פסטיבל "עמים וטעמים" באשדוד

40 דוכנים המייצגים את מדינות המוצא של מיטב מסעדות העיר ||| מנות הדגל של כל מסעדה לצד מתכונים מאת השגרירות של אותה מדינה ||| אינג'ירה אתיופית, פאי דלעת אמריקאי, פירושקי מרוסיה, פאייה ספרדית ועוד ||| פארק נחל לכיש, 13-14 לספטמבר בערב ||| פרטים על הפסטיבל ורשמים מביקור מקדים בהמשך <<<

אוכל מקראי (צילום אילנית תורג'מן)

אשדוד 2017

בילדותי, בחולפנו ע"י העיר אשדוד, היה מספר לי אבי, שבשנת 1955 הוא היה מפעיל דחפור בהקמת התשתיות של רובע א' – הבתים הראשונים של אשדוד. עם זכרון זה נסעתי לבקר באשדוד של 2017 – העיר החמישית בגודלה בישראל, קיבוץ גלויות שבו חיים כשליש תושבים חרדים, שליש יוצאי ברה"מ לשעבר ושליש ילידי הארץ משלל מדינות ותרבויות מוצא. מצאנו באשדוד סצנה קולינרית תוססת ומגוונת אשר מושפעת ממדינות המוצא של תושביה ומציגה שפע של מטבחים וסגנונות מכל רחבי הגלובוס.

פסטיבל "עמים וטעמים"

עשרות מסעדות העיר יפרשו בדוכניהן את מנות הדגל של המיטב שהן מייצגות.

  • מסעדת נמסטה תציע מנת סמוסה הודית. נמסטה אשדוד היא מסעדה הודית המגישה את מיטב המנות המסורתיות מצפון הודו. המסעדה ממוקמת בארמונות לה-ממוניה. פרטים באתר <<< ובטל': 08-8562437
  • מסעדת וינו דל מאר תגיש את הפאייה הספרדית. זו מסעדת שף ים תיכונית שנוצרה תוך מחשבה על סצנת הבילויים באשדוד עם כוונה ליצור מקום בילוי שידמה קפיצה קטנה לחו"ל, לעריה הקטלוניים של ספרד. בתפריט מבחר גדול של יינות משובחים, קוקטיילים מדליקים וכמובן מנות שף כשרות מעולות כמו פסטות, דגים, סלטים וטאפסים עם טעם של עוד! ליהנות מהחגיגה הספרדית מול חוף הים הצפוני של העיר. פרטים באתר <<< ובטל': 08-6713588
  • בדוכן של הולנד צ'יפס יציעו כמובן פיש אנד צ'יפס
  • מסעדת עדיס עלם תגיש את מנת האינגי'רה האתיופית
  • רונג'אן את הספרינג רול התאילנדי
  • לה בריוש יציעו שטרודל תפוחים ממש כמו באוסטריה

עוד ישתתפו בפסטיבל אידי דגים, אלאדין, ויקטוריה, ראיחונה, קונקורד, פייע ג'וע ועוד. בסך הכל יהיו בפסטיבל כ-40 דוכנים של מסעדות, יינות וחוויות קולינריות.

מנות הודיות צמחוניות (צילום דני בר)

היועץ הקולינרי של הפסטיבל הוא השף גיא פרץ, שמלבד אחריותו על האוכל והנראות בפסטיבל, יציג גם בעצמו מספר דוכנים, אשר חלקם גם יוגשו ב- food tucks המפורסמים שלו. גם שגרירויות ממדינות שונות נרתמו בהתלהבות להפקת הפסטיבל ושלחו מתכונים אשר מאפיינים את המטבח המקומי שלהן. כך הגיע מתכון של ממולאים יווניים מהשגרירות היוונית, שגרירות הולנד תרמה מתכון למיני פנקייקס, מתכון לצ'יפס במיונז נשלח הישר מן השגרירות הבלגית והמתכונים ממשיכים להגיע.

לצד האוכל, גם האווירה בפסטיבל תהיה בסגנון בינלאומי, כאשר להקות יופיעו לאורך הערב על הבמה ויגנו מוזיקה חיה ממדינות שונות בעולם – סמבה בריזלאית, אנדלוסית ערבית מופע מחווה לביטלס, שאנסונים צרפתיים ועוד. מלבד ההופעות, טרובדור איטלקי, נגן בוזוקי יווני, רקדניות ברזילאיות ועוד יסתובבו לאורך הערב בין הדוכנים השונים.

