כל מה שרצית לדעת על הרכבות המהירות בעולם

במחוזותינו מתמודדים עם רכבת מקרטעת בין חיפה לתל אביב ||| רכבת מירושלים לתל אביב שמגיע רק עד נתב"ג ועוד ||| ומה קורה בעולם? איפה אפשר לטוס בגובה הקרקע? ||| מיהן הרכבות המהירות בעולם? ||| כל הפרטים בהמשך <<<

רכבת בייג'ין שנגחאי במהירות 349 קמ"ש (צילום דני בר)

רכבת או טיסה

ברחבי העולם הבינו בלא תמיד טיסה היא האמצעי תחבורה המהיר ביותר להגיע ממקום אחד לשני. יש מרחקים שבהם לצאת ממרכז עיר אחת למרכז עיר אחרת מהיר יותר ברכבת ולא להשתרך בפקקים עד לשדה התעופה, שעתיים לפני הטיסה להיות במקום ואחרי הטיסה להגיע למרכז העיר בכלי רכב או רכבת מקומית נוספת. כל התהליך של טיסה בת שעה, הוא בדר"כ כ-4 שעות. רכבת "רגילה" בין ערים תיסע מרחק של שעת טיסה בכ-4-5 שעות. אבל מהנדסים וממציאים שוקדים על טכנולוגיות ופתרונות הנדסיים שיגבירו המהירות ויעשו מרחק שעת טיסה בפחות משעתיים.

יותר ויותר נוסעים מוותרים על טיסות לטובת רכבות מהירות, שמאפשרות "לטוס" בין יעדים ברחבי העולם במהירות של מאות קילומטרים בשעה.

מה במחוזותינו

לפני שנים הובטחה רכבת חשמלית מהירה לירושלים. 59 ק"מ בין הכניסה לירושלים לבית מרכז עזריאלי בפחות מ-30 דקות. אמנם לא מהירות שיא של רכבת אבל חיסכון רב בזמן. אז הבטיחו. המציאות קצת שונה. בינתיים, קווי הרכבת בישראל מחוץ לרשימה…

10 הרכבות המהירות בעולם בשנת 2018

מסתבר שכיום, אם תעשו שימוש ברכבות במקומות מסוימים באירופה, משך הזמן הנסיעה הכולל שלכם יהיה נמוך מאשר במטוס. מיהן הרכבות המהירות בעולם?

1. סין: שנגחאי מגלב Shanghai Maglev מהירות מרבית 430 קמ"ש

נסיעה ברכבת המגלב שנגחאי (צילום דני בר)

הרכבת המהירה בעולם מחזיקה בשיא זה מאז 2004. הרכבת נעה ממרכז שנגחאי תחנת המטרו Longyang עד לשדה התעופה פודונג Pudong International Airport, מרחק של כ-30 ק"מ ב-7 דקות מהירות (תארו לכם נסיעה ממרכז ת"א לנתניה ב-7 דקות). יש לציין שהרכבת לעולם לא מגיע למהירות המותרת והמהפועל היא 260 קמ"ש. למרות הבדיקות הביטחוניות לאלה היוצאים מהעיר לשדה התעופה, זה חיסכון גדול בזמן ו…..חוויה.

2. סין: פוקסינג האו Fuxing Hao מהירות מרבית 400 קמ"ש

רציף הרכבת המהירה שנגחאי בייג'ין (צילום דני בר)

רכבת חדשה יותר (הושקה בשנת 2010) וארוכה הרבה יותר היא הרכבת בין תחנת הרכבת דרום בבייג'ין  ובין תחנת הונגיאאו במערב שנגחאי Shanghai Hongqiao Station . הרכבת הזו גומעת את המרחק בין בייג'ין לשנגחאי שלוקח כ-10 שעות ברכבת רגילה, רק ב-4 שעות. 2 הרכבות שנוסעות הלוך ושוב כל אחת לכיוון נגדי נקראות גם Dolphin Blue ו- Golden Phoenix. בסין יש עוד כמה קווי רכבת המגיעים למהירות מעט פחותה מהפוקסינג האו ומחברות בין שנגחאי לנאנג'ינגNanjing  והנגזו Hangzhou וגם בין ווהאןWuhan  וגואנגזו Guangzhou.

3. יפן: שינקנסן Shinkansen מהירות מרבית 360 קמ"ש

הרכבת המהירה הותיקה בעולם,פועלת כבר משנת 1964 עת נחנך קו Hikari בין טוקיו Tokyo ואוסקה Osaka וקיצצה את זמן הנסיעה מ-7 ל-4 שעות נסיעה ברכבת. דגמים חדישים יותר של רכבת זו נעים בחבלי הארץ טוהוקו Tohoku והוקאידוHokkaido..לקראת אולימפיאדת טוקיו בשנת 2020 יושקו דגמי רכבת מהירים יותר.

4. איטליה: איטאלו ופרצ'רוסה Italo & Frecciarossa מהירות מרבית 355 קמ"ש

הרכבת המהירה ביותר באירופה נעה מאז 2015 בין רומא Rome, פירנצה Florence ומילנו Milan. בקרוב יושק גם קו לפרוג'יה Perugia. רכבת Frecciarossa (החץ האדום באיטלקית) נחשבת גם בהיותה בנויה מחומרים ידידותיים לסביבה או ממוחזרים.

