חופשה חגיגית בנצרת

שלחנו את רפי, מאיה, גפן ונטע לטיול בנצרת ||| סופ"ש במלון בית מישל שהיה המארח שלנו וארוחה במסעדת ביאת ||| רשמים מהעיר העתיקה והשוק ||| הכנסיות של נצרת, הר הקפיצה ועוד ||| כל הפרטים והחוויות בהמשך…

המרפסת על גגות נצרת העתידה – מישל האוס (צילום רפי פלישמן)

יצאנו לנצרת

פסח הסתיים, והחורף מאחורינו לפחות כך אומרים, והקיץ עוד לא התחיל במלוא עוצמתו השרבית. החלטתנו לנצל את ימי האביב האחרונים לטיול בארצנו. בחרנו לבלות לילה בנצרת, למה דווקא נצרת? שמענו שהעיר העתיקה בנצרת עוברת התחדשות ורצינו לראות במו עינינו אם אכן כך הדבר. בחיי שלא התאכזבנו. כמשפחה ישראלית ממוצעת, העמסנו את האוטו ויחד עם שתי הבנות גפן ונטע (1.5, 3.5) יצאנו לנפוש. קבענו לילה במלון בשם מישל האוס בעיר העתיקה ויצאנו מכפר סבא. נצרת הינה מקום בו עד כה לא יצא לנו לטייל והופתענו מאוד לטובה ממה שיש לעיר להציע.

המבואה והבית העתיק של מישל האוס, נצרת (צילום רפי פלישמן)

ההתחלה הייתה פחות ממלהיבה, רשמנו בוייז את הכתובת של המלון, ולאחר כשעה נסיעה גילינו להפתעתנו שמכשיר הסמארטפון הארור הוביל אותנו לסמטאות הצרות של העיר. המלון ממוקם בלב העיר העתיקה של נצרת. בדומה לעיר העתיקה של ירושלים, היא תוכננה בזמנים שהיו ואינם וניכר כי לא מיועדת למכוניות. מומלץ להגיע ישר לאחד החניונים בפאתי העיר העתיקה, להחנות שם ומשם ללכת ברגל. מחיר חניון ל 24 שעות כ 60 שקלים. מומלץ להתגבר על האינסטינקט הישראלי למצוא חניה בלי לשלם.  סמטאות העיר העתיקה צרים וקשים לניווט ברכב, החניות המעטות שמורות לתושבים המקומיים, הפקחים עירניים וממהרים לתת דוחות של 500 שקלים למי שלא חנה כחוק.  תתייחסו לחניה כחלק מעלות הטיול ולא תצטערו.

בית מישל

תחילה הגענו למלון בית מישל שאירח אותנו בחדר משפחתי. צוות המלון מסביר פנים, דאג שנרגיש בבית וסייע בכל הנדרש. מישל הבעלים שהינו קתולי אדוק וחייכן בן למעלה משמונים שוחח איתנו וסיפר על עצמו. הוא היה במשך שנים רבות אחראי אזור בקופת חולים לאומית, כעת משהוא בפנסיה החליט יחד עם אשתו לפתוח מלון בוטיק לתיירים. הם רכשו את המבנה שהינו בן 200 שנה ושימש במקור כביתו של ראש עיריית נצרת, וביצעו בו שיפוץ מאסיבי. המלון נמצא במיקום מרכזי וכל המקומות התיירותיים בעיר נמצאים במרחק הליכה קצר.

חדרנו בבית מישל, נצרת (צילום רפי פלישמן)

העיר העתיקה והשוק

לאחר שנחנו קצת מהנסיעה, צוות המלון צייד אותנו במפת העיר ויצאנו לגלות את צפונות העיר נצרת. הסתובבנו בשוק ובסמטאות העיר הצרים. הרחובות עתיקים אולם ניתן לראות הרבה בתי קפה ובארים, ללא כל פרופורציה למספר התושבים המקומיים. ניכר כי זהו אזור תיירותי מתעורר ומתפתח, ואכן ניתן לראות ברחובות העיר הרבה קבוצות של תיירים מכל רחבי העולם, (יפן, הודו, גרמניה, קוריאה, אתיופיה, רוסיה ועוד) אשר הגיעו להתרשם ממה שיש לנצרת להציע.