פארק נחל לכיש

הפסטיבל יתקיים לאורך פארק נחל לכיש. יצאנו רכובים על סגווי Segs על מנת להכיר את המתחם בו יערך הפסטיבל וגם סתם לכייף בין נחל לכיש לחוף הים. סאגס סיורי סגווי בע"מ מפעילה סיורי סגווי מודרכים ב-4 מקומות בארץ: יפו, קיסריה, זכרון יעקב ואשדוד. הסיורים הם הדרך החדשה והמרגשת לגלות את העיר הלבנה והדינמית של יפו ותל אביב, את העתיקות של קיסריה, את סיפורי הברון וניל״י ואת פארק נחל לכיש וחוף הים המדהים של אשדוד. במהלך סיורי סגווי נהנים מן הניחוחות, הקולות והאנשים בזמן גלישה ללא מאמץ בצורה הידידותית ביותר לסביבה. פרטים באתר <<<

Ashdod by night

במהלך הפסטיבל, תציג החברה לתרבות בעיר את תערוכת הצילומים "Ashdod by night", המציגה תמונות של חיי הלילה בעיר דרך עדשותיהם של בלוגרים ואושיות רשת בארץ. אוצר התערוכה הוא הצלם זיו קורן.

אשדוד עיר של טעמים

כמו כן, במהלך הפסטיבל תיערך השקתו של הספר הקולינרי: "אשדוד עיר של טעמים" בהוצאת מיכאל שיחור, ספר המציג את עולמה הקולינרי העשיר והמגוון של העיר, דרך סיפורן של המסעדות המובילות והבולטות, לצד סיפורן של בשלניות תושבות העיר.

מאשדוד-ים ועד מלון לאונרדו באשדוד

בדרום העיר נמצא את מלון לאונרדו פלאזה אשדוד החדש מזמין אתכם ליהנות מחופשה יוקרתית ומרגשת על הים. מלון לאונרדו פלאזה אשדוד החדש מציע באזור הדרום חופשת פרימיום יוקרתית ויוצאת דופן: החל מפינוקי ספא לאונרדו אשדוד, דרך החוויה הקולינרית המעולה ועד למועדון הילדים התוסס – בכולם ממתינה לכם הנאה גדולה ומרגשת. הוסיפו את הנוף המרהיב אל הים, וקיבלתם את הנופש המושלם.

בין המלון לים אי אפשר להתעלם מהפסל הסביבתי המרשים של שמש וירח וכמובן על שפת הים החולי מוצבת מצודת אשדוד-ים המרשימה שנמצאת לקראת שידרוג החוויה והתקנת מערכת תאורה מרשימה.

ביקור באשדוד 2017 (צילום דני בר)

אשדוד של הפלשתים

בקיץ 2013, לאחר כ- 20 שנות פעילות, נחנך מחדש המוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן באשדוד. המוזאון הארכיאולוגי מספר את סיפורו של עם שהגיע במאה ה-12 לפנה"ס דרך הים והיבשה מאזור האי כרתים של היום והתיישב במישור החוף הדרומי של ארץ כנען. אנו מכירים את העם המהגר בשם "פלשתים" שבט אחד מני חמישה שבטים המכונים גויי הים. עפ"י המקורות המקראיים חלק מהפלשתים השתקעו באשדוד והיא הפכה לאחת מחמש עריהם החשובות, כפי שמוזכר בתנ"ך: "….  וְאֵת, כָּל-מַלְכֵי אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, וְאֶת-אַשְׁקְלוֹן וְאֶת-עַזָּה וְאֶת-עֶקְרוֹן, וְאֵת שְׁאֵרִית אַשְׁדּוֹד" (ירמיהו כה': כ).  במוזאון שני חללי תצוגה:

