השבוע נהרגו עוד רוכבי אופנוע מפגיעה במעקה הבטיחות ||| מעקות הבטיחות הקטלניים חייבים לעבור שדרוג ||| מה קורה בכבישי ישראל ומה בעולם ||| מה הפתרון שנמצא וקיים ולא שמים עליו דגש ותקציב ||| כל התשובות ומה לעשות בהמשך…
דו גלגלי חשוב ויעיל אבל…
כבר כתבנו על כך בעבר באתר זה… וגם בשנת 2013 כתבה שלי בעקבות תאונה בכביש 4…. האם משהו השתנה? האם רוכבי דו-גלגלי, שמצליחים לדלג על פקקי התנועה ולהיות כלי תעבורה יעיל וזריז במדינה בה אין תחבורה ציבורית נאותה ופקקי התנועה הן מחלה לאומית, ימשיכו ליפול קורבנות לאותו מעקה קטלני שהוא גיליוטינה עבור רוכב אופנוע שמחליק על הכביש מכל סיבה שהיא?
סיכומי שנת 2019 בתאונות אופנוענים
בסיכומי שנת 2019 של הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) עולה כי השנה החולפת היתה שנת שיא בהרוגים בקרב רוכבי אופנוע – סה"כ נהרגו 68 רוכבי אופנוע (לעומת 44 הרוגים בקרב רוכבי אופנוע בשנת 2018), כאשר יותר ממחציתם (35 הרוגים) רכבו על אופנוע כבד (מעל 400 סמ"ק). רוכבי אופנועים מעורבים בתאונות דרכים פי 2.5 מחלקם במצבת הרכב וגרוע מכך, פי 6.3 מחלקם בנסועה השנתית בישראל.
נתון נוסף חשוב ורלוונטי לנושא מעקות הבטיחות בדרכים הבינעירוניות הוא שפחות משליש מתאונות הדרכים מתרחשות בדרכים בינעירוניות אולם 58% מההרוגים בשנת 2019 נפגעו בתאונות בדרכים בינעירוניות.
האם זו גזירת גורל או יש מה לעשות? לדעתנו יש הרבה מה לעשות אבל נתרכז באמצעי בטיחות חשוב שיכול להיות ההבדל בין חיים למוות, לרוכב אופנוע שהחליק ואיבד שיווי משקל מכל סיבה שהיא.
https://www.youtube.com/watch?v=kddsrPE3xGM
סיקור תאונות דרכים בין רוכבי אופנוע ומעקה
בנובמבר 2012 המדינה הזדעזעה מתאונת דרכים בה נהרגו זוג הורים –בני הזוג גור נהרגו בתאונת אופנוע במעקה בטיחות נובמבר 2012… כמובן שהחיים חזרו למסלולם אצל רוב עם ישראל אבל לא לבני משפחת גור. האם משהו השתנה? גם בדצמבר 2014 ארעה תאונה דומה עם רוכב אופנוע הרוג מפגיעה במעקה הבטיחות… במרץ 2015 נהרג רוכב אופנוע נוסף מפגיעה במעקה הבטיחות וגם הוא נכנס לסטטיסטיקה הקטלנית ולא יותר מכך. מתחילת שנה זו נהרגו כבר 9 רוכבי אופנוע בכבישי ישראל מהם 3 הרוגים רק השבוע – רוכב אופנוע נהרג 12 פברואר 2020… וגם רוכב אופנוע נהרג ב-16 פברואר 2020.
משרד התחבורה
עוד בשנת 2014 הקים משרד התחבורה ועדה שבין היתר קבעה: "אחד הגורמים לחומרת הפגיעה בתאונות רוכבי אופנועים הוא בתכנון הלא-סלחני עבורם של צדי הדרך, לרבות שימוש במעקות הבטיחות, שתוכננו מבלי להתחשב בפגיעה אפשרית של רוכבי אופנועים. בחלק ניכר מדגמי המעקות הנמצאים בשטח, ישנם חלקים בדידים חדים: עמודים של מעקות פלדה אשר עשויים לגרום לפגיעה חמורה בחלקי הגוף של רוכב אופנוע המתנגש במעקה, במהלך תאונה או בעקבותיה".
פניתי לדובר משרד התחבורה בבקשה לקבל נתון: כמה ק"מ מעקות פרושים בישראל וכמה מתוכם הם עם מעקה בטיחות המתאים גם לרוכבי אופנוע והתשובה היתה למשרד התחבורה אין נתון ויש לפנות לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר). פניתי גם לדובר החברה וגם שם אין נתונים אבל התשובה שקיבלתי מעודדת: "פסי המגן שמתחת למעקות הבטיחות מותקנים בכל פרויקט חדש של החברה, זאת כחלק מדרישה בסיסית שהחברה מכילה על עצמה בשלב התכנון. כמו כן, בשנים שהתקציב אפשר החברה התקינה פסי מגן אלה באופן יזום".
אירופה זה לא כאן
לאחוד האירופאי יש ארגון FEMA שזה קיצור של Federation of European Motorcyclists Associations עם תקנים ותקציבים ובאירופה תמצאו בכל כביש את מערכת מעקות הבטיחות Motorcyclist Protection Systems שמתאימה גם להגנת רוכבי אופנועים. מה חייבים לעשות במחוזותינו, על מנת לצמצם את הפגיעות הקטלניות ברוכבי אופנוע על כבישי ישראל?
הפתרון
מעקות הבטיחות החדשניים Motorcyclist Protection Systems נועדו להגן גם על רוכבי הדו-גלגלי. מדובר על הוספת קורה משנית Secondary Rail למעקה הבטיחות שתסיר את הסכנה המיידית והרת האסון.
תודות: שי אמיר וחברת נתיבי המפרץ