מזקקות הוויסקי בסקוטלנד מתמודדות

שחיקת מחירי הוויסקי בעולם והתפשטות פטריה שחורה ומסתורית מאיימים על המשך הצמיחה והרווחים של מזקקות הוויסקי

Glenlivet Master Distiller (צילום יח"צ)
Glenlivet Master Distiller (צילום יח"צ)

Non Age Statement whisky

בשנת 2014 נמכרו רק 1.19 מיליארד בקבוקי וויסקי סקוטי (מתוכם 130 מיליון של ג'וני ווקר) וזאת ירידה של 3% לעומת שנת 2013. בערכים כספיים הוויסקי הזה היה שווה 3.95 מיליארד ליש"ט (כן, ממוצע של 3.32 ליש"ט לבק' של 700 סמ"ק) וירידה של 7% לעומת שנת 2013 (אז ערך מכירות הוויסקי היה 4.26 מיליארד ליש"ט וממוצע של 3.49 ליש"ט לבקבוק).

המזקקות מתמודדות עם השחיקה במחיר בהאדרת שמו של "וויסקי חסר גיל" (Non Age Statement whisky  ). וויסקי חסר גיל הוא זול הרבה יותר בייצור מכמה סיבות:

  • מימון היישון של הוויסקי במשך 3 עד 5 שנים בלבד ב"וויסקי ללא הצהרת גיל" לעומת וויסקי באותו מחיר שהמרכיב הכי צעיר בו הוא בן 15 או יותר שנים.
  • צמצום "חלקם של המלאכים" (The Angels' Share) בתהליך היישון (כ-2% בכל שנה מתנדפים מהחבית).

המזקקות מציגות את ה"וויסקי ללא הצהרת גיל" כאיכותי ומיוחד ובמחיר של וויסקי בן כ-15 שנות יישון וכך המרווחים שלהם גדלים לטובת המשקיעים.

מה אומר דום

בתערוכת הוויסקי "2015 Whisky Live" שנערכה לאחרונה בת"א, פגשתי לשיחה קצרה את בלוגר הויסקי המוערך דומיניק רוסקרו ( Dominic Roskrow). עיקר השיחה היה על נושא הוויסקי חסר הגיל (הוא סיפר לי על 2 חלקים של פוסט שהוא בדיוק העלה באותו שבוע, על נושא זה) שהוא רואה במותגי הוויסקי שצצו בשנה האחרונה, ללא הצהרת גיל, מהלך שיווקי למען רווחיות ונגד אוהבי הוויסקי הטוב.

"איפה הסיפור והכבוד של וויסקי בן 15 שנה?" שואל דום.

הפטריה השחורה מתפשטת על חזית מרכז המבקרים החדש של מזקקת דלמור (צילום דני בר)
הפטריה השחורה מתפשטת על חזית מרכז המבקרים החדש של מזקקת דלמור (צילום דני בר)

Baudoinia compniacensis

בישובים שנמצאים בקרבת מזקקות וויסקי ובעיקר מחסני היישון של מזקקות הוויסקי, מתפשטת פטריה שחורה בשם Baudoinia compniacensis. הפטריה התגלתה לראשונה על ידי מספר חוקרים ובראשם Antonin Baudoin (על שמו נקראת הפטריה) שחקרו תופעה של כתמים שחורים שמתפשטים סביב מזקקות הברנדי בקוניאק, צרפת.

מתברר, שהפטריה השחורה ניזונה מאדי אתנול המתאיידים מחביות העץ בהם מתיישן הקוניאק בצרפת והוויסקי בסקוטלנד. הבעיה היא שהפטריה מתפשטת ונצמדת לכל חלקה טובה, החל מבניינים, עצים, שלטים, מכוניות וכל דומם אחר. עד כה לא נמצאה דרך לטפל בהשמדתה כל עוד יש אדי אלכוהול בסביבה.

Beith סקוטלנד

סביב העיירה בת' (Beith)- כ- 30 ק"מ דרום מערבית לגלאזגו, נמצאים מחסני היישון הענקיים של מותג הוויסקי המוכר שיבס-ריגל, בבעלות ענק האלכוהול פארנו-ריקאר. כמו כן, הוקמה תנועת מחאה המבקשת למנוע הקמת מחסני יישון נוספים של ענק האלכוהול, סביב העיירה. תנועת המחאה נקראת: Stop Chivas Regal.

6,000 תושבי בת' החליטו לחבור לעו"ד אמריקאי שמנהל תביעה על נזקים של הפטריה השחורה, בקנטאקי ארה"ב, שם גם סובלים תושבים הקרובים למזקקות הברבון של קנטאקי (ג'ים-בים ואחרות) מאותה תופעה.

כתיבת תגובה