עונת המסיק התחילה

מסיק 2017-8 התחיל ||| תקן שמן זית חדש נכנס לתוקף ||| מה התקן הישן ומה החידושים בתקן החדש ? ||| גם מסלול טיול בין כרמי זיתים בגליל ||| לכל הפרטים על התקן ועל מסלול הטיול בהמשך <<<

שמן זית ראשון המסיק נאצר (צילום דן בר-דוב)

תקן ישראלי

ענף שמן זית בישראל נאבק תמידית עם זיופים ועם יבוא שאינו עומד בסטנדרט הולם ולעיתים מתחזה להיות שמן ישראלי. מזה כ-5 שנים קיים תקן 191 לשמן זית בישראל, המגדיר את האיכות, דרך אצירת השמן ועוד. מצד שני, ענף הזית במועצת הצמחים, בראשות ד"ר עדי נעלי, שוקד על זהוי שמן איכותי וישראלי ע"י תו איכות שנמצא על כל אריזת שמן זית בצורת תווית מיוחדת שהיא ערובה לאמינות ולאיכות השמן אותו רוכש הצרכן המזדמן.

תקן ישראלי חדש

לפני כשנה, הוכרז חגיגית על תקן חדש, שיכנס לתוקף ב-15 לנובמבר 2017. התקן החדש יבדל את השמן שנאצר מזיתים ישראליים לעומת שמן שמיובא מספרד, איטליה ועוד.

 

תו איכות שמן זית ישראלי. כתית (חום, מימין ) וכתית מעולה (זית,משמאל)

התקן החדש מחייב להציג לצרכן את מקור השמן ואת גילו של השמן אותו הוא פוגש במדף המרכול וחשוב לו לצרכן, שיהיה בשיאו. אלה הנקודות שהתקן החדש מטפל בהן:

  • ארץ מקור של הזיתים יהיה רשום על האריזה ולא ארץ האריזה (כך שמן ספרדי שהגיע לארץ במיכלי ענק ובוקבק בישראל, יהיה ספרדי ולא ישראלי
  • ארץ המקור תהיה מדינה למעט למדינות האיחוד האירופאי שמהן יכול להיות שיצויין "איחוד אירופאי" ואז אם השמן הוא תערובת של שמן איטלקי ושמן יווני – הצרכן הישראלי לא ידע את האמת
  • שמן זית ישראלי טהור (כולו מזיתים שגדלו בישראל) יצויין ככזה. בלנד של שמן ישראלי ושמן זית ממדינה אחרת, יצויין שהשמן הוא עירוב של ישראלי וספרדי/איטלקי/איחוד אירופאי וכו'
  • שנת מסיק תצויין על האריזה
  • לא יהיה תאריך תפוגה אלה הנוסח: "עדיף להשתמש לפני…." כאשר באריזות גדלות התאריך יהיה שנה ממועד הביקבוק ובאריזות קטנות, 18 חודשים ממועד הביקבוק

מסיק 2017/8

ענף הזית במועצת הצמחים מכריז על תחילת עונת המסיק 2017. בימים אלו החל המסיק באלפי דונמים של כרמי זיתים ברחבי הארץ מהגליל והגולן עד לנגב. השנה מתאפיינת ביבולים משמעותיים ברוב חלקי הארץ, מלבד מספר אזורים שסבלו מפגעי מזג האוויר. לדברי ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית: "במהלך השנה הוטמעו בענף שיפורים ממשקיים וטכנולוגיים המובילים ליעילות ושיפור מתמשך באיכות השמן לצרכן הישראלי. אנו מצפים לייצור של כ-18,000 טון של שמן זית בעונה הקרובה".

יבוא שמן זית

שמן זית בכרתים (צילום דני בר)

בשנים האחרונות עולה צריכת שמן הזית בישראל ואילו תפוקת השמן הישראלי לא עולה ולא מדביקה את קצב הגידול בצריכה. המסיק הוא מועד חגיגי לחקלאים הישראלים כשלאחר שנת עבודה קשה, מגיעים הזיתים הטריים ושמן זית טרי ואיכותי מופק בבתי הבד. אולם למרבה האירוניה דווקא במועד זה מתבשרים החקלאים על תכנית לפתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים גדולים מאד. לדברי ד"ר נעלי: "המשמעות של מכסות אלו היא שהמחיר הסיטונאי (לא לצרכן כמובן) של השמן למגדל הישראלי מתרסק למחיר האלטרנטיבי של שמן הזית המיובא הפטור ממכס שמן שמסובסד בצורה ניכרת באיחוד האירופאי ממנו מגיע עיקר שמן הזית המיובא". בכירים בענף הזית הביעו חשש כבד לעתיד הענף וציינו: "המשמעות היא הפסד כספי ניכר לחקלאי הישראלי שעלול להוביל לקריסת הענף ולעקירת כרמי הזיתים".