נצרת היא עיר דתית, מוסלמים ונוצרים חיים בהרמוניה ,ולצד קריאות המואזין במסגד הלבן המפורסם של העיר העתיקה ניתן לראות ולבקר בכנסיות המרהיבות של העיר. לאחר ביקור קצר במסגד הלבן (אליו לא נכנסו בכדי לא להפריע לתפילה) הגענו לכנסיית הבשורה ונדהמנו מכך שכנסייה מרשימה כל כך, עם ציורים מרהיבים מכל העולם נמצאת כאן בארץ, ממש מתחת לאף.

כנסיית הבשורה

הכנסייה נבנתה בשנת 1969 ע"י הותיקן ותוכננה להיות הכנסיה הגדולה במזה"ת, במקום בו על פי האמונה הנוצרית, התבשרה מריה שהיא נושאת ברחמה את ישו. בחצר הכנסייה ציורים שנתרמו על ידי מדינות העולם, ומבחינתנו היה מרתק לראות כי לכל ארץ ותרבות יש את מריה וישו שלהם. ראינו פרשנויות שונות של מריה וישו של תרבויות העולם השונות. בין התמונות בסגנון הקלאסי מאיטליה, מריה של סין עדינה ומלוכסנת עיניים, מריה וישו שצוירו בתאילנד דומים בצורה משונה לאיקונות של בודהה, ומריה וישו של בוליביה נראים כצליינים אינדיאנים על רקע הרי האנדים. נראה שכל תרבות בעולם ציירה את ישו בצלמה ובדמותה. במקום יש מרכז מבקרים הכולל הסברים, עתיקות ומיצג אורקולי. כמו כן סמוך לכנסיה ישנה עמדת תצפית משקיפה על העיר. הכניסה למרכז מבקרים טכנית בחינם אולם תרומה קטנה מצופה.

בתור מטיילים ותיקים ראינו כנסיות שונות ברחבי העולם, בגיאורגיה, בולגריה, גרמניה, איטליה וכמובן הותיקן. כנסיית הבשורה לא מביישת את החוויה בכנסיות המרכזיות בחו"ל התרשמנו שביקור בכנסיית הבשורה הינו חשוב לא רק עבור מבקרים בנצרת אלא בכלל לכל ישראלי שאוהב לראות דברים יפים בטיולים שלו.

ביצי פסח בכל מקום בנצרת (צילום רפי פלישמן)

ביצים ואוכל בנצרת

בהמשך ביקרנו הלכנו לכנסייה האורתודוקסית, שמחוצה לה עץ ועליו ביצי פסחא מקושטות וביצת פסחא ענקית. הבנות התלהבו והתעניינו בתרבות השונה ובקישוטים הצבעוניים. בעיר העתיקה בנצרת תיירים רבים וקבוצות מכל העולם, לפעמים אנחנו הפכנו גם לאטרקציה עבור תיירים מאיטליה והודו והם צילמו גם אותנו.

ניכר כי מרבית העסקים חדשים יחסית ונבנו או התחדשו בשנתיים האחרונות. כאילו העיר העתיקה נכנסה לבולמוס של פיתוח תיירותי ובחרנו לבקר במסעדות המקומיות בכדי להתרשם מהאוכל המקומי.

ביאת Bayat

הגענו למסעדת ביאת שממוקמת בתוך מבנה עתיק סמוך לכנסיה האורתודוקסית ולמעיין מרים לארוחת ערב משפחתית. המסעדה מציעה שילוב של מטבח מקומי עם השפעה בינלאומית ובעיקר איטלקית. בין המנות אפשר למצוא סלט פריקה, סלט טבולה, פוקצ'ה זעתר, פוקצ'ה כרובית, מנזלה, מקלובה ועוד. אנחנו בחרנו והזמנו את המנות המומלצות שיתאימו גם לקרניבורים (רפי והבנות הקטנות) וגם לצמחונית (מאיה):

ספיח'ה ארמנית, ביאת, נצרת (צילום רפי פלישמן)

"ספיח'ה" – מנה ארמנית  המורכבת מבשר טחון, צנוברים תבלינים ירקות ובצל ירוק וכל זאת על מצע של פוקצה איטלקית (52 שקלים). מעין פיצה רק שבמקום גבינה יש בשר עגל טחון ומתובל. המנה היתה נפלאה, התיבול מדויק והמנה היתה גדולה ומשביעה. מה צריך יותר?

רביולי ערמונים – גם כאן המנה היתה טעימה, גדולה ומשביעה.

רביולי ערמונים, ביאת, נצרת (צילום רפי פלישמן)

סלט ביאת – סלט מירקות וגבינות ומגיע עם פוקצ'ה טריה עם מטבלים (48 שקלים). מנה טעימה, טריה עם תיבול מדוייק.

פסטה צ'יקובלה – מנת ילדים של פסטה ברוטב עגבניות (28 שקלים). מנה  גדולה כמו מנת מבוגרים והספיקה לשתי הבנות הקטנות שלנו.

פסטה צ'יקובלה – מנת ילדים בביאת, נצרת (צילום רפי פלישמן)

השירות היה מצויין והמלצריות ומנהל המשמרת דאגו שנהנה מהאוכל והאווירה. וכמובן הצליח להם! יצאנו מהמסעדה שבעים, שמחים ומרוצים. מומלץ להגיע רעבים.

גפן מתגברת על הכנאפה (צילום רפי פלישמן)

מתוקות עם מתוקים בנצרת

ואיך אפשר לדבר על האוכל בנצרת בלי לדבר על המתוקים, המכונים בערבית ח'ילואת'? הכנפאה היא המנה המקומית המומלצת ביותר, ושווה לבקר באחד ממסעדות המתוקים המקומיות. מקומות אלו עמוסות במקומיים שבאו להינות מהאוכל הטעים. מנת הדגל של העיר הינה הכנפאה, אשר מומלץ לאוכלו חם טרי ובמקום לפני שהגבינה תאבד מטעמה (כך לפחות הסביר לנו מישל במלון).

נטע עם כנאפה – הרבה מתוק (צילום רפי פליישמן)

במרפסת של בית מישל

לאחר שהבנות נרדמו, בילינו את הערב במרפסת המלון, הסמוכה לחדר עם כוס יין טוב כאשר אנו משקיפים על גגות העיר העתיקה, הכנסיה וכוכבים שמעלינו. אין רומנטי מזה.

למחרת בבוקר אכלנו את ארוחת הבוקר הטעימה והמגוונת שיש למלון להציע- מגוון סלטים, חומוס, גבינות, פלאפל וחביתה כמו גם דגני בוקר שהיו מעולים לבנות. צוות המלון ומישל במיוחד דאגו שלא יחסר לנו כלום, והיו מסבירי פנים ונחמדים.

סיום בהר הקפיצה

משפחת פלישמן על הר הקפיצה, נצרת (צילום רפי פלישמן)

לאחר ארוחת הבוקר וסיבוב אחרון בעיר העתיקה, נסענו להר הקפיצה, שנמצא סמוך לנצרת והוא אתר חשוב לנצרות אבל קצת מוזנח. הנוף המשקיף על נצרת ועמק יזרעאל מרהיב ביופיו וניצלנו את ההזדמנות להצטלם לתמונות משפחתיות ולסכם את הטיול. נצרת יפיפייה ומפתיעה ויש לה המון מה להציע מבחינה קולינרית, תרבותית, דתית ותיירותית. היו כל כך הרבה תיירים מחו"ל וחשבנו בליבנו שאם אנשים מגיעים ממדינות רחוקות להתרשם ולהינות מנצרת, כדאי גם למטייל הישראלי להכיר את העיר ולהתפעל מיופייה וייחודה. העיר מתפתחת ומבצעת תמורות למען התיירים. מומלץ בחום לבקר!

 Michel house בית מישל  دار ميشيل בית הארחה מישל האוס רח' 6098 מס' 10, נצרת. פרטים והזמנות באתר ובטל': 04-6554129.

מסעדת ביאת Bayat רח' אל בישארה 55, נצרת. פרטים והזמנות בטל': 04-6555146

כתיבת תגובה