בוואריה בין אוקטוברפסט ל- Lachodisch

אוקטוברפסט בפעם ה-186 במינכן ||| 16 ימים של שתיית בירה עד לא ידע ||| איך לתכנן ביקור באוקטוברפסט של מינכן ||| מה לעשות בין יום בירה אחד למשנהו ||| מה שותים ומה אוכלים במתחם הפסטיבל ||| איפה לישון ואיך להיכנס לאוהלי הענק ||| כל הפרטים והטיפים בהמשך…

אוקטוברפסט, מינכן 2018 (צילום דני בר)

אוקטוברפסט Octoberfest

חגיגת אוקטוברפסט מתקיימת כל שנה בסוף ספטמבר, למשך 16 ימים של שתיה ושמחה עם מיליוני ליטר של בירה. מיליוני מבקרים מגיעים לחגיגה זו, מתוכם כמיליון תיירים מחוץ לגרמניה (בעיקר משאר מדינות אירופה דוברות גרמנית) ועוד כמיליון וחצי גרמנים שאינם תושבי בוואריה היא Bayern. שאר החוגגים הם תושבי מדינת בוואריה – סה"כ כ-6.5 מיליון חוגגים כל שנה.
החגיגה מתחילה בשבת בשעה 10 בבוקר כאשר בצהרים פותח את החבית הראשונה – ראש העיר מינכן ומכריז Ozapft is!

ההזמנה האחרונה לכוס בירה של ליטר – שנקראת מאס Maß, היא בשעה 22.30 בלילה, שעה לפני סגירת המתחם. פרט לבירה מוכרים באוהלי המבשלות גם נקניקיות וכרוב כבוש כמיטב מסורת המטבח הבווארי, וכמובן גם פרצל – בייגל'ה גדול וטרי. עוד פרטים בהמשך.

למה חוגגים אוקטוברפסט בספטמבר

ראשיתו של החג היא לפני כ-200 שנה. ב-12 באוקטובר 1810 או אז, נישא לודוויג הראשון, מלך בוואריה, לנסיכה האהובה תרזה. המלך רצה לחלוק עם העם את שמחתו, וציווה על חגיגות של מרוצי סוסים ותהלוכות, שעם הזמן הפכו לחגיגות בירה, כי זה מה ששתו אז. עם הזמן נוכחו לדעת שאוקטובר קר מידי והקדימו את ימי החגיגה לאמצע ספטמבר כך שתמיד האוקטוברפסט מסתיים ביום ראשון הראשון של חודש אוקטובר ומתחיל בשבת שבועיים לפני כן. השנה יתחיל האירוע בשבת 21 לספטמבר. בשנת 2020 תתחיל החגיגה בשבת 19 לספטמבר. במרכז מינכן בו מתקיימות חגיגות האוקטוברפסט, נמצא את מתחם התרזינוויסה Thresienwiese  שנקרא בפי המקומיים בקיצור, דה-ווייסן d’ Wiesn.

אוהל HB באוקטוברפסט (צילום דני בר)

מה יש בדה-וויסן d’ Wiesn

זהו מתחם של 420 דונם, במרחק הליכה קצר מתחנת הרכבת של מינכן וסביבו כמה תחנות רכבת תחתית כך שכל אחד יכול להגיע בתחבורה ציבורית למקום ולחזור הביתה אחרי כמה ליטרים של בירה, בלי לנהוג.

בוויזן מוקמים כל שנה החל מחודש מאי-יוני, 14 אוהלי עץ ענקיים שמכילים בין 1000 ל- 8500 חוגגים ושותים ועוד כ-20 אוהלים קטנים שיכולים להכיל כמה מאות חוגגים בכל אחד מהם, ששם מוגשים משקאות אחרים, אוכל וכו'. סה"כ יש כ-100,000 מקומות ישיבה סביב שולחנות בוויסן. אבל עיקר החגיגה היא באהלים הגדולים ובשדרה הארוכה שבין האהלים.

יש לדעת שהכניסה לאוהלים מאד מסודרת ורק כאשר יש מקום פנוי (ובדרך כלל כבר מהבוקר האוהלים מתמלאים) יתנו לכם להיכנס. בכל ביקורי הרבים בימי האוקטוברפסט בשנים הרבות שאני מטייל ומדריך במינכן והסביבה, רק פעם אחת הצלחתי להיכנס עם חלק מהקבוצה שלי, וליהנות ממקום ישיבה. סביב כל אוהל יש מרפסת שגם שם מוגשת בירה וגם האוכל הטיפוסי ושם יש יותר סיכוי לתפוס מקום וגם שם יהיה לכם פחות רועש.

בנוסף, יש עשרות מתקני לונה-פרק שפועלים במשך כל שעות וימי החגיגה.