מי ירוויח מיבוא שמן הזית

הכוונה באישור יבוא שמן הזית הוא שהמחסור מתפוקה ישראלית לא תגרום לעליית מחיר מחד אבל כמובן אסור "לשפוך את המים (או השמן) עם התינוק" – יש לשמור על ענף גידול הזיתים ואצירת השמן הישראלי. אבל האם הצרכן הישראלי מרוויח מהיבוא הזול והמסובסד ?

ניסיון העבר מוכיח שהפחתת המכס אינה מגיעה לצרכן הישראלי אלא מגיעה ברובה לכיסי היבואנים והמשווקים. החקלאים בענף הזית מביאים לדוגמא לטענתם כי במהלך פתיחת מכסים בשנת 2016, מתוך הפחתת מכס של מעל 6 שקל רק פחות מחצי שקל הגיע לצרכן ומעל 5.5 שקלים נותרו בכיסי היבואנים.

"אנו חוששים מאד שהחקלאים יפגעו, הצרכנים לא ירוויחו והיבואנים ימשיכו לחגוג", הדגישו בענף הזית. ובדיוק כמו שציינו כלכלני משרד האוצר בניתוח שערכו על יבוא המזון לארץ: "נמצאה רווחיות חריגה בענף יבוא המזון בעשור האחרון. בנוסף, כאשר בוחנים את ההכנסה הממוצעת במאיון העליון לפי ענף, נמצא כי רמות ההכנסה הגבוהות ביותר הינם בקרב יבואני המזון".

נסיים בטיול במסלול מסיק זיתים בנחל צלמון

כרם זיתים (צילום דני בר)

דניאל וקנין רכז שביל סובב כינרת ברשות הכינרת ממליץ על טיול סתווי קסום בנחל צלמון בין עצי הזית  לרגל עונת מסיק הזיתים. לדבריו, נחל צלמון הינו מהנחלים היפים בישראל שאינם מכירים לציבור הרחב. הנחל שראשיתו בגליל העליון ניזון ממעיינות רבים של מים מתוקים, בניגוד לרוב נחלי הגליל העליון המתנקזים מערבה, נחל צלמון זורם לכיוון דרום מזרחי ונשפך לכינרת. לאחר 4 שנות בצורת, חלקו התייבש אך עדיין קיימים מקטעים עם זרימה השומרת על בתי הגידול שסביבו, בתקווה לחורף גשום שיאפשר זרימה לכל אורכו.

הנחל ממוקם על כביש 804, בין צומת רמה לצומת חילזון, על הציר מופיע שלט "שמורת נחל צלמון" בסמוך לחניית כורכר. צועדים  בכיוון השלט לעבר סימון שבילים לבן כחול לבן ומתחילים לצעוד עם סימון השבילים בצמוד לנחל צלמון הזורם. לאחר כ- 100 מטר הליכה ניתן להבחין במערה שהורחבה על ידי בני אדם שאחסנו בה תבואה. ממשיכים לצעוד בסמוך לזרימת הנחל, בין בוסתן קסום ועצי זית שבימים אלו מתבצע בהם המסיק, במשך כ- 600 מטר עד לבריכה רדודה של מים מתוקים וצלולים – ניתן לטבול בה רגליים. צועדים במסלול הכחול עד לבנים עתיקים – שרידי ההתיישבות באזור ומבנים לעבודה חקלאית שהתקיימה לרגלי הנחל. צועדים עוד כ- 150 מטר בסימון לבן-כחול-לבן  לעבר רחבה גדולה המסמלת את סוף המסלול. ניתן להשאיר כאן רכב לאיסוף או לשוב על עקבותיכם חזרה לנקודת ההתחלה וחניית הרכבים.

פרטים ומסלולים נוספים באתר <<< בכוכבית כינרת 55477* ובדף הפייסבוק "זורמים לכינרת".

כתיבת תגובה