שבעה כללים לנהיגה בכביש המהיר בגרמניה – אוטובאן Autobahn

האוטובאן הראשון בעולם נסלל בגרמניה בין הערים קלן Köln ובון Bonn ונחנך ב-6 באוגוסט 1932 ||| הכביש, שאורכו היה כ־20 ק"מ בלבד, נחשב לראשון מסוגו בעולם – כביש מהיר דו-מסלולי ללא צמתים או רמזורים, שיועד אך ורק לכלי רכב מנועיים ||| עם עליית המשטר הנאצי לשלטון ב־1933, הנאצים אימצו את הרעיון והפכו אותו לפרויקט לאומי ענק – רשת האוטובאנים הארצית, שהוצגה כאחד מסמלי הקדמה והעוצמה של גרמניה ||| הקטע ההיסטורי הראשון עדיין קיים ומשמש עד היום כחלק אינטגרלי מרשת הכבישים המהירים בגרמניה והוא נכלל בכביש A555 הידוע גם בכינויו: הכביש של אדנאוארAdenauer-Autobahn  על שם קונרד אדנאואר שיזם את סלילתו עוד בהיותו ראש עיריית קלן ||| הרשת מכילה כ-13,200 ק"מ של כבישים מהירים מתוכם כ-9,200 ק"מ אינן מוגבלות במהירות ||| כל הפרטים, הכללים וההמלצות בהמשך…

מהירויות שונות בגרמניה (צילום דני בר)
  1. אין לעקוף מימין – הדבר הראשון שכל נהג צריך לדעת על האוטובאן הוא שעקיפה מימין אסורה! הכלל הוא שעקיפה מצד שמאל בלבד הוא אחד הדברים שגורמים לאוטובאן לעבוד – עליך לעבור לנתיב שמאלי כדי לעקוף. היוצא מן הכלל היחיד הוא כאשר התנועה נעה בקצב איטי מאוד, כמו בפקק תנועה (Stau)
  2. בדקו שוב את מראת הצד שלכם לפני שאתם עוברים לנתיב השמאלי! תמיד, אבל במיוחד בקטעי אוטובאן ללא הגבלת מהירות, זה קריטי. מכוניות נוסעות במהירות מופרזת יכולות להופיע פתאום משום מקום ולעבור על פניכם במהירות העולה על 160 קמ"ש ואף 200 קמ"ש. ייתכן שאתם נוהגים במהירות "המומלצת" של 130 קמ"ש ועלולים לגרום לנהגים גרמנים לעקוף אתכם כאילו אתם עומדים במקום
  3. תנועה איטית יותר נשארת מימין – במידת האפשר, עברו לנתיב הימני. רוב הנהגים הגרמנים טובים בזה, אבל חלק מהנהגים הלא גרמנים לא. אם אתם עוקפים כמה כלי רכב ברצף (בדרך כלל משאיות), אתם יכולים להישאר שמאלה או בנתיב האמצעי, אבל ברגע שיש מקום, פנו ימינה. אם אתם רואים רכב מגיע מאחוריכם במהירות גבוהה יותר, אותתו וזוזו ימינה. אל תתפלאו אם הרכב מאחוריכם מהבהב באורות הגבוהים שלהם, תופעה די נפוצה אבל נחשבת גם קצת גסות רוח, פשוט זוזו לנתיב ימני יותר ופנו הנתיב
  4. השתמשו תמיד באורות האיתות שלכם – נהגים גרמנים משתמשים באורות האיתות שלהם כדי להצביע על שינוי נתיב, וכך גם אתם צריכים להשתמש במַאֲתֵת או Winker. מכוניות מתוצרת גרמניה מצוידות בבקרות איתות שגורמות לאיתות להבהב שלוש פעמים ולאחר מכן להיכבות אוטומטית. דחיפה קלה של ידית הבקרה מפעילה תכונה זו. דחיפה חזקה יותר מפעילה את סימני האיתות הרגילים שעליכם לכבות, או שכבים לאחר פנייה ימינה או שמאלה

    רשת הכבישים המהירים הראשיים של גרמניה (אילוסטרציה)
  5. צייתו למגבלת המהירות – בניגוד למיתוס הנפוץ, ישנן מגבלות מהירות באוטובאן – הכביש המהיר בגרמניה. בעוד שעדיין ישנם כמה קטעים באוטובאן שבהם חוקי לנהוג במהירות מרבית של הרכב וללא הגבלת מהירות מצד החוק, קטעים אלה מוגבלים, והם הולכים ומצטמצמים מדי שנה. במהלך נסיעה באאוטובאהן תראו גם שלטים כחולים מרובעים עם מספרים לבנים שקוראים 130 בגרמניה. משמעות הדבר היא 130 קמ"ש, שהיא המהירות המרבית "המומלצת" באוטובאן הגרמני, בהתאם לחוקי האיחוד האירופאי. מגבלת המהירות החוקית היא מספר שחור על שלט לבן עגול המסומן באדום. לפעמים ישנם גם שלטים אלקטרוניים עיליים המציינים את מגבלת המהירות ואזהרות. במקטעים רבים של אוטובאן יש מגבלות מהירות של 120 קמ"ש, 110 קמ"ש או אפילו פחות, במיוחד באזורים עירוניים או עיקולים בכביש. בגרמניה יש שימוש בניידות משטרה מוסוות ועם הרבה מכשירי מכ"ם וצילום אוטומטיים בצד הדרך שמצלמים את מפירי החוק ואת לוחית הרישוי של הרכב
  6. קחו הפסקה כל שעתיים – נהגים גרמנים יכולים להיות אגרסיביים, והם חולפים על פניכם ופתאום חותכים את נתיב הנסיעה שלכם, דבר שבהחלט יכול לעצבן ולהרגיז וגם לעייף אתכם מאד, אבל אל תיקחו את זה באופן אישי. זו פשוט הדרך בה הם נוהגים בכביש המהיר במהירויות על. על כן מומלץ להתרענן ולהרגיע בהפסקות תדירות באחד מאזורי הרענון Rastplatz שיש בכל הכבישים המהירים בגרמניה
  7. נתיב החירום Rttungsgasse – חוקי התנועה בגרמניה ואוסטריה, מחייבים נהגים ליצור נתיב חירוםRttungsgasse  בכל פעם שהתנועה מתעכבת על הכביש המהיר עקב תאונה או מצב חירום אחר הדורש גישה לאמבולנסים, כבאיות, ניידות משטרה או כל תגובת חירום אחרת. אם יש רק שני נתיבים בכל כיוון, נהגים נדרשים להזיז את רכביהם לימין הקיצוני ולשמאל הקיצוני, וליצור נתיב פתוח באמצע עבור רכבי חירום.  אם יש יותר משני נתיבים, נהגים בנתיבים הימניים נשארים בקצה הימני, בעוד שנהגים בנתיב השלישי או הרביעי שמאלי נשארים בקצה השמאלי

הערה חשובה: כל הכבישים בגרמניה הם לא כבישי אגרה והנסיעה בהם לא כרוכה בתשלום, להבדיל מהשכנות מדרום – שוויץ ואוסטריה בהן יש חובת אגרת שימוש בכבישים המהירים שיש לרכוש עם הכניסה למדינה בכל תחנת דלק, או במעבר הגבול בשוויץ

עלו החודש

נושאים פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *