשנה הבאה ולעוד שנים רבות!

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. רוני

    הסיפור האמיתי הוא שהוא היה דמות בידיונית של סופר על אדם מבוגר רזה שהיה חוטף ילדים שהתנהגו לא יפה, ומכאן המנהג של השאלה אם הילד התנהג יפה או לא. ואחרי שאותו סופר נפטר אז סופר אחר לקח את הדמות והפך אותה לסבא שמנמן שלובש בגדים אדום לבן שמביא מתנות לילדים.

כתיבת תגובה