5. ספרד: רנפה Renfe AVE מהירות מרבית 350 קמ"ש

מערכת רכבות מהירות בספרד, הנעות בין הערים המרכזיות במדינה וגם בין ברצלונה לפריז ב-6 שעות (1000 ק"מ שטיסה נטו לוקחת 1.35 שעות משדה תעופה לשדה תעופה).

6. ערב הסעודית: הרמיין ווסטרן Haramain Western מהירות מרבית 350 קמ"ש

מסילת הרכבת בין מדינה למכה, אורכה כ-450 ק"מ. הרכבת עושה המרחק בין 2 הערים הקדושות לאיסלם ב- 2.5 שעות. התחזית היא 3 מיליון נוסעים בשנה, רובם עולי רגל.

7. גרמניה: אייטז ICE InterCityExpress מהירות מרבית 330 קמ"ש

מערכת רכבות מהירות בין הערים הראשיות בגרמניה. נסיעה מהירה ונוחה בין מינכן, ברלין, פרנקפורט, המבורג ועוד.

8. דרום קוריאה: קורייל Korail KTX מהירות מרבית 330 קמ"ש

רשת הרכבות המהירות של דרום קוריאה פועלת כבר משנת 2004 וממשיכה לצמוח כאשר הקו האחרון הושק בה לקראת משחקי החורף של אולימפיאדת 2018. קו החוצה את המדינה ומחבר בין נמל התעופה הבינלאומי של אינצ'ון Incheon שבמערב דרום קוריאה עם גנגנאונג Gangneung שבמזרח המדינה (עם עצירה בסיאול הבירה). הקו הזהקיצר דרך של 6 שעות לאתרי הסקי בפיונגצ'אנג PyeongChang לזמן של פחות משעתיים.

9. צרפת ובריטניה: טֶה־זֶ'ה־וֶה TGV ויורוסטאר Eurostar מהירות מרבית 320 קמ"ש

מערכת הרכבות המהירות של בריטניה וצרפת מחברות גם בין לונדון לערים נוספות באירופה (אמסטרדם, קלן, בריסל, פרנקפורט ועוד). מערכת הרכבות TGV (Train à Grande Vitesse) הושקה בשנת 1981 עם קו פריז ליון. יורוסטאר התחילה לפעול עם פתיחת המנהרה המחברת בין אירופה לבריטניה, בשנת 1994. כיום 2/3 מהנוסעים בין פריז ללונדון עוסים זאת ברכבות אלה ולא טסים המרחק בין הערים.

10. אירופה: טאליס Thalys מהירות מרבית 300 קמ"ש

מערכת של רכבות מהירות המחברות ערי אירופה מרכזיות ונעות על מסילות משותפות ליורוסטאר ו-TGV. רכבת זו מחברת בין אמסטרדם, בריסל, פריז וקלן עם מספר רכבות רב כל יום. זוהי אחת מרשתות הרכבת המרכזיות באירופה בעיקר לאנשי עסקים אבל מתוגברת ומתאימה עצמה לנופשים בזמני החופשות והקיץ.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. וואו, הרכבות בארץ מרגישות כמו בדיחה לצד אלו…

  2. וואו מדהים.
    הפוסט הזה (וההשוואה לרכבת ישראל) מזכיר לי את הסיפור על חוואי יהודי עשיר מטקסס שבא לביקור בארץ, רצה להתרשם מחקלאות ישראלית ונסע לבקר קרוב רחוק, חקלאי מזכרון.
    כשיצאו לשדות, מספר הטקסני לזכרוני: ״אני יוצא בבוקר מהבית, עולה על הטרקטור, נוסע ישר כל הזמן ועד רדת הערב אני אפילו לא מגיע לקצה השדה שלי״. עונה לו הזכרוני: ״גם לי היה פעם טרקטור כזה…למזלי הצלחתי למצוא לו קונה״.

  3. טיולי רכבות זה נהדר

  4. עושה ממש חשק, המון מידע מרתק

  5. פוסט מעניין ועושה חשק לטיול רכבות בעולם 🙂

  6. איזה סקירה מגניבה.
    מקווה לנסוע על אחת מהן בקרוב 🙂

  7. בהחלט לא מפתיע שסין בראש הרשימה. אולי בגלל זה בימים הם אלו הם בונים לנו את הרכבת הקלה בתל אביב.

  8. נסעתי ברכבת מלונדון לפריז וזו היתה בהחלט חוויה מאוד נעימה ומוצלחת. סקירה מעניינת של הרכבות המהירות. יש ברשימה כמה שהייתי רוצה לנסוע בהם

  9. אם היו לי הנתונים של הקו באוזבקיסטן היה ניתן להשוות. המהירות נקבעת לא רק עפ"י הרכבת אלה גם הפסים והתשתית. מהיכרותי את אוזבקיסטן המהירות לא שיא.

  10. אני בהחלט הייתי שמחה לנסוע ברכבת ממקום למקום ולא בטיסות. רואים יותר טוב את הנוף 🙂
    ברשימה המענינת שלך חסרה רכבת מהירה באוזבקיסטן – היא נקנתה מספרד ולכן היא ממש כמו הטלגו, גם במראה. זכיתי לנסוע בה מספר פעמים בטיול שלי באוזבקיסטן. הלוואי עלינו במהרה בימינו.

  11. פוסט מעניין מאוד. מחכה לרגע שגם ישראל תיכנס לרשימה הזו…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט