מגזין חדשות רכב וטכנולוגיה של דני בר מס' 14/2022

דגמים חדשים של אופנועים לשטח וגם חשמליים, סיטרואן שיגיעו לישראל 2023 ||| טכנולוגיות פורצות דרך וגם אפליקציות ||| נתוני יבוא כלי רכב ינואר-אוקטובר 2022 לעומת תקופה מקבילה אשתקד ||| נפגעי תאונות דרכים ||| חדשות תחבורה ועדכוני בטיחות בדרכים ||| חוקים חדשים ואכיפה ביבשה ובים ||| לשאר החידושים והחדשות בהמשך…

רכב

eMOTO עם אנדורו חשמלית של SURRON בישראל

SURRON STORM BEE – אופנוע אנדורו חשמלי (צילום יח"צ חו"ל)

חברת eMOTO, יבואנית רכבי הדו והתלת גלגלי החשמליים המובילה בישראל, גאה להשיק את ה- SURRON STORM BEE – מכונת אנדורו חשמלית מקצועית. המותג SURRON הוקם בידי שלושה אנשי הייטק חובבי אופנועים שיצאו לדרך בשנת 2014 עם השקעה ראשונית של כמה עשרות מיליוני דולרים וצוות שמנה עשרות מהנדסים, במטרה לבנות כלים דו גלגלים חשמליים קלים וחזקים שיתחרו בכלים הטובים בעולם. אחרי שהתנסו עם כמה דגמי אופנועי שטח חשמליים קלים כמו ה-LIGHT BEE שהפך להצלחה מסחררת עם יותר מ 100,000 כלים בעולם, עברו ב-SURRON לדבר הבא – אופנועים חשמליים בגודל מלא. כך בא אל העולם ה-STORM BEE.

ה-סטורם בי מיוצר בגרסת אנדורו וסופרמוטו ומגיע עם רישוי כביש ומערכות בטיחות ASR ו- ABS (אופציונאלי).

הסורון סטורם בי מצויד במנוע חשמלי בראשלס המפיק הספק חשמלי של 11 קילוואט, הספק מקסימלי של 30 כ"ס – חזק יותר מכל כלי A2 על הכביש! -STORM BEE מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4 שניות בלבד והמהירות המירבית עומדת על כ-110 קמ"ש. הסורון מצוייד בסוללת ליתיום-יון נשלפת המספקת כ-5 שעות של רכיבת סינגלים, וטווח עירוני של כ-100 ק"מ. נתוני הטעינה עומדים על כשעתיים טעינה מ-20% ל-80% סוללה וארבע שעות לטעינה מלאה.

כיאה לאופנוע אנדורו מקצועי, הסורון סטורם בי, שמקביל בביצועיו לאופנוע אנדורו בנפח 250 סמ"ק, מצויד במערך בולמים איכותי הכולל מזלג קדמי הפוך עם מהלך של 290 מ"מ עם אפשרויות כיוון מלאות והתאמה לסגנון הרכיבה שלכם וגלגלים במידות 21 אינץ' קדמי ו-18 אינץ' אחורי מה שמאפשר להתקין עליו את צמיגי השטח הקרביים ביותר. בצד הטכנולוגי, ניתן למצוא בקרת אחיזה ASR, לא פחות מ-4 מצבי רכיבה וגם אפשרויות להתאמה אישית, מצב "טורבו" ומצב רוורס לנסיעה אחורית למקרה שנתקעתם בנקודה שאי אפשר לצאת ממנה, ומספר מצבי רגנרציה (אחזור אנרגיה) לבחירת הרוכב.

הודות למשקל של 127 ק"ג בלבד (97 ק"ג ללא סוללה) וגובה מושב ידידותי במיוחד של 760 מ"מ בלבד, כל רוכב ורוכבת יוכלו להרגיש מיד "בבית" על סורון סטורם בי, בין אם הם מתחילים או מקצוענים. אידיאלי לצעירים! רישיון 2A מאפשר לרכוב על ה-SURRON STORM BEE מגיל 16.

היתרונות של אופנוע חשמלי: מתאים לרישיון נהיגה בדרגת 2A (עד 125 סמ"ק) | ביטוח מוזל מקביל ל-50 סמ"ק, חיסכון של אלפי שקלים ביחס לכלי בנזין מקבילים | טיפולים מינימליים, חסכון של כ-80% בהשוואה לכלי בנזין מקבילים | ידידותי לסביבה.

היתרונות של סורון סטורם בי Storm Bee Surron: עלות שימוש נמוכה במיוחד | מומנט מטורף ביציאה מהמקום ששום מדרגה לא יכולה לו | רכיבה חרישית בלי להפריע למשתמשי הטבע האחרים (בני אדם ובעלי חיים) | בלם אחורי ביד – רגליים משוחררות | טעינה ביתית נוחה וקלה בשקע רגיל | אפשרות לרכישת סוללה נוספת והחלפה בשטח למי שעדיין לא מוכן לחזור הביתה.

מחירו של הסורון 46,900 שקלים. לכבוד ההשקה הרשמית ולרגל 5 שנות יצור סידרתי של סורון 39,900 שקלים (עד 7 נובמבר). הנחה דומה תינתן על הדגם סופרמוטו שמחירו 49,900 שקלים ועכשיו עד 7 בנובמבר רק 42,900 שקלים.

אולם תצוגה eMOTO רחוב הרכבת 28, תל אביב. פרטים באתר www.surron.co.il ובפייסבוק https://www.facebook.com/EMOTOE

סיטרואן עם השקה עולמית של C5 איירקרוס PHEV

הדגם שהושק לאחרונה מצויד במנוע בעל הספק 180 כ"ס בלבד, להבדיל מהמנוע בעל הספק 225 כ"ס בדגם הקיים. הדגם צפוי להגיע לארץ במהלך 2023.

סיכום יבוא רכב לישראל עשרה חודשים 2022

סיכום מכירות כלי רכב חדשים ינואר-אוקטובר 2022 עם 234,699 כלי רכב לעומת 2021 עם 269,156 מסירות שזה מציג 13% ירידה במספר כלי הרכב שעלו השנה על כבישי ישראל לעומת תקופה מקבילה אשתקד. דירוג מותגי הרכב בסדר יורד:

יונדאי i30 N החדשה (צילום יח"צ חו"ל)

יונדאי עם 41,394 כלי רכב חדשים לעומת 41,350 אשתקד | קיה עם 33,530 לעומת 35,506 אשתקד | טויוטה עם 29,194 לעומת 36,222 | מזדה עם 17,302 לעומת 14,469 | סקודה עם 11,957 עם לעומת 19,212 אשתקד | מיצובישי עם 10,923 לעומת 12,323 | סיטרואן עם 7,512 לעומת 6448 | סוזוקי עם 6822 לעומת 9467 | פיג'ו עם 5477 לעומת 6865 | סיאט עם 5244 לעומת 11383.

טסלה צללה עם 2629 מסירות עד כה 2022 לעומת 4707 מסירות בתקופה מקבילה אשתקד. בגזרת רכבי היוקרה מרצדס עם 4571 מסירות (מתוכן 622 מוניות) לעומת 3972 אשתקד, BMW עם 3303 מסירות לעומת 3400 אשתקד, פורשה עם 243 מסירות לעומת 194 אשתקד, DS עם 174 לעומת 185, אינפיניטי עם 126 לעומת 67, מזראטי עם 52 לעומת 51, יגואר עם 44 לעומת 67, בנטלי עם 25 מסירות לעומת 21, פרארי עם 18 מסירות לעומת 16, אסטון מרטין עם 12 לעומת 4 אשתקד,

HARMAN עם Ready Care – טייס המשנה שתבדוק אם הנהג לחוץ, עייף, או סתם לא מרוכז

HARMAN International, חברה בת בבעלות מלאה של סמסונג, המתמקדת בטכנולוגיות מחוברות לרכב, הכריזה על Ready Care – פתרון חדש שיסייע בשיפור הבטיחות והפחתת המתח של הנהג, המשלב אלגוריתמים חכמים של לימוד מכונה ונתונים מחיישנים הממוקמים בתא הנהג.

הטכנולוגיה החדשה כוללת כמה פיתוחים חדשים שבינהם היכולת למדוד את מצבו של הנהג: מצלמה בתדרי אינפרה אדום עם תאורה אקטיבית, סוקרת את פני הנהג בסביבות תאורה נמוכה וגבוהה, כדי לספק נתונים בזמן אמת על הבעות פנים, נקודת המבט של עיניים ופתיחת העפעפיים, כך שניתן ללמוד על מידת עייפותו וריכוזו בכביש.

בנוסף, Ready Care יכול גם למדוד את ה׳עומס הקוגניטיבי׳ על הנהג בזמן אמת, כדי לזהות מתי מתעוררת הסחת דעת מהכביש, ולאחר מכן יכול להפעיל שורה של גירויים יזומים, כמו הגברת ווליום מוסיקה – בתוך הרכב – שיחזירו את הנהג ל״איפוס״. Ready Care, שממנפת טכנולוגיית לימוד מכונה מתקדמת, מאפשרת למעשה ליצרני הרכב ולשותפים אסטרטגיים, לשלב כל תכונה או פונקציה של הרכב – כגון עוצמת קול, או חיישני מושב – בפתרון וכך יכולה ל״עורר״ או להוציא את הנהג ממצב שמפריע לנהיגה.

הטכנולוגיה אף מציעה תאימות למספר מנועי ניווט ומספקת בחירה חלופית למסלול עמוס במיוחד בדמות מסלול ״רגוע״ יותר, שמוריד רמות לחץ מוגברות של הנהג בזמן שהוא על הכביש. באמצעות זיהוי גורמי לחץ בזמן אמת כמו פקקים, או מזג אוויר והתאמת המסלול בהתאם, הפתרון יסייע בהפחתת מצב הלחץ או החרדה של הנהג.

לדברי מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל, מדובר בעצם ב׳טייס משנה׳, שמזהה מתי הסחות דעת עלולות להפוך למצבים מסוכנים, ואז מתערב כדי להימנע מהן. ״הרכב יכול, במובן מסוים, לדעת מה הנהג חושב וזה משנה את חוקי המשחק". לדברי גבע, Ready Care מצייד את יצרני ה- OEM בטכנולוגיה מתקדמת ומשמעותית לשיפור בטיחות הנהג ורווחתו. ״ליצרני רכב יש הזדמנות לשלב את Ready Care בכלי הרכב או לבחור בתכונות מסוימות כדי ליצור פתרון מותאם יותר עבור הלקוחות וציי הרכב שלהם״.

למידע נוסף בקישור…

eMOTO עם דופרן D4 – קטנוע תלת-גלגלי חשמלי לטווח 250 ק"מ בעיר

דופרן D4 – קטנוע תלת-גלגלי חשמלי (צילום יח"צ חו"ל)

דופרן היא חברה שמתמחה בייצור של כלי רכב דו ותלת גלגליים, חשמליים ולא חשמליים שמפתחת, מייצרת ומוכרת מגוון גדול של כלים וחלקים ליצרנים ולקוחות פרטיים / מסחריים בכל רחבי העולם. לדופרן פס ייצור ומרכז R&D פעילים במיוחד. דופרן עומדת בסטנדרטים הבינלאומיים הנוקשים ביותר של איכות וטכנולוגיה.

