שמן זית ישראלי: ראשון המסיק

ענף הזית הישראלי ערך לאחרונה כנס שנתי כאשר הכנס התקיים השנה לכבודו של מי שכיהן נשיא ארגון שמן הזית העולמי פרופ' שמעון לביא, בן ה-85, שתוצאות מחקריו הניחו את הבסיס המקצועי לגידול האינטנסיבי של זיתי השמן בישראל, תרמו רבות למטעי בישראל וזכו להכרה בינלאומית רחבה. פרופסור לביא חינך דורות של בעלי מקצוע וחוקרים, ועסק רבות בהרחבת הידע של מדריכים וחקלאים. הוא פרסם עבודות מחקר חשובות, ופיתח קשרים הדוקים עם מוסדות מחקר וארגונים מקצועיים בחו"ל. זן הזיתים ברנע הוא פרי פיתוחו של פרופ' לביא.

 

מסיק מכני (צילום דני בר)
מסיק מכני (צילום דני בר)

הכנס, שבשיאו הוכתרו הזוכים בתחרות "ראשון המסיק" אירח חוקרים מגדלים ובעלי בתי בד מכל חלקי הארץ וכן מאיטליה וספרד. בין השאר הוצג בכנס גילוי ארכיאולוגי של כלי חרס שנמצאו באזור ציפורי וחוקרים הצליחו להוכיח כי היה בהם שמן זית לפני 8000 שנה. החוקר האיטלקי פרופ' מאוריציו סרבילי סיפר בהרצאתו על מגמה חדשה שמתחילה באיטליה ובעולם כולו, של בידול השמנים האיכותיים ביותר, בדומה למצב הקיים בישראל – באמצעות "תו האיכות" של ענף הזית.

 

גם השנה נערכה תחרות "ראשון המסיק". "ראשון המסיק" הוא השמן הראשון המופק ומשווק בעונה, המוכר בזכות טריותו וטעמו הדומיננטי מחד ובעכירותו באידח. לתחרות "ראשון המסיק" השנה ניגשו 33 שמנים, אשר עברו בדיקות מעבדה כימיות לבדיקת איכותם ותקינותם של השמנים. השמנים שעברו את בדיקות המעבדה, הוגשו לפאנל של טועמי שמן זית מומחים, אשר בחנו ודירגו כל אחד מהשמנים לפי פרמטרים מקצועיים של ריח וטעם.

 

שמן זית ראשון המסיק נעצר (צילום דן בר-דוב)
שמן זית ראשון המסיק נעצר (צילום דן בר-דוב)

השמנים בתחרות חולקו ל-3 קטגוריות:

  • היקף שיווק קטן: יצרן המייצר עד 5 טון שמן
  • היקף שיווק בינוני: יצרן המשווק בין 5 טון שמן זית ועד 25 טון
  • היקף שיווק גדול: יצרן המייצר למעלה מ 25 טון שמן זית

 

בין השמנים שניגשו השנה לראשונה לתחרות, היו גם שמן סג'רה, אשר מיוצר על ידי הזמר יובל בנאי ושותפו זיו ריקלין במושב אילניה בגליל התחתון ושמן "אורי שגיא" אשר מיוצר ע"י ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (מיל') אורי שגיא בכפר ביאליק.

 

מנהל ענף הזית, ד"ר עדי נעלי, ציין בעת הענקת הפרסים כי "מן הכנס ומן המומחים הבינלאומיים למדנו כי ההשבחה ותהליכי המחקר המתקדמים שהוביל פרופ' לביא הקדימו את המחקר בשאר מדינות העולם בכ-30 שנה. פיתוחים אלה אפשרו גם גידול ונטיעת עצי זית במדבר, ובכלל זה בקיבוץ רביבים ברמת הנגב, שם מייצרים את שמן הזית "נגבא" שהגיע למקום הראשון. בשנה שבה אנו עורכים את האירוע לכבודו של פרופ' לביא – יש בזכייה זו סמליות רבה".

 

זית ברנע (צילום אתר מסיק מגל)
זית ברנע (צילום אתר מסיק מגל)

הזוכים בראשון המסיק עפ"י היקפי הייצור השונים הם:

  • היקף שיווק קטן: מקום שלישי "משק גוטמן" מבת שלמה. מקום שני "השמן של צבי" מגן חיים ובמקום הראשון "משק לין" ממושב מזור.
  • היקף שיווק בינוני: מקום שלישי "טורא". מקום שני "פתורה" משדה משה ובמקום הראשון "משק הילמן" ממושב נוב.
  • היקף שיווק גדול: מקום שלישי "ארץ גשור" ו"מסיק מגל" במשותף. מקום שני "פרג" ובמקום הראשון "נגבא" מרביבים שבנגב.

 

שמן זית ישראלי: ענף הזית בישראל 2015

כתיבת תגובה