  • תערוכת הקבע "עולמם של הפלשתים", אוצרת: גלית ליטני- התצוגה מספרת את סיפורו של העם הפלשתי המוכר לנו מסיפורי התנ"ך ושהשאיר חותמו באתוס  הלאומי-יהודי. התפישה הרווחת אודות הפלשתים הייתה מאז ומעולם שלילית והורגלנו לראות בהם לא יותר מאשר עם זר ואכזר. הפלשתים מוצגים במקרא כעם כובש, גס שמצוי במאבקים חוזרים ונשנים מול הכנעניים, כאשר שאלות רבות על הנסיבות להגעתם לכנען, על השתלבותם בחברה ועל תרבותם – נותרו ללא מענה וללא מידע. המחקר הארכיאולוגי שהחל במאה ה- 19 אודותם, וכן הממצאים הארכיאולוגים שנמצאו בחפירות, משלים את התמונה המלאה אודות הפלשתים.
  • הגלריה לתערוכות מתחלפות – אחת לשנה מתחלפות תערוכות בתחומי התרבויות והאתנוגרפיה, המאפשרות הצצה למסורות ולמנהגים בחתכי אוכלוסייה מגוונים בישראל. התערוכות המתחלפות משלבות לרוב את אנשי קהילות אשדוד שמציגים מחפציהם האישיים. לשנת 2017 מוצגת בגלריה התערוכה הארכיאולוגית "חולות הזמן", תערוכה מיוחדת לרגל 60 שנה לעיר אשדוד. את התערוכה אצרה גלית ליטני, ומוצגים בה ממצאים ארכיאולוגים שנחשפו תחת חולות העיר אשדוד לאורך דורות.
מלון לאונרדו אשדוד עם הפסל הסביבתי (צילום יח"צ)

המשתה הפלשתי

כחלק מהמוזאון לתרבות הפלשתים, מתקיים חלל המעוצב בהשראת ארמון קנסוס שבכרתים, מקור מוצאם של הפלשתים עפ"י המקרא. קירותיו של החלל צבועים בצבעים חמים ומעוטרים בדימויים ואורנמנטים השאובים מעולמם של הפלשתים. במשתה הפלשתי יש אביזרים ובגדים של לוחמים פלשתיים, וכן בגדים של כנעניים וכלי נגינה. המבקרים בחלל נוהגים ללבוש את הבגדים, להצטייד בחניתות, אפוד ומגן ולהצטלם עימם. במשתה הפלשתי מאפשרים גם היכרות מעמיקה דרך הקיבה עם מנהגי האוכל של בני פלשת. המוזאון מאפשר לקבוצות המעוניינות ארוחת צהריים עשירה, מלאה ומזינה המספקת את כל הצרכים הבריאותיים החיוניים וכן לתחושת שובע. ארוחת הצהריים היא צמחונית המבוססת על מאכליהם של הפלשתים. במוזאון קיים מגוון אפשרויות עפ"י בחירת קבוצות שמזמינות מראש. בתקופתם של הפלשתים (מאה 6-12 לפנה"ס), צריכת הבשר הייתה נהוגה לעתים רחוקות ולא בהיקף הצריכה של ימינו אנו. הבשר היה מוגש לשולחן בעיקר באירועים חגיגיים או בזמני שפע. פרטים על המוזיאון באתר <<< ובדף הפייסבוק המוזאון לתרבות הפלשתים <<<    www.phcm.co.il

מנות פלשתים בפסטיבל 'עמים וטעמים'

בפסטיבל תוצע טעימה קטנה מהמשתה הפלשתי פלשתTEA – תה לצד מתוקים באווירה מקראית אותנטית. המנה כוללת:

  • חליטת תה עם צמחים
  • קרפלשתי – קרפ חם בתוספות לבחירה: סילאן, דבש, אגוזים ושקדים
  • כדורי תמרים מתובלים בהל ומצופים בשקדים

כל רכיבי המנות מוזכרים במקרא ונאמנים למקור, עם התאמה לרוח תקופתנו. המנות המוצעות מתבססות עפ"י מחקריה של ד"ר טובה דיקשטיין, חוקרת קולינאריה קדומה.

הפסטיבל

פסטיבל "עמים וטעמים" באשדוד, פארק לכיש, 13-14 בספטמבר בשעות 19:00-23:00. הכניסה לפסטיבל היא ללא תשלום, מחיר כל מנה 10 שקלים. לפרטים פייסבוק "תיירות אשדוד – Visit Ashdod"

כתיבת תגובה