דופרן D4, קטנוע תלת גלגלי חשמלי עם ABS + CBS לבטיחות מרבית | כוח מקביל 250 סמ"ק עם רישיון נהיגה 2A (125 סמ"ק) | טווח רכיבה עירוני של עד 250 ק"מ | 4 סוללות נשלפות, ניתנות לטעינה גם מחוץ לקטנוע | אפשרות לטעינה מהירה | אופציה לאחסון מתחת למושב | 2 רמות כוח + כפתור רוורס | צמיגים נגד פאנצ'רים RUNFLAT | צמד גלגלים קדמיים שמשפרים את הבטיחות ומאפשרים לכם להתקדם ביעילות גם כשגשום בחוץ | עיצוב מוקפד שלא ישעמם אתכם כל בוקר | מסך תצוגה צבעוני בגודל 7 אינטש | רמקולים BT מובנים | הנעה ללא מפתח (KEYLESS) ונעילה אלקטרונית למושב ותא הסוללות.

משקלו של הדופרן D4 עומד על 168 ק"ג בלבד וגובה המושב על 785 מ"מ, כך שכל רוכב או רוכבת יוכלו "להרגיש עליו בבית" מיד.

למרות כוחו בשל היותו חשמלי, רכיבה על הדופרן D4 דורשת רישיון נהיגה בדרגת A2 (מקביל ל-125 סמ"ק). עלות הביטוח נמוכה במיוחד – מקבילה לעלות ביטוח של קטנוע בנפח 50 סמ"ק עם הנחה נוספת של 15% לכלי רכב תלת-גלגלי ועוד הנחה בגלל מערכות הבטיחות. עלות החשמל עומדת על כ-2 שקלים לכל 100 ק"מ של רכיבה, מה שאומר שמדובר בכלי תחבורה שעלויות השימוש בו הן מהזולות ביותר בשוק. טיפול תקופתי נדרש כל 6000 ק"מ או חצי שנה, בעלות זניחה של כ-300 שקלים בלבד.

מחיר ההשקה של הדופרן D4 עומד על 44,900 שקלים ודגמים נוספים מתחילים ב 29900 שקלים בלבד. אפשרויות לטרייד- אין ומימון.

אולם תצוגה eMOTO רחוב הרכבת 28, תל אביב. פרטים באתר www.surron.co.il ובפייסבוק https://www.facebook.com/EMOTOE

תחרות וספורט

עמותת ישראפיש עם תחרות מקצועית לדייג ספורטיבי למשפחות בחופי איגוד ערים כינרת

דייגים בתחרות ישראפיש (צילום יח"צ חו"ל)

איזו משפחת דייגים תתפוס את כמות הדגים הגדולה ביותר בכינרת- ב-30 שעות רצופות של תחרות? התחרות המקצועית לדייג ספורטיבי למשפחות, ביזמת עמותת "ישראפיש" תתקיים בחופי איגוד ערים כינרת ב-17-19 בנובמבר (יום חמישי עד שבת בבוקר), בה תתחרינה 14 משפחות המגיעות מכל רחבי הארץ, עם ילדים מגיל 6 ועד 18. התחרות תתבצע לאורך 30 שעות רצופות! כולל לינת המשתתפים באוהל על החוף, על תפיסת המשקל הרב ביותר של דגים.

עידן גרינבאום יו"ר איגוד ערים כינרת וראש מועצה אזורית עמק הירדן אומר כי איגוד ערים כינרת מעודד אירועי חורף בכינרת, ושמח לארח בכל שנה את תחרויות הדייג הספורטיבי "הכינרת אגם שאינו קופא לעולם ועל כן מהווה אבן שואבת לדייגי הספורט מכל העולם, בעיקר בעונת החורף. אנו מברכים את התחרות הפותחת של המשפחות המשתתפות ומאחלים הנאה מהתחרות על הכינרת המלאה והיפה, והצלחה לכולם".

למשפחות המשתתפות בתחרות מוקצים מתחמי דייג מדודים ומסומנים על ידי שופטי התחרות, אשר רק בהם מותר לשהות ולדוג, לאורך כל שעות התחרות. חשוב לדעת כי הדגים שנתפסים, נשקלים על ידי שופטים מקצועיים ולאחר השקילה מוחזרים למי הכינרת! תוצאות השקילה ישוקללו בסיום התחרות.

בין המשפחות המשתתפות, גם משפחתו של אנדריי מזלין יו"ר עמותת "ישראפיש" לדייג ספורטיבי בישראל: "השנה ישנה היענות גדולה של משפחות, התחרות המשפחתית מפגישה גם את הילדים, הקטנים והגדולים עם תרבות וחווית הדייג הספורטיבי אשר יותר פופולארית באירופה. בהמשך עונת החורף נקיים בכינרת תחרויות נוספות לדייג ספורטיבי לבוגרים מקצועיים, 13-16 בדצמבר 2022 תחרות גביע מועדון ישראפיש, ב-22-27 בינואר 2023 תתקיים אליפות ישראל בדייג ספורטיבי, וב-22-25 בפברואר 2023 תחרות סיום העונה, גביע מועדון ישראפיש. מתחרים ומתחרות המעוניינים להשתתף מוזמנים ליצור איתנו קשר במייל" אומר מזלין.

חובבי דייג מוזמנים להגיע ולהתרשם מהתחרות בחוף דוגית של איגוד ערים כינרת.

הליגה הלאומית בכדורסל עם הסכם חסות טוטו-ווינר

ראשי מנהלת הליגה הלאומית בכדורסל הצליחו להשיג פריצת דרך שיווקית מסחרית ולחתום לראשונה בתולדות הליגה על הסכם עם הטוטו כנותן החסות הרשמי לליגה, בדומה לליגות הספורט הבכירות בישראל. במסגרת ההסכם תיקרא הליגה בעונת 2022-23 : ליגה לאומית Winner.

מנכ"ל הטוטו מאיר ברדוגו, ויו״ר מנהלת הליגה רון וורוטיצקי, חתמו על הסכם החסות לעונת המשחקים הקרובה. זהו הסכם ראשון עבור הליגה הלאומית בכדורסל מאז הקמת המנהלת, וגם הפעם הראשונה שהטוטו חותם על הסכם למתן חסות רשמי בליגה שנייה בענף כדור בארץ, ומהווה הכרה בהתקדמות המקצועית והספורטיבית של הליגה. בעקבות ההסכם, שמה הרשמי של הליגה יהיה מעתה ליגה לאומית Winner.

במסגרת ההסכם ימותג טוטו-ווינר בכל המשחקים, לרבות פרסום באולמות, בשידורי המשחקים בטלוויזיה ובאינטרנט, וברשתות החברתיות. בנוסף, הליגה הלאומית תעבור שינוי בימי המשחקים כך שבכל מחזור שני משחקים יועתקו מיום שלישי ליום שישי בצהרים על מנת לעודד קהל צעיר ומשפחות להגיע למשחקי הליגה. ההסכם בין הגופים הוא למעשה תולדה של התפתחות הליגה הלאומית כליגה מקצוענית, אשר מושכת עניין רב בקרב חובבי ענף הכדורסל ואף מייצרת בכל שנה דרמות, שיאים חדשים, כדורסל המעניק במה לשחקן הישראלי וייצוג בולט לפריפריה.

הסכם זה מצטרף להסכם החסות שחתמה מנהלת הליגה הלאומית לפני מספר שבועות עם מותג המים המינרליים עין גדי, ובמסגרתו כל קבוצה תזכה לאספקת מים לכל אורך השנה. שני ההסכמים הללו מבטיחים, לראשונה, הכנסה לקבוצות הליגה הלאומית בכדורסל.

יו"ר המועצה להסדר ההימורים שבתאי צור: "זוהי הפעם הראשונה אי פעם שטוטו ווינר חותם על הסכם חסות שיווקי-תפעולי בליגה הלאומית בכדורסל. זוהי בשורה חשובה המבטאת את האמון של הטוטו בליגה הזו אשר יש בה ייצוג נרחב לפריפריה במדינת ישראל, וזה בהחלט עולה בקנה אחד עם המדיניות של הטוטו לפעול למען הספורט בישראל".

רון וורוטיצקי, יו"ר מנהלת הליגה הלאומית: ״אחד היעדים המרכזיים שהצבתי לעצמי כיו״ר המנהלת, לצרף גופים ציבוריים אשר יקדמו את הליגה הלאומית. ההסכם שנחתם היום, הינו היסטורי עבור שני הצדדים, ומצביע על האמון והקרדיט לה זוכה הליגה הלאומית שהיא הבית של הכדורסל הישראלי. אני משוכנע שיחד עם המועצה להסדר ההימורים בספורט וגופים נוספים שיצטרפו בעתיד נצליח להמשיך ולקדם את הליגה הלאומית. אני מודה ומברך את כל העוסקים במלאכה ומאחל לכולנו דרך צלחה".

מנכ"ל הטוטו בפועל מאיר ברדוגו: "זהו הסכם מסחרי לעונת 22-23 אשר מבטא את ההכרה והאמון של הטוטו בהתקדמות הספורטיבית שעשתה לאחרונה הליגה הלאומית בכדורסל, ובמקצועיות שבה היא מתנהלת כיום תחת היו"ר רון וורוטיצקי. אנו מאמינים שההסכם מייצר ערך מוסף לטוטו ובמקביל יגביר את העניין של הציבור בליגה הלאומית בכדורסל אשר עתידה להיות השנה אטרקטיבית ומותחת יותר".

מסע כביש/שטח הרפתקני של מועדון סיטרואן אספנות לממלכה ההאשמית של ירדן 

מסע מיוחד זה עבר על כבישים הררים מפותלים, חוה תרבות בדואית ואתרי תיירות מפורסמים בירדן. המסע עבר דרך עקבה, וואדי ראם, דרך המלך, פטרה-בירת הנבטים, מצוק ההעתקים הירדני, כביש ים המלח הירדני, ואדי נמלה – דרך הבשמים, מדבא, רבת עמון, מוזיאון המכוניות של המלך חוסיין, ים המלח והבקעה הירדנית. מדריך המסע היה עופר אוגש.

תחבורה ובטיחות

עיריית הרצליה עם ממשק ייעודי לדיווח על תקלות ובעיות בתחבורה הציבורית בעיר

אוטובוסים בתחנה מרכזית (צילום דני בר)

לאור ריבוי התלונות שהגיעו לעירייה מתושבים שמשתמשים בתחבורה הציבורית בעיר, החליטה העירייה לפתוח ממשק ייעודי לדיווח על הבעיות והתקלות שהם נתקלים בהן בשירות התחבורה הציבורית. העירייה תמפה ותעביר את כל התלונות במרוכז למשרד התחבורה, וזאת כדי להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות.

לכן, העירייה מבקשת מכל מי שנחשף לבעיה, תקלה, איחור, אי הגעה או שירות לקוי בתחבורה הציבורית בעיר, לדווח לה בממשק הייעודי שהיא פתחה, בקישור…

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון: "עיריית הרצליה החליטה להרים את הכפפה על מנת לטפל בנושא הכאוב של מצב התחבורה הציבורית. מדובר בבעיה ארצית שמשבשת את איכות החיים של התושבים ולצערי המדינה לא נותנת לעיריות את הסמכות להפעיל תחבורה ציבורית משלהן. לכן אנחנו עושים את כל המאמצים להפעיל לחץ על קובעי המדיניות בממשלה למען שיפור השירות לתושבים. אני קורא לכל ראשי הרשויות בארץ להצטרף למהלך ולהביא יחד את השינוי המיוחל".

חברת המועצה, מחזיקת תיק התחבורה, עו"ד דניאל אייזנברג צדיקים: "נמאס לנו מאזלת היד של משרד התחבורה, והגיע הזמן להגביר את הלחץ על מנת שנוכל להתנייד בקלות כמו כל מדינה מתוקנת. כמי שמחזיקה את תיק התחבורה בעיר, אני פועלת כל העת לשים את נושא התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות של העירייה. המדינה צריכה להבין שתחבורה ציבורית טובה היא חלק מאיכות חיים אלמנטרית שמגיעה לנו האזרחים".

מהי השעה המסוכנת ביום בכביש

נוסעים אל השקיעה (צילום shutterstock)

בסוף השבוע האחרון ישראל עברה לשעון חורף. משמעות הדבר כי זמן החשיכה יהיה ארוך יותר ויתחיל כבר בשעות אחרי הצהריים, זמן החזרה מהעבודה וממוסדות החינוך. מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס, עולה כי שעות אחר הצהריים הן השעות המסוכנות ביום שבהן מתרחשות הכי הרבה תאונות דרכים. מהנתונים שניתחה העמותה עולה כי השעה המסוכנת ביום, בה הכי הרבה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2021 היא 16:00-17:00 במהלכה נפגעו 1,499 בני אדם. בשנה שקדמה לה (2020) הייתה השעה שבין 17:00 18:00 השעה המסוכנת ביותר. השעה השנייה במסוכנות בשנת 2021 – בין 17:00 ל- 18:00 ובמהלכה נפגעו בשנה שעברה 1,379 בני אדם.

כאשר בוחנים את השעות הקטלניות ביותר, אלה שבהן נהרגים הכי הרבה בני אדם בתאונות דרכים, ניתן לראות התאמה לשעה שבה מספר הנפגעים הגבוה ביותר: בין השעות 16:00-17:00 נהרגו הכי הרבה בני אדם (27) בתאונות דרכים בשנת 2021, והשעות הקטלניות אחריה הן 17:00-18:00 ו-19:00-20:00, שבמהלך כל אחת מהן נהרגו 25 בני אדם בשנה זו.

גם בתחום העירוני שעות הצהריים המאוחרות ואחר הצהריים היו הקשות ביותר בשנת 2021 כשמספר הנפגעים הגבוה ביותר, 798 בני אדם נפגעו בין השעות 16:00-17:00 ושניה במסוכנות היא השעה שבין 15:00-16:00 שבמהלכה נפגעו בשנת 2021 בתחום העירוני 788 בני אדם בתאונות דרכים. בבחינת הערים השונות ניתן לראות כי השעות המסוכנות משתנות מעיר לעיר.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בשעות אחר הצהריים מתקיימת היפגעות גבוהה בתאונות דרכים בעיקר בשל החזרה ממקומות העובדה הביתה או הנסיעה לקחת את הילדים ממוסדות החינוך. שעות החשיכה המוקדמות עלולות להגביר את הסכנה לתאונת דרכים כמו גם ימי הגשם הצפויים. בשעות הללו משטרת ישראל חייבת להגביר את הנוכחות והנראות בכבישים כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים. חיזוק ההרתעה ויצירת אווירה מונעת עבירות תנועה הן פעולות הכרחיות אשר יכולות להוביל לצמצום תאונות דרכים".

השעות המסוכנות בכביש לפי התפלגות הערים

  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בתל אביב-יפו היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 15:00-16:00, במהלכה נפגעו 129 בני אדם. השעה השנייה במסוכנות בתל אביב-יפו היא 16:00-17:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 119 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בירושלים היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 13:00-14:00, במהלכה נפגעו 100 בני אדם. השעה השנייה במסוכנות בירושלים היא 15:00-16:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 90 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בחיפה היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 11:00-12:00, במהלכה נפגעו 46 בני אדם, השעה השנייה במסוכנות בחיפה היא 20:00-21:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 42 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בבאר שבע היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 14:00-15:00, במהלכה נפגעו 38 בני אדם, שעה זו חוזרת כמסוכנת ביותר זו שנה שניה ברציפות בעיר. השעה השנייה במסוכנות בבאר שבע היא 19:00-20:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 36 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בפתח תקווה היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 17:00-18:00, במהלכה נפגעו 31 בני אדם. השעות במקום השני במסוכנות בפתח תקווה הן 15:00-16:00 ו-22:00-23:00, במהלך כל אחת מהן נפגעו בעיר 27 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בחולון היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 14:00-15:00, במהלכה נפגעו 35 בני אדם. השעות במקום השני במסוכנות בחולון הן 14:00-13:00, 16:00-17:00 ו-18:00-19:00, במהלך כל אחת מהן נפגעו בעיר 30 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים באשדוד היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 16:00-17:00, במהלכה נפגעו 46 בני אדם. השעה השנייה במסוכנות באשדוד היא 17:00-18:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 35 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים באשקלון היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 13:00-14:00, במהלכה נפגעו 29 בני אדם. השעה השנייה במסוכנות באשקלון היא 16:00-17:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 26 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים ברמת גן היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 13:00-14:00, במהלכה נפגעו 28 בני אדם. השעה השנייה במסוכנות ברמת גן 17:00-18:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 26 בני אדם.
  • השעות בהן מספר הנפגעים בתאונות דרכים בראשון לציון היה הגבוה ביותר בשנת 2021 הן 13:00-14:00 ו-17:00-18:00 במהלך כל אחת מהן נפגעו 21 בני אדם. השעה השלישית במסוכנות בראשון לציון היא 09:00-10:00, במהלכה נפגעו בתאונות בעיר 18 בני אדם.
  • השעה בה מספר הנפגעים בתאונות דרכים בבת ים היה הגבוה ביותר בשנת 2021 היא 10:00-11:00, במהלכה נפגעו 39 בני אדם. השעות במקום השני במסוכנות בבת ים הן 12:00-11:00, 14:00-15:00 ו-18:00-19:00, במהלך כל אחת מהן נפגעו בעיר 22 בני אדם.

תנאי הנהיגה בשעות הלילה שונים מאוד מנהיגה בשעות היום. כושר הראיה יורד וקשה יותר להבחין במשתמשי דרך פגיעים כמו הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי אופנועים וקטנועים. נתונים של היפגעות בתאונות דרכים מראים כי 40% מתאונות הדרכים מתרחשות בשעות החשיכה. הסכנה הברורה ביותר של נהיגת לילה היא הירידה בכושר הראיה. המרחק שבו יכול לראות נהג בשעות החשיכה מתקצר. בנוסף לכך, לוקח לעיניים זמן להתרגל לחושך לאחר שהייה במקום מואר או לאחר נסיעה בכביש מואר. בחושך קשה יותר להעריך מהירות ומרחק ואובייקטים עשויים להיות קרובים יותר או כאלו המתקרבים במהירות יותר מאשר יכולת הנהג להעריכם. שעות החשיכה הן שעות שבו הגוף מכין את עצמו לשינה, בעיקר אחרי יום מעייף בעבודה. עייפות נהגים וישנוניות הן סיבות מרכזיות להיפגעות בתאונות דרכים בלילה. שימוש בתחבורה ציבורית יכול להיות פתרון טוב וחלופה לנהיגה בשעות החשיכה. כאשר חשים עייפות בנהיגה, שתיית כוס קפה חזק ומנוחה קצרה עשויים להוות פתרון טוב ובטוח לנהיגה בעייפות בשעות.

רכבת ישראל עם חידוש שירות Wi-Fi בקרונות הרכבת

רכבת ישראל בנתיבי איילון (צילום דני בר)

שר התקשורת יועז הנדל ביצע נסיעת מבחן ברכבת על מנת לבחון את איכות הקליטה והכיסוי. השר הגיע יחד עם מיכאל כהן, סמנכ״ל תשתיות ברכבת והדרג המקצועי ברכבת וכן עם הצוות המקצועי במשרדו, רוני חורי מנהל תחום פיקוח טכנולוגי באגף פיקוח ואכיפה.

השר עלה בתחנת הרכבת יצחק נבון בירושלים ונסע לתחנת סבידור מרכז בתל אביב. במהלך הנסיעה ביצעו אנשי משרד התקשורת בחינות של הקליטה על ידי שימוש במערכת ה- Drive Test של המשרד. במהלך הנסיעה נבדקה רמת הכיסוי, הוצאת שיחות, וקצבי הורדת הקבצים.

לפני מספר חודשים החל משרד התקשורת להפעיל יכולת עצמאית לבדיקת הכיסוי ואיכות השירות הסלולרי הניתנים למנויים בפועל, באמצעות מערכת Drive Test המופעלת על ידי אנשי המשרד והמאפשרת ביצוע בדיקות שונות של רמת הכיסוי ביישובים, בדרכים וכדומה.

המערכת מאפשרת נסיעת מבחן ברכב או ניתנת לנשיאה כתרמיל גב לצורך ביצוע בדיקה רגלית Walk Test מערכתDrive Test  מאפשרת למשרד התקשורת לחזק את הפיקוח ואכיפה מול חברות הסלולר, ולפעול ביעילות ובמהירות לשיפור הכיסוי והשירות הסלולרי הניתן לכל מנויי חברות הסלולר בישראל בדרכים, בכבישים וברכבות.

נוסף לכך, הקליטה הסלולרית היא נדבך מרכזי לתשתית של האינטרנט האלחוטי ברכבת ישראל, זאת כיוון שכל ראוטר מתבסס על הקליטה הסלולרית. צוות משותף של משרד התקשורת ורכבת ישראל בשיתוף עם החברות הסלולר יביאו לשיפור הקליטה הסלולרית ברכבות הנוסעים ברחבי הארץ.

בהמשך לבדיקת השר, ככל שימצאו חריגות בכיסוי הקליטה ויתגלו בעיות הם יועברו לאכיפה ופיקוח במשרד מול חברות התקשורת.