השדרה המרכזית בוייסן, מינכן (צילום דני בר)

הערכות לביקור במתחם האוקטוברפסט

בירה – אל תצפו לרכוש ולשתות כל סוג בירה שתרצו. יש רק 6 מבשלות בירה שפעלו וחגגו במינכן עוד בחגיגות המקוריות ב-1810 :  Augustiner, Hacker-Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner, Spaten. הבירה הנמזגת מכל אחד מברזי המבשלות האלה היא במתכון עתיק שמיוחד לחגיגות האוקטוברפסט. כאמור, יש רק מידה וכוס אחת – מאס שזה ליטר בירה והמחיר אחיד ונקבע כל שנה. מחיר ליטר בירה Mass של כל המותגים (למעט Weinzelt / Weißbier) ב-2019 הוא כ- 11.5 יורו ובדר"כ תעגלו את זה ל-12 יורו לפחות. בשנת 2018 נמכרו כ-7.5 מיליון ליטר בירה.

אוכל –  האוכל הנמכר הוא מספר מאד מצומצם של מנות בשריות וגם הן מפורחות בכמות ובמחיר. המנות הן חזיר (Schweinebraten, Schweinshaxe), עוף (Roast Chicken), דג (Steckerlfisch), נקניקיה (Würstl), פרצל / בייגלה (Brezen), בצקיות (Knödel) ואפילו אטריות גבינה (Käsespätzle) כך שלכל אחד יהיה מה לאכול בין לגימה ללגימה או בין מאס למאס. מה עוד? הרבה כרוב כבוש.

מה עוד – בשנים האחרונות התרחבו המקומות בהם ניתן לקנות גם שתיה או בירה ללא אלכוהול, יין, משקאות קלים ועוד.

ביקור ספונטני?

אחד החסרונות שמקשה על ישראלי בביקור באוקטוברפסט הוא שהכל מתוכנן מראש ועל כן חודשים רבים מראש חייבים להזמין מקומות לינה שיהיו עם נגישות טובה לוויסן (קרוב לקוי הרכבת התחתית U4 ו- 5U) ולא פחות מכך, להזמין מקום באוהל הבירה האהוב עליכם לפחות חצי שנה מראש ומיד לאחר תום האוקטוברפסט של השנה. פרטים בקישור…

מחירים שפויים ש-3 השבועות שסביב חגיגות האוקטוברפסט תמצאו רק ברדיוס של 50-70 ק"מ מהעיר וזה כבר יצריך התארגנות אחרת מבחינת נסיעה לעיר כי אחרי כמה שעות במתחם האוקטוברפסט, אל תצפו או את תתכננו שמישהוא מכם ינהג. ממש לא.

אוהל ענק עם 8000 מבלים ושותים, אוקטוברפסט, מינכן 2018 (צילום דני בר)

מה לעשות?

אפשר להזמין מלון במחיר סביר ובמרכז אאוגסבורג Augsburg ובנסיעה של פחות משעה תהיו בתחנת הרכבת המרכזית של מינכן ובמרחק הליכה קצר לוייסן. הצעות למקומות לינה…

טיול בבוואריה שפחות מוכרת

כמובן שביקור וחגיגת אוקטוברפסט תלווה גם ביום קניות ובילו במרכז העיר המקסימה – מינכן. אבל לבוואריה הכפרית יש גם מה להציע. הפעם מציע לכם מקומות נסתרים ולא מתויירים שיש להם נגיעה מיוחדת לנו הישראלים.

שוֹפְּפְלוֹך Schopfloch

מצפון מערב למינכן, נמצאת הדרך הרומנטית שהיא כלל לא רומנטית אלה שמה בא לה על שום נתיב של דרך רומאית חשובה לפני כ-2000 שנים.

זוהי עיירה קטנה או כפר גדול בעל היסטוריה של כ-750 שנים והייתה בו קהילה יהודית קטנה כבר במאה ה-14. היהודים עסקו במסחר בהמות וחיו ביחסי שכנות טובה עם הנוצרים המקומיים שהיו פרוטסטנטים, זרים לסביבה הקתולית של בוואריה. כתוצאה מכך התפתחה שפה מקומית שכמעט ולא קיימת, שנקראת לכודיש Lachoudisch או Lachodisch שזה ככל הנראה שיבוש הבטוי לשון-קודש. כמה מילים שבוודא תכירו אם תדברו אם זקני הכפר:

עבודה – Malouche, מזל – Massl, תשלום – Maschulme, לחם – Läechem ועוד. מילון הלכודיש בקישור זה… רוצים גם לבלות לילה בתרבות יחודית זאת. לינה בקישור זה…

עיירות יפות ורומנטיות

נורדלינגן, בוואריה (צילום דני בר)

דינקלבוהל Dinkelsbühl  עיר על הדרך הרומנטית בין רוטנבורג על הטאובר  Rothenburg ob der Tauber מצפון  לבין נורדלינגן Nördlingen. שלושת  העיירות ימי ביניים האלה השתמרו להפליא, עם חומה מקסימה ומדרחוב מאד שווה. כל אחת במיקום ותווי קרקע שונה שעושים את ההבדל ביניהן. רוטנבורג על גבעה המוקפת מכל עבר בגיא עמוק בו זורם הנהר, נורדלינגן בליבו של מכתש שנוצר ממטאור וביניהם דינ­קלבוהל וגם שופפלוך.

רוטנבורג אם טאובר, בוואריה (צילום דני בר)

כתיבת תגובה