מה הקשר בין ציפור למכונית?

ציפור (צילום Pexels)

הטבע תמיד היווה מקור השראה לבני האדם

בני האדם תמיד שאבו השראה להמצאות ולפיתוחים מעולם הטבע. אפילו הבית הפרטי שלנו, ועיצובו ככוך סגור עם פתח צר, הוא למעשה רק פיתוח של מערה והתאמתה ליכולת הייצור האנושית המודרנית. הטבע היווה השראה לאומנות, דתות, וכמובן לטכנולוגיה. העולם הטבעי הוא זירה להתמודדות מתמדת של צורות חיים שונות המתחרות לחיים ולמוות, כאשר לכל אחת מהן יתרונות הנדסיים שונים. כאשר פונים לפיתוח פתרונות טכנולוגיים הנדסיים, היכולת לשאוב מידע מהזירה של עולם הטבע, מאפשרת למקד את הפיתוח ולשפר את סיכויי ההצלחה. אחד מהתחומים בו עולם הטבע מהווה השראה תמידית, הוא עולם כלי הרכב.

מה הדמיון בין ציפורים למכוניות מבחינה הנדסית?

הציפור היא חייה שריתקה את בני האדם אלפי שנים. היכולת של הציפור להתעופף באוויר בלי לגלות כל מאמץ, הייתה מקור לקנאה ודחפה מלומדים רבים כמו לאונרדו דה וינצ'י ללמוד אותה. ההשראה הישירה של הציפורים הייתה כמובן בתחום התעופה, אך גם בתחומי הרכב השפעתן הייתה רבה. הדמיון בין ציפורים למכוניות מבחינה הנדסית כולל בין השאר:

  • חיסכון במשקל: הציפור מצליחה לעמוד במשימתה לנוע בזריזות ולהמריא בזכות משקל קל במיוחד. בהשוואה ליונקים, לציפורים מבנה עצם קל בהרבה, אך עיצובו מאפשר וויתור מינימלי בלבד על חוזק. בעולם הרכב, הניסיון המתמיד לוותר על משקל של רכיבי המכונית, נעשה על ידי שילוב של חומרים מרוכבים כמו סיבי פחמן, ועל ידי ניסיונות עיצוביים שונים.
  • אווירודינמיות: הציפור מעוצבת מקצה המקור שלה ועד קצה הזנב לתנועה זריזה באוויר. תנועה זריזה באוויר, משמעה תנועה בה התנגדות האוויר להגברת המהירות היא קטנה ככל האפשר. המקור החד והגוף הצר והמקומר, הם מושלמים להפחתת הגרר של האוויר, והם מהווים השראה לעיצובן של מכוניות רבות. כמו לציפור, למכוניות היום גם חלק קדמי צר, ופינות מעוגלות באופן יחסי בהשוואה לעבר, מה שמאפשר להן לדהור במהירות גבוהה, ולעשות שימוש בפחות אנרגיה לצורך התנועה.

דגם הסוויפט של סוזוקי הוא דוגמה להשראה מהטבע

דגם סוויפט של סוזוקי הוא דוגמא נהדרת לקבלת השראה מהטבע. הדגם עוצב בהשראתה של ציפור בשם סיסיי או באנגלית סוויפט. מדובר בציפור קטנה בעלת כנפיים ארוכות במיוחד. הסוויפט היא אחד מהמעופפים המיומנים ביותר בעולם. היא כה מיומנת בתעופה, עד שלמעשה היא מבלה את רוב חייה באוויר, ורגליה התנוונו והפכו להיות בין החלשות מכל העופות. ציפור הסוויפט נחשבת לאחת הציפורים הגמישות והמהירות ביותר, עם יכולת שימור אנרגיה מדהימה בתעופה מהירה, יחד עם יכולת לשינויי כיוון ותמרונים מהירים. המבנה של ציפור זו, וכלל היתרונות שלה, הם המקור לדגם הסוויפט של סוזוקי. דגם הסוויפט של סוזוקי הוא רכב סופר מיני קטן מהיר ויעיל, אשר כמו הציפור מידותיו הקטנות אינן מעידות על יכולת התנועה המדהימה שלו.

כתיבת תגובה