השר יועז הנדל מסר בסיום הנסיעה: ״הצבנו את פברואר 2023 כיעד להרחבת הקליטה והכיסוי מ75% ל95%. כאשר הכבישים עמוסים ופקוקים, המטרה שלנו לאפשר לאזרחי ישראל נסיעה בתחבורה ציבורית ובעיקר ברכבת. כפי שמהפכת הסיבים מאפשרת עבודה מרחוק ולחסוך תנועה בכבישים, כך צריך גם איכות גבוה של נסיעה ללא בעיות קליטה. איסוף המידע וקידום אינטרנט אלחוטי Wi-Fi ברכבות יאפשר זאת. נמשיך לבדוק ולוודא שהחברות פורסות אתרים סלולרים, ונעקוב אחרי היישום של הפריסה".

75 אזרחים ותיקים נהרגים בתאונות דרכים מדי שנה

750 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בעשר השנים האחרונות (2021-2012) בתאונות דרכים, 75 קשישים אשר נהרגים מדי שנה בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס המתפרסמים לרגל חודש האזרח הוותיק.

עוד עולה מהנתונים כי 466 מבין אותם אזרחים ותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור החולף מצאו את מותם בתחום הערים והישובים – 46 אזרחים ותיקים נהרגים בכל שנה בממוצע בערים ובישובים. בשנת 2021 נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים 1,546 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה, מהם 45 קשישים נהרגו.

מבט על רשימת הערים שבהן נפגעים הכי הרבה אזרחים וותיקים בתאונות דרכים חושף כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף, גבוה יותר מאשר בירושלים. 2,244 אזרחים ותיקים נפגעו בתל אביב-יפו. ירושלים היא העיר השנייה במספר האזרחים הוותיקים שנפגעו בתאונות דרכים, בתחומיה נפגעו בעשור החולף 1,442 קשישים, השלישית במספר הנפגעים הגבוה היא חיפה שבתחומיה נפגעו 1,076 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים.

על פי נתוני העמותה, בשנת 2021 נפגעו קרוב למעלה מאלפיים קשישים בתאונות דרכים בכל רחבי הארץ, מהם 74 נהרגו ו-479 נפצעו באורח קשה.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בחודש האזרח חשוב להעלות למודעות את  היפגעותם של אזרחים הוותיקים בתאונות דרכים. אנשים שהשתתפו בהקמת המדינה ונלחמו במלחמות ישראל לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכביש. מדינת ישראל היא מהמסוכנות לאזרחים הוותיקים בדרכים ואת זה חייבים לשנות. הגיע זמן לשים בראש סדר העדיפויות את הקבוצה הפגיעה הזאת, ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוביל שינוי אמיתי ומשמעותי בכל הקשור ליחס לאזרחים הוותיקים. חייבים למתן ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם אזרחים ותיקים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשישים וקופות חולים. במקביל, יש לוודא כי באותם מקומות משך האור הירוק ברמזור מספיק ארוך שיאפשר חצית כביש באופן בטוח. בפעולות קטנות ובעלות נמוכה מאוד ניתן להציל חיי אדם. מדינת ישראל חייבת להפסיק להשליך את האזרחים הוותיקים לעת זקנה ולשמור על החיים שלהם".

התפלגות הנפגעים לפי ערים:

  • תל אביב –יפו: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 2,244 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 52 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 201 אזרחים ותיקים, מהם שמונה נהרגו.
  • ירושלים: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 1,442 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 30 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 134 אזרחים ותיקים, מהם שלושה נהרגו.
  • חיפה: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 1,076 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 29 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 100 אזרחים ותיקים, מהם שלושה נהרגו. מדובר בעליה בהשוואה לשנת 2020 במהלכה נפגעו 71 אזרחים ותיקים בעיר.
  • פתח תקווה: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 791 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 17 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 64 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.
  • באר שבע: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 548 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 21 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 52 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
  • ראשון לציון: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 573 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 23 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 47 אזרחים ותיקים.
  • חולון: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 749 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 20 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 70 אזרחים ותיקים, מהם ארבעה נהרגו.
  • אשדוד: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 569 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 26 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 61 אזרחים ותיקים, מהם שניים נהרגו. מדובר בעליה בהשוואה לשנת 2020 במהלכה נפגעו 41 אזרחים ותיקים בעיר וכן בהשוואה לשנת 2019 במהלכה נפגעו 55 אזרחים ותיקים.
  • בת ים: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 666 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 14 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 71 אזרחים ותיקים מהם שניים נהרגו.
  • רמת גן: בעשור האחרון (2012-2021) נפגעו בתאונות דרכים 635 אזרחים ותיקים (65+), מתוכם 12 נהרגו. בשנת 2021 נפגעו בעיר 58 אזרחים ותיקים, מהם אחד נהרג.

האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שהגיל מתקדם, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות, צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות וקשה יותר להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.

המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:

  • ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
  • הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם ישנו מספר רב של קשישים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
  • טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.

טכנולוגיה

קק"ל ומלם-תים עם איחוד אתרי התוכן והשירות

קק"ל סיימה פרוייקט איחוד אתרי התוכן והשירות שלה. את הפרוייקט ביצעה חברת מלם תים, באמצעות SiteVision – מערכת ניהול תוכן ישראלית מתקדמת לניהול אתרים מבית פיונט Pionet מלם תים. במסגרת הפרויקט, אשר ארך כשנתיים, הוקם אתר מידע ותוכן רשמי, הסברתי ושיווקי לקק"ל, בעברית, אנגלית ורוסית, המתאים למגוון רחב של קהלי יעד ומעוצב ברוח הארגון ומטרותיו, תוך חיבור לקהלי יעד במגוון תחומים: ייעור וסביבה, משבר האקלים, מים ושיקום נחלים, תרומות, חינוך ונוער, תיירות ופעילות ביערות ובפארקים, מחקר ופיתוח, מכרזים ועוד.
בנוסף, הוטמעו באתר קק"ל החדש: אתר התוכן לחטיבת חינוך וקהילה בקק"ל הפונה לנוער, לציבור המורים וכן לאנשי חינוך והדרכה בארץ ובשלוחות קק"ל ברחבי העולם; אתר אופניים ובו מידע נרחב על שבילי אופניים, אותם בנתה קק"ל וכן אתר טיולים חוויתי לציבור המטיילים במסלולי קק"ל ברחבי הארץ, לרבות מסלולי טיול נגישים.

האתר משמש מיליוני משתמשים מהארץ והעולם ומספק מידע לציבור רחב, החל ממטיילים בארץ ועד לתורמים בתפוצות, דרך צפר הנמצא בקצה העולם אשר יכול לצפות מ-8 נקודות שונות באגמון החולה-קק"ל, ועד לפרויקטור בתחום ההנדסה האזרחית החפץ למצוא מכרז באתר.
האתר הינו רב לשוני ועתיד לעלות ב-4 שפות נוספות: ערבית, ספרדית, צרפתית ואמהרית.

תמר לבון, מנהלת מחלקת האינטרנט במערך ההסברה קק"ל: "אנו שמחים על סיומו המוצלח של הפרויקט אשר מאגד בתוכו שבעה אתרים מעולמות תוכן שונים וכעת קק"ל מתגאה באתר המאוחד בכתובת אחת, מיתוג, שפה, ונראות אחידים וכל זאת בטכנולוגיה עדכנית. חברת פיונט מבית מלם תים זכתה במכרז בשל המקצועיות שלה וניסיונה הרב בעבודה מול ארגונים גדולים. המטרות וקהלי היעד של קק"ל שונים ומגוונים, ואנו הצלחנו לייצר חוויה ומסע ייחודי לכל קהל יעד, תוך פיתוח תהליכים חכמים ושפת עיצוב נהירה, ממלכתית וחדשנית".

קרן אייל, מנהלת הפעילות של קק"ל ב- Pionet מלם תים: "במסגרת הפרויקט, בו הושקעו משאבים רבים, התמודד הצוות המקצועי עם האתגרים השונים, תוך עמידה בסטנדרטים קפדניים ותרם להצלחת הפרויקט.
התהליך כלל: זיהוי מטרות וקהלי יעד, UX, עיצוב, SEO, נגישות, אבטחת מידע, ארכיטקטורת התשתית, מיגרציית תוכן רחבת היקף ומתן פתרון לכל צורך שעלה מצד קק"ל. מערכת SiteVision הישראלית מאפשרת הפעלה בניצול משאבים אופטימאלי של שרתים והיא בעלת ROI גבוה בעולמות ה- Cms. הפתרון מותאם במיוחד לניהול אתרים מורכבים ולמבנה הארגוני הייחודי של חטיבות קק"ל השונות".

אתר קק"ל החדש: https://www.kkl.org.il

שונות

BCG עם דירוג החברות החדשניות בעולם לשנת 2022

טויוטה יאריס קרוס בואכה שמורת חוף גדור, חדרה (צילום דני בר)

זוהי השנה ה-16 ברציפות שבה מפרסמת ענקית היעוץ האסטרטגי הגלובלית Boston Consulting Group, מחקר מקיף בנושא חדשנות בקרב חברות ואת דירוג 50 החברות החדשניות בעולם. המחקר מבוסס על ביצועים של כ- 1,200 חברות וארגונים שונים כפי שדורגו על ידי 1,500 מנהלי ומובילי חדשנות.

גם השנה חברות הטכנולוגיה הגדולות מובילות את הדירוג, אולם ניתן לראות כי ענקיות הרכב הולכות ותופסות מקום משמעותי יותר בין 50 החברות החדשניות ביותר.

טסלה דורגה השנה, כמו בשנה שעברה, במקום ה- 5 (אחרי אפל, מיקרוסופט, אמזון ואלפבית), טויוטה גם היא שמרה על מיקומה והגיעה למקום ה-21, יונדאי במקום ה- 33 עליה של 6 מקומות מ- 2021, וג'נרל מוטורס ופורד חוזרות לדירוג לאחר שלא היו חלק ממנו בשנה שעברה למקומות ה – 42 ו -43. את רשימת חברות הרכב סוגרת מיצובישי שיורדת 3 מקומות למקום ה- 48.

השנה, לראשונה, נשאלו החברות על נושא של חשיבות אקלים וקיימות Climate & Sustainability ועל רמות המוכנות שלהן להטמיע טכנולוגיות, צורת עבודה ומודלים עסקיים התורמים לקיימות ולמאבק במשבר האקלים.

מתוצאות המחקר ניתן לראות כי מגזר הרכב מדורג שני (לאחר חברות מוצרים ברי קיימא) בחשיבות שהוא מקנה לנושאי אקלים וקיימות. 54% העידו שנושא זה נמצא בראש סדר העדיפויות ו- 24% הציבו את הנושא כאחד משלושת הנושאים החשובים ביותר עבורן, וזאת, בין היתר, לאור המחויבות של התעשייה לקידום כלי רכב חשמליים (EV) וניידות ירוקה יותר.

כתיבת